Mărgăritești, denumire temporară în perioada interbelică – Câlnău,
este o comună din
județul Buzău, care include și satele: Fântânele și Câmpulungeanca, fiind situată în zona Subcarpaților de Curbură, în
nordul județului, pe valea Câlnăului și pe cea a pârâului Hârboca (un
afluent al acestuia). Principala cale de comunicație ce leagă satele comunei
este DJ203A, un drum județean ce duce spre vest către satul Dogari, comuna
Beceni și valea Slănicului, iar către est spre comuna Murgești și
municipiul Râmnicu Sărat. La recensământul populației din anul 2011 comuna
număra 697 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 –
878 locuitori) , dintre care: români – 97,84% și restul – necunoscută sau
altă etnie. Componența confesională a comunei buzoiene Mărgăritești
astăzi se prezintă astfel: ortodocși – 97,84% și restul – nedeclarată sau
altă etnie. În satul Fântânele se
află biserica de lemn „Sfinții Arhangheli”, datând din anul 1777 și având
statut de monument istoric de arhitectură de interes național. Biserica
“Sfântul Dimitrie” din comuna Mărgăritești este clasificată ca monument istoric de interes
local, datând de la sfârșitul secolului al XVIII-lea–începutul secolului al
XIX-lea, cu clopotnița construită în anii 1812–1816. În satul
Mărgăritești, centrul administrativ al comunei, nu există niciun monument
ridicat în memoria eroilor satului. E cam rușinos, domnule Primar!? Totuși la
biserica satului cu hramul “Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil” se găseşte un
pomelnic de eroi, incomplet, fără a se putea preciza în care război aceștia
şi-au dat viaţa pentru patrie.
În
faţa bisericii cu hramul “Sfântul Mare Mucenic Dimitrie” din satul Câmpulungeanca, comuna Mărgăritești, a
fost ridicată o cruce de piatră, decorată cu însemnele armatei, pe faţa căreia
a fost montată o placă de marmură cu inscripţia, “În amintirea eroilor din 1916- 1944”. Crucea a fost donată de
familiile Asănache Pleşa şi Maria Lupu, în anul 1960. În jurul acesteia se
găsesc mai multe cruci de eroi, numele fiind însă ilizibile.
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN SFAT
UN CATREN PENTRU NEPOATA
MEA SARA MARIA
_______xxx_______
O INSIGNĂ ȘI
CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Monetăria statului - Paște fericit!
Monetăria statului - 1 ou
Produsul medalistic de mai sus este
o medalie-felicitare, tocmai potrivită pentru un cadou făcut celor dragi cu
ocazia Sfintelor Sărbători de Paște. Medalia s-a realizat de către Monetăria Statului, la
calitatea proof, în două variante de metal (compoziție): tombac argintat și argint (22 grame) cu puritatea de 92,5%. Ele sunt rotunde
și se puteau achiziționa la data emiterii cu următoarele prețuri unitare: 28
lei (cea de tombac) și 87 lei (cea de argint). Monetăria Statului
a demonstrat, pe parcursul celor aproape un secol și jumătate de existență,
rolul și importanța acestei instituții în istoria țării. Istoria Monetăriei
este marcată de două repere esențiale: 24 februarie 1870 –
inaugurarea primei Monetării în sediul de pe Șoseaua Kisselef și 20
decembrie 1935 – reînființarea Monetăriei Statului în sediul actual din
Dealul Filaret. Cu aproape un secol şi jumătate de experienţă, Regia
Autonomă Monetăria Statului doreşte să demonstreze încă o dată, aşa cum
s-a dovedit şi după momentul înfiinţării, că este rentabil să produci monedă în
ţară, atât din considerente economice, cât şi din raţiuni politice, baterea
monedei în ţară promovând ideea suveranităţii şi unităţii
statale. Importanţa Monetăriei Statului pentru ţara noastră este
incontestabilă din punct de vedere cultural, social şi financiar. “Monetele” şi
celelalte produse fabricate în cadrul acestei instituții (bijuterii, obiecte de
cult, medalii, insigne, decoraţii etc.) sunt purtătoare de sensuri şi
simboluri, istorie şi cultură. La data de 22 aprilie 1867 – se
promulga Legea Monetara a României, care stabileste moneda nationala – LEUL.
Diviziunea se numeste ban si este egala cu a suta parte din
leu. Prima Monetarie a fost infiintata la data de 24 februarie
1870 intr-un sediu de pe Soseaua Kisselef, eveniment desfasurat in prezenta
domnitorul Carol I, a primului ministru Alexandru Golescu si a lui I.C.
Bratianu. Pîna la sfîrsitul anului, aici se bat 5000 de piese din aur de 20 LEI
si 400000 de piese din argint de 1 LEU, cu efigia domnitorului pe avers. Moneda
1 leu 1870 este prima moneda româneasca pe care apare numele monedei nationale
– “leu”. Aflata sub suzeranitate turceasca, Romania reuseste sa faca primul pas
in incercarea de a emite o moneda nationala cu efigia principelui roman pe
avers. Din cauza protestului Imperiului Otoman, activitatea monetara a
incetat dupa citeva luni, iar monedele din argint prevazute in lege au fost
executate în Belgia. Portretul domnitorului nu mai apare pe nici una din ele.
Activitatea monetariei se pare totusi ca a continuat si dupa 1870, pentru ca în
1871 se mentioneaza o medalie batuta aici, medalie dedicata aniversarii a 400
de ani de la ctitorirea manastirii Putna Dupa recunoasterea independentei de
stat a Romaniei la Congresul de la Berlin, Monetaria isi reia baterea de moneda
in 1879, de data aceasta fara nici o ingradire. Asa-numita perioada de aur a
Monetariei este considerata cea cuprinsa intre anii 1879-1885. Dupa 1890,
exceptand emisiunea de monede din aur 20 lei, timp de 45 de ani moneda
romaneasca se comanda in străinătate, desi tentative de reinfiintare a
Monetariei au existat in 1924 si 1929. Monetaria a continuat sa existe o
perioada, ocupandu-se doar cu baterea de medalii. Din datele istorice nu reiese
data exacta de cand n-a mai functionat aceasta prima Monetarie, insa se
cunoaste anul demolarii sediului - 1912. Legea
nr. 391 din 22 februarie 1935 corecteaza si completeaza sistemul monetar
existent în scopul armonizarii si a acordarii sale la necesitatile de schimb
ale pietei.
De data aceasta
ideea reînfiintarii Monetariei este bine primita, iar Decretul regal nr. 392
din aceeasi zi hotaraste înfiintarea Monetariei Nationale. Cu finantare din
partea Bancii Nationale, lucrarile de constructie a sediului incep pe 25 mai. 7
luni mai tirziu lucrarile sunt terminate iar constructia se preda Ministerului
de Finante, în subordinea caruia urma sa functioneze monetaria. Pe 20 decembrie
1935, se inaugureaza într-un nou local din strada Fabrica de Chibrituri nr. 30
Monetaria Nationala ca administratie publica comerciala cu personalitate
juridica proprie si gestiune autonoma. Prima moneda batuta la Monetaria
Statului dupa reinfiintarea ei este 250 Lei 1935. În poza de deasupra este
reprezentat vechiul local al Monetăriei Statului, care era pe şoseaua Kisselef,
iar jos este reprezentat noul local, cel actual, din strada Fabrica de
chibrituri, inaugurat la data 15 decembrie 1935, din iniţiativa regelui
Carol II al României.
Învierea
lui Isus Hristos (Învierea
Domnului) este un fundament doctrinar și ritual pentru credința creștină -
catolică, ortodoxă și reformată. Este practic temelia bisericii pe care o
cunoaștem astăzi. Acest eveniment este relatat de scrierile vremii și de
apostolii lui Hristos. La început, învierea ca doctrină nu a fost acceptată în
Imperiul Roman cu excepția primilor creștini. Învierea lui Iisus Hristos
(Paștele) este cea mai mare sărbătoare a mai multor biserici ale lumii,
printre care și Biserica ortodoxă română. Învierea domnului este
sărbătorită în prima duminică de după prima Lună plină de după echinocțiul
de primăvară și diferă de la un cult la altul. Sus am postat o icoană ortodoxă
ce redă Invierea lui Isus. Prezint mai jos unele dintre cele mai frumoase
obiceiuri de Pași păstrate în anumite zone ale României;- In Bucovina,
fetele se duc in noaptea de Inviere in clopotnita si spala limba clopotului cu
apa neinceputa. Cu aceasta apa se spala pe fata in zorii zilei de Pasti, ca sa
fie frumoase tot anul si asa cum alearga oamenii la Inviere cand se trag
clopotele la biserica, asa sa alerge si feciorii la ele.
- In zona Campulung
Moldovenesc, în zorii zilei de duminica, credinciosii ies in curtea
bisericii, se asaza in forma de cerc, purtand lumanarile aprinse in mana, in
asteptarea preotului care sa sfinteasca si sa bine-cuvanteze bucatele din cosul
pascal. In fata fiecarui gospodar este pregatit un astfel de cos, dupa
oranduiala stramosilor. In cosul acoperit cu un servet tesut cu model specific
zonei sunt asezate, pe o farfurie, simbolurile bucuriei pentru tot anul:
seminte de mac (ce vor fi aruncate in rau pentru a alunga seceta), sare (ce va
fi pastrata pentru a aduce belsug), zahar (folosit de cate ori vitele vor fi
bolnave), faina(pentru ca rodul graului sa fie bogat), ceapa si usturoi (cu rol
de protectie impotriva insectelor). Deasupra acestei farfurii se aseaza pasca,
sunca, branza, ouale rosii, dar si ouale incondeiate, bani, flori, peste
afumat, sfecla rosie cu hrean, si prajituri. Dupa sfintirea acestui cos pascal,
ritualul de Pasti se continua in familie.
- La Calarasi,
la slujba de Inviere, credinciosii aduc in cosul pascal, pentru binecuvantare,
oua rosii, cozonoc si cocosi albi. Cocosii sunt crescuti anume pentru
implinirea acestei traditii. Ei vestesc miezul noptii: datina din strabuni
spune ca, atunci cand cocosii canta, Hristos a inviat! Cel mai norocos este
gospodarul al carui cocos canta primul. Este un semn ca, in anul respectiv, in
casa lui va fi belsug. Dupa slujba, cocosii sunt daruiti oamenilor saraci.
- O foarte frumoasa
datina se pastreaza in Maramures, zona Lapusului.
Dimineata in prima zi de Pasti, copiii mai mici de 9 ani merg la prieteni si la
vecini sa le anunte Invierea Domnului. Gazda daruieste fiecarui urator un ou
rosu. La plecare, copiii multumesc pentru dar si ureaza gospodarilor
"Sarbatori fericite!". La aceasta sarbatoare, pragul casei trebuie
trecut mai intai de un baiat, pentru ca in acea gospodarie sa nu fie discordie
tot restul anului.
- În Tara
Motilor, in noaptea de Pasti se ia toaca de la biserica, se duce in cimitir
si este pazita de feciori. Iar daca nu au pazit-o bine, si a fost furata, sunt
pedepsiti ca a doua zi sa dea un ospat, adica mancaruri si bauturi din care se
infrupta atat "hotii", cat si "pagubasii". Daca aceia care
au incercat sa fure toaca nu au reusit, atunci ei vor fi cei care vor plati
ospatul.
- In Moldova,
in dimineata urmatoare dupa noaptea Invierii se pune un oua rosu si unul alb
intr-un bol cu apa ce trebuie sa contina monezi, copii trebuie sa si clateasca
fata cu apa si sa si atinga obrajii cu oualele pentru a avea un an plin de
bogatii.
Alexandru Ioan Cuza - 12 noiembrie 1859 * 1859 - 1866
Ctitorul cercetării la trupe în armata României
Alexandru Ioan Cuza (sau Alexandru Ioan I; născut la data de 20 martie
1820 la Huşi şi decedat la data de 15 mai 1873 la Heidelberg, Germania) a fost
primul domnitor al Principatelor Unite ale Moldovei şi Valahiei, precum şi al
statului naţional România. Cuza a participat activ la mişcarea revoluţionară de
la 1848 din Moldova şi la lupta pentru unirea Principatelor. La 5 ianuarie
1859, Cuza a fost ales domn al Moldovei, iar la 24 ianuarie 1859 şi al
Munteniei (Valahiei), înfăptuindu-se astfel unirea celor doua ţări române.
Devenit domnitor, Cuza a dus o susţinută activitate politică şi diplomatică
pentru recunoaşterea unirii de către puterea suzerană şi puterile garante şi
apoi pentru desăvîrşirea unirii Principatelor Române pe calea înfăptuirii
unităţii constituţionale şi administrative, care s-a realizat în ianuarie 1862,
cînd Moldova şi Valahia au format un stat unitar, adoptînd oficial, în 1862,
numele de România, cu capitala la Bucureşti, cu o singură adunare şi un singur guvern. Născut
în Bîrlad, Moldova, Cuza a aparţinut clasei tradiţionale de boieri moldoveni,
fiind fiul ispravnicului Ioan Cuza (care a fost de asemenea un proprietar de
pămînt în judeţul Fălciu, Moldova) şi al Sultanei (sau Soltana), membră a familiei
Cozadini de origini fanariote. Alexandru primeşte o educaţie europeană,
devenind ofiţer în armata moldovenească şi ajungînd la rangul de colonel. S-a
căsătorit cu Elena Rosetti în 1844. În anul 1848, Moldova şi Muntenia au
fost cuprinse şi ele de febra revoluţiilor europene. Revolta moldovenilor a
fost suprimată repede, dar în Muntenia revoluţionarii au preluat puterea şi au
guvernat în timpul verii. Tînărul Cuza a jucat un rol suficient de important
pentru a i se evidenţia înclinaţiile liberale, avute în timpul episodului
moldovenesc, astfel că este transportat ca prizonier la Viena, de unde a fost
eliberat cu ajutor britanic. Revenind în Moldova în timpul domniei
Prinţului Grigore Alexandru Ghica, a devenit ministru de război al Moldovei, în
1858, şi a reprezentat Galaţiul în divanul ad-hoc de la Iaşi. Cuza a fost un
proeminent politician şi a susţinut cu tărie uniunea Moldovei şi Valahiei. A
fost nominalizat în ambele ţări de către Partida Naţională, care milita pentru
unire, în defavoarea unui prinţ străin. Profitînd de o ambiguitate în textul
Tratatului de la Paris, este ales domn al Moldovei pe 17 ianuarie 1859 (5
ianuarie după calendarul iulian) şi în Muntenia pe 5 februarie 1859 (24
ianuarie după calendarul iulian). Unirea Principatelor Moldovei şi Valahiei
a avut loc la jumătatea secolului al XIX-lea şi reprezintă unificarea vechilor
provincii româneşti. Unirea este strîns legată de personalitatea lui Alexandru
Ioan Cuza şi de alegerea sa ca domnitor al ambelor principate la 5 ianuarie
1859 în Moldova şi la 24 ianuarie 1859 în Muntenia. Totuşi, unirea a fost un
proces complex, bazat pe puternica apropiere culturală şi economică între cele
două ţări. Procesul a început în 1848, odată cu realizarea uniunii vamale între
Moldova şi Muntenia, în timpul domniilor lui Mihail Sturdza, respectiv Gheorghe
Bibescu. Deznodămîntul războiului Crimeii a dus la un context european
favorabil realizării unirii. Votul popular favorabil unirii în ambele ţări,
rezultat în urma unor Adunări ad-hoc în 1857 a dus la Convenţia de la Paris din
1858, o înţelegere între Marile Puteri prin care se accepta o uniune mai mult
formală între cele două ţări, cu guverne diferite şi cu unele instituţii
comune. La începutul anului următor, liderul unionist moldovean Alexandru Ioan
Cuza a fost ales ca domnitor al Moldovei şi Valahiei, aducîndu-le într-o uniune
personală. În 1861, cu ajutorul unioniştilor din cele două ţări, Cuza a
unificat Parlamentul şi Guvernul, realizînd unirea politică. După înlăturarea
sa de la putere în 1866, unirea a fost consolidată prin aducerea pe tron a
principelui Carol de Hohenzollern-Sigmaringen, iar constituţia adoptată în acel
an a denumit noul stat România. Domnia lui Cuza Vodă a fost caracterizată de o
nerăbdătoare dorinţă de a ajunge din urmă Occidentul, dar efortul domnului şi
al sprijinitorilor săi întîmpină rezistenţa forţelor conservatoare şi a
inerţiilor colective. Mai grav, el stă sub semnul provizoratului, căci domnia
lui Cuza este percepută ca pasageră; ţara a vrut un domn străin, l-a acceptat
însă pe cel autohton, dar n-a renunţat la vechea doleanţă; în aşteptarea
contextului prielnic, ea îngăduie un provizorat. După Convenţia de la
Paris din 1858, marile puteri au lăsat guvernul fiecărui principat în grija
unei comisii provizorii, formate din trei caimacani (locţiitori ai sultanului
în teritoriu), pînă la alegerea domnitorilor. Principala atribuţie a comisiilor
era aceea de a supraveghea alegerea noilor adunări elective. Campania
electorală din Moldova a dus la alegerea unei adunări favorabile unirii. Unioniştii
moldoveni au putut impune cu uşurinţă candidatura la domnie a colonelului
Alexandru Ioan Cuza, care a fost ales domn cu unanimitate de voturi la 5/17
ianuarie 1859. Ideea alegerii domnului moldovean şi la Bucureşti a fost oficial
sugerată muntenilor de către delegaţia Moldovei, care mergea spre
Constantinopol pentru a anunţa rezultatul alegerii de la Iaşi. În Valahia,
adunarea a fost dominată de conservatori, care erau însă scindaţi. Neputîndu-se
pune de acord asupra unui candidat propriu, conservatorii munteni au sfîrşit
prin a se ralia candidatului Partidei Naţionale care a fost ales la 24
ianuarie/5 februarie 1859, domn al Valahiei. Astfel, românii au realizat de
facto unirea, punând la 24 ianuarie 1859, bazele statului naţional modern
român. Sprijinul lui Napoleon al III-lea a fost decisiv pentru dezarmarea
opoziţiei Turciei şi a Austriei faţă de dubla alegere, astfel că la 1/13
aprilie 1859 Conferinţa de la Paris a puterilor garante dădea recunoaşterea
oficiala a faptului împlinit de la 24 ianuarie 1859. Conform deciziei
Convenţiei de la Paris, la 15 mai 1859 este înfiinţată Comisia Centrală la
Focşani, ce avea ca scop redactarea primului proiect de Constituţie din istoria
modernă a României şi realizarea altor proiecte de unificare legislativă a
Principatelor. Proiectul de Constituţie nu a fost aprobat însă de domnitorul
Cuza, Comisia Centrală din Focşani fiind desfiinţată în februarie
1862. După realizarea unirii, domnitorul Alexandru Ioan Cuza şi
colaboratorul său cel mai apropiat, Mihail Kogălniceanu (ministru, apoi
prim-ministru al României), iniţiază importante reforme interne: secularizarea
averilor mînăstireşti (1863), reforma agrară (1864), reforma învăţămîntului
(1864) ş.a., care au fixat un cadru modern de dezvoltare al
ţării. Întîmpinînd rezistenţă din partea guvernului şi a Adunării
Legiuitoare, alcătuite din reprezentanţi ai boierimii şi ai marii burghezii,
precum şi a bisericii, în înfăptuirea unor reforme, Cuza formează, în 1863, un
guvern sub conducerea lui Mihail Kogălniceanu, care realizează secularizarea
averilor mănăstireşti (decembrie 1863) şi dizolvă Adunarea Legiuitoare (2 mai
1864). În acelaşi an, Cuza supune aprobării poporului, prin plebiscit, o nouă
constituţie şi o nouă lege electorală, menită să asigure parlamentului o bază
mai largă, şi decretează (14 august 1864) legea rurală concepută de
Kogălniceanu. În timpul domniei lui Cuza a fost conceput codul civil şi cel
penal, legea pentru obligativitatea învăţămîntului primar şi au fost înfiinţate
primele universităţi din ţară, respectiv cea de la Iaşi (1860), care azi îi
poartă numele, şi cea de la Bucureşti (1864). Tot în această perioadă a fost
organizată şi armata naţională. Legea secularizării averilor mănăstireşti
a fost dată de Domnitorul Alexandru Ioan Cuza cu scopul de a lua toate
proprietăţile şi averile anumitor Biserici şi mănăstiri şi a le trece în
proprietatea statului, pentru „a spori avuţia ţării ”. Tot în
timpul lui Cuza unele mănăstiri şi schituri au fost desfiinţate total sau
transformate în biserici de mir. Domnitorul Ioan Cuza a instituit un impozit de
10% asupra veniturilor nete ale mănăstirilor, bisericilor, anumitor seminarii,
centre de asistenţă socială etc. În faţa acestor măsuri aspre, mitropolitul
Sofronie Miclescu al Moldovei a făcut mai multe proteste, ceea ce a dus mai
apoi la înlăturarea sa din scaun, această stare provocînd, mai tîrziu, însăşi
căderea guvernului Kogălniceanu. Legea secularizării a fost adoptată în 1863
şi, pe lîngă cele enumerate mai sus, poate fi menţionată şi confiscarea
anumitor averi pe care le aveau unele mănăstiri din Sfîntul Munte Athos şi pe
care le-au primit cu mult timp înainte de la alţi domnitori (Ştefan cel Mare,
Mihai Viteazul etc,) pentru ca monahii din Sfîntul Munte să se roage pentru
bunăstarea domniilor lor. Reforma fiscală a fost materializată prin
instituirea impozitului personal şi a contribuţiei pentru drumuri, generalizată
asupra tuturor bărbaţilor majori, printr-o nouă lege a patentelor, prin instituirea
impozitului funciar şi alte măsuri care au făcut ca la sfîrşitul anului 1861,
în preajma deplinei lor unificări administrativ-politice, Principatele Unite
Române să fie dotate cu un sistem fiscal modern. Ar putea fi adăugată, pe plan
cultural, „importanta iniţiativă a guvernului moldovean al lui Mihail
Kogălniceanu, care a instituit, în toamna anului 1860, prima universitate a
ţării, cea ieşeană.” Dezbaterile înverşunate care au avut loc în vara
anului 1862 în privinţa proiectului de reformă agrară propus de conservatori şi
adoptat de majoritate, dar nesancţionat de domnitor, au dovedit că
maleabilitatea de care dădeau dovadă o bună parte dintre conservatori, în
privinţa adoptării unui program general de reforme, nu concorda cu acceptarea
de către ei a unei reforme agrare în sensul programelor revoluţionare de la
1848. De aceea, în anii imediat următori unificării administrative, nu s-a
putut trece brusc la reforma agrară, ci s-a continuat, pentru o perioadă de
timp, să se adopte reforme pe linia organizării moderne a statului, deoarece
acestea nu întîmpinau opoziţia conservatorilor, încă stăpîni pe majoritatea
mandatelor din adunare datorită sistemului electoral restrictiv. Reorganizarea
departamentelor, legile pentru construirea căilor ferate, constituirea
Consiliului superior al instrucţiunii publice, un regulament de navigaţie,
organizarea corpului inginerilor civili, reorganizarea Şcolii de silvicultură
şi o serie de măsuri premergătoare unei secularizări a averilor mănăstireşti au
reprezentat, în această perioadă, concretizările planului de reforme. Din
momentul în care conducerea guvernului a fost preluată de Mihail Kogălniceanu,
aducerea din nou în dezbatere a reformei agrare a dus la izbucnirea unui
violent conflict între guvern şi majoritatea adunării. A urmat dizolvarea
adunării, pe calea loviturii de stat. Aceasta din urmă a sporit puterea
domnitorului Cuza, şi totodată a înlăturat monopolul politic al conservatorilor
asupra majorităţii în adunare. Sancţiunea poporului prin plebiscit şi recunoaşterea
noii stări de lucruri de către puterea suzerană şi puterile garante au creat
posibilitatea decretării Legii rurale în sensul programului paşoptist,
desfiinţîndu-se relaţiile feudale în agricultură şi procedîndu-se la o
împroprietărire a ţărănimii clăcaşe. Prin Legea rurală din 14/26 august
1864, peste 400000 de familii de ţărani au fost împroprietărite cu loturi de
teren agricol, iar aproape alţi 60000 de săteni au primit locuri de casă şi de
grădină. Reforma agrară din 1864, a cărei aplicare s-a încheiat în linii mari
în 1865, a satisfăcut în parte dorinţa de pămînt a ţăranilor, a desfiinţat
servituţile şi relaţiile feudale, dînd un impuls însemnat dezvoltării
capitalismului. Ea a reprezentat unul din cele mai însemnate evenimente ale
istoriei României din secolul al XIX–lea. În timpul guvernului condus de Mihail
Kogălniceanu, s-a trecut la etapa hotărîtoare a înfăptuirii reformelor. Astfel,
primul demers făcut, într-o direcţie în care guvernul ştia că nu avea să
întîmpine opoziţie pe plan intern, a fost acela al secularizării. La 13/25
decembrie 1863, la propunerea guvernului, adunarea a votat secularizarea
averilor mănăstireşti cu 93 de voturi contra 3. Era o măsură de însemnătate
majoră, datorită căreia era recuperat peste un sfert din teritoriul naţional.
Apoi au fost elaborate şi promulgate Legea contabilităţii, Legea consiliilor
judeţene, Codul Penal şi Legea instrucţiunii publice, precum şi crearea
Consiliului de Stat. Tot acum se înfiinţează Şcoala Naţională de Arte Frumoase,
la Bucureşti, la conducerea căreia este desemnat Theodor Aman şi este
inaugurată, în premieră, o Şcoală de Medicină Veterinară. Analizînd suita de
evenimente, unele cu caracter realmente revoluţionar, se poate spune că sub
domnia lui Alexandru Ioan Cuza au fost puse bazele statului unitar român
modern. Practic, nu există domeniu de activitate economică, social-politică,
culturală, administrativă sau militară din ţară, în care Cuza să nu fi adus
îmbunătăţiri şi înnoiri organizatorice pe baza noilor cerinţe ale epocii moderne. Cuza
începe să fie suspectat de liberalii radicali, care ulterior au făcut cartel cu
conservatorii, că ar intenţiona să instituie un regim personal; acest fapt a
slăbit poziţiile domnitorului şi a animat activitatea monstruoasei coaliţii,
hotărîtă să-l înlăture. Complotiştii au reuşit să-şi realizeze planurile
atrăgînd de partea lor o fracţiune a armatei (colonelul C. Haralambie, maiorul
D. Lecca ş.a.), şi l-au constrîns pe domnitor să abdice în noaptea de
10/22–11/23 februarie 1866. La aceasta a contribuit însuşi Al. I. Cuza, care nu
numai că nu a luat măsuri în privinţa factorilor reacţionari, ci, într-un
discurs, se arăta dispus să renunţe la tron în favoarea unui principe străin
(fapt susţinut şi de o scrisoare adresată unui diplomat străin). A fost
instituită o locotenenţă domnească alcătuită din Lascăr Catargiu, Nicolae
Golescu şi colonelul Nicolae Haralambie din partea armatei. Conducerea
guvernului a revenit lui Ion Ghica; apoi Senatul şi Comisia au proclamat ca
domnitor pe Filip de Flandra, din casa domnitoare belgiană, dar acesta nu a
acceptat coroana. Provizoratul locotenenţei domneşti a luat sfîrşit abia după
ce Carol de Hohenzollern-Sigmaringen a acceptat să devină principe al României,
la 10 mai 1866. Această abdicare silită putea avea consecinţe grave pentru
România, pentru că: - după înlăturarea lui Cuza, satele au fost înspăimântate că
reforma agrară nu va mai avea loc.
- la 3 aprilie 1866 la Iaşi o demonstraţie a Mişcării
Separatiste care a cerut anularea unirii Moldovei cu Valahia
- Poarta Otomană a mobilizat armata la Dunăre pentru a
interveni în România, unirea fiind recunoscută doar pe timpul domniei lui Cuza.
Restul vieţii sale şi-a petrecut-o
în exil, locuind majoritatea timpului la Paris, Viena şi Wiesbaden. A fost
înmormântat iniţial la Biserica Domnească de lângă Palatul domnesc de la
Ruginoasa, conform dorinţei sale, iar după cel de-al doilea război mondial,
osemintele sale au fost mutate la Biserica Trei Ierarhi din Iaşi.Emil Cioran - 100 de ani de la naștere 1911 - 1995
Emil
Cioran a fost un filozof și scriitor român, care s-a născut
la data de 8 aprilie 1911 la Rășinari, Sibiu și a decedat la data de 20 iunie
1995 la Paris. Tatăl său, Emilian Cioran, a fost protopop ortodox și
consilier al Mitropoliei din Sibiu. Mama sa, Elvira Cioran (Comaniciu),
era originară din localitatea Veneția de Jos, din apropiere de Făgăraș.
Tatăl Elvirei, de profesie notar, fusese ridicat de
autoritățile austro-ungare la rangul de baron. Astfel, pe linie
maternă, Emil Cioran se trăgea dintr-o familie de nobili transilvăneni. A
studiat la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu și apoi filozofia La Universitatea
din București, unde i-a avut colegi pe Constantin Noica și Mircea Eliade și
profesori pe Tudor Vianu ;i Nae Ionescu. Încă din tinerețe a arătat înclinație
spre agnosticism (punct de vedere potrivit
căruia gândirea umană este incapabilă să ofere suficiente argumente raționale
pentru a justifica existența sau neexistența lui Dumnezeu. - DEX.) În anul
1933 obține o bursă, care îi permite să continue studiile de filozofie la Berlin.
În anul 1937 Emil Cioran pleacă în Franța cu o bursă a Institutului
Francez din București. După o scurtă întoarcere în România (două luni,
sfârșitul lui 1940- începutul lui 1941), el părăsește pentru totdeauna România
și se stabilește la Paris. Din acest moment Cioran va publica numai în
limba franceză, operele lui fiind apreciate nu numai pentru conținutul lor, dar
și pentru stilul plin de distincție și finețe al limbii. În 1949 îi apare prima
lucrare scrisă în limba franceză, Précis de décomposition, distinsă în
1950 cu premiul Rivarol. Ulterior, Cioran refuză toate distincțiile
literare care i-au fost atribuite. La Paris a trăit în Cartierul Latin, pe care
nu l-a părăsit niciodată. A trăit mult timp retras, evitând publicitatea. În
schimb a cultivat darul conversației cu numeroșii săi prieteni, Cioran a
întreținut o vastă corespondență, dezvăluindu-se ca un remarcabil autor
epistolar. Din
eseurile apărute în limba română se desprinde portretul unui tânăr gânditor din
anii treizeci, influențat de mișcarea de idei din acea epocă în care
intelectualii români descopereau gândirea existențialistă (sub varianta ei
românească, cu accente creștine și mistice, "trăirismul"). Emil
Cioran a început prin a fi un gânditor torturat de sentimente și senzații
violente. Preocupat de problema morții și a suferinței, este atras
de ideea sinuciderii ca idee care ajută supraviețuirii. Câteva teme
mari străbat opera lui Emil Cioran: contingența ființei umane, păcatul
originar, sensul tragic al istoriei, sfârșitul civilizației, amenințarea Răului,
refuzul consolidării prin credință, obsesia absolutului, viața ca expresie a
exilului metafizic al omului etc. Deși n-a fost membru oficial al mișcării
legionare, Cioran a fost simpatizant al acesteia, fiind activ în organizație. În
noaptea în care a fost asasinat istoricul Nicolae Iorga, Cioran a citit în
public o poezie proprie de laudă la adresa lui Zelea Codreanu. Își doarme
somnul de veci în cimitirul parizian Montparnasse.
Insigna - Șahul
Șahul este un joc de
strategie între doi jucători, al cărui nume provine de la cuvântul persan “shah”, care înseamnă
“rege.” Forma
actuală a
jocului a apărut în sudul Europei, în a doua jumătate a secolului al
15-lea, după ce a evoluat de la un joc similar mult mai vechi din India.În
ziua de azi șahul este cel mai popular joc ce se poate juca acasă, în cluburi,
pe internet, prin corespondență sau în turnee. Regulile oficiale ale jocului sunt stabilite de Federația
Internațională de Șah
sau FIDE. Jocul se desfășoară pe tabla de
șah. Aceasta are o formă pătrată și este împărțită în 8 linii și 8 coloane ce
formează 64 de pătrate cu suprafețe egale, numite câmpuri colorate
alternativ în alb și negru. La început fiecare jucător are 16 piese:
8 pioni, 2 turnuri (ture), 2 cai, 2 nebuni, un rege și o regină
(damă). Unul dintre jucători controlează (mută) piesele albe iar celălalt
piesele negre. Jucătorii mută pe rând, respectând anumite reguli; prima mutare
(începutul partidei) revine jucătorului cu piese albe. Scopul jocului este
obținerea matului. Acesta survine atunci când un rege
este atacat și nu poate evita capturarea. Atunci când un
jucător este la mutare, nu este în șah, dar nu are nici o mutare legală, se
spune că meciul s-a terminat pat (adică la egalitate). La finalul jocului,
patul poate fi o alternativă pentru jucătorul care este în inferioritate să
remizeze jocul. Patul în varianta curentă a fost introdus în secolul al
XIX-lea.
Mai jos prezint o legendă legată de
sportul minţii – şahul; Legenda povestește că Regele Vishtaspa al
Persiei a devenit extrem de plictisit de viaţă pentru că a realizat
tot ce şi-a dorit: el era plin de triumf în războaie, sătul de vânătoare,
obosit de intrigile şi plăcerile de la curtea sa. Regele suferea de plictiseală şi
până la urmă a oferit o recompensă nelimitată celui care l-ar fi făcut să îşi
recapete interesul pentru viață. Nimeni nu a reuşit până când a apărut Zarathushtra cu
tabla de joc originală. El l-a invatat pe rege regulile și cum să îl joace şi,
prin el, a demonstrat regelui toate regulile universului și ale vieţii. El le-a
interpretat ca nimeni altul, aşa cum nici un jucător de şah din zilele noastre
nu ar putea şi regele a fost foarte satisfăcut iar interesul său pentru viată a
renăscut. După aceea el l-a rugat pe Zarathushtra să îi ceară orice
şi-ar dori şi a promis că dorința îi va fi îndeplinită. Zarathushtra a dorit să
îl învețe pe rege o lecţie prin care să nu mai fie megaloman încât să creadă că
poate oferi cuiva chiar orice işi doreşte. Zarathushtra i-a spus regelui că îşi
doreşte un lucru simplu si modest: Un bob de grâu pe primul pătrăţel al tablei,
două boabe pe cel de-al doilea, 4 pe cel de-al treilea și tot aşa dublând
cantitatea anterioară până când toate cele 64 pătrățele vor fi pline cu boabe
de grâu. Regele a râs şi a promis că îi va trimite lui Zarathushtra grâul în
câteva zile, gândindu-se că a fost prost să ceară câteva boabe de grâu când ar
fi putut cere aur si o adevărată comoară. Le-a spus oamenilor săi să calculeze
cantitatea de grâu şi să i-o trimită lui Zarathushtra. A fost surprins când, după
câteva săptămâni aceştia au venit la el şi i-au spus că ar trebui să trimită o
cantitate de grâu care nu exista în tot imperiul. Chiar dacă ar fi adunat tot
grâul din tot imperiul ar fi fost a suta parte din a suta parte a cantităţii
promisă lui Zarathushtra. Regele a fost şocat să audă aceştea şi şi-a dat seamă
că nu îşi poate ţine promisiunea. A trimis după Zarathushtra şi i-a spus cât de
ruşinat este. Zarathushtra i-a spus că nu vrea grâul ci că a vrut doar să îl
înveţe pe rege o lecţie şi apoi s-a retras înapoi în pădurea lui.
Zarathustra (Zoroastru, 628 - 551 î.Hr.) a un fost profet,
coordonator al religiei din anticul Iran, după unele izvoare un personaj
istoric zeificat.
YR - Campion R.P.R. (Republica Populară română)
Comisia centrală a aviației sportive din R.P.R.
Aviația este ramura aeronauticii care se ocupă de
construcția, funcționarea și utilizarea aeronavelor mai grele
decât aerul. Tot prin „aviație” se înțelege totalitatea avioanelor a
personalului de deservire a acestora, de care dispune o țară. După scop și
destinație, aviația se împarte în: aviația civilă și aviația militară. Aviația civilă
este compusă din aviația de transport, aviația utilitară și aviația sportivă. Aviația sportivă are ca scop scop principal recrutarea de tineri pentru a
deveni piloți sau parașutiști. Tot în cadrul aviației sportive sunt
organizate și activitățile de zbor cu motor sau fără (planorism) pentru
piloții sportivi, precum și activitățile de parașutism și aeromodelism. În
20 octombrie 1947 patrimoniul aviaţiei sportive este preluat de Organizatia
Sportului Popular (OSP) iar activitatea sportivă este subordonatã Aviaţiei
Civile. În anul 1950 activitatea este coordonată de Comisia Centrală a Aviatiei Sportive (CCAS), iar în 1953 de
Asociaţia Voluntară pentru Sprijinirea Apărării Ţării, în subordinea
Ministerului Apărării Naţionale. Aceasta devine în 1954 Asociaţia Voluntară
pentru Sprijinirea Apărării Patriei (AVSAP) în cadrul căreia în anul 1954 se
constituie Aeroclubul Central. În anul 1960 AVSAP se desfiinţează, aviaţia
sportivă trecând în subordinea Uniuneii pentru Cultură Fizica şi Sport (UCFS), transformată
în Consiliul Naţional pentru Cultură Fizică şi Sport (CNFS).
Placheta - (Ciobănașul)
"Cine-a cunoscut, cine mi-a văzut
mândru ciobănel, tras ca prin inel "
Nu
am informații
despre placheta de mai sus. Am citit undeva că ea ar fi fost desenată
(concepută) de o principesă din Casa Regală a României. Deduc că realizarea acestei
plachete a fost inspirată de balada populară românească Miorița, Ce se știe
precis, este inscripția de pe ea care atestă că a fost gravată de sculptorul
român Frederic Storck.
_________ooOoo________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
1 acțiune nominativă de lei 500 (cinci sute)
Societatea anonimă română cu sediul în București
BANCA BIBESCU-VODĂ
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane de
raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 28.06.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu