Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea maghiară APATFALVA, județul
CSONGRAD - CSANAD, din vremuri diferite, câteva trimiteri
poștale ilustrate și o vedere generală.
Monumentul eroilor locali
Pod peste Mureș
Statuia Sfântului Emerich al Ungariei
O intrare în localitate
Biserica romano catolică
Biserica romano catolică (interior)
Trimiteri poștale
Vedere generală
xxx
UN CATREN PENTRU NEPOATA
MEA SARA-MARIA
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN SFAT
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
O INSIGNĂ, O PLACHETĂ
ȘI CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Cu ocazia sărbătoririi Zilei
Internaționale a Copilului, Regia Autonomă Monetăria Statului aduce un omagiu
marelui artist Ion Popescu-Gopo și minunatei sale creații Maria Mirabela lansând pe piață noua emisiune medalistică
intitulată „Poveștile copilăriei”. „Copilăria
este o lume de miracole şi de uimire a creaţiei scăldate în lumină, ieşind din
întuneric, nespus de nouă şi proaspătă şi uluitoare. Copilăria se termină
atunci când lucrurile încetează să ne mai mire.” – Eugen Ionescu. Ziua de 1
Iunie este cea mai bună ocazie de a celebra copilăria şi copiii, de a le dărui
iubirea şi prețuirea noastră. Ziua Internațională a copilului, sărbătorită ȋn
ȋntreaga lume încă din anul 1925, dar la date diferite, reprezintă un moment
oportun pentru conștientizarea și promovarea, atât la nivel instituțional cât
și individual, a nevoilor și drepturilor tuturor copiilor de a avea acces la
condiții de trai decente și educație și de a se simți ȋn siguranță. Ȋn ultimii
ani, modalitățile și instrumentele prin care fie guvernele fie Organizațiile
Non-Guvernamentale au încercat să faciliteze accesul la educație s-au
diversificat. Medalia are următoarele caracteristici tehnice:
material (compoziție) – argint, puritatea – 99,9%, forma – rotundă, diametrul
– 37 milimetri, greutatea – 31,11 grame, calitatea – proof, tirajul – 100
exemplare și prețul unitar de achiziționare cu TVA inclus – 365 lei. Maria Mirabela
Maria Mirabela
este in film deosebit pentru cei mici și nu numai, ce reușește să ofere
telespectatorului o incursiune palpitantă într-o lume magică, făcându-l părtaș
la o aventură menită să formeze caractere prin lecții de moralitate și
prietenie. Filmul reprezintă un astfel de instrument atipic dar eficient prin care
oamenilor li se oferă experiența unei trăiri emoţionale și a comunicării cu
ceilalţi, făcând schimb de opinii și cultivând un grad mai înalt de înţelegere
reciprocă. Maria Mirabela este un film din 1981, regizat de Ion Popescu-Gopo și
distins cu numeroase premii la festivaluri de film pentru copii precum și cu
două premii ACIN. Ȋn cadrul acestui film emblematic pentru cinematografia
românească, maestrul Gopo reușește să captiveze publicul spectator de toate
vârstele, cu efecte speciale ce combină jocul viu al actorilor și desenul
animat. Cu toate că nu a beneficiat de o tehnică sofisticată, el a reușit să
creeze o poveste verosimilă, ȋn care oameni și desene animate comunică.
Personajele din desene animate stimulează în rândul copiilor comportamentele interpersonale,
de învățare, de adaptare și integrare socială, ei asociind personajele de
desene animate cu diverse situații și persoane reale. Maria Mirabela este un film
româno-sovietic realizat în anul 1981,
regizat de Ion Popescu-Gopo, în care sunt combinate jocul viu al actorilor
și desenele animate cu participarea compozitorului Eugen Doga, a
poetului Grigire Vieru și a unor
interpreți cunoscuți de estradă din România și URSS. Alături de personajele
interpretate de actori, în acest film apar și trei personaje
animate: Oache, Scăpărici și Omide, care simbolizează cele trei elemente
vitale ale naturii: apa, focul și aerul, fără de care nu există viață pe
pământ.
Ion
Popescu-Gopo (1
mai 1923, București – 29 noiembrie 1989, București) a fost un artist plastic
român, creatorul a nenumărate filme de desen animat, în care personajul
principal era „omulețul lui Gopo”, o creație proprie care l-a făcut celebru și
i-a adus câteva premii naționale și internaționale, actor, editor de film,
scenarist și
regizor de film. El s-a impus, prin creațiile sale artistice, ca o mare
personalitate a cinematografiei
românești, câștigând, în anul 1957 premiul "Palme d'or" la
Festivalul Internațional de Film de la Cannes, Franța. Pseudonimul său de Gopo
provine de la numele de familie ale părinților săi, numele de fată al mamei
sale, Gorenco, și numele tatălui, Popescu.
Lazăr Șăinenau - 150 de ani de la naștere
Th & R.G.Zamfirescu
Lazăr Șăineanu (numele de
familie la naștere: Eliezer Schein)
a fost un filolog, lingvist, folclorist și istoric
cultural român, de origine
evreiască,
ce s-a născut în data de 23 aprilie 1859 la Ploiești și a decedat în data de 11
mai 1934 la Paris. Specialist în studii orientale și romanice,
precum și germanist, a fost cunoscut, în primul rând, pentru contribuția
sa la filologia idiș și română, activitatea sa în lingvistica
istorică, de comparatist literar și filologic. De asemenea, a avut contribuții inovatoare
la investigarea și antologizarea folclorului românesc, plasate în raport cu
tradițiile
balcanice și central-est-europene, precum și cu evoluția
istorică a României într-un context balcanic mai larg, și a
fost un recunoscut contribuitor timpuriu la lexicografia românească.
Cererile sale repetate de naturalizare au fost în cele din urmă nereușite, dar
l-au propulsat în centrul unui conflict politic care opunea curentul antisemit susținătorilor
toleranței. În 1901, împreună cu familia, s-a stabilit
în Franța pentru tot restul vieții. Devenit cunoscut pentru munca sa
de pionierat în studiul limbii franceze medii (secolele al XIV-lea – al- XVII-lea)
și investigațiile sale asupra originilor argoului, precum și pentru
eseurile sale critice despre scriitorul Francois Rabelais, a primit
premiul Volney al Institutului Franței pentru anul 1908. Lazăr Șăineanu a
promovat bacalaureatul cu o teză despre scriitorul și teoreticianul Ion
Heliade Rădulescu: Ioan Eliad Rădulescu ca grămătic și filolog. A fost
scutit de efectuarea stagiului obligatoriu militar ca fiul cel mare al unei
văduve, drept care, până în 1881, a continuat să studieze la Facultatea de Litere
a Universității din București. Învățat și privit cu admirație de
academicianul Bogdan Petriceicu Hașdeu, Șăineanu a studiat inițial etimologie,
stilistică și semantică (activitate care a stat la baza primelor sale trei
studii, publicate în 1882 și 1887). A publicat primul său studiu, Câteva
specimene de etimologie populară română, în 1883, în revista Columna lui Traian
a lui Hașdeu. O Încercare asupra semasiologiei române din 1887,
prezentată de Șăineanu drept lucrarea sa de absolvire, a fost lăudată retrospectiv
de etnologul Iordan Datcu. Preluată în publicațiile Academiei Române și
prefațată de Hașdeu, lucrare lui Șăineanu a primit bursa Manoah Hillel, în
valoare de 5.000 de lei-aur. Folosind acest premiu, și-a continuat studiile în
Franța, la Universitatea din Paris, sub conducerea lui Bréal, Gaston Paris și
Wilhelm Meyer-Lübke, iar mai târziu la École Spéciale des Langues
Orientales (Școala Specială de limbi Orientale), unde s-a specializat în
studiul limbilor orientale. Și-a luat doctoratul, la Universitatea din Leipzig,
disertația sa primind un premiu de la Institutul Franței. Între 1912 și 1922,
Șăineanu a lucrat cu Société des Études rabelaisiennes la publicarea ediției
adnotate a operelor complete ale lui Rabelais. A fost asistentul la catedră al
lui Bogdan Petriceicu Hașdeu.
Insigna - Cupa Uniunii Tineretului Comunist (karting)
Uniunea Tineretului Comunist (cunoscută și prin acronim U.T.C.) a fost
organizația de tineret şi rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român.
Sus
am aplicat stema Uniunii Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul
de membru și drapelul U.T.C. În timpul Republicii Populare
Române, organizaţia s-a numit Uniunea Tineretului
Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul 1922. În
anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din populația României.
În România, Kartingul apare între anii 1966 - 1968,
când entuziaștii sporturilor mecanice construiesc primele karturi. Pionierul
acestui sport este Jean Bobocel. Asociația de Karting a Liceului bucureștean
Ion Neculce, înființată în 1971 de către profesorul Mircea Eron Ionescu, a fost
prima echipă de karting din România. Karturile erau fabricate, după proiectul
lui Jean Bobocel, în atelierele Centrului pentru modelism Băneasa și liceului
Ion Neculce, cu participarea unor piloți experimentați. Din anul 1968 Consiliul
Național pentru Educație Fizică și Sport (CNEFS) a preluat activitatea în
cadrul Federației Române de Modelism (președinte J. Bobocel) și s-au organizat
primele cluburi și concursuri de Karting pe piste ocazionale. În data de 5 noiembrie 1974, a avut loc prima ediție a Campionatului Național
de Karting, organizată de proaspăt înființata Federație Română de
Automobilism și Karting – FRAK. La această primă ediție au participat cam 30 de
sportivi din București și Brașov care făceau parte din primele trei cluburi de
karting: ASKALIN și Semănătoarea din București și Universitatea din Brașov. La
sfârșitul anului 1973, activitatea activitatea a fost preluată de către
Automobil Clubul Român (ACR). În anul 1974 ia naștere în cadrul ACR, Federația
Română de Automobilism și Karting (FRAK) și din acel an se desfășoară
Campionatul național de karting de viteză în circuit în complexul expozițional
EREN de la Casa Scânteii și ulterior, campionatul național de anduranță. După
înființarea FRAK s-au afiliat 30 de cluburi din toată țara. Au fost proiectate
piste de karting în aproape toate județele țării. Prima pistă de karting a fost
construită la Cluj-Napoca (1200 m), pe care s-a desfășurat prima etapă a Cupei
Păcii și Prieteniei (CPP). Alte piste amenajate: Galați (900 m), Tg. Secuiesc
(aprox. 1130 m) și Târgoviște (aprox. 1000 m). Dacă până în 1990, kartingul s-a
practicat în condiții modeste în mai multe județe ale țării, după această dată,
s-au amenajat în mai multe zone kartodromuri, care au permis atragerea unui
număr mai mare de tineri în practicarea acestui sport, desi in majoritatea
situațiilor aceste structuri privare percep anumite sume. După aproape 40
de ani de existenţă activă, kartingul românesc are în fine o federaţie proprie!
La data de 1 iunie 2011, Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret a
eliberat Certificatul de Înregistrare Sportivă pentru “Federația română de karting“. Cel mai mare circuit
de karting din Europa de est se află în România, la Tunari. Viteza maximă
atinsă de karturi poate ajunge la 160 kilometri pe oră. În anul 2020 România
avea 28 piloți de karting licențiați la seniori și 17 la juniori.
Jeton - Jet-Clean Car Wash Self-Service
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. O notă
specifică este introdusă de un alt tip de jeton – care s-a răspândit rapid în
ultimii ani – utilizat în cadrul spălătoriilor de autoturisme în regim
self-service. În majoritatea cazurilor
preţul de achiziţie al unui astfel de jeton este de 2,5 lei, însă un program
complet de spălare necesită utilizarea concomitentă a două, trei sau chiar patru
fise. Deseori, acelaşi jeton poate fi folosit deopotrivă şi la acţionarea unui
aspirator în regim self-service. Nu trebuie să surprindă faptul că uneori
acelaşi model de jeton este folosit de către două sau chiar mai multe
spălătorii distincte (cu acţionari diferiţi şi adesea localizate la distanţe
considerabile una faţă de alta), deoarece costurile de achiziţie a unei astfel
de instalaţii specializate se reduc semnificativ dacă acţionarii spălătoriei nu
doresc un design personalizat pe jetoanele lor şi acceptă să utilizeze unul
dintre modelele standard pe care le livrează producătorii de spălătorii (spre
exemplu, Expert Clean – Fabrica de Spălătorii Auto din Bucureşti are în oferta
curentă patru modele standard de jetoane, cu diferenţe doar la diametru: 22 mm;
23,5 mm; 26 mm și 27,5 mm, însă la solicitarea expresă a clienţilor,
producătorul este în măsură să furnizeze şi un design particularizat pe oricare
din feţele jetonului). Jetonul de mai sus s-a folosit la Spălătoria auto “La Jetoane” din
municipiul Iași, Calea Chișinăului, nr. 22. Jetonul este
confecționat din metal alb, are forma rotundă și diametrul de 30 milimetri.
Placheta - F.R.B. - Federația română de box
Centura de aur - ediția a 9-a * 20 - 27 aprilie 1980
Boxul (sau pugilismul) este un sport străvechi, în care doi concurenți, cu
greutăți similare, luptă cu
ajutorul pumnilor, pe durata a mai multor reprize. Victoria este obținută in
urma punctelor date pentru lovituri de catre juriu, sau atunci când adversarul
este doborât la pământ și nu reușește să se ridice înainte ca arbitrul să
termine de numărat până la 10, (Knockout sau KO) sau când adversarul este prea rănit pentru a continua (Technical
Knockout sau TKO). Următoarele
lovituri sunt nepermise; lovirea sub centură, ținerea, împiedicarea,
lovirea cu piciorul sau genunchiul, lovirea cu capul, umărul, antebrațul,
cotul, strangularea adversarului și apăsarea cu brațul sau cotul a
feței adversarului, apăsarea capului adversarului înapoi peste corzi,
lovirea cu mănușa deschisă, cu partea interioară a mănușii, cu încheietura sau
latul mâinii, loviturile pe spatele adversarului și în special orice
lovitură pe ceafă sau pe spatele capului sau în zona rinichilor. În cazul în
care adversarul este doborât (la podea), arbitrul va începe imediat să numere
secundele. Boxerul care nu respectă instrucțiunile arbitrului sau acționează împotriva regulamentului de box, boxează
într-o manieră nesportivă sau comite faulturi, poate fi la discreția
arbitrului, atenționat, avertizat sau descalificat. Dacă un
arbitru intenționează să avertizeze un boxer, va opri meciul și va explica
încălcarea. Arbitrul va arăta apoi spre boxer și spre fiecare din cei cinci
judecători. Un arbitru care a acordat un avertisment pentru un anumit fault, de
exemplu pentru ținere, nu mai poate da o atenționare pentru același tip de
greșeală. O a treia atenționare pentru același tip de fault va duce în mod obligatoriu
la acordarea unui avertisment. Numai trei avertismente pot fi date aceluiași
boxer într-un meci. Cel de-al treilea avertisment aduce automat descalificarea.
În fiecare repriză, un judecător va acorda puncte fiecărui boxer, în funcție de
numărul de lovituri obținute de fiecare. Pentru ca o lovitură să aibă valoare
de punctaj, ea trebuie să ajungă, fără a fi blocată sau apărată, direct cu
partea articulațiilor degetelor din mănușa închisă, de la oricare mână, pe
oricare parte frontală sau laterală a capului sau trupului deasupra centurii.
Valoarea loviturilor punctate într-un meci va fi stabilită la sfârșitul acelui
meci și va fi trecută în contul boxerului care a avut un rezultat mai bun în
funcție de gradul de superioritate. Acordarea punctelor se va face pe baza
următorului principiu: un punct pentru fiecare lovitură corectă. Punctele sunt
înregistrate când cel puțin 3 (trei) din cei 5 (cinci) judecători înregistrează
simultan o lovitură care după părerea lor a ajuns corect pe „suprafața țintă”.
Nu se vor acorda puncte în plus pentru doborârea adversarului. Mai jos îţi
prezint câteva repere calendaristice ale începutului practicării sportului box
în România; 1909 – La Câmpina are loc prima aparitie a sportului cu manusi
din tara noastra. Bucurestiul nu avea sa ramana mult in urma Campinei. In
toamna aceluiasi an, in frumoasa gradina Cismigiu, doi boxeri straini –
francezul Martuin si irlandezul O’Hara – uimeau bucurestenii cu luptele lor
bine regizate; 1919 – Virgil Salvan este primul boxer roman care a participat
la o competitie internationala. El a participat la intrecerile pugilistice din
cadrul jocurilor interaliate care au avut loc pe Stadionul Parshing din Paris;
1921 – ia fiinta la Bucuresti primele sectii de box, ele numindu-se “Boxing
Club”, care il avea antrenor pe francezul Rene Delcourt, si “Tirul”; 27
septembrie 1924 – in sala F.S.S.R. din strada Clemanceau nr.6 din Bucuresti are
loc prima reuniune de box din tara noastra care a fost organizata si condusa
dupa cerintele regulamentului. S-au disputat atunci 6 meciuri a 6 reprize
fiecare.
Centura
de aur” este
o apreciată competiție sportivă internațională de box. “Centura de Aur” a debutat în anul
1972 și care s-a desfășurat
aproape anual cu excepția a vreo trei, din ultima perioadă, în 2014 având loc
cea de-a 39-a ediție. Federatia Romana
de Box
– prescurtat F.R. Box. a luat fiinta in anul 1926, fiind recunoscuta si
afiliata la Federatia Internationala de Box Amator – F.I.B.A (ulterior
Asociatia Internationala de Box Amator – A.I.B.A si din anul 2007 Asociatia
Internationala de Box - AIBA) si Federatia Europeana a Pugilatului Profesionist
– A.P.P.E. ( ulterior Asociatia Europeana de Box Amator – E.A.B.A. si din anul
2008 Confederatia Europeana de Box ) Federatia Romana de Box.F.R. Box este constituita
prin asocierea cluburilor sportive cu sectii de box, a asociatiilor judetene de
box si a Asociatiei de Box a Municipiului Bucuresti, structuri sportive care
detin Certificat de Identitate Sportiva si care si-au insusit dispozitiile
prezentului statut si ale regulamentului de organizare si functionare. Scopul
si principalele obiective ale F.R. Box sunt urmatoarele:
- in vederea
popularizarii boxului pe plan local si national federatia va asigura cadrul
legal, regulamentar, tehnic, material, organizatoric, precum si conditii de
protectie a celor care il practica;
- in vederea
dezvoltarii boxului de performanta, F.R. Box va elabora si aplica un sistem
riguros de selectie, pregatire si de competitie;
- in vederea
obtinerii unor rezultate de prestigiu pe plan international si national, F.R.
Box va crea mijloacele de identificare si pregatire a sportivilor cu calitati
deosebite.
Federatia Romana de Box si structurile
sportive afiliate vor conlucra cu organele administratiei publice centrale cu
atributii in sport si cu autoritatile publice locale in scopul asigurarii
mijloacelor necesare pentru dezvoltarea boxului si pregatirea sportivilor de
performanta, acordarii sprijinului stiintific si medical, pentru integrarea
sociala si profesionala a sportivilor. Federatia Romana de Box indeplineste
urmatoarele atributii principale: - organizeaza,
coordoneaza, conduce si controleaza intreaga activitate desfasurata in domeniul
boxului amator si profesionist, in scopul dezvoltarii acestui sport, ridicarii
nivelului performanelor si afirmarii pe plan international;
- elaboreaza in
concordanta cu strategia generala a Agentiei Nationale pentru Sport strategia
nationala de dezvoltare pe termen lung, mediu si scurt, sprijina si controleaza
aplicarea acestora de catre structurile sportive afiliate;
- sprijina
infiintarea de noi sectii de box, afiliaza sectiile cluburilor, efectueaza
legitimarea si transferarea sportivilor;
- elaboreaza
normele tehnico-metodologice si de organizare, precum si alte reglementari
specifice boxului, urmareste aplicarea acestora in practica;
- organizeaza
activitatile si competitiile oficiale la nivel national, in baza normelor si
regulamentelor adoptate potrivit Statutului si calendarului sportiv intern;
- sprijina
constituirea si activitatea asociatiilor judetene de box si a Municipiului
Bucuresti, in vederea promovarii si ridicarii nivelului calitativ al boxului la
nivel local si national;
- in conformitate
cu normele Agentiei Nationale pentru Sport, elaboreaza calendarul sportiv
international; organizeaza competitiile internationale care se desfasoara in
Romania; aproba competitiile internationale organizate la nivelul cluburilor pe
plan judetean si interjudetean;
- urmareste si
asigura pregatirea corespunzatoare a lotului olimpic si a loturilor nationale
de seniori, juniori si cadeti (masculin si feminin) in vederea participarii
acestora la competitiile internationale de verificare si oficiale in scopul
realizarii obiectivelor propuse;
- organizeaza si
coordoneaza activitatea antrenorilor si arbitrilor de box si sprijina actiunile
privind, perfectionarea, clasificarea si promovarea acestora, in conformitate
cu reglementarile specifice; colaboreaza cu Agentia Nationala pentru Sport, cu
Ministerul Educatiei si Cercetarii si/sau cu institutiile din structurile acestora
pentru realizarea programelor de formare a specialistilor din domeniul boxului;
- actioneaza
pentru prevenirea si combaterea violentei, pentru promovarea unor masuri
educative, a spiritului de fair-play si a tolerantei in intreaga activitate
pugilistica.
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Om de știință și astronom columbian
Julio Garavitto Armero,
a trăit între anii 1865 - 1920
Detaliu vignetă de pe o poză SUA
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane de
raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 22.06.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu