1. Moneda de mai jos celebrează stilul
arhitectonic gotic timpuriu. Pe aversul monedei, în interiorul unui cerc
continuu periferic, în partea superioară, sunt redate simboluri grafice de
pe stema statului ceh, iar la partea inferioară este
redat un ornament decorativ, probabil de inspirație gotică timpurie. Între cele
două reprezentări este aplicată o inscripție orizontală pe trei rânduri: “CESKA REPUBLICA / 2000 /
Kc” - (numele țării și valoarea monedei). La partea inferioară, periferic circular
apare inscripția: “DESET STOLETI ARCHITEKTURY” - (denumirea seriei – zece
secole de arhitectură). În interiorul ornamentului decorativ
inferior este aplicată nomograma monetăriei statului național ceh. Pe revers este reprezentat cel mai important ctitor al
Mănăstirii din Vyšší Brod, Vok din
Rožmberk (Rosenberg), nobil ceh al Casei de Rosenberg, ținând în mâini macheta
Mănăstirii din Vyssi Brod. Deasupra machetei mănăstirii este reprezentat un
trandafir Rosenberg cu cinci petale sub care este înscris anul emiterii monedei: “2001”.
La partea superioară, periferic, circular este aplicată inscripția: “RANA GOTICA” – (gotic
timpuriu), iar la partea inferioară și tot periferic circular este
aplicată inscripția: “KLASTER VYSSI BROD” – (mănăstirea
Vyssi Brod). La
ceafa ctitorului este aplicată nomograma
gravorului monedei – sculptorul academic Michal Vitanovsky.
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: seria – zece secole de arhitectură,
data emiterii – 26 septembrie 2001, valoarea – 2000 coroane, forma – rotundă, diametrul
– 20 milimetri, greutatea – 6,22 grame, compoziția – aur, tiraj – 2500 buc
(calitatea BU) și 3300 buc (calitate proof) și gravor – Michal Vitanovsky.
Mănăstirea din Vyssi Brod este o mănăstirea
cisterciană, singura funcțională din Republica Cehă și unul dintre cele mai
importante monumente culturale din sudul Boemiei. Mănăstirea este un
centru important al catolicismului tradițional ceh, ce permite zilnic
credincioșilor să participe la liturghie. Mănăstirea a fost fondată în
anul 1259 de Vok I din Rozmberk. Întemeierea a fost confirmată de episcopul din
Praga la 1 iunie a aceluiași an, în această zi biserica mănăstirii a fost
sfințită și este considerată a fi data întemeierii mănăstirii. Puțin după aceea
fondatorul a donat și terenuri în jurul noii mănăstiri, inclusiv așezarea Vyšší
Brod. La sud-vest de localitatea Vyssi Brod a crescut treptat impresionanta
clădire gotică a unei mănăstiri fortificate, cu hramul Adormirea
Maicii Domnului. Deoarece mănăstirea nu era o fundație regală, rolul său a
fost limitat la nivel local în primele secole. Prima perioadă a declinului
mănăstirii a venit în secolul al XV-lea, când mănăstirea a fost abandonată ca
urmare a războaielor husite. La sfârșitul secolului al XVIII-lea,
mănăstirea a scăpat cu desăvârșire de abolire în timpul reformelor
lui Iosif al II-lea, care a lichidat sistematic ordinele contemplative și
monahale (mănăstirea era puternic îndatorată la vremea respectivă și împăratul trebuia
să ramburseze el însuși aceste datorii dacă ar fi abolit-o). În secolul al
XIX-lea, mănăstirea a înflorit și a devenit în fruntea unuia dintre
principalele curente de renaștere și reînnoire a ordinului cistercian. Stareții
săi au fost aleși în mod repetat vicari generali ai congregației cisterciene
din ținuturile austriece habsburgice, iar în 1890 egumenul Vyšší
Brod Leopold Wavkarz fost ales stareț general al ordinului
cistercian. A doua perioadă de declin a început în anii 1940, când călugării au
fost expulzați de naziști, care au depozitat lucrările de artă furate în
mănăstire. După război călugării s-au întors, dar nu pentru mult timp,
deoarece călugării de naționalitate germană au fost expulzați în
Germania, iar apoi, la începutul anilor 1950, mănăstirea a fost atacată de
membrii BST și SNB, care au pus mâna pe mănăstire fără niciun fel de
lege. Partea germană a personalului mănăstirii și-a continuat viața monahală în
exil în Germania, iar unul dintre ei - părintele Matthaus Quatember, a fost
starețul general al ordinului cistercian în perioada 1950-1953. În anii
următori, mănăstirea a fost abandonată. Gospodăria colectivă locală, care
dorea să o transforme într-un depozit pentru utilaje agricole, nu au
reușit să-și pună planul în aplicare, căci în multe spații ale mănăstirii s-a
creat un muzeu cu cele mai valoaroase obiecte de cult ale mănăstirii. În
această perioadă nu s-a investit în renovarea clădirii și în plus o mare parte
din bunurile mobile au fost furate. În anul 1990, primii doi călugări
s-au întors la mănăstire – Vojtech Ivo Kvapil, ulterior deveniti administrator,
și Xaver Svanda. Treptat,
a fost posibilă restabilirea vieții comunității și repararea părții returnate a
mănăstirii. Începând cu 1 ianuarie 2015, mănăstirii numără trei călugări cu jurăminte
de durată și un frate cu jurăminte timpurii. După revenirea la liturghia
tradițională și la rugăciunea corală originală cisterciană, comunitatea a
început să se extindă, azi numărând mai mulți călugări dedicați.
2. Moneda de mai jos
celebrează stilul arhitectonic gotic târziu. Pe aversul monedei, în interiorul unui cerc continuu
periferic, în partea centrală, sunt redate simboluri grafice de pe stema
statului ceh, iar dedesubt este aplicată inscripția orizonată: “2000 Kc” -
(valoarea monedei). Jos și în partea stângă a ornamentului decorativ este aplicată
nomograma monetăria statului nașional ceh. Periferic, circular, sunt aplicate
inscripțile: “DESET STOLETI ARCHITEKTURY” - (denumirea seriei – zece secole de
arhitectură) și “CESKA REPUBLICA” -
(numele țării). Pe revers, în centrul câmpului, este reprezentată Fântâna de piatră din
orașul Kutna Hora. Undeva, sub monument, este aplicată nomograma
gravorului monedei - Josef
Oplišitl. Periferic circular este aplicată
inscripția: “POZDNÍ · GOTIKA · KUTNÁ · HORA · KAMENNÁ · KAŠNA ·” (Goticul târziu – Fântâna de piatră din Kutna Hora).
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: seria – zece
secole de arhitectură, data emiterii – 20 martie 2002, valoarea – 2000 coroane,
forma – rotundă, diametrul – 20 milimetri, greutatea – 6,22 grame,
compoziția – aur, tiraj – 2500 buc (calitatea BU) și 3300 buc (calitate proof)
și gravor
– Josef Oplišitl.
Fântâna de piatră din orașul ceh
Kutna Hora a fost construită în stil gotic în anul 1495 de meșterul Matyas
Rejsek. Această structură poligonală, care a fost decorată inițial de un număr
de statui, se afla într-o locație frumoasă într-o piață mică, înconjurată de un complex splendid de case burgheze.
Fântâna are douăsprezece fețe, este neobișnuit de mare, de patru metri înălțime,
și inițial a avut
și un acoperiș hexagonal. Apa era adusă prin conducte de lemn de la patru
kilometri distanță, fântâna
fiind folosită până în anul 1890.
3. Moneda de mai jos
celebrează stilul arhitectonic al renașterii. Pe aversul monedei, în interiorul unui cerc continuu
periferic, în partea superioară, sunt redate simboluri grafice de pe stema
statului ceh, iar în partea inferioară este redat un ornament decorativ din
care se distinge bustul descoperit al unei femei. Între cele două reprezentări
grafice este aplicată inscripția: “CESKA REPUBLIKA” – (numele țării). Deasupra
acestei inscripții este redată nomograma gravorului monedei - Jiří Věneček. La partea inferioară, periferic, circular este
aplicată inscripția: “2000 Kc” – (valoarea monedei), iar pe părțile laterale,
periferic circular și fracționat este aplicată inscripția: ““DESET STOLETI
ARCHITEKTURY” - (denumirea seriei – zece secole de arhitectură)”. Pe revers, în centrul câmpului, este reprezentat
Castelul Litomysl și sub el o pasăre mitologică, ce pare că stă pe un ou. În
partea dreaptă superioară a castelului este reprezentat capul unui taur, având
verigă în nas. Periferic circular este aplicată inscripția: “RENESANCE LITOMYSL
ZAMEK 2002” - (Renaștere – Castelul Litomysl și anul emiterii monedei - 2002). Moneda are următoarele caracteristici tehnice: seria – zece
secole de arhitectură, data emiterii – 25 septembrie 2002, valoarea – 2000
coroane, forma – rotundă, diametrul – 20 milimetri, greutatea – 6,22
grame, compoziția – aur, tiraj – 2500 buc (calitatea BU) și 3300 buc (calitate
proof) și gravor
– Jiří Věneček.
Castelul renascentist din orașul ceh Lytomysl, considerat de mulţi turişti o adevărată bijuterie
arhitectonică se numără astăzi printre cele douăsprezece monumente din Cehia
incluse de UNESCO în lista sa de monumente şi obiective de importanţă mondială.
Evident, simbolul oraşului şi chiar al întregii regiuni este castelul de un alb
imaculat Litomysl. Este un exemplu splendid al unui castel de arcadă, un gen de
clădiri ridicate pentru prima dată în Italia, stil aritectonic modificat în
Cehia pentru a crea în final o formă de arhitectură evoluată, superioară
modelului italian. Castelul ilustrează la modul excepţional reşedinţele
aristocraţilor din Europa Centrală. Designul şi decoraţiunile sale sunt
deosebit de fine şi dau mare atenţie detaliilor. Trăsăturile sale baroce au
fost adăugate în secolul al XVIII-lea pentru un plus de eleganţă arhitecturală.
Castelul este o structură cu patru laturi şi trei etaje, cu o dispoziţie
asimetrică. Aripa de vest este cea mai mare, în timp ce aripa de sud este nimic
altceva decât o arcadă care închide mica grădină din centrul său, o trăsătură
unică pentru Litomysl. Colţul de sud-est al aripii de est a castelului cuprinde
capela acestei clădiri. Probabil cel mai izbitor aspect in interiorul
castelului este teatrul construit în stil neoclasic între anii 1796 -1797, în
aripa de vest a clădirii. Construit în întregime din lemn, teatrul poate
adăposti 150 de sepectatori în nouă loje şi un parter. Pictura originală a
auditoriumului, scena şi mecanismele din spatele scenei sunt încă intacte.
Scara în stil renascentist a castelului este situată în aceeaşi aripă cu
teatrul şi permite accesul spre camerele decorate inspirat tot în stilurile
renascentist şi neoclasic. Merită vizitată şi pivniţa de vinuri a castelului,
care găzduieşte operele sculptorului Olbram
Zoubek, după ce creaţiile acestuia au fost
interzise de către fostul regim comunist. Vinurile de asemenea sunt de o
calitate ridicată şi se pot cumpăra chiar din acest loc. La fel de interesant
este şi celebrul Portmoneum, nimic altceva decât un mic muzeu dedicat pictorului şi
poetului Josef Vachal.
Între anii 1920-1930, Vachal a pictat interiorul casei prietenului său,
publicistul Josef Portman, iar acea casă este muzeul de astăzi. Vizitatorii
parcurg câteva camere în care fiecare centimetru pătrat este acoperit de
picturi în stil expresionist care reprezintă scene de coşmar. Chiar şi mobila
şi podeau nu au scăpat de pensula lui Vachal. Mica şi cocheta piaţă din
Litomysl este una dintre cele mai frumoase din toată Cehia şi este înconjurată
de arcade frumos ornate. Astăzi
Litomysl şi-a păstrat tot farmecul şi încărcătura, alături de aerul
său de mic oraş cochet şi elegant a cărui vizitare se transformă parcă într-o
călătorie în timp.
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
UN CATREN PENTRU NEPOATA
MEA SARA MARIA
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN SFAT
________xxx_______
O INSIGNĂ ȘI
CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Institutul de cercetări proiectări tehnologice în telecomunicații
XXX (30 ani) 1952 - 1982
I.N.S.C.C. – (Institutul Național de Studii și Cercetãri
pentru Comunicații) a fost fondat în anul 1955 ca Laboratorul de Cercetãri
Telecomunicații - L.C.T.” aflat în coordonarea Ministerului Poștelor și
Telecomunicațiilor, transformându-se succesiv în „Institutul de Cercetãri în
Telecomunicații - I.C.Tc.” în anul 1959, „Institutul de Cercetãri Transporturi
și Telecomunicații - I.C.T.Tc.” în anul 1966, „Institutul de Cercetãri și Proiectãri Tehnologice în Telecomunicații -
I.C.P.T.Tc.” în anul 1973, „Centrul Național de Studii și Cercetãri pentru
Comunicații - C.N.S.C.C.” în anul 1991 și „Institutul Național de Studii și
Cercetãri pentru Comunicații - I.N.S.C.C.” în anul 1996. I.N.S.C.C. are
un patrimoniu de 527474 lei (RON), și nu posedã clãdiri, suprafațã teren,
suprafațã construitã. Activitãțile curente ale I.N.S.C.C. acoperã urmãtoarele
domenii: planuri fundamentale, specificații tehnice, proceduri pentru mãsurarea
și testarea echipamentelor, cercetare și dezvoltare a echipamentelor de
comunicații, implementare de noi echipamente și servicii de telecomunicații,
testare - expertizare, standardizare pentru toate domeniile din comunicații:
radiocomunicații, radiodifuziune, managementul spectrului de frecvențe,
comutație telefonicã, transmisii de date, aparaturã terminalã, comunicații prin
satelit, transmisiuni la mare distanțã și implementarea de noi servicii.
Institutul Național de Studii și Cercetări pentru Comunicații (INSCC
București), este organizat și funcționează ca institut național de cercetare dezvoltare
în conformitate cu prevederile OG nr.57/2002, aprobată prin legea
324/2003.Adresa de corespondență a institutului este: Bulevardul Preciziei, nr.
6, sector 6.
Mihai Eminescu 1850 - 1889
120 ani de la trecerea în eternitate a
Luceafărului poeziei românești
S.N.R.- G.C.M.I.- M.E. 15 iunie 2009
(Societatea numismatică română - Grupul colecționarilor
de medalii și insigne Mihai Eminescu)
Mihai
Eminescu (nume
real Mihail Eminovici)
(născut 15 ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul Botoşani şi decedat la 15 iunie
1889 în Bucureşti) a fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de
cititorii români şi de critica literară postumă drept cea mai importantă voce
poetică din literatura română. Eminescu a fost activ în societatea politico-literară
Junimea, şi a lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al Partidului
Conservator. A publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a
plecat să studieze la viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46 de
volume, aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu
Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în data de
3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost transportat
la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4 dimineaţa,
poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a fost înmormântat la
umbra unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales post-mortem (28
octombrie 1948) membru al Academiei Române. Prin tot ce a
scris Eminescu este contemporanul vremurilor actuale. Dedesubt prezint câteva luări de
poziție ale gazetarului de excepție care a fost el; - Mita e-n stare să pătrunză orişiunde în ţara
aceasta, pentru mită capetele cele mai de sus ale administraţiei vând sângele
şi averea unei generaţii.
- Partidele, la noi, nu sunt partide de principii, ci
de interese personale care calcă făgăduielile făcute nației în ajunul
alegerilor și trec, totuși, drept reprezentanți ai voinței legale și sincere a
țării. Cauza acestei organizări stricte e interesul bănesc, nu comunitatea de
idei.
- Uzurpatori, demagogi, capete deșarte, leneși care
trăiesc din sudoarea poporului, fără a o compensa prin nimic, ciocoi boierești
și fudui, mult mai înfumurați decât coborâtorii din neamurile cele mai vechi
ale țării - despre clasa politică a României.
- Părerea mea individuală e că politica ce se face azi
în România, și dintr-o parte și din alta, e o politică necoaptă.
- Vom avea de-acum înainte dominația banului
internațional, impusă de străini. Peste tot credințele vechi mor, un
materialism brutal le ia locul, cultura secolului, mână în mănâ cu sărăcia
claselor lucrătoare, amenință clădirea măreață a civilizației creștine.
- Statul
român nu mai este un produs al geniului rasei române, ci un text franţuzesc
aplicat asupra unui popor ce nu-l înţelege
- Poporul a pierdut de mult încrederea că lucrurile se
pot schimba în bine şi, cu fatalismul raselor nefericite, duce
greul unei vieţi fără bucurie şi fără tihnă.
- Temelia
liberalismului adevărat este o clasă de mijloc care produce ceva, care, punând
mâna pe o bucată de piatră îi dă o valoare înzecită şi însutită de cum o avea,
care face din marmură statui, din in pânzătură fină, din fier maşini, din lână
postavuri.
- Condiţia
civilizaţiei statului este civilizaţia economică. A introduce formele unei
civilizaţii străine fără ca să existe corelativul ei economic este curată muncă
zadarnică
- De
când e lumea nu s-a văzut ca un popor să stea politiceşte sus, iar economiceşte
jos; amândouă ordinele de lucruri stau într-o legătură strânsă; civilizaţia
economică este mama celei politice.
- Lucrul
la care aspiră toţi este de a se folosi numai de avantajele civilizaţiei
străine, nu însă de a introduce în ţară condiţiile de cultură sub care asemenea
rezultate să se producă de la sine.
- Cine
zice progres nu-l poate admite decât cu legile lui naturale, cu continuitatea
lui treptată. A îmbătrâni în mod artificial pe un copil, a răsădi plante fără
rădăcină pentru a avea grădina gata în două ceasuri, nu e progres, ci
devastare… Adevăratul progres nu se poate opera decât conservând pe de o parte,
adăugând pe de alta; o vie legătură între prezent şi viitor, nu însă o serie de
sărituri fără orânduială.
Inițial gravorii profesioniști ai
Monetăriei Statului și Societății Numismatice Române, iubitori de Eminescu s-au
reunit în Gruparea Colecționarilor de Medalii și Insigne Mihai Eminescu a
Societății Numismatice Române (G.C.M.I. - M.E. a S.N.R.). Începând cu anul 2000
această grupare a organizat de două ori pe an, pe 15 ianuarie și 15 iunie, în
Palatul Parlamentului din București, sala Constantin Brâncuși, Salonul Mihai
Eminescu. Ulterior, la data de 30 ianuarie 2009, în cadrul Cercului militar
național (fosta Casă centrală a Armatei) s-a constituit Clubul colecționarilor
de medalii "Eminescu", care a inițiat baterea unor noi insigne și
medalii în memoria poetului național român. Sus admiri logo-ul Clubului
colecționarilor de medalii "Eminescu" din cadrul Cercului militar
național din București.Insigna - Asociația internațională de poliție
Asociaţia
Internaţională a Poliţiştilor (I.P.A.) are în rândurile sale oameni de
pretutindeni, neangajaţi politic. Cei mai mulţi dintre ei sunt poliţişti, dar
sunt şi jandarmi, poliţişti de frontieră sau pompieri. Tineri, maturi sau vârstnici,
bărbaţi sau femei, aşa cum le-a dictat conştiinţa, au optat să facă parte din
această organizaţie. Cu toate că, uneori, îi separă mii de kilometri, că au o
cultură diferită sau că vorbesc, în marea lor majoritate, o altă limbă, au
aderat fără echivoc la ideea de prietenie şi eforturile britanicului Arthur
Troop, fondatorul organizaţiei. Deasupra admiri logo-ul Asociației
Internaționale a Polițiștilor. Nimeni nu le-a impus să intre în Asociaţia
Internaţională a Poluițiștilor. Prietenia a fost cea care, încă de la
început, a reprezentat, pentru organizaţie, temelia pe care au fost construite,
cu timpul, toate mecanismele de funcţionare. În afara acestui sentiment
durabil, Asociaţia Internaţională a Poliţiştilor n-ar fi existat. Ea este cea
care a dat viaţă ideilor lui Arthur Troop şi a întreţinut permanent speranţa
întăririi şi lărgiri organizaţiei. Prietenia a fost, este şi va rămâne pentru
totdeauna emblema sub care se vor desfăşura toate acţiunile şi activităţile
Asociaţiei Internaţionale a Poliţiştilor. Eforturile de constituire şi de
dezvoltare a Asociaţiei Internaţionale a Poliţiştilor au fost încununate de
succes şi datorită faptului că, în sufletul oamenilor care apăra legea şi
societatea, prietenia are rădăcini adânci şi solide. La aceşti oameni se va
găsi întotdeauna, din belşug, spirit de echitate şi dreptate, susţinere morală,
respect şi apreciere faţă de valorile umane şi ale statului de drept. Implicarea
Asociaţiei Internaţionale a Poliţiştilor în acţiuni de caritate demonstrează
sensibilitatea şi generozitatea membrilor ei. Răspunzând întotdeauna la
solicitările celor din jur, membri I.P.A. oferă societăţii un model de
comportament demn de urmat. De aceea, cine nu manifestă solicitudine şi iubire
faţă de oameni nu-şi va găsi niciodată locul în această organizaţie. Se va
simţi stingher şi va pleca de bunăvoie, pentru că în Asociaţia Internaţională a
Poliţiştilor rămân numai acele caractere pentru care dragostea, cinstea,
onoarea şi condescendenţa faţă de semeni reprezintă valori la care nu vor
renunţa, indiferent de contextul pe care realitatea îl oferă fiecăruia.
Prietenia i-a unit pe toţi şi tot prietenia este cea care i-a făcut pe membri
I.P.A. să fie mai buni şi mai mărinimoşi. Asociaţia Internaţională a
Poliţiştilor va rezista atâta timp cât prietenia va găsi în oameni acele
resurse prin intermediul cărora iubirea, binele şi speranţa se perpetuează. I.P.A. este o stare de spirit, deschisă tuturor
poliţistior, dincolo de barierele discriminării de orice fel, indiferent de
rang, rasă, culoare, sex, religie sau limbă. I.P.A. Secţia Română a fost
fondată la data de 31 august 1992 şi afiliată la International Police Association in
data de 25 octombrie 1996. Asociaţia este organizată pe principiul
teritorialităţii, cu sediul oficial în municipiul Bucureşti, fiind formată din
regiuni (filiale), constituite pe lângă structurile profesionale ale
M.A.I.. Asociaţia Internaţională a Poliţiştilor - Secţia Română (I.P.A.
Secţia Română) este o organizaţie nonguvernamentală, nonprofit şi functionează
conform prevederilor legislaţiei româneşti şi ale Statutului Internaţional
I.P.A.. Are la bază libera asociere şi este formată din poliţişti şi alte cadre
ale Ministerului Administraţiei şi Internelor. La finele anului 2010, în
I.P.A. - Secţia Română funcţionau 150 de filiale, însumând peste 58500 de
membri. Deasupra admiri Certificatul de afiliere al României la
I.P.A.. I.P.A. - cea mai mare organizaţie de prietenie a poliţiştilor din
întreaga lume - a fost creată la 1 ianuarie 1950. De atunci, motto-ul său
"Servo per amikeco" (“Servicii prin prietenie” - în limba esperanto)
a câştigat în peste cinci decenii de existenţă mai mulţi aderenţi decât şi-ar
fi putut cineva imagina. Asociaţia Internaţională a Poliţiştilor a fost
înfiinţată din iniţiativa unui ofiţer de poliţie din Lincolnshire - Anglia,
Arthur Troop, care a dorit să creeze astfel un canal pentru prietenia între
poliţiştii de pretutindeni şi cooperarea internaţională. Născut la 15 decembrie
1914, el s-a angajat în iunie 1936 la Poliţia din Lincolnshire, unde s-a
specializat în probleme de trafic rutier. După cel de-al doilea Război Mondial,
Arthur s-a dedicat proiectului înfiinţării unei organizaţii mondiale a
poliţiştilor, dând dovadă de mare încredere în oameni şi în virtuţile
prieteniei adevărate. Opţiunea le-a aparţinut în totalitate, după cum şi
renunţarea la statutul de membru nu este condiţionată în vreun fel. Ce-i atrage
şi, mai ales, ce-i ţine într-o astfel de organizaţie? Cu siguranţă, nu un
interes material, pentru că Asociaţia Internaţională a Poliţiştilor nu
satisface o asemenea dorinţă. Poate că este greu de crezut, dar cei mai mulţi
membrii ai I.P.A., şi este vorba, în primul rând, de cei care au contribuit în
mod substanţial la consolidarea şi extinderea organizaţiei, au o mare
capacitate de comunicare şi relaţionare. Dublată de puternice sentimente de
omenie, întrajutorare, toleranţă şi bună-cuviinţă, aceşti oameni au făcut din
prietenie un mod de a fi. Pentru ei, prietenia generează ocazii şi prilejuri de
a se cunoaşte, de a se apropia şi este principala sursă care le alimentează
dorinţa de a stabili relaţii noi.
Clubul ciclist Principele Nicolae - S.Constantin - Premiul I
Printre primii locuitori ai Capitalei, care au folosit
bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva personalitati ale
vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al.
Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa organizeze concursuri
dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata mare in fata, numite
bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste numarul societatilor
de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate
cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar in 1889 “Asociatia de ciclism”
din Arad. Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta
Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu. Tot el va parcurge
in acelasi an distanta Bucuresti – Ramnicu Valcea in 9h. De asemenea, se
alearga cursa Otopeni – Rondul II de la Sosea, pe locul unde se inalta astazi
Arcui de Triumf. O data cu inmultirea societatilor cicliste, se impune
necesitatea coordonarii si organizarii ritmica a activitatii cicliste. In
consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care
va organiza un concurs oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in
cadrul unei serbari de binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor
inundatiilor de la periferia Capitalei. Cursa masura 120 km, pe ruta Bucuresti
– Ploiesti -- Bucuresti si a fost castigata de acelasi D. Dumitrescu in 7h45’.
In fata altor 6 concurenti. In 1894, se inregistreaza doua excursii cicliste pe
distante lungi: prima, pe distanta Bucuresti – Craiova, efectuata in 15h de
Carol Ressel si de clovnul Adolf de la circul Sidoli; a doua pe traseul
Bucuresti – Brasov – Bucuresti, care este parcursa de doua personalitati: C.
Cantili si Al.Macedonski. Ispravile lui C. Cantili sunt memorabile. El a batut
originalul record a lui Alois Pucher, care a parcurs in 11 zile distanta
Bucuresti – Paris, realizand pe acelasi traseu doar 10 zile. De acum,
ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv pentru care
se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea velocipedica a
Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei federatii
nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si apare
prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”. Inca
din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in spatiul
pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul acestei
scoli va fi amenajata o pista pamant lunga de 250 m, cu o turnura usor ridicata
la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din Romania,
denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de reparat
biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si cel de
velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si ciclistii
evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un nou
velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta Arcului
de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o bogata
activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898. Aici, la
Craiova, apar pentru prima oara cursele cu handicap, adica cele de contratimp
specifice velodromului modern. In 1926, se va construi velodromul de pamant de
la Braila, lung de 400 m, promotorul sau fiind Foti Valerianos, presedintele
clubului de ciclism din acest oras. In paralel cu aceasta intensa activitate
ciclista pe pista, continua dezvoltarea ciclismului de sosea, stimulat de
aparitia turului Frantei in 1903, care va consacra competitia pe etape. Aceasta
experienta originala va fi preluata si adoptata de ciclismul romanesc,
organizandu-se, in intervalul 1910-1913, trei editii ale Circuitului Muntenia,
competitie pe etape in care s-au remarcat castigatorii Mario Salla, Jean
Valter, N. Chrihalmeanu. Razboiul balcanic (1913) si primul razboi mondial
(1914) stopeaza evolutia ciclismului national, care isi reia activitatea in
1923. Probele de viteza si de semifond din campionatul national se vor
desfasura pana in anul 1930 pe cele doua velodromuri de la Galati si Braila. In
acest interval, campionatele nationale de fond s-au tinut in Bucuresti, unde a
fost construit un velodrom pe actualul spatiu al Clubului ”Dinamo”. In acest
loc s-au mai derulat si concursuri de motociclism si ciclism.
Embleme coifură - Jandarmeria română
Emblemele
coifură sunt un fel de
insigne purtate de către personalul militarizat din sistemul apărării, ordinii
publice, siguranței naționale, autorității judecătorești,
pădurari, ceferisti, etc la caschetă, bonetă, bască, căciulă sau pălărie.
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII Poet, filozof și filolog chilian Andres Bello,
a trăit între anii 1781 - 1865
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un set se cupoane de
raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 27.06.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu