Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea portugheză PENICHE,
precum și câteva vederi generale și trimiteri poștale.
Fortăreața
Biserica
Farul Capul Carvoeiro
Țărmul stâncos
Trimiteri poștale
Arhitectură locală
Vederi generale
xxx
UN CATREN PENTRU
NEPOATA MEA SARA MARIA
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN SFAT
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL ARGEȘ
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insignă - (Combinatul petrochimic Pitești) 20 ani 1966 - 1986
În anul 1964, în partea de sud a municipiului Pitești, s-a
pus piatra de temelie a Uzinei Chimice și a primei instalații a acesteia –
fabrica de negru de fum. Amplasamentul definitiv și
profilul productiv al platformei petrochimice piteștene s-au stabilit oficial
în zilele de 10 – 11 iunie 1966. Viitoarea unitate reprezentativă a industriei
chimice comuniste avea să se întindă pe mai mult de 800 hectare, în zona
Oarjas, Bradu, Căteasca. În anul 1967 pe platforma industrială Pitești sud iau
ființă ca unități distincte Rafinăria Pitești și Combinatul Petrochimic Pitești prin construirea primelor unități de
rafinare a petrolului și de prelucrare a derivatelor obținute. Prin Hotărârea
Consiliului de Miniștri nr.1655/19 august 1969 s-a decis alipirea Uzinei
Chimice la combinatul Petrochimic. În anul 1971 a fost alipită Combinatului
Petrochimic și rafinăria rezultând un complex de producție integrat cu
puternice legături reciproce tehnologice și de operare. Până în anul 1973
complexul s-a numit Grupul Industrial de Petrochimie Pitești. Prin HCM 387/1
aprilie 1973 este alipită și Uzina de negru de fum, complexul primind denumirea
generală Combinatul Petrochimic Pitești. De-a lungul anilor pe platforma
piteșteană au intrat în producție alte două rafinării, o nouă piroliză,
secțiile de polietilenă de joasă presiune, normal-parafine, dimetiltereftalat,
un modern centru de cercetări și alte capacități de producție. Prin prelucrarea
materiilor prime în cadrul instalațiilor chimice de la Pitești rezultau produse
valoroase, cu largă utilizare industrială. O mare parte din producția
combinatului era destinată exportului. În anul 1975 toate instalațiile de
rafinare și prelucrarea petrochimică au fost dublate. Anii de vârf ai
platformei au fost 1984 – 1985, în combinat funcționând 73 de instalații și se
obțineau 75 de repere prin prelucrarea superioară a țițeiului. Platforma
piteșteană dădea 45% din producția județului, avea 750 de beneficiari în țară
și 55 importatori din lume și 8600 de salariați. Prin Legea nr.15 /8 august
1990 combinatul devine Societatea comercială Arpechim care între anii 1997 –
1998 va fi integrată în Compania Română de Petrol (Petrom), ce va fi
achiziționată în 23 iulie 2004 de compania OMV din Austria. După 2004 are loc o
diminuare a activității prin dezafectarea unor secții și concedieri de
personal. În anul 2008 conducerea OMV a decis să oprească definitiv
compartimentul petrochimic al combinatului. În anul 2011 OMV Petrom a decis
închiderea totală a rafinăriei Arpechim urmând a plăti celor disponibilizați
plăți compensatorii. Din industria petrochimică a Piteștiului, mândria
Argeșului în perioada comunistă au mai rămas doar amintirea vremurilor de altă
dată și numeroase piese de medalistică.
Rafinăria Arpechim Pitești a
fost una dintre cele mai mari rafinării din România, ce a fost închisă
definitiv în anul 2011, din raţiuni economice. Conducerea companiei a anunţat
ulterior intenţia de a dezafecta unele instalaţii şi de a amenaja un depozit de
carburanţi pe platforma fostei rafinării. Compania OMV investigase în prealabil
opţiunea vânzării, însă nu a fost identificat un cumpărător care să dispună de
expertiză şi resursele financiare necesare operării în siguranţă a rafinăriei.
Decizia a fost luată într-un context internaţional în care o serie de
capacităţi de rafinare din Europa se închideau sau erau puse la vânzare ca
urmare a unei supracapacităţi de rafinare.
Jeton - EL Exploatarea pădurilor Arif * Argeș
Valoare 50 bani
Prin legea din anul 1887 guvernul I.C.Brătianu a stabilit unele măsuri
pentru dezvoltarea industrie românești,mai ales în domeniul forestier,
extractiv și alimentar. Exploatarea masei lemnoase și industrializarea lemnului
se făcea de regulă prin agenți economici cu capital privat (antreprenori,
societăți pe acțiuni, proprietari) și mai puțin în regie proprie. Capitalul
străin, provenit din state dezvoltate ale Europei de Vest, a jucat un rol
important în dezvoltarea industriei românești, finanțând construcția de căi
ferate, mijloace de transport, poduri, edificii culturale sau fabrici și având
drept scop exploatarea și valorificare bogățiilor solului și subsolului. Zona
muntoasă a județului Argeș cu păduri seculare a atras investitori potenți
financiar. De la una din societățile unui astfel de întreprinzător, care deținea
o societate privată de exploatare a pădurilor din județul Argeș, mai precis din
zona localității Arif (Aref) provine jetonul de mai sus. Se cunosc astfel de
jetoane cu diverse valori
(5, 10, 25 și 50 de bani, 1 și 3 lei). Dacă în general aceste jetoane
au forma rotundă, cel cu valoarea de un leu are forma octogonală cu diametrul
de 24,2 milimetri. S-au identificat astfel de jetoane
având aplicate pe revers diverse numere și / sau litere a căror semnificație
nu se știe încă. La începutul secolului al XX-lea viața muncitorilor
forestieri nu era ușoară, ei lucrînd câte 10-12 ore pe zi, cu scurtă pauză la
prânz. Mulți erau cantonați în pădure, locuind în corturi acoperite cu coajă de
brad, așa zisele “surle”. În
mijlocul acestor corturi se făcea
foc, unde fierbeau oalele de lut cu mâncare, supravegheate de cel mai tânăr
dintre ei, care era de “jurnă”. La
1-2 săptămâni muncitorii mergeau la
familii pentru a se aproviziona și apoi reveneau la muncă. De mare folos pentru
acești muncitori au fost cantinele înființate de patroni, de unde muncitorii
își puteau procura cele necesare traiului. Acestea erau mai degrabă niște
băcănii de unde își procurau diverse produse necesare traiului de zi cu zi
(făină de porumb, brânză, slănină, salamuri, scule, haine etc). Aceste jetoane
erau un fel de strămoși ai actualelor tichete de masă. Erau primite de angajați
la plata salariului sau în avans și puteau fi utilizate doar la cantina
fabricii. Pentru muncitorii forestieri aceste cantine erau foarte utile chiar
dacă uneori practicau prețuri mai piperate. Pentru patroni utilizarea acestor
fise metalice cu valoare / fise de credit era o modalitate de a întoarce în
vistieria prorie o parte din cheltuielie salariale. În plus folosirea acestor
jetoane reducea practic cantitatea de bani lichizi necesari plăților salariale.
Folosirea acestor jetoane elimina posibilitatea ca persoane străine, neangajate
în cadrul societății să beneficieze de aceste avantaje. Monograma existentă pe
aversul acestor înlocuitori de monedă ne duce cu gândul că cele două litere
provin de la numele “Emil Lessel”, un “mare comerciant și fabricant de lemnării” cu
afaceri în zona Aref. Afaceristul de origine germană Emil Lessel a cumpărat în
primăvara anului 1902 de la bucureșteanul Gheorghe Ștefănescu pădurile de pe 17
munți din cuprinsul moșiei Aref, plasa Loviștea, cu suma de 1100000 lei. Emil
Lessel deținea în București, pe Calea Plevnei, la nr.193-195, aproape de Podul
Grant, fabrica “E.Lessel SAR”, una dintre cele mai mari fabrici de
industrializare a lemnului, pusă în funcțiune în anul 1874. Mai jos admiri un
afis reclamă al acestei fabrici de cherestea.
Ulterior
acest Leesel a achiziționat de la țăranii săraci terenuri pentru construirea
unei căi ferate cu ecartament îngust ce să asigure
transportul materialului lemnos între Curtea de Argeș și localitatea Cumpăna.
După terminarea construcției liniei, în anul 1905 s-a constituit în Curtea de
Argeș, Societatea “Argeș” – societate anonimă
pentru exploatarea de păduri și industria lemnului mai înainte E. Lessel, cu
mai mulți acționari. Mai jos admiri sediul Fabricii de cherestea a Societății “Argeș”
din Curtea de Argeș. După luptele de la Sălătruc și Arefu din anul 1916
societatea a fost preluată de nemți, mulți dintre angajați fiind ofițeri
germani. După retragerea armatei germane societatea a intrat în administrarea
justiției avându-l ca administrator pe generalul Teodor Georgescu. În anul 1921
Societate “Argeș” împreună cu Banca Românească – București, Banca
Comerțului – Craiova și Creditul Tehnic – București fondează societatea anonimă
pe acțiuni “Arif” – societate pentru exploatarea de păduri și
industria lemnului, cu un capital de 30 milioane lei, împărțit în 60000 de
acțiuni a 500 lei fiecare, având sediul în București, Strada Marconi, nr. 3. Deducem de aici că jetoanele pe care scrie “Exploatarea pădurilor
Arif”
au fost emise după
anul 1921 și folosite până în anul 1933, când societatea a fost preluată prin
cumpărare, de către CAPS (Casa Autonomă a Pădurilor Statului),care va fi naționalizată în anul 1948. (Sursa NET – Dorel
Bălăiță, Studii și comunicări 2019)
Corul Domnești - Argeș - 75 ani 1890 - 1965
Domnești este o comună în județul
Argeș, formată numai din satul de reședință cu același nume. Comuna se află în
nord-estul județului, pe malurile Râului Doamnei și este străbătută de
șoseaua națională DN73C care leagă între ele orașele Câmpulung Muscel
și Curtea de Argeș. La recensământul populației din anul 2011 comuna număra
3201 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 3206
locuitori), dintre care: români – 95,55%, romi – 1,09% și restul – necunoscută sau
altă etnie. Componența confesională a comunei
argeșene Domnești astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 96,62% și restul – nedeclarată sau altă religie. În
comuna Domnești se află situl arheologic de interes național al curții
boierești de la Domnești (secolul al XVI-lea), aflat la „Siliște”, la nord de
șoseaua spre Câmpulung, sit alcătuit din ruinele unei biserici și cele ale unui
zid de incintă. Tot de interes național este și monumentul memorial sau funerar
reprezentat de o cruce de piatră aflată pe marginea sudică a drumului spre
Slănic (1753), lângă o troiță de zid. În rest, alte patru obiective din comună
sunt incluse în lista monumentelor de interes județean: casa Șuțu (1930; fosta primărie);casa Ion Hirică (1806);casa Felicia Proca (sfârșitul secolului al XIX-lea) și ansamblul Bisercii “Intrarea în Biserică a Maicii Domnului” (1826–1831), alcătuit din biserica propriu-zisă, poarta de
zid cu pictură murală și zidul de incintă. Comuna Domnești dispune de un hotel
și de 2 moteluri, deține un stadion de fotbal, secție de poliție, spital și
dispensar, farmacii, 2 biserici mari, 2 grădinițe, o școală generală, un mic
liceu (cu profilele: fizică-matematică,
matematica-informatica, chimie-biologie
și uman), un internat, o centrală telefonică automată, o Casă de cultură,
bibliotecă, acces la satelit (televiziune prin cablu), discoteci și baruri.
La Domnești a existat și poate încă mai există un ansamblu artistic
(formație corală) de prestigiu care a evoluat pe multe scene din țară și chiar
din capitală. Este un ansamblu numeros împărțit pe patru voci, care la fiecare
evoluție este răsplătit de puternice aplauze. Acest ansamblu oferă publicului tabloul impresionant de impunător,
oferit de albastrul sinuliu al fotelor şi iilor cusute cu fir de borangic, cu
fluturi aurii, maramele revărsate pe chipurile angelice ale muntencelor din
Domneşti, din sânul cărora străbate parfumul busuiocului, al tuturor florilor
câmpului, alături de poalele brodate de mâini iscusite, vesta neagră în
contrast cu albul cioarecilor bătuţi în dârstă şi pălăriuţele ciobăneşti. Unul
din marii dirijori ai acestei formații corale a fost renumitul profesor Alfons
Popescu, fost fotbalist, născut la data de 6 octombrie 1912 în satul Tânganu,
comuna Stoenești, județul Ilfov, în casa unui teolog.
Anul 1947 îl găseşte ca profesor de muzică la Gimnaziul din Domneşti,
iar peste o perioadă scurtă, ca director. Aici el a înfiinţat corala “Râul
Doamnei” din care făceau parte ţărani, ciobani, ţapinari, preoţi, profesori,
învăţători, medici, ingineri şi alte categorii sociale existente în comună.
Marele
folclorist elveţian, Marcel Cellier, văzând şi ascultând corul scrie într-o
revistă culturală de prestigiu din Iugoslavia: “Felicit curajul şi iscusinţa dirijorului
Alfons Popescu de a asambla glasul omului cu buciumul care scoate sunete de o
melodiozitate unică, cu tulnicul şi cu o formaţie de fluieraşi.” (“Scânteia
tineretului”, iulie 1964).Când se interpreta “Balada haiducească”, “Rapsodia
pastorală” sau “Balada hidrocentralei”, corul ridica sălile în picioare. În
1954, premiul I pe ţară, în 1956 premiul III, premiul I la Festivalul
Tineretului şi Studenţilor din 1957, în 1959 (“Scânteia”, 20 august 1959, scrie
: “Numeroase formaţii culturale au pregătit lucrări din folclorul local –
cântece şi balade haiduceşti, ce reflectă trecutul de luptă al poporului,
prelucrat de dirijori şi compozitori amatori. Corul Căminului Cultural
Domneşti, regiunea Piteşti, alcătuit din peste 150 de oameni, participant la faza
republicană, interpretează cu mult succes Balada haiducească de Alfons Popescu,
dirijorul acestei formaţii”), premiul I şi laureat, iar în 1961, se repeta
succesul. Care dirijor din istoria corală, pe una din marile scene ale ţării, a
respins premiul III oferit de ministrul culturii, Constanţa Crăciun ? L-a
refuzat în faţa unei săli pline, ca fiind incorect apreciat corul din Domneşti
de către juriu. Ce curaj, în vremurile acelea!Şi nu a primit premiul pentru că
era convins că formaţia corală a Domneştilor era cea mai bună din ţară. A
respins în faţa unei ţari premiul III datorită incorectitudinii comuniste. Era
munca ţapinarilor, ciobanilor şi intelectualilor din Domneşti sub bagheta
fermecată a ilustrului dirijor. Cor a existat de mult timp în Domneştii Argeşului. Se pare
că a existat cor încă înainte de 1890. Apariţia corului este rezultatul
strădaniilor învăţătorilor Nicolae Hănescu, Ion Stăncioiu şi Luca Paul. În
ziarul “Secerea şi ciocanul” din 18 iunie 1961, se scrie: “Acum, după ce au
trecut de vârsta de 80 de ani, doi bătrâni, Toma Petrescu şi Ioana Diaconu din
Domneştii Argeşului, se fălesc cu amintirea unui lucru cu care foarte rar
oameni la vârsta lor se pot mândri, cu faptul că în tinereţea lor, când era
copiliţă, cum zice baba Ioana, au cântat în corul popular din Domneşti, dirijat
de Nicolae Hănescu şi Ion Stăncioiu”. El a
fost mijlocul de a uni şi mobiliza cetăţenii comunei la diferite acţiuni de
folos obştesc. Astfel, corul de adulţi a cântat în anul 1904 cu prilejul
inaugurării noului local de şcoala la care a participat ministrul Spiru Haret.
În afară de dirijorii corului, Nicolae Domnescu, primul învăţător din Domneşti,
menţionat pe la 1845, era cântăreţ la biserică. Apoi Bucur Domnescu şi cei care
au urmat, în afară de cântatul cu copii la biserică, organizau serbări
ocazionate de evenimente istorice sau locale, cum ar fi, de exemplu,
inaugurarea unor instituţii noi (localul de şcoală de la 1884, sau cel de la
1903). La cor participau şi adulţii din sat. Deci, la Domneşti
exista tradiţie corală. Activitatea corului s-a permanentizat mai ales după
1924, când s-a înfiinţat căminul cultural “Negru Vodă”. În perioada 1935-1944,
până la stabilirea profesorului Alfons Popescu în Domneşti, corul căminului
cultural şi cel bisericesc au fost conduse de preotul Ion Radomirescu.
Insigna - R-64 (Regimentul 64 Parașutiști - Boteni)
25 ani - 22 Decembrie 1989
Batalionul
64 Operațiuni
Speciale, denumiri ulterioare Batalionul 64 Parașutiști, sau
Regimentul 64 Parașutiști, în prezent desființat, a luat ființă în localitatea Boteni,
județul Argeș, la data de 1 august 1980 ca parte componentă a Brigăzii 2 Parașutiști (Aeromobilă) “Maior
Dobre Teodor”. Această unitate a făcut parte din trupele de elită ale armatei
române. Parașutiștii acestei unități erau de fapt adevărați luptători de
comando, cu nimic mai prejos decât eroii pe are îi vedem în filmele americane
despre războiul din Vietnam. Aceștia erau echipați cu busole, binocluri, arme
albe, puști automate, mitraliere, arme antitanc, stații radio, posturi meteo, corturi,
materiale de camuflaj, bărci, veste de salvare și bineînțeles parașute.
Soldatul acestei unități știa artele marțiale și putea să-și confecționeze arme
(topoare, prăștii, bumerange, fierăstraie, arcuri, sulițe, etc) și din
materiale neconvenționale la îndemână
(lemne, pietre, sfori, etc).Localitatea Boteni este situată în comuna Conţeşti din judeţul Dâmboviţa, iar unitatea militară 01842 este o structură militară de paraşutişti. Un grup de militari din această unitate militară, au primit o misiune specială, în dimineaţa zilei de Crăciun (25 decembrie 1989), aceea de a executa cuplul dictatorial Ceauşescu.
Conțești este o comună din județul Dâmbovița care include și satele: Bălteni, Boteni, Călugăreni, Crângași, Gămănești, Heleșteu și Mereni. La recensământul din anul 2011 comuna număra 5123 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 82,51%, romi – 15,24% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei Conțești, astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 97,07% și restul – nedeclarată sau altă religie.
ARO - România (Automobilul românesc)
Produsul medalistic de mai sus este o medalie realizată la
Monetăria statului în anul 2021, ce omagiază legendarul automobil românesc de
teren – ARO, primul produs medalistic ce face parte din secțiunea „Mașini
românești care au făcut istorie”. Caracteristicile tehnice ale medaliei sunt:
material (compoziție) – argint, puritatea
– 99,9%, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 31,11 grame,
calitatea – proof, tirajul – 100 exemplare și prețul unitar de achiziționare cu
TVA inclus – 351 lei.
ARO (Automobil Român sau Automobil Românesc), producător de
vehicule de teren din Câmpulung Muscel, a fost prima şi unica companie de
automobile de serie 100% românească. Soliditatea șasiului, ampatamentul scurt,
suspensia independentă pentru puntea față și postul de conducere ergonomic –
calități remarcabile ale acestui SUV românesc - au fost atuurile care au dus la
propagarea numelui ARO în lumea întreagă. În anii ’80, autoturismul ARO era un succes
mondial, situându-se pe locul al patrulea în lume după numărul de maşini de
teren vândute şi pieţe de desfacere (după Jeep, Land Rover şi Toyota). De-a
lungul celor peste 45 de ani de activitate, ARO a produs aproximativ 380000
automobile de teren 4 x 4, care au fost exportate în proporţie de două treimi
în peste 110 ţări de pe toate cele cinci continente. Deasupra am prezentat două modele ale
autoturismului ARO.
Municipiul
Pitești este reședința și cel mai mare oraș al judeţului Argeş,
România, având o populaţie de aproximativ 172000 de locuitori. Orașul are
renumele de orașul lalelelor, aici fiind găzduită anual o importantă
manifestare cultural artistică sub genericul – Simfonia lalelelor.
Piteștiul a fost reședința temporară a voievozilor Basarab Țepeluș cel
Tânăr, Mihnea cel Rău și Vlad cel Tânăr. Orașul s-a dezvoltat în mod
gradat, de la sat și târg ajungând la titlul de oraș, dobândit la începutul
secolului al XIV-lea. Prima atestare documentară datează din data de 20 mai
1388 când domnitorul Mircea cel Bătrân întărește Mănăstirea
Cozia, „o moară în hotarul Piteștilor". Deasupra am postat stemele de
la 1715, interbelică, comunistă şi actuală ale municipiului Piteşti,
iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură piteștene din vremuri diferite.
Monumentul veteranilor
Gara
Biserica Sfânta Vineri
Fabrica de tananți Argeșul
Teatrul comunal
Spitalul I.C.Brătianu
Hala de Pește
Hala de Carne
Grădina Publică
Palatul Administrativ
Hotelul și Restaurantul Victoria
Cazarma Regimentului Radu Negru, nr.28 de infanterie
Liceul I.C.Brătianu
Biserica Sfântul Nicolae
Biserica catedrală Sfântul Gheorghe
Argeș este
un judeţ situat în regiunea Muntenia din România. Are o
suprafaţă de 6862 kilometri pătrați, numără aproximativ 650000 de locuitori și
are reședința în municipiul Pitești. Ca subdiviziuni administrative județul
este compus din 3 municipii - Pitești, Câmpulung și Curtea de Argeș, 4 oraşe -
Costești, Mioveni, Topoloveni, Ștefănești și 95 de comune. Deasupra am postat
harta şi stemele interbelică, comunista şi actuală ale judeţului Argeş, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură argeșene din vremuri diferite.Gara - Câmpulung Muscel
Sanatoriul din valea Iașului - Curtea de Argeș
Catedrala Adormirea Maicii Domnului - Câmpulung Muscel
Biserica Sân Nicoară - Curtea de Argeș
Mănăstirea - Curtea de Argeș
Școala normală Carol I - Câmpulung Muscel
Hotelul Principele Carol - Câmpulung Muscel
Primăria și Statuia lui Negru Vodă - Câmpulung Muscel
Biserica Bradu - Câmpulung Muscel
Tribunalul - Câmpulung Muscel
Biserica - Lerești
Mănăstirea Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul - Corbeni
Casa I.C.Brătianu - Florica
Vederi - Dragoslavele
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitorul columbian Gabriel García Márquez,
a trăit între anii 1927 - 2014
Detaliu vignetă de pe o bancnotă emisă în Sudan
Câteva detalii vignetă de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 20.06.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu