Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Octavian Goga se naşte la 1 aprilie 1881 în satul Răşinari,de lângă
Sibiu fiul preotului ortodox Iosif Goga şi al soţiei sale, Aurelia,
învăţătoare. Goga a fost un poet român, ardelean, de origine aromână,
politician de extremă dreaptă, şi prim-ministrul României din 28 decembrie 1937
până la 11 februarie 1938. Membru al Academiei Române din anul 1920. Între anii
1886-1890, Goga a urmat şcoala primară din satul natal. Cea mai mare parte a
vacanţelor, aşa cum povesteşte autorul în diverse texte autobiografice, şi le-a
petrecut în satul natal al tatălui său. Satul se află pe Târnava Mică, astăzi
fiind parte a comunei Cetatea de Baltă şi circa 20% din familiile din sat
poartă numele de Goga. În 1890, poetul s-a înscris la liceul de stat din Sibiu
(astăzi Liceul Gheorghe Lazăr), ale cărui cursuri l-a urmat până în 1899, când
s-a transferat la liceul românesc din Braşov. La absolvirea liceului, în 1900
s-a înscris la Facultatea de Litere şi Filosofie a Universităţii din Budapesta,
continuându-şi apoi studiile la Berlin şi încheindu-le în 1904. În
ziarul Tribuna (Sibiu) a fost publicată prima poezie, Atunci şi acum, semnată Tavi. Ion Pop-Reteganul de la Revista
ilustrată (Bistriţa) i-a scris la poşta
redacţiei: "Ai talent, tinere amic, cultivează-l cu diligenţă, că
poţi deveni mare. Ziua bună de dimineaţă se arată. Nu cumva să neglijezi
datorinţele de studinte". După aceste încurajări, i se publică pe o
jumătate de pagină poezia Nu-i fericire pe pământ. Goga, elev la liceul cu
limba de predare maghiară din Sibiu, încă nu împlinise şaptesprezece ani. În
1905 a apărut la Budapesta volumul Poezii, reeditat apoi de editura Minerva la
Bucureşti, în 1907 şi la Sibiu, în 1910. După acest debut editorial, "adevărat
eveniment literar", poetul a intrat tot mai mult în conştiinţa opiniei
publice. Criticul literar Ion Dodu Bălan aprecia că volumul lui Goga "înseamnă
începutul unei noi epoci pentru sufletul nostru românesc", pentru
că "nimeni n-a întrecut la noi vigoarea, puritatea şi muzica
limbii, bogăţia colorilor, originalitatea ideilor, seninătatea concepţiilor,
candoarea expresiilor şi fondul sănătos naţional, ce se concentrează în aceste
poezii". Poeziile din acest volum sunt considerate "creaţiuni
geniale" şi cei mai valoroşi critici "înţeleg
rosturile sociale, naţionale şi estetice ale acestei apariţii în istoria
liricii româneşti". Până la declanşarea primului război, Goga s-a
impus ca ziarist strălucit prin articolele publicate în revista Ţara
noastră, ziarul Epoca, Adevărul, revista Flacăra şi
revista România, proza sa jurnalistică fiind comparabilă, stilistic
şi tematic, cu a celei eminesciene. Goga şi-a axat publicistica pe
problemle "românismului". Prin revista Luceafărul a
reuşit să-şi întărească legăturile culturale cu România, spre unirea politică
de mai târziu. Şi revista Ţara Noastră, axată pe ideologia lui
Goga, şi-a întărit legătura cu oamenii de la sate, fiindu-le sfătuitor, dar şi
un factor capabil să le rezolve nevoile spirituale şi materiale. Deşi puţin
numeroasă, inegală şi aflată sub nivelul realizărilor din poezie, dramaturgia
lui Goga, mai ales prin Domnul notar, a fost un reper urmat mai târziu.
Premiera piesei a avut loc la Teatrul Naţional din Bucureşti, la 14 februarie
1914. Goga a lăsat, sub formă de proiect, şi două piese într-un act (Sonata
lunei şi Lupul), sceneta Fruntaşul. Adversar
al politicii guvernelor maghiare, Goga a fost, în acelaşi timp, un prieten
adevărat al marilor scriitori ai literaturii maghiare clasice şi moderne. A
studiat încă din anii de liceu de la Sibiu şi apoi ca student, la Universitatea
din Budapesta, opera lui Petőfi şi Imre Madách, s-a bucurat de prietenia celor
mai de seamă scriitori maghiari ai timpului, primele încercări de traducere din
Tragedia omului datând din anii de şcoală. Activitatea literară a lui Octavian
Goga a fost dublată de o susţinută activitate politică-socială. Goga a devenit,
la începutul secolului al XX-lea, mesager al tuturor aspiraţiilor susţinute de
românii transilvăneni. În septembrie 1906, Goga a fost ales secretar literar al
Asociaţiei transilvană pentru literatura română şi cultura poporului român.
Prin articole publicate în revista Ţara noastră, a adoptat o poziţie critică
faţă de exploatarea la care erau supuşi ţăranii din România şi faţă de
guvernanţii de atunci. Ca o consecinţă a acestor atitudini curajoase, Goga a
fost deţinut în iarna anului 1911 timp de o lună în penitenciarul din Seghedin,
unde a fost vizitat de Caragiale, care a protestat în articolul "Situaţie
penibilă" împotriva arestării. După doi ani, în 1911, Goga a fost
din nou arestat la Seghedin. După izbucnirea primului război mondial, Goga s-a
stabilit în România, continuând de acolo cu tenacitate lupta pentru eliberarea
Transilvaniei şi pentru desăvârşirea unităţii statale. Din cauza activităţii
sale politice în România, guvernul de la Budapesta i-a intentat lui Goga - ca
cetăţean austro-ungar - un proces de înaltă trădare, fiind condamnat la moarte
în contumacie. S-a înrolat în armata română şi a luptat ca soldat, în Dobrogea.
La încetarea ostilităţilor şi semnarea păcii de la Bucureşti, Goga a fost
nevoit să părăsească România, plecând în Franţa. În vara anului 1918 s-a
constituit la Paris Consiliul naţional al unităţii române, forum de presiune
asupra marilor puteri pentru obţinerea unităţii statale româneşti. La începutul
anului 1919, Goga s-a reîntors în România reîntregită. Guvernul prezidat de
Goga, demis după 44 de zile, a fost creat de Partidul Naţional Creştin rezultat
din fuziunea la 14 iulie 1935 la Iaşi a Ligii Apărării Naţional Creştine
(condusă de Alexandru C. Cuza) şi a Partidului Naţional Agrar (condus de Goga).
Prin acordarea la 21 martie 1906 a premiului "Năsturel
Herescu" pentru volumul de debut, creaţia poetică a lui Octavian
Goga a primit consacrarea Academiei Române. În 1920, Goga a fost ales membru al
Academiei discursul de recepţie fiind intitulat Coşbuc. În 1924, poetul a
primit Premiul Naţional de poezie, iar Mihail Sadoveanu pentru proză. Considerat poet al neamului, pe
ambii versanţi ai Carpaţilor, poetul s-a bucurat, la numai 25 de ani, de un
prestigiu literar remarcabil. La 5 mai 1938, în parcul Castelului de la Ciucea
poetul a suferit un infarct cerebral şi a intrat în comă. În ziua de 7 mai
1938, s-a stins din viaţă la vârsta de 57 de ani. Ulterior trupul poetului a
fost înmormântat la conacul lui Goga de la Ciucea, conform dorinţei acestuia.
(Articol îngrijit de: Vlada
Afteni)
Insignă - Crucea Roșie
România a devenit
Parte semnatară la prima Convenție de la Geneva din anul 1864 și a ratificat-o
în anul 1874. Doi ani mai târziu, la data de 4 iulie 1876, a luat ființă Societatea
Crucea Roșie din România și și-a început activitatea în actualul sediu
al Spitalului Colțea din București. Printre semnatarii actului de înființare a
Crucii Roșii Române, se regăsesc importante personalități ale vremii: Nicolae
Cretzulescu, George Gr. Cantacuzino, C.A. Rosseti, Ion Ghica, Dimitrie Sturza,
Gr.G. Cantacuzino și Dr. Carol Davila. Sus am postat logo-ul Societății de
Cruce roșie din România precum și un Carnet de membru elev al Crucii
roșii a Republicii Populare Române din anul 1963. Primul
președinte al Crucii Roșii Române a fost Prințul Dimitrie Ghica, în perioada 1876-1897.
La nici trei săptămâni
de la înființare, în ziua de 20 iulie 1876, prima ambulanță a Crucii Roșii
Române a plecat într-o misiune umanitară pe frontul sârbo-turc de la sud de
Dunăre. Pe baza solidarității ce unește Societățile Naționale surori, prima
misiune a Crucii Roșii Române avea menirea de a acorda ajutor medical
militarilor răniți, indiferent de tabăra din care făceau parte. Sus am postat
poza lui Dimitrie Ghica și un Brevet de soră infirmieră voluntară din
anul 1942.
Deasupra am postat
o Diplomă de Post școlar fruntaș de Cruce roșie, din anul 1960.
Sus am postat o Diplomă
"Gata pentru apărarea sanitară" a Crucii roșii a Republicii Populare
Române din anul 1958.
Sus
am postat un Carnet de Medic evidențiat în munca medico-sanitară
din anul 1960. Sfânta Cuvioasă Parascheva
Aceasta femeie cu
adevarat mare si vestita, pe numele ei Parascheva, s-a nascut
într-un sat al Traciei, numit si din vechime si acum Epivata. Parintii ei erau
din neam mare si bun, bogati, dar cel mai mult îi imbogatea drept cinstirea lui
Dumnezeu si mandria de a fi si a se numi crestini. Dupa implinirea varstei de
10 ani, a inceput sa mearga deseori la biserica unde a ascultat pentru prima
data cuvintele: "Cel ce voieste a veni dupa Mine, sa se lepede de
sine si sa ridice crucea sa si sa urmeze Mie". O data, la iesirea din
biserica, întâlnind un sarac, ascunzându-se de maica sa, si-a dezbracat hainele
stralucite si luminate pe care le purta si i le-a dat lui, ea imbracandu-le pe
cele ponosite ale saracului. Dupa ce a venit acasa si au vazut-o parintii
într-un astfel de chip, s-au îngrozit si au batut-o, ca sa nu mai faca asa. Ea
însa nu numai de doua ori, ci de trei ori, si de multe ori, se zice ca
dezbracând hainele sale, le-a dat saracilor, întru nimic socotind pentru
aceasta, ocarile, îngrozirile si nesuferitele batai ale parintilor. Apoi
fiindca nu mai putea suferi durerea duhului în suflet, fara stirea parintilor
si al celor de un sânge cu ea, si a multimii slugilor, a ajuns la
Constantinopol si apoi la Iraclia din Pont, calatorind numai pe jos. Parintii
au cautat-o, dar fara succes. La Iraclia din Pont, intr-un sfant locas, intrand
cu bucurie duhovniceasca, s-a asezat pe pamânt si l-a udat cu lacrimi; apoi s-a
sculat si prin ruga sa umplându-se de har, cinci ani întregi a petrecut cu
rabdare aici. Intr-un tarziu i se indeplineste ruga si ajunge la Ierusalim,
bucuroasa ca merge pe pamantul unde "si blândele picioare ale
Mântuitorului meu Hristos au calcat". Multi ani rabdând în mânastirea
saracacioasa a calugaritelor de la Ierusalim, implinind al douazeci si cincilea
an al vârstei, a plecat la Ioppe ca mai apoi sa ajunga la Constantinopol si
apoi Calicratia, unde isi gaseste sfarsitul pamantesc. Dupa ce moastele sale
s-au depus la biserica din sat, a inceput a se produce multe minuni. Se
vindecau schiopi, surzi, ciungi, ologi si tot felul de boli aducatoare de
moarte. Neputinta nevindecata se indeparta doar prin atingerea raclei in care
erau depuse sfintele moaste. Sfintele moaste ale cuvioasei Parascheiva au
odihnit diferite perioade de timp in cetatea Târnovei, la Belgrad si apoi la
Constantinopol. Izvoarele istorice spun ca domnitorul Moldovei, Vasile Lupu, a
cumparat de la sultanul Murad al IV-lea al Constantinopolelui, pentru suma de
290 si apoi inca 300 pungi cu aur, sfintele moaste ale cuvioasei, pe care le-a
adus la Iasi. Toata povestirea aceasta a stramutarii este zugravita pe peretele
de sud al bisericii Sfintilor Trei Ierarhi, unde se afla depuse sfintele moaste
ale cuvioasei. In sedinta sa din 28 februarie 1950, Sfantul Sinod al Bisericii
noastre a hotarat canonizarea unor sfinti romani, precum si generalizarea cultului
unor sfinti ale caror moaste se gasesc in tara noastra. Hotararea respectiva a
fost transpusa in fapta in cadrul unor mari festivitati bisericesti in cursul
lunii octombrie 1955. In cazul Cuvioasei Parascheva, generalizarea cultului ei
s-a facut in catedrala mitropolitana din Iasi, la 14 octombrie 1955, in
prezenta a numerosi ierarhi romani, precum si a unor reprezentanti ai
Bisericilor ortodoxe Rusa si Bulgara. Drept aceea, sa o cinstim si noi si sa ne
rugam asa:"Spre tine pururea
nadajduind, de multe boli si primejdii s-a izbavit tara aceasta, alinand si
prefacand mania cea cu dreptate pornita asupra noastra de la Dumnezeu, in buna
si milostiva indurare, prin ale tale rugaciuni; dar si acum ingrozindu-ne
marile nenorociri, la tine nazuim cu lacrimi, sa ne ajuti ca sa scapam din
primejdie si sa cantam lui Dumnezeu: Aliluia." Piesa de mai sus este confecționată din alamă și are dimensiunile de 25 x 34 milimetri.
Federația română de box - România - 50 ani * 1926 - 1976
Boxul (sau pugilismul) este un sport străvechi, în care doi concurenți, cu
greutăți similare, luptă cu
ajutorul pumnilor, pe durata a mai multor reprize. Victoria este obținută în
urma punctelor date pentru lovituri de către juriu, sau atunci când adversarul
este doborât la pământ și nu reușește să se ridice înainte ca arbitrul să
termine de numărat până la 10, (Knockout sau KO) sau când adversarul este prea rănit pentru a continua (Technical
Knockout sau TKO). Următoarele
lovituri sunt nepermise; lovirea sub centură, ținerea, împiedicarea,
lovirea cu piciorul sau genunchiul, lovirea cu capul, umărul, antebrațul,
cotul, strangularea adversarului și apăsarea cu brațul sau cotul a
feței adversarului, apăsarea capului adversarului înapoi peste corzi,
lovirea cu mănușa deschisă, cu partea interioară a mănușii, cu încheietura sau
latul mâinii, loviturile pe spatele adversarului și în special orice
lovitură pe ceafă sau pe spatele capului sau în zona rinichilor. În cazul în
care adversarul este doborât (la podea), arbitrul va începe imediat să numere
secundele. Boxerul care nu respectă instrucțiunile arbitrului sau acționează împotriva regulamentului de
box, boxează într-o manieră nesportivă sau comite faulturi, poate fi la
discreția arbitrului, atenționat, avertizat sau descalificat. Dacă un
arbitru intenționează să avertizeze un boxer, va opri meciul și va explica
încălcarea. Arbitrul va arăta apoi spre boxer și spre fiecare din cei cinci
judecători. Un arbitru care a acordat un avertisment pentru un anumit fault, de
exemplu pentru ținere, nu mai poate da o atenționare pentru același tip de
greșeală. O a treia atenționare pentru același tip de fault va duce în mod
obligatoriu la acordarea unui avertisment. Numai trei avertismente pot fi date
aceluiași boxer într-un meci. Cel de-al treilea avertisment aduce automat
descalificarea. În fiecare repriză, un judecător va acorda puncte fiecărui
boxer, în funcție de numărul de lovituri obținute de fiecare. Pentru ca o
lovitură să aibă valoare de punctaj, ea trebuie să ajungă, fără a fi blocată
sau apărată, direct cu partea articulațiilor degetelor din mănușa închisă, de
la oricare mână, pe oricare parte frontală sau laterală a capului sau trupului
deasupra centurii. Valoarea loviturilor punctate într-un meci va fi stabilită
la sfârșitul acelui meci și va fi trecută în contul boxerului care a avut un
rezultat mai bun în funcție de gradul de superioritate. Acordarea punctelor se
va face pe baza următorului principiu: un punct pentru fiecare lovitură
corectă. Punctele sunt înregistrate când cel puțin 3 (trei) din cei 5 (cinci)
judecători înregistrează simultan o lovitură care după părerea lor a ajuns
corect pe „suprafața țintă”. Nu se vor acorda puncte în plus pentru doborârea
adversarului. Mai
jos îţi prezint câteva repere calendaristice ale începutului practicării
sportului box în România;
- 1909
– La Câmpina are loc prima aparitie a sportului cu manusi din tara noastra.
Bucurestiul nu avea sa ramana mult in urma Campinei
- In
toamna aceluiasi an, in frumoasa gradina Cismigiu, doi boxeri straini –
francezul Martuin si irlandezul O’Hara – uimeau bucurestenii cu luptele lor
bine regizate;
- 1919
– Virgil Salvan este primul boxer roman care a participat la o competitie
internatională. El a participat la intrecerile pugilistice din cadrul jocurilor
interaliate care au avut loc pe Stadionul Parshing din Paris;
- 1921
– ia fiinta la Bucuresti primele sectii de box, ele numindu-se “Boxing Club”,
care il avea antrenor pe francezul Rene Delcourt, si “Tirul”; 27
septembrie 1924 – in sala F.S.S.R. din strada Clemanceau nr. 6 din Bucuresti
are loc prima reuniune de box din tara noastra care a fost organizata si
condusa dupa cerintele regulamentului. S-au disputat atunci 6 meciuri a 6
reprize fiecare.
Federația Română de Box (prescurtat F.R.B.)
este autoritatea română care coordonează activitățile din sportul box și a fost înființată în
anul 1926. Federația Română de Box este afiliată la Asociația
Internațională de Box (AIBA).
Electronum - România
Pe data de 1 noiembrie
1968 s-a înfiinţat Întreprinderea de stat pentru comerţ exterior
"Electronum", cu sediul în Bucureşti, sub îndrumarea şi
controlul Ministerului Comerţului Exterior. Întreprinderea
avea ca obiect de activitate exportul şi importul de: echipamente de calcul,
culegere şi prelucrare a datelor; componente electronice
profesionale; linii de fabricaţie, utilaje, aparataje, materiale speciale,
piese şi subansamble, necesare cercetării, producţiei, exploatării,
întreţinerii acestora; licenţe, tehnologii, proiecte şi asistenţă tehnică;
asistenţă tehnică şi documentaţie pentru organizarea sistemelor de prelucrare a
datelor şi programe de calcul. Sus am postat logo-ul Întreprinderii
Electronum - România.
Călușarii este un dans tradițional românesc practicat din vremuri
imemoriale în Moldova şi Transilvania, dar care astăzi mai este practicat
doar în Muntenia şi Oltenia. În mod tradițional, dansul se execută în
săptămâna dinaintea Rusalilor și are scop cathartic (tămăduitor),
însă există documente istorice care atestă practicarea dansului și cu alte
ocazii. Călușul este un obicei românesc care ţine de cultul unui străvechi
zeu cabalin numit de tradiția populară a dacilor Căluș, Căluț sau
Călucean. Piesele din „echipamentul” călușarilor poartă și ele denumiri care
amintesc de numele zeului, mișcările dansului simbolizând tropăiturile și
comportamentul cabalin. România este prezentă pe Lista Patrimoniului
Cultural Imaterial al Umanitatii - UNESCO cu ritualul Călușului (inclus la 25
noiembrie 2005) alături de Doina (2 octombrie 2009) și Ceramica de
Horezu (3-7 decembrie 2012).
Jeton - 10 bani
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Jetonul
prezentat aici este confecționat din alamă,
este de formă octogonală având diametrul de 19 milimetri. În câmpul central al
aversului, în interiorul un chenar perlat la exterior este aplicată pe două
rânduri orizointale inscripția: “10 BANI” (valoarea de schimb a jetonului) iar
pe revers, și
tot în interiorul unui chenar perlat la exterior este aplicată încă
o dată valoarea: “10”, deasupra a două linii distanțate și paralele. Nu există
informații despre utilizarea acestui jeton.
_________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Cheong Dasan (Yi I)
gânditor coreean, a trăit între anii 1536 - 1584
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane de
raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
Câteva detalii vignetă de pe acțiuni franceze
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu