Circuitul Bihor - Clasa general
Locul II, C.F.R. Ord 1948
(ciclism - Calea ferată română)
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata
”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe
bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre.
Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o
turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul,
velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa
atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de
sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau
neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia
de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul
acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si,
totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei Societatilor
Sportive din Romania (FSSR).
Insigna - C.A.O. N.A.C.
(Clubul atletic Oradea - Nagyvaradi Atletikai Club)
Asociația
Club Sportiv CAO 1910 Oradea, cunoscut sub numele de Club
Atletic Oradea, CA Oradea, sau pur și simplu CAO,
este un club de fotbal din Oradea, care evoluează în Liga a III-a. Echipa
a fost înființată ca Nagyváradi Atletikai Club în 1910,
când Transilvania făcea parte din Austro - Ungaria. Alte
denumiri ale echipe în timp au mai fost: Libertatea, Întreprinderea Comunală (ICO), Progresul și Clubul sportiv Crișana. De-a lungul
istoriei sale, CAO a câștigat un titlu naționl românesc,
un titlu național maghiar și o Cupă a României. S-a dizolvat în 1963, dar
a fost refondat în 2017 și a început să joace în divizia a cincea. Locul unde
"alb-verzii" își desfășoară meciurile de pe teren propriu
este Stadionul Iuliu Bodola, cea mai mare arenă a județului Bihor,
numit astfel după Iuliu Bodola, jucătorul legendar al CAO din anii '30 și
'40. Stadionul a fost inaugurat în 1924 și a fost renovat de mai multe ori, la
renovarea din 2007 băncile de lemn fiind înlocuite cu scaune de plastic,
reducând astfel capacitatea arenei de la 18000 la 11155 locuri.Centru comercial și nod de transport, orașul Oradea a fost
un leagăn timpuriu al jocului de fotbal, care a apărut aici în 1902, datorită
locuitorilor săi care se întorceau de la studii sau de la muncă din străinătate
sau din Budapesta.
Sportul câștiga în popularitate, dar
nu exista încă un club organizat care să reprezinte orașul în meciurile
împotriva unor orașe precum: Kolozsvar (Cluj-Napoca) sau Temesvar (Timișoara).
Înființată în 1910, când Transilvania era încă parte a Austro-Ungariei,
Nagyváradi Atletikai Club - în limba română: Club Atletic Oradea - va deveni în
curând simbolul fotbalului din orașul de pe Crișul Repede. Adunarea de constituire a avut loc la 25 mai 1910, în
cafeneaua orădeană Emke, consiliul director fiind format din dr. Emil Jonas,
președinte, Bela Miklo, președinte executiv, Andor Szabo, secretar, și dr.
Kalman Kovacs, casier, iar afilierea la Federația Ungară de Fotbal a fost
semnată imediat. La 31 iulie, NAC a jucat primul său meci împotriva
clubului KVSC
din Kolozsvar (Cluj Napoca). Luna
următoare, o echipă din Anglia care
se afla în turneu a venit în oraș: este vorba de Bishop Auckland, campioana
Ligii Nordului în acel sezon; NAC a câștigatul meciul cu un neverosimil 8-0. Înainte de primul război mondial, clubul a activat doar
la nivel local și regional; după ce s-a alăturat Diviziei de Est a Ligii de Sud
a Ungariei, în 1913 NAC a câștigat 25 dintre cele 31 de meciuri. În 1914, în
calitate de campioană a diviziei, NAC a avut dreptul să participe la turneul
final de la Budapesta, dar această competiție nu a mai avut loc niciodată din
cauza izbucnirii războiului, în iunie. Echipele
transilvănene s-au alăturat campionatului național românesc în sezonul 1921-22,
dar NAC - acum cunoscut și sub denumirea de Clubul Atletic Oradea - a fost
învins în faza orășenescă a campionatului de Stăruința Oradea și apoi de
Înțelegerea Oradea pentru primele câteva sezoane și, astfel, nu s-a calificat
pentru turneul final până în sezonul 1923-24.În 1932, conducerea clubului a
decis că stabilirea de contacte cu fotbalul din alte țări ar contribui la
dezvoltarea acestui sport în Oradea. Așa că au efectuat un turneu de
douăsprezece meciuri în Franța și Eleveția, în timpul cărora au învins
Olympique Lillois cu 5-2, echipă care în acel sezon va deveni campioana
Franței. În anul următor turneul a fost în Franța și în coloniile sale din
Africa de Nord, iar Oradea și fotbalul românesc și-au răspândit faima în jurul
continentului. În timpul perioadei interbelice, CAO a furnizat optsprezece
internaționali români, majoritatea dintre ei fiind constituită, în mod
întâmplător, din etnici maghiari, evrei și germani. După Dictatul
de la Viena echipa a jucat în campionatul maghiar, pentru ca în sezonul 1943-44 a devenit prima echipă din afara Budapestei care a
câștigat campionatul maghiar în istoria sa de 44 de ani, terminând cu 13 puncte
înaintea celei de-a doua echipe, Ferencvaros. Nume de jucători mari ai
acestei echipe în timpul câștigării primului
titlu au
fost: Gyula Lorant, Iuliu (Gyula) Bodola, József Pecsovszky (Iosif
Petschovschi), Francisc Spielmann, Gusztav Juhasz,
Nicolae Simatoc, etc.
Antrenorul NAC, în perioada
succesului maghiar al clubului, a fost vedeta alb-verzilor din anii '20, Francisc
Ronay. Sub numele - Progresul Oradea,
clubul a câștigat Cupa României în anul 1956. Orașul Oradea a strălucit
puternic pe firmamentul fotbalului regional și național, cu câțiva dintre cei
mai mari jucători ai Ungariei și României din acele vremuri - o cupă și un
titlu de campion în două țări - dar acum se află mult în umbră: FC Bihor a fost
declarat falimentar la 12 ianuarie 2016, după o istorie furtunoasă, iar în
primăvara anului 2017, acest faliment a provocat o situație stranie, inversă față
de cea de la începutul anilor '60, CAO reapărând și înlocuind-o acum ea pe FC
Bihor. Principala
rivală a CAO este considerată Ripensia Timișoara, dar rivalitățile zonale
precum cele cu UTA sau Poli Timișoara sunt și ele recunoscute. În trecut
CAO a avut importante rivale și la nivel local, meciurile împotriva unor echipe
precum Stăruința sau Crișana fiind recunoscute pentru intensitatea lor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu