1. În
perioada Regatului României, când s-a înregistrat un oarecare avânt economic,
au început să fie la mare căutare băncile și să apară bănci particulare dar și
filiale ale Băncii Naționale a României în principalele orașe ale României. Cum
Bârladul era un oraș moldovean important s-a înființat o filială a Băncii
Naționale a României (vezi cartea poștală care prezintă o clădire cu un singur
etaj) și care azi nu mai există datorită urbanizării forțate impuse de regimul
comunist. Cum spațiul de bancă a devenit repede neîncăpător s-a impus
construirea unui sediu nou propriu pentru bancă.
Și astfel în anul 1910, pentru
filiala Bârlad a Băncii Naționale a
României s-a construit un sediu nou, semeț. Acest edificiu a fost declarat
monument istoric și astăzi poate fi admirat pe Bulevardul Republicii, la nr.
219. Cum activitatea bancară românească s-a restrâns puternic, odată cu
instalarea comunismului, sediile spațiilor bancare teritoriale au primit alte
destinații. După Revoluția din Decembrie 1989 acest sediu de bancă a devenit
hotel de 3 stele și se numește Premier. Hotelul
Premier din municipiul Bârlad oferă 32 locuri de
cazare, sauna, restaurant pentru diferite evenimente.
Enumăr câteva din
serviciile oferite de acest hotel: sală conferințe, sală de mese, foișor, grătar, parcare, piscină, loc de joacă
pentru copii, acces animale de companie, televiziune prin satelit, telefon în
camere, internet wireless, închiriat ATV, etc. Prețul aproximativ pentru o
cameră dublă cu mic dejun inclus este de 195 lei. Doar cazându-vă aici veți face
cunoștință cu tradiționala ospitalitate și bucătărie moldovenească.
2. Biserica
“Învierea Domnului și Sfânta Ecaterina” este situată pe strada Republicii la nr.
300, în incinta Spitalului “Elena Beldiman” din municipiul Bârlad.
Construcția
bisericii a început în anul 2000 iar sfințirea s-a făcut în data de 21 mai 2012
de către Episcopul Hușilor – Preasfințitul Constantin Bârlădeanu. Biserica a
fost ctitorită de către primarul municipiului Bârlad - Constantin
Constantinescu - și are în evidență 2550 de enoriași.
3. Biserica
“Sfântul Ilie” din municipiul Bârlad, județul Vaslui este un vechi
lăcaș de cult ortodox și monument istoric situat în piața centrală a orașului
(denumită în vechime Piața Sfântul Ilie).
Istoria acestui sfânt lăcaş a
început în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, fiind unică în ţara noastră
prin arhitectura realizată după planurile catedralei din Belgrad (Serbia).
Edificiul a fost construit între anii 1859-1869 de către breasla blănarilor.
În prima parte a secolului al XIX-lea, în "urbea Bârladului" au luat
fiinţă şi s-au organizat mai multe bresle de meseriaşi, care, pe lângă grija de
a-şi perfecţiona meseria lor, au edificat şi clădiri civile şi bisericeşti cu
care Bârladul se mândreşte şi azi. Una dintre aceste construcţii este şi
Biserica "Sfântul Ilie", care a fost construită după planurile
catedralei din Belgrad, de care, văzând-o Ioan Gheorghiu, epitrop al parohiei
"Sfântul Ilie" şi blănar de meserie, cu ocazia trecerii sale prin
Belgrad, determinată de schimburi comerciale, a fost cucerit datorită
arhitecturii ei. Întors acasă, acesta a propus enoriei bisericii, condusă de
părintele Ioan Ghinea, protopop de Bârlad, să ridice în locul fostei biserici
din lemn (ridicată între 1794-1795 şi care se pare a fost mistuită într-un
incendiu pe la 1864) o biserică din zid, după planurile catedralei din Belgrad.
În acest sens, a fost "delegat şi mandatat" Ignat Lorenzo, arhitect
al oraşului în acea vreme, să meargă la Belgrad şi să întocmească planurile
pentru noua biserică din Bârlad, care să poarte hramul Sfântului Prooroc Ilie,
sfânt ce a fost ales şi ca patron al breslei blănarilor ce a ridicat această
biserică. Construcţia este în formă de cruce, zidită din cărămidă, pe temelie de
piatră, de către doi meşteri pietrari: Mihai Popoiu şi Gheorghe Baciu, angajaţi
de enoria parohiei "Sfântul Ilie" de atunci, în vederea edificării
noii construcţii. Piatra de temelie s-a pus în 1858 la 6 mai, aşa cum se poate
citi de pe piatra de temelie a bisericii, aflată la proscomidiarul altarului,
iar construcţia a început în 1859 şi s-a terminat în 1869, când a fost sfinţită
de către episcopul Iosif Gheorghian. Ceea ce o face să fie unică în ţara
noastră este arhitectura. Pe cele două abside laterale ale bisericii sunt două
frontoane şi unul pe pridvor, la intrare, sprijinite pe câte patru coloane
ionice, înalte de peste 8 metri. Pictura bisericii s-a realizat mai târziu, la
sfârşitul secolului al XIX-lea, şi a fost făcută în ulei de către pictorul Ioan
Munteanu din Bârlad, refăcută de mai multe ori, după cum urmează: 1932-1934,
preot paroh fiind Nicolae Iancu; 1942-1944, după cutremurul din 1940 ce a
distrus ultimul nivel de la turnul-clopotniţă aflat pe pridvor, preot paroh
fiind Ştefan Vasilescu; 1958-1959, preot paroh fiind Nicolae Herghelegiu. De
atunci, biserica nu a mai beneficiat de nici o reparaţie, deşi cutremurul din
1977 a afectat-o grav, distrugând frontoanele laterale, coloanele, acoperişul
şi zidurile, cât şi pictura interioară, în proporţie de 80%.
Actuala înfăţişare
se datorează amplelor lucrări de reparaţie capitală şi restaurare începute după
1992, printr-un program de parteneriat între enoria parohiei "Sfântul
Ilie" şi Ministerul Culturii şi Cultelor, de la acea vreme. Pictura
interioară a fost refăcută în întregime de către pictorul Armand Kuchta din
Iaşi, după obţinerea avizului de specialitate al Comisiei de pictură
bisericească. La această biserică, între anii 1880-1912, a slujit ca dascăl,
diacon, preot slujitor şi preot paroh vrednicul de pomenire episcop al Huşilor
Iacob Antonovici (1924-1931). Cât a activat Iacob Antonovici aici, biserica a
cunoscut cea mai înfloritoare perioadă, deoarece acum a fost înzestrată cu
obiecte de cult: icoanele împărăteşti şi catapeteasma (spoite cu foiţă de aur),
epitaf cusut cu fir de aur şi argint, sfinte vase, cruci şi cădelniţă din
argint aurit (făcute în filigram) şi cu bunuri ce constau în terenuri, clădiri
însumate (conform datelor de arhivă existente, toate aflate în zona
centrală unde funcţionau diferite activităţi comerciale), bunuri care azi nu
mai există. Între familiile donatoare amintim familia Ecaterina şi Ioan Velea
ce a lăsat toată averea bisericii "spre veşnică pomenire", aşa cum
reiese din actul testamentar. În prezent, biserica îşi păstrează statura
impozantă între celelalte clădiri monumente istorice ale Bârladului şi se
remarcă prin arhitectura unică, ce au dorit să o aibă ctitorii şi binefăcătorii
ei.
4. În total, în judeţul
Vaslui sunt 8 statui şi busturi care îl reprezintă pe poetul național al
românilor - Mihai Eminescu.
Acest monument din Bârlad este cea mai importantă
statuie dedicată memoriei lui Mihai Eminescu și aparţine maestrului Ion
Irimescu, ea fiind amplasată în faţa Teatrului “Victor Ion Popa” din localitate.
Aceasta a fost dezvelită cu mare fast, în anul 1994.
5. Casa de Cultură
a sindicatelor din municipiul Bârlad, județul Vaslui, denumire
oficială – Casa de Cultură a
Sindicatelor ”George Tutoveanu”, este instituția reprezentativă de cultură
a municipiului moldav.
Ea este situată în centrul orașului, pe strada 1
Decembrie, la nr. 2 și a fost dată în folosință în anul 1971. În ultima vreme
instituția a fost închisă ca urmare a inexistenței autorizării PSI, deși la o
capacitate de aproape 600 de locuri are șase căi de acces-evacuare. Aici au
evoluat mari artiști, trupe celebre de muzică, aici s-au prezentat piese de
teatru (inclusiv pentru cei mici), spectacole
folclorice, spectacole caritabile, lansări de cărți, diverse expoziții și
spectacole ale tuturor instituțiilor de învățământ locale. Însă din nepăsare
sau poate chiar cointeresate de sfânta șpagă autoritățile locale a permis
ridicare unor cluburi și terase foarte aproape de căile de acces în instituție,
afectând o evacuare în caz de pericol. Biblioteca
Casei de Cultură, având aproape 40 mii volume, organizează diferite activităţi
specifice, cu prilejul aniversărilor unor personalităţi, al unor evenimente din
viaţa ţării, micro-spectacole, recitaluri de poezie, expoziţii de carte,
lansări de carte etc. În cadrul instituției funcționează Cenaclurile literare
„Alexandru Vlahuţă” al Casei de Cultură a Sindicatelor şi „Aripi tinere” al
Liceului „Mihai Eminescu”. Anual se desfășoară aici Festivalul de dans
„Ritmurile Tinereţii”, tot aici fiind găzduit ansamblul folcloric Balada.
6. Biserica creștină după Evanghelie este un cult religios răspândit și
în România. Casa de rugăciune a membrilor acestui cult religios din municipiul
Bârlad, județul Vaslui este situată pe strada Sfântul Ilie la nr. 9.
Sediul
central al Bisericii creștine după Evanghelie din România este situat pe
Șoseaua Andronache, la nr.60 A, în sectorul 2 al capitalei. Creştinii după Evanghelie consideră că înaintaşii lor sunt
acei creştini care, după ce împăratul Constantin cel Mare a recunoscut
creştinismul, au considerat că bisericile legalizate şi-au pierdut menirea vie
de a vesti Evanghelia. Astfel, din acea vreme au existat grupuri de creştini,
autointitulaţi „liberi”, care răspândeau Cuvântul lui Dumnezeu. Conturarea lor
mai clară are loc odată cu Reforma religioasă, datorită traducerii Bibliei în diferite
limbi. În România primul grup de “Creştini liberi”, din care s-a format
asociaţia şi apoi Cultul Creştin după Evanghelie, a luat fiinţă la Bucureşti în
1899 sub influenţa unor misionari străini. La început, aria lor de răspândire a
fost limitată la străinii care locuiau în Bucureşti. Ulterior, au cucerit
adepţi şi în rândul românilor. În anul 1939, Creştinii după Evanghelie,
recunoscuţi de stat din anul 1933 ca asociaţie religioasă, constrânşi de
regimul vremii, au fuzionat cu Creştinii după Scriptură, formând Cultul Creştin
după Evanghelie, cu două ramuri: ramura I (Creştinii după Evanghelie,
propriu-zişi), care practică botezul la majorat, şi ramura a II-a, care
practică botezul la naştere. Din 1946, Creştinii după Evanghelie au fost
recunoscuţi ca având calitatea de cult. După Revoluţia din decembrie 1989, cele
două ramuri ale cultului s-au despărţit, fiecare ramură alegându-şi organe
proprii şi desfăşurând activitate în mod independent. Ramura a doua s-a
intitulat Biserica Evanghelică Română.
În prezent există două culte distincte,
Cultul Creştin după Evanghelie şi Biserica Evanghelică Română. La recensământul
din anul 2011, au fost recenzaţi 42495 de credincioşi ai Cultului Creştin
după Evanghelie. Sub aspect organizatoric, Cultul Creştin după Evanghelie este
structurat astfel: la nivel local funcţionează comunitatea cu un număr de cel
puţin 20 membri majori. În întreaga ţară sunt 678 de adunări (biserici);
adunările au personalitate juridică şi sunt
conduse de doi până la cinci „fraţi bătrâni” (prezbiteri), care sunt şi
„vestitori ai Evangheliei” în comunitatea respectivă. În prezent cultul dispune
de 724 vestitori.
xxx
UN CATREN PENTRU NEPOATA
MEA SARA MARIA
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN SFAT
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL BRĂILA
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Carol I - Rege al românilor
Expozițiunea din 1903 - Brăila
Școala inferioară de agricultură Strehaia
Carol I – domnitor și primul rege al
României (20 aprilie 1839
Sigmaringen – 10 octombrie 1914 Sinaia) - este omul de la care a pornit totul: familia regală,
statul modern, țara independentă și suverană. Rând pe rând, an de an, sub
domnia acestui rege european, România a dobândit instituţii, modernitate şi
statornicie. După refuzul contelui Philippe de Flandra, fratele Regelui Leopold
al II-lea al Belgiei, de a primi Tronul României opţiunea românilor de a-și
alege principe străin s-a îndreptat spre Principele Carol de Sigmaringen.
Brătianu îl anunţa pe principe, la Sigmaringen, că fusese ales Domnitor al
Principatelor Unite, cu drepturi ereditare, prin plebiscitul desfăşurat între
2/14 şi 8/20 aprilie 1866. În favoarea lui Carol fuseseră exprimate 685969 de
voturi, iar împotrivă doar 2248. Coincidenţa făcea ca 20 aprilie să fie ziua de
naştere a Principelui Carol, care devenea Domnitor al Principatelor Române
Unite chiar în ziua în care aniversa 27 de ani. Plebiscitul este recunoscut de
către Marile Puteri după o jumătate de an, la 24 octombrie 1866. La 28 aprilie
1866, proaspăt aleasa Adunare Constituantă a votat aproape unanim aducerea
Principelui Carol pe Tronul ţării: 109 voturi pentru şi 6
abţineri. Domnitorul Carol ajunge în ţara sa de adopţie după o călătorie
aventuroasă, de la Sigmaringen până la Turnu-Severin. Vaporul în care Suveranul
călătorea, alături de Brătianu, a trecut de Porţile de Fier la 8 mai 1866, iar
la ora patru după-amiaza Carol I a văzut drapelul românesc fluturând la
Turnu-Severin. Principele Suveran a intrat în capitala ţării la 10 mai 1866, a
primit cheile oraşului Bucureşti, a depus jurământul de credinţă în faţa
Adunării Constituante şi a fost proclamat Domnitor al Principatelor Române.
Elita politică din Principatele Române împlinea, astfel, vechea dorinţă a
aducerii pe Tronul ţării a unui principe străin, capabil să unească definitiv
Moldova şi Ţara Românească, să stingă pentru totdeauna rivalităţile dintre
familiile domnitoare pământene, să stabilizeze ţara, să o modernizeze şi să îi
confere prestigiu internaţional. Domnitorul Alexandru Ioan I însuşi era convins
de necesitatea înlocuirii sale cu un principe străin. La 10 mai 1866, Carol I
rostea următorul legământ:“Ales de
către naţiune Domn al românilor, mi-am părăsit fără a sta la îndoială, și
patria, şi familia, pentru a răspunde la chemarea acestui popor care mi-a
încredinţat destinele sale. Punând piciorul pe acest pământ sacru, eu am
devenit român. Acceptarea plebiscitului îmi impune, o ştiu, mari datorii. Sper
că îmi va fi dat să le duc până la capăt. Vă aduc o inimă credincioasă,
cugetări drepte, o voinţă tare de a face binele, un devotament fără margini
către noua mea patrie şi acel neînvins respect către lege, pe care l-am cules
în exemplul alor mei. Cetăţean astăzi, mâine, de va fi nevoie, soldat, eu voi
împărtăși cu voi soarta cea bună ca şi pe cea rea.”Prin simpla sa prezenţă, prin demnitatea
apartenenţei la una dintre cele mai ilustre familii ale Europei, dar şi graţie
curajului personal, Principele Suveran Carol a zdruncinat definitiv ultimele
rămăşiţe simbolice ale vasalităţii faţă de Imperiul Otoman. Vizita sa la
Constantinopol, în octombrie 1866, în cursul căreia s-a comportat faţă de
Sultan ca un şef de stat, şi nu ca un vasal, a confirmat procesul ireversibil de
ruptură faţă de Poartă. Aceeaşi demnitate o va arăta Carol şi aliatului rus din
Războiul de Independenţă. Atunci când Țarul Alexandru al II-lea ameninţă, în
1878, după încheierea războiului, cu dezarmarea armatei române, în cazul în
care România s-ar fi opus anexării sudului Basarabiei de către ruşi, Carol I îi
răspunde că trupele române vor putea fi nimicite, dar nu dezarmate. În timpul
lungii sale domnii, Regele Carol I a pus bazele României ca stat modern pe
harta Europei. În anul 1875, bugetul ţării ajungea la cifra de 100 de milioane
de lei, dublul celui din 1866, iar în 1903, la 218 milioane. Între anii 1865 şi
1874, suprafaţa arată a crescut cu o treime. În 1890, producţia de cereale a
ţării a fost de 3 700 000 de tone; în anul 1903, aceasta ajungea la 5 500 000
de tone. Între anii 1880 şi 1914, România a exportat 80 de milioane de tone de
cereale, situându-se printre cele mai importante ţări exportatoare de cereale
din lume (a doua din Europa, după Rusia, şi chiar pe primul loc la exportul de
porumb, înaintea Statelor Unite)13. Numărul întreprinderilor industriale mai
mari a crescut, între 1866 şi 1877, de la 39 la 17314. România avea şi
importante zăcăminte de petrol care o plasau, în jurul anului 1900, printre
primele trei ţări producătoare de ţiţei din lume, după Statele Unite şi Rusia.
Leul românesc era o monedă puternică, echivalentă cu francul francez şi care
putea fi utilizată ca valută forte peste tot în Europa. Populaţia a crescut,
iar procesul de industrializare şi urbanizare a fost constant.În ciuda tuturor
frământărilor politice, uneori violente, a demagogiei, corupţiei şi lipsei de
măsură a unora dintre politicieni, Carol I a reuşit să consolideze sistemul de
partide şi să impună alternanţa la Guvernare a celor două mari partide structurate
după model occidental şi conduse de bărbaţi politici de mare anvergură:
Partidul Naţional Liberal (reprezentat prin I.C. Brătianu, Dumitru C. Brătianu,
C.A. Rosetti, Mihail Kogălniceanu, Nicolae Kretzulescu, Dimitrie A. Sturdza,
Ion Bălăceanu, Ion Ghica, Vasile Boerescu, Ion Câmpineanu, Nicolae Fleva, Spiru
Haret, V.A. Urechia, Emil Costinescu, Nicolae Ionescu, Vasile Lascăr)15 şi
Partidul Conservator (cu lideri ca Manolache Costache Epureanu, Petre P. Carp,
Lascăr Catargiu, Petre Mavrogheni, Gheorghe Gr. Cantacuzino, Titu Maiorescu,
Alexandru Marghiloman, Take Ionescu, Alexandru Lahovary, Nicolae Filipescu,
generalul Manu). Prosperitatea şi stabilitatea au adus o dezvoltare fără
precedent a culturii, artelor şi ştiinţei. În timpul domniei lui Carol I, scriitori
ca Eminescu, Caragiale, Creangă, Alecsandri, Ion Ghica, Odobescu, Slavici,
Macedonski, Barbu Ştefănescu-Delavrancea, Duiliu Zamfirescu, George Coşbuc,
Octavian Goga, Şt.O. Iosif, I.Al. Brătescu-Voineşti, Al. Vlahuţă modelează
limba literară; B.P. Hasdeu, A.D. Xenopol, Mihail Kogălniceanu, Constantin
Erbiceanu, Dimitrie Onciul, Ion Bogdan, Vasile Pârvan, Constantin Giurescu,
Nicolae Iorga scriu istoria naţională; de filologie se ocupă Ovid Densuşianu,
Sextil Puşcariu, Ion Bianu; Simion Mehedinţi creează şcoala de geografie; Titu
Maiorescu, Constantin Rădulescu-Motru şi Vasile Conta disciplinează gândirea şi
ridică nivelul cultural al societăţii; se afirmă compozitorul George Enescu,
pictorii Nicolae Grigorescu, Theodor Aman, Gheorghe Tattarescu, Ion Andreescu,
Ştefan Luchian, sculptorul Karl Storck, actorii Matei Millo, Aristide
Demetriade, fotograful Carol Popp de Szathmáry; ştiinţele beneficiază de nume
ca Spiru Haret, P.S. Aurelian, Anghel Saligny, Carol Davila, Grigore Antipa.
Apar societăţi culturale, se publică reviste. În această perioadă funcţionează
„Junimea“, vârful efervescenţei intelectuale şi al schimbului liber de idei,
care editează revista „Convorbiri literare”. O enumerare ca aceasta nu ar putea
să acopere niciodată diversitatea şi dinamismul acestei elite a spiritului
românesc. Pionierat şi consolidare, geniu şi meticulozitate, dispute şi dialog
sunt câteva dintre trăsăturile elitei românești din acea vreme, vie şi plină de
resurse. România şi-a consolidat statutul de putere regională şi de „arbitru
balcanic“ prin participarea victorioasă la cel de-al doilea război balcanic,
încheiat la 28 iulie/10 august 1913 cu semnarea Tratatului de la Bucureşti,
prin care România obţinea Cadrilaterul. Regele Carol I a primit bastoane de
mareşal atât de la Împăratul Germaniei, cât şi de la ţarul Nicolae al II-lea al
Rusiei, care l-a şi vizitat în România, în 1914, şi care avea să sfârşească
tragic, împreună cu familia, sub gloanţele bolşevicilor. Carol este descris, în
literatura vremii ca un bărbat mai degrabă mic de statură, dar de o mare
demnitate. A impus respect într-o lume plină de incertitudini şi a făcut din
micul său regat un stat respectat şi stabil. A fost un suveran distant, sever
şi măsurat, bucurându-se de o autoritate excepţională. A avut vocaţie de lider
şi a condus România în momente politice şi istorice dificile, pe care le-a
traversat plin de curaj. Întemeietorul Regatului român a murit la Sinaia, în
ziua de 27 septembrie 1914, la ora cinci şi treizeci de minute dimineaţa. Avea
şaptezeci şi cinci de ani, dintre care domnise patruzeci şi opt. Carol I a fost
înmormântat la Curtea de Argeş, locul ales de el ca necropolă a familiei regale
a României. Să ne amintim împreună câteva date din timpul domniei regelui
Carol I:- A domnit 48 de ani (cea mai lungă domnie din istoria
noastră).
- Numai venirea pe tronul vacant a unui principe dintr-o
prestigioasă dinastie europeană a salvat fragila construcţie instituţională
începută la 1859 de oameni de stat patrioţi.
- În timpul domniei lui, România obţine independenţa faţă de
Imperiul Otoman, devenind astfel un stat suveran.
- La data de 29 iunie / 11 iulie 1866: Adunarea Constituantă
adoptă prima Constituţie a ţării, una dintre cele mai avansate ale timpului.
- În anul 1867 se introduce sistemul monetar naţional, în anul
1870 fiind bătute în țară primele monede de aur, argint și aramă, odată cu
înființarea Monetăriei Statului.
- În anul 1867 Principatele Unite au pavilion separat la
Expoziţia Universală de la Paris.
- La data de 15 septembrie 1867, Carol I devine membru de
onoare al Societății Academice Române, instituită prin Decret Domnesc în 1867,
devenită Academia Română, la 30 martie/12 aprilie 1879. Protector şi preşedinte
de onoare al Academiei Române între 1879 şi 1914, regele a lăsat acesteia, prin
testament, suma de 600 000 de lei.
- În anul 1867, ia fiinţă şcoala Normală „Carol I“, finanţată
din caseta personală a Domnitorului.
- La data de 11 mai 1868 este înfiinţată Societatea
Filarmonică Română.
- La data de 31 octombrie 1869 se inaugurează oficial linia de
cale ferată Bucureşti-Giurgiu, respectiv prima gară a Bucureştilor, Gara
Filaret. În 1906, reţeaua de căi ferate a României avea să ajungă la 3180 km.
- În timpul domniei Regelui Carol I se inaugurează Palatul
Universității din București (14 decembrie 1869), Palatul Universității din Iași
(21 noiembrie 1897) și Teatrul Național din Iași (1 decembrie 1896).
- La data de 25 septembrie 1872 se inaugurează Gara de Nord
din Bucureşti (numită, până în anul 1888, „Gara Târgoviştii“).
- Anul 1872 marchează începutul funcţionării Şcolii Militare
de Infanterie şi Cavalerie din Bucureşti şi al Şcolii fiilor de militari din
Iaşi.
- La data de 26 decembrie 1872 este introdus în Bucureşti
tramvaiul cu cai.
- La data de 15 decembrie 1875 îşi începe activitatea Banca de
Bucureşti (cu capital francez). La data de 4 iulie 1876 este fondată Societatea
Naţională de Cruce Roşie a României.
- În anul 1879 a fost dată în folosinţă prima linie de cale
ferată care a legat Transilvania de Bucureşti, prin inaugurarea liniei Ploieşti
– Predeal şi joncţiunea cu calea ferată Braşov – Predeal.
- La data de 17/29 aprilie 1880 se înfiinţează Banca Naţională
a României, a 16-a bancă centrală din lume.
- Între anii 1880–1883 este amenajat cursul Dâmboviţei.
- În anul 1882 este introdus iluminatul electric la București.
- La data de 1 decembrie 1882 se deschide Bursa din București,
în clădirea Camerei de Comerț din strada Doamnei. În Monitorul Oficial al
României din luna decembrie a anului 1882 au fost publicate cotațiile bursiere
ale primelor companii românesti tranzacționate.
- La data de 25 septembrie 1883 are loc inaugurarea Castelului
Peleş din Sinaia, leagănul Dinastiei române, ridicat de Regele Carol I cu bani
provenind din caseta personală.
- În anul 1884 este introdusă, în Bucureşti, prima linie
telefonică.
- La data de 1/13 mai 1885 este recunoscută autocefalia
Bisericii Ortodoxe Române de către Patriarhatul Ecumenic de la Constantinopol.
- În anul 1885 se deschide Grădina Botanică la Cotroceni.
- La data de 23 aprilie 1887, Catedrala mitropolitană Iași
este sfințită, în prezența Familiei Regale a României.
- În anul 1888 este inaugurat Ateneul Român.
- La data de 14 martie 1895 se inaugurează, în Bucureşti,
Fundaţiunea Universitară „Regele Carol I“, actuala Bibliotecă Centrală
Universitară „Regele Carol I“.
- În septembrie 1895 a fost inaugurat Podul Carol I de la
Cernavodă, construit la inițiativa regelui. La data aceea, podul peste Dunăre
era cel mai lung pod din Europa continentală.
- La data de 8 iunie 1897 se aşază piatra fundamentală a
Palatului „Casei de Depuneri, Consemnaţiuni şi Economie“, în prezenţa Regelui
Carol I şi a Reginei Elisabeta. Palatul este inaugurat în anul 1900, prima
şedinţă a Consiliului de Administraţie în noul sediu având loc la 15 iunie.
- În 1901 este inaugurat Palatul Poştelor din Bucureşti
(actualul Muzeu Naţional de Istorie a României).
- La data 27 ianuarie 1903 este fondată, la Bucureşti,
„Confederaţia Patronală UGIR (Uniunea Generală a Industriaşilor din România)“,
ce îşi propunea dezvoltarea economică şi modernizarea societăţii româneşti.
- În anul 1904, România ocupă locul al patrulea în Europa, în
raport cu numărul populaţiei (după Elveţia, Germania şi Suedia), la numărul de
telegrame trimise (peste 2 milioane şi jumătate).
- La data de 6 iunie 1906 are loc inaugurarea Expoziţiei
Naţionale Române din Bucureşti.
- În
anul 1906, sub domnia lui Carol I se construiesc 40 de spitale rurale, dintre
care unele sunt în funcţiune şi astăzi.
- În 1908 se înfiinţează „Observatorul Astronomic“ cu
planetariu („Observatorul Popular“).
- La data de 1 decembrie 1912 a fost întemeiată ,,Federaţiunea
Societăţilor Sportive din România” (F.S.S.R.), care cuprindea douăsprezece
comisii (atletism, fotbal, rugby, scrimă, ciclism, tir, canotaj, tenis,
natație, gimnastică, oină, sporturi de iarnă). Primul președinte al
federațiunii a fost Principele moștenitor Ferdinand.
Insigna - Flotila fluvială "Mihail Kogălniceanu" 1860 - 2000
Flotila Fluvială „Mihail Kogălniceanu” reprezintă o structură esențială a
Forțelor Navale Române care își dovedește eficiența prin rezultatele
remarcabile obținute în procesul de instrucție și care este capabilă să-și
îndeplinească misiunile specifice, în concordanță cu cerințele actuale și de
perspectivă. Forțele Navale Fluviale ale României îşi au originea în flotilele
organizate de către marii domnitori ai Munteniei, Moldovei şi Transilvaniei
(Mircea cel Bătrân, Iancu de Hunedoara, Vlad Ţepeş, Ştefan cel Mare şi Mihai
Viteazul), pentru transportul trupelor, atacul cetăților riverane, precum şi
pentru menținerea libertății de navigație pe Dunăre, ca o măsură esențială
pentru apărarea independenței statului. Dezvoltarea forțelor fluviale
Principatele Române iese în evidență în secolele al XVIII-lea și al XIX-lea.
Încurajarea comerțului românesc pe Dunăre și mare, în Principate, amenajarea și
dezvoltarea porturilor și crearea nucleului unei marine civile, au necesitat
înființarea și organizarea flotilelor militare în Muntenia și Moldova. În anul
1830, în cele două principate se decide achiziția primelor nave de luptă
(caiace înarmate). Prin înființarea acestor unități, au fost create condițiile
pentru organizarea unei marine militare, proces ce se va definitiva în perioada
domniei lui Alexandru Ioan Cuza. La data de 22 Octombrie 1860, prin
Înaltul Ordin de Zi nr. 173 al domnitorului Alexandru Ioan Cuza s-a înfiinţat,
la Ismail, Corpul Flotilei de Dunăre, în urma unirii flotilelor Moldovei şi
Munteniei. În data de 16 martie 1867 prin
Înaltul Decret nr. 376, Flotila avea în compunere Compania Echipaje de manevre
şi artilerie şi Compania Echipaje de maşini şi lucrători ai Atelierului
Flotilei, garnizoana Marinei stabilindu-se la Galaţi. De la înfiinţarea sa,
Corpul Flotilei a participat la toate campaniile militare ale armatei române
din zona fluvială: Războiul de Independenţă din 1877; Războaiele Balcanice din
1913 și cele două războaie mondiale. În anul 1896 s-a promulgat Înaltul Decret
nr. 1093 pentru organizarea flotei și Instrucțiunile pentru punere în aplicare,
prin care se stabilea o nouă structură organizatorică. Se creau Divizia de Mare
și Divizia de Dunăre. Astfel, la data de 01.04.1896 a intrat în vigoare
„Tabloul de repartizarea ofițerilor Flotilei pe corpuri și servicii în anul
1896-1897” cu nr. 1299, primul statut de organizare al Diviziei de Dunăre, iar
data de 01 aprilie 1896 devine zi aniversară a Comandamentului Flotilei
Fluviale „Mihail Kogălniceanu”. Prin Legea pentru organizarea Marinei Militare
din 28 mai 1898, denumirea de Flotilă de Război s-a schimbat în Marină
Militară, formată din cele două mari unități: Divizia de Dunăre, cu
comandamentul la Galați și Divizia de Mare cu baza la Constanța. În anul
1962 se înfiinţează Brigada 24 Fluvială, cu sediul la Brăila. În
perioada anilor 1970 – 1990 forţele fluviale au cunoscut un amplu proces
de dezvoltare, intrând în serviciu diferite tipuri de nave, precum: nave
purtătoare de artilerie, monitoare, vedete blindate, dragoare şi nave auxiliare
cu diferite destinaţii. În anul 1983 se
înfiinţează Brigada 27 Fluvial Maritimă. În anul 1995 se reînfiinţează Flotila de Dunăre "Mihail
Kogălniceanu" care avea în subordine două comandamente de brigăzi, unităţi
de vedete blindate de diferite generaţii, vedete dragoare, nave purtătoare de
artilerie, unităţi logistice, de transmisiuni, de infanterie marină şi
scafandri de luptă. În anul 1998 Flotila de Dunăre intră într-un amplu şi
profund proces de reorganizare structurală cu finalizare în anii 2005 - 2007.
În anul 2000 Flotila de Dunăre de nivel divizie se restructurează la nivel
brigadă, şi îşi schimbă denumirea în Flotila Fluvială "Mihail
Kogălniceanu", urmând ca după 5 ani, în martie 2005 să se transforme în
Componentă Fluvială şi să intre în subordinea Comandamentului Operaţional
Naval. În mai 2006 Componenta Fluvială se transformă în
Serviciul Fluvial din subordinea Comandamentului Flotei. La 1 noiembrie 2015 Serviciul Fluvial se transformă în
Comandamentul Flotilei Fluviale "Mihail Kogălniceanu", ieșind din
subordinea Comandamentului Flotei și intrând în subordinea directă a Statului
Major al Forțelor Navale. Flotila Fluvială românească are următoarea structură: Comandamentul Flotilei Fluviale
"Mihail Kogălniceanu"; Divizionul 67 Nave Purtătoare de Artilerie;Divizionul 88 Vedete Fluviale; Divizionul 131 Nave Sprijin Logistic și Regimentul 307 Infanterie Marină. “Cheia
mântuirii noastre este drumul Dunării spre Marea largă deschisă tuturor” –
spunea cândva Mihail Kogălniceanu. Dunărea, al doilea cel mai lung fluviu de pe
bătrânul continent, leagăn al civilizației europene, a fost, dintotdeauna, un
catalizator economic şi cultural, o axă de prosperitate, în timp şi spațiu,
pentru statele care s-au format şi s-au dezvoltat, în proximitatea malurilor
sale. Istoria neamului românesc este strâns legată de acest fluviu.Sediul Comandamentului Flotilei
Fluviale “Mihail Kogălnicenau”
este un imobil superb din municipiul Brăila, aflat pe Strada Împăratul Traian, pe partea dreaptă în sensul dinspre Piaţa Traian spre malul
Dunării. Edificiul a fost construit în perioada anilor 1910 - 1913, într-un
“stil eclectic, cu puternice influenţe franceze”, după cum se precizează în
cartea “Monumente istorice ale oraşului Brăila”, scrisă de Ioan Munteanu. Tot
din această lucrare aflăm că, iniţial, a servit ca sediu al Societăţii de
Asigurări “Generala”, pe vremea când Brăila era unul dintre cele mai prospere
oraşe din România, cunoscut în toată lumea pentru că dădea tonul bursei
cerealelor pe mapamond. Arhitectul care a proiectat clădirea a fost Oskar
Maugsch, iar construcţia propriu-zisă a fost ridicată de italianul Luigi
Segatti, care nu a făcut deloc rabat la materiale de calitate, după cum se
poate vedea chiar şi acum, după mai bine de un secol, pe faţada monumentală a
imobilului. În timpul Primului Război Mondial, clădirea a fost transformată în
spital, apoi a găzduit sediul Comandamentului de ocupaţie german, denumirea
străzii Împăratul Traian devenind, în acea perioadă, Kaiser Trajan Strasse.
După al doilea război mondial, imobilul a fost din nou sediu de comandament, de
această dată a ocupantului sovietic. A găzduit apoi, câţiva zeci de ani,
Policlinica Teritorială Brăila. În anul 1980, a fost cedat Brigăzii Fluviale devenite,
din 2015, Flotila Fluvială “Mihail Kogălniceanu”. “Imobilul are 1900
metri pătraţi, cu subsol, parter, două etaje şi aproximativ 100 de încăperi.
Zidurile sunt placate cu piatră artificială. Cele două corpuri ale clădirii,
dispuse pe aliniamentul a două străzi intersectate în unghi ascuţit, sunt
legate printr-un volum cilindric decrosat, subliniat de o cupolă. Un accent
particular primeşte centrul faţadei principale, prin cele 7 coloane ionice
adosate, ce unifică etajele”, mai precizează Ioan Munteanu în
lucrarea sa. Din păcate, trecerea timpului şi lipsa unei renovări făcute cu
simţ de răspundere au afectat destul de puternic monumentala faţadă, din care
s-au desprins bucăţi mari de tencuială, în ultimii ani existând un real pericol
ca pietonii care treceau prin zonă să fie loviţi de bucăţi de moloz ce cădeau
de la înălţime. În ultimii ani, clădirea a servit drept sediu pentru
comandamentul Flotilei Fluviale, pentru o secţie a Spitalului Militar de
Urgenţă “Dr. Aristide Serofiti” Galaţi şi pentru Biroul de Informare Recrutare
Brăila. Toate aceste instituţii au fost evacuate pe durata lucrărilor de
reabilitare ce se execută și în prezent. Comandamentul Flotilei Fluviale
activează în prezent în Portul Militar Brăila, de la Vărsătura.
Mihail Kogălniceanu - Deputat de Brăila
Bicentenarul nașterii 1817 - 2017
Muzeul Brăilei "Carol I"
Mihail Kogălniceanu a fost un
om politic de orientare liberală, avocat, istoric și publicist român, care s-a
născut la data de 6 septembrie 1817 la Iași și a decedat la data de 1
iulie 1891 la Paris. A văzut lumina zilei într-o familie de boieri moldoveni.
Kogălniceanu a fost educat la Mănăstirea Trei Ierarhi din Iași, înainte de a fi
de instruit de către Gherman Vida, un călugăr care aparținea Școlii
Ardelene și care era asociat cu Gheorghe Șincai. A terminat școala primară din
Miroslava, unde a învățat la pensionul lui Cuénim. În acea perioadă
i-a întâlnit pentru prima dată pe Vasile Alecsandri, Costache Negri și
Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, Kogălniceanu și-a dezvoltat o pasiune
pentru istorie, cercetând vechile cronici moldave. Ajutat de prințul Sturdza,
Kogălniceanu și-a continuat studiile în străinătate, inițial în orașul francez
Luneville și mai târziu la Universitatea Humboldt din Berlin. Revenit în
țară a început să publice masiv în diverse reviste existente pe piață. Cu Dacia
Literară, Kogălniceanu a început să-și promoveze idealul romantic al
„specificului național”, care va avea o mare influență asupra lui Alexandru
Odobescu și a altor figuri literare. Unul dintre principalele
obiective ale publicațiilor sale a fost extinderea gamei de acoperire a culturii
moderne românești dincolo de limitele ei timpurii în care fusese bazată mai
mult pe traduceri din literatura occidentală. În mai 1840, în timp ce era
secretarul personal al Prințului Sturdza, a devenit director (împreună cu
Alecsandri și Negruzzi) al Teatrului Național din Iași, după ce domnitorul
a decis unirea celor două teatre din oraș, din care unul găzduia reprezentații
în franceză. În anii care au urmat, la acest teatru, devenit cel mai popular de
acest gen din țară, s-au jucat comedii cunoscute din repertoriul
francez și a debutat și Alecsandri ca dramaturg. În 1843, Kogălniceanu a
ținut o cunoscută prelegere inaugurală despre istoria națională la
nou-înființata Academie Mihăileană din Iași, discurs ce i-a influențat
puternic pe studenții români de la Universitatea din Paris, precum și generația
pașoptistă. În jurul anului 1843, Kogălniceanu era suspectat de autoritățile
din Moldova din cauza entuziasmului său pentru reformă. În 1844 i s-a revocat
dreptul de a ține prelegeri de istorie. După declanșarea revoluțiilor europene
de la 1848 Kogălniceanu a fost prezent în prima linie a politicii naționaliste.
Deși, din mai multe motive, el nu a semnat „Petițiunea-proclamațiune” din
martie 1848, care a dus la declanșarea revoluției în Moldova, el a fost considerat
a fi unul din instigatori, iar domnitorul Sturdza a ordonat să fie arestat.
Kogălniceanu a devenit membru și principal ideolog al Comitetului Revoluționar
Moldovenesc Central din exil. Manifestul său, Dorințele partidei
naționale din Moldova (august 1848), era, practic, un proiect
constituțional ce enumera țelurile revoluționarilor români. Kogălniceanu a fost
numit în diverse poziții guvernamentale la nivel înalt, în același timp
continuându-și contribuțiile sale culturale și a devenit figura principală a
grupului Partida Națională, care a solicitat fuziunea celor două principate
dunărene sub o singură administrație. În urma alegerilor din septembrie
1857, întreaga Partidă Națională a ales să-l sprijine pe Cuza la
tronul Moldovei. Prin felul să de a fi și marele său talent de negociator l-a
propus și susținut pe Alexandru Ioan Cuza la domnia Moldovei și apoi și a Țării
Românești, deci a Principatelor române. Din 1859 până în 1865, Kogălniceanu a
fost numit de mai multe ori liderul cabinetului Principatelor Unite, fiind
responsabil pentru multe din reformele asociate cu domnia lui Cuza. Cu
concursul lui Kogălniceanu, regimul autoritar impus de Cuza a reușit să
promoveze o serie de reforme, introducând codul napoleonian, educația publică
și monopoluri de stat asupra alcoolului și tutunului. În paralel, regimul a
devenit instabil și contestat din toate părțile, mai ales după scandalul
relației adultere a lui Cuza cu Maria Obrenovici. La începutul lui 1865,
domnitorul a intrat în conflict cu principalul său aliat, Kogălniceanu, pe care
l-a demis la scurt timp. În lunile care au urmat, administrația a intrat în
colaps financiar, ajungând să nu mai poată plăti salariile angajaților
aparatului de stat, iar Cuza a ajuns să se bazeze doar pe camarila sa. În
cele din urmă, domnitorul Cuza a fost detronat de o coaliție de conservatori și
liberali în luna februarie 1866; după o perioadă de tranziție în care s-au
făcut numeroase manevre pentru a evita separarea din nou a Moldovei și Țării
Românești. După aducerea și numirea ca domn a unui prinț străin – Carol I –
Kogălniceanu și-a continuat cariera politică. În anul 1880 Kogălniceanu și-a
reprezentat țara în Franța, devenind primul trimis oficial român la Paris,
avându-l în echipa sa și pe Alexandru Lahovary. După ce s-a retras din
viața politică, Kogălniceanu a fost președinte al Academiei între anii 1887 și
1889. A murit la Paris în urma unei operații, fiind înmormântat la Cimitirul
Eternitatea din Iași. "N-aş schimba săraca Moldovă nici pentru întâiul tron
din lume", afirma la Luneville, în Franţa, Mihail Kogălniceanu, cel care se considera, pe bună dreptate,
„un adevărat fiu al secolului al XIX lea”. Personalitate fascinantă a epocii
moderne, spirit pasionat, Mihail Kogălniceanu se situează în fruntea celor
mai talentaţi reprezentanţi ai generaţiei paşoptiste contribuind activ în lupta
pentru Unirea Principatelor Româneşti. Mihail Kogălniceanu este fiu de
basarabeni de pe Kogîlnic, dar născut la Iaşi la 6 septembrie 1817, om politic,
democrat, istoric, scriitor, ziarist şi orator român. Şi-a făcut studiile în
Franţa şi Germania (Berlin). A fost profesor de istorie naţională la Academia
Mihăileană şi membru al Academiei Române, prim-ministru în Moldova (1860-1861),
apoi prim-ministru al României (1863-1865). Mihail Kogălniceanu a fost
căsătorit cu Ecaterina Jora (1827-1907), văduva colonelului Iorgu Scorţescu. În
anul 1839, Kogălniceanu redactează "Foaea sătească a prinţipatului
Moldovei", publicaţie nevinovată cu efecte modeste, dar
sigure. Rugându-se lui Dumnezeu „să ne păstreze români.)" în aprilie
1840, în "Întroducţie", publicată în „Arhiva românească", Mihail
Kogălniceanu propune să se publice o colecţie a tuturor cronicarilor Valahiei
şi Moldovei, „spre a le păstra românilor", colecţie ce va fi publicată în
1841 în 6 volume. Avem, deci, o recunoaştere directă de către Mihail
Kogălniceanu a apartenenţei sale la naţionalitatea română. Deja în august 1848,
în „Dorinţele partidei naţionale din Moldova", M. Kogălniceanu propunea
Unirea Moldovei cu Muntenia, „o Unire care este dictată atît de vederat prin
aceeaşi origine, limbă, obiceiuri şi interese". El spunea: „...Pe lîngă
toate aceste radicale instituţii, singurele cari ne pot regenera Patria, apoi
partida naţională mai propune una, ca cunună tuturor, ca cheia boltei, fără
care s-ar prăbuşi tot edificiul naţional; aceasta este Unirea Moldovei cu Ţara
Românească, Unire dorită de veacuri de toţi românii cei mai însemnaţi ai
amînduror Principatelor, o Unire pe care, după spiritul timpurilor, cu armele
în mînă au vroit să o săvîrşească Ştefan cel Mare şi Mihai Viteazul, carele şi
ajunsese a se intitula: Cu mila lui Dumnezeu, Domn al Ţării Româneşti, al
Moldovei şi al Ardealului". În articolul „Profesie de credinţă"
Kogălniceanu declară: „Sunt şi voi fi toată viaţa mea pentru Unirea
Principatelor Române . Voturile din 5 şi 24 ianuarie 1859, prin care
am înălţat pe Alexandru Ioan I pe tronul Principatelor Unite, nefiind decît
sublime expresie a eternei dorinţi a românilor, voi susţine cu orice preţ
tronul la a cărui fundare am participat şi eu". La nouă ani de la
Revoluţia din 1848, Kogălniceanu participă ca deputat de Dorohoi la adunarea
ad-hoc de la Iaşi unde este chemat să se pronunţe în privinţa Unirii. M.
Kogălniceanu nu numai că vroia Unirea Principatelor Române, ci era şi un
partizan hotărît al independenţei românilor. „Dar, spune el, nu poate fi
fericire fără libertate, nu poate fi libertate fără putere, nu vom fi puternici
decît atunci cînd vom fi uniţi". Ghidat de aceste convingeri, crezînd
în idealul Unirii, Kogălniceanu declară următoarele în Adunarea ad-hoc a
Moldovei: „Acelaşi popor omogen, identic ca nici unul altul, pentru că
avem acelaşi început, acelaşi nume, aceeaşi limbă, aceeaşi religie, aceeaşi
istorie, aceeaşi civilizaţie, aceleaşi instituţii, aceleaşi legi şi obiceiuri,
aceleaşi temeri şi aceleaşi speranţe, aceleaşi trebuinţe de îndestulat,
aceleaşi hotare de păzit, aceleaşi dureri în trecut, acelaşi viitor de asigurat
şi, în sfîrşit, aceeaşi misie de împlinit". Cine ar mai putea pune la
îndoială, întrebăm noi, conştiinţa românească a acestui moldovean (moldovean
sub aspect teritorial, regional, geografic), a acestui român moldovean cu
numele de Mihail Kogălniceanu? Pe bună dreptate, marele istoric român, Nicolae
Iorga, spune despre Mihail Kogălniceanu ca este un „genial bărbat de stat"
care „domină ca un uriaş istoria modernă a României", că „ideile
naţionale, pe care s-a întemeiat România, sunt ideile lui M. Kogălniceanu de la
1840 pînă la 1859". Sfetnic al domnitorului Al.I.Cuza, ministru, apoi
prim-ministru al României, în perioada 1863 – 1865, Kogălniceanu a avut un rol
hotărîtor în adoptarea unor reforme cruciale. Ca ministru de externe al ţării
în 1867 şi în perioada 1877–1878, Mihai Kogălniceanu şi-a legat numele de actul
proclamării independenţei de stat a României. Mihail Kogălniceanu a decedat la
Paris pe data de 20 iunie 1891 și a fost înmormântat la Cimitirul “Eternitatea”
din Iași.
Ianca - Județul Brăila - România
Înființat în anul 1864
Ianca este un
oraș din județul Brăila, care include și satele: Berlești, Gara Ianca,
Oprișenești, Perișoru, Plopu și Târlele Filiu, ce este situat în partea central-estică a județului, fiind
traversat de șoseaua națională DN2B,
care leagă între ele orașele Brăila și Buzău. La Ianca, din acest drum se
ramifică șoseaua județeană DJ211, care duce spre sud la Zăvoia, Roșiori și Griviția (ultima în județul Ialomița; unde se
termină în DN2C); și șoseaua județeană DJ221, care duce spre nord la
Șuțești, Râmnicelu, Gemenele și Cazasu (unde se termină în DN 22. Prin
oraș trece și calea ferată Buzău – Brăila, pe care orașul este deservit de
stațiile Ianca și Ianca Sat. La recensământul populației din anul 2011,
localitatea număra 10343 locuitori, în scădere față de recensământul anterior
(anul 2002 – 11383 locuitori) , dintre care: români – 92,81%, romi – 2,89% și
restul –necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului brăilean
Ianca, astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 95,33% și restul – nedeclarată
sau altă religie. Satul Ianca a fost înființat în anul 1834. La sfârșitul
secolului al XIX-lea, comuna Ianca era reședința plășii Ianca din județul
Brăila, și era formată din satele Ianca și Niculești, cu o populație totală de
1483 de locuitori ce trăiau în 820 de case. În comuna Ianca funcționau o
fabrică de spirt înființată în 1878, 12 mori de vânt și una cu aburi, 2
biserici ortodoxe — una datând din 1834 și alta din 1885 — și două
școli: una de băieți cu 69 de elevi înființată în 1863 și alta de fete, cu 42
de eleve, înființată în 1877. Pe teritoriul orașului actual mai funcționau pe
atunci și comunele Ionești-Berlești și Perișoru, tot în plasa Ianca. Comuna
Ionești-Berlești avea reședința în satul Berlești începând din 1840; ea avea o
populație de 244 de locuitori; aici funcționau o moară de vânt și o școală
mixtă cu 16 elevi, dintre care 2 fete. Comuna Perișoru avea în componență
satele Perișoru, Plopu, Oprișenești și Jipești, cu 1164 de locuitori. În comună
funcționau o școală mixtă cu 61 de elevi înființată în 1852 și o biserică
ortodoxă construită în 1854 de locuitori. În 1925, comuna Ianca avea în
componență doar satul Ianca, cu 2545 de locuitori, fiind în continuare
reședința plășii Ianca. Comuna Perișoru era în aceeași plasă și avea
satele Berlești, Oprișenești, Perișoru, Plopu Nou și cătunul Plopu Vechi, cu
2556 locuitori, comuna Ionești-Berlești fiind desființată. În anul 1950,
comunele au fost arondate raionului Făurei din regiunea Galați. În 1968,
comuna Perișoru (care între timp își schimbase numele în Plopu) a fost
desființată și inclusă în comuna Ianca, comună arondată din nou județului
Brăila, reînființat. Comuna a căpătat atunci actuala componență, pentru ca în
anul 1989 să fie declarat oraș. Trei obiective din orașul Ianca sunt incluse
în lista monumentelor istorice de interes județean ca monumente de
interes local, toate clasificate ca monumente memoriale sau funerare. Primul
sunt crucile de piatră datând din secolele al XVIII-lea–al XIX-lea, aflate în
cimitirul de lângă biserica din localitatea Ianca. Al doilea îl reprezintă
statuia eroilor din Războiul de Independență al României și din Primul
război mondial, ridicat în 1938 în fața
casei de cultură de pe strada Brăilei. Un monument similar, ridicat în 1924, se
află în satul Perișoru în dreptul școlii și bisericii. Enumăr aici câteva
personalități culturale născute pe acest meleag: Ion Theodorescu-Sion (1882 -
1939) pictor, Nicolae Oncescu (1905 - 1964) geolog și Nicu Boboc (1933 - 2018)
matematician. Nu
poți vorbi de Ianca la timpul
trecut dacă nu faci referire la „întregul” ei, și anume județul din care face
parte, pentru că, indiferent de perioada istorică, interesele și nevoile lor au
fost de multe ori comune. Braila, judet de câmpie, asezat, în parte, în vechiul
ţinut stăpânit de turci – « raiaua » (1554 până la sfârșitul războiului
ruso-turc din 1828-1829 ) prins între Buceac şi Bărăgan și străjuit de Dunăre a
jucat un rol economic deosebit de important la sfârșitul secolului al XIX-lea
și începutul secolului al XX –lea, fiind considerat un intermediar comercial
strategic cu zona Transilvaniei și nu numai. Sunt astfel documentate progrese
remarcabile în toate domeniile vieții sociale , crește substanțial populația
rurală,se mărește suprafața arabilă, sporește numărul atelierelor
meșteșugărești ,apar primele fabrici, ia avânt comerțul(produsele locale
destinate schimbului fiind cele provenite din cultivarea pământului: grâne,
fructe, vinuri, precum şi din creşterea animalelor: carne, piei, brânzeturi,
unt, lână, blănuri). Ianca, a avut evoluția ei marcată și influențată de
fiecare etapă istorică, de poziția sa geografică,dar și de apartenența sa la
”întreg”, dezvoltându-se mai întâi ca târg,preponderent negustoresc,primele
semne urbane datând încă din 1878,când documentele atestă înființarea primei
fabrici de spirt,a 12 mori de vânt și una de aburi. De aceeași perioadă se
leagă începuturile învățământului, anul 1839 fiind socotit anul înființării școlii iencane, iar Radu
Stoica primul învățător cu atestat al acesteia, cele spirituale prin
construirea celor două biserici ortodoxe ”Adormirea Maicii Domnului”(1834-1836)
și ” Sf. Ioan Botezătorul” (1872-1874), financiare
prin înființarea Băncii Populare (1901) precum și în domeniul sănătății prin
înființarea spitalului rural pentru contagioși, în 1903.
Insigna - Stema orașului Ianca
Meșteșugul, negustoria, comerțul
și expansiunea agrară reprezintă primele semne ale dezvoltării economice dar,
cu siguranță, două ”puncte tari” au determinat dobândirea statului de oraș din
20 mai 1989, și anume înființarea Aerodromului Militar, respectiv
industrializarea de tip comunist din perioada anilor 1970-1985. Începuturile
aviaţiei militare la Ianca datează încă din timpul celui de-al doilea război
mondial (sept 1939 - 23 aug 1945), mai exact din anul 1941 când a fost
dislocată o escadrilă ce efectua misiuni de sprijinire a forţelor terestre
pentru eliberarea Basarabiei și mai bine de șase decenii a reprezentat emblema
și mândria acestei comunități, contribuind la dezvoltarea sa economică. Inițial,
aerodromul folosea o pistă naturală (islazul comunei) şi a activat în toată
perioada războiului. Când acesta a luat sfârşit, odată cu instaurarea regimului
comunist şi prezenţa trupelor sovietice în ţară, aviaţia, ca de altfel întreaga
armată, a suferit modificări şi transformări. Prin apariţia celor două blocuri
politico-militare – NATO şi Tratatul de la Varşovia – situaţia internaţională a
devenit tensionată şi de aceea, în scopul întăririi flancului sudic al ţărilor
membre ale tratatului, s-a hotărât introducerea de noi tehnici militare.
Astfel, printr-un Ordin strict secret din 28 martie 1951, a luat fiinţă Divizia
3 Aviaţie Vânătoare, ce avea în componenţă Regimentele 11,12, şi 14, care au
fost dislocate pe Aerodromul din Ianca. În paralel cu aducerea de tehnică
militară sovietică, s-a trecut la amenajarea aerodromului, construcţia unei
piste betonate, a punctelor de comandă şi observaţie, a hangarelor pentru
avioane, cât şi a utilităţilor de cazarmare. În aceeaşi lună, Divizia a fost
înzestrată cu primele 6 avioane reactive YAK-23 şi un avion reactiv de şcoală
tip YAK-17, dintr-un total necesar de 90 de avioane. Aparatele au fost montate
şi încercate în aer de tehnicieni şi piloţi sovietici, ulterior trecându-se şi
la pregătirea piloţilor români. Maiorul Răican Aurel,comandantul Regimentului
14 ,rămâne în istorie ca pilotul primului zbor al aviației reactive. Astăzi,aerodromul,din
păcate, este istorie. Dezvoltarea economică a localității este influențată
pozitiv,cu siguranță, de prezența zăcămintelor de origine biogenă, țiței și
gaze naturale, ce reprezintă materia primă cea mai importantă pentru industria
chimică și producerea carburanților, din zonele Plopu, Bordei Verde și
Oprișenești determinând, în 1967 înființarea Schelei de Extracție cu activitate
principală în extracția acestora. Activitatea în sine a influențat,l a un
moment dat chiar și învățământul autohton prin necesitatea de a forma forță de
muncă de specialitate. Cu suișurile și coborâșurile ei, marcate de evoluția
societății postdecembriste, activitatea de extracție se desfășoară și astăzi, în
statut privat prin S.C. OMV Petrom S.A. creând constant
plus valoare în economia locală. Poziționarea
geografică a localității, caracterizată prin predominanța reliefului de câmpie
influențează structura terenurilor agricole dominată de terenurile
arabile(90%),pășuni și vii .Prezența unor terenuri fertile, compatibile
culturilor necerealiere de tipul sfeclei de zahăr coroborată cu abordarea unei
industrializări excesive,de tip comunist,a determinat construirea în zonă a
Fabricii de Industrializare a Zahărului, la nivelul anilor 1978-1981,activitate
care,deși,din păcate,nu a rezistat timpului a contribuit semnificativ la
satisfacerea nevoii de a realiza infrastructura de servicii publice (apă, canal, gaze) precum și pe aceea de a asigura un grad înalt de valorificare
a forței de muncă locale. Fie că vorbim de extindere pentru parte de utilități,
exemplul apei potabile, fie că vorbim de o infrastructură nouă, cum a fost
cazul canalizării și Stației de Epurare, construite în paralel cu fabrica de
zahăr, este certă constituirea capitalului locativ(1979- 1983), de tipul
blocurilor comuniste, asigurându-se astfel creșterea gradului de confort al
populației. Din
păcate, imediat după revoluție, economia României a avut parte de un declin rapid.
Dintr-o dată tot ceea ce construise extensiv comunismul a devenit inutil, economia
românească confruntându-se cu lipsa competitivității produselor sale, cu reforme
slab adaptate nevoilor interne, cu fărâmițarea exploatațiilor agricole și
distrugerea sistemelor de irigații ,cu privatizări greoaie și ineficiente a
companiilor de stat, cu șomaj ridicat și un real exod al forței de muncă pe
piață externă.
Placheta - Ianca - România - 20 de ani printre orașele țării
Reforma agrară, postdecembristă, a avut două obiective fundamentale:
- un obiectiv social, pentru reconstituirea dreptului de proprietate al foștilor proprietari sau moștenitorilor acestora și constituirea unui drept de proprietate al celor care deși nu l-au avut au fost îndreptățiți.
- un obiectiv economico-juridic,care a vizat adoptarea unor măsuri privind elaborarea cadrului legislativ arendării terenurilor agricole, libera circulație juridică a acestora în scopul creării și consolidării proprietății funciare și a noilor relații agrare,precum și a pieței agricole aferente. Astfel, fie că vorbim de arendași români sau străini, fie că vorbim de proprietari români sau străini, în unitatea administrativ-teritorială Ianca, astăzi, sunt constituite asociații agricole mari,cu potențial, care, în funcție de poziția geografică și calitățile terenurilor agricole, au structurat și dezvoltat o agricultură modernă, retehnologizată și adaptată setului legislativ al politicii agrare existente în UE, asigurând locuri de muncă și putere economică zonei.
Brăila este
un municipiu în sud-estul României și reședința județului cu același nume.
Orașul este situat pe malul stâng al Dunării. Conform ultimelor estimări
oficiale ale Institutului Național de Statistică, populatia orașului era, în
anul 2009, de 211884 de locuitori, fiind al 10-lea oraș din țară după numărul de
locuitori. Brăila este o veche așezare pe malul stâng al Dunării, apărând
cu numele "Drinago" într-o veche descriere geografică și de călătorii
spaniolă, "Libro del conoscimiento" (1350), dar și pe câteva hărți
catalane (Angellino de Dalorto, 1325 - 1330 și Angelino Dulcert, 1339). Sus am
postat stemele 1865 - 1918, interbelică, comunistă și actuală ale municipiului,
iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din municipiul Brăila, din vremuri diferite. Casa Perlea
Muzeul Brăilei
Casa Inginer Budeanu
Azilul de orfani
Biserica armeană
Biserica Maica Precista
Biserica greacă
Biserica lipovenească
Palatul Administrativ
Biserica Sfântul Nicolae
Banca națională
Biserica Sfântul Petru
Biserica Sfinții Arhangheli
Biserica Sfântul Gheorghe
Cascada din Grădina Publică
Brăila este
un județ din provincia Muntenia, partea de est a României, care își are
reședința în orașul cu același nume. Județul se întinde pe o suprafață de 4766
kilometri pătrați și numără aproximativ 373000 de locuitori. Ca subunități
administrative județul se compune dintr-un municipiu - Brăila, 3 orașe -
Însurăței, Ianca, Făurei și 40 de comune. Sus am postat harta, stemele interbelică,
comunistă și actuală ale județului, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din județul Brăila, dar și alte frumoase locuri de vizitat, din
vremuri diferite.
Vederi - Lacu Sărat
Plaja - Lacul Sărat
Restaurantul anglo francez - Lacu Sărat
Hoteluri - Lacu Sărat
Vederi - Băile Câineni
Vila regală - Lacu Sărat
Hotelul Popescu - Lacul Sărat
Vila M.S.Marinescu - Lacu Sărat
Biserica - Movila Miresii
Cazinoul - Lacu Sărat
Mănăstirea Sfântul Pantelimon - Lacu Sărat
Sanatoriul Principele Nicolae - Lacul Sărat (nu Brăila)
___________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitoarea ciliană Gabriela Mistral,
a trăit între anii 1889 - 1957,
premiul Nobel pentru literatura 1945
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane de
raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 27.06.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu