1. Autoritatea
monetară a teritoriului britanic Insulele Cayman a emis o bancnotă comemorativă ocazionată de
trecerea a 60 de ani de la sacrificiul suprem al unor eroi din aceste insule.
2. Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de
loterie prin care omagiază pe câștigătorii Premiului Nobel din toată lumea.
Reversul bancnotei la care m-am referit prezintă edificii
arhitectonice de referință din statele Imperiului
Centr-African.
Cele trei detalii arhitectonice de pe reversul bancnotei sunt prezentate mai jos.
Clădirea
Primăriei din orașul Libreville din statul Gabon
Gara orașului Pointe-Noire din statul Republica Congo
Moscheea din orașul Abeche din statul Ciad
Pe aversul bancnotei vechi este reprezentat chipul
lui Aboul-Qacem Echebbi iar pe revers clădirea Madrasa
el Bachia din Tunis.
Pe aversul ambelor bancnote se prezintă sediul Băncii Chinei din Macau, pe
reversul bancnotei vechi se prezintă Ruinele Catedralei Sfântului Paul din
Macau, iar pe reversul bancnotei noi se prezintă
îndrăzneața construcție inginerească Podul
Hong Kong-Zhuhai-Macau.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
O POEZIE PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
__________xxx__________
CÂTEVA MEDALII ȘI
INSIGNE DIN JUDEȚUL GALAȚI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
F.R.E. Renel - Galați - România (Filiala rețele electrice)
Galați electricitate 100 ani 1893 - 1993
F.R.E. – Renel Galați (filiala rețele electrice), denumire
veche Societatea Anonimă a Iluminatului cu Gaz și Electricitate Galați,
denumire actuală Secția de Distribuție a Energiei Electrcie (S.D.E.E.) este
compania care asigură distribuția energiei electrice în județul Galați. 1893
este anul înfiinţării Societăţii Anonime a Iluminatului cu Gaz şi Electricitate
Galaţi. De atunci, activitatea firmei a crescut de la an la an, a cunoscut mai
multe forme de organizare şi s-a desfăşurat sub mai multe denumiri, dar a
păstrat neschimbată o caracteristică definitorie: o ofertă de servicii de
excepţie. De-a lungul timpului, principalele servicii oferite de societatea
noastră au fost distribuţia şi furnizarea energiei electrice. S-a asigurat
contractarea energiei electrice, livrarea acesteia la parametrii stabiliţi prin
contract, precum şi continuitatea în alimentarea cu energie electrică conform
nivelului de siguranţă contractat de fiecare client în parte. Scopul principal
al societăţii este acela de a oferi clienţilor, în orice moment, cele
mai bune servicii. S.D.E.E. Galaţi are ca obiect principal de activitate
distribuţia energiei electrice precum şi exploatarea, dezvoltarea sistemelor de
distribuţie, telecomunicaţii şi tehnologia informaţiei. Calitatea energiei
electrice livrate depinde în mare măsură de volumul, starea tehnică şi
fiabilitatea instalaţiilor energetice prin care se realizează transportul şi
distribuţia energiei electrice. Sucursala Galaţi deţine instalaţii electrice de
distribuţie în zona de S-E a României, pe raza judeţului Galaţi. Sucursala de
Distribuţie a Energiei Electrice Galaţi este preocupată de asigurarea
permanentă a satisfacţiei clienţilor săi şi promovează o politică de reducere a
impactului negativ al activităţilor sale asupra mediului, fără ca prin aceasta
să fie afectate caracteristicile şi calitatea produselor şi serviciilor sale.
SDEE Galați face parte din filiala Electrica Muntenia Nord subordonată la
rândul ei din Societatea Națională Electrica.
Insigna șapte ani vechime - Regimentul 3 Artilerie Grea
Insignele militare regaliste pentru vechime contineau simboluri ale regalităţii şi se deosebeau de la o unitate la alta, pe când în regimul comunist, dar şi în prezent se emiteau şi se emit insemne (ordine sau medalii) unice, ca reprezentare grafică, pe toata armata, împărţite în trei clase (1, 2 şi 3) pe care se înscria şi se înscrie vechimea neîntrereupă în muncă de 5, 10, 15, 20 de ani sau mai mult. Este necesar de precizat că acordarea acestor insemne de vechime era însoţită şi este însoţită de o mică majorare a retribuţiei lunare sau de o avansare în grad la exceptional (dacă persoana era bine văzută, a se înţelege - apreciată, de către şefi.
Regimentul 3 Artilerie Grea a fost o unitate de
artilerie de nivel tactic, care s-a constituit la 14/27 august 1916 prin mobilizarea unităților și subunităților
existente la pace. Iniațial Regimentul a fost dislocat la pace în garnizoana
Chitila, făcând parte din organica Brigăzii 2 Artilerie grea, alături de
Regimentul 4 Artilerie Grea.. La intrarea în război, Regimentul 3 Artilerie
Grea a fost comandat de locotenent-colonelul Ioan Zvoranu. Alt comandant al acestei unități militare a
fost locotenent- colenelul Pompiliu Paplica. Regimentul a participat la
acțiunile militare pe frontul român, pe toată perioada războiului, între 14/27
august 1916 – 28 octombrie / 11 noiembrie 1918. Insignele militare regaliste
pentru vechime de șapte ani contineau simboluri ale regalităţii şi se deosebeau
de la o unitate la alta, pe când în regimul comunist, dar şi în prezent se
emiteau şi se emit insemne (ordine sau medalii) unice, ca reprezentare grafică,
pe toata armata, împărţite în trei clase (1, 2 şi 3) pe care se înscria şi se
înscrie vechimea neîntrereupă în muncă de 5, 10, 15, 20 de ani sau mai mult.
Este necesar de precizat că acordarea acestor insemne de vechime era însoţită
şi este însoţită de o mică majorare a retribuţiei lunare sau de o avansare în
grad la exceptional (dacă persoana era bine văzută, a se înţelege - apreciată,
de către şefi. Începuturile artileriei se pierd în negura vremurilor,
desi notiunea de artilerie a apărut destul de recent la scara istoriei, pe la
mijlocul veacului al XV-lea. Termenul "artilerie" derivă din verbul
arhaic francez "artiller", care înseamnă arta de a construi si mânui,
pe timpul luptelor, diferite masini de război. Dar această masină de
război, cum este tunul, nu este o masină oarecare! "În această masină
(tun) se reazimă toată puterea pedestrimii, toată splendoarea călărimii, cu un
cuvânt toată puterea războiului", observa cronicarul polonez L. Gorecki.
De aceea, comandantii militari, din toate timpurile, au învătat că Stiinta
folosirii acestei arme puternice este o datorie pentru ei. Napoleon o spune
direct: "Un comandant care nu stie să folosească această puternică armă
din subordine, care nu are consideratii pentru nevoile artileriei nu ar trebui
să o comande niciodată". Primele piese de artilerie din dotarea armatei
române au fost 4 tunuri cu țeavă de bronz (calibru 80 milimetri), dăruite
domnitorului Țării Românești – Gheorghe Bibescu, de către Înalta Poartă, “să
slujească întru paza bunei rânduieli şi liniştei obşteşti". La 1835
Moldova avea un singur tun și abia în 1949, domnitorul Grigore Al. Ghica este
cadorisit cu 5 tunuri tot de Înalta Poartă. În anii 1853 – 1854 artileria celor
două provincii românești a participat la războiul ruso-turc efectuînd trageri
de precizie, dar după încheierea conflictului tot materialul de artilerie a
fost confiscat de armata rusă. Pentru instruirea artileriștilor moldoveni, sunt
aduse la Iași două tunuri scoase din Dunăre, la Galați, în urma războiului
ruso-turc. În luna februarie 1857 au fost achiziţionate din Austria 6 tunuri, 2
obuziere, 8 chesoane, precum şi caii cu harnaşamentul necesar. Cu acest
material a fost constituită o baterie de artilerie călăreaţă formată din 8
piese, aceasta fiind dealtfel singura baterie existentă în Principatele Române
până în anii Unirii. După Unire, în anul 1859, ca urmare a faptului că Rusia a
înapoiat principatelor tunurile luate în 1854, s-au constituit încă trei
baterii de artilerie: una pedestră în Moldova, şi două în ţara Românească: una
călăreaţă și una pedestră. Acesta este începutul artileriei călărețe în
România. Artileria este
arma destinată pentru sprijinul cu foc al operațiilor forțelor luptătoare,
constituind mijlocul principal de lovire cu foc a obiectivelor terestre și de
la suprafața apei. Legea nr.18 din 4 martie 1992 pentru ratificarea Tratatului
cu privire la forţele armate convenţionale în Europa stipulează: termenul
artilerie înseamnă sistemele de mare calibru capabile să lovească obiective
terestre, în primul rând prin executarea de foc indirect. Asemenea sisteme de
artilerie asigură sprijinul de bază cu foc indirect pentru formațiunile de arme
întrunite. Sistemele de artilerie de mare calibru sunt tunurile, obuzierele,
piesele de artilerie combinând caracteristici de tunuri și de obuziere,
aruncătoarele și sistemele multiple de lansare proiectile reactive cu calibru
de 100 mm și mai mare.
Cupa Voința 1989 Ediția a II-a Galați (box)
Insigna - Societatea bicicliștilor Galați
Ciclismul este, în sensul larg al cuvântului, deplasarea
pe sol folosind mijloace de transport puse în mișcare de mușchii
omului, cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de
plăcere și disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este
condus de Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul
ciclism înseamnă organizare riguroasă dar și investiții însemnate în
echipamentele de concurs.
Printre primii locuitori ai Capitalei,
care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva
personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B.
Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa
organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata
mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste
numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca
din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar
in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti,
care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de
D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea
societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice
a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si apare
prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”. Inca
din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in spatiul
pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul acestei
scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura usor
ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Insigna - U.S.P.R.S. 20 ani 1963 - 1983
(Uzina de piese de schimb și reparații siderurgice)
Uzina de piese de schimb și reparații siderurugice
(U.P.S.R.S.) era situată pe
platforma siderurgică a municipului Galați și ea producea piese mecanice noi pentru
Combinatul Siderurgic Galați (azi Arcelor Mittal). Aici au muncit 700 de oameni
în toate cele trei ture de lucru. Uzina a fost construită în anul 1963 și a
fost închisă complet în anul 2013, Arcelor preferând piesele mecanice din
import.
Complexul muzeal de științele naturii
Turnul de televiziune
Prefectura
Biserica fortificată Precista
Biserica Agora
Muzeul artelor vizuale
Palatul navigației fluviale
Regionala C.F.R.
Casa memorială Alexandru Ioan Cuza
Biblioteca județeană V.A.Urechia
Teatrul muzical N.Leonard
Casa de cultură a sindicatelor
Catedrala ortodoxă episcopală
Hotelul Galați
Teatrul Dramatic
Hotelul Turist
Primăria
Gara
Banca Națională
Casa Simion Gheorghe
Casa Helder
Casele Cheoca
Curtea de Apel
Institutul Notre Dame de Sion
Liceul Vasile Alecsandri
Palatul Episcopiei
Hotelul Dunărea
Restaurantul Pescarul
Spitalul județean
Universitatea "Dunărea de Jos"
Galați este un județ situat în sudul provinciei istorice Moldova, România, cu reședința în orașul cu același nume. Județul Galați face parte din Regiunea de Dezvoltare Sud-Est (împreună cu județele Vrancea, Buzău, Brăila, Constanța și Tulcea), din Euro regiunea Dunării de Jos (alături de raioanele din sudul Republicii Moldova și vestul Ucrainei) precum și din Zona Economica Libera Galați-Giurgiulești-Reni. Acest județ are suprafața de 4466 kilometri pătrați și numără aproximativ 536000 de locuitori. Ca subunități administrative județul are în compunere; 2 municipii – Galați și Tecuci, 2 orașe – Târgu Bujor și Berești precum și 61 de comune. Sus am postat stemele comunistă și actuală precum și harta județului Galați, iar mai jos fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ, din vremuri diferite.
Monumentul eroilor ceferiști din primul război mondial - Tecuci
Catedrala ortodoxă Sfântu Gheorghe - Tecuci
Biserica Banu - Nicorești
Colegiul național agricol - Tecuci
Podul peste Siret - Barboși
Braseria Zăvoiul - Cosmești
Podul peste Siret - Cosmești
Camera de agricultură - Tecuci
Complexul de deservire "Străduința" - Tecuci
Oficiul poștal - Tecuci (azi Grădinița nr. 11)
Cazarma pompierilor și Poliția municipiului - Tecuci
Primăria - Tecuci
Gara - Tulucești
Hotelul Tecuci
Mănăstirea - Buciumeni
Mănăstirea - Vladimirești
Muzeul - Tecuci
Vila Jean Șendrea - Tecuci
Vila Nestor Cincu - Țigănești
Sfatul popular raional - Tecuci (azi Casa de cultură)
__________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Erou luptător ucrainean pentru independență națională
Bogdan Khmelnitsky, a trăit între anii 1597 - 1657
Detaliu vignetă de pe o felicitare engleză
Două detalii vignetă de bilete spaniole de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 25.05.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu