Mai jos admiri și alte poze reprezentând monumente de cultură și
arhitectură din localitatea italiană AGRIGENTO, denumire siciliană
GIRGENTI, provincia SICILIA, din vremuri diferite, câteva
trimiteri poștale ilustrate, o insignă, o medalie și o monedă locale.
Porta di Ponte
Teatrul antic
Templul Hera
Centrul istoric
Biserica Sfântu Laurențiu
Catedrala
Templul Concordia
Trimiteri poștale ilustrate
Vedere generală
Insignă locală
Medalie locală
Monedă locală (tetradrahmă)
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
O POEZIE UMORISTICĂ PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
_________xxx_________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Matei Basarab - Marele ctitor ortodox
Medalia
de mai sus s-a realizat la firma “Casa de monede” în anul 2020 după
tiparul uneia mai vechi, aceasta diferind de cea veche prin faptul că chipul
lui Matei Basarab este placată cu
aur și argint. Medalia are următoarele caracteristici tehnice: material compoziție
– aliaj de cupru cu nichel placat cu argint și aur, forma – rotundă, diametrul
– 35 milimetri, greutatea – 15 grame, calitate – proof și preț unitar de vânzare
- 19,99 lei.
Dar
cea mai cunoscută dintre ctitoriile lui Matei Basarab rămâne
Mănăstirea Arnota
din actualul județ Vâlcea. Mănăstirea
Arnota este un lăcaș de cult ortodox și monument istoric din
România care aparține de Arhiepiscopia Râmnicului, fiind situată în satul
Costești, din comuna vâlceană Bistrița. Mănăstirea ctitorită de Matei Basarab
și soția sa Elina, poartă hramul
„Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil”. Din anul 1999 mănăstirea
este așezământ de maici, dependent de stăreția Mănăstirii Bistrița. În
general se consideră că biserica a fost fondată în anul 1637, data actului de
donație în care se precizează că a fost „făcută și întemeiată” de Matei
Basarab, dar această afirmație este contrazisă de inscripția de pe cățuia de
argint oferită în 1622, care atesta că mănăstirea exista deja la acea data. De
asemenea, A. Sacerdoteanu precizează că mănăstirea a fost la origine ctitorie
boierească și că a devenit ctitorie voievodală mai târziu. În anul 1942, Nicolae Ghica-Budești consideră
că biserica pare a fi anterioară domniei lui Matei Basarab, care nu a făcut
decât să adauge pridvorul. Mănăstirea a fost renovată de către Barbu
Știrbei între anii 1852-1856, când o parte a chiliilor au fost
dărâmate datorită stării de ruină la care se aflau. În locul lor a construit
clădiri noi pe baza unor proiecte făcute de diversi arhitecți, printre care
Carol Benesch. Reparații ale lăcașului au fost făcute și în anul 1934, cand
s-au construit noi chilii, dar și un muzeu cu odoarele sfântului lăcaș. Între
anii 1954-1958, cu ocazi ultimei consolidări a clădirilor, au fost
edificate sistemele de încălzire și alimentare cu apă. Monumentul, neobișnuit
de modest pentru o necropolă domnească, este un triconc sârbesc încununat de o
zveltă turlă octogonală atât la exterior, cât și la interior, prelungit de un
pronaos dreptunghiular îngust, boltit cu două calote sprijinite la mijloc pe un
arc transversal.
Arhitectura bisericii, cea mai mică din vremea sa (11,7 x 7,2
metri), reprezintă totodată o interpretare simplificată a trinconcului Coziei.
Naosul supraînălțat de turlă pe pandantivi, octogonală la exterior și la
interior, este despărțit de pronaos printr-un zid, străbătut de o ușă în axul
bisericii. Pronaosul, în formă de dreptunghi cu laturile lungi perpendiculare
pe ax, este acoperit cu două calote pe pandantivi, despărțite printr-un arc. În
tabloul votiv, biserica prezintă fațade tencuite în întregime, despărțite în
două registre inegale printr-un brâu. Registrul inferior are săpate nișe
dreptunghiulare cu colțurile rotunjite. În zilele noastre, după decapare, s-a
constatat că registrul superior a fost și el împodobit cu nișe scurte cu
marginea superioară în arc de cerc, despărțite unele de altele prin pilaștri.
Ele au fost umplute și netezite ulterior, când fațadele bisericii au fost
tencuite și date cu var. S-a constatat, de asemenea, că, la origine, altarul,
naosul și pronaosul au avut un parament de cărămidă aparentă alternând cu benzi
tencuite, spre deosebire de pridvorul, construit mai târziu, din zidărie
obișnuită. Turla, după cum este reprezentată în tabloul votiv, așa cum este și
astăzi, are un parament format din cărămizi aparent orizontale, alternând cu
benzi tencuite, despărțite în dreptunghiuri prin grupuri de trei cărămizi puse
pe lat. Toate aceste particularități ne confirmă ideea că biserica trebuie să
fi existat la începutul secolului al XVII-lea și că turla, căzută fără îndoială
în primele decenii ale acestui secol, a fost reconstruită de Matei, urmașul
„vornicului” Danciu. Devenind voievod și dorind să ridice Arnota la rangul de
ctitorie voievodală, dar dispunând de mijloace modeste ale vremii, Matei
Basarab a pus să se văruiască fațadele bisericii, iar turla, fiind încă în
stare bună, a fost lăsată cu paramentul originar. Pridvorul a fost adăugat
puțin timp după repararea și pictarea bisericii, căci arhitectura sa este
caracteristică primei jumătăți a secolului al XVII-lea, reprezentând o
interpretare învechită a planului de cruce în greaca înscrisă, cu arcadele în
plin cintru susținute de stâlpi masivi cu secțiunea octogonală, arcadă centrală
a fațadei de vest, mai joasă decât celelalte, servind drept intrare. El a fost,
desigur, construit de Preda Brâncoveanu, puțin după 1644, și ulterior i-a fost
zidit spațiul dintre stâlpi. Semnate în anul 1644 de zugravul Stroe din
Târgoviște, frescele originare ale Arnotei au fost atribuite aceluiași artist
și aceluiași interval cronologic; un grafit din altar, aparținând intervalului
1641-1642, invită o reconsiderare a datării, dar nu neapărat și a atribuirii,
având în vedere faptul că un șantier de pictură murală continuat de realizarea
icoanelor (fie și numai a celor împărătești) nu reprezintă o sarcină pe care un
zugrav ar fi putut-o îndeplini într-un răstimp foarte scurt. Zugravii etapei
brâncovenești au fost Preda și Ianache, atestați anterior la bolnița Mănăstirii
Hurezi și la biserica mare a Mănăstirii Cozia. Urmașii Craioveștilor au
înlocuit biserica de lemn cu una de zidărie, care a fost reparată și pictată de
Matei Basarab și Preda Brâncoveanu; aceștia au adăugat chilii, un turn
clopotnița la intrarea în incintă, iar mai târziu biserica a fost mărită cu
pridvor. Constantin Brâncoveanu, descendent colateral, s-a ocupat de mănăstirea
Arnota, ajunsă într-o stare gravă de părăsire și de ruină, chiar în timpul în
care era mare spătar (1682-1686) înainte de a domni. În proteză s-a descifrat
inscripția: “Ianache fiul lui Preda”, indentificat de Teodora Voinescu ca fiind
unul dintre pictorii școlii de la Hurezi, însărcinat de Constantin Brâncoveanu
să restaureze pictura.
Mânăstirea
Arnota se denotă prin importanță istorică și valoare patrimonială deosebite.
Biserica (împreună cu biserica Mânăstirii Plătărești din jud. Călărași)
păstrează în forma originială picturile murale de secol XVII, comandate de
Matei Basarab. Catapeteasma, reconstruită la începutul secolului al XVIII-lea
de Constantin Brâncoveanu, este păstrată în prezent la Muzeul de Artă din
București (din 1913), purtând cu ea o frumusețe specifică a sculpturilor în
stil brâncovenesc. Ușa bisericii datează tot din vremea lui de Constantin
Brâncoveanu păstrând inscriptiile orginale în limba slavonă ”Aceste uși le-a
făcut Constantin Brâncoveanu vel-logofăt”. Pronaosul bisericii găzduiește
mormintul lui Matei Basarab (n.1580- d. 09.aprilie.1654, îngropat inițial la
Târgoviște dar adus la Arnota după răscoala Seimenilor) si cel al lui Danciu
vel-vornic (tatăl lui Matei Basarab, căzut în luptele din Transilvania în 1604;
a fost înmormântat inițial la Alba-Iulia, dar mutat după 44 de ani la Arnota).
Insigna - Cupa Congresului XI - U.T.C.
(Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea Tineretului Comunist (cunoscută și
prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret și rezerva
de militanți a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii
Tineretului Comunist din România. În timpul Republicii Populare
Române, organizația s-a numit Uniunea Tineretului Muncitor
(acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul 1922. În
anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din populația
României.
Mai sus admiri steagul
şi carnetul de membru UTC.
Insigna - Fruntaș în muncă A.G.V.P.S
(Asociația generală a vânătorilor și pescarilor sportivi)
Regimul comunist a folosit cele mai diferite metode pentru
a-şi mobiliza cetăţenii la muncă. Una din modalităţi era atribuirea cu
nemiluita a fel de fel de insigne şi decoraţii de fruntaş, fruntaş în orice. Mai
sus admiri insigna Fruntaș în munca
AGVPS ce se conferea pentru merite deosebite
în muncă vânătorilor și pescarilor
sportivi fruntași.
Asociaţia
Generală a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi din România
(A.G.V.P.S.) este persoană juridică de drept privat şi de utilitate
publică, care reprezintă, în plan intern, interesele a peste 150 de asociaţii
afiliate, în care sunt înscrişi peste 90% din vânătorii români şi peste 80% din
pescarii cu domiciliul sau rezidenţa în România, iar în plan extern, interesele
tuturor vânătorilor şi pescarilor sportivi din ţara noastră. Data de 5
iunie 1919 reprezintă momentul constituirii „Uniunii Generale a Vânătorilor”,
iar cea de 26 mai 1922, data de naştere a „Uniunii Generale a Vânătorilor din
România”. Această formă de organizare a suferit mai multe transformări și
convulsii până să ajungă la formatul de astăzi. Au fost perioade când au
existat și organizații paralele în acest domeniu de activitate. Sus am postat
logo-ul Asociației generale a vânătorilor și pescarilor sportivi din
România.
Insigna - Al II-lea Congres al Cooperației de Consum - 1954
Cooperaţia de
Consum a
fost şi este şi în prezent, un sistem economic, apolitic şi neguvernamental,
autonom şi independent, care desfăşoară activităţi de comerţ, producţie şi
servicii în interesul membrilor cooperatori asociaţi dar şi al restului
populaţiei României. Ea are la bază proprietatea privată asupra patrimoniului
din care cca. 2 % este divizibil membrilor cooperatori asociaţi şi cca. 98 %
este indivizibil; acumulat în decursul a 150 de ani de activitate neîntreruptă.
Cooperativele sunt iniţiative particulare de asocierea a mai multor persoane,
de regulă un număr limitat, în vederea desfăşurării unei activităţi economice. Principiile avute la bază erau:
libertatea iniţiativei particulare; neintervenţia statului; libera concurenţă;
metoda specifică de repartiţie a productului social, cu eliminarea graduală a
oricărui venit obţinut fără muncă. In general existau trei mari ramuri ale
cooperaţiei, de credit, de producţie, de desfacere şi consum. Prevederile legale ale cooperaţiei erau foarte largi,
fapt ce a permis aplicare cooperaţiei în toate domeniile. Legea din 1935,
sintetizandu-le pe cele mai vechi prevedea constituirea de cooperative
pentru: înlesnirea creditului necesar asociaţilor şi fructificare economiilor
populare (bănci populare); cumpărarea şi arendare de pământ (obştiile săteşti);
cooperative de exploatare agricolă; pentru efectuarea în comun a lucrărilor de
îmbunătăţiri funciare; pentru organizarea lucrului în comun; pentru utilizarea
în comun de maşini şi instalaţii; pentru aprovizionarea asociaţilor cu cele
necesare şi valorificare produselor muncii; pentru înlesnirea de construcţii
ieftine şi sănătoase de locuit; pentru exploatare de păduri şi pentru industria
lemnului; cooperative de pescuit. Intervenţia statului prin legile acordate au
modificat însă viitorul multor cooperative. Astfel se prevedea posibilitatea ca
acestea să devină societăţi comerciale, ceea ce modifica mult datele problemei.
Nu aveau caracter comercial următoarele categorii: obștile de arendare; asociațiile de
îmbunătățire a agriculturii; cooperativele pomicole, viticole, grădinărit;
asociaţiile de păşunat; asociaţiile pentru ameliorarea pădurilor şi terenurilor
degradate. În practică
apăruseră şi bănci ale învăţătorilor, cooperative ale elevilor, tipografii,
etc. Prima lege a cooperaţiei a fost dată în 1903 pentru a consfinţi o situaţie
deja existentă. Până în 1903 în vechiul regat apăruseră peste 700 de bănci
populare. Ulterior, pe măsură ce cooperaţia s-a dezvoltat au fost necesare
adăugiri şi modificări. Din acest
motiv existau cărţi de legislaţie, în mai multe ediţii, pentru corecta
informare a celor interesaţi. Legislaţia cooperaţiei româneşti este inspirată
din legea franceză din 1865, codul elveţian şi legislaţia anglo-saxonă.
Insigna - C.G.A.
Comisariatul general al executării armistițiului
Înfiinţat pe lângă Comisia Română pentru Aplicarea Armistiţiului, Comisariatul
General al Executării Armistiţiului era o instituţie de drept public, cu
personalitate juridică şi cu atribuţii de coordonare, executare, control şi
evidenţă a executării Convenţiei de Armistiţiu. Actul de execuţie se îndeplinea
prin organele constituite ale statului, funcţionând în cadrul departamentelor
de resort şi prin organele speciale pentru executarea Convenţiei de Armistiţiu,
Comisariatul General păstrând legătura directă cu Comisia Aliată de Control şi
departamente. Prin
Legea nr. 5 din 22 ianuarie 1946, Comisia Română pentru Aplicarea Armistiţiului
şi Comisariatul General al Executării Armistiţiului îşi încetau activitatea şi
în locul lor se înfiinţa Comisia Română de Legătură cu Comisia Aliată de
Control, instituţie de drept public, cu personalitate juridică şi cu
următoarele atribuţii:- reprezenta Guvernul român pe lângă Comisia Aliată de Control şi ţinea legătura cu aceasta;
- rezolva şi trimitea spre executare ministerelor cererile Comisiei Aliate de Control privind aplicarea Convenţiei de Armistiţiu şi a tuturor convenţiilor care reglementau executarea obligaţiilor ce decurgeau pentru statul român din Convenţia de Armistiţiu, examinând încadrarea cererilor în dispoziţiile convenţiilor şi dând interpretare acestora, potrivit normelor principale stabilite de Consiliul de Miniştri;
- coordona operaţiile care decurgeau din Convenţia de Armistiţiu şi celelalte convenţii;
- ţinea evidenţa generală a executării Armistiţiului, fiind obligată a încheia, pe baza datelor furnizate de ministere, dări de seamă trimestriale pe care să le prezinte guvernului.
În
data de 7 noiembrie 1947 Comisia Aliată de Control se desființează, sarcinile
acesteia, cu prioritate cenzura, devenind atribute ale Ministerului
Propagandei.
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Erou național portughez Aleixo Corte-Real,
a trăit între anii 1886 - 1943
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Vignetă de pe un set de cupoane de raționalizare
a bunurilor de larg consum din vremea
războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAUIOS - 23.05.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu