1. În data de 27 martie 2018 Banca Națională a
Republicii Moldova a lansat în circuitul numismatic două monede comemorative
(una de aur și una de argint) care omagiază personalitatea lui Mihail Kogălniceanu. Aversul monedei prezintă:
în plan central – Stema Republicii Moldova; în partea de sus – anul
emisiei „2017”; în partea de jos – inscripția „....LEI”; iar inscripția
„REPUBLICA MOLDOVA” este gravată cu majuscule, urmând circumferința monedei.
Reversul
monedei redă: în plan central – efigia lui Mihail Kogălniceanu
și imaginea copertei revistei „DACIA LITTERARA”; în partea de sus este gravată
inscripția „MIHAIL KOGĂLNICEANU” și în partea de jos – anii de viață
„1817-1891”.
Moneda de aur are următoarele caracteristici tehnice: seria – Aleea Clasicilor din Grădina Publică „Ștefan
cel Mare și Sfânt” din municipiul Chișinău, valoarea nominală - 100 lei,
calitatea – proof, metalul – aur, puritatea – 99,99%, greutatea – 7,8 grame,
diametrul - 24 milimetri, forma – rotundă, cant – zimţat și tirajul - 100
exemplare.
Moneda de argint are următoarele caracteristici
tehnice: seria – Aleea Clasicilor din Grădina Publică
„Ștefan cel Mare și Sfânt” din municipiul Chișinău, valoarea nominală - 50 lei,
calitatea – proof, metalul – argint, puritatea – 99,9%, greutatea – 13 grame,
diametrul - 28 milimetri, forma – rotundă, cant – zimţat și tirajul - 200
exemplare.
Mihail Kogălniceanu a fost un om politic de orientare liberală,
avocat, istoric și publicist român, care s-a născut la data de 6 septembrie
1817 la Iași și a decedat la data de 1
iulie 1891 la Paris.A văzut lumina zilei într-o familie de boieri moldoveni. Kogălniceanu
a fost educat la Mănăstirea Trei Ierarhi din Iași, înainte de a fi de instruit
de către Gherman Vida, un călugăr care aparținea Școlii Ardelene și care
era asociat cu Gheorghe Șincai. A terminat școala primară din Miroslava, unde a învățat la pensionul lui Cuénim.
În acea perioadă i-a întâlnit pentru prima dată pe Vasile Alecsandri, Costache
Negri și Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, Kogălniceanu și-a dezvoltat o
pasiune pentru istorie, cercetând vechile cronici moldave. Ajutat de prințul
Sturdza, Kogălniceanu și-a continuat studiile în străinătate, inițial în orașul
francez Luneville și mai târziu la Universitatea Humboldt din Berlin.
Revenit în țară a început să publice masiv în diverse reviste existente pe
piață. Cu Dacia Literară, Kogălniceanu a început să-și promoveze idealul
romantic al „specificului național”, care va avea o mare influență asupra
lui Alexandru Odobescu și a altor figuri literare. Unul dintre
principalele obiective ale publicațiilor sale a fost extinderea gamei de
acoperire a culturii moderne românești dincolo de limitele ei timpurii în care
fusese bazată mai mult pe traduceri din literatura occidentală. În mai 1840, în
timp ce era secretarul personal al Prințului Sturdza, a devenit director
(împreună cu Alecsandri și Negruzzi) al Teatrului Național din Iași, după
ce domnitorul a decis unirea celor două teatre din oraș, din care unul găzduia
reprezentații în franceză. În anii care au urmat, la acest teatru, devenit cel
mai popular de acest gen din țară, s-au jucat comedii cunoscute din repertoriul
francez și a debutat și Alecsandri ca dramaturg. În 1843, Kogălniceanu a
ținut o cunoscută prelegere inaugurală despre istoria națională la
nou-înființata Academie Mihăileană din Iași, discurs ce i-a influențat
puternic pe studenții români de la Universitatea din Paris, precum și generația
pașoptistă. În jurul anului 1843, Kogălniceanu era suspectat de autoritățile
din Moldova din cauza entuziasmului său pentru reformă. În 1844 i s-a revocat
dreptul de a ține prelegeri de istorie. După declanșarea revoluțiilor europene
de la 1848 Kogălniceanu a fost prezent în prima linie a politicii naționaliste.
Deși, din mai multe motive, el nu a semnat „Petițiunea-proclamațiune” din
martie 1848, care a dus la declanșarea revoluției în Moldova, el a fost
considerat a fi unul din instigatori, iar domnitorul Sturdza a ordonat să fie
arestat. Kogălniceanu a devenit membru și principal ideolog al Comitetului
Revoluționar Moldovenesc Central din exil. Manifestul său, Dorințele
partidei naționale din Moldova (august 1848), era, practic, un proiect
constituțional ce enumera țelurile revoluționarilor români. Kogălniceanu a fost
numit în diverse poziții guvernamentale la nivel înalt, în același timp
continuându-și contribuțiile sale culturale și a devenit figura principală a
grupului Partida Națională, care a solicitat fuziunea celor două principate
dunărene sub o singură administrație. În urma alegerilor din septembrie
1857, întreaga Partidă Națională a
ales să-l sprijine pe Cuza la tronul Moldovei. Prin felul să de a fi și marele
său talent de negociator l-a propus și susținut pe Alexandru Ioan Cuza la
domnia Moldovei și apoi și a Țării Românești, deci a Principatelor române. Din 1859 până în 1865, Kogălniceanu a fost numit de mai
multe ori liderul cabinetului Principatelor Unite, fiind responsabil pentru
multe din reformele asociate cu domnia lui Cuza. Cu concursul lui Kogălniceanu,
regimul autoritar impus de Cuza a reușit să promoveze o serie de reforme,
introducând codul napoleonian, educația publică și monopoluri de stat asupra
alcoolului și tutunului. În paralel, regimul a devenit instabil și contestat
din toate părțile, mai ales după scandalul relației adultere a lui Cuza
cu Maria Obrenovici. La începutul lui 1865, domnitorul a intrat în
conflict cu principalul său aliat, Kogălniceanu, pe care l-a demis la scurt
timp. În lunile care au urmat, administrația a intrat în colaps financiar,
ajungând să nu mai poată plăti salariile angajaților aparatului de
stat, iar Cuza a ajuns să se bazeze doar pe camarila sa. În cele din urmă,
domnitorul Cuza a fost detronat de o coaliție de conservatori și liberali în
luna februarie 1866; după o perioadă de tranziție în care s-au făcut numeroase
manevre pentru a evita separarea din nou a Moldovei și Țării Românești. După
aducerea și numirea ca domn a unui prinț străin – Carol I – Kogălniceanu și-a
continuat cariera politică. În anul 1880 Kogălniceanu și-a reprezentat țara în
Franța, devenind primul trimis oficial român la Paris, avându-l în echipa sa și
pe Alexandru Lahovary. După ce s-a retras din viața politică, Kogălniceanu
a fost președinte al Academiei între anii 1887 și 1889. A murit la Paris în
urma unei operații, fiind înmormântat la Cimitirul Eternitatea din Iași.
Dacia literară este o revistă apărută pe 30 ianuarie 1840 la
Iași sub redacția lui Mihail Kogălniceanu.În ciuda titlului, revista nu și-a
propus să se axeze exclusiv pe literatură. Pe parcursul apariției, ea a avut
următoarea rubricație, marcată prin supratitluri:
- Scene istorice din cronicile Moldaviei
- Scene pitorești din obiceiurile Moldaviei
- Scene contemporane
Din porunca domnitorului, după primele trei numere,
revista este
suspendată și va mai apărea abia după 1859, în ediția
a doua. În primul număr al revistei, sub titlul Introducție, M.
Kogălniceanu, întemeietorul revistei, publică un articol – program care
sintetizează în patru puncte idealurile literare ale scriitorilor pașoptiști:
- Combaterea imitației scriitorilor străini și a traducerilor mediocre
- Crearea unei literaturi de specific național
- Folclorul va face obiectul preocupărilor teoretice, dar va deveni și sursă importantă de inspirație.
- Natura va face obiectul unor ample relatări de călătorie.
2. În data de 28 decembrie 2018 Banca Națională a
Republicii Moldova a lansat în circuitul numismatic mondial o nouo monedă
comemorativă din seria “Femei celebre” – Ada Zevin. Aversul monedei prezintă:
în plan central – Stema Republicii Moldova; în partea de sus – anul
emisiei „2018”; în partea de jos – inscripția „50 LEI”; iar inscripția
„REPUBLICA MOLDOVA” este gravată cu majuscule, urmând circumferința monedei.
Reversul monedei redă: în plan central – efigia Adei Zevin, în partea stângă: imaginea creației
„Mărgăritare”; în partea dreaptă: anii de viață „1918-2005”și în partea de sus,
în exergă este gravată cu majuscule inscripția „ADA ZEVIN”.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice:
seria – Femei celebre, valoarea nominală - 50 lei, calitatea – proof, metalul –
argint, puritatea – 99,99%, greutatea –
16,5 grame, diametrul - 30 milimetri, forma – rotundă, cant – zimţat și tirajul
- 300 exemplare.
Ada Zevin (sau Ada Mironovna Zevina) a fost un artist
plastic din Basarabia, evreică de origine, care s-a născut la data de 3
septembrie 1918 și a decedat la data de 23 septembrie 2005. A făcut parte din
generația pictorilor formați în cadrul școlii de pictură românești (absolventă
a Academiei de Belle Arte din București). Ada Zevin s-a revendicat din
post-expresionism, din pictura franceză și cea română, realizând o operă
originală prin combinarea mijloacelor de expresie clasice cu cele moderne și cu
cele specifice creației populare. A studiat la Liceul în limba română "Jeanne d'Arc" din
Chișinău, iar în anul 1938 s-a înscris la Facultatea de Arte Frumoase din
București urmând clasa profesorului Francisc Șirato. fiind colega cu artiștii
Dimitrie Sebastian, Mihail Grecu și Fira Brick. În anul 1940, după
anexarea Basarabiei la Uniunea Sovietică și introducerea de legi rasiste
împotriva evreilor în România, Ada Zevin s-a întors la Chișinău, pentru a-și
putea continua acolo studiile la Școala republicană de arte plastice. După
atacarea U.R.S.S. de către Germania și aliații ei, Ada Zevin, ca evreică, a
reușit să supraviețuiască, fiind evacuată în Republica Autonomă Kalmâkă și
apoi în Georgia, unde a predat desenul la un liceu. Întoarsă după război
la Chișinău, în anul 1945, și-a reluat acolo studiile de arte plastice
avându-i profesori pe Rodion Gabrikov și pe Ivan Hazov, iar după aceea a
studiat între anii 1947 – 1949 la Institutul academic de stat de arte
V.I. Surikov de la Moscova, iar între 1949 – 1953 la facultatea
de istoria și teoria artelor la Institutul I.E.Repin din Leningrad, azi
Petersburg. A avut expoziții solo la Chișinău în anii 1960, 1970, 1980, 1989 și
2001 iar în anul 1996 a expus la București, participând desigur și la expoziții
de grup.
3. În data de 20 decembrie 2019 Banca Națională a
Republicii Moldova a lansat în circuitul numismatic mondial o nouă monedă comemorativă
în seria „Poveștile copilăriei” – Capra cu trei iezi. Aversul
monedei prezintă:
în plan central – Stema
Republicii Moldova; în partea de sus – anul emisiei „2019”; în partea de jos –
inscripția „20 LEI”; iar inscripția „REPUBLICA MOLDOVA” este gravată cu
majuscule, urmând circumferința monedei. Reversul monedei redă: în plan
central capra cu cei trei iezi, lupul și căsuța, în mijloc fiind gravată
inscripția „Capra cu trei iezi".
Moneda de aur are următoarele caracteristici tehnice:
seria – Poveștile copilăriei, valoarea nominală - 20 lei, calitatea – proof,
metalul – argint, puritatea – 99,99%,
greutatea – 20 grame, diametrul - 30 milimetri, forma – rotundă, cant – zimţat
și tirajul - 300 exemplare.
„Capra
cu trei iezi” este
o poveste-basm scrisă de Ion Creangă și publicată pentru prima dată
în revista Convorbiri literare la data de 1 decembrie 1875. Pornind de la
un motiv de largă circulație în folclorul național și universal povestea
prezintă drama unei mame care își propune să pedepsească nedreptatea în numele
dragostei materne dar și al unui spirit de curaj afirmat întotdeauna cu tărie de
către cei lipsiți de apărare. Morala poveștii este clară: “după faptă și răsplată”.
Singurul ied care a supraviețuit este cel mai tânăr și cel mai
ascultător, care apoi o ajută pe mama sa să-și planifice răzbunarea asupra
prădătorului, ducând la un deznodământ în care lupul este păcălit, ars de viu
și ucis cu pietre. Inclusă în abecedare, povestea lui Creangă s-a menținut ca
una dintre cele mai cunoscute lucrări din literatura română pentru copii. Capra
cu trei iezi a fost și subiectul mai multor adaptări de operă, teatru și film,
atât în România, cât și în Republica Moldova. În anul 1968 povestea a fost
transpusă într-un scurtmetraj de animație realizat de Anton Mater. În 2019
scurtmetrajul Capra cu trei iezi, în regia lui Victor Canache,
avându-i ca protagoniști pe Maia Morgenstern și Marius Bodochi a avut
premiera în cadrul Festivalului Internațional de de film Transilvania.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
O POEZIE PROPRIE
O PASTILĂ DE UMOR
___________xxx___________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Set 2 medalii - Carol I Regele României 2020
Monetăria statului România - 150 ani
Medaliile
de mai sus omagiază jubileului celor 150 de ani de la înființarea Monetăriei
Naționale. Monetăria Statului a confirmat, pe parcursul celor 150 de ani de
existență, rolul și importanța acestei instituții în istoria țării. Importanţa
acestui așezământ pentru ţara noastră este incontestabilă din punct de vedere
cultural, social şi financiar. „Monetele” şi celelalte produse fabricate în
cadrul acestei venerabile instituții (medalii, insigne, decoraţii, bijuterii,
obiecte de cult, etc.) sunt purtătoare de sensuri şi simboluri, istorie şi
cultură. La un secol şi jumătate de existenţă şi la 85 de ani de la
reînfiinţare, Monetăria Statului se prezintă astăzi, în sediul său din Dealul
Filaret, ca urmare a numeroaselor eforturi depuse de-a lungul timpului de
personalităţi marcante ale vieţii româneşti. Baterea de monedă în România s-a
dovedit a fi nu numai necesară dar și rentabilă din punct de vedere economic,
reprezentînd totodată atributul independenței, suveranității și unității
statale a României, pe plan politic. „Bănăria” noastră își îndreaptă acum
atenția spre aderarea țării noastre la moneda Euro, urmând cursul firesc și
ireversibil al alinierii statului român la principiile și valorile democratice
ale Europei Unite. Traversând veacurile, adaptându-se din mers la schimbările
de orânduire social-economică și politică, făcând față cu brio tuturor
provocărilor istoriei, putem afirma – pe drept cuvânt - că Monetăria Statului:
”Bate monedă. Face istorie. Din 1870”. Istoria
Monetăriei este marcată de două repere esențiale: 24 februarie 1870 –
inaugurarea primei Monetării în sediul de pe Șoseaua Kiseleff și 20
decembrie 1935 – reînființarea Monetăriei Statului în sediul actual
din Dealul Filaret.
- Medalia de argint, puritate – 92,5%, formă – rotundă, diametru – 5 centimetri, greutate – 49 de grame, calitate – proof, tiraj – 40 de bucăți și preț unitar de achiziție cu TVA inclus – 554 lei
- Medalia de alij de cupru, formă – rotundă, diametru – 5 centimetri, calitate – proof, tiraj – 60 de bucăți și preț unitar de achiziție cu TVA inclus – 336 lei
După victorie, Carol s-a încoronat
rege (în 1881), punându-și pe frunte coroana de oțel turnată din metalul unuia
dintre tunurile turcești capturate la Grivița la 30 august 1877. A adăugat
României Dobrogea în anul 1878 și Cadrilaterul în 1913. Astfel, Carol I sădea
semințele reîntregirii țării. A fost însa rândul lui Ferdinand I, nepotul său,
să împlineasca destinul național al României, prin Marea Unire de la
1918. Înconjurat de o stralucită pleiadă de oameni politici: I.C.
Brătianu, Mihail Kogălniceanu, Ion Ghica, P.P. Carp, Lascăr Catargiu, Nicolae
Ionescu, Titu Maiorescu, Ion I.C. Bratianu, Take Ionescu sau Nicolae Filipescu,
Carol a făcut istorie la propriu. Dacă dobândirea independenței României a fost
un act de mare eroism care i-a asigurat un etern loc în inimile românilor,
Regele de oțel era conștient că adevărata luptă abia începea. Era lupta
pentru modernizarea unei Românii care, pentru prima dată după secole întregi,
își putuse afirma neatârnarea și identitatea națională. Beneficiind de cea mai
lungă domnie din istoria romanilor (1866-1914), Carol a lăsat urmașului său o
Românie cu o modernă rețea feroviară, cu cel mai lung pod din Europa (podul de
la Cernavodă), cu un port funcțional amenajat la Constanta și cu o reședintă de
vară la Peleș, demnă de oricare țară modernă europeană. Cu sprijinul său
au activat și au modernizat învățământul Spiru Haret, administrația - Vasile
Lascăr, iar apărarea națională - Nicolae Filipescu. Bucureștii, care se
înfățișau călătorului din 1866 ca un sat mai mare cu pretenții de urbe, erau în
anul 1914 orașul Ateneului, al Palatului Poștelor, al Palatului C.E.C., al
Palatului Sturdza, al Cercului Militar Național, al hotelului Athenee Palace și
nu în ultimul rând al nou-construitului Palat Regal. Sfârșitul vieții și al
domniei sale a fost marcat însă de suferința de a nu-și fi putut ține cuvântul
dat împăratului Germaniei: acela de a alinia România în război alături de
patria sa de origine. În urma Consiliului de Coroană de la Sinaia din 1914,
acelasi consiliu care trebuia să stabilească partea alături de care România ar
fi urmat să intre în Primul Razboi Mondial, Carol I s-a văzut pus în fața unei
alegeri sfâșietoare: aceea de a lupta împotriva țării sale de origine sau de a
alinia România, împotriva voinței acesteia, într-un război alături de Germania.
Se spune că tocmai durerea pricinuită de o asemenea alegere a fost cea care i-a
grăbit sfârșitul de la 10 octombrie 1914. În urma sa rămânea o Românie modernă,
o țară a carei tranziție de la balcanism către o existență comparabilă cu cea a
țărilor occidentale fusese pe cât inovatoare, pe atât de bruscă. Și tot în urma
sa rămânea un nume demn de paginile de aur ale istoriei... Carol I al Romaniei
- Regele de Otel.http://www.descopera.ro/
Cetățean de onoare al municipiului București
Primăria municipiului București
Distincția
Cetățean de onoare al oricărei
localități, deci și al municipiului București se conferă prin Hotărâre a
Consiliilor locale cetățenilor de vază ai localităților, oameni de diverse
specializări care s-au remarcat prin muncă și corectitudine toată viața.
Insigna - C.E.V. Colegiul economic "Viilor" București
Hotel, restaurant, cofetărie
Colegiul
Economic “Viilor” este o institutie de învatamânt si educatie de traditie, de
stat, în pregatirea personalului pentru unitatile de alimentatie publica si
turism, precum si unitati comerciale, care functioneaza din anul 1953 si face
parte din Asociatia Europeana a Scolilor Hoteliere si de Turism (A.E.H.T.).
Aici funcționează clase de liceu dar și de școală profesională ce pregătește
tineri pentru domeniile: alimentație
publică, turism și comerț. Unitatea de
învățământ este situată în Sectorul 5 al Capitalei, Strada Șoseaua Viilor, nr.
38.
Insigna - C.M.B.E.F.S.
(Consiliul municipal București pentru educație fizică și sport)
Consiliul Național pentru Educație
Fizică și Sport dar și
consiliile județene și
locale pentru educație fizică și sport s-au înființat în România prin Legea
29/1967. Aceste organisme conduceau întreaga activitate sportivă din România.
Atribuțiile consiliilor județe și locale erau asemănătoare cu cele ale
consilului național cu diferența că ele se aplicau doar în județul sau
localitatea respectivă. Redau mai jos câteva dintre atribuțiunile acestor
organisme:- exercita îndrumarea de specialitate a activității de educație fizică și a sportului de masă;
- răspundea de activitatea sportivă de performanță și de buna reprezentare a sportului românesc în competițiile sportive naționale și internaționale;
- emitea propuneri privind îmbunătățirea cadrului sportiv legislativ din țara noastră
- executa întocmai directivele transmise de consiliul național
- conducea și îndruma activitatea federațiilor sportive; stabilește normele generale de funcționare a federațiilor sportive;
- desfășura propaganda în domeniul educației fizice și sportului; răspundea de presa sportivă și de editarea publicațiilor de specialitate în zona de responsabilitate;
- se preocupa de pregătirea și perfecționarea antrenorilor, instructorilor, arbitrilor și a altor cadre tehnice necesare activității de educație fizică și sport;
Ateneul Român este o sală de concerte din Bucureşti,
clădire situată pe Calea Victoriei, în Piața George Enescu (partea nordică
a Pieței Palatului). Tot aici se află şi sediul Filarmonicii George
Enescu. Edificiu-simbol al culturii nationale, Ateneul Roman,
construit in inima Bucurestilor in perioada anilor 1886-1889, a devenit
exponentul arhitectonic si spiritual nu doar al unui oras, al unei Capitale, ci
al unei natiuni. Aici au conferentiat marile personalitati si savanti ai
Romaniei, aici au concertat toti consacratii si tinerii artisti profesionisti
ai tarii, aici au urcat pe podium multe formatii si solisti de nivel mondial,
aici s-au lansat “in prima auditie“ capodopere ale literaturii muzicale
autohtone, aici s-au organizat primele expozitii ample, retrospective de
pictura si sculptura ale maestrilor artei plastice nationale, aici s-au
perindat regi si regine, oameni politici si oaspeti de seama de peste hotare
spre a participa la evenimente de importanta nationala si universala intr-un
cuvant, la Ateneul Roman s-au petrecut momente de anvergura istorica ce s-au
inscris in cartea de aur a poporului nostru. Putini stiu astazi ca Palatul
Ateneului Roman s-a cladit cu banii dintr-o subscriptie publica, in urma
organizarii unei loterii nationale (500.000 de bilete in valoare de un leu),
apelul adresat cetatenilor de naturalistul Constantin Esarcu (1836-1898),
fondatorul Societatii Ateneul Roman, sunand ca o chemare populara, printr-un
slogan de-a dreptul comic si banal: "Dati un leu pentru Ateneu!".
Ideea apelului s-a transformat surprinzator intr-o lectie de unitate, de
trezire a constiintei nationale. Conceputa de arhitectul francez Albert
Galleron, dupa cercetarile stiintifice si indicatiile lui Alexandru Odobescu,
revizuite si completate de un manunchi de specialisti romani (Al. Orascu, Ion
Mincu, Ion Socolescu, Grigore Cerkez, Cucu Starostescu), cladirea de forma
circulara s-a datorat valorificarii fundatiilor deja existente din Gradina
Episcopiei ce urmau sa serveasca ridicarii unui circ. Inspirat din vechile
temple grecesti, edificiul surprinde la prima vedere printr-o colonada istorica
ce sustine un fronton triunghiular. La parter, impresionantul hol din marmura
inglobeaza cele 12 coloane dorice de sustinere a salii de concerte. Patru scari
monumentale in spirala de tip baroc din marmura de Carrara, desfasurate cu
balcoane la etajul intermediar, fac legatura cu sala si anexele (birouri, sali
de repetitii, cabine pentru solisti si dirijor etc.). Dispuse sub forma
vechilor amfiteatre greco-romane, cele aproape 1.000 de locuri (trei zone de
parter si doua randuri circulare cu 52 de loji, la mijloc cu o loja centrala)
ofera o vizibilitate perfecta din orice colt si o auditie impecabila.
Perfectiunea sunetului se datoreaza imensei cupole (bogat decorata) care
"absoarbe" fondul instrumental si vocal de pe podium, spre a-l
distribui prin reverberație către auditori, cu întreaga gamă de armonice până
la cele mai fine culori timbrale și nuanțe. Se pare că acustica excepțională a
cavității sonore, proprii Ateneului Roman, a plasat sala printre cele mai
reușite construcții de acest gen nu doar din Europa, ci din întreaga lume.
Fresca, evocând istoria poporului român în 25 de episoade, realizată timp de
cinci ani de către pictorul Costin Petrescu, orga instalată în anul 1939, în
urma ajutorului material al lui George Enescu, numeroasele îmbunătățiri tehnice
produse după cutremurele de pământ și bombardamentul din 1944, de la sfârșitul
celui de al doilea război mondial, dar mai ales modificările din anii 1966-1967
(introducerea aerului conditionat, refacerea tavanului, schimbarea fotoliilor,
redistribuirea lojilor, lărgirea avanscenelor etc.) au transformat Ateneul
Roman într-un complex arhitectural singular în centrul Capitalei. De peste o
jumătate de veac, a devenit sediul Filarmonicii "George Enescu", iar
din 1958 "Cartierul general" al Festivalurilor Internationale
"George Enescu". Templu al artei și culturii românești, Ateneul
Român rămâne, la cei 120 de ani, nu doar o clădire de patrimoniu universal,
reprezentativă ca arhitectură pentru România și Balcani (cu trimitere la
antichitatea grecească), ci și un simbol de tradiție spirituală a unui popor.
Iar dacă fundația circulară inițială, nicicând nu a fost visată de fondatori,
arhitecți și constructori ca formă ideală pentru un monument arhitectonic (au
existat glasuri în epocă ce au criticat soluția tehnică insolită), iată că
timpul a hărăzit urmașilor culturii vechii Dacii să devină o scenă turnantă nu
doar a istoriei, ci și a artei în contextul Europei. "Călare" pe trei
secole (fundația ecvestră s-a dovedit bazaltică), Ateneul Roman și-a deschis
larg porțile unor spirite universale luminate, ce și-au dat întâlnire la
București, spre a se înfrăți cu autohtonii meleagurilor de la gurile Dunării.
Deși ctitorii au visat ca toate artele surori să-si afle locul sub cupola
acestui for cultural, totuși se pare ca puțini și-au dat seama ca acustica
naturală excepțională a sălii oferă doar muzicii un climat de afirmare plenară,
singulară, devenind casă parintească pentru marile personalități și talente ale
lumii. A concerta pe podiumul Ateneului Roman din Bucuresti echivalează astăzi
în arta lirică cu apariția pe scena Teatrului Scala din Milano. Templul din
inima Capitalei, zidit în urmă cu 120 de ani, s-a transformat în "cartea
de vizită" nepieritoare a României contemporane. (autorul acestei
prezentări - muzicolog Viorel Cosma)
De-a lungul secolelor, marii artiști ai lumii au lăsat omenirii moșteniri culturale neprețuite. Arta sculpturii a dat naștere unor capodopere care, prin măreția, valoarea și spectaculozitatea lor, au devenit faimoase. Discobolul lui Miron este o capodoperă a Antichității grecești, ce datează din perioada 460 - 450 Î.Hr. Din păcate, originalul grecesc din bronz nu mai există, însă a devenit celebru prin numeroasele copii realizate în marmură de către artiști din Imperiului roman, atât la scară reală, cât și redimensionate. Celebra sculptură exprimă forța și energia atletică în cel mai armonios și echilibrat mod. Deși, în prezent, se consideră că poziția aruncătorului este nefirească și reprezintă o manieră ineficientă de a arunca discul, sculptura constituie un model de rigurozitate în redarea fiecărui mușchi încordat de pe corpul atletului.
Semi maratonul internațional București 17 - 18 mai 2014
Maratonul este o
probă sportivă de alergare pe distanță lungă, (42,195 kilometri), care se
aleargă de obicei pe șosea. Evenimentul este numit după legenda soldatului
grec Philippides, un mesager care a adus la Atena vestea victoriei
din Bătălia
de la Maraton. Acuratețea istorică a acestei legende este pusă la îndoială,
fiind contrazisă în special de relatările lui Herodot. Maratonul a fost unul
dintre sporturile de la Jocurile Olimpice moderne din anul 1896, deși
distanța nu a fost standardizată până în 1921. Mai mult de 800 de astfel de
curse se desfașoară în întreaga lume în fiecare an, marea majoritate a
concurenților fiind sportivi amatori. Maratonurile mai mari pot avea zeci de
mii de participanți. Pentru alergători amatori s-a instituit proba semimaraton (jumătate de maraton). În
ultimii ani se organizează sistematic semimaratoane în diferite orașe ale
țării, cele cu participare mai numeroasă având loc în București cu plecarea sau
sosirea din/în fața Casei Poporului (Parlamentul României).
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul
1459. În anul 1862 devine capitala României. De atunci suferă
schimbări continue, fiind centrul scenei artistice, culturale și mas-media. Între
cele două războaie mondiale, arhitectura elegantă și elita bucureșteană i-au
adus porecla „Micul Paris”. În prezent, capitala are același nivel
administrativ ca și un județ și este împărțită în șase sectoare. Deasupra
am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă și actuală ale orașului iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură bucureștene de acum sau altădată dar și unele vederi generale.
Casa Dotațiunii Oastei
Gara Obor
Casa centrală a asigurărilor sociale
Casa General Rosetti
Casa Monteoru
Casa universitarilor
Crematoriul Cenușa
Mănăstirea Văcărești
Casa Alimăneșteanu
Expoziția generală română - 1906
Cazinoul și Teatrul
Creditul funciar rural
Casa Langhaus
Mănăstirea Plumbuita
Gara Filaret
Casa Emil Lahovary
Coloseul Oppler
Mănăstirea Antim
Muzeul Toma Stelian
Biserica Sfântul Spiridon
Casa Scânteii
Casa de depuneri
Cercul militar național
Circul de stat
Gara de nord
Biserica Zlătari
Catedrala Sfântul Iosif
Vederi generale
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Dante Alighieri, om politic, poet și filozof italian,
a trăit între anii 1265 - 1321
Detaliu vignetă de pe o acțiune americană
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 27.05.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu