1. Ariniș (în maghiară: Égerhát,
în germană: Erlrück)
este o comună din județul Maramureș care mai include și satele: Rodina și
Tămășești.
La recensământul din anul 2011 comuna număra 1084 de locuitori, în
scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 85,88%, maghiari – 10,51% și restul –
necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei Ariniș astăzi se
prezintă aproximativ la fel: ortodocși - 68,72%,
penticostali – 13,65%, reformați – 8,67%, martorii lui Iehova – 1,38% și restul
– nedeclarată sau altă religie. Satul Ariniș este
atestat documentar din anul 1543 sub denumirea de Egherhat . Dar localitatea
este documentată arheologic în Evul Mediu, sub denumirea "Sub
ogrăzi", in epoca bronzului, cultura Suciu de Sus.
Numele românesc a
localității provine probabil de la arinii aflați prin împrejurimi. În
cadrul regatului ungar, satul făcea parte din comitatul Sălaj, orașul Cehu
Silvaniei. O parte din teritoriul satului a fost proprietatea familiei
Bornemisza, o familie de baroni maghiari. Castelul de la Ariniș a fost
construit de ultimul baron - Elemer Bornemisza - și distrus în timpul unei răscoale
a iobagilor, în anul 1920. În anul 2011 doar satul Ariniș număra 1072 de
locuitori, dintre care 905 români și 121 maghiari. Atracțiile turistice ale
comunei Ariniș sunt: Biserica ortodoxă (fosta biserică greco-catolică), Biserica
reformată, cimitirul reformat, vechiul cimitir românesc (greco-catolic), cimitirul
românesc (greco-catolic și ortodox), cimitirul evreiesc, crucile celtice, heleșteul
și Monumentul
Eroilor Români din Al Doilea Război Mondial.
2. Băsești, în limba
maghiară – Szilágyillésfalva, este o comună din județul Maramureș care mai include și satele: Odești, Săliște și Stremț.
La recensământul din anul 2011 comuna
număra 1452 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002)
dintre care; români – 89,6%, romi – 4,33% și restul – necunoscută sau altă
etnie. Componența confesională a comunei Băsești astăzi se prezintă astfel: ortodocși
- 66,11%), penticostali - 3,71%. greco catolici - 14,32%, baptiști -7,5%, martori
ai lui Iehova - 1,99% și restul - necunoscută sau altă
religie. Istoric, localitatea ține de ținutul Sălajului, fapt relevat de numele
maghiar al localității, în traducere "Ilienii de Sălaj". Până la
desființarea județelor odată cu instaurarea regimului comunist, Băseștii au
făcut parte din județului interbelic Sălaj. Prima atestare documentară a
localității ete din anul 1391 sub
numele Bassafalva. Principalele atracții turistice ale comunei sunt Monumentul eroilor români din primul
război mondial, înalt de 3,7 metri, Casa natală a lui Gheorghe Pop de Băsești
și Biserica ridicată în anul 1846. În această comună s-au născut: Gheorghe Pop
de Băsești – (1835-1919), om politic, președintele Marii Adunări Naționale
de la Alba Iulia din 1 Decembrie 1918. Irineu Pop Bistrițeanu - (n. 1953),
arhiepiscop ortodox, Dumitru Pop - (1927-2002), etnolog, profesor la
Facultatea de Filologie din Cluj (acum Facultatea de Litere) și Decebal Traian
Remeș - (n. 1949), ministru al finanțelor (1998-2000) și al agriculturii
(2007).
3. Culcea, în limba maghiară
- Kővárkölcse, colocvial Kölcse, este un sat
din comuna Săcălășeni, județul Maramureș. Satul este atestat documentar pentru
prima dată în anul 1603 sub numele Keölczye.
Etimologia numelui localității
vine de la substantivul culcer, varianta veche a lui clucer ceea ce însemna „boier
însărcinat cu aprovizionarea curții domnești".
4. Biserica
de lemn din satul Plopiș, comuna Șișești, județul Marmaureș, este un monument istoric insclus pe lista
patromoniului mondial UNESCO, construit de săteni între anii 1796 - 1798 și are
hramul “Sfinții
Arhangheli Mihail și Gavriil”.
Biserica, situată în Țara
Chioariului, pe valea Cavnicului, este construită din bârne asamblate în
sistem „Blockbau”. La data construirii bisericii, comunitatea număra doar 200
de suflete. Buni lemnari, cunoscuți fiind pentru frumoasele lăzi de zestre cu
care au împânzit ținutul, locuitorii încep în anul 1796 edificarea unei noi
biserici care să înlocuiască vechiul lăcaș de cult. La data de 12 noiembrie
1811, spre bucuria celor 49 de familii-ctitor, are loc sfințirea bisericii.
Datele privind sfințirea bisericii sunt extrase dintr-un document întocmit cu
ocazia târnosirii acesteia, document găsit în piciorul prestolului:
„Sfințindu-se acestă sfântă biserică în anul Domnului 1811, noiembrie 12 ...
Această biserică s-au făcut nouă de popa Damian.” Tot acolo au fost găsite 49
de monede, depuse câte una de fiecare familie din sat.
În anul 1901 biserica
este reparată; posibil că tot atunci se ridică tribuna (balconul). În
anul 1948 biserica, greco-catolică, a fost dată de autoritățile comuniste
în folosința Bisericii Ortodoxe Române. În anul 1961 a fost restaurată de către Direcția
Monumentelor Istorice. În anul 1981 pereții
sunt văruiți. Ultima restaurare s-a făcut între anii 1990 - 1991, pe cheltuiala
credincioșilor ortodocși din parohie. Având dimensiuni modeste: 17 m lungime, 7
m lățime și 47 de m înălțime, biserica din Plopiș se remarcă prin proporțiile
sale bine echilibrate, ce o fac cunoscută ca una din cele mai închegate și
unitare construcții religioase din Maramureș.
Are plan dreptunghiular, cu
pridvor pe vest și absida altarului poligonală. La interior, în naos, se
remarcă bolta, cu secțiune trilobată, singura de acest tip într-o biserică de
lemn. Exteriorul este bogat decorat. Fațadele, cu ferestre în acoladă, dispuse
pe două niveluri, au un brâu de secțiune semicirculară, cornișa este subliniată
de o friză de denticuli în coadă
de rândunică, iar consolele
acoperișului au terminație în trepte. Pridvorul este mărginit de un parapet
traforat și arcade festonate, pe stâlpi de lemn Acoperișul, unitar deasupra
naosului și pronaosului, are în coamă, spre vest, terminație în jumătate de
con. Turnul-clopotniță se ridică parțial deasupra pronaosului și parțial
deasupra pridvorului și are camera clopotelor în consolă, deschisă, cu parapet
traforat, arcade și acoperiș înalt, piramidal, cu turnulețe de colț. Pictura a fost executată în anul 1811 de Ștefan Zugravul din
Șișești și se păstrează
fragmentar pe bolta naosului. Aceluiași pictor îi datorăm și pictura unor
icoane, între care și cea de pe masa altarului. În sprijinul acestei afirmații
vine inscripția aflată pe spatele icoanei de prestol, inscripție ce atestă
paternitatea acesteia, respectiv că a fost pictată de Ștefan Zugravul. Construită
din lemn de stejar, biserica din Plopiș are numeroase particularități ce îi dau
o notă de unicitate și realizare tehnică. Remarcabila compoziție volumetrică
este subliniată de accente decorative sculpturale, ca brâul de forma unui tor
sau friza de arcade oarbe de sub streașină.
5. Biserica romano-catolică
este un important lăcaș de cult și monument arhitectonic situat în Piaţa
Libertăţii, nr. 30., orașul Baia Sprie, judeţul Maramureş. Baia Sprie a fost
una dintre cele mai importante localităţi de exploatare de minereuri de metale
preţioase (argint şi aur) din zonă. Despre istoria timpurie a localităţii avem
puţine informaţii. O diplomă emisă în anul 1329 o menţionează cu rang de oraş,
care împreună cu oraşul învecinat Baia Mare aparţinea de aceeaşi autoritate
judecătorească. Prima diplomă de privilegiu a primit-o de la Ludovic I al
Ungariei în anul 1347, prin care era scutită de la plătirea taxelor regale
(census), erau întărite privilegiile anterioare, şi a fost stabilit statutul
mineritului. Înainte de înfiinţarea Diecezei Romano-Catolice de Satu Mare
(1804), parohia din Baia Sprie a aparţinut Diecezei de Agria. Prima menţionare
a parohiei provine din registrul zeciuielii papale din anul 1333, când preotul
din localitate plătea o dijmă de 24 groşi. Până în anul 1411 oraşul era în
posesie regală, când regele Sigismund a donat-o despotului sârb Ştefan
Lazarevici. De la el, prin moştenitorul său, Gheorghe Brancovici, oraşul a
trecut în posesia lui Ioan de Hunedoara. Conform tradiţiei, în anul 1452, în
urma unei vizite făcute în oraş, Ioan de Hunedoara a luat cu sine orga
bisericii de aici şi a dus-o în cetatea din Zvolen, iar ca despăgubire a donat
bisericii arenda de minerit a oraşului. Acest privilegiu era confirmat şi de
regele Matia Corvin în anul 1465, cu ocazia revenirii oraşului în posesie
regală. Parohia din Baia Sprie a fost desfiinţat în 1547 în urma extinderii
Reformei. În anul 1550 oraşul era atacat şi jefuit de un grup de bandiţi.
Probabil cu această ocazie a pierit şi biserica. În 1603 biserica reconstruită
ulterior, împreună cu arenda de minerit, a intrat în posesia calviniştilor. În
1690 romano-catolicii revendică biserica, iar prin decretul regal emis de
Leopold I. arenda era plătită din nou în casa parohiei. Până în anul 1773
parohia reînfiinţată a fost condusă de misionari iezuiţi. Primul preot al
parohiei din Baia Sprie, György Tájer (1773–1782) a fost numit în 8. octombrie
1773, de baronul Károly Eszterházy, episcopul Diecezei de Agria. În anul 1804
numărul credincioşilor romano-catolici era de 1914. Se presupune ca numărul
ridicat a locuitorilor romano-catolici şi veniturile mari din minerit au
motivat construirea unei biserici noi, a cărei lucrări au fost începute în
1847, în timpul preotului Mihály Félix Pilászy (1840–1857), în vecinătatea
imediată a bisericii vechi cu turn vestic. În martie 1848 mobilierul bisericii
vechi era mutată în biserica din lemn a greco-catolicilor, extinsă cu un
pronaos şi un turn-clopotniţă, unde, până la terminarea construcţiilor, timp de
zece ani, se ţineau liturghiile romano catolice. Biserica veche a fost demolată
în 1855. Până atunci zidurile edificiului erau deja ridicate, iar până la
sfârşitul anului clădirea a fost acoperită. Picturile murale ale bolţii erau
realizate în 1857. Tot în acelaşi an au fost montate clopotele și adusă, toate
de proveniență vieneză. Lucrările au fost finalizate în vara anului 1858, iar
la 15 august a avut loc sfinţirea bisericii. În construcţia bisericii, care a
durat aproximativ 11 ani, au fost investite de către parohie mai mult de două
sute de mii de florini. Planurile clădirii, ale cărei mărime şi faţadă ne
aminteşte de catedrala episcopală din Satu-Mare, erau elaborate de Albin
Tischler (1810–1884), canonic titular şi preot al parohiei din Zajta (Ungaria).
Biserica este construită în stil neoclasic, cu elemente împrumutate din stilul
romanic. Despre activitatea de arhitect al proiectantului avem puţine
informaţii. Biserica Sfânta Maria din Baia Sprie se află în centrul localităţii
situate într-o zonă pitorească, înconjurat de munţi înalţi şi împăduriţi, în
mijlocul fostei pieţe a oraşului, numit Piaţa Hunyadi, în apropierea bisericii
reformate şi a primăriei. Biserica sală, orientată est-vest dispune de o navă
formată din trei travee, la ale cărei parte centrală ăi este adosată spre nord
şi sud, formând câte o capelă cu închidere semicirculară în interior şi
dreptunghiulară în exterior. Traveea centrală a navei este acoperită cu o
cupolă pe pandantivi, susţinută de coloane îngemănate, iar celelalte travee cu
boltă a vela. Nava bisericii se închide spre est cu un cor semicircular, al
cărei laturi nordice îi este anexată o sacristie etajată.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
O POEZIE UMORISTICĂ PERSONALĂ
O PASTILĂ DE UMOR
_________xxx_________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Mitropolitul Petru Movilă 1596 - 1646
Liga culturală pentru unitatea românilor
de pretutindeni 1996
Petru Movilă
s-a născut la Suceava, în anul 1596, ca fiu al lui Simion Movilă, care va domni
mai târziu în Țara Românească, și al soției acestuia, Marghita, călugărită
ulterior sub numele de Melania. Tatăl său a avut ca frați pe Ieremia Movilă,
domn al Moldovei între 1595-1606 și pe Gheorghe Movilă, viitorul mitropolit al
Moldovei. După moartea tatălui său, tânărul fiu de domnitor va pribegi,
împreună cu mama și cu frații săi în Țara Românească, după care se vor așeza
definitiv în Polonia. Învățătura și-o va începe în casa părintească, apoi o va
continua la vestita școală a „Frăției” ortodoxe din Lvov (Lemberg) și la
Academia Zamoiska din Zamosč. Acolo studiază limbile latină, greacă, slavonă și
polonă, la care se adăugau discipline standard din vremea respectivă: gramatica,
poetica, retorica, dialectica, teologia. A studiat în limba latină și la
Sorbona. Potrivit obiceiului nobililor polonezi, și-a însușit mânuirea armelor
și a luat parte la două lupte ale polonilor împotriva turcilor, la Țuțora
(1620) și Hotin (1622). Datorită unei chemări lăuntrice, dar și sub înrâurirea
starețului mânăstirii Pecerska, a hotărât să se călugărească. Astfel, după ce
se va pregăti, începând din 1622, duhovnicește la moșia sa din Rubiejovka, unde
a zidit și o biserică cu hramul Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava, va fi tuns
în monahism, la Lavra Pecerska, după anul 1625. În toamna anului 1627 a fost
ales egumen al mănăstirii, la vârsta de 31 de ani. Situația ortodoxiei în acea
perioadă era tulbure din cauza încercărilor de catolicizare a nobilimii. Însă,
prin activitatea sa depusă timp de cinci ani ca egumen, Petru Movilă a reușit
să ridice prestigiul cultural și bisericesc al mănăstirii la un nivel
necunoscut până atunci. Astfel, s-a ocupat de restaurarea și înfrumusețarea
mănăstirilor și a peșterilor în care se găseau moaște de sfinți și a continuat
activitatea tipografică a înaintașilor săi, dând la lumină mai multe cărți de
slujbă și de învățătură. Arhimandritul Petru a desfășurat o bogată activitate
bisericească și culturală, continuând să tipărească mai multe cărți care aveau
rostul de a apăra Ortodoxia în fata prozelitismului catolic. Pune bazele unui
colegiu, întâi la Lavra, apoi la Mănăstirea Bratska, din care se va dezvolta
vestita Academie Duhovnicească de la Kiev, în 1633. A pus la dispoziția
Academiei și domeniile sale de la Rubejovka, pe care le cumpărase încă înainte
de călugărie. Semnează la 16 august 1628 declarațiile Sinodului Eclesiastic de
la Kiev, în care erau condamnați clericii care au aderat la Uniația din 1596. A
sprijinit alegerea ca Rege al Poloniei a lui Wladislav I, în 1632, care a
recunoscut drepturile eparhiilor Ortodoxe din Mitropolia Kievului și a menținut
„Frățiile Ortodoxe”. A
trecut la Domnul pe 22 decembrie 1646, la Kiev. Este cinstit ca sfânt de
Bisericile Ucrainei, României și Poloniei.
La confluenta de secole, evenimente nefiresti au provocat nasterea Ligii pentru Unitatea Culturala a Românilor, denumire actuală Liga Culturală Română, ai carei presedinti au fost, printre altii, Grigore Bratianu, V. A. Urechia, Vasile Lucaciu, Nicolae Iorga, dr. Constantin Angelescu. Scopul central era apararea drepturilor limbii române, asa cum s-a afirmat la 24 ianuarie 1891, zi cardinala pentru Moldova, Tara Româneasca, dar si pentru Transilvania. Intr-un apel-manifest comunicat presei la aceasta data, se spunea raspicat: „Graiul românesc este nu numai alungat din scolile nationale, dar e amenintat de a fi înabusit chiar în vatra familiei române…“ Ce se întâmplase? In 1890, a fost elaborat un proiect de lege prin care se cerea „ca limba maghiara sa fie introdusa si în azilele si gradinitele de copii în vârsta de 3-6 ani“. A fost organizata imediat o conferinta a Partidului National Român din Transilvania (Sibiu, 16/27 octombrie) si s-au initiat proteste ale presei din Bucuresti si din numeroase capitale europene. Cu toate acestea, la inceputul lui 1891, proiectul de lege a fost votat. La Facultatea de Litere a Universitatii din Bucuresti, în aceeasi zi – 16 oct. -, a avut loc o întrunire a studentilor, dintre care unii au devenit nume sonore în cultura româna: Simion Mehedinti, P. P. Negulescu, Mihail Dragomirescu, I. Radulescu-Pogoneanu, Gh. Murnu, Simion Mândrescu s.a.
Multi ani la rând Liga s-a dovedit o puternica tribuna pentru mentinerea drepturilor populatiei autohtone, „în marea lupta nationala pentru limba, pentru constituirea deplinei sale individualitati, pentru marirea sa“ (V. A. Urechia, catre filialele din Principatele Unite, în 1893). Un nedorit prilej de a-si arata clarviziunea a fost în 1909: „E vorba de procesul Anei Vlad de la Orastie, sotia deputatului român Aurel Vlad, care, împreuna cu mama acestuia, a fost trimisa în judecata pentru faptul de a fi cerut ca la examenele de la scolile primare comunale elevii a caror limba materna era limba româna, siliti sa învete însa ungureste, sa dea raspunsurile si în româneste, pentru a se constata astfel daca si-au însusit sau nu cunostintele necesare“ Urmarea: Ana Vlad a fost condamnata la o luna de închisoare si la plata unei amenzi de 300 de coroane. Evident, a urmat alt sir de proteste. A fost nevoie de întarirea însemnelor românesti, asa ca pe tricolorul Ligii s-a scris: „Unirea face taria“ (pe albastru), „Liga pentru Unitatea Culturala a Tuturor Românilor“ (pe galben) si respectiv „In hoc signo vinces“/În acest semn vei învinge (pe rosu). Anterior (în 1893), D. Costandache, delegatul sectiei din Bacau, a cerut fixarea unei zile ca sarbatoare nationala pentru românii din provinciile istorice ale Daciei. Propunerea a fost sustinuta entuziast de Barbu Delavrancea si de carturarul I. Bianu. Biruinta de la 1 Decembrie 1918 are si amprenta Ligii pentru Unitatea Culturala a Românilor.
La confluenta de secole, evenimente nefiresti au provocat nasterea Ligii pentru Unitatea Culturala a Românilor, denumire actuală Liga Culturală Română, ai carei presedinti au fost, printre altii, Grigore Bratianu, V. A. Urechia, Vasile Lucaciu, Nicolae Iorga, dr. Constantin Angelescu. Scopul central era apararea drepturilor limbii române, asa cum s-a afirmat la 24 ianuarie 1891, zi cardinala pentru Moldova, Tara Româneasca, dar si pentru Transilvania. Intr-un apel-manifest comunicat presei la aceasta data, se spunea raspicat: „Graiul românesc este nu numai alungat din scolile nationale, dar e amenintat de a fi înabusit chiar în vatra familiei române…“ Ce se întâmplase? In 1890, a fost elaborat un proiect de lege prin care se cerea „ca limba maghiara sa fie introdusa si în azilele si gradinitele de copii în vârsta de 3-6 ani“. A fost organizata imediat o conferinta a Partidului National Român din Transilvania (Sibiu, 16/27 octombrie) si s-au initiat proteste ale presei din Bucuresti si din numeroase capitale europene. Cu toate acestea, la inceputul lui 1891, proiectul de lege a fost votat. La Facultatea de Litere a Universitatii din Bucuresti, în aceeasi zi – 16 oct. -, a avut loc o întrunire a studentilor, dintre care unii au devenit nume sonore în cultura româna: Simion Mehedinti, P. P. Negulescu, Mihail Dragomirescu, I. Radulescu-Pogoneanu, Gh. Murnu, Simion Mândrescu s.a.
Multi ani la rând Liga s-a dovedit o puternica tribuna pentru mentinerea drepturilor populatiei autohtone, „în marea lupta nationala pentru limba, pentru constituirea deplinei sale individualitati, pentru marirea sa“ (V. A. Urechia, catre filialele din Principatele Unite, în 1893). Un nedorit prilej de a-si arata clarviziunea a fost în 1909: „E vorba de procesul Anei Vlad de la Orastie, sotia deputatului român Aurel Vlad, care, împreuna cu mama acestuia, a fost trimisa în judecata pentru faptul de a fi cerut ca la examenele de la scolile primare comunale elevii a caror limba materna era limba româna, siliti sa învete însa ungureste, sa dea raspunsurile si în româneste, pentru a se constata astfel daca si-au însusit sau nu cunostintele necesare“ Urmarea: Ana Vlad a fost condamnata la o luna de închisoare si la plata unei amenzi de 300 de coroane. Evident, a urmat alt sir de proteste. A fost nevoie de întarirea însemnelor românesti, asa ca pe tricolorul Ligii s-a scris: „Unirea face taria“ (pe albastru), „Liga pentru Unitatea Culturala a Tuturor Românilor“ (pe galben) si respectiv „In hoc signo vinces“/În acest semn vei învinge (pe rosu). Anterior (în 1893), D. Costandache, delegatul sectiei din Bacau, a cerut fixarea unei zile ca sarbatoare nationala pentru românii din provinciile istorice ale Daciei. Propunerea a fost sustinuta entuziast de Barbu Delavrancea si de carturarul I. Bianu. Biruinta de la 1 Decembrie 1918 are si amprenta Ligii pentru Unitatea Culturala a Românilor.
Insigna - M.S. (Majestatea Sa) Regina Elisabeta
Elisabeta a Romaniei,
Principesă de Wied – pe numele său
complet
Elisabeth Pauline
Ottilie Luise zu Wied – (născută 29
decembrie 1843, Neuwied, Germania – decedată 18 februarie 1916, Curtea de
Argeş) este numele sub care a mai fost cunoscută Regina Elisabeta a
României, întâia regină a României, soţia lui Carol I
Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege român al dinastiei Hohenzollern, a fost o
patroană a artelor, fondatoare a unor instituţii caritabile, poet, eseist,
scriitor. Este, de asemenea, cunoscută sub numele de Principesa
Elisabeth von Wied, ca patroană a artelor purta pseudonimul Carmen
Sylva, iar ca fondatoare de instituţii caritabile a fost supranumită de
oamenii din popor Mama răniţilor. S-a născut pe 29 decembrie
1843 în castelul Monrepos din Neuwied (astăzi în unul din cele 16 state
federale ale Germaniei, Rheinland-Pfalz) pe Rin şi a murit pe data de 2 martie
1916 în Bucureşti. Mormântul său se găseşte la Mănăstirea Curtea de Argeş, unde
sunt îngropaţi toţi Regii României. Elisabeta era fiica lui Hermann, prinţ
de Wied. În 1869 Principesa Elisabeta de Wied se căsătoreşte cu Domnitorul
Carol I al României, devenind astfel prima regină a României. Prinţesa
Elisabeta von Wied a venit în România în 1869, la vârsta de 26 de ani, pentru a
se căsători cu Karl von Hohenzollern, care a guverant sub numele regal de Carol
I de România. În acea vreme Principalitatea era sub tutela Imperiului Otoman.
După Războiul de Independenţă din 1877 şi Tratatul de la Berlin (1878), România
a fost recunoscută ca regat în 1881 şi Elisabeta a devenit prima Regină de
România. În timpul războiului din 1877, Elisabeta a înfiinţat spitale,
servicii de ambulanţă şi îngrijire şi a procurat medicamente pentru răniţi.
Regina Elisabeta s-a implicat energic în sprijinirea artelor şi a societăţii
filantropice, prin intermediul cărora a încurajat doamnele din înalta societate
să aibă un rol activ în strângerea de fonduri şi în gestionarea actelor
caritabile. În absenţa unui sistem de caritate, Societatea Regina Elisabeta a
reginei, fondată în 1893, a tratat benevol circa 17.000 de pacienţi pe an, a
distribuit medicamente gratuite şi a monitorizat starea familiilor
nevoiaşe. Regina a avut şi iniţiativa de a identifica potenţialul
meşteşugurilor româneşti. Ea însăşi se înveşmânta adesea în portul naţional
românesc, socotit până atunci strai al ţăranilor, şi a încurajat doamnele din
suita ei să facă la fel, dându-i astfel o valoare socială deosebită. Regina a
organizat la castelul regal de la Sinaia un centru de meşteşuguri
naţionale. A făcut o datorie din a încuraja tinerii talentaţi să studieze
prin intermediul unui program de burse. Regina şi-a făcut un anturaj de artişti
în devenire cum ar fi George Enescu sau Elena Văcărescu şi a sprijinit financiar
pictorul Nicolae Grigorescu şi poetul Vasile Alecsandri.Elisabeta a ştiut şi
beneficiul major al turismului într-o ţară care nu era încă în circuitul
turistic internaţional. A iniţiat în acest domeniu o campanie vioaie de
publicitate pentru a-şi face cunoscută în străinătate ţara sa adoptivă. Trenul
Orient Express făcea o haltă la Sinaia şi călătorii erau găzduiţi la castelul
regal. Ca parte a aceleaşi campanii, România a participat la Expoziţia
Universală de la Paris în anii 1867, 1889 şi 1900 cu multe articole lucrate
tradiţional de femei, cum ar fi broderii şi tapiţerii, iar în 1912, regina a
organizat la Berlin expoziţia Die Frau
im Kunst und Beruf (Femeia în artă şi meşteşuguri). Talentul său
lingvistic desăvârşit, a ajutat-o să publice diverse opere în limbile franceză,
germană şi engleză sub pseudonimul Carmen Sylva, prin lucrările sale făcând
cunoscută în străinătate România; astfel a atras atenţia lui Pierre Loti şi
Mark Twain, care evocând-o a spus despre ea: “Acea prinţesă şi poetă germană
încântătoare, adorabilă, îşi aduce aminte că florile codrului şi câmpiile “i-au
vorbit”". În ciuda romantismului său accentuat, se poate spune fără
şovăială despre Carmen Sylva că a reuşit, într-o societate patriarhală atunci
când sistemul de valori european era doar o faţadă, să iniţieze o mişcare de
emancipare a femeilor din România: cel mai bun exemplu al acestei mişcări este
protejata ei, Elena Văcărescu. Regina Elisabeta a murit cu puţin timp
înainte ca România să declare război Germaniei şi a fost îngropată la mănăstirea
de la Curtea de Argeş. A fost poetă şi prozatoare, o admiratoare sinceră a
poetului român Mihai Eminescu, pe care l-a recompensat cu ordinul Bene Merenti,
însoţit de o importantă sumă de bani dar cuprins de o furie anti dinastică
poetul a refuzat să ridice premiul. Era o pasionată cititoare a poemelor sale,
după cum rezultă dintr-o scrisoare trimisă de Titu Maiorescu lui
Eminescu. Relaţiile dintre Mihai
Eminescu şi regele Carol I, erau destul de tensionate după ce Mihai Eminescu a
folosit, ca să-l caracterizeze pe rege formula cu valoare derogativă Carol
îngăduitorul într-un editorial din gazeta conservatoare Timpul. Mihai
Eminescu era adeptul unei monarhii autoritariste, dar Constituţia de la 1866
dădea regelui doar puterile unei monarhii constituţionale, măsură de precauţie
care urma să împiedice orice nouă tentativă de dictatură regală după
precedentul istoric al domniei prinţului pământean Alexandru Ioan Cuza. Pseudonimul său
literar era Carmen Sylva, ceea ce se traduce din limba latină prin “Cântecul
pădurii”. Se fotografia în faţa maşinii de scris şi este cunoscut faptul că în
prima reclamă publicitară din lume de tip testimonial pentru o companie
producătoare de maşini de scris apărea chiar regina României. Casa regală a
României, nefiind prea bogată (a se vedea celebra poveste privind Coroana de
oţel), îşi completa veniturile din publicitate! A fost supranumită regina
scriitoare, a scris poeme, basme, povestiri, romane, lucrări cu caracter
memorialistic. A tradus din opera lui Pierre Loti. Reşedinţa ei preferată era
Castelul Peleş, unde îşi ţinea şi biblioteca. Regina Carmen Sylva şi-a
devotat întreaga ei viaţă desăvîrşirii spirituale, şi carierei de scriitor. A
scris în mai multe limbi, fiind fluentă şi perfect inteligibilă în germană,
franceză, engleză şi română. Cunoştea la perfecţie limba latină şi limba
greacă. A colaborat la scrierea mai multor cărţi cu doamna ei de curte, Mite
Kremnitz, una dintre iubitele lui Mihai Eminescu. Mite era cumnata lui Titu
Maiorescu, şi a devenit eroina principală a unui roman de dragoste scris de
Eugen Lovinescu, Mite (1934), despre povestea de dragoste dintre cei doi, la
fel de faimoasă ca relaţia cu Veronica Micle. Titu Maiorescu era căsătorit cu
Klara Kremnitz, dar după moartea prematură a acesteia, în urma unui cancer la
sân îşi notează în Jurnal interesul său pentru Mite. Prin intermediul lui Mite
Kremnitz, Carmen Sylva l-a cunoscut pe Mihai Eminescu. Într-o scrisoare pe care
Titu Maiorescu i-o trimite lui Mihai Eminescu şi care conţinea asigurări că volumul
de Poesii îngrijit de Maiorescu şi publicat în 1883 la editura
Socec, acesta îi transmite poetului că la curtea de la Castelul Peleş doamnele
de curte şi regina însăşi au învăţat deja poeziile sale pe de
rost! Iubitoare şi creatoare de artă şi literatură, era o bună
cunoscătoare şi interpretă de muzică – canto, pian, orgă; avea în acelaşi timp
şi calităţi de pictor. Excelentă amfitrioană, femeie rafinată şi cultă,
Elisabeta creează un salon pentru oamenii de cultură în care se găsesc, printre
alţii, Vasile Alecsandri, Elena Văcărescu, Mite Kremnitz, Titu Maiorescu. Îi
admira atât pe Mihai Eminescu, considerându-l un mare poet romantic, cât şi pe
George Enescu. Pe acesta l-a ajutat în drumul devenirii sale de mare
compozitor, prin construirea lângă Castelul Peleş a unei săli de concerte
special concepută pentru el şi prin dăruirea unei viori construită de celebrul
lutier italian Amati. “Azilul orbilor Regina Elisabeta” În 1909, Regina
Elisabeta a înfiinţat “Azilul orbilor Regina Elisabeta” pe strada Vatra
Luminoasă din Bucureşti, care funcţionează şi în prezent, acest centru având un
liceu pentru cei cu deficienţe vizuale, o postliceală sanitară etc. Regele
Carol a sprijinit acţiunea umanitară a Reginei, adresându-i d-lui Ion I.C.
Brătianu, Preşedinte al Consiliului de miniştri, pe 26 noiembrie 1909, o
scrisoare prin care dorea ca statul să se implice în activităţile acestui
aşezământ, regele “punând la dispoziţie suma de 500 000 lei pentru achitarea
datoriilor în fiinţa şi terminarea clădirilor trebuincioase”. Şi Regina a
adresat lui Ion I.C. Brătianu pe 25 noiembrie 1909 o scrisoare în care scria:
“în via dorinţă de a veni în ajutorul orbilor, am luat acum câţiva ani
iniţiativa de a înfiinţa un azil menit a le da adăpost statornic deprinndu-i în
acelaşi timp la o muncă folositoare.(…) Sunt încredinţată că acest aşezământ va
răspunde şi în viitor menirei sale umanitare şi că deapururea infirmii se vor
bucura într-însul de o adevarată alinare”. (sursa:Arhivele Naţionale ale
României). A scris enorm, peste o mie de poezii, nouzeci de nuvele strânse
în patru volume antologice, treizeci de opere dramatice şi patru romane. A
scris în limba germană, uneori chiar cu caractere gotice. Opera ei a fost
transpusă în limba română de Mihai Eminescu, George Coşbuc, Mite Kremnitz sau
Adrian Maniu. Se poate menţiona ca un fapt divers că s-a afirmat adesea că
poemul Pestre vârfuri al lui Mihai Eminescu ar fi doar
versiunea modificată în limba română a unui poem scris în limba germană de
poeta Carmen Sylva. (Femeia secolului XXI
- net)
Insigna - Piatra Craiului
Parcul National Piatra Craiului este
situat in Carpatii Meridionali incluzand Creasta Pietrei Craiului, in
totalitate, si spatii din culoarele intramontane limitrofe, Rucar-Bran si
Rucar-Zarnesti. Parcul National Piatra Craiului se întinde pe raza judetelor
Brasov si Arges, incluzand suprafete apartinand localitatilor Zarnesti, Moeciu
(satele Magura si Pestera), Bran, Rucar si Dambovicioara. Acest parc este
special datorită caracterului unic al masivului, aici găsindu-se specii rare ca
Dianthus callizonus, Hesperis nivea, Minuatia transilvanica sau Leontopodium
alpinum. In 1938, cand s-a înfiinţat rezervatia naturala, au fost luate in
considerare numai 440 ha. In 1972, aceasta suprafata a crescut la 900 ha, iar
astazi, zona de conservare speciala acopera o suprafata de 4879ha, zona de parc
national ocupand cca. 9894 ha. In anul 1990 Piatra Craiului este declarat parc
national prin Ordinul 7 al Ministerului Agriculturii de la acea vreme, alaturi
de alte 12 parcuri din Romania.Floarea de colț este o specie de plantă declarată monument al naturii încă din anul 1933. Floarea de colț (Leontopodium alpinum) – o adevarată perlă a munților noștri, de o frumusețe aparte și totodată cea mai rară din întreaga floră montană, crește în munții calcaroși, în pajiștile de pe versanții abrupți și însoriți sau pe stâncării. Întâlnită în România pe stâncile aproape inaccesibile omului din Munții Vrancei, Munții Bucegi, Munții Făgărașului, Munții Maramureșului, Rodna, Obcinele Bucovinei, Masivul Ceahlău, Retezat, Godeanu, floarea de colț este simbolul iubitorilor de drumeție la munte. În tradiția populară românească, reprezintă un simbol al dragostei și se spune că bărbații își demonstrau dragostea, îndemânarea și curajul, culegând o floare de colț de pe stâncile ascuțite ale munților și oferind-o iubitelor. Această ”steluță” este, totodată, simbolul tinereții, al tuturor virtuților și harurilor sufletului omenesc. Din cer, peste crestele munților și peste colții de stâncă aplecați peste văgăuni și prăpăstii, se pornesc ploi de steluțe albe, catifelate. Sunt florile zânelor, care împodobesc munții. Floarea de colț, denumire alternativă Floarea reginei este o specie de plante erbacee, perene, din genul Leontopodium, familia Asteraceae. Planta este înaltă de 5 – 20 centimetri și are inflorescența compusă din capitule, înconjurate de numeroase bractee lungi, alb - argintii, lânos - păroase. Inflorescența este îmbrăcată cu frunze păroase, unele mai mari, altele mai mici și care iau forma unei steluțe.Aceasta este formată până la zece inflorescențe cu numeroase și minuscule flori, încadrate de 5-15 bactee albe, dispuse radiar, ce dau întregului ansamblu înfățișarea unei flori. Planta este acoperită cu peri catifelați, argintii, ce îi conferă o eleganță deosebită. Perioada de înflorire este iulie - august. Crește în munți calcaroși, în pajiști de pe versanți abrupți și însoriți sau pe stânci.
Insigna - R.T.R. Radio Televiziunea Română
La sfârșitul anului 1927, s-au pus
bazele legale ale constituirii primei societăți naționale de radio din România,
cu capital majoritar de stat. Prima Adunare generală a Societății de
Difuziune Radiotelefonică are loc la 17 ianuarie 1928. Societatea va fi
înregistrată oficial la tribunal în martie 1928.
În anul 1956 apare Televiziunea
Română care fuzionează cu Radio România, formând împreună instituția
numită Radio Televiziunea Română, care astăzi
sunt din nou separate.
Insigna - Salvamont
SALVAMONT sau Asociația Națională a
Salvatorilor Montani din România (A.N.S.M.R.) este o
organizatie profesionala a salvatorilor montani din Romania, asociatie
nonguvernamentala, de utilitate publica. ANSMR are un numar de aproximativ 750
de membrii organizati in 53 de echipe Slavamont pe intreg teritoriul national.
ANSMR are ca obiect promovarea valorilor profesiei de Salvator montan,
scolarizarea si atestarea persoanelor care doresc sa desfasoare aceasta
profesiei si sprijinirea membrilor sai.
Această asociație a luat ființă în
anul 1993, funcționează pe baza Legii 200 din anul
2004 și are sediul central în Brașov, pe Strada Panselelor, nr. 23, bloc 1.
Principalele misiuni ale asociației sunt:
- Perfectionarea profesionala a tuturor membrilor Salvamont
- Imbunatatirea si sutinerea dezvoltarii profesiei de Salvator montan
- Îmbunatatirea legislatiei Salvamont din Romania
Domeniul de activitate al
organizației este intervenția în situații de criză. In prezent Dispeceratul Național Salvamont acoperă 80 de zone
montane cu echipe de profesioniști și voluntari care asigură patrularea
preventivă, asigurarea permanenței la punctele și refugiile Salvamont, căutarea
persoanei dispărute, acordarea primului ajutor medical în caz de accidentare și
transportarea accidentatului sau a bolnavului la proxima unitate
sanitară.
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Omul politic britanic Humphrey Llloyd,
a trăit între anii 1808 - 1881
Detaliu vignetă de pe o bancnotă fantezie africană
Detaliu vignetă de pe o bancnotă SUA
MOUSAIOS - 05.05.2020
Un comentariu:
Castelul Bornemisza a fost construit
în Asuaju de Sus, nu în Ariniș
Trimiteți un comentariu