Mai jos admiri și alte poze reprezentând monumente de cultură și
arhitectură din localitatea franceză MONFORT DU GERS,
departamentul GERS, regiunea OCCITANIA, din vremuri
diferite, dar și câteva vechi trimiteri poștale ilustrate.
Primăria
Piața Primăriei
Piața și Hala
Strada Veche și Biserica
Strada Mare și Biserica
Biserica
Biserica - interior
Grupul școlar
Strada Mare
Strada Mauvezin
Castelul Esclignac
Conventul
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
__________xxx__________
Societatea constructorilor români din București
Premiul la muzică dat la bal în 9 ianuarie 1881
Produsul
de mai sus este o medalie de merit cu toartă, Societatea constructorilor români - Premiu la muzică în folosul școlii
– 1881. Medalia este confecționată din bronz aurit, are forma rotundă , cu
diametrul de 24 milimetri și poate fi admirată în colecțiile Muzeului Național
de Istorie a României. Pe aversul medaliei, central și puțin jos, este
reprezentat semnul general al masoneriei – echerul și compasul, cu brațele
întrepătrunse, sub care se prezintă două rămurele de laur. Periferic circular
este aplicată inscripția: ”SOCIETATEA CONSTRUCTORILOR și spre interior și tot curbat - ROMUNI“. În centrul aversului, deasupra
simbolului masonic, pe două rânduri orizontale este aplicată inscripția: “DIN
BUCUREȘCI”.
În centrul reversului, în interiorul unui cerc liniar continuu și puțin jos, pe
trei rânduri orizontale este aplicată inscripția: “9 / JANUARIE / 1881”. Periferic
circular este aplicată inscripția: ”PREMIUL LA MUSICĂ DAT LA BALU și spre interior și tot curbat – FOLOSU ȘCOLE“. Nu există
informații că Societatea constructorilor români din București ar fi de
sorginete masonică, dar plasarea simbolului masonic semnifică dependența de francmasonerie,
care patrona astfel de acțiuni ce aduceau fonduri pentru ajutorarea celor
sărmani.Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Set 4 insigne - 40 ani de numismatică la C.M.N. - 2016
C.N.M.E. - (Clubul Numismatic Mihai Eminescu)
C.M.N. (Cercul Militar Național)
Era la început veacului al XX-lea.
Cultura şi ştiinţa în România prinseseră aripi de zbor stabile şi de
perspectivă, precizându-se domeniile şi principiile de activitate. Se trecea
acum la culegerea primelor roade ale frământatului şi cu rol de pionierat secol
al XIX-lea, când reprezentanţi de frunte ai renaşterii româneşti se dăruiau, cu
întreaga lor fiinţă, intereselor naţionale. Unirea Principatelor şi marile
reforme ale lui Alexandru Ioan Cuza au deschis larg porţile afirmării
învăţământului, ştiinţei şi culturii în România. Publicaţii şi societăţi de tot
felul luau fiinţă, croindu-şi drum spre mintea şi inima românilor. În acest context de
efervescenţă spirituală, o nouă ştiinţă specială se înfiripa în peisajul
intelectual românesc. Informaţiile lui C. Bolliac din „Trompeta
Carpaţilor”, referitoare la unele descoperiri monetare, dar mai ales
lucrările lui D.A. Sturdza şi primele studii de specialitate ale lui M.C.
Sutzu, precum şi alcătuirea unor colecţii monetare, aveau să se constituie ca
temelie a ştiinţei numismatice din România. Începutul sec. XX va marca pentru
numismatica din ţara noastră un moment de o reală
însemnătate. Pe data de 28 decembrie 1903, la iniţiativa unui grup de
entuziaşti şi pasionaţi ai acestei discipline, lua fiinţă Societatea Numismatică
Română (S.N.R.). Adunarea Generală, în şedinţa sa inaugurală, a votat
Statutele Societăţii şi a ales Comitetul de conducere în următoarea alcătuire:
D.A. Sturdza, preşedinte de onoare; M.C. Sutzu, preşedinte activ; Gr.
Tocilescu, vicepreşedinte; Al. Cantacuzino, secretar; lt. col. G. Iordăchescu,
casier contabil; dr. G. Severeanu, subsecretar şi D. Panku, C. Alessandrescu,
Carol Storck şi E.D. Mirea, membri. O dată cu adoptarea Statutelor se fixa şi
ţelul principal al Societăţii, care îşi propunea „să dezvolte ştiinţa şi arta
numismatică” în România." În prezent SNR are filiale în aproape toate
județele țării. Sus am postat logo-ul Societății Numismatice Române.
Atena era o zeiţă, una dintre cele mai
mari divinități ale mitologiei greceşti, identificată de către romani cu
zeița Minerva.
Era zeița înțelepciunii, pe care grecii o mai numeau și Pallas Athena sau,
pur și simplu, Pallas. Deasupra am postat o poză cu statuia zeiţei Atena care
se găseşte la Muzeul Luvru din Paris. Pe listele Societăţii Numismatice
Române sunt în prezent 400 de colecţionari plătitori de cotizaţie din care
câteva zeci sunt profesionişti care lucrează în muzee, centre de cercetare,
universităţi, iar ceilalţi sunt colecţionari răspândiţi prin toată
ţara.
Cercul
militar, denumirea alternativă Casa centrală a armatei sau Cercul Militar Național este o clădire din București, care
găzduiește instituția centrală de cultură a Armatei române, cu profil
cultural-educativ, artistic, recreativ-distractiv, precum și de imagine,
reprezentare și protocol. Cercul
militar a fost considerat drept locul consacrat al întâlnirilor ofiţerilor în
afara cazărmii unde se discutau probleme legate de teoria războiului, chestiuni
doctrinare sau de strategie militară. Nu trebuie neglijat nici aspectul monden
al cercurilor militare, acestea având rolul de pilon de comunicare între armată
şi societatea civilă. Ideea înfiinţării cercurilor militare în garnizoanele
armatei române a apărut în deceniul al optulea al secolului al XIX-lea cu puţin
timp înainte de războiul de independenţă. Astfel Cercul Militar al ofiţerilor
din garnizoana Bucureşti a luat fiinţă la data de 15 decembrie 1876. Noua
instituţie a fost pusă în patronajul direct al, pe atunci, principelui Carol I.
Asemenea celorlalte cercuri militare si cel din garnizoana Bucureşti era un mod
de asociere privată a corpului ofiţieresc, desfăşurarea activităţilor fiind
susţinute financiar prin cotizaţiile membrilor sau prin donaţii ori
valorificarea unor produse culturale. Primul sediu al cercului din capitală se
găsea în localul Eforiei din Bulevardul Elisabeta (în prezent sediul Primăriei
sectorului 5). Apoi, din aprilie 1887 s-a mutat în Casa Greceanu, local aflat
la intersecţia Căii Victoriei cu Bulevardul Elisabeta în apropierea Bisercii
Doamnei. La începutul secolului al XX-lea, Cercul Militar s-a mutat in Casa
Oteteleşanu în locul căreia se va ridica mai târziu Palatul Telefoanelor. Prima persoană care face publică ideea de local
propriu pentru Cercul Militar din Bucureşti apare la generalul Eraclie Arion,
idee primită cu rezerve din varii motive, primordial fiind cel financiar. In
cele din urmă, dupa dobândirea calităţii de persoană juridică a cercului si
după numeroase discuţii se obţine aprobarea pentru construirea unui local propriu.
Avand in vedere numeroasele edificii care se ridicau la acea perioadă în
Bucureşti s-a optat în cele din urmă pentru terenul pe care s-a aflat
Mănăstirea Sărindar care fusese demolată de
municipalitate în 1896. Terenul era insă în proprietatea Ministerului
Agriculturii si Domeniilor iar pentru obţinerea lui era necesară aprobarea
celor două camere ale Parlamentului. Problema a fost discutată mai întai în
Senat. Prima şedinţă în care proiectul s-a aflat pe ordinea de zi a senatorilor
a fost 19 martie 1897. Pe 24 martie, la doar 5 zile de la prima dezbatere,
proiectul este supus la vot de preşedintele Senatului, Dimitrie A. Sturdza.
Aceştia l-au admis cu 50 de voturi pentrusi 36 împotrivă.
Intenţia ca legea să intre imediat în dezbatere şi în Camera Deputaţilor nu s-a
materializat astfel încât construcţia a trebuit sa sufere amânări. La data de 26
martie 1897 guvernul condus de P.S. Aurelian a căzut şi s-a format un altul
condus de Dimitrie A. Sturdza în care portofoliul Ministerului de Război a
rămas cu acelaşi titular în persoana lui Anton Berindei, care fusese numit la
25 noiembrie 1896. Proiectul de lege a fost trecut si prin Camera Deputaţilor
unde este aprobat cu 67 de voturi pentru si doar 5 împotrivă. La 5 aprilie 1898
legea era promulgată si de Carol I. Obţinerea
terenului pentru viitorul palat reprezenta un mare pas înainte pentru Cercul
Militar din Bucureşti dar şi pentru elita militară a ţării în general. Locul
destinat viitoarei clădiri întrunea toate condiţiile necesare privind
amplasamentul unei asemenea instituţii. În plus, nu era de neglijat nici
valoarea istorică a locului. Pe acest teren a funcţionat vreme de câteva
veacuri biserica Sărindar unul dintre cele mai frumoase lăcaşe de cult din
Bucureşti. După războiul de independenţă, biserica, a rămas neîngrijită intrând
într-o stare de degradare vizibilă, în 1893 Nicolae Filipescu, primarul
Bucureştilor, hotărând dărâmarea ei. Proiectul iniţial fusese semnat de
Dimitrie Maimarolu însă de la acel moment trecuseră deja 12 ani iar noi idei începuseră
deja să se contureze in special in jurul generalului Vasile Zottu care
aprecia că proiectul corespundea doar in mică parte noilor realităti. În
consecinţă generalul Zottu împreună cu echipa sa de colaboratori au adus o
serie de modificări proiectului iniţial aceasta reprezentând cauza unui
conflict ce se va dovedi de lungă durată cu arhitectul Dimitrie Maimarolu si cu
echipa acestuia de colaboratori. În anul 1911 pentru execuția construcției a
fost acceptată antrepriza Blekman-Moscovici. Proiectantul
principal al monumentalului Palat al Cercului Militar Național a fost
arhitectul român Dimitrie Maimarolu, în colaborare cu V. Ștefănescu și E.
Doneaud. Beneficiarul lucrării a fost Cercul militar al ofițerilor din
garnizoana București, organizație a ofițerilor români înființată în 15
decembrie 1876. Fondurile necesare au fost adunate din donații, subscripții și
cotizații ale ofițerilor (circa 80%), precum și din subvenții de stat și
împrumuturi rambursabile. Palatul Cercului Militar Național a fost ridicat pe
locul fostei Mănăstiri Sărindar, pe un teren mlăștinos. Din cauza solului umed,
mlăștinos și nisipos, la recomandarea inginerilor Anghel Saligny și elie Radu,
în data de 17 mai 1912 se adoptă soluția unei fundații pe piloni de stejar,
înfipți în terenul ferm de sub mlaștină. La declanșarea primului război mondial,
construcția se prezintă terminată „la roșu și învelită". În data de 2
aprilie 1916 „Gazeta ilustrată" consideră că Cercul Militar din București
este „podoaba arhitecturală a țării (...), cel mai frumos, cel mai
impunător din toate palatele cu care, în ultimele decenii, știința și simțul
estetic al marilor arhitecți români și străini au înzestrat România".
Ca urmare a ocupării Capitalei de către trupele Puterilor Centrale, Cercul
Militar este evacuat. La revenirea armatei în București, clădirea este găsită
devastată în interior, reluându-se lucrările de reparații. În data de 4
februarie 1923, în prezența regelui Ferdinand I și a reginei Maria a
României, a ministrului de război, generalul Gheorghe Mărdărescu și a
comandantului Corpului 2 Armată, generalul Ștefan Holban are loc inaugurarea
oficială, solemnă, a Palatului Cercului Militar. În perioada comunistă,
inscripția "Cercul
Militar" de pe frontispiciul clădirii a fost înlocuită cu
inscripția "Casa Centrală
a Armatei". După 1989, aceasta a fost înlocuită cu
inscripția "Cercul Militar
Național". Legea 346 din 21 iulie 2006 privind
organizarea și funcționarea Ministerului Apărării, prevede, printre altele, la
art 47 că:” În cadrul Ministerului Apărării funcționează următoarele instituții
de interes național: Muzeul Militar Național, Biblioteca Militară Națională și
Cercul Militar Național. Iată mai jos cîteva repere arhitectonice ale Palatului
Cercului Militar Național:
- Scara de Onoare este o impresionantă scară din marmură, în dublă pantă, conduce oaspeții către etajul al doilea și către sălile de recepție. Scările de acest tip nu sunt doar simple elemente de legătură, ci sunt gândite ca parte din regia unui ceremonial. Pe durata parcurgerii sale, vizitatorul are prilejul să vină în contact, treptat, cu ambianța interioarelor, să le admire.
- Sala de Marmură a fost destinată de la început celor mai importante evenimente, poate fi socotită astăzi una dintre cele mai reușite realizări ale arhitecturii românești. Ferestrele înalte arcadate de pe latura dinspre Bulevardul Regina Elisabeta își găsesc echilibrul în șirul de coloane înalte care se află pe partea opusă. Motivele decorative sunt de evidentă inspirație antică, cu stilizări și prelucrări în stilul epocii. Săbii, stilete, scuturi, lănci, coifuri, săgeți, Victorii înaripate, zeități ale războiului fac aluzie, toate, la mediul militar.
- Sala Maură se află plasată în prelungirea Sălii de Marmură. Ea are pereții îmbrăcați în lambriuri din lemn de calitate, cu motive ornamentale discrete. Plafonul este conceput din casete, decorate cu motive florale stilizate și acoperite cu foiță de aur.
- Sala Bizantină își trage numele de la concepția în stil bizantin, la care se adaugă elemente specifice artei tradiționale românești. Sala este dominată de un șir de arcade care susțin un plafon casetat, arcade ce se sprijină la rândul lor pe un șir de coloane înnobilate cu frize din stucatură aurită. În interiorul arcadelor romane, la ultima renovare au fost adăugate fresce murale reprezentând imaginile unor conducători ai României independente și unele momente de referință din Istoria poporului român.
- Sala Gotică reprezintă o ambianță arhitecturală gotică, caracterizată prin arcuri frânte în ogive și prin candelabrele simple. Pardoseala este în desen gotic bavarez.
- Sala Norvegiană este inspirată din atmosfera specifică Nordului Europei, cu candelabre în forma unor corăbii ale vikingilor, plafon din lemn cu grinzi terminate în console, reprezentând chipuri de animale fantastice, inspirate tot din mitologia scandinavă, dând impresia de vechi interioare nordice.
Marea Adunare Națională - România
Palatul Marii
Adunări Naţionale, ulterior Palatul Camerei Deputaților (în
prezent Palatul Patriarhiei)
este o construcție din Bucureşti, amplasată pe Dealul
Mitropoliei. De-a lungul timpului edificiul a fost sediul instituției
legislative a statului român, până la trecerea ei în proprietatea Bisericii
Ortodoxe Române. Primele date despre dealul pe care va fi construit
viitorul Palat al Camerei Deputaților sunt din jurul anului 1650. În acea
perioadă Dealul Mitropoliei, ulterior Dealul Patriarhiei, era acoperit cu viile
domnului și viile călugărilor de la Mitropolie. Ideea de a avea în mijlocul
mitropoliei sediul forului legislativ nu este pur întâmplătoare, acest aspect
este rezultatul unor cutume ale vremurilor. Conform acestor cutume Mitropolitul
era de drept președintele boierilor, singurii cetățeni cu drept de vot, reuniți
în adunarea deputaților. Necesitatea de a avea sediul legislativului în dealul
mitropoliei este și rezultatul faptului că prin tradiție Mitropolitul nu putea
să-și părăsească locuința. Prin urmare obiceiul de a organiza adunarea
deputaților la mitropolie devine o acțiune firească, în acest sens o parte din
chiliile călugărilor fiind transformate într-o construcție care să permită
reuniunile oficiale ale legislativului. În anul 1881 are loc repararea și
reamenajarea vechii construcții a Adunării Deputaților, obținute din transformarea
chiliilor și este adăugat un amfiteatru, asemănător Palatului Deputaților
Germani (Reichstag). Amfiteatrul creat era mare, cochet, spațios și avea două
rânduri de loji și o galerie. Deputații își desfășurau ședințele în sala de
ședințe, o sală cu scaune dispuse în semicerc, în partea din față a acestuia
exista o tribună, iar în dreapta tribunei era amplasată banca
miniștrilor. Clădirea era deschisă publicului pentru vizitare doar în
afara orelor de ședință, în urma acordului obținut de la unul din funcționarii
instituției. Cetățenii români puteau lua parte la lucrările camerei doar dacă
aveau semnătura unui deputat pe un tichet de intrare, cetățenii străini având
nevoie de semnătura ambasadei țării sale.În locul fostului palat al Adunării
Deputaților, în anul 1907 este ridicată actuala construcţie, după planurile
arhitectului Dimitrie Maimarolu. Fațada construcției realizată în stil
neo-claisc, cu o lungime de 80 metri, are un parter impozant și este dominată
de centrul acesteia, corpul intrării, decroșat având un peristil format din 6
coloane ionice, grupate câte două. Cupola clădirii este asemănătoare cu cea a
Ateneului Român din Bucureşti, o altă clădire reprezentativă a capitalei. Lucrările de ridicare a clădirii au fost conduse de
inginerul George (Gogu) Constantinescu. În construcţie au fost folosite
elemente de beton armat, fiind prima clădire din beton armat din ţară. Cu
timpul a suferit diverse modificări. Cea mai importantă a fost refacerea
cupolei, care s-a prăbuşit la cutremurul din 10 noiembrie 1940. Suprafaţa
totală construită este de 7.000 de metri pătraţi. Clădirea are mai multe
niveluri, care pot fi sesizate mai bine de pe latura de răsărit a dealului. Pe
panta acestuia se ridică două subsoluri şi un extensol (subsol III parţial),
parter şi două etaje. Ultimul etaj este în mare parte mansardă. Interiorul
cuprinde mai multe săli, birouri şi anexe, grupate în patru aripi, dispuse în
jurul unei aule mari, care este de altfel piesa dominantă a întregii clădiri.
Imobilul este din zidărie masivă, iar acoperişul este în mare parte din beton
armat. Potrivit specialiştilor, arhitectura exterioară, cât şi cea interioară,
se apropie de arta neoclasicismului, cu influenţe din barocul francez. Faţada
centrală, cea mai expusă privirilor, este orientată spre catedrală şi paraclis,
şi are intrarea evidenţiată printr-un portic impunător, care se sprijină pe doi
masivi de zidărie şi şase coloane de piatră. Ele sunt aşezate pe câte un
postament de piatră înalt de un metru. Pe fronton, sub cornişe, stă scris:
Palatul Patriarhiei. Deasupra cornişei este acoperişul, o mare cupolă cu baza
circulară şi ferestre rotunde de jur-împrejur, învelită cu tablă ornamentată,
care se prelungeşte la vârf cu o boltă cu ferestre semicirculare şi un glob
metalic pe care se înalţă o acvilă. La întrarea principală, din spatele
coloanelor de piatră, sunt trei uşi masive de stejar, în două canate. Doar un
ochi format şi curios poate descoperi că pe fiecare canat există câte o plăcuţă
de alamă incrustată cu stema Principatelor Unite (acvila Ţării Româneşti şi
bourul Moldovei) şi anul 1908 (data construcţiei clădirii). O altă intrare,
secundară, se găseşte în colţul de nord-est. Privită dinspre clopotniţă, aripa
de est a clădirii este deosebită prin echilibrul volumelor, forma şi dispunerea
ferestrelor. De asemenea, impresionante sunt şi scările placate cu dale de
piatră, care coboară domol panta de sud a dealului, în parcul din spate. Aici,
o altă intrare, la fel de impunătoare ca celelalte. Parcul se întinde pe o
suprafaţă de 3000 de metri pătraţi şi este o adevărată oază de linişte şi
reculegere. Mai departe, la parterul intrării principale, este un hol de
marmură, în formă de patrulater, lung de 15 metri. Plafonul este de fapt o
boltă cu arcade sprijinite pe coloane de marmură. Arcadele bolţii sunt
ornamentate cu stucaturi. Încăperea este luminată de luminatoare mari, montate
în plafon. Pereţii sunt placaţi cu panouri de marmură albă, în formă de rame,
iar pardoseala cu plăci de marmură cu motive geometrice. Pe peretele de sud,
între coloane, tronează icoana Maicii Domnului şi stema Patriarhiei. Începând cu anul 1997, de când a revenit Patriarhiei,
în diferite spaţii ale palatului se desfăşoară şedinţele Adunării Naţionale
Bisericeşti şi ale Adunării Eparhiale a Arhiepiscopiei Bucureştilor, conferinţele
preoţeşti, consfătuirile profesorilor de religie, întâlniri ale ierarhilor cu
preoţi, profesori, studenţi teologi şi elevi seminarişti, concerte de muzică
bisericească şi de colinde, expoziţii de icoane, alte activităţi bisericeşti.
Tot aici sunt birourile unor sectoare ale Administraţiei Patriarhale, redacţia
periodicului „Chemarea Credinţei“, a Biroului de Presă al Patriarhiei.În ziua
de 27 octombrie 2007, cu ocazia sărbătorii Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou,
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a sfinţit şi inaugurat studiourile
posturilor de Radio şi Televiziune Trinitas, instalate aici şi dotate cu
mijloace tehnice moderne. Din data de 16 iunie 2008, în Palatul Patriarhiei
funcţionează şi Agenţia de Ştiri BASILICA. Din orice parte e privită, clădirea
se înfăţişează sub o altă dimensiune, cu excepţia aripii de vest, care a rămas
din construcţie neterminată. Înaintând, paşii urmăresc partea de sud a holului
de marmură, unde se deschide un coridor, care înconjoară aula mare de formă
circulară, în jurul căreia sunt dispuse toate celelalte încăperi şi coridoare.
Câte un coridor circular, identic cu cel de la parter, se află la etaj şi la
mansardă. Aula are 900 de locuri pe scaune, din care 400 la parter şi 500 la
cele două balcoane. Accesul în sală se face din cele trei coridoare circulare,
de la parter, etaj şi mansardă, prin 12 uşi de stejar în două canate. Mai
departe, pe o platformă de lemn cu opt trepte se află un pupitru prezidial. La
dreapta şi stânga acestei platforme sunt două pupitre semicirculare, cu scaune
tapisate, ridicate cu patru trepte de la podea. Pereţii au lambriuri de lemn
sculptate cu motive geometrice. Lumina naturală pătrunde prin plafon, unde se
deschide o mare cupolă circulară, asemănătoare cu cea a Ateneului, cu ferestre
rotunde şi geamuri colorate în armătură metalică. Mobila din lemn masiv şi
fotoliile tapisate cu catifea purpurie, precum şi acustica sunt de calitate
superioară. Coridorul circular de la parter are ornamentate şi lambriuri, este
mobilat cu fotolii şi canapele. Tot aici sunt expuse tapiserii şi tablouri în
ulei ale unor ierarhi ai Bisericii, patriarhul Miron Cristea şi mitropoliţii
Dionisie Lupu, Veniamin Costachi, Calinic Miclescu, Ghenadie Petrescu, Conon
Arămescu Donici. De asemenea, palatul adăposteşte două picturi ce reprezintă
momente importante din istoria României, respectiv a Bisericii Ortodoxe Române,
proclamarea Marii Uniri din 1 Decembrie 1918, ridicarea Mitropoliei la rangul
de Patriarhie (1925) şi încoronarea primului patriarh al Bisericii Ortodoxe
Române (Miron Cristea). O încăpere cu ferestrele spre paraclis închide aripa de
vest a palatului, rămasă neterminată. Această încăpere, cu pardoseala de lemn,
cu trei candelabre din cristal de Bohemia fixate în plafon, şi mobilier modern,
serveşte ca sală de şedinţe. Spaţiile aripii de est au o construcţie şi
ornamentaţie aparte. Sunt înalte şi spaţioase, cu ferestre spre curtea
exterioară, uşi de acces din coridor şi uşi de trecere din una în alta. Aici se
găsesc: Salonul „Sanctus Apostolus Andreas“, Salonul „Sanctus Dionysius
Exiguus“, Salonul „Sanctus Johannes Cassianus“, Salonul „Sanctus Niceta
Remesianae“ (Episcopus), Salonul „Sanctus Princeps Stephanus Magnus“, „Sancta
Parascheva“. Încăperile au primit de curând denumirile în latină din partea
Preafericitului Părinte Daniel. Uşile mari, de stejar masiv, în două canate,
sunt sculptate în partea de sus, ca şi tocurile de la ferestre, cu motive
florale şi geometrice. Plafoanele şi pereţii sunt încărcaţi cu panouri
dreptunghiulare de zidărie, ca nişte oglinzi înrămate şi ornamentate cu
elemente baroce. Predomină liniile curbe, frânte, care formează medalioane,
rozete, făclii, ghirlande cu flori, frunze, fructe. Culorile predominante sunt
roşu, albastru, vernil şi auriu. De plafoane sunt fixate candelabre mari de
metal galben şi cristal de Bohemia, cu mai multe braţe. Toate încăperile sunt
mobilate simplu şi sumar, cu excepţia celei din colţul de sud-est, numită Sala
de întruniri Conventus (fosta „Nicolae Iorga“), dotată cu o frumoasă masă ovală
de lemn sculptat şi scaune tapisate pentru conferinţe. În perioada
1948 – 1989 aici a avut sediul forul legislative al statului comunist – Marea
Adunare Națională. După Revoluția din anul 1989 aici a avut sediul Camera
Deputaților, camera inferioară a Parlamentului României, pentru ca din anul
1997 această să își desfășoare ședințele în clădirea nouă a Casei Poporului.
Vechea clădire a forului legislativ românesc a revenit la vechea destinație de
Palat al Patriarhiei Române.
Magazinul universal - Unirea
Magazinul Unirea din municipiul
București, denumire
actuală - Unirea Shopping Center este
un centru comercial situat în centrul orașului, în Piața Unirii. Magazinul
are o suprafață totală de circa 84000 metri pătrați, din care doar corpul
central ocupă 32.00 metri pătrați. Acționarul majoritar al magazinului
Unirea Shopping Center este compania Nova Trade (controlată de omul de
afaceri Dan Adamescu, care deține 65,4% din acțiuni, urmată de Unirea
Shopping Center cu 10,95%, SIF Muntenia cu 9,06% și alți acționari
mai mici cu 14,75% Titlurile societății se tranzacționează la categoria de bază
a pieței Rasdaq sub simbolul SCDM. În anul 2009 cifra de afaceri a
magazinului a fost de 23 milioane euro. Clădirea a fost proiectată de către
arhitectul Gheorghe Leahu în anul 1975. Magazinul – nava amiral a comerțului
românesc, a fost inaugurat în data de 2 septembrie 1976, în prezența lui
Nicolae Ceaușescu. Inițial, într-o formă redusă la fațada dinspre Piața Unirii,
magazinul a fost ulterior extins în anii '80 cu 2 aripi (Călărași și cea
dinspre Bulevardul Unirii). În anii 2000, magazinului i-a fost adaugată o
parcare supraterană etajată.
Dinamoviada internațională înot-polo - București 1983
Dinamo a fost și
este încă denumirea unor cluburi sportive românești dar și din
alte state ale fostului lagăr comunist. Aceste cluburi funcționau sub
patronajul (sponsorizarea) Ministerelor de Interne (Afacerilor interne sau cum
se mai numeau ele atunci). Periodic aveau loc competiții interne sau
internaționale ale sportivilor legitimați la aceste cluburi. Aceste competiții
se numeau Dinamoviade și în cadrul
lor se desfășurau atractive și importante concursuri în diverse sporturi.
Piesa de mai sus s-a conferit tuturor participanților la Dinamoviada internațională de înot-polo ce a avut loc la București în anul 1983.
Piesa de mai sus s-a conferit tuturor participanților la Dinamoviada internațională de înot-polo ce a avut loc la București în anul 1983.
Natația (Înotul) este mișcarea de deplasare
a oamenilor sau animalelor prin apă, de obicei fără niciun fel de
asistență. Tipurile sau stilurile de înot sunt craul, bras, fluture sau spate,
dar și anumite derivate ale acestora, de exemplu bras lung, spate dublu
etc. Natația este un sport nautic și disciplină sportivă în care
sportivii se întrec în mai multe probe care implică deplasarea în apă prin
înot. Natația cuprinde mai multe ramuri sportive: înotul sportiv, polo pe
apă, sărituri în apă și înot sincron. Pe lângă aceste ramuri ale natației ar
mai putea fi incluse și altele, cum ar fi: înotul de fond (maratonul nautic),
înotul subacvatic, înot masters. Unele probe de înot sunt incluse și în
competițiile de triatlon și pentatlon modern.
Polo pe apă este
un sport nautic pe echipe. Se dispută între două echipe alcătuite din 7
jucători fiecare: 6 jucători de teren și un portar, pe banca de rezerve fiind
încă maximum 6 jucători. Portarul este singurul jucător căruia i se permite să
atingă mingea cu două mâini, să lovească mingea cu pumnul închis și să atingă
fundul piscinei, dar nu i se permite să depășească mijlocul piscinei. Teoretic
polo pe apă se seamănă jocului de handbal. Jocul de polo pe apă are durata a 4 reprize a câte 8
minute fiecare. Lungimea bazinului este de 30 metri pentru bărbați și 25 metri
pentru femei, iar lățimea de 20 metri. Adâncimea apei este de cel puțin 1,8
metri. Este cel mai vechi sport de
echipă jucat la toate edițiile Olimpiadelor sportive de vară, din anul 1900, de
când a fost introdus ca sport olimpic. Britanicii sunt considerați
părinții polo-ului pe apă, primul joc la ei având loc la 14 iulie 1876. În România, primele echipe de polo au apărut
la Cluj, Timișoara și Târgu Mureș. În anul 1952, la Jocurile olimpice de la
Helsinki, România este prezentă pentru prima dată cu o echipă de polo.
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru milioane. Prima
mențiune a localității apare în anul 1459. În anul 1862 devine
capitala României. De atunci suferă schimbări continue, fiind centrul scenei
artistice, culturale și mas-media. Între cele două războaie mondiale,
arhitectura elegantă și elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În
prezent, capitala are același nivel administrativ ca și un județ și este
împărțită în șase sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică,
comunistă și actuală ale orașului precum și câteva locuri frumoase ale
Bucureștiului de acum sau altădată și chiar unele trimiteri poștale ilustrate.
Academia militară
Azilul Domnița Bălașa
Arenele Romane
Casa Berkowitz
Banca Chrissoveloni
Strada Lipscani
Aleea Patriarhiei
Azilul Elena Doamna
Băile Eforiei
Banca Marmorosch Blank & Co - Sediul 5 - Str. Lipscani nr.8
Biserica Albă
Ateneul popular Dichiu
Arcul de triumf
Banca Belgia
Banca Națională
Ateneul Român
Academia comercială
Arsenalul
Azilul Ghiță și Eliza Cantacuzino
Muzeul național al țăranului român Dimitrie Gusti
Casă autentică din Moișeni. jud. Satu Mare - Țara Oașului
__________________ooOoo__________________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitoarea norvegiană Sigrid Undset,
a trăit între anii 1882 - 1949
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 09.02.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu