1. În data de 29
noiembrie 2021 Banca Națională a Republicii Moldova a lansat în circuitul numismatic mondial o monedă comemorativă cu
valoarea nominală de 50 lei, care celebrează planta Popâlnicul nobil denumire științifică - Hepatica nobilis Mill.
În centrul câmpului aversului
monedei este redată Stema Republicii Moldova, în partea de sus este înscris
anul emisiei “2021”, în partea de jos, sub o linie orizontală, este înscrisă valoarea monedei “50 LEI” și periferic
circular, în exergă, este aplicată inscripția: “REPUBLICA” (doar pe partea
stângă) și “MOLDOVA” (doar pe partea dreaptă). În planul central al reversului
este redată imaginea color a Popâlnicului nobil. Urmând circumferința monedei,
sunt gravate cu majuscule inscripțiile „CARTEA ROŞIE", „POPÂLNIC
NOBIL" și „HEPATICA NOBILIS MILL”. Caracteristicile tehnice ale
monedei sunt următoarele:
valoarea – 50 lei,
- data emiterii – 29 noiembrie 2021,
- seria – “Cartea Roșie a Republicii Moldova”,
- metal (compoziție) – argint,
- puritatea – 99,9%,
- forma – rotundă,
- diametrul – 35 milimetri,
- greutatea – 22 grame,
- calitatea – proof,
- margine – zimțată
- tiraj – 300 exemplare.
Popâlnicul
nobil,
denumire științifică - Hepatica nobilis
Mill, este o plantă din familia Ranunculaceae, răspândită în Europa şi
Extremul Orient. Creşte în pădurile de foioase în locaţii umbrite şi
semiumbrite, pe substraturi calcaroase. Colectarea plantei în orice scop, este
interzisă. Este cunoscută şi sub alte denumiri populare: trei crai, crucea voinicului, popâlnic iepuresc. Aproape necunoscut
în antichitate, popâlnicul nobil a început să fie cunoscut în Europa în secolul
al XV-lea şi folosit în tratarea bolilor de ficat. În Grecia antică, această
miraculoasă plantă era consacrată lui Jupiter, simbolizând focul şi dragostea.
În Japonia, popâlnicul se cultiva în exclusivitate ca plantă ornamentală încă
în secolul al XVII-lea. Este o plantă erbacee,
perenă, cu rizom scurt, îngroşat, brun-întunecat cu numeroase rădăcini
adventive cu tulpină scapiformă, erectă, pubescentă. Frunze sunt sempervirescente,
trilobate, pieloase cu baza cordată, lung-peţiolate; peţiol de 5-15 cm lungime;
lobi ovali, cu marginea întreagă, iar florile sunt solitare, terminale, de
circa 15-25 mm în diametru, albastre-violet sau roze. Planta înfloreşte la
sfârşitul lunii martie – începutul lunii aprilie. În cultură plantele au nevoie
de condiţii speciale. Preferă sol bogat, uşor, parţial umbrit şi uşor umed. Atenţie! Utilizarea internă a
popâlnicului necesită multă atenţie şi supraveghere medicală obligatorie.
Autotratamentul, fie el şi chibzuit, nu este lipsit de riscuri.
2. În luna mai a anului 2022 Banca Națională a Republicii Moldova a lansat în circuitul numismatic mondial o monedă comemorativă cu valoarea nominală de 50 lei, care celebrează trecerea a 80 de ani de la nașterea lui Mihai Dolgan.
2. În luna mai a anului 2022 Banca Națională a Republicii Moldova a lansat în circuitul numismatic mondial o monedă comemorativă cu valoarea nominală de 50 lei, care celebrează trecerea a 80 de ani de la nașterea lui Mihai Dolgan.
În centrul câmpului aversului monedei,
în interiorul unui cerc periferic continuu, este redat chipul
lui Mihai Dolgan privind ușor spre dreapta, suprapus peste imaginea unui disc
de pickup. Undeva în dreapta jos se distinge o claviatură de pian, iar dreapta
sus periferic circular sunt aplicate pe două rânduri inscripțiile: “MIHAI
DOLGAN” (numele personajului) și “1942 - 2008” (anii de viață). În planul central al reversului, în interiorul unui cerc
periferic continuu, este redată Stema Republicii Moldova, în partea de sus este
înscris anul emisiei “2022”, în partea de jos, sub o linie orizontală, este înscrisă valoarea monedei “50 LEI” încadrată de înscrisurile: ”Ag 999” (materialul, din care este confecționată moneda, și puritatea acestuia) și “22,0 g” (greutatea
monedei). Caracteristicile tehnice ale
monedei sunt următoarele:
- valoarea – 50 lei,
- data emiterii – 29 noiembrie 2021,
- seria – “Personalități”,
- metal (compoziție) – argint,
- puritatea – 99,9%,
- forma – rotundă,
- diametrul – 35 milimetri,
- greutatea – 22 grame,
- calitatea – proof,
- margine – zimțată
- tiraj – 500 exemplare.
Mihai Dolgan a fost un aprecia
compozitor și interpret de muzică ușoară din Republica Moldova. El s-a născut la data de 14
martie 1942 în localitatea Vladimireuca din județul interbelic Bălți – România
și a decedat la data de 16 martie 2008 la Chișinău. În anul 1949 el și toată
familia au fost deportați în Siberia, fiind încarcerați într-un lagăr. Revenit
în țară, în anii 1956–1967 a lucrat ca acordeonist la Casa de cultură
din localitatea Sîngerei. El a fondat în anul 1967 legendara formație
basarabeană muzicală Noroc. Între anii 1971 – 1974 a lucrat la diverse
filarmonici din Rusia și Ucraina. Din anul 1974 a condus formația
muzicală "Contemporanul", unde s-au produs majoritatea talentelor de
interpreți vocali și instrumentali din Republica Moldova. Pentru meritele sale a
fot multiplu recompensat și decorat: Ordinul
Republicii, Medalia
Mihai Eminescu, Artist
Emerit
și Artist al Poporului. Celebrul compozitor a lăsat un tezaur muzical impunător: șlagăre nemuritoare, printre care „De ce plâng chitarele?”, „Dor, dorule”, „Cântă un artist”, „Primăvara”, „Soare”, „Toamnele” ș.a. Creația lui Mihai Dolgan constituie un adevărat fenomen artistic. Compozitorul a educat generații întregi, cultivându-le gustul pentru muzica bună, rafinată, modernă.
3. Începând cu 23 decembrie 2022, Banca Națională a Moldovei A pus în circulație o monedă comemorativă ca mijloc de plată și în scop numismatic.
și Artist al Poporului. Celebrul compozitor a lăsat un tezaur muzical impunător: șlagăre nemuritoare, printre care „De ce plâng chitarele?”, „Dor, dorule”, „Cântă un artist”, „Primăvara”, „Soare”, „Toamnele” ș.a. Creația lui Mihai Dolgan constituie un adevărat fenomen artistic. Compozitorul a educat generații întregi, cultivându-le gustul pentru muzica bună, rafinată, modernă.
3. Începând cu 23 decembrie 2022, Banca Națională a Moldovei A pus în circulație o monedă comemorativă ca mijloc de plată și în scop numismatic.
Moneda face parte din seria „Poveștile
copilăriei” și este dedicată capodoperei „Amintiri din copilărie” - expresie
admirabilă a forței creatoare a povestitorului român Ion Creangă. În câmpul central al aversului, în interiorul unui cerc
liniar continuu se prezintă Stema Republicii Moldova, în partea de sus – anul
emiterii “2022”, în partea de jos, sub o linie, pe două rânduri orizontale – valoarea “20 LEI” și periferic circular - inscripțiile: “REPUBLICA” (pe partea stângă) și ”MOLDOVA” (pe partea
dreaptă). În câmpul central al reversului și tot în interiorul unui cerc liniar
continuu, pe fundalul unui cireș și a unei case țărănești se regăsesc imaginile
unor personaje din opera “Amintiri din copilărie” a lui Ion Creangă (în partea dreaptă) și (în partea stângă) – înscrisul stilizat
“AMINTIRI DIN COPILĂRIE” și o carte deschisă. Comercializarea
monedei către publicul larg se efectuează prin intermediul băncilor licențiate din Republica Moldova.
Principalele caracteristici tehnice ale monedei sunt următoarele:
- seria – Poveștile copilăriei
- valoarea nominală – 20 lei
- material compoziție – tombac argintat
- forma – rotundă
- diametrul – 35 milimetri
- greutatea – 20 grame
- margine – zimțată
- tiraj – 300 exemplare
“Amintiri din copilărie”, capodoperă și expresie a forței creatoare a marelui
povestitor român - Ion Creangă, este prima epopee a satului și o atitudine a
sensibilității, o acceptare a vieții, în ecourile ei, profund umane, cu
filosofia ei resemnată. În acest epos popular neuitatele tipuri ale eroilor
sunt surprinse în structura lor etică, mama, tatăl, frații, bunicul și bunica,
mătușile și megieșii cresc în esența lor morală cu liniștirile și defectele
fundamentale ale țăranului legat de realitățile satului. Geniul lucid și mișcător,
spiritul realist și umorul melancolic al autorului “Amintirilor din copilărie” evidențiază exclusiv natura umană. Umorul lui Creangă
este umorul vieții, fenomen magnific, în care durerea și bucuria, răul și
binele, prostia și inteligența, umbra și lumina se îmbrățișează armonios și
organic zi de zi. Amintiri
din copilărie este una dintre principalele lucrări ale scriitorului
român Ion Creangă. Cea
mai mare dintre lucrările sale aparținând genului
memorialistic, ea
conține unele dintre cele mai caracteristice exemple de narațiune la persoana
întâi din literatura română, fiind considerată de critici capodopera lui
Creangă. Structurată în capitole separate scrise de-a lungul mai multor ani
(între 1881 și 1888), părți din ea au fost citite în fața cenaclului
literar Junimea din Iași. Trei dintre cele patru secțiuni au
fost publicate în timpul vieții lui Creangă de revista Convorbiri
Literare, ultima parte rămânând neterminată după moartea scriitorului. Cartea
oferă o relatare detaliată a copilăriei lui Ion Creangă, petrecută în ceea ce
era atunci Principatul Moldovei, cu amănunte privind peisajul social al
universului copilăriei sale, descriind relațiile dintre eroul principal,
cunoscut în acest context ca Nică al lui Ștefan a Petrei sau Nic-a
lui Ștefan a Petrei, și diversele persoane cu care interacționează. Amintiri
din copilărie a fost editată și publicată de mai multe ori, și este
văzută ca o lucrare clasică a literaturii pentru copii în limba română. A
constituit sursă de inspirație pentru mai mulți autori și a stat la baza filmului
omonim din anul 1964, realizat de regizoarea română - Elisabeta
Bostan.
xxx
"THE END"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_____________xxx_____________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Romania 1918 - 2018 (Centenarul Marii Uniri)
Marea Unire din 1918 a fost rezultatul unui proiect de țară la care a
contribuit toată națiunea, de la oamenii politici și ofițerii care au gestionat
situația creată de Primul Război Mondial, până la țăranii care s-au rupt de
glie și au apărat patria cu arma în mână. Când a izbucnit războiul, românii se
aflau răspândiți în trei state – Regatul României, Austro-Ungaria și Rusia
țaristă. Conflagrația mondială a adus românilor de pretutindeni încercări
grele: concentrarea pe front, internări în lagăre, refugii, boală, foamete etc.
Însă, la sfârșitul războiului, situația s-a întors în favoarea lor și s-a creat
posibilitatea unirii într-un singur stat.
Prima provincie care s-a unit cu
Țara a fost Basarabia. Partea de răsărit a Moldovei istorice a ajuns în granițele
Rusiei în 1812, după înfrângerea Imperiului Otoman într-un război cu trupele
țarului. În februarie 1917, țarul a fost alungat de revoluționari, iar
popoarele din imperiu au început să ceară drepturi naționale. În noiembrie
1917, Marele Congres al Ostașilor Moldoveni a decis convocarea unui Sfat al
Țării, o adunare care trebuia să fie aleasă și reprezentativă pentru toate
naționalitățile și straturile sociale. Sfatul Țării a proclamat mai întâi
autonomia Basarabiei, iar mai apoi, independența. Copleșiți de dezordinile
provocate de soldații ruși și germani, liderii basarabeni au cerut intervenția
armatei române, care a trecut Prutul și a stabilizat regiunea. Conștienți că
singura soluție pentru Basarabia era unirea cu România, liderii Sfatului Țării
au început negocieri cu guvernul de la Iași. Autoritățile române au propus
dezbaterea chestiunii unirii în ședința Sfatului Țării din 27 martie 1918. În
deschiderea lucrărilor au vorbit Ion Inculeț, președintele Sfatului, și
Alexandru Marghiloman, prim-ministrul român. Unirea a fost aprobată cu
majoritate de voturi, fiind acceptată imediat de Marghiloman, iar mai apoi de
Regele Ferdinand I.
A doua regiune care a proclamat
unirea cu Regatul României a fost Bucovina. Teritoriul fusese desprins din
Moldova istorică în anul 1775, printr-o tranzacție dintre Imperiul Otoman și
Imperiul Habsburgic. Înfrânți în Primul Război Mondial, austriecii au încercat
să păstreze unitatea statului printr-o proclamație a împăratului, prin care
propunea federalizarea. Pentru bucovineni nu avea însă nici un plan concret,
drept pentru care ucrainenii au lansat mai multe proiecte de integrare a
fostelor teritorii moldave în statul pe care și-l proiectau în regiune.
Începând din luna octombrie 1918, Iancu Flondor, Sextil Pușcariu și alți
patrioți bucovineni au inițiat organizarea politică a românilor și au cerut
unirea cu Regatul României. Datorită dezordinilor provocate de naționaliștii
ucraineni și bolșevici, Consiliul Național al românilor a cerut intervenția
armatei române în Bucovina. Generalul Iacob Zadik și ostașii săi au intrat în
Cernăuți la 11 noiembrie, restabilind ordinea în oraș. Naționalitățile din
Bucovina au fost convocate, la 28 noiembrie, într-un Congres General, votând cu
majoritate zdrobitoare unirea „pe vecie” cu România.
Desăvârșirea unității naționale a
românilor s-a consacrat la Alba Iulia, la 1 decembrie 1918. Ca și bucovinenii,
ardelenii au trecut la acțiuni concrete pentru viitorul lor după destrămarea
Austro-Ungariei, în octombrie 1918. Întruniți la Oradea, patrioții
transilvăneni au decis că națiunea română era „liberă de orice înrâurire
străină”. Declarația a fost citită de Alexandru Vaida-Voevod în Parlamentul de
la Budapesta, iar apoi românii au convocat o Mare Adunare Națională, care să
decidă soarta Transilvaniei. O parte dintre delegați au fost aleși prin vot
universal, iar restul au fost desemnați din rândul clerului și asociațiilor
culturale. Adunarea s-a ținut la Casa Armatei din Alba Iulia, iar cei 1.288 de
delegați au votat unirea teritoriilor locuite de românii din Ungaria cu Regatul
României.
Alexandru cel Bun - Domnul Moldovei
Alexandru
cel Bun, fiul lui Roman I Mușatinul, vine la domnia Ţării Moldovei susţinut militar de Mircea cel
Bătrân (domn al Munteniei), care îşi dorea un aliat în scaunul de la Suceava.
Predecesorul său, la domnia Moldovei, Iuga, este luat ostatic în Muntenia de
Mircea cel Bătrân, unde probabil şi va muri ulterior fără a reveni în Moldova.
A fost un domn paşnic, de unde şi porecla de "cel Bun", un bun gospodar, continuînd politica de extindere
dusă şi de Roman I Voievod. Ţara Moldovei s-a întins încetul cu încetul de la
nucleul unde se formase, regiunea din nord-vest cu capitala la Suceava, cu
marele oraş Baia din ce în ce mai mult. Moldova lui Alexandru cel Bun se
întindea pînă la Marea Neagră, icluzînd şi Cetatea Albă la Nistru, mare
cetăţuie, veche de pe vremea bizantinilor, deţinută apoi de negustorii
genovezi. În momentul când
Moldova devine stăpînă pe
această regiune, Cetatea Albă este încă în mîna genovezilor care acceptă însă
suzeranitatea voievodului moldovean. Mai tîrziu, în vremea lui Ștefan cel Mare,
deasupra unei întrări pe cetate, se va afla stema Moldovei, capul de zimbru
sau, mai corect, de bour, stemă ce se mai vede şi astăzi. Potrivit
celor scrise de Grigore Ureche, Alexandru cel Bun a întreprins o importantă
operă de organizare politică, administrativă şi ecleziastică a Moldovei. A
încurajat comerţul, confirmînd negustorilor polonezi un larg privilegiu în
1408, act în care este atestat pentru prima oară şi oraşul Iaşi. Pînă la Alexandru cel Bun Voievod, numirea lui Iosif ca Mitropolit
în Moldova nu era primită de Patriarhul de la Constantinopol care vroia să
impună un mitropolit grec, fapt ce a creat o mare schismă între biserica
moldovenească şi Patriarhia ecumenică (Patriarhia
Constantinopolului). Meritul lui Alexandru cel Bun a fost obţinerea acordul
Patriarhului de recunoaştere a lui Iosif ca mitropolit canonic asupra întregii
Moldove în anul 1401. Delegatul în această privinţă a domnitorului a fost
Grigore Ţamblac, originar din Tîrnova în Bulgaria, care a revenit de la
Constantinopol cu un hrisov care recunoştea pe Iosif Mitropolit al
Moldovei. În 1402 (după alţi istorici în 1415) Alexandru cel Bun a adus de
la Cetatea Albă la Suceava moaştele Sfântului mucenic Ioan cel Nou. În afară de
consolidarea Mitropoliei Moldovei, Alexandru cel Bun a întemeiat două
mănăstiri: Moldoviţa şi Bistriţa, în cea din urmă fiind ulterior înmormîntat. Lunga sa domnie a
corespuns, în general, unei perioade de pace, rezultat al politicii extrem de
abile a voievodului moldovean, care a menţinut echilibrul între Ungaria şi
Polonia. Astfel, recunoscînd suzeranitatea lui Vladislav Jagello - a încheiat
tratate de pace cu acesta în 1402, 1404, 1407, 1411 si 1415 fagaduindu-i
acestuia sfat şi ajutor împotriva oricarui duşman, Alexandru s-a asigurat de
sprijinul Poloniei în faţa oricărei încercări a Ungariei de a controla drumul
comercial care lega sudul Poloniei, trecînd prin Moldova, de gurile Dunarii, mai
precis de cetăţile Chilia şi Cetatea Albă. Acordul dintre Polonia şi Ungaria,
încheiat la Lublau la 15 martie 1412, reprezenta un mare pericol pentru
Moldova, fiind primul acord de împărţire a unui teritoriu românesc în sfere de
influenţă. Acordul nu a fost aplicat, datorită faptului că Alexandru şi-a
onorat întotdeauna obligaţiile rezultate din acceptarea suzeranităţii regelui
polon şi datorită contradicţiilor polono-maghiare. Alexandru cel Bun este
totuşi vasal al regelui Poloniei. Sunt documente despre împrejurările în care a
prestat jurământul împreună cu boierii lui, şi nu numai atît, este şi o altă
dovadă că şi-a îndeplinit îndatoririle de vasal şi a participat la o luptă
celebră între polonezi şi cavalerii teutoni. Aceşti urmaşi ai cavalerilor cruciaţi
din Palestina erau stabiliţi în nordul Poloniei, justificîndu-şi prezenţa prin
misiunea de a-i creştina pe acei păgîni care mai rămăseseră în nord-estul
continentului: lituanienii. De-atunci a rămas în limba română expresia „liftă păgînă": la
origine era „litvă păgînă"! Lituanienii rămân păgîni pînă pe la sfîrşitul veacului al
XIV-lea. Lituanienii sunt foarte buni ostaşi, şi în frunte cu voievodul lor se
întind peste ţări de limbă rusă sau ruteană. Lituania, pe la 1350, îngloba
teritoriile de astăzi ale Lituaniei, Bielorusiei, sudul şi vestul Ucrainei
(ţara Galiţiei). Era mai mare decît Polonia. Regele Poloniei a reuşit să
încheie alianţă cu marele duce al Lituaniei prin căsătorii şi, neavînd urmaş în
linie bărbătească, i-a urmat la tron Vladislav Jagetto, voievodul lituanian care s-a creştinat. Aşadar, pe la
1390, unită cu Lituania, Polonia devine de două ori mai mare. Cu vremea însă,
polonezii (noi ziceam pe vremea aceea: leşii, după numele unui trib de-al lor
zis leah), mai de timpuriu creştinaţi şi mai înaintaţi în civilizaţie, vor
asimila parţial Lituania, şi vor fi principalul element în această uniune
polono-lituaniană. Duşmanul polonezilor şi lituanienilor este ordinul
cavaleresc german care s-a stabilit pe teritoriul numit pînă la ultimul război mondial
Prusia orientală, împiedicînd accesul Poloniei la Marea Baltică. De-atunci se
duc periodic lupte între cavalerii teutoni, temuţi războinici, şi regele
Poloniei. La o mare bătălie care s-a dat la 1410 la Tannenberg sau Grunwald
(ambele nume sunt valabile), Moldova lui Alexandru cel Bun a trimis un contingent de 400 de călăreţi.
Pare o cifră derizorie, dar pentru acea epocă nu însemna puţin. Aceşti
călăreţi, e interesant ce spune cronica, au fost cei care au hotărît soarta
bătăliei aplicînd o tactică militară pe care o regăsim la Asăneşti, cei care,
la 1205, la Adrianopol, ajutaţi de cavaleria cumană, înving pe cruciaţii
francezi şi-l fac prizonier pe împăratul Baldovin al Constantinopolului. Atacă
frontal, iar cînd ajung în faţa duşmanului se opresc brusc, cum fac încă şi azi
arabii, şi se prefac că fug. Cavalerii, îmbrăcaţi în armuri, se iau după ei,
dar, fiind greoi, se împrăştie. Cavaleria uşoară se opreşte brusc din nou şi îi
înconjoară, cîte trei-patru împotriva unuia, şi îi distrug pe cavaleri. Această
tactică e încă o dovadă că de la cumani au deprins românii în Evul Mediu arta
militară: avem, la un interval de 200 de ani, exact aceeaşi tactică a
cavaleriei uşoare pentru a hotărî soarta unei bătălii. Alexandru cel Bun însă,
cu toate că l-a ajutat încă o dată pe regele Poloniei în 1422 - Bătălia de la Marienburg, la sfîrşitul
domniei sale s-a aliat cu Ungaria şi cu Ordinul Teutonic împotriva Poloniei, ca
să pună stăpânire pe ţinutul Pocuţiei, dat amanet de regele Poloniei unui
predecesor al lui Alexandru, în schimbul unui împrumut de 3 000 de ruble de
argint, niciodată restituit. Această nefericită „afacere" va
strica periodic relaţiile polono-moldovene timp de o sută de ani. De asemenea,
în timpul său, în 1420, au loc primele confruntări dintre Moldova şi Imperiul Otoman.
Turcii au asediat Chilia şi Cetatea Albă, dar Alexandru a reuşit să le apere.
Alexandru cel Bun a murit la 1 ianuarie 1432 în urma unei boli contractate în
luptele dintre Polonia şi Ungaria. În urma lui au ramas mai multi fii care s-au
luptat ani de zile pentru a ocupa tronul. Losonczi Margit, soţia domnitorului,
fiică de nobil maghiar, mama voievodului Petru I Mușat contribuie
foarte mult la sprijinul acordat catolicilor. Sub patronatul ei franciscanii
veniţi de la manastirea din Şumuleu (azi Şumuleu-Ciuc, Jud. Harghita) o
mănăstire în Bacău încă din anul 1390. Construirea bisericii gotice, care se
află pe locul bisericii actuale se poate data tot în această
perioadă. (Sursa - http://www.istoria.md)
Mănăstirea Bistriţa din județul
Neamț, este situată în satul cu același nume, comuna Alexandru cel Bun și a
fost zidită înainte de anul 1407 (prima atestare documentară) de către
domnitorul Alexandru cel Bun (1400 - 1432), care a înzestrat-o cu sate, moşii
şi odoare scumpe. În anul 1498, Ștefan cel Mare a zidit un turn
clopotniţă, cu paraclis, închinat Sfântului Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava,
cu o pictură în frescă de o mare valoare artistică şi iconografică, care se
păstrează până astăzi. În anul 1546 Petru Rareș a renovat mănăstirea şi a
construit un zid împrejurul ei.Tot el i-a dăruit satul Mojeştii cu tot cu
venitul produs de acesta. În anul 1554 Alexandru Lăpușneanu a renovat
mănăstirea complet. Bistriţa are o foarte mare valoare istorică şi arheologică
fiind inclusă în Lista monumentelor istorice din România. Este zidită în stil
bizantin, bogat ornată, având uşa de la intrare păstrată din momentul
construirii fiind lucrată cu multă artă. Se remarcă icoana Sfintei Ana, mama
Maicii Domnului. După tradiţie, această icoană a fost dată ca „dar de patron”
Doamnei Ana, soţia lui Alexandru cel Bun, de către împărăteasa Irena (Ana),
soţia împăratului bizantin Manuil al II-lea Paleologul (1391-1425) şi de
Patriarhul Matei, ai Constantinopolului, în 1401. Ulterior, familia voievodală
dăruieşte icoana Sfintei Ana Mănăstirii Bistriţa. Cu toate că Mănăstirea
Bistriţa este una dintre ctitoriile cele mai de seamă ale Moldovei, ctitorie a
patru domnitori, că are o vechime de mai bine de şase secole, că a avut un
însemnat rol duhovnicesc şi cultural, este cunoscută în mod nedrept de puţin. Mănăstirea Bistriţa,
vechea ctitorie muşatină, este situată în partea de apus a Municipiului Piatra
– Neamţ, la 8 kilometri distanţă, pe valea râului Bistriţa, spre oraşul Bicaz,
în comuna Alexandru cel Bun. Ea străjuieşte aici de peste şase veacuri ca o
neclintită mărturie de credinţă, ca un odor de mare preţ şi turn de veghe al
Moldovei, spre lauda lui Dumnezeu, spre mângâierea bunilor creştini şi
dăinuirea neamului românesc. În partea de răsărit a mănăstirii se înalţă dealul
Cetăţuia, îmbrăcat în păduri de stejar şi molid, în partea de apus străjuieşte
„platoul lui Petru Rareş”şi muntele Simon, la nord opcina Ciprianei, acoperită
de poieni, iar spre miazăzi se întinde satul Bistriţa. În mijloc, între păduri
şi sate, se află străjuind, ca o adevărată cetate, Mănăstirea Bistriţa. Incintă
mănăstirii are o formă aproape pătrată, fiind înconjurată de un zid din piatră,
înalt de 4-6 metri, prevăzut, pe alocuri, cu metereze şi zid de strajă. Incinta
închisă de aceste ziduri păstrează o atmosferă caldă, liniştită, care te
îndemnă la meditaţie, nesimţindu-te claustrat, ci protejat, nu atât de ziduri,
cât de sentimentul că eşti aproape de Dumnezeu şi de vrednicii strămoşi. Intarea
în mănăstire se face prin bolta unui turn, cu un paraclis la etaj închinat
Sfântului Ierarh Nicolae, care, împreună cu clădirea din stânga şi zidul
înconjurător al mănăstirii au fost zidite de Petru Rareş între 1541-1546. Zidul
a servit, în scurgerea vremurilor, nu numai ca înprejmuire, ci şi ca zid de
apărare, din spatele căruia se va fi auzit zgomot de arme şi se vor fi văzut
viteji încordând arcurile. A fost refăcut în 1776 de egumenul Iacov
Arhimandritul. În centrul incintei se înalţă, stăpânind împrejurimile şi
răspândind, ca o mireasmă, duhul marilor voievoizi şi clerici, biserica,
adevărată catedrală muşatină, zidită de Alexandru cel Bun între 1400-1402 şi
refăcută apoi de Alexandru Lăpuşneanu la anul 1554. În partea nord-est a
bisericii se află turnul clopotniţă zidit de Sfântul Voievod Ştefan cel Mare la
1498, cu un paraclis la etaj, închinat Sfântului Ioan cel Nou de la Suceava. De
clopotniţă este lipit un adaos ce completează paraclisul lui Ştefan cel Mare,
zidit de Petru Rareş între anii 1541-1546. În unghiul de nord-vest al incintei
vedem casa domnească a lui Alexandru cel Bun, restaurată şi înnoită de Petru
Rareş, de care se leagă un corp de chilii din secolul XVIII, în care astăzi se
află trapeza şi bucătăria mănăstirii. În partea de est a incintei se află un
corp de chilii, precum şi în partea de nord, în acesta din urmă gasindu-se
veşmântăria, biblioteca şi cancelaria mănăstirii. La intrare in incinta
mănăstirii, în partea de sud, atrage atenţia o monumentală statuie (din
marmură, înaltă de 3 m) a lui Alexandru cel Bun, ridicată în anul 1982, cu
prilejul împlinirii a 550 de ani de la moartea marelui ctitor. În afara zidului
de incintă, în partea de nord, este actuala stăreţie, un corp de chilii,
arhondaricul şi gospodăria mănăstirii. Înainte de intrare propriu-zisă in
incinta mănăstirii, în partea dreaptă, se găsesc cimitirul, biserica
cimitirului, un corp de chilii şi spaţii de cazare pentru pelerini, iar în
partea stângă livada mănăstirii.
Stema României, adoptată de cele două Camere ale
Parlamentului, reunite în sesiunea din 10 septembrie 1992, constă
într-un vultur sau o acvilă pe un scut, având aripile deschise; în cioc
ține o cruce, pe cap coroana de oțel a României, iar în gheare o sabie și
un sceptru. Între aripile protectoare se află un scut împărțit
în cinci părți cuprinzând stemele celor 5 regiuni istorice:
- Stema Țării Românești, cu capul conturnat, având în cioc o cruce, la dreapta un soare, la stânga o lună crai nou. Prima versiune este atestată pe un document din 20 ianuarie 1368 emis de domnul Vladislav I.
- Stema Olteniei. În 1872 pe emblema Principatelor Unite a fost introdus separat, în afara vulturul Munteniei și bourului moldovenesc și simbolul Olteniei, pe un fond roșu, un leu încoronat ieșea dintr-o coroana antică și o stea, totul din aur. Din 1921 ea a căpătat forma de azi, în cartierul al treilea, pe fond roșu, un leu ieșind dintr-un pod (podul de la Drobeta, ambele de aur).
- Stema Moldovei în varianta de pe stema României, capului de bour îi este asociată, pe lângă luna crai-nou și roza, o stea în locul soarelui atestat pe hrisovul din 30 martie 1392, dat de domnul Roman I.
- Stema Transilvaniei, scut împărțit în două câmpuri: în câmpul superior era o jumătate de acvilă, cu zborul desfăcut, ieșind din linia de demarcație, iar în câmpul inferior, turnuri de cetate, ultimele amintind de numele german al Transilvaniei, Sibenburger („Șapte cetăți”), nume atestat din anul 1296. Stema Transilvaniei este atestată din secolul al XVI-lea.
- Banatul, Crișana și Maramureșul nu au avut steme, dar pe data de 23 iunie 1921 s-a fost stabilit ca stema Olteniei să fie atribuită și Banatului, iar stema Transilvaniei să fie atribuită și Crișanei și Maramureșului.
- Stema Dobrogei constă din doi delfini afrontați, pe fond de azur, dispuși cu capul în jos. Simbolul a fost introdus pe stemă în 1872, și reprezenta inițial „Ținuturile Mării”, întrucât la acea dată România nu deținea și nu revendica Dobrogea, având însă ieșire la Marea Neagră prin fâșia Cahul-Bolgrad-Ismail. După 1878, când România a schimbat acest teritoriu cu Dobrogea de Nord, însemnul heraldic se referă la aceasta din urmă.
Meritul masonic
Egalitate, fraternitate, umanitate
Loja C.A,Roseti nr.7 sub obediența Marelui Ordin Român
Produsul medalistic
de mai sus este o Medalie masonică de merit emisă de Loja C.A. Rosetti nr.7 din București. Piesa este confecționată
din bronz, are forma rotundă, cu diametrul de 38 milimetri și poate fi admirată
în colecțiile Muzeului Național de Istorie a României, fiind opera gravorului
Schvartz. În centrul aversului pe două rânduri orizontale este aplicată
inscripția: “MERITUL / MASONIC”, sub fiecare
dintre cuvinte fiind marcat câte un cartuș pentru înscrirea premiului și
numelui premiantului. Pe partea stângă a
aversului este prezentată o ramură de măslin, pe coada acesteia fiind prinsă o
panglică. În centrul reversului, pe trei rânduri orizontale, este aplicată
inscripția: “EGALITATE / FRATERNITATE / UMANITATE” iar deasupra și dedesubtul acesteia sunt redate câte o
floricică stilizată de crin. Între două cercuri
liniare continui exterioare este aplicată inscripția: “:. LOJA C. A. ROSETI N°7
:. SUB OB (obediența):. M :. O :. ROMÂN. (marelui
ordin). Grupurile de trei puncte ce intercalează această inscripție sunt
simboluri specific masonice.
Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii
și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Insigna - XXV (atletism) 1932 - 1957
Atletismul apare în România la sfârșitul secolului al
XIX-lea, la inițiativa studenților care studiau în țările occidentale. În
timpul vacanțelor, aceștia promovau atletismul organizând competiții de
alergări, sărituri și aruncări. Primul concurs organizat de atletism are
loc în anul 1882 la București, cu participarea elevilor de la liceele
Sf. Sava și Matei Basarab. Treptat, crește interesul pentru activitatea
sportivă, în general, și atletism, în particular. Se organizează curse care
atrag un număr mare de concurenți, se conturează o literatură de specialitate
și sunt organizate competiții pe criterii de vârstă. Mai mult, cu prilejul
serbărilor școlare sunt introduse întreceri la alergări și sărituri la mai
multe licee din diverse orașe. În anul 1912, se
înființează Comisia de atletism, alergări pe jos și concursuri, parte din
Federația Română a Societăților Sportive. Acea comisie este de fapt
precursoarea Federației Române de Atletism (FRA), a 19-a federație pe lista
mondială, care în anul 1923 se afiliaza la Federația Internațională de Atletism
Amator (IAAF). Primele Campionate Naționale ale României sunt
organizate în anul 1914, la 16 probe, și se adresează doar bărbaților. Un
an mai târziu, în 1915, se inaugurează la București primul teren de atletism,
pe locul care devine ulterior Stadionul Tineretului. Abia din anul
1922, femeile vor avea propriile competiții, iar trei ani mai târziu vor fi
organizate primele Campionate Naționale Feminine, precum și primele Campionate
pentru juniori. În anul 1928, la Jocurile Olimpice de la Amsterdam, o
delegație a Romaniei formată din 10 atleți și 2 atlete participă pentru prima
dată la o astfel de competiție, iar în același an debutează Campionatele
Universitare din România. În anul 1930, la Atena, atleții români se
clasează pe locul al doilea, la prima ediție oficială a Jocurilor Balcanice,
iar în anul 1934, la ediția inaugurală a Campionatelor Europene, participă
4 atleți români.
În anul 1937, FRA organizează, pentru prima dată în
România, Jocurile Balcanice, iar în anul 1948 debutează seria
Campionatelor Internaționale ale României, nelipsite din Calendarele Anuale ale
FRA. Începând cu anul 1952, atleții români participă cu regularitate
la toate marile competiții mondiale și europene și scriu, cu fiecare medalie,
istoria atletismului românesc.
De-a lungul secolelor, marii artisti ai lumii au lasat
omenirii mosteniri culturale nepretuite. Arta sculpturii a dat nastere unor
capodopere care, prin maretia, valoarea si spectaculozitatea lor, au devenit
faimoase. Discobolul lui Miron este o capodopera a Antichitatii grecesti,
ce dateaza din perioada 460-450 I.Hr. Din pacate, originalul grecesc din bronz
nu mai exista, insa a devenit celebru prin numeroasele copii realizate in
marmura de artistii Imperiului Roman, atat la scara reala, cat si
redimensionate. Celebra sculptura exprima forta si energia atletica in cel
mai armonios si echilibrat mod. Desi, in prezent, se considera ca pozitia
aruncatorului este nefireasca si reprezinta o maniera ineficienta de a arunca
discul, sculptura constituie un model de rigurozitate in redarea fiecarui
muschi incordat de pe corpul atletului.
Insigna - A.C.R. (Automobil Clubul Român)
Mai jos
prezint câteva file din
istoria veche a Automobil Clubului Roman
(A.C.R.), fost Automobil Clubul Regal Roman (A.C.R.R.) 1904 –
2014.- 5 aprilie 1904. În salonul de onoare al Hotelului Boulevard din Bucureşti (clădire existentă şi în prezent), un grup de automobilişti, constituiţi în Adunarea Generală, a hotarât şi a semnat actul de înfiinţare a primei asociaţii a automobiliştilor din ţara noastră: Automobil Club Român. Automobil Club Român se înscrie, astfel, în primele 10 cluburi centenare din Europa şi în primele 14 cluburi centenare din întreaga lume
- Septembrie 1904. Are loc prima cursă de automobile din România organizată de ACR pe traseul Bucureşti – Giurgiu – Bucureşti (120 km). România a fost printre primele 6 ţări din lume care au organizat concursuri auto, după Franţa, SUA, Germania, Italia şi Austria.
- 8 decembrie 1905. ACR a fost primit ca membru al Asociaţiei Internaţionale a Automobil Cluburilor Recunoscute de la Paris, devenită ulterior Federaţia Internaţională a Automobilului (FIA).
- Anul 1914. Automobil Club Român îşi schimbă statutul în Automobil Club Regal Român (ACRR), iar timp de 33 de ani Regii României au deţinut funcţia de preşedinţi de onoare ai ACRR.
- 15 ianuarie 1921. Adunarea Generală a ACRR introduce un nou capitol în Statut (capitolul 6) privind autorizarea cluburilor regionale. Primul club regional a fost înfiinţat la 8 septembrie 1921, la Cluj. Printre membrii lui de onoare s-a numărat Octavian Goga.
- Anul 1925. ACRR s-a afiliat la Consiliul Central al Turismului Internaţional, cu sediul la Paris.
- Anul 1926. Alexandru Berlescu realizează, în premieră, înconjurul României pe un Oldsmobile, parcurgând 2447 km în 50 de ore. Are loc, de asemenea, în România, prima cursă Bucureşti – Paris şi retur, fără oprire, performanţă realizată de Henry Manu, însoţit de N. Constantinescu, pe o maşină Buick.
- Anul 1927. Este înfiinţat Automobil Club Regional Moldova de Sus, Cernăuţi, potrivit Statutului ACRR.
- Anul 1929. Automobil Club Regal Român devine membru fondator al CERCULUI DE SPORTURI BĂNEASA (Country Club), cu denumirea actuală de Clubul Diplomatic Bucureşti.
- Anul 1936. Petre Cristea şi Ion Zamfirescu (însoţiţi de Gogu Constantinescu) câştigă Raliul Monte Carlo, pe un Ford V8, performanţă considerată ca fiind cea mai mare victorie a automobilismului românesc.
- 1 ianuarie 1948. Automobil Club Regal Român primeşte denumirea de Automobil Clubul Republicii Populare Române (ACRPR), cu sediul în B-dul 6 Martie nr. 5, fiind unicul club naţional recunoscut oficial.
- Anul 1953. Este organizată Competiţia automobilistică MARELE PREMIU al RPR şi CIRCUITUL CFR pe parcelarea Floreasca din Bucureşti.
- Anul 1958. Urmare a transformărilor politice din România, desfiinţarea Regatului, la iniţiativa unui grup de automobilişti, ACRPR a fost reorganizat într-o nouă concepţie, sub denumirea de Asociaţia Automobiliştilor din România (AAR).
- 1964. Are loc prima ediţie a Raliului Dunării – CASTROL, care avea startul la Viena şi sosirea la Braşov.
- 1967. Are loc prima ediţie a Raliului României.
- 1967. Un comitet de iniţiativă a depus diligenţele necesare pentru transformarea AAR în Automobil Clubul Român. La împlinirea a 63 de ani de existenţă, asociaţia automobiliştilor din România revenea, astfel, la numele ei iniţial – Automobil Clubul Român.
- 18 octombrie 1967. ACR se mută în noul său sediu situat în Str. Nikos Beloiannis nr. 27, astăzi Str. Take Ionescu nr. 27.
- 17 mai 1974. Se înfiinţează Federaţia Română de Automobilism şi Karting (ACR – FRAK).
Set 2 insigne - F.R.O.B. (Fabrica Română de Osii și Boghiuri)
F.R.O.B.
(Fabrica română de osii și boghiuri), denumire ulterioară – I.O.B. (Întreprinderea de osii și
boghiuri), denumire actuală - S.C.
S.M.R. S.A. Balş – oraș din județul Olt (S.C. Subansambluri Material Rulant S.A.) a fost proiectată şi
construită între anii 1965 - 1970 şi a fost cunoscută peste tot în lume până în
anul 1990 ca Intreprinderea de osii şi boghiuri Balș (I.O.B.), iar după această dată
este înregistrată la Camera de Comerţ Olt cu numărul J28/31 din 1991, sub
actuala denumire. Din proiectare a fost prevăzută cu utilaje de mare
complexitate tehnologică, posedând în prezent noutăti de ultimă oră în
industria producătorilor de material rulant de cale ferată din lume.
Deschiderea României după anul 1989, către economia de piată a făcut ca
profilul uzinei să fie mult mai complex, să se asimileze noi produse, să se
dezvolte activitătile de marketing si management performante. SC SMR este
o firmă cu capital privat românesc 100%, principalul acţionar
fiind M.R. INVESTIŢII INDUSTRIALE SA Bucureşti. Suprafaţa firmei este de 50
hectare, din care circa 60% reprezintă spaţii de producţie, iar restul este
reprezentat de reţele interne de căi ferate, drumuri de acces, depozite şi
anexe. Obiectivul de activitate al SC SMR SA Balş îl constituie: producţia de
subansambluri pentru material rulant: boghiuri, osii, roţi monobloc, osii
montate, aparate de rulare, elaborarea de oţel şi turnarea de lingouri şi piese
din oţel, execuţia de piese turnate, forjate şi matriţate, construcţii
metalice, prelucrări mecanice prin aşchiere și tratamente termice. Prin produsele realizate si prin tehnologiile aplicate, bazate pe
o îndelungată experientă, SC SMR SA si-a câstigat de-a lungul timpului un loc
de frunte printre producătorii de material rulant de cale ferată din lume.
Fiind specializată în producerea de material rulant de cale ferată, SC SMR SA
este dotată cu utilaje moderne şi de înaltă productivitate care permit
desfăşurarea unui flux de fabricaţie de la materia primă până la produsul
finit. _______________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Edgar Allan Poe, scriitor american,
a trăit între anii 1809 - 1849
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 26.01.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu