1. În anul 2022
Banca centrală a statului sud asiatic Bangladeș a lansat în circulație
o bancnotă nouă cu valoarea de 50 taka, cu mai multe elemente de securitate și
cu design mai atractiv.
Principalele reprezentări de pe bancnotă sunt:
- pe avers – chipul lui Sheikh Hasina
- pe revers – calea ferată suspendată Metrorail
Sheikh
Hasina, nume
de căsătorie Sheikh Hasina Wazed, este o politiciană din Banglades,
născută în data de 28 septembrie 1947, care ocupă funcția de prim ministru
începând cu luna ianuarie, anul 2009. A mai deținut această din iunie 1996 până
în iulie 2001. Ea este persoana care a fost în această funcție cea mai lungă
perioadă de timp în istoria Bangladeshului, fiind în această poziție pentru o
perioadă combinată de peste 17 ani. Hasina este fiica primului președinte al
statului – Sheick Mujibur Rahman, fiind cea mai mare dintre cei cinci copii ai
săi. Cariera sa politică a durat mai mult de patru decenii. Anterior, a
fost lider al opoziției din 1986 până în 1990 și din 1991 până în 1995. Hasina
a fost considerată una dintre cele mai puternice femei din lume, ocupând locul
39 pe lista Forbes Magazine a celor mai puternice 100 de femei din
lume în 2020, locul 26 în 2018, și locul 30 în 2017. De asemenea, ea
a fost inclusă pe lista „primilor 100 de gânditori globali” din deceniul
actual. Hasina este membru al Consiliului femeilor lideri mondiali, o
rețea internațională de actuali și foști președinți și prim-miniștri femei. Ea a
fost inclusă și în lista celor mai influente 100 de persoane din lume a
revistei Time din 2018.
Metroul suprateran din capitala Daka este una dintre cele mai recente, rapide
și moderne magistrale de transport din
Bangladeș, aflată încă în construcție. Garniturile de tren sunt compuse din câte
șase vagoane și o locomotivă, putând transporta peste 2300 pasageri, așezați
sau în picioare, la fiecare cursă. Viteza maximă de deplasare a garniturilor de
metrou este de 110 kilometri pe oră.
2. L oteria națională
a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează
farurile spaniole.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 9 iunie 2007 prin care se popularizează Farul
Punta de n’Ensiola.
Farul Punta de n'Ensiola, numit și Farul
Cabrera, este situat
în sud-vestul Insulei Cabrera, în Parcul Național Arhipelagul Cabrera din Insulele
Baleare – Spania. El a fost dat în folosință în data de 15 august 1870, deși
construcția sa era terminată cu doi ani mai devreme. Din punct de vedere topografic el are următoarele
coordonate geografice:
- latitudine nordică - 39° 7' 45
- longitudine estică - 2° 56'
3. În anul 2022 Banca centrală a statului sud american Columbia a lansat în circulație o bancnotă nouă cu valoarea de 2000 pesos cu mai multe elemente de securitate și cu design mai atractiv.
Principalele
reprezentări de pe bancnotă sunt:
- pe avers – chipul lui Debora Arango Peres
- pe revers – Cano Cristales (Canalul de Cristal, din provincia Meta)
Débora
Arango Pérez (n.
11 noiembrie 1907 – d. 4 decembrie 2005) a fost o artistă și acuarelistă columbiană care
și-a dezvoltat opera în cadrul mișcării expresioniste. Este considerată
cea mai importantă și controversată artistă columbiană; Transgresivă în
pictura ei, ea a abordat criticile sociale și politice, precum și a fost prima
pictoriță columbiană care a pictat nuduri feminine. Ea a fost al șaptelea dintre
unsprezece copii dintr-o familie de înaltă clasă. Rebeliunea ei a început de la
o vârstă foarte fragedă, când în complicitate cu niște rude s-a îmbrăcat în
bărbat și a mers călare, activitate cenzurată pe atunci femeilor pentru că „aia
era treaba bărbaților”. În 1939 a participat la o expoziție la Club Unión și a
obținut un premiu controversat de lumea artiștilor columbieni. Un
an mai târziu i s-a organizat o expoziție individuală la Teatrul Colón și
aceasta stârnind puternice controverse din partea societății columbiene mult
prea conservatoare, astfel că la câteva zile după deschiderea expoziției, se
dispune închiderea acesteia. Artista a fost pe punctul de a fi excomunicată
pentru plângerile repetate făcute de Liga Decenței din Medellin pentru
caracterul „imoral” al cadrelor sale. Ca urmare ea se aventurează în lumea satirei politice, folosind metafore zoologice în arta sa pentru a face
aluzie la aspecte politice din societate. După peregrinări prin Europa,
nelipsind reproșurile dar și succesele, revine în țara sa și expune fără
rețineri (anii 1957 - 1964). În ciuda controverselor pe care le-a stârnit opera
sa, Arango a primit numeroase premii. De-a lungul unei cariere care a durat
aproape opt decenii, Arango a contestat constant tradiția și a stârnit
controverse în lucrările sale. Rolul femeii în societate este o temă
majoră în multe dintre lucrările lui Arango. Ea a prezentat femeile în
imagini într-un mod în care nu erau văzute în mod normal: de exemplu,
prostituate sau femei în închisoare. Débora
Arango a donat 233 de piese din operele sale de artă Muzeului de Arte Moderne
din orașul columbian Medelin (anul 1986). . Deși a fost adesea refuzată în anii
în care producea unele dintre cele mai provocatoare lucrări ale sale, astăzi este
considerată una dintre cele mai importante artiști. din Columbia, ca feministă
și ca artist politic.
Caño
Cristales (în engleză
- Crystal Channel, în limba română –
Canalul de Cristal) este un râu
columbian cu cascade și curgere rapidă, situat în provincia Meta, afluent al
râului Guayabero. Râul este numit în mod obișnuit „Râul celor cinci culori” sau
„Curcubeul lichid” și este remarcat pentru culorile sale izbitoare. Albia
râului, de la sfârșitul lunii iulie până în noiembrie, este de diferite culori
galben, verde, albastru, negru și mai ales roșu, ultima cauzată de plantele
Macarenia clavigera (familia Podostemaceae) de pe albia râului.
4. Loteria
națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează
automobilele lumii.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 20 martie 2003 prin care se popularizează automobilul Ford T 1924.
Ford
Model T (cunoscut
și ca Tin Lizzie sau Flivver) a fost un automobil
produs de Henry Ford la Ford Motor Company între anii 1908 –
1927. Automobilul ford s-a produs în diverse modele (19 de la A la T), primul
exemplar ieșind pe porțile Uzinei Piquette din Detroit, Michigan, SUA la data
de 27 septembrie 1908.Ford Model T a fost numit automobilul care a influențat
lumea. Modelul T a fost dotat cu un motor pe față ce avea 2,9 litri și 4
cilindri. Motorul producea 20 de cai-putere și o viteză maximă de
64–72 km/h. Consumul de 11,1 – 18,7 litri la 100 km este unul
remarcabil chiar și în zilele noastre. Motorul funcționa și cu gazolină
sau etanol. Modelul T a fost un model cu transmisie pe spate cu cutie cu trei
viteze din care una este pentru mers înapoi. Au
fost foarte puține schimbări de design în viața acestui model de automobil:
primul model avea radiatorul, evacuarea și farurile aparente. Până în anul 1915
portierele de la șofer și pasagerul din față lipseau. Modelul T a
folosit în premieră tehnologii foarte avansate precum folosirea oțelului cu vanadiu pentru
o mai bună duritate. Aceasta a permis componentelor lui Model T chiar să
funcționeze chiar și după 80 de ani de la fabricație! Deși odată Henry Ford a
spus ”Orice client poate avea o mașină în culoarea preferată dacă aceasta este
negru” modelele T au
fost produse în diferite culori (peste 30) între 1908 și 1914.
Ford a ales culoarea neagră ca și
culoare de bază deoarece se usca mai repede la vopsit decât alte culori
disponibile la vremea aceea, era mai durabilă și mai ieftină. Aceasta i-a
permis reducerea timpului de producție. Producția
totală a lui Model T a fost de 15.007.034 de
bucăți (în 19 ani). În anul
1914, se producea o mașină la 93 de minute. În acel an uzina Ford a
produs mai multe mașini decât toți ceilalți producători la un loc. Modelul
T a fost un mare succes comercial. Atunci când Model T a ajuns la 10 milioane
de exemplare, 9 din 10 mașini din lume aveau marca Ford. De fapt a fost un
succes atât mare încât Ford nu a cumpărat nici un fel de publicitate între
anii 1917 și 1923. Ford Model T a fost primul model de automobil
asamblat în mai multe țări simultan: Canada și Anglia din 1911, Germania și Argentina din 1925,mai apoi a fost
produs și în: Franța, Spania, Danemarca, Belgia, Brazilia, Mexic și Japonia.
În permanentă căutare de noi procedee de creștere a eficienței fabricii sale,
Ford a introdus în 1913 liniile de fabricație pe componente ("banda de
lucru"). În anul 1914 mașina costa 450 – 890 dolari iar în anul 1916
prețul a scăzut la 360 dolari. În anul 1918 jumătate din mașinile din America
erau Model T. Redau mai jos alte câteva caracteristici tehnice ale acestui
automobil:
- caroserie – 2, 3 sau 4 uși, berlină, convertible, wagon, roadster
- motorizare – 2,9 litri, 20 cai putere, 4 cilindri în linie
- cutie de viteze – 2 sau 3 trepte
- ampatament – 2515 milimetri
- lungime – 3404 milimetri
- lățime – 1676 milimetri
- greutate – 540 kilograme
- pe avers – chipul lui Zayed bin Sultan Al Nahyan
- pe revers – centrala nucleară Barakah
Zayed bin Sultan Al Nahyan (n. 6 mai 1918 – d. 2 noiembrie 2004) a fost emir de Abu Dhabi pentru aproape 40
de ani (6 august 1966 – 2 noiembrie 2004). Este părintele fondator și principala
forță din spatele formării statului - Emiratele Arabe Unite, așa cum sunt
cunoscute astăzi, devenind primul președinte al acestei federații de monarhii
absolutiste, aflându-se în această postură pentru aproape 33 de ani, din 1971
până la moartea sa în 2004. El este numit popular în Emiratele Arabe Unite ca
„Părintele Națiunii”. Anul 2018 a fost declarat „Anul lui Zayed”, fiind
centenarul nașterii sale, iar pentru a marca acest an comemorativ, compania
aeriană Emirates a adăugat la designul exterior al unor avioane din
flota sa o fotografie a marelui lider alături de mesajul „Year of Zayed - 100 years from the birth of the great
leader”. (anul Zayed – 100 de ani de la nașterea marelui lider).
Centrala
nucleară Barakah
din Emiratele Arabe Unite este situată la 50 kilometri vest de localitatea
Ruwais – emiratul Abu Dhabi (având coordonatele geografice: 23°58′04″- N și 52°13′54″ - E).
Edificiul s-a realizat pe durata a zece ani (2012 - 2022) și a costat 24,4
miliarde de dolari USD. Această unitate este prima centrală nucleară din
Peninsula Arabică, a doua în regiunea Golfului Persic și prima centrală
nucleară comercială din lumea arabă, fiind format din patru reactoare nucleare
APR-1400 (trei în funcțiune, unul în curs de testare post-construcție). Primul
reactor a început să genereze electricitate în august 2020 și a intrat în
funcțiune comercială în anul 2021. Câteva date tehnice generale ale centralei
sunt:
- tipuri de reactoare – PWR
- furnizor de reactoare – firma KEPCO din Coreea de Sud
- sursă de răcire – Golful Persic
- capacitate termică – 4 x 3983 MWth
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DEH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE DIN
JUDEȚUL CARAȘ-SEVERIN
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
U.C.M. Reșița - fondată 1771 - INET Grup
(Uzina de Construcții Mașini)
Complexul metalurgic Resita a fost fondat în 3 iulie 1771 prin darea în
exploatare a primelor furnale şi forje şi reprezintă cea mai veche unitate
industrială din România şi una din cele mai vechi din Europa. U.C.M. Resita
S.A. s-a infiintat in anul 1991 din fosta Întreprindere de Construcţii de
Maşini Reşiţa (I.C.M. Resita). Dupa Legea privatizarii (nr. 58/1991) la 10
iunie 1993, proprietatea a fost transferata in proportie de 70% catre Fondul
Proprietatii de Stat si in proportie de 30% catre Fondul Proprietatii. Sus am
postat logo-ul Uzinei de construcții de mașini din Reșița. Când intri pe
poarta U.C.M. Reșița (Uzina de construcții mașini) te impresionează
dimensiunea de dezvoltare a uzinei, care are 25 de hectare de hale şi se
întinde pe o suprafaţă de 130 de hectare. La U.C.M. totul este uriaş: halele de
producţie, utilajele care ajung şi la 15 metri lungime şi înălţime,
echipamentele pentru hidrocentrale care se produc aici şi care ajung să
cântărească şi 120 de tone. U.C.M. este un mamut industrial care s-a extins în toate
direcţiile timp de două veacuri şi jumătate şi a devenit practic sinonim cu
oraşul Reşiţa, platformele industriale ale uzinei fiind amplasate în trei
regiuni diferite ale oraşului. Platforma veche este situată în partea
de sus a oraşului şi are o secţie de motoare navale, una de servomotoare, alta
de tratament termic, de mecanică grea, de generatoare mari, sculerie şi secţia
diesel, unde se făceau motoare. Platforma a doua care este praf şi pulbere
acum, unde erau sectoarele aşa -zise calde, oţelărie, turnătorie, neferoase,
forje. Toate piesele turnate din oţel sau fontă, alamă, bronz. Acum nu mai e
aproape nimic. A mai rămas doar platforma Câlnicel din cadrul U.C.M., care a
fost construită între anii 1975 - 1983. Cuprinde trei secţii, o secţie de
prelucrări mecanice mari, secţia de sudură, secţia de generatoare. Începând
din anul 1922 atelierul de întreţinere şi reparare maşini electrice existente
în Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa - UDR - (denumirea din aceea perioadă a
uzinelor din Reşiţa) a început să producă şi maşini electrice noi pentru terţi.
Etapa marchează apariţia celei dintâi fabrici de maşini electrice din
Romania. Aici s-au
produs diferite motoare trifazate de curent alternativ, motoare şi dinamuri de
curent continuu, generatoare trifazate pentru centrale electrice, motoare de
curent continuu pentru tramvaie, motoare trifazate pentru laminoare, grupuri
convertizoare, transformatoare, etc. În anii 1930-1932 la UCM Reşiţa se
realizau primele maşini electrice în construcţie sudată, pionierat în tehnică,
iar începând cu 1952 respectiv 1960 producea şi generatoare electrice pentru
turbine cu abur, respectiv generatoare electrice pentru turbine hidraulice. UCM
Reşiţa a păstrat în profil maşinile electrice de putere mare şi speciale, în
general cu caracter de unicat sau cel mult de serie mică. Înainte de anul 1989 uzina de la Reşiţa dădea de lucru
la peste 14000 de oameni, însă odată cu prăbuşirea economiei interne de după Revoluţie
şi un management privat care într-un deceniu n-a reuşit să o rentabilizeze, în
companie mai sunt astăzi 1590 de salariaţi şi aceia trăiesc cu grija că-şi vor
pierde locurile de muncă. U.C.M. a fost fondată în data de 3 iulie 1771
prin darea în exploatare a primelor furnale şi forje şi reprezintă cea mai
veche unitate industrială din România şi una din cele mai vechi din Europa. Sus
am postat logo-ul U.C.M. Reşiţa.
În anul 1862 se construieşte aici prima locomotivă Tender STEG cu 10 roţi
cuplate (vezi poza de mai sus).
Das Banater Bergland - Banatul Montan - 2015 - D.F.B.B. 1990 - 2015
25 de ani - Forumul Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin
Forumul Democrat al Germanilor din
România (FDGR) (în limba
germană - Demokratisches Forum der Deutschen in Rumänien, abreviat ca
DFDR) este o asociație a minorițății germane din România recunoscută prin
HG 599 din 4 iunie 2008 ca fiind de utilitate publică. Aceasta a fost
înființată în timpul Revoluției din decembrie 1989. În virtutea Legii
partidelor, asociația poate participa la viața politică din România și poate
propune candidați la nivel local și parlamentar. Legislația electorală le
acordă dreptul tuturor celor 20 de minorități naționale recunoscute oficial în
România la un reprezentant în Camera Deputaților. Condiția este ca organizația
să participe la alegeri și să obțină numărul minim de voturi menționat în lege.
La alegerile locale din 27 septembrie 2020, FDGR a obținut 5 mandate de primari,
5 mandate de consilieri județeni și 68 de mandate de consilieri locali.
Filiala județeană Caraș-Severin a Forumului Democrat al Germanilor din România (Forumul Democrat al Banater Berglanddeutschen - DFBB) este o asociație înregistrată care reprezintă interesele minorității germane din întreg județul. DFBB militează împotriva oricărei discriminări împotriva minorității germane din România și pledează pentru menținerea limbii materne germane în școli, cultură și presă. Ea menține și sprijină păstrarea tradițiilor culturale, sociale și religioase în satele cu populație minoritară germană. Forumul Democratic al Germanilor din judeţul Caraş-Severin are sediul pe Strada Oituz, nr.6, numără 350 membri și a fost fondat în data de 9 ianuarie 1990.
De-a
lungul timpului Banatul, deşi un teritoriu relativ mic şi destul de unitar, a
suferit nenumărate împărţiri şi divizări administrative, în funcţie de
interesele de moment ale stăpânitorilor săi. Mai ales în ultimul secol, aceste
împărţiri au ajuns să ţină cont din ce în ce mai puţin de specificul său şi de
dorinţele locuitorilor. Banatul istoric are o suprafaţă totală de 28.526 kmp,
care în 1919-1920 au fost împărţiţi între trei state astfel: 18.966 kmp au
revenit României (66,5%), 9.276 kmp se află acum în Serbia (32,5%) şi 284 kmp
în Ungaria (1%). De formă patrată, Banatul are limite naturale în trei părţi
(Mureşul la nord, Tisa la vest şi Dunărea la sud), o limită convenţională fiind
doar cea de la est, care îl desparte de Transilvania şi Oltenia. Divizat după
1779 în comitate şi după 1920 în judeţe, Banatul a suferit unele separaţii care
ar fi putut foarte bine să fie evitate, ţinând cont de suprafaţa sa relativ
mică, asemănătoare cu cea a Belgiei sau Olandei. Din păcate, de multe ori
interesele de la centru au urmărit atât tăierea sa în unităţi teritoriale
distincte şi fără legături între ele, conduse în spirit centralist, cât şi
detaşarea unor zone de margine, care au fost alipite în mod discreţionar altor
regiuni. Acum, când falimentul împărţirii în judeţe începe să fie recunoscut şi
la nivel oficial, acest lucru poate fi observat cel mai bine tocmai în regiunea
noastră. În vremea administraţiei maghiare, Banatul a fost divizat în trei
comitate, care acopereau fâşii verticale de teritoriu mergând de la nord la
sud. Cel vestic se numea Torontal, fiind acum în cea mai mare parte a sa inclus
în Serbia (Voivodina) şi Ungaria. Partea centrală o ocupa comitatul Timiş,
cuprinzând regiunea Timişoara, dar şi teritorii din sud, actualmente în Banatul
sârbesc (Vârşeţ, Biserica Albă). Zona estică o forma comitatul Caraş-Severin. După
1920, divizarea în judeţe (termen până atunci necunoscut în Banat, unde în
perioada medievală fuseseră districte, cu suprafaţă mult mai mică) s-a făcut pe
orizontală. Partea nordică a devenit judeţul Timiş-Torontal (ca un ecou al
pretenţiilor teritoriale faţă de treimea din Banat cuprinsă în alte ţări), iar
judeţul Caraş-Severin a fost în scurt timp divizat la rândul său în cele două
componente. Această situaţie s-a menţinut până în anul 1950. Trecerea de la
judeţe la regiuni nu a însemnat imediat refacerea unităţii Banatului, însă
succesivele modificări ale acestora au adus în cele din urmă forma dorită, care
a existat în intervalul 1960-1968. Lăsând la o parte aspectele negative ale
perioadei comuniste, putem spune că în sfârşit organizarea administrativă din
acei ani respecta realitatea istorică. Revenirea la judeţe în 1968 a lovit din
nou puternic în unitatea regiunii. Doar judeţul Timiş face parte din Banat în
mod integral. Caraş-Severinul cuprinde trei localităţi (Bucova, Bouţari şi
Cornişoru) care aparţin Transilvaniei (Hunedoara). La rândul său, judeţul
Hunedoara a primit satele bănăţene Sălciva şi Pojoga, iar Mehedinţiul a primit
oraşul bănăţean Orşova şi încă 11 localităţi (Baia Nouă, Coramnic, Dubova,
Eibenthal, Ieşelniţa, Jupalnic, Ogradena, Plavişeviţa, Sviniţa, Tişoviţa,
Tufări), limita istorică între Banat şi Oltenia fiind în realitate la
Vârciorova. De asemenea, aproape tot malul stâng al Mureşului a fost inclus în
judeţul Arad, care în cea mai mare parte nu aparţine Banatului. Unele probleme
apar la delimitarea nordică, întrucât Mureşul, care reprezintă limita naturală
a Banatului, trece prin mijlocul oraşelor Arad şi Lipova. Lipova este un vechi
oraş bănăţean, iar zona Aradului din stânga Mureşului este formată din trei
foste sate bănăţene (Aradu Nou, Sânnicolau Mic şi Mureşel). Din acest motiv,
considerăm că soluţia adoptată în 1960-1968 a fost cea corectă, alipindu-se
Banatului o fâşie de teren din dreapta Mureşului, care mergea până la Curtici,
Şiria şi Săvârşin inclusiv.
Placheta - Cupa veteranilor - Semenic 1988
Schiul este un sport de iarnă care
constă în coborârea unor pante înzăpezite pe schiuri prinse de ghetele
echipamentului individual. El cuprinde mai multe discipline sportive din care amintesc;
schi fond, schi alpin, slalom, sărituri cu schiurile etc.
Statiunea turistica
Semenic este situata
in judetul Caras-Severin, in Muntii Semenic. Muntii Semenic reprezinta cea mai
importanta subunitate a Muntilor Banatului, nu degeaba intreaga zona poarta
numele de Banatul Montan. Muntii Semenic fac parte din grupa sudica a
Carpatilor Occidentali, culminand cu Varful Piatra Goznei (1447 metri) si
Varful Semenic (1445 metri). Partiile de schi din Muntii Semenic se gasesc la
40 km de Resita, la o altitudine de 1400 de metri, si ofera servicii turistice
precum centre de închiriat echipament sportiv, cursuri de initiere la schi,
snowmobile, nordic walking, cicloturism, enduroturism, drumetiile. Complexul
turistic cu spatii de cazare, restaurante si baruri se gaseste la peste 1400 m
altitudine, intre virfurile Piatra Goznei si Semenic.Clima este blanda si usor
suportabila, chiar si pentru copii. In timpul iernii temperaturile se
situeaza intre -25 grade Celsius pana la +6 grade Celsius, vara intre +10 grade
Celsius si +25 grade Celsius. Semenicul este unul dintre putinele locuri din
tara unde zapada persista chiar si sase luni pe an, timp in care turistii pot
schia in voie, la preturi acceptabile. Tot în zonă, însă în Văliug, a fost
amenajată cea mai lungă pârtie de schi din ţară, de 5,8 kilometri şi o alta, de
800 de metri, dotată cu nocturnă şi tunuri de zăpadă artificială. Dintre
pârtiile mai vechi, chiar din staţiune, cea mai lungă pârtie de pe Semenic este
Uriaşul cu o lungime de 1200 de metri. Diferenţa de nivel este de 220 de metri,
iar traseul este considerat de un nivel mediu. Teleschiul poate transporta până
la 800 de persoane pe oră. Ajungând pe aici se poate vizita; colectia trofeelor de vanatoare si biserica din secolul al XIX-lea, ce fac parte din ansamblul
complexului turistic din Semenic, parcul national Semenic,
lacul Cozna de la Crivaia, rezervatia naturala Izvoarele Nerei, rezervatia
paleontologica de la Soceni, Lacul Valiug, Punctul fosilifer de la Apadia,
Delinesti, Petrosnita, Târnova, Garâna, statiunea balneoclimaterica și lacul
Trei Ape.
Arsenal Reșița
Produsul
medalistic de mai sus este o insignă emisă la comanda clubului sportiv Arsenal din municipiul Reșița. Se pare
că acest club se axează mai mult pe sportul fotbal. Din studiul internetului am
aflat că la Reșița își are sediu o societate comercială cu denumirea Arsenal
Reșița. Aceasta
a fost înființată în anul 1972 pentru a produce tunuri de calibru mare și
mijlociu. După 1990, fabrica s-a orientat și spre alte produse și servicii din
domeniul civil. Din 2001, Arsenal Reșița funcționează drept filială a Companiei
Naționale ROMARM. Se poate deduce că echipa Arsenal Reșița este susținută
financiar de această fabrică și nu are vechime mai mare decât fabrica. Sus am
postat o poza cu terenul de joc al echipei dar și un logo.
Kirchenchor Reschitza (Corul bisericesc - Reșița)
Produsul medalistic de mai sus este o veche insignă emisă
de un cor german bisericesc ce a activat cândva în orașul Reșița. Probabil că
insigna se oferea tuturor membrilor formației corale și se purta la piept. În
afară de înscrisul Kirchenchor Reschitza
(în limba română – Corul Bisericesc din
Reșița) insigna nu oferă niciun detaliu. În zadar am căutat în imensitatea
internetului. Se știe că în vremuri de demult, pe lângă multe lăcașe de cult,
au existat formații corale, în deosebi ale etnicilor germani. Jetonul I.C.M.R.R. - C
(Întreprinderea de Construcții Montaje și Reparații - Reșița)
Piesa medalistică de mai sus reprezintă un jeton emis
de I.C.M.M.R. (Întreprinderea de Construcții Montaje Metalurgice și
Reparații) din municipiul Reșița. Jetoanele
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces
într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare,
sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele
sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
Reșița (în limba maghiară Resicabánya, în germană Reschitz, în limba
cehă Rešice, in croată Ričica),
este capitala județului Caraș Severin din România, provincia Banat, care numără
aproximativ 84000 de locuitori. Istoric, localitatea este atestată din
secolul al XV-lea cu numele de Rechyoka și Rechycha. Cercetările
arheologice au descoperit în acest spațiu urme de locuire din perioada
neolitică, dacică și romană. Este menționată în 1673 cu numele Reszinitza,
ai cărei locuitori plăteau impozite către pașalâcul Timișoarei, iar în anii
1690 - 1700 izvoarele o amintesc ca depinzând de Districtul
Bocșei împreună cu alte localități din Valea Bârzavei. Conscripția
din anul 1717 o menționează cu numele Retziza, având 62 gospodării impuse
de către stăpânirea austriacă nou instaurată aici. Ea devine din 3 iulie 1771
locul de întemeiere a celui mai vechi și important centru metalurgic de pe
continentul european. Odată cu nașterea uzinelor, se pun bazele Reșiței
industriale. Sus am postat stemele comunistă și actuală ale orașului Reșița,
iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură reșițene din
vremuri diferite, dar și câteva vechi trimiteri poștale ilustrate.
Uzina electrică
Uzina de laminat și Atelierul de mașini
Biserica Romano Catolică
Industria distileriei lemnelor
Hotel Național
Atelierul de roți montate
Cărămidăria
Instalația de aglomerare
Gara de Sud
Vederi
Caraș-Severin este un județ situat la limita
provinciilor Banat și Transilvania din România, care are ca reședință orașul industrial
Reșița. Situat în partea de sud-vest a României,
județul Caraș-Severin are o suprafață de 8514 kilometri pătrați, 3,6%
din suprafața țării, ocupă locul al treilea, ca mărime între județele țării,
numără aproximativ 333000 de locuitori și cuprinde 2 municipii - Reșița și
Caransebeș, 6 orașe - Bocșa, Oravița, Moldova Nouă, Oțelu Roșu, Anina, Băile
Herculane și 69 de comune. Sus am postat harta, stemele interbelică Caraș și
Severin, comunistă și actuală ale județului Caraș - Severin, iar dedesubt pozele
câtorva monumente de cultură și arhitectură din județul Caraș-Severin, din
vremuri diferite, precum și alte frumoase locuri de vizitat pe aceste
meleaguri, dar și câteva vechi trimiteri poștale ilustrate.
Vedere - Sasca Montană
Sanatoriul - Marilla
Vedere din județ
Salonul de cură - Băile Herculane
Vedere - Ciclova Montană
Banca Graniței - Caransebeș
Vederi - Bocșa Română
Vedere - Bocșa Montană
Vedere - Baziaș
Vila Eva și Parcul - Anina
Primăria - Făget
_______________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Herbert Samuel Heelas Macauley -
inginer, jurnalist și muzician nigerian
a trăit între anii 1864 - 1946
Detaliu vignetă de pe o felicitare din Indochina
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 17.02.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu