Mai jos admiri și alte poze reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea maghiară BIRJAN, județul
BARANYA, dar și o trimitere poștală ilustrată.
Strada Rakoczi
Monumentul eroilor din primul război mondial
O intrare în localitate
Casa satului
Catargul steagului național
Scenă în aer liber
Bustul Sfântului Ștefan
Iazul de pescuit
Magazinul Enger - Strada Kossuth
Strada Lajos Kossuth
Capătul nordic al localității
Bustul Sfântului Laszlo
Arhitectură locală
Trimitere poștală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Societatea "Unirea românilor Vulturu și Zimbru"
fondată 1 august 1892 - București
Înălțată prin muncă și economie
Produsul
de mai sus este o medalie masonică, Societatea
„Unirea Românilor - Vulturnl şi Zimbrul" din Bucureşti, anul 1892. Piesa
este confecționată din bronz aurit, are forma rotundă cu diametrul de 24
milimetri și poate fi admirată în colecțiile Muzeului Național de Istorie a
României. În centrul câmpului aversului sunt reprezentate stemele Țării
Românești și Moldovei. Periferic circular, pe două rânduri, pe părțile stângă,
superioară și dreaptă este aplicată inscripția:
”SOC(ietatea) ROMÂNILOR VULTURU ȘI ZIMBRU / FOND(ată) 1 AUGUST 1892 BUCUREȘTI.”
În centrul câmpului reversului este reprezentat simbolul general al masoneriei
(gradul de Maestru-3) un compas și un echer cu brațele întrepătrunse. Periferic
circular, pe părțile stângă, superioară și dreaptă este aplicată inscripția:
”ÎNĂLȚATĂ PRIN MUNCĂ, CULTURĂ ȘI ECONOMIE.”
Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Cercul filatelic C.C.A. (Casa Centrală a Armatei)
XXV ani 1956 - 1981
Filatelia poate fi
definită ca studiul şi colecţionarea produselor filatelice, în special a
timbrelor. Dar filatelia înseamnă mai mult decât o simplă preocupare pentru
frumos. Provocare, informaţie, prietenie şi amuzament sunt doar câteva din
caracteristicile unuia dintre cele mai populare hobby-uri din lume, filatelia.
De peste 150 de ani, colecţionarea timbrelor este una din preocupările
familiilor regale, vedetelor de film, celebrităţilor din lumea sportului şi a
altor persoane din viaţa publică. Filatelia este un hobby foarte personal,
iar popularitatea sa este determinată de faptul că este flexibil faţă de
necesităţile colecţionarului. Înainte de apariţia mărcii poştale, costurile
livrării scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea primelor mărci
poştale a revoluţionat serviciile poştale deoarece funcţia de bază a
timbrelor o reprezintă plata în avans a unui serviciu poştal. De-a lungul
timpului, această funcţie s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi
principiu. Mărcile poştale îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o
anumită valoare pentru o plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de
celebrare şi promovare a patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai
presus de orice, marca poştală este un veritabil ambasador al istoriei,
culturii şi civilizaţiei umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă
libertate de mişcare şi posibilitatea de a transmite informaţii în toate
colţurile lumii.Timbrul capătă valoare în ochii privitorului fiind totodată o
plăcere pentru ochi, prin frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de
tipărire dar şi un studiu al istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi,
deoarece îţi poate dezvălui detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar
mai ales drumul parcurs de un plic până la destinaţie.Primul timbru din lume a
apărut în Marea Britanie şi s-a numit Penny Black. Optsprezece ani
mai târziu, la 15 iulie 1858 a apărut prima emisiune de mărci poştale româneşti
intitulată Cap de bour. Emisiunea a fost tipărită în Moldova şi reproduce
semnul heraldic de pe stema statului. Prima emisiune de mărci poştale din
spaţiul românesc este formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale.
Colecţionarea mărcilor poştale a avut un puternic impact in ţara noastră. Acest
hobby european a ajuns în spaţiul românesc în jurul anului 1865, în perioada de
domnie a lui Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, colecţionarii individuali
sau comercianţii de tutun vindeau primele noastre mărci poştale: Cap de Bour,
Principatele Unite sau Cuza. Nevoia de comunicare între colecţionarii de timbre
a dus la organizarea lor în diverse societăţi şi cluburi filatelice, acestea
având o activitate intensă, în special la începutul secolului al XX-lea.
Astăzi, timbrul reprezintă, alături de drapel, imn, stemă şi monedă unul
dintre simbolurile noastre naţionale.
Cercul
militar, denumirea alternativă Casa centrală a armatei sau Cercul Militar Național este o clădire din București, care
găzduiește instituția centrală de cultură a Armatei române, cu profil
cultural-educativ, artistic, recreativ-distractiv, precum și de imagine,
reprezentare și protocol. Cercul
militar a fost considerat drept locul consacrat al întâlnirilor ofiţerilor în afara
cazărmii unde se discutau probleme legate de teoria războiului, chestiuni
doctrinare sau de strategie militară. Nu trebuie neglijat nici aspectul monden
al cercurilor militare, acestea având rolul de pilon de comunicare între armată
şi societatea civilă. Ideea înfiinţării cercurilor militare în garnizoanele
armatei române a apărut în deceniul al optulea al secolului al XIX-lea cu puţin
timp înainte de războiul de independenţă. Astfel Cercul Militar al ofiţerilor
din garnizoana Bucureşti a luat fiinţă la data de 15 decembrie 1876. Noua
instituţie a fost pusă în patronajul direct al, pe atunci, principelui Carol I.
Asemenea celorlalte cercuri militare si cel din garnizoana Bucureşti era un mod
de asociere privată a corpului ofiţieresc, desfăşurarea activităţilor fiind
susţinute financiar prin cotizaţiile membrilor sau prin donaţii ori
valorificarea unor produse culturale. Primul sediu al cercului din capitală se
găsea în localul Eforiei din Bulevardul Elisabeta (în prezent sediul Primăriei
sectorului 5). Apoi, din aprilie 1887 s-a mutat în Casa Greceanu, local aflat
la intersecţia Căii Victoriei cu Bulevardul Elisabeta în apropierea Bisercii
Doamnei. La începutul secolului al XX-lea, Cercul Militar s-a mutat in Casa
Oteteleşanu în locul căreia se va ridica mai târziu Palatul Telefoanelor. Prima persoană care face publică ideea de local
propriu pentru Cercul Militar din Bucureşti apare la generalul Eraclie Arion,
idee primită cu rezerve din varii motive, primordial fiind cel financiar. In
cele din urmă, dupa dobândirea calităţii de persoană juridică a cercului si
după numeroase discuţii se obţine aprobarea pentru construirea unui local
propriu. Avand in vedere numeroasele edificii care se ridicau la acea perioadă
în Bucureşti s-a optat în cele din urmă pentru terenul pe care s-a aflat
Mănăstirea Sărindar care fusese demolată de
municipalitate în 1896. Terenul era insă în proprietatea Ministerului
Agriculturii si Domeniilor iar pentru obţinerea lui era necesară aprobarea
celor două camere ale Parlamentului. Problema a fost discutată mai întai în
Senat. Prima şedinţă în care proiectul s-a aflat pe ordinea de zi a senatorilor
a fost 19 martie 1897. Pe 24 martie, la doar 5 zile de la prima dezbatere,
proiectul este supus la vot de preşedintele Senatului, Dimitrie A. Sturdza.
Aceştia l-au admis cu 50 de voturi pentrusi 36 împotrivă.
Intenţia ca legea să intre imediat în dezbatere şi în Camera Deputaţilor nu s-a
materializat astfel încât construcţia a trebuit sa sufere amânări. La data de 26
martie 1897 guvernul condus de P.S. Aurelian a căzut şi s-a format un altul
condus de Dimitrie A. Sturdza în care portofoliul Ministerului de Război a
rămas cu acelaşi titular în persoana lui Anton Berindei, care fusese numit la
25 noiembrie 1896. Proiectul de lege a fost trecut si prin Camera Deputaţilor
unde este aprobat cu 67 de voturi pentru si doar 5 împotrivă. La 5 aprilie 1898
legea era promulgată si de Carol I. Obţinerea
terenului pentru viitorul palat reprezenta un mare pas înainte pentru Cercul
Militar din Bucureşti dar şi pentru elita militară a ţării în general. Locul
destinat viitoarei clădiri întrunea toate condiţiile necesare privind
amplasamentul unei asemenea instituţii. În plus, nu era de neglijat nici
valoarea istorică a locului. Pe acest teren a funcţionat vreme de câteva
veacuri biserica Sărindar unul dintre cele mai frumoase lăcaşe de cult din
Bucureşti. După războiul de independenţă, biserica, a rămas neîngrijită intrând
într-o stare de degradare vizibilă, în 1893 Nicolae Filipescu, primarul
Bucureştilor, hotărând dărâmarea ei. Proiectul iniţial fusese semnat de
Dimitrie Maimarolu însă de la acel moment trecuseră deja 12 ani iar noi idei
începuseră deja să se contureze in special in jurul generalului Vasile Zottu
care aprecia că proiectul corespundea doar in mică parte noilor
realităti. În consecinţă generalul Zottu împreună cu echipa sa de colaboratori
au adus o serie de modificări proiectului iniţial aceasta reprezentând cauza
unui conflict ce se va dovedi de lungă durată cu arhitectul Dimitrie Maimarolu
si cu echipa acestuia de colaboratori. În anul 1911 pentru execuția
construcției a fost acceptată antrepriza Blekman-Moscovici. Proiectantul principal al monumentalului Palat al
Cercului Militar Național a fost arhitectul român Dimitrie Maimarolu, în
colaborare cu V. Ștefănescu și E. Doneaud. Beneficiarul lucrării a fost Cercul
militar al ofițerilor din garnizoana București, organizație a ofițerilor
români înființată în 15 decembrie 1876. Fondurile necesare au fost adunate din
donații, subscripții și cotizații ale ofițerilor (circa 80%), precum și din
subvenții de stat și împrumuturi rambursabile. Palatul Cercului Militar
Național a fost ridicat pe locul fostei Mănăstiri Sărindar, pe un teren
mlăștinos. Din cauza solului umed, mlăștinos și nisipos, la recomandarea
inginerilor Anghel Saligny și elie Radu, în data de 17 mai 1912 se adoptă
soluția unei fundații pe piloni de stejar, înfipți în terenul ferm de sub
mlaștină. La declanșarea primului război mondial, construcția se prezintă
terminată „la roșu și învelită". În data de 2 aprilie 1916 „Gazeta
ilustrată" consideră că Cercul Militar din București este „podoaba
arhitecturală a țării (...), cel mai frumos, cel mai impunător din toate
palatele cu care, în ultimele decenii, știința și simțul estetic al marilor
arhitecți români și străini au înzestrat România". Ca urmare a
ocupării Capitalei de către trupele Puterilor Centrale, Cercul Militar este
evacuat. La revenirea armatei în București, clădirea este găsită devastată în
interior, reluându-se lucrările de reparații. În data de 4 februarie 1923, în prezența
regelui Ferdinand I și a reginei Maria a României, a ministrului de
război, generalul Gheorghe Mărdărescu și a comandantului Corpului 2
Armată, generalul Ștefan Holban are loc inaugurarea oficială, solemnă, a Palatului
Cercului Militar. În perioada comunistă, inscripția "Cercul Militar" de
pe frontispiciul clădirii a fost înlocuită cu inscripția "Casa Centrală a Armatei".
După 1989, aceasta a fost înlocuită cu inscripția "Cercul Militar Național".
Legea 346 din 21 iulie 2006 privind organizarea și funcționarea
Ministerului Apărării, prevede, printre altele, la art 47 că:” În cadrul
Ministerului Apărării funcționează următoarele instituții de interes național:
Muzeul Militar Național, Biblioteca Militară Națională și Cercul Militar
Național. Iată mai jos câteva repere arhitectonice ale Palatului Cercului
Militar Național:
- Scara de Onoare este o impresionantă scară din marmură, în dublă pantă, conduce oaspeții către etajul al doilea și către sălile de recepție. Scările de acest tip nu sunt doar simple elemente de legătură, ci sunt gândite ca parte din regia unui ceremonial. Pe durata parcurgerii sale, vizitatorul are prilejul să vină în contact, treptat, cu ambianța interioarelor, să le admire.
- Sala de Marmură a fost destinată de la început celor mai importante evenimente, poate fi socotită astăzi una dintre cele mai reușite realizări ale arhitecturii românești. Ferestrele înalte arcadate de pe latura dinspre Bulevardul Regina Elisabeta își găsesc echilibrul în șirul de coloane înalte care se află pe partea opusă. Motivele decorative sunt de evidentă inspirație antică, cu stilizări și prelucrări în stilul epocii. Săbii, stilete, scuturi, lănci, coifuri, săgeți, Victorii înaripate, zeități ale războiului fac aluzie, toate, la mediul militar.
- Sala Maură se află plasată în prelungirea Sălii de Marmură. Ea are pereții îmbrăcați în lambriuri din lemn de calitate, cu motive ornamentale discrete. Plafonul este conceput din casete, decorate cu motive florale stilizate și acoperite cu foiță de aur.
- Sala Bizantină își trage numele de la concepția în stil bizantin, la care se adaugă elemente specifice artei tradiționale românești. Sala este dominată de un șir de arcade care susțin un plafon casetat, arcade ce se sprijină la rândul lor pe un șir de coloane înnobilate cu frize din stucatură aurită. În interiorul arcadelor romane, la ultima renovare au fost adăugate fresce murale reprezentând imaginile unor conducători ai României independente și unele momente de referință din Istoria poporului român.
- Sala Gotică reprezintă o ambianță arhitecturală gotică, caracterizată prin arcuri frânte în ogive și prin candelabrele simple. Pardoseala este în desen gotic bavarez.
- Sala Norvegiană este inspirată din atmosfera specifică Nordului Europei, cu candelabre în forma unor corăbii ale vikingilor, plafon din lemn cu grinzi terminate în console, reprezentând chipuri de animale fantastice, inspirate tot din mitologia scandinavă, dând impresia de vechi interioare nordice.
Marea Adunare Națională - Republica Socialistă România
Palatul Marii
Adunări Naţionale, ulterior Palatul Camerei Deputaților (în
prezent Palatul Patriarhiei)
este o construcție din Bucureşti, amplasată pe Dealul
Mitropoliei. De-a lungul timpului edificiul a fost sediul instituției
legislative a statului român, până la trecerea ei în proprietatea Bisericii
Ortodoxe Române. Primele date despre dealul pe care va fi construit
viitorul Palat al Camerei Deputaților sunt din jurul anului 1650. În acea
perioadă Dealul Mitropoliei, ulterior Dealul Patriarhiei, era acoperit cu viile
domnului și viile călugărilor de la Mitropolie. Ideea de a avea în mijlocul mitropoliei
sediul forului legislativ nu este pur întâmplătoare, acest aspect este
rezultatul unor cutume ale vremurilor. Conform acestor cutume Mitropolitul era
de drept președintele boierilor, singurii cetățeni cu drept de vot, reuniți în
adunarea deputaților. Necesitatea de a avea sediul legislativului în dealul
mitropoliei este și rezultatul faptului că prin tradiție Mitropolitul nu putea
să-și părăsească locuința. Prin urmare obiceiul de a organiza adunarea
deputaților la mitropolie devine o acțiune firească, în acest sens o parte din
chiliile călugărilor fiind transformate într-o construcție care să permită
reuniunile oficiale ale legislativului. În anul 1881 are loc repararea și
reamenajarea vechii construcții a Adunării Deputaților, obținute din
transformarea chiliilor și este adăugat un amfiteatru, asemănător Palatului
Deputaților Germani (Reichstag). Amfiteatrul creat era mare, cochet, spațios și
avea două rânduri de loji și o galerie. Deputații își desfășurau ședințele în
sala de ședințe, o sală cu scaune dispuse în semicerc, în partea din față a
acestuia exista o tribună, iar în dreapta tribunei era amplasată banca
miniștrilor. Clădirea era deschisă publicului pentru vizitare doar în
afara orelor de ședință, în urma acordului obținut de la unul din funcționarii
instituției. Cetățenii români puteau lua parte la lucrările camerei doar dacă
aveau semnătura unui deputat pe un tichet de intrare, cetățenii străini având
nevoie de semnătura ambasadei țării sale.În locul fostului palat al Adunării
Deputaților, în anul 1907 este ridicată actuala construcţie, după planurile
arhitectului Dimitrie Maimarolu. Fațada construcției realizată în stil
neo-claisc, cu o lungime de 80 metri, are un parter impozant și este dominată
de centrul acesteia, corpul intrării, decroșat având un peristil format din 6
coloane ionice, grupate câte două. Cupola clădirii este asemănătoare cu cea a
Ateneului Român din Bucureşti, o altă clădire reprezentativă a capitalei. Lucrările de ridicare a clădirii au fost conduse de
inginerul George (Gogu) Constantinescu. În construcţie au fost folosite
elemente de beton armat, fiind prima clădire din beton armat din ţară. Cu
timpul a suferit diverse modificări. Cea mai importantă a fost refacerea
cupolei, care s-a prăbuşit la cutremurul din 10 noiembrie 1940. Suprafaţa
totală construită este de 7.000 de metri pătraţi. Clădirea are mai multe
niveluri, care pot fi sesizate mai bine de pe latura de răsărit a dealului. Pe
panta acestuia se ridică două subsoluri şi un extensol (subsol III parţial),
parter şi două etaje. Ultimul etaj este în mare parte mansardă. Interiorul
cuprinde mai multe săli, birouri şi anexe, grupate în patru aripi, dispuse în
jurul unei aule mari, care este de altfel piesa dominantă a întregii clădiri.
Imobilul este din zidărie masivă, iar acoperişul este în mare parte din beton
armat. Potrivit specialiştilor, arhitectura exterioară, cât şi cea interioară,
se apropie de arta neoclasicismului, cu influenţe din barocul francez. Faţada
centrală, cea mai expusă privirilor, este orientată spre catedrală şi paraclis,
şi are intrarea evidenţiată printr-un portic impunător, care se sprijină pe doi
masivi de zidărie şi şase coloane de piatră. Ele sunt aşezate pe câte un
postament de piatră înalt de un metru. Pe fronton, sub cornişe, stă scris:
Palatul Patriarhiei. Deasupra cornişei este acoperişul, o mare cupolă cu baza
circulară şi ferestre rotunde de jur-împrejur, învelită cu tablă ornamentată,
care se prelungeşte la vârf cu o boltă cu ferestre semicirculare şi un glob
metalic pe care se înalţă o acvilă. La întrarea principală, din spatele
coloanelor de piatră, sunt trei uşi masive de stejar, în două canate. Doar un
ochi format şi curios poate descoperi că pe fiecare canat există câte o plăcuţă
de alamă incrustată cu stema Principatelor Unite (acvila Ţării Româneşti şi
bourul Moldovei) şi anul 1908 (data construcţiei clădirii). O altă intrare,
secundară, se găseşte în colţul de nord-est. Privită dinspre clopotniţă, aripa
de est a clădirii este deosebită prin echilibrul volumelor, forma şi dispunerea
ferestrelor. De asemenea, impresionante sunt şi scările placate cu dale de
piatră, care coboară domol panta de sud a dealului, în parcul din spate. Aici,
o altă intrare, la fel de impunătoare ca celelalte. Parcul se întinde pe o
suprafaţă de 3000 de metri pătraţi şi este o adevărată oază de linişte şi
reculegere. Mai departe, la parterul intrării principale, este un hol de
marmură, în formă de patrulater, lung de 15 metri. Plafonul este de fapt o
boltă cu arcade sprijinite pe coloane de marmură. Arcadele bolţii sunt
ornamentate cu stucaturi. Încăperea este luminată de luminatoare mari, montate
în plafon. Pereţii sunt placaţi cu panouri de marmură albă, în formă de rame,
iar pardoseala cu plăci de marmură cu motive geometrice. Pe peretele de sud,
între coloane, tronează icoana Maicii Domnului şi stema Patriarhiei. Începând cu anul 1997, de când a revenit Patriarhiei,
în diferite spaţii ale palatului se desfăşoară şedinţele Adunării Naţionale
Bisericeşti şi ale Adunării Eparhiale a Arhiepiscopiei Bucureştilor,
conferinţele preoţeşti, consfătuirile profesorilor de religie, întâlniri ale
ierarhilor cu preoţi, profesori, studenţi teologi şi elevi seminarişti,
concerte de muzică bisericească şi de colinde, expoziţii de icoane, alte
activităţi bisericeşti. Tot aici sunt birourile unor sectoare ale
Administraţiei Patriarhale, redacţia periodicului „Chemarea Credinţei“, a
Biroului de Presă al Patriarhiei.În ziua de 27 octombrie 2007, cu ocazia
sărbătorii Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, Preafericitul Părinte Patriarh
Daniel a sfinţit şi inaugurat studiourile posturilor de Radio şi Televiziune
Trinitas, instalate aici şi dotate cu mijloace tehnice moderne. Din data de 16
iunie 2008, în Palatul Patriarhiei funcţionează şi Agenţia de Ştiri BASILICA.
Din orice parte e privită, clădirea se înfăţişează sub o altă dimensiune, cu
excepţia aripii de vest, care a rămas din construcţie neterminată. Înaintând,
paşii urmăresc partea de sud a holului de marmură, unde se deschide un coridor,
care înconjoară aula mare de formă circulară, în jurul căreia sunt dispuse
toate celelalte încăperi şi coridoare. Câte un coridor circular, identic cu cel
de la parter, se află la etaj şi la mansardă. Aula are 900 de locuri pe scaune,
din care 400 la parter şi 500 la cele două balcoane. Accesul în sală se face
din cele trei coridoare circulare, de la parter, etaj şi mansardă, prin 12 uşi
de stejar în două canate. Mai departe, pe o platformă de lemn cu opt trepte se
află un pupitru prezidial. La dreapta şi stânga acestei platforme sunt două pupitre
semicirculare, cu scaune tapisate, ridicate cu patru trepte de la podea.
Pereţii au lambriuri de lemn sculptate cu motive geometrice. Lumina naturală
pătrunde prin plafon, unde se deschide o mare cupolă circulară, asemănătoare cu
cea a Ateneului, cu ferestre rotunde şi geamuri colorate în armătură metalică.
Mobila din lemn masiv şi fotoliile tapisate cu catifea purpurie, precum şi
acustica sunt de calitate superioară. Coridorul circular de la parter are
ornamentate şi lambriuri, este mobilat cu fotolii şi canapele. Tot aici sunt
expuse tapiserii şi tablouri în ulei ale unor ierarhi ai Bisericii, patriarhul
Miron Cristea şi mitropoliţii Dionisie Lupu, Veniamin Costachi, Calinic
Miclescu, Ghenadie Petrescu, Conon Arămescu Donici. De asemenea, palatul adăposteşte
două picturi ce reprezintă momente importante din istoria României, respectiv a
Bisericii Ortodoxe Române, proclamarea Marii Uniri din 1 Decembrie 1918,
ridicarea Mitropoliei la rangul de Patriarhie (1925) şi încoronarea primului
patriarh al Bisericii Ortodoxe Române (Miron Cristea). O încăpere cu ferestrele
spre paraclis închide aripa de vest a palatului, rămasă neterminată. Această
încăpere, cu pardoseala de lemn, cu trei candelabre din cristal de Bohemia
fixate în plafon, şi mobilier modern, serveşte ca sală de şedinţe. Spaţiile
aripii de est au o construcţie şi ornamentaţie aparte. Sunt înalte şi
spaţioase, cu ferestre spre curtea exterioară, uşi de acces din coridor şi uşi
de trecere din una în alta. Aici se găsesc: Salonul „Sanctus Apostolus Andreas“,
Salonul „Sanctus Dionysius Exiguus“, Salonul „Sanctus Johannes Cassianus“,
Salonul „Sanctus Niceta Remesianae“ (Episcopus), Salonul „Sanctus Princeps
Stephanus Magnus“, „Sancta Parascheva“. Încăperile au primit de curând
denumirile în latină din partea Preafericitului Părinte Daniel. Uşile mari, de
stejar masiv, în două canate, sunt sculptate în partea de sus, ca şi tocurile
de la ferestre, cu motive florale şi geometrice. Plafoanele şi pereţii sunt
încărcaţi cu panouri dreptunghiulare de zidărie, ca nişte oglinzi înrămate şi
ornamentate cu elemente baroce. Predomină liniile curbe, frânte, care formează
medalioane, rozete, făclii, ghirlande cu flori, frunze, fructe. Culorile
predominante sunt roşu, albastru, vernil şi auriu. De plafoane sunt fixate candelabre
mari de metal galben şi cristal de Bohemia, cu mai multe braţe. Toate
încăperile sunt mobilate simplu şi sumar, cu excepţia celei din colţul de
sud-est, numită Sala de întruniri Conventus (fosta „Nicolae Iorga“), dotată cu
o frumoasă masă ovală de lemn sculptat şi scaune tapisate pentru conferinţe. În
perioada 1948 – 1989 aici a avut sediul forul legislative al statului comunist
– Marea Adunare Națională. După Revoluția din anul 1989 aici a avut sediul
Camera Deputaților, camera inferioară a Parlamentului României, pentru ca din
anul 1997 această să își desfășoare ședințele în clădirea nouă a Casei
Poporului. Vechea clădire a forului legislativ românesc a revenit la vechea
destinație de Palat al Patriarhiei Române.
Magazinul universal Unirea - București
Magazinul Unirea din municipiul
București, denumire
actuală - Unirea Shopping Center este
un centru comercial situat în centrul orașului, în Piața Unirii. Magazinul
are o suprafață totală de circa 84000 metri pătrați, din care doar corpul
central ocupă 32.00 metri pătrați. Acționarul majoritar al magazinului Unirea
Shopping Center este compania Nova Trade (controlată de omul de afaceri Dan
Adamescu, care deține 65,4% din acțiuni, urmată de Unirea Shopping Center cu
10,95%, SIF Muntenia cu 9,06% și alți acționari mai mici cu 14,75% Titlurile
societății se tranzacționează la categoria de bază a pieței Rasdaq sub
simbolul SCDM. În anul 2009 cifra de afaceri a magazinului a fost de 23
milioane euro. Clădirea a fost proiectată de către arhitectul Gheorghe Leahu în
anul 1975. Magazinul – nava amiral a comerțului românesc, a fost inaugurat
în data de 2 septembrie 1976, în prezența lui Nicolae Ceaușescu. Inițial,
într-o formă redusă la fațada dinspre Piața Unirii, magazinul a fost ulterior
extins în anii '80 cu 2 aripi (Călărași și cea dinspre Bulevardul Unirii). În
anii 2000, magazinului i-a fost adaugată o parcare supraterană etajată.
Dinamoviada - București 1971 (baschet)
Dinamo a fost și
este încă denumirea unor cluburi sportive românești dar și din
alte state ale fostului lagăr comunist. Aceste cluburi funcționau sub patronajul
(sponsorizarea) Ministerelor de Interne (Afacerilor interne sau cum se mai
numeau ele atunci). Periodic aveau loc competiții interne sau internaționale
ale sportivilor legitimați la aceste cluburi. Aceste competiții se numeau Dinamoviade și în cadrul lor se
desfășurau atractive și importante concursuri în diverse sporturi. Piesa de mai
sus s-a conferit tuturor participanților la Dinamoviada de baschet ce avut loc la București în anul 1971.
Baschetul este unul dintre cele mai
răspândite sporturi de echipă din lume; se caracterizează prin finețea,
precizia și fantezia exercițiilor tehnice și tactice, prin talia înaltă și
calitățile fizice deosebite ale sportivilor, toate acestea implicate într-o
luptă sportivă care pretinde spirit de echipă și de sacrificiu,
inteligență și rezistență nervoasă. Punctele sunt marcate prin aruncarea
mingii (ochire) prin coș de sus; echipa care acumulează mai multe puncte la
sfârșitul jocului câștigă. Mingea poate fi făcută să înainteze pe teren prin
driblare sau pasând-o altor coechipieri. Actele fizice nesportive sunt
penalizate și există restricții asupra modului în care este folosită mingea.
De-a lungul timpului, în baschet s-au dezvoltat tehnicile obișnuite de
ochire, pasare și driblare, dar și de poziționare a jucătorilor, precum și
structurile ofensive și defensive. De obicei, jucătorii cei mai înalți vor
ocupa centrul sau una dintre
cele două poziții de înaintare,
iar jucătorii mai mici de statură sau cei care au viteză și cele mai bune
abilități de mânuire a mingii, vor ocupa poziția de pază. În timp ce baschetul
competițional are niște reguli bine stabilite, numeroase variante de
baschet s-au dezvoltat pentru jocurile ocazionale. În anumite țări,
baschetul este un sport popular, cu mulți spectatori.
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul 1459. În anul
1862 devine capitala României. De atunci suferă schimbări continue, fiind
centrul scenei artistice, culturale și mas-media. Între cele două războaie
mondiale, arhitectura elegantă și elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul
Paris”. În prezent, capitala are același nivel administrativ ca și un
județ și este împărțită în șase sectoare. Deasupra am postat drapelul,
stemele interbelică, comunistă și actuală ale orașului și mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură bucureștene de acum sau altădată.
Muzeul național al țăranului român Dimitrie Gusti
Gospodărie autentică din Drăguș (jud.Făgăraș - azi Brașov)
Biserica Bucur
Biserica Crețulescu
Biserica Rusă
Biserica Sfântu Spiridon
Biserica Radu Vodă
Biserica Sfinții Voevozi
Biserica Boteanu
Biserica Sfântu Gheorghe Nou
Biserica Sfântu Gheorghe Vechi
Biserica română-unită
Biserica Sfântu Nicolae Vlădică
Casa Alimăneșteanu
Expoziția generală română - 1906
Pavilionul comunei București
Biserica luterană
Biserica Zlătari
Biserica Domnița Bălașa
Biserica Colței
Biserica Stavropoleus cu Hanul din curte
Biserica grecească
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitor și ziarist norvegian Bjornstjerne Bjornson,
a trăit între anii 1832-1910
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detalii vignetă de pe două bilete spaniole de loterie
con_dorul@yhaoo.com
MOUSAIOS - 15.02.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu