În data de 15
decembrie 2021 Romfilatelia a introdus în circuitul filatelic mondial emisiunea
de mărci poștale Pasiunile regilor României (II), care
explorează interesele particulare ale monarhilor României dincolo de ocupațiile
lor oficiale, de implicarea în treburile statului, abordând o tematică
incitantă –Vânătoarea. Pasiunea pentru vânătoare a existat în
rândul reprezentanților tuturor familiilor regale ale Europei. În România,
regăsim, firește, această pasiune, bine susținută de bogăția faunei care se
constituie ca obiect al vânătorii.
De-a
lungul vieții sale, pentru regele Carol I vânătoarea a fost percepută ca un mod
civilizat de respectare a unei tradiții îndelungate, continuare a ars bellorum (arta
războiului), Regele fiind educat și pregătit în cele mai bune școli militare
ale Europei. În timpul său, pe plaiurile buzoiene unde acesta era prezent la
vânătorile de urși, a fost ridicat conacul de la Rușețu, frecventat de toți
regii României și ulterior, de reprezentanții nomenclaturii comuniste. Vânătorile
regale aveau loc cu participarea invitaților străini, membri ai caselor regale
ale Europei, iar invitația la vânătoare era considerată un semn de înaltă
prețuire din partea regelui. Alături de aceștia, la partidele organizate
participau și membrii familiilor reprezentative ale aristocrației românești. Considerate
ca un ansamblu arhitectonic de excepție, Castelele Peleș și Foișor prezintă
simbolurile care omagiază pasiunea vânătorii prin decorarea unor piese de
mobilier și existența unor vitralii, basoreliefuri care înfățișează animale sau
vânători, trofee ale animalelor vânate de familiile regale, embleme cinegetice
sau colecții de arme vechi vânătorești. Dacă adăugăm la acestea impresionantele
tapiserii flamande, intitulate Vânătoare de mistreți și Vânătoare
cu șoimi, reușim să ne convingem că vânătoarea a fost o pasiune a tuturor
regilor României. Nu trebuie să înțelegem că vânătoarea regală se desfășura
oriunde și oricum. O descriere lămuritoare a legilor ce erau riguros
respectate, o face Majestatea Sa Regele Mihai I: „Legile noastre de vânătoare
erau foarte bine puse la punct, cu totul diferit de ce e acum. Erau perioade de
timp admise pentru fiecare fel de vânat. Unele animale nu puteau fi vânate
decât cu autorizație specială, erau protejate… urșii, de pildă. Cerbii lopătari
nu existau decât în parcuri închise… era interzisă împușcarea păsărilor
cântătoare. Pe urmă cerbii: mărimea și numărul lor erau reglementate la noi. Nu
aveai voie să împuști orice și oricât… să bați recorduri mondiale”. (Interviu
luat de Andrei Săvulescu în anul 1996). Din toate păsările și animalele vânate,
se reținea o parte pentru nevoile Palatului Regal iar restul era vândut pentru
a se asigura finanțarea parțială a cheltuielilor ocazionate de întreținerea
terenurilor de vânătoare.
Îndrăgostit
de zona de vânătoare din Munții Gurghiului, Ferdinand I a construit o cabană de
vânătoare la Lăpușna, cu o arhitectură asemănătoare Castelului Peleș.
Este
locul unde, mai târziu, Carol al lea II organizează o vânătoare, având printre
invitați pe Regele Alexandru al Iugoslaviei (căsătorit cu Principesa Mărioara a
României). Fotografiile realizate prezintă ca trofee de excepție coarnele
cerbilor vânați. Cele mai multe prezențe la vânătorile regale le-au avut Carol
al II-lea și fiul său Mihai. Regele era nu numai un pasionat al vânătorii, ci
și al armelor de vânătoare. Între acestea se înscrie arma produsă de Holland
& Holland, cu pat din os, lunetă Zeiss și ornamente ovale din aur, cu
monograma regelui și coroana regală. Această armă a fost confiscată și
modificată pentru dictatorul Nicolae Ceaușescu, care o folosea adeseori.
Regele
Mihai I, a început să practice vânătoarea încă de la 11 ani. Un episod reținut
în memoria participanților la o vânătoare de potârnichi în Sinaia-Livada
(Timiș) este cel din septembrie 1936, când fiul regelui, „Mihăiță”, a stabilit
recordul României de atunci, cu 89 de potârnichi vânate într-o singură zi. Cu
un umor fin, Regele Mihai I se confesează autorului cărții O domnie
întreruptă (Philippe Viguié Desplaces): „Tatăl meu a încurajat foarte
mult pasiunea mea pentru vânătoare. Până în clipa când am ajuns să trag aproape
de bine ca și el, poate chiar mai bine… Ceea ce i-a plăcut mai puțin”. Printre
locurile frecvent întâlnite pentru organizarea vânătorilor regale s-au mai
regăsit Valea Siretului (vânătoare de cerbi), Scroviștea, domeniu regal unde se
găseau din belșug rațe, gâște și mistreți, Gheboaia, moșie a familiei Suțu, loc
în care se întâlneau sitari. Pe terenurile de lângă Castelul Săvârșin s-au
organizat vânători în timpul Regelui Mihai I. În pădurea tânără a zonei erau
mulți mistreți și cerbi. De menționat faptul că Regele Carol al II-lea și Mihai
au participat și la vânători organizate în afara granițelor țării, în
Cehoslovacia, Franța și Germania. În exilul impus, Regele Mihai I a fost
invitat la mai multe vânători ca oaspete al Reginei Angliei sau al familiei
regale a Danemarcei. Ca un fapt inedit merită menționată prezența regelui Mihai
I la o vânătoare de elani în Suedia, în anul 1949, împreună cu Prințul Wilhelm
al Suediei, Regele Frederic al Danemarcei și Prințul Axel al Danemarcei. Mărcile
poștale ale emisiunii cu valorile nominale de 3 lei, 6,50 lei, 10
lei și respectiv 10,50 lei, reproduc
portretele regilor României Carol I, Ferdinand I, Carol al II-lea și Mihai I în
ținută adecvată terenurilor de vânătoare, alături de scene simbolice ale
vânătorilor regale regăsite în suita de vitralii a Castelului Peleș.
Carol I, Rege al României, Principe de
Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său complet Karl Eitel Friedrich
Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 10 aprilie 1839 la
Sigmaringen şi decedat 10 octombrie 1914 la Sinaia) a fost domnitorul apoi
regele României, care a condus Principatele Române şi apoi România, după
abdicarea lui Alexandru Iona Cuza. Din 1867 a devenit membru de onoare al
Academiei Române, iar între 1879 şi 1914 a fost protector şi preşedinte de
onoare al aceleiaşi instituţii. În cei 48 de ani ai domniei sale (cea mai lungă
domnie din istoria statelor româneşti), Carol I a obţinut independenţa ţării,
căreia i-a şi crescut imens prestigiul, a redresat economia şi a pus bazele
unei dinastii. A construit la Sinaia castelul Peleş, care a rămas una dintre
cele mai vizitate atracţii turistice ale ţării. După războiul ruso-turc,
România a câştigat Dobrogea, iar Carol a dispus ridicarea primului pod peste
Dunăre între Feteşti şi Cernavodă, care să lege noua provincie de restul ţării.
Ferdinand I, Rege al României, Principe
al Romaniei, Principe de Hohenzollern-Sigmaringen, născut Ferdinand
Viktor Albert Meinrad von Hohenzollern-Sigmaringen, (născut 24 august 1865
la Sigmaringen şi decedat 20 iulie 1927 la Sinaia) a fost rege al României din
10 octombrie 1914 până la moartea sa. Din 1890 a fost membru de onoare al
Academiei Române , iar între 1914 şi 1927 a fost protector şi preşedinte
de onoare al aceleiaşi instituţii.
Carol al II-lea, Rege al României, Principe
de Hohenzollern-Sigmaringen (născut 15 octombrie 1893 şi decedat
la 4 aprilie 1953) a fost rege al României între 8 iunie 1930 şi 6 septembrie
1940, când a trecut prerogativele sale regale în favoarea fiului său Mihai.
Cunoscut şi sub numele de Carol Caraiman, nume ales de tatăl său Ferdinand
şi folosit de Carol după ce a fost dezmoştenit şi radiat din Casa Regală a
României (între 1925 şi 1930) în urma renunţării lui Carol la calitatea de
Prinţ Moştenitor. Carol este fiul cel mare al regelui Ferdinand al României şi
al soţiei sale regina Maria.
Mihai I, Rege al României, Principe al
Romaniei, fost Principe de Hohenzolern (născut 25 octombrie 1921
Sinaia), în perioada domniei tatălui său, Regele Carol al II-lea, cu
titlul Mihai, Mare Voievod de Alba-Iulia, a fost suveran al României între
20 iulie 1927 şi 8 iunie 1930, precum şi între 6 septembrie 1940 şi 30
decembrie 1947. Este stră-strănepotul reginei Victoria a Marii Britanii şi văr
de gradul trei al reginei Elisabeta a II-a. Mihai este una dintre ultimele
personalităţi publice în viaţă din perioada celui de al II-lea război
mondial.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de
obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi
se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în
semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte
din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Placheta - A 135-a aniversare a înființării trupelor de geniu
Necesităţile impuse de dezvoltarea şi modernizarea
organismului militar românesc, conjugate cu cele ale economiei naţionale, l-au
determinat pe domnitorul Alexandru Ioan Cuza, pe ceilalţi factori de decizie
militară să puna bazele unor arme noi. În acest context ia fiinţa arma Geniului prin crearea în anul
1859 în Moldova a primei subunităţi române de geniu, Batalionul 1 Geniu, prin
abrobarea data la 31 mai 1859 de domnitorul Alexandru Ioan Cuza pe Raportul
Consiliului de Ministrii nr. 1902. Un an mai târziu, corpul de geniu instituit
prin ordonanţa din 31 mai 1859, va spori prin înfiinţarea unui al doilea
batalion în Tara Româneasca, care împreuna cu cel din Moldova vor constitui
întâiul regiment de geniu. Primele batalioane de geniu ale ostirii române aveau
un efectiv de 1000 de oameni fiecare, împărţiţi în patru companii. Comandant al
acestor subunităti a fost numit căpitanul, ulterior maiorul, Panait Donici,
care s-a numărat printre organizatorii trupelor de geniu din ţara noastră.
Cupa U.T.C. '87 - radioamatorism (Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută
și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi
rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii
Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul
U.T.C.. În timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a
numit Uniunea Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost
întemeiată în anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică
11,78% din populația României. Prin Uniunea Tineretului Comunist s-a urmărit
înregimentarea tineretului din fabrici, universități, școli, unități militare,
în vederea transformării acestuia într-un susținător fidel al regimului
dictatorial. Tineretul era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și
unui învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a
tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale
partidului. Ideologii comunişti împărtăşeau credinţa că orice ființă umană
poate fi transformată radical în urma unui intens proces de manipulare prin
propaganda de masă. Această credinţă a comuniștilor era întărită de supoziţii
sumbre despre natura umană şi a societăţii. Exista siguranța că, pe scară
largă, la nivel social, utilizând instrumente coercitive şi de control, omul
poate fi schimbat, supus, subordonat, mai ales tineretul în formare. Marxism-leninismul amesteca fascinaţia faţă de mulţime
cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta. Acest lucru se observă foarte bine în
atitudinea faţă de tineri. Din cauza legăturilor slabe cu vechiul regim,
aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a „omului nou” şi ca masă de manevră
ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită suspiciune. Reţeaua de organizaţii
comuniste s-a întins cu precădere spre categoriile de populaţie de care regimul
îşi lega interesele. Totodată, acestea erau suspectate ideologic: tinerii,
ţăranii, intelectualii, soldaţii şi muncitorii. După spusele lui Lenin, pentru
regimul comunist, aceste organizaţii aveau menirea de a funcţiona pe post de
„curele de transmisie” între Partidul Comunist şi popor. Stalin a adoptat
aceleaşi idei. El considera că, din rândul organizaţiilor de masă, trebuie să
facă parte: asociaţiile fără partid ale femeilor, organele de presă, uniunile
de tineret, sindicatele, cooperativele, organizaţiile de fabrică şi uzină.
Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după modelul
sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a tinerilor,
precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea ca, după
terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea Tineretului
Comunist din România a fost constituită după modelul sovietic. Prin această
organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea
acestora în activităţile regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor,
tineretul să servească partidului. Uniunea Tineretului Comunist a fost o
organizație de tineri creată de către Partidul Comunist din România. Prin
aceasta se urmărea înregimentarea tineretului român, din fabrici, universități,
școli, unități militare, în vederea transformării acestuia într-un susținător
fidel al regimului dictatorial. În cadrul UTC, tineretul român era supus unei
educații în spiritul marxist-leninist și unui învățământ politic. Se încerca
chiar anularea gândirii individuale a tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai
despre realizările mult exagerate ale partidului.
În mai toate scrierile din perioada comunistă, cu privire la Uniunea
Tineretului Comunist, se evidenția importanța pe care aceasta o juca în rândul
tuturor tinerilor. UTC se afla sub conducerea Partidului Comunist Român.
Conducerea comunistă aprecia UTC ca fiind acea organizație care reușește mereu
să-și găsească loc în fruntea luptei maselor de tineri. Aceștia, alături de
întregul popor, au acţionat pentru afirmarea năzuinţelor de unitate şi
independenţă naţională, de progres social şi prosperitate economică a patriei.
Radioamatorismul reprezintă
practicarea radiocomunicațiilor prin
posturi de emisie-recepție proprii, fără a se urmări interese economice sau
transmiterea altor informații în afară de cele referitoare la calitatea
emisiunilor stabilite. Instalațiile de radioemisie folosite de radioamatori
(numite stații) au o denumire convențională care se atribuie pe plan
central în fiecare țară. Radioamatorii pot face parte din diferite asociații
naționale (radiocluburi) sau internaționale. Radioamatorismul, ca mișcare de
amatori de radiotelegrafie, a apărut pentru prima dată în SUA (1919).
În anul 1925 a fost înființată „Uniunea Internațională a
Radioamatorilor (I.A.R.U.)”. În România, primul radioclub a fost înființat în
anul 1926, iar în anul 1936 s-a înființat „Asociația Amatorilor Români de Unde Scurte”. În
prezent, radioamatorii din România sunt reprezentați la IARU de „Federația
Română de Radioamatorism”. Radioamatorii se pot organiza liber, conform legii
civile.
Nicolae Grigorescu - Celebrul pictor român
Nicolae
Grigorescu este primul pictor român de circulatie europeana, care
a trait între anii 1838-1907. A început prin a face pictura religioasa: icoane
si pictura murala în câteva biserici si mănăstiri din România - pictura de la
mânastirea Agapia, ramânând pâna în zilele noastre o capodopera a geniului.
Studiile si le-a facut la Paris, iar apoi s-a retras la Barbizon, alaturându-se
grupului de pictori non-conformisti, care cu cativa ani înainte se stabilisera
acolo practicând pictura de plain-air, începe sa picteze în padurea
Fontainbleau, renuntând la principiile artei academiste, practicând un nou
stil, asemenea unui Millet, Diaz, Corot, Troyon etc. Cunoaste o evolutie foarte
rapida spre noua formula plastica, care se poate vedea în toate genurile pe
care le-a abordat cu o neasemuita usurinta: portret, peisaj, scene diverse
(istorice, câmpenesti, de razboi etc.), natura statica etc.Legaturile lui
Grigorescu cu lumea artistica europeana, în special cu cea franceza, au fost
foarte strânse, ani de-a rândul a avut în acelasi timp ateliere în România si
Franta. Cel mai mult Grigorescu a iubit Bretania si Normandia:
"Spalatorese în Bretania", "Taranca franceza în vie",
"Fetita bretona", "Plaja la ocean", "Batrâna la
Brolle", "Strada la Vitre", "Interior la Vitre",
"Pescarita la Granville". A asimilat informatii care au aparut în a
doua jumatate a veacului trecut si le-a aplicat în mod creator pentru a exprima
adevarul plastic specific peisajului românesc. Eliberandu-se de
conventionalismul academic a reusit în mod exceptional redarea sincera, directa
si spontana a imaginii adevarate a naturii. A adus în arta româneasca legatura
intima cu natura, contactul direct cu realitatea. O mentiune trebuie facuta
pentru a scoate în evidenta talentul de desenator al lui Grigorescu. Artistul a
desenat foarte mult, cele mai multe desene care se pastreaza pâna astazi, sunt
legate de Razboiul de Independenta (1877) la care a participat ca reporter de
razboi. Acum mai mult ca în alte situatii, ajunge sa se exprime în chip
desavârsit, imaginile fiind prinse în fuga condeiului în care fiecare trasatura
bruta, oarecum rezumativa, are ceva din precizia si forta unui cuvant spus
într-o telegrama. Expresia rapida, precisa, elimina tot ce nu este
indispensabil pentru a pastra si pune în valoare esentialul. Astfel, numai prin
simplul duct al liniei, fara nici un fel de umbra, sugereaza volumele, asa cum
au izbutit sa o faca marii desenatori clasici: "Trecerea Dunarii la
Corabia", "Cap de pod între Tumu Magurele si Nicopole",
"Caruta de campanie cu trei cai", "Rosier calare",
"Turc fumând din pipa"; "Vedete la Plevna", "Ambulanta
pe front". Catre sfârsitul vietii a venit definitiv în România,
stabilindu-se pe Valea Prahovei pe care o cunostea înca din tinerete, când
obisnuia sa faca dese excursii însotit de prietenii sai. Pentru o perioada s-a
stabilit la Posada, o mica asezare între Sinaia si Câmpina, un loc foarte
îndragit de artist. In 1891 paraseste Posada si se stabileste la Câmpina. Aici
a avut 2 ateliere, unul mai întâi închiriat si apoi între anii 1901-1904 si-a
construit pe un teren cumparat pe soseaua nationala, o casa-atelier în care a
locuit împreuna cu sotia Maria Danciu si fiul lor Gheorghe. Planul a fost
întocmit de însusi artistul, în stilul caselor din zona: opt camere, parter si
etaj, balcoane pe trei laturi si acoperisul din sindrila. A trait în aceasta
casa până în anul mortii (21 iulie 1907).
Stema României, adoptată de cele două Camere ale
Parlamentului, reunite în sesiunea din 10 septembrie 1992, constă
într-un vultur sau o acvilă pe un scut, având aripile deschise; în cioc
ține o cruce, pe cap coroana de oțel a României, iar în gheare o sabie și
un sceptru. Între aripile protectoare se află un scut împărțit
în cinci părți cuprinzând stemele celor 5 regiuni istorice:
- Stema
Țării Românești, cu capul conturnat, având în cioc o cruce, la dreapta un
soare, la stânga o lună crai nou. Prima versiune este atestată pe un
document din 20 ianuarie 1368 emis de domnul Vladislav I.
- Stema
Olteniei. În 1872 pe emblema Principatelor Unite a fost introdus separat, în
afara vulturul Munteniei și bourului moldovenesc și
simbolul Olteniei, pe un fond roșu, un leu încoronat ieșea dintr-o coroana
antică și o stea, totul din aur. Din 1921 ea a căpătat forma de azi, în
cartierul al treilea, pe fond roșu, un leu ieșind dintr-un pod (podul de la
Drobeta, ambele de aur).
- Stema
Moldovei în varianta de pe stema României, capului de bour îi este
asociată, pe lângă luna crai-nou și roza, o stea în
locul soarelui atestat pe hrisovul din 30 martie 1392,
dat de domnul Roman I.
- Stema
Translivaniei, scut împărțit în două câmpuri: în câmpul superior era o jumătate
de acvilă, cu zborul desfăcut, ieșind din linia de demarcație, iar în
câmpul inferior, turnuri de cetate, ultimele amintind de numele german al
Transilvaniei, Sibenburger („Șapte cetăți”), nume atestat din
anul 1296. Stema Transilvaniei este atestată din secolul al XVI-lea.
- Banatul,
Crișana și Maramureșul nu au avut steme, dar pe data de 23 iunie 1921 a fost stabilit
ca stema Olteniei să fie atribuită și Banatului, iar stema Transilvaniei să fie
atribuită și Crișanei și Maramureșului.
- Stema
Dobrogei constă din doi delfini afrontați, pe fond de azur, dispuși
cu capul în jos. Simbolul a fost introdus pe stemă în 1872, și reprezenta
inițial „Ținuturile Mării”, întrucât la acea dată România nu deținea și nu
revendica Dobrogea, având însă ieșire la Marea Neagră prin fâșia
Cahul-Bolgrad-Ismail. După 1878, când România a schimbat acest teritoriu
cu Dobrogea de Nord, însemnul heraldic se referă la aceasta din urmă.
La
baza stemei actuale stă stema României interbelice, care a fost proiectată în
anul 1921 de heraldistul clujean Jozsef Sebestyen, la cererea
regelui Ferdinand al României. Stemei actuale îi lipsește, față de
stema interbelică, scutul mic, argintiu-negru din interior (simbolul heraldic
al Casei de Hohenzollern). Crucea de deasupra coroanei nu era o cruce
simplă, ci era crucea decorației “Trecerea Dunării”.
Un proiect de lege, care pune Coroana de Oțel, simbolul suveranității (independenței)
României, pe capul acvilei din stemă (unde nu a fost niciodată), a fost adoptat
de camerele Parlamentului în prima jumătate a lui 2016. Legea a fost
promulgată la 11 iulie 2016 de către președintele Klaus
Iohannis. Deși proiectul a fost bine primit de public, ca un prim pas spre
îndelung-așteptata recuperare a simbolurilor heraldice românești normale, care
au semnificație istorică, el a primit și critici pentru că nu reașează Coroana
de Oțel în locul ei firesc, deasupra scutului albastru: în Stema Regală,
Coroana de Oțel timbra scutul mare, având o dimensiune generoasă, iar acvila
romană purta pe cap o coroană de aur mică (numită „coroană regală de aur” în
Legea din 1921), de forma celei din decorația “Trecerea Dunării”.Comportarea în situ a construcțiilor - Comisia Națională
Și în regimul comunist se organizau periodic întâlniri ale
constructorilor specialiști pe tema comportării în exploatare a construcțiilor
și studiul rezistenței acestora la dezastre naturale ori bombardamente de
război. Școala românească de construcții era foarte apreciată și pe vremea
comunismului. Specialiști români și-au adus contribuția la realizarea unor mari
obiective industriale și în alte state ale lumii.
Fecioara Maria - 50 euro cent
Maica Domnului sau Fecioara Maria a fost, conform scrierilor Noului Testament, mama lui Iiisus din Nazaret. Conform protoevangheliei după Iacob, Fecioara Maria a fost fiica lui Ioachim și Ana. Conform Noului Testament, în momentul conceperii lui Iisus Hristos, fapt ce i-a fost revelat de către Arhanghelul Gabriel,ea era logodnica lui Iosif din Nazaret. În tradiția creștină (ortodoxă, catolică, anglicană și luterană) precum și în cea musulmană, a rămas prin minune fecioară în timpul conceperii și nașterii lui Iisus. Conform definițiilor dogmatice adoptate de Sinodul ecumenic de la Efes, din anul 431, la fel cum păcatul a venit în lume printr-o femeie – Eva - tot printr-o femeie – Maria - a venit în lume și mântuirea. Maria a fost denumită de aceea "noua Evă". Venerarea Mariei ca fecioară joacă un rol important deopotrivă în bisericile ortodoxe, cea catolică, cea anglicană și cele orientale. Un număr foarte mare de biserici și catedrale îi poartă numele, și, ca exemplu, aproximativ 70% din catedralele franceze.
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Navigator, explorator și cartograf italo-spaniol
Cristofor Columb, a trăit între anii 1451-1506
Detaliu vignetă de pe o felicitare din Indo China
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 21.02.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu