1. Sanctuarul (Altarul
Maicii Domnului) din Las Lajas este o biserică situată în municipiul Ipiales,
în departamentul Nariño - Columbia, fiind construit în canionul râului
Guáitara.
Credincioșii locali susțin că imaginea colorată a Maicii Domnului
având copilul în brațe, apărută pe formațiunea de stâncă a peretelui este 100%
naturală și de origine divină. Actuala biserică a fost construită în stil gotic
pe durata a 33 de ani, între anii 1916 – 1949. Laja (placă) este numele unui tip de rocă sedimentară plată asemănătoare
șisturii și ardeziei pe care a apărut imaginea Maicii Domnului. Edificiul este
un loc de pelerinaj popular atât pentru creștinii din Columbia, cât și din statul
vecin – Ecuador. Ideia
construirii bisericii a fost un eveniment pretins miraculos din anul 1754, când
amerindianul Maria Meneses de Quiñones și fiica ei surdo-mută Rosa au fost
prinși într-o furtună foarte puternică pe aceste meleaguri. Cei doi și-au
căutat refugiu între giganticele Lajas (plăci de piatră), când, spre
surprinderea lui Meneses, fiica ei Rosa a exclamat „Mamă, mă cheamă fecioara”
și a arătat spre o siluetă luminată de fulger deasupra rocii. Femeia a păstrat tăcerea
asupra acestei întâmplări până când s-a întâmplat ceva și mai puțin așteptat:
după ce Rosa a murit, Mueces, hotărât să se roage pentru sufletul fiicei sale,
s-a întors la locul unde fiica ei o văzuseră pe Fecioara Maria; Atunci Fecioara
a reînviat-o în mod miraculos pe Rosa, iar mama și fiica nu au mai putut ține
secretul minunei. Această apariție a Fecioarei Maria a instigat la pelerinaj
popular la locul resepctiv, înregistrîndu-se și raportări ocazionale de cazuri
de vindecare miraculoasă. Imaginea fecioarei Maria pe stâncă este vizibilă și
astăzi. Existența unui altar în această locație a fost consemnată în relatările
călătoriei fratelui Juan de Santa Gertrudis prin regiunea de sud a Noului Regat
al Granadei între anii 1756 și 1764. Primul altar a fost construit aici la
mijlocul secolului al XVIII-lea din paie. si lemn. A fost înlocuit cu un altar
nou, mai mare, în 1802, care, la rândul său, a fost extins și conectat cu un
pod de partea opusă a canionului. Actuala biserică a fost construită între 1 ianuarie
1916 și 20 august 1949, cu donații de la bisericile locale. Sanctuarul se ridică
la 100 metri înălțime de la fundul canionului și este unită cu partea opusă a
canionului printr-un pod înalt de 130 picioare și lung de 30 metri. Catedrala
neogotică Las Lajas, estr unică, ea asemuindu-se mai mult cu un vechi castel
decât de o clădire religioasă tipică. Altarul este situat în sudul Columbiei și
a fost o destinație turistică și de pelerinaj încă din secolul al XVIII-lea.
Franciscanul spaniol Juan de Santa Gertrudis (1724–1799) menționează sanctuarul
în Cartea a III-a, Partea 2, a cronicii sale în patru volume a călătoriei sale
din 1756–1762 în partea de sud a Regatului Noii Granada (intitulată „Minunii
ale naturii). "). Aceasta este probabil cea mai veche referire la
existența sa. Sanctuarul Las Lajas din sud-vestul Columbiei este renumit pentru
arhitectura sa uimitoare, pentru o serie de legende care implică apariția
Sfintei Fecioare Maria și pentru o murală misterioasă de origine necunoscută.
Situat în statul Nariño din sud-vestul columbian, Sanctuarul se află pe un pod
înalt de 130 de picioare construit peste râul Guaitara, la mai puțin de șapte
mile de granița cu Ecuador. Sanctuarul Las Lajas arată incredibil de fragil și
fin raportat la întrega clădire. Maiestuoasa catedrala care poate fi vizitata
astazi a fost construită, la mijlocul secolului al XX-lea.
Turiștii care rătăcesc prin locurile pitorești de lângă catedrală pot vedea
sute de indicatoare, pe care pelerinii recunoscători își descriu poveștile
incredibile de vindecare. Las Lajas este în prezent cea mai faimoasă și
vizitată atracție turistică din Columbia.
2. Istoria Penleigh and Essendon
Grammar School (Școala gimnazială Penleigh și Essendon Gramar), din orașul australian Melbourne este istoria a două școli:
- Colegiul de domnișoare Penleigh
- Școala gimnazială din cartierul Essendom
În anul 1921 școala a
funcționat în zona Moonee Ponds, dar în curând s-a mutat într-un nou sediu pe
locul Bisericii Sf. Ioan din Essendon. În anul 1924, școala a achiziționat
actualul amplasament din strada Raleigh, nr.59, cartierul Essendon. În anul 1948, Essendon Grammar
School și-a început afilierea la Biserica Presbiteriană. Locul școlii
superioare din Keilor East a fost achiziționat în 1956, iar acest nou campus al
școlii a fost deschis oficial de către prim-ministrul Australiei, Robert
Menzies, în anul 1960. Până în anul 1969, consiliile celor două școli au
convenit să integreze cele două școli la nivelurile superioare. În 2010,
școala a început o reamenajare substanțială, în mai multe campusuri, care se va
desfășura pe mai mulți ani. Un alt teren de aproximativ 40 de acri (160000
metri pătrați) a fost achiziționat în zona Parcului Keilor în 2006 și a fost
dezvoltat ca teren de sport al școlii. Acestea au inclus noul campus
pentru seniori, numit Infinity Center, care a fost redenumit Centrul Larkin în
2019, pentru a sărbători directorul pensionar Tony Larkin, și un campus
reamenajat pentru băieți de gimnaziu numit Gottliebsen house, numit după Robert
Gottliebsen și campusul pentru fete numit McNab house, numit după Claire
McNab, care s-a deschis în anul 2013, respectiv 2014. Imaginile prezentate aici
prezintă Centrul de muzică al școlii gimnaziale
Penleigh și Essendon, care a fost proiectat de către arhitectul Mc Bride Charles Ryuan. Scopul acestui proiect a fost de a renova clădirea istorică
existentă, Centrul de muzică, oferind spații îmbunătățite pentru predarea și
spectacolul de muzică.
Clădirea a încorporat tehnologii moderne și
interactive pentru realizarea a douăsprezece studiouri pentru grupuri mici și
clase de instrumente individuale. Pentru a conecta elementele istorice ale
clădirii proiectul se joacă cu tensiunea dintre școală și contextul ei
suburban, precum și cu imaginația copilăriei.Proiectul urmărește să
prelungească în mod elegant viața unei clădiri semnificative din punct de
vedere istoric, în care zidăria vechiului are ecou în noul. În acest fel,
echipa a abordat renovarea cu un sentiment de bucurie și frumusețe în care
clădirea evocă un lirism jucăuș. Gestul cheie, o linie de undă sonoră
înghețată, care se ondula pe teren, generând o expresie de nord care încadrează
atât noul spațiu exterior, cât și cel de performanță. Din punct de vedere
material, proiectul a putut recicla cărămizile și cheresteaua locală, precum și
elementele existente precum ușile, adaptate cu geam termopan pentru izolare
fonică. Blocurile moderne repetă tipologia fațadei anilor 60 de la
West-end. În interior, s-a acordat mare atenție la detalii în tâmplărie, unde
placajul pătat și natural indică tastele de pian și dulapurile superioare atent
plasate formând o fațadă în formă de piramidă, cu luminatoare deasupra, evocând
o imagine a razelor de lumină care radiază în spațiul interior. În realizarea
și mobilarea edificiului s-a făcut o selecție atentă a materialelor, în care
elementele naturale sunt reluate în cărămizile de argilă Euroa locale,
cheresteaua naturală, placajul și covorul din păr de capră Tretford, cât și în
schema de culori atent îngrijită, în care albastrul și albul pâlpâitor caută să
evoce moliciunea cerului în diversele iluminări de peste zi. Pardoseala este
acoperită cu covoare, dar sunt și porțiuni parchetate sau chiar piatră
naturală. Pereții interiori sunt căptușiți cu diverse tiuri de rigips, gresie
ceramică rectificată alb lucios, placaj, furnir de pin și stâlpi din lemn de
esență tare; Placă meteorologică din lemn de esență tare; Panou,
căptușeală gri deschis pentru panou, panou Ella; Panou, căptușeală de perete
verde, panou Ella. Pereții de fațadă (exteriori) sunt acoperiți cu caramidă vitrata dar și naturală, beton culoarea
cărbunelui finisat, ciment turnat sar și plăci deoțel. Acoperișul este realizat
din panouri laminate, panouri albe mat rezistente la zgârieturi și panouri cu
tehnologie nano-suprapunere. Luând forma unui simbol infinit, clădirea cu două etaje este
împărțită în opt zone funcționale – școala de arte, școala de istorie, școala
de matematică, școala de științe, biblioteca și cantina studenților, incinta
sportivă și sala de prelegeri/spațiul de spectacol.
3. Muzeul de design
Vitra din orașul german Weil-am-Rhein este realizat după planurile renumitului
arhitect canadian Frank Owen Gehry și a fost inaugurat în anul 1995.
În
realizarea acestui edificiu, renumitul arhitect și-a manifestat interesul
pentru interconectarea discretă a formelor disparate care, prin ciocnire și
dezordine aparentă, se combină cumva pentru a crea o prezență în rezoluție-probabil
motivul de bază pentru care cubismul și expresionismul sunt atât de evident legate
cu modernismul. Acest lucru se vede cu ușurință la Muzeul de design Vitra, o clădire mică, de 8000 de metri pătrați, pe
două etaje, pentru o expoziție de scaune, design și programe educaționale.
Clădirea este un vârtej în continuă schimbare de forme albe la exterior,
fiecare aparent fără relație aparentă cu celălalt, cu interioarele sale o
interacțiune puternică din punct de vedere dinamic, la rândul său direct
expresiv al circumvoluțiilor exterioare. Angularitatea structurilor anterioare
ale lui Gehry a fost ruptă la Vitra prin utilizarea curbei. Arcurile baroc și
spiralele blânde implică mișcare colectivă, răspunzând naturii dinamice a
centrului de producție. Chiar și fabrica rectilinie este introdusă în acțiune
de rampele ondulate care o flanchează și corespund vizual muzeului curbiliniu.
Acoperișurile din zinc ale muzeului și fabricii lui Gehry funcționează în
tandem cu clădirea placată cu aluminiu a lui Grimshaw pentru a unifica în mod
liber campusul, dar sunt suficient de variate ca stil pentru a funcționa cu
adăugiri arhitecturale mai recente. Clădirea muzeului, o atracție arhitecturală
în sine, a fost prima clădire a lui Frank O. Gehry din Europa, realizată în
colaborare cu arhitectul Lörrach Günter Pfeifer. Împreună cu muzeul, care
inițial a fost proiectat doar pentru a găzdui colecția privată a lui Rolf
Fehlbaum, Gehry a construit și o hală de producție cu aspect mai funcțional și
o poartă pentru fabrica Vitra din apropiere. Deși Gehry și-a folosit stilul
deconstructivist sculptural caracteristic pentru clădirea muzeului, nu a optat
pentru amestecul său obișnuit de materiale, ci s-a limitat la tencuiala albă și
un aliaj de titan-zinc. Pentru prima dată, el a permis formelor curbe să-și
spargă formele unghiulare mai obișnuite. Formele albe înclinate par să facă
ecou capelei Notre Dame du Haut de Le Corbusier din Ronchamp, Franța, nu
departe de Weil. Criticul de arhitectură Paul Heyer a descris impresia generală
asupra vizitatorului ca „... un vârtej în
continuă schimbare de forme albe la exterior, fiecare aparent fără relație
aparentă cu cealaltă, cu interioarele sale o interacțiune puternică din punct
de vedere dinamic, la rândul său direct expresiv al circumvoluțiilor
exterioare. Ca totalitate, ea se rezolvă într-o etapă coerentă împletită...”Colecția
muzeului, axată pe mobilier și design interior, este centrată pe moștenirea
designerilor americani Charles și Ray Eames, precum și pe numeroase lucrări ale
designerilor precum George Nelson, Alvar Aalto, Verner Panton, Dieter Rams,
Jean Prouvé, Richard Hutten. și Michael Thonet. Este una dintre cele mai mari
colecții din lume de design modern de mobilier, inclusiv piese reprezentative
pentru toate perioadele și stilurile majore de la începutul secolului al
XIX-lea încoace. Aceste lucrări, inițial colecția privată a lui Rolf Fehlbaum,
sunt acum expuse permanent în clădirea Schaudepot recent finalizată din incinta
Vitra.
În plus, muzeul organizează expoziții temporare în clădirea principală,
adesea cu împrumuturi din alte colecții. La rândul lor, părți din colecție sunt
împrumutate altor instituții din întreaga lume. În plus, muzeul produce
ateliere, publicații și produse muzeale, precum și întreținerea unei arhive, a
unui laborator de restaurare și conservare și a unei biblioteci de cercetare.
De asemenea, organizează tururi ghidate în incinta Vitra, o atracție majoră
pentru cei interesați de arhitectura modernă.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Parcul Natural BUCEGI
Parcul
Natural Bucegi este
o arie protejată de interes național ce corespunde categoriei a V-a IUCN
(Uniunea Națională de Conservare a Naturii) situată pe teritoriile
administrative ale județelor Brașov, Dâmbovița și Prahova. Aria
naturală se întinde în partea sudică a județului Brașov (pe teritoriile
administrative ale orașelor Predeal și Râșnov și
pe cele ale comunelor Bran și Moeciu), în cea nordică a județului
Dâmbovița (pe teritoriul comunei Moroeni) și în cea nord-vestică a
județului Prahova, pe teritoriile administrative ale orașelor Azuga, Bușteni,
Comarnic și Sinaia. Parcul Natural Bucegi a fost creat în anul 1974
pentru promovarea și dezvoltarea turismului, ca măsură de prevenire a
procesului de exploatare irațională a resurselor naturale și distrugere a
diversității biologice. El are o suprafață totală de 32663 ha, din
care jumătate se află pe teritoriul județului Dâmbovița. În arealul parcului
sunt incluse rezervațiile naturale:
- Abruptul Bucșoiu-Mălăiești-Gaura (1634 ha)
- Lacul fosilifer Paliul Hoților (arie protejată de tip paleontologic întinsă pe o suprafață de 6 ha, cu formațiuni de flișuri cretacice stratificate alcătuite din roci argilo-marnoase, conglomerate tilloide, blocuri de calcare și șisturi marno-argiloase cu inserții de calcit; cu bogate depozite de faună și floră fosilă)
- Turbăria Lăptici cu o suprafață de 14,90 ha
- Locul fosilifer Vama Strunga (10 ha)
- Peștera Cocora (307 ha)
- Abruptul prahovean Bucegi (3.478 ha)
- Munții Colții lui Barbeș (1.513 ha)
- Peștera Răteiului (1,50 ha).
Capra neagră este
o adevărată mândrie a țării noastre, a fost declarată
monument al naturii și sălășluiește pe crestele
alpine, greu accesibile chiar și celor mai experimentați alpiniști. Despre ea
Eugen Jebeleanu spunea; “Au plămădit-o înălțimile
muntelui – acolo unde creștetele poartă ocalele nevăzute ale cerurilor – din
cutezanțe și din gingășii, au întărit-o stâncile din crită; au agerit-o
vânturile și au săgetat-o piscurile și hăurile. Așa a ajuns să împartă cu
vulturii împărăția neprihănirilor. Suișurile ei pieptișe, săriturile cele mai
pline de cerbicie te țin cu sufletul la gură…” Capra neagra
este cel mai „vechi“ mamifer din Romania: ea traia in perioadele glaciare
cuaternare, alaturi de mamut si de rinocerul linos. A supravietuit incalzirii
climatului retragindu-se in zonele montane inalte, ce constituie si habitatul
ei actual: golul alpin si padurile adiacente. In schimb, ceea ce s-a schimbat
drastic este distributia caprelor negre pe teritoriul Romaniei. Denumit
stiintific Rupicapra rupicapra carpathica, acest animal ierbivor este gregar:
traieste in ciopoare de 5-30 exemplare, conduse de femele batrine. Masculii
adulti de peste cinci ani duc o viata solitara, retrasi in zone greu
accesibile. Vârsta unui exemplar poate fi aflata numarind inelele de pe coarne.
Durata de viata este estimata la 15-20 de ani. Capra neagra se distinge prin
agilitate, putind face salturi de pâna la 2 metri inaltime si 6 metri lungime.
Chiar si pe stinci abrupte, poate atinge o viteza de 50 km/ora. La nevoie poate
inota, dar traversarea lacurilor alpine o epuizeaza. Printre dusmanii caprelor
negre se numara ursii, lupii, râsii si acvilele de munte, dar numarul
exemplarelor nu este periclitat de pradatori ci de braconieri.
Sfinxul
din Munții
Bucegi este o formațiune geologica alcătuita din conglomerate,
rezultată în urma dezagregării și eroziunii diferențiate, situat la
2206 m altitudine, în județul
Dâmbovița, pe teritoriul administrativ al comunei Moroeni. Originea
numelui Sfinxului este datorată asemănării sale cu un cap uman, mai exact cu
Sfinxul Egiptean. Format dintr-un bloc mare de piatră ce a căpătat forma de
astăzi într-un timp foarte îndelungat, Sfinxul din Bucegi, aflat pe platoul
Bucegi, măsoară 8 metri în înălțime și 12 metri în lățime. Din punct de vedere
istoric și chiar mistic, Sfinxul este reprezentarea unei divinități
supreme din timpuri pelasge. Aspectul său omenesc este asociat cu o expresie de
suveranitate și putere, acest lucru fiind evidențiat prin fața proporționată,
buze severe si bărbia voluntară. Pelasgii au fost anteriori grecilor,
triburile lor au fost răspândite mai ales în zona Mării Egee. Asemănarea sa cu un Sfinx (dacă este privit din anumite unghiuri,
marcate în jurul său), cât și legendele și istoria locului, au făcut ca această
formațiune geologică să devină o atracție turistică importantă. În perioada
1966-1968, juristul peruan Daniel Ruzo, observase că Sfinxul seamănă cu chipul
principal dintr-un ansamblu sculptat într-o stâncă de pe podișul Marcahuasi,
din Peru, numit „Monumentul Omenirii”.
Papa Ioan Paul al II-lea - ROMA
Papa Ioan Paul al II-lea, născut Karol Jozef Wojtyla, (18 mai 1920 – 2
aprilie 2005) a fost unul dintre cei iubiți papi ai Bisericii catolice
mondiale. La 18 mai 1920, într-o familie modestă din localitatea Wadowice,
Polonia, s-a născut Karol Józef Wojtyła, viitorul Papă Ioan Paul al II-lea.
Trecerea prin lume a acestui „om între oameni” se înscrie la loc de cinste în
istoria Poloniei, a Europei, a catolicismului și a atmosferei apăsătoare
cauzată de totalitarismele de tristă amintire: fascismul, nazismul și
comunismul. Pentru Karol Wojtyła, totul a început în localitatea Wadowice:
viața, școala, teatrul și preoția. În anul 1942 a început clandestin studiile
teologice, Polonia fiind sub ocupație nazistă. În paralel, scrie poezii și
piese de teatru, interpretând ca actor amator, roluri în piese de top ale
dramaturgiei poloneze și universale. Hirotonit preot își continuă studiile
doctorale la Roma (1946-1948). După susținerea doctoratului la Cracovia, devine
conferențiar universitar și avansează în cariera ecleziastică: de la preot la
episcop, la arhiepiscop și cardinal. La 16 octombrie 1978 este ales Papă
(primul Papă de altă origine decât cea italiană, de la Papa Adrian al VI-lea,
adică din anul 1522). Pontificatul său de 26 de ani (1978-2005) este considerat
al treilea ca durată în istoria Bisericii Catolice, în urma Sf. Petru, estimată
între 34 și 37 ani și a lui Pius al IX-lea (31 ani). La 13 mai 1981, zi în
care Biserica catolică o sărbătorește pe Sf. Fecioară Maria de la Fatima, în
mijlocul unei mulțimi de credincioși adunați în Piața Sf. Petru a fost victima
unui atentat dus la capăt de Mehmet Ali Agča, care a tras cu pistolul din
apropiere. Rănit grav, a supraviețuit, ca printr-un miracol socotit a fi
intervenția Fecioarei Maria, definită astfel de marele Pontif: „o mână a tras
cu glonțul, alta i-a modificat traiectoria”. Credincios devotat față de
Preasfânta Fecioară Maria, Papa Ioan Paul al II-lea a înscris în stema
pontificatului său litera majusculă M, definiție a numelui MARIA.
Personalitatea Papei Ioan Paul al II-lea (filosof, teolog, poet, dramaturg) a
fost puternic implicată în istoria umanității, unde s-a vrut și a fost „înainte
de toate păstor”, acționând cu înțelepciune și curaj pentru ca libertatea să
fie coordonată cu răspunderea, în favoarea unui parteneriat între Cultură
și Biserică. A promovat ecumenismul, favorizând unitatea creștină între
catolicism și ortodoxie, și nu în ultimul rând, dialogul religios cu alte
religii, în special cu evreii. Încă de la începutul pontificatului a
condus o puternică acțiune politică și diplomatică împotriva comunismului,
fiind considerat unul dintre arteficii căderii sistemelor socialismului real. O
punte trainică între Papa Ioan Paul al II-lea și spiritualitatea românilor
creștini ortodocși este sublim definită după vizita din anul 1999: „Am
dorit cu acest pelerinaj să aduc un omagiu poporului român și originilor lui
creștine. (…) În decursul secolelor, seva rădăcinilor creștine a alimentat prin
numeroși martiri și mărturisitori ai credinței, o nesecată venă de sfințenie.
Ție, cerească mamă a speranței, îți încredințez, îndeosebi, familiile și
tinerii care sunt viitorul iubitului popor al României”. Un moment inedit
al biografiei laureatului Nobel, savantul George Emil Palade, membru al
Academiei Pontificale de Științe, este cel în care Papa Ioan Paul al II-lea, în
cadrul unei festivități de premiere i-a pus la gât un colan. Marele biolog i-a
atras politicos atenția: „Prea Sfinte Părinte, dar eu sunt ortodox, să
știți”. Papa i-a răspuns politicos: „Nu are importanță dragă,
la câte ai făcut mata pentru umanitate depășește orice graniță a confesiunii!”Papa
Ioan Paul al II-lea, încă de la urcarea sa în Scaunul papal, din balconul
Bazilicii Sf. Petru, din Roma, s-a adresat mulțimii cu îndemnul: „Nu vă
fie teamă! Deschideți larg porțile lui Cristos”. Referitor la vizita în România din anul 1999, omul simbol al
credinței și iubirii de semeni mărturisea: „Gândul meu se întoarce mereu, cu
vie emoție, la vizita pe care, cu voia lui Dumnezeu, am avut ocazia să o
efectuez în România. A fost vorba de un eveniment cu dimensiune istorică, fiind
prima mea călătorie într-o țară unde creștinii sunt, în majoritate ortodocși”. Definind
menirea și rolul său în lumea noastră, Papa Ioan Paul al II-lea le-a ilustrat
în versurile care îi aparțin:
DOAMNE, / în acest univers / în lumea fără de sfârșit / EXIȘTI / și aici am și eu un al meu rost / pogorât să fiu în mormânt / din moarte pre moarte călcând / dacă în țărână sunt transformat / o părticică din Pasca Ta sunt. În urmă cu 9 ani, la data de 1 mai 2011, Papa Ioan Paul al II-lea a fost beatificat în cadrul unei ceremonii impresionante în Piața Sfântul Petru din Roma. Cauza de beatificare și canonizare a început la scurt timp după trecerea la cele veșnice, fără a se mai aștepta cinci ani, așa cum prevăd canoanele bisericii catolice. Pe 27 aprilie 2014 a avut loc ceremonia de canonizare, la care a asistat un milion de credincioși din întreaga lume, alături de 150 cardinali, 1000 de episcopi și peste 6000 de preoți. Sfântul Ioan Paul al II-lea este sărbătorit în calendarul bisericii catolice pe 22 octombrie, data la care a început pontificatul său, în anul 1978.
DOAMNE, / în acest univers / în lumea fără de sfârșit / EXIȘTI / și aici am și eu un al meu rost / pogorât să fiu în mormânt / din moarte pre moarte călcând / dacă în țărână sunt transformat / o părticică din Pasca Ta sunt. În urmă cu 9 ani, la data de 1 mai 2011, Papa Ioan Paul al II-lea a fost beatificat în cadrul unei ceremonii impresionante în Piața Sfântul Petru din Roma. Cauza de beatificare și canonizare a început la scurt timp după trecerea la cele veșnice, fără a se mai aștepta cinci ani, așa cum prevăd canoanele bisericii catolice. Pe 27 aprilie 2014 a avut loc ceremonia de canonizare, la care a asistat un milion de credincioși din întreaga lume, alături de 150 cardinali, 1000 de episcopi și peste 6000 de preoți. Sfântul Ioan Paul al II-lea este sărbătorit în calendarul bisericii catolice pe 22 octombrie, data la care a început pontificatul său, în anul 1978.
Piața Sfântul Petru din Roma (în italiană - Piazza San Pietro) a fost realizată de Gian Lorenzo Bernini, unul din
cei mai renumiți arhitecți ai barocului, între anii 1656 – 1667 la comanda
papei Alexandru al VII-lea în fața Bazilicii Sfântul Petru din Roma. În prezent Piața Sfântul Petru este teritoriu
al statului Vatican. Piața este înconjurată de coloane semicirculare ale
ordinului toscan proiectate de Bernini, care, în combinație cu catedrala,
formează forma simbolică Cheia Sfântului Petru. Colonadele lui Bernini
constituie frontiera de stat dintre Vatican și Italia. În mijloc pieței se
află un obelisc egiptean din Heliopolis, adus la Roma de
împăratul Caligula. Potrivit Tratatului de la Lateran, zona Pieței Sf. Petru
este supusă autorității italiene pentru controlul polițienesc, chiar dacă face
parte din statul Vatican. Cel mai important monument
de cultură și arhitectură al pieței este Bazilica Sfântul Petru vizitată non stop de turiști din toată lumea. Edificiul, lung
de 186 metri, înălțimea cupolei de 119 metri, și cu o suprafață totală de peste
15000 m², este cea mai mare biserică din lume. Fațada în stil baroc este
dominată de statuile Mântuitorului, a sfântului Ioan Botezătorul și a 11
apostoli (cea a sfântului Petru se găsește în interior). În mijloc se
află loggia binecuvântării papilor, de unde este împărțită
binecuvântarea festivă "urbi et orbi". Planul bazilicii
este în forma unei cruci latine cu trei "nave". Între
stâlpii navei centrale se găsesc 39 de nișe, fiecare cu statuia unui sfânt
întemeietor al unui ordin religios. În interior bazilicii se poate admira un
mare număr de statui în marmură, travertin sau bronz. Bazilica
"Sfântul Petru" reprezintă una din principalele obiective turistice
pentru orice vizitator al Romei.Venind de la podul "Sant'Angelo", după ce parcurge îngusta stradă "del
Borgo", vizitatorului i se deschide dintr-odată, dinspre "Via
della Conciliazione", un spațiu vast și solemn, care-l umple de
înmărmurire: vederea fațadei strălucitoare, recent restaurată a bazilicei. Fie
pe scări, fie cu un ascensor, se poate ajunge pe terasa acoperișului, după alte
537 de trepte pe "Loggia Panoramica", de unde privitorul
are o vedere magnifică asupra orașului.
Insignă pionierească
Organizația Pionierilor a fost o organizație comunistă a copiilor români de
vârstă școlară (8-14 ani). Era precedată de apartenența la organizația Şoimii
Patriei și succedată de apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. La
sfârșitul celui de al doilea război mondial ia naștere organizația
„Pionierii României”, pentru care a fost creată în 1945 revista
„Înainte”. Doi ani mai târziu, în 1947,
pionierii au fost încadrați în UAER - Uniunea asociațiilor de elevi din
România. Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință festivă la care a participat toată
conducerea de partid și stat, 500 de copii au rostit, în incinta Teatrului
Giuleşti (pe atunci Palatul cultural Gheorghe Gheorghiu-Dej),
angajamentul de pionier.
În perioada
1949-1966 mișcarea pionierească a fost subordonată Uniunii Tineretului
Comunist. C.C. al P.C.R. va adopta, la plenara
din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la îmbunătățirea activității
Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca aceasta să aibă organe de
conducere proprii (consilii pionierești la diferite nivele, în frunte cu
Consiliul Național al organizației). În luna noiembrie a aceluiași an, a
avut loc prima conferință națională a Organizației Pionierilor, la care au fost
adoptate principalele documente statutare: „Statutul unităților și
detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă România” și „Regulamentul
Consiliilor Organizației Pionierilor din Republica Socialistă România”. În 1984, la aniversarea a 35 de la crearea
organizației, aceasta avea 2695000 membri. În Statutul
Organizației Pionierilor din Republica Socialistă România era foarte
clar stipulat faptul că este o organizație revoluționară de masă a copiilor,
uniunea tuturor detașamentelor și unităților de pionieri din Republica
Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să cunoască și să înțeleagă
politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să participe, după puterile
lor, la înfăptuirea acesteia. "Organizația Pionierilor educă școlarii
în spiritul patriotismului socialist, al dragostei și devotamentului nemărginit
față de poporul nostru, față de Republica Socialistă România, față de Partidul
Comunist Român, ajută pe toți copiii să cunoască tradițiile și trecutul glorios
de luptă ale poporului și ale clasei muncitoare pentru eliberare națională și
socială, să îndrăgească frumusețile și bogățiile țării, le cultivă mândria
patriotică pentru realizările obținute în construcția
socialismului." Intrarea în cadrul organizației se făcea
într-un cadru festiv, prin rostirea următorului angajament: „Eu,
...(numele si prenumele), intrând în rândurile Organizației Pionierilor, mă
angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu harnic și disciplinat, să
cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul (neoficial al)
organizației era "Am cravata mea, sunt pionier". În orașele mari
s-au constituit case ale pionierilor. La București Palatul
Cotroceni a fost Palat al Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a
fost inaugurată noua clădire a Palatului Pionierilor (astazi Palatul
naţional al copiilor). Organizația Pionierilor acorda distincții individuale și
colective. Cele individuale erau: tresele, titlurile „Pionier de frunte”,
„Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și
insigne pe genuri de activitate. Cele colective constau în diplome cum ar fi:
„Unitate fruntașă”, „Detașament fruntaș” și „Grupă fruntașă”.
Insigna de membru al Organizației de Pionieri
Deasupra am postat uniforma,
ecusonul, cravata, centura, eghileții și drapelele Organizației de
pionieri. Primii care au avut ideea inregimentarii ideologice a copiilor
si chiar au pus-o in practica au fost fascistii italieni. In
"Noua Roma" anuntata de Mussolini dupa preluarea puterii in Italia la
22 octombrie 1922, baietii au fost inregimentati pe categorii de vârsta in
patru organizatii fasciste, toti fiind purtatori de uniforme si insigne si
trebuind sa se supuna unor ritualuri specific militare: "Fiii lupului"
pentru baieteii de la patru la opt ani, "Ballila" pentru cei intre
opt si 14 ani, "Avantguardisti" pentru adolecentii intre 14 si 18 ani
si, in fine, "Giovanni Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte
de a deveni membrii ai partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria
si adolescenta in anii comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii
Lupului" au devenit "Soimii Patriei", "Ballila" s-au
numit "Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni Fascisti"
au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre deosebire de
modelul fascist italian, nu au avut o uniforma proprie. Orice clasa forma
un detasament de pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o unitate de
pionieri, iar structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra "conducerii
superioare" a partidului comunist. Desigur, nu doar comunistii români au
preluat si amplificat modelul fascist de indoctrinare a tinerilor: nazistii au
creat mult mai celebra organizatie "Hitlerjugend", care a dat jertfe
perfect fanatizate chiar si pe ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii
au dat fenomenului inrolarilor comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter
obligatoriu.
In România comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii patriei" au aparut ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o cvasiexcludere de facto din comunitatea scolara, cu povara unui paria, stigmatizat pentru intreaga cariera viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de grav in privinta respectivului daca nu era membru sau, si mai rau, fusese exclus din rândul pionierilor sau al utecistilor, deoarece chestia asta ramânea definitiv "la dosarul" nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate accesoriile si eghiletii specifici diferitelor functii ierarhice de "conducere" (comandant de detasament, comandant de unitate etc.), ceremoniile ritualice cu trompete si formule de raport, juramintele de credinta si angajamentele urlate in public, defilarile si serbarile in fata parintilor, taberele de vara cu regim preferential si program special, muncile patriotice prestate ostentativ au fost ingredientele menite sa transpuna in viata retetele leniniste de "spalare a creierului". In conditiile in care orice alternativa era interzisa in epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune, dar, contrar tezelor leniniste, doar pe moment: liderii politici actuali ai fostelor tari cu regim comunist au fost inevitabil pionieri, utecisti si majoritatea chiar membri ai partidului comunist. (Sursa Net – Calin Hentea)
In România comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii patriei" au aparut ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o cvasiexcludere de facto din comunitatea scolara, cu povara unui paria, stigmatizat pentru intreaga cariera viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de grav in privinta respectivului daca nu era membru sau, si mai rau, fusese exclus din rândul pionierilor sau al utecistilor, deoarece chestia asta ramânea definitiv "la dosarul" nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate accesoriile si eghiletii specifici diferitelor functii ierarhice de "conducere" (comandant de detasament, comandant de unitate etc.), ceremoniile ritualice cu trompete si formule de raport, juramintele de credinta si angajamentele urlate in public, defilarile si serbarile in fata parintilor, taberele de vara cu regim preferential si program special, muncile patriotice prestate ostentativ au fost ingredientele menite sa transpuna in viata retetele leniniste de "spalare a creierului". In conditiile in care orice alternativa era interzisa in epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune, dar, contrar tezelor leniniste, doar pe moment: liderii politici actuali ai fostelor tari cu regim comunist au fost inevitabil pionieri, utecisti si majoritatea chiar membri ai partidului comunist. (Sursa Net – Calin Hentea)
Insigna comunistă de merit - Pentru 5000 kg/ha neirigat
Produsul medalistic de mai sus este o distincție ce se
conferea unităților cooperatiste și de stat ale agriculturii comuniste care
realizau producții mai mari de 5 tone porumb știuleți la hectar neirigat. Se știe că în
regimul comunist exista o întrecere între unitățile agricole cooperatiste și de
stat în ceea ce privește realizarea de producții agricole în toate domeniile.
Sunt cazuri când producțiile se umflau artificial. Această situație făcea
partea din propaganda comunistă a vremii. Dezvoltarea agriculturii, ca ramură a economiei naționale, a fost unul dintre obiective principale ale regimului comunist din România. Se instituiseră fel de fel de concursuri și fel de fel de titluri, ordine, medalii, decorații, distincții și insigne pentru a-i mobiliza pe cetățeni în obținerea de producții din ce în ce mai mari în toate sectoarele agriculturii. S-a ajuns până acolo încât se raportau cifre false de realizare a planurilor în toate sectoarele agriculturii. Am ilustrat această insignă cu o imagine sugestivă din agricultura perioadei de început a comunismului în România. Dedesubt am postat sloganul comunist "Citiți și răspândiți revista Agricultura socialistă!" aplicat pe capacul unei cutii de chibrituri.
Insigna - F.S.S.R. (Federația Societăților sportive din România)
Începuturile organizarii activitatii de educatie fizica
si sport din țara noastra apartin celei de-a doua jumatati a
secolului XIX-lea, cand s-au infiintat societati de
vanatoare care au contribuit la dezvoltarea tirului si la
formarea primelor societati de tir. Drept urmare, prima societate
sportivă care s-a infiintat la Bucuresti, a fost Societatea de dare la
semnu Bucuresci, in anul 1862. La initiativa lui Gheorghe
Moceanu, primul profesor roman de gimnastica (termen prin care, la vremea
respectiva, se intelegea educatie fizica) si a profesorului de scrima C.
Constantiniu, a luat fiinta, la 8 iunie 1867 Societatea Centrala Romana de
Arme, Gimnastica si Dare la Semn (mai tarziu, si Natatiune). Ca
urmare a intensificarii activitatii societatilor de
gimnastica existente, in anul 1906 ia fiinta primul for
conducător din Romania: Federatiunea Societatilor de Gimnastica din Romania (F.S.G.R.). A
doua organizatie centrală de conducere a activitatii de
educatie fizica si sport din tara noastra a luat fiinta în
decembrie 1912, sub denumirea de: Federatia
Societatilor Sportive din Romania (F.S.S.R.). F.S.S.R. a
fost prima organizatie care a cuprins aproape toate ramurile de
sport practicate in tara. Ea a introdus afilierile si legitimarile
sportive, organizand competitii, printre care și campionatele nationale
(primele campionate fiind cele școlare). În acest sens s-au
alcatuit primele calendare sportive, primele regulamente de competitii,
s-au adaptat o serie de termeni tehnici, tactici si de regulament la
specificul limbii romane, s-au introdus foile de arbitraj etc. In perioada
1920-1930, Romania a intrat in circuitul sportiv mondial, extinzandu-si relațiile sportive internaționale. Sportul
scolar, care pana in 1916 fusese baza activitatii sportive, a trecut pe
locul doi, lasand intaietatea cluburilor sportive. Sistemul suedez de
educatie fizica a inceput să capete amploare, culminand cu infiintarea
Oficiului National de Educatie Fizica (O.N.E.F.) si, in cadrul
acestuia, a Institutului National de Educatie Fizica (I.N.E.F.).
F.S.S.R. și O.N.E.F. si-au dus fiecare activitatea separat și independent. F.S.S.R. exprima initiativa particulara si se ocupa
cu activitatea sportiva, iar O.N.E.F. era institutie de stat care a pus
accentul pe sistemul suedez de educatie fizica. Datorita centralizarii
excesive, la un moment dat, F.S.S.R. nu a mai corespuns, din punct
de vedere organizatoric, necesitatilor dezvoltarii diferitelor ramuri de
sport, care-si doreau acum autonomia. Drept urmare, prin noua lege din
anul 1929, statul avea sa permita manifestarea initiativei
private prin infiintarea de asociatii, care se vor grupa in federatii
de specialitate. Astfel, in anul 1930, a avut loc
infiintarea Uniunii Federatiilor Sportive din Romania
(U.F.S.R.). În locul comisiilor pe ramuri de sport din F.S.S.R.,
au luat fiinta federatiile sportive. La data infiintarii sale, U.F.S.R.
cuprindea numai trei federatii: box, tenis si fotbal. Criza economica din
anii 1929-1933 a afectat si sportul romanesc, viata sportiva
stagnand, in general. La 1 decembrie 1936, O.N.E.F.-ul a fost desfiintat,
atributiile sale fiind preluate de I.S.E.F. (Institutul Superior de Educatie
Fizica, fost I.N.E.F.). In anul 1937, se desfiinteaza O.E.T.R., ramanand numai
organizatia de tineret Straja Tarii sau Strajeria, ca institutie de stat
autonoma. Evenimentele politice interne si internationale, concentrarile
efectuate in anul 1939, au determinat o noua scadere a activitatii
sportive. La 30 septembrie 1940 a luat fiinta Organizația Sportului Românesc (OSR) - o noua organizatie sportiva care a condus
activitatea sportiva din tara noastra pana in anul 1944. La 15 septembrie 1944, a luat fiinta
Organizatia Sportului Popular (O.S.P.). La 7 noiembrie 1944, vechea O.S.R.
s-a desfiintat prin lege, reinfiintandu-se totodata Uniunea Federatiilor Sportive din Romania (U.F.S.R.), care functiona pe langa Ministerul Culturii. Din
punct de vedere organizatoric, O.S.P. trece in subordinea Ministerului Învatamantului Public. O noua schimbare a formei organizatorice a activitatii
de educatie fizica si sport din tara noastra s-a facut la 9 august 1949 cand
O.S.P. este înlocuita prin Comitetul pentru Cultura Fizica si Sport
(C.C.F.S.) de pe langa Consiliul de Ministri. Sub conducerea C.C.F.S.
isi mai desfasurau activitatea Institutul de Educatie Fizica si scolile
medii tehnice de cultura fizica. La 2 iulie 1957 a avut loc o noua
reorganizare a miscarii sportive din Romania si anume, infiintarea Uniunii
pentru Cultura Fizica si Sport (U.C.F.S.). U.C.F.S.-ul se constituia
intr-o organizatie obsteasca, de masa pentru conducerea, indrumarea si
controlul educatiei fizice si sportului din Romania. Prin rezolutia
adoptata la conferinta din 1967 in locul U.C.F.S. s-a infiintat Consiliul
National de Educatie Fizica si Sport (CNEFS) organul central de specialitate.In
data de 30 decembrie 1989, la cateva zile dupa evenimentele ce au condus la
schimbarea vechiul regim, s-a infiintat un nou for conducator: Ministerul
Sporturilor. Acesta nu avea sa functioneze decat câteva luni. Conform HG
994, la data de 3 septembrie 1990 a luat fiinta Ministerul
Tineretului si Sporturilor. Acest organ conducator central al domeniului
își desfășoară activitatea si in prezent dupa ce, pe parcursul ultimilor ani,
organizarea si functionarea sa au suferit modificari si completari in urma
intrarii in vigoare a mai multor Hotarari de Guvern ._____________ooOoo_____________
UN CERTIFICAT ROMÂNESC
PROVIZORIU DE ACȚIUNI
Societatea anonimă INDUSTRIA AGRICOLĂ DOBROGEANĂ
Constanța - 21 februarie 1920
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 19.02.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu