1. Biblioteca de artă și Muzeul memorial
Iosif Keber este un
important obiectiv cultural și monument istoric de importanță locală din
municipiul Târgu-Jiu, secție a Bibliotecii Județene “Christian Tell” Gorj.
Municipalitatea tocmai a pus la bătaie suma de aproape
două milioane lei pentru renovarea clădirii construite în anul 1932. Clădirea a
aparținut pictorului Iosif Keber și este situată pe Strada 11 Iunie 1848, la
nr. 67. Casa este un punct important pe
harta turistică a Târgu-Jiului, din perspectiva stilistică a construcției proiectată
de arhitectul Iulius Doppelreiter. Atelierul de lucru al pictorului era la etaj
fiind prevăzut cu luminator în acoperiș. Cu doar câţiva ani înainte de
moartea sa, pictorul Iosif Keber a donat Muzeului Judeţean Gorj pe data de 29
septembrie 1981 multe din lucrările sale dar și ale fiului său Adrian, decedat
timpuriu. În urma decesului pictorului, neexistând moştenitori, casa în care
locuia a intrat în domeniul public al judeţului, prin Decizia 210/1990 a
Prefecturii Gorj, devenind sediul secţiei de Artă a Bibliotecii Judeţene
„Christian Tell“, instituţie aflată în subordinea Consiliului Judeţean Gorj.
Doar Iosif Keber a donat bibliotecii peste șase mii de volume, în majoritate de
artă, și albume de pictură de mare valoare, astfel că Biblioteca de artă Iosif
Keber a devenit una
dintre cele mai importante și mai ample din țară.
Iosif Keber a fost un pictor român, specializat în pictura
bisericească și restaurarea lăcașurilor de cult, care s-a născut la data
de 30 iulie 1897 la Târgu-Jiu, într-o familie de evrei de origine flamandă, și a decedat la data de 19 aprilie 1989. Din cauza faptului
că evreii erau considerați străini, Iosif Keber și familia sa au avut multe
probleme de-a lungul vremii. A studiat la gimnaziul „Tudor Vladimirescu”
(astăzi colegiu național), unde i-a fost descoperit talentul pentru pictură de
către profesorul său, Liviu Popa. În anul 1912 a obținut o medalie de aur
într-un concurs organizat între licee. După terminarea liceului s-a
înscris la cursurile Școlii de arte frumoase din Bucuresti, unde i-a avut ca
profesori pe George Demetrescu Mirea și Costin Petrescu. Încă de pe
băncile Școlii de Arte Frumoase de la București, Iosif Keber s-a făcut remarcat
prin diversitatea stilurilor adoptate și prin stilul propriu pe care îl
impregna pe material. A făcut pictură monumentală, gravură, desen, peisaj,
portret sau natură statică. Studiile și le-a desăvârșit, însă, în străinătate,
acolo unde s-a specializat în pictura bisericească. Enumăr mai jos câteva
dintre lăcașurile de cult unde a pictat Iosif Keber:
- Biserica Precupeții Vechi, din București
- Schitul Darvari – București
- Catedrala “Sfinții Voievozi” din Târgu-Jiu
- Biserica „Sfinții Apostoli” din Târgu-Jiu
- Iconostasul bisericii mari de la Mănăstirea Dealu
- Catedrala ortodoxă Rădăuți
2. Monumentul
Ecaterina Teodoroiu, denumiri alternative Mausoleu
sau Sarcofag, este situat în centrul
municipiului Târgu-Jiu, la nord de Calea Eroilor, aproape de Biserica Sf.
Voievozi, în Piața Prefecturii Gorj.
Basoreliefurile de pe monument au fost
sculptate de artista moldoveană Milița Petrașcu (1892 - 1976), care a fost
eleva lui Brâncuși la Paris. Mausoleul, declarat monument istoric, realizat din
travertin italian, cu dimensiunile 2,90 x 1,60 metri și înălțimea 2,10
metri, are forma unui sarcofag de piatră albă, pe un postament cu trei trepte,
pe care este amplasat un basorelief ce prezintă scene din viața și activitatea
militară a eroinei de la Jii – sublocotenentul Ecaterina Teodororiu. Mausoleul a fost
inaugurat în toamna lui 935 în prezenţa regelui Carol al II-lea. Basoreliefurile de pe fețele laterale ale sarcofagului, sunt
organizate astfel: pe fața dinspre miazăzi, apare un tablou prezentând
copilăria, în cadrul vieții din satul ei natal; pe latura opusă, apare eroina,
în medalion, salutată de cercetașii din care a făcut parte, ca elevă de curs
secundar; celelalte două fețe ne-o înfățișează în război, pornind la atac cu
plutonul și momentul final, când este dusă la locul de odihnă pe mâini pioase
de soldați.
În cele patru colțuri, veghează patru femei în costum național,
ținând în mâini câte o cunună de lauri.
Provenită
dintr-o familie modestă din Oltenia, eroina de
la Jiu, Jeanne d’Arc a Romaniei, sublocotenentul Ecaterina
Teodoroiu a cazut, rapusa de doua gloante in piept, pe 22 august 1917, in
batalia de la Varnita si Muncelu. Este prima femeie-ofiter din armata romana
care si-a sacrificat viata pe campul de lupta. Avea 23 de ani si se numea, dupa
registrul satului in care s-a nascut, la 17 ianuarie 1894, Vadeni (azi cartier
al orasului Targu Jiu): Catalina Toderoiu. Inca din primele momente ale
intrarii Romaniei in razboi a plecat din satul sau, impreuna cu fratele ei,
Nicolae, pentru a se pune "la dispozitia tarii", a tarii care avea
nevoie de sufletul ei si de capacitatea ei de a se implica. A fost, pentru
inceput, infirmiera la Spitalul din Targu Jiu – care deservea armata romana
facand parte din ceea ce se numea "cohorta de cercetasi «Domnul
Tudor»", compusa exclusiv din voluntari. La 15 august 1916, ziua in care
Romania a intrat in razboi, cercetasii fusesera asimilati ca serviciu auxiliar
al armatei. Cateva saptamani mai tarziu, la auzul mortii fratelui sau, Nicolae,
in timpul unui asalt, Catalina cere sa se inroleze ca soldat, in locul lui. I
s-a refuzat de mai multe ori cererea pana cand, induplecati de staruintele,
curajul si devotamentul ei, comandantii superiori cedeaza si o trimit pe front,
sa lupte cu arma in mana. Este prima femeie care a luptat nemijlocit, ca
militar inrolat, in linia intai. Prima din armata romana. Asemuim adeseori efortul si
patriotismul ei cu cel al inaintasei sale, frantuzoaica Jeanne d’Arc. Ca si
Jeanne, Catalina – Ecaterina, cum i s-a spus mai tarziu, caci numele de botez
era prea "fragil" si avea nevoie sa fie botezata cu numele unei
martire – a cazut si ea prizoniera la dusman. Dupa ce a parcurs alaturi de
camarazii ei traseul frontului, de la Targu Jiu la Danesti, Bratuia, Floresti,
Rasina, Pesteana si Tunsi, ea este prinsa de nemti si dusa in lagarul de la
Targu Carbunesti. Aici insa curajul ei avea sa iasa din nou la iveala. Pandeste
momentul potrivit, ucide santinela de paza si evadeaza. Este reprimita cu urale
de soldati, care incepusera sa vada in ea nu o copila, ci o femeie-barbat,
barbatoasa, puternica, gata, la o adica, sa le fie si lor sprijin. Catre
sfarsitul anului 1916, Catalina (Ecaterina) Toderoiu (Teodoroiu) este ranita de
un obuz la piciorul stang. Se vindeca (prea greu, parca, pentru nevoia ei de
a-si sluji patria), iar la inceputul anului urmator revine pe front. Este
momentul cand insusi Regele Ferdinand ii confera doua pretioase (si ravnite)
distinctii ostasesti: Ordinul "Virtutea cercetaseasca de razboi, in
aur" si Ordinul "Virtutea Militara de razboi, clasa a II-a". Din
simplu soldat, cum se inrolase in august 1916, un an mai tarziu o vom regasi pe
front, in fruntea plutonului pe care il comanda, ca ofiter. Armata romana
pregatea o miscare ampla, pe linia Varnita-Muncelu, pentru a opri ofensiva
armatei germano-austro-ungare. Plutonul Catalinei se afla si el acolo, la
datorie. Era 22 august 1917 cand, conducandu-si, imbarbatandu-si oamenii,
"domnisoara sublocotenent" se avanta in bataia gloantelor. "Inainte baieti, nu va lasati,
sunteti cu mine!", le striga ea necontenit. Iar barbatii aceia care
tinusera in mana, cu numai doi ani inainte, coase, topoare si seceri, barbatii
aceia care de un an intreg lusera toate fronturile la rand, luptand pentru
patria lor, ascultau de indemnurile ofiterului cu trup de codana si inima de
viteaz. Doua goante dusmane au lovit-o in piept. In plin! Ecaterina Teodoroiu
se prabusea secerata. Dar cu ultimele ei puteri a ridicat bratul, aratandu-le
directia, si le-a strigat indemnul de lupta: "Inainte baieti, nu va lasati, sunteti cu mine! Inainte!
Razbunati-ma!". Au fost ultimele cuvinte ale sublocotenentului
Ecaterina Teodoroiu. Plutonul ei a razbunat-o. In acea zi, batalia a fost
castigata de armata romană. Fiinta aceea plapanda, care murise eroic, a fost
inmormantata pe campul de lupta. Plutonul ei a plecat mai departe, spre alta batalie
care se cerea castigata. A fost înmormântată în Valea Zăbrăuciorului, pe
frontul Mărăşeştilor, iar osemintele ei au fost aduse la Târgu-Jiu şi îngropate
cu onorurile cuvenite pe data de 4 iunie 1921.
3. Monumentul generalului Dragalina este de fapt o cruce mare de marmură, pe un postament de piatră,
împrejmuită cu un grilaj de fier, amplasată exact pe locul unde generalul
Dragalina a fost rănit în data de 12 octombrie 1916, pe timpul primului război
mondial.
Monumentul este situat în defileul Jiului, pe malul râului și pe
marginea arterei rutiere care leagă orașul Târgu-Jiu de Petroșani, în punctul
denumit de localnici “la locurile rele”. Cu
litere aurite, pe monument stă scris: „Aici
am fost rănit făcându-mi datoria pentru neam și țară”. Monumentul a fost
dezvelit la 12 octombrie 1927, la 11 ani de la moartea generalului Ioan
Dragalina, cel care îndeplinea pe atunci funcția de comandant al Armatei I. La
loc vizibil pe monument este aplicată inscripția: “1927 luna octombrie 12 –
S-a ridicat această
cruce pe locul unde Generalul Ion Dragalina, Comandantul Armatei 1-a, a fost
rănit în ziua de 12 oct.1916, cauzându-i moartea. Ridicată de Societatea
Mormintelor Eroilor Craiova, având președinte pe Gl. de Div. C. Dumitrescu,
Comandant al Corpului I Armată, cu concursul ostașilor care au luptat la CERNA
și Jiu sub ordinele lui. În semn de veșnică amintire și ca un îndemn pentru
viitor că orice ROMÂN trebuie să-și jertfească viața pentru NEAM și ȚARĂ”.
Întorcându-ne în timp, la 12 octombrie 1916,
generalul Dragalina a fost rănit în locul în care a fost ridicat monumentul,
răni de la care i s-a tras moartea, după două săptămâni. Dragalina a fost
nimerit de gloanțele vrăjmașe în braț și în omoplat. Deși a fost dus la mai
multe spitale (Târgu Jiu, Craiova, București), și chiar i s-a amputat brațul,
acesta moare în urma unei septicemii, pe data de 24 octombrie 1916.
Ioan Dragalina, uneori ortografiat Ion Dragalina a
fost un general român, care s-a născut la data de 16 decembrie 1860, la
Caransebeș. Dragalina a urmat
școala primară din orașul natal și școala de cadeți din Timișoara. Și-a
continuat studiile militare la Academia Militară de la Viena(1884), fiind
încadrat în armata austro-ungară. În paralel a absolvit și Școala de ingineri
geodezi. În 1886 s-a căsătorit cu Elena Giurgincă cu care a avut 6 copii. În
anul 1887 Ioan Dragalina a demisionat din armata austro-ungară, a trecut
granița în România și a fost încadrat în Armata Română cu gradul de
sublocotenent. Avansează treptat pe scara ierarhică: căpitan (1893), maior
(1899), locotenent-colonel (1908). În perioada 1908-1911, locotenent colonelul
Ioan Dragalina a fost comandant al Școlii Militare de Infanterie din București.
La începerea Primului Război Mondial avea gradul de general de brigadă și comanda
Comandamentul 3 teritorial. Pentru meritele dovedite în ridicarea nivelului
știintific al școlii, pentru ordinea și disciplina instituită în învățământul
militar, Ioan Dragalina este decorat cu Ordinul Steaua României, clasa V-a. În
aprilie 1911 Ioan Dragalina este avansat colonel și numit comandant al
Regimentului 34 din Constanța. În această perioadă, a fost decorat cu Ordinul
Coroana României, clasa a IV-a. În anul 1915 este avansat la gradul de general
de brigadă. În perioada neutralității României (1914-1916), s-a ocupat cu
realizarea de lucrări de fortificații pe Valea Prahovei. În anul 1916, înainte
ca România să intre în război, Dragalina a fost numit comandant al Diviziei I
de Infanterie, aflată la Drobeta Turnu Severin. Trupele diviziei pe care o
comanda acopereau o distanță mare din frontiera de vest a României, de la
izvoarele Argeșului până la Calafat. Divizia sa a luptat cu curaj, în august
1916, la Orșova și pe valea râului Cerna. După ce a atacat în
dimineața zilei de 15 august 1916 la Porțile de Fier, trupele române aflate sub
comanda generalului Dragalina au reușit, la 19 august, să ocupe culmile
muntoase Alion, Ozoina și Dranic, eliberând în zilele următoare orașul Orșova.
Ofensiva germano-austro-ungară a fost stopată până la începutul lunii
octombrie, Divizia I reușind să-și mențină pozițiile. În data de 11 octombrie
1916 este numit comandant al Armatei I. În dimineața zilei de 12 octombrie
generalul Dragalina ia o mașină, un șofer și doi ofițeri și pleacă personal în
Valea Jiului, în recunoaștere, pentru a vorbi cu comandanții aflați în primele
linii, deoarece legăturile cu unitățile înaintate erau întrerupte. La trecerea
peste podul de lângă Mănăstirea Lainici mașina este prinsă într-un schimb de
focuri, ocazie cu care generalul este rănit în brațul stâng și omoplat.
Generalul este dus la București deoarece rana se complica. Pe patul de spital,
regele Ferdinand al României îi conferă Ordinul Mihai Viteazul. Deși, cu
brațul amputat, starea sa generală părând a se ameliora, se declanșează o
septicemie care îl răpune. "Cine l-a
cunoscut în viață a rămas puternic impresionat de puterea personalității sale.
Era de o statură înaltă și avea o înfățișare frumoasă, înfățișarea clasică a
bănățeanului voinic. Ochii lui mari și negri păreau a căuta mai întâi ce e mai
bun și mai nobil în ființa omenească, de aceea s-a și putut apropia sufletește
de cei pe care-i conducea.” Sunt cuvintele rostite de cei care l-au
cunoscut pe generalul Ion Dragalina.
4. Motru este un municipiu din județul Gorj care
mai include și localitățile: Dealul Pomilor, Horăști, Însurăței, Leurda, Ploștina, Lupoița, Râpa
și Roșiuța.
Originea cuvântului Motru este geto-dacică, Mutru sau Mutria, după
istoricul Giurescu, însemnând apă limpede, curată. Din perioada romană ne
parvine înscrisul “Ad Mutriam”, de undeva de prin părțile localității Cătunele, de pe Valea Motrului. Primă
atestare documentare apare în hrisoavele de la Tismana din anul 1385. Minerii
au descoperit un tezaur roman la Leurda, în anul 1964 (monezi datând în jurul
anilor 196 – 251 E.N., din vremea împăratului roman Septimius Sever). În
perioada medievală și chiar mult după, Roșiuța și Lupoița erau sate de moșneni.
În timpul Revoluției de la 1821, locuitorii localității Ploștina au fost
printre primii participanți, mulți dintre ei înrolându-se ca panduri. În
fruntea lor era căpitanul de panduri Marius Pârv. La 24 mai 1966, prin decret
al Consiliului de Stat, în zona din lunca Motrului, aparținând fostei comune
Ploștina a fost organizat viitorul oraș Motru. Începând cu 1 septembrie 1968 localitatea
Ploștina și satele Dealul Pomilor, Leurda, Însurăței, Horăști, Roșiuța, Râpa și
Lupoița au intrat în componența orașului Motru, odata cu deschiderea zonei
miniere. Rezervele de lignit din Valea Motrului au fost exploatate din 1960,
prin deschiderea minelor: Horăști, Leurda, Ploștina, apoi prin apariția Minei
Roșiuta și Motru – Vest, iar în anul 1976, lucrările de deschidere a carierei
Lupoaia. Ziua de 18 octombrie 2000 este data la care orașul Motru a fost
declarat municipiu, prin Legea nr. 180.
La recensământul din anul 2011
municipiul număra 19079 locuitori, în scădere față de recensământul anterior
(anul 2002), dintre care: români – 93,19% și restul – necunoscută sau
altă etnie. Componența confesională
a municipiului Motru, astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși
– 90,83%, penticostali – 1,07% și restul – nedeclarată sau altă religie.
Bisericile de lemn din satele Horăști, Lupoița și Leurda sunt obiective
turistice musai de văzut la trecerea prin acest municipiu.
5. Câti dintre noi stiu cã, la Polatiște era o barierã si cã acum, fosta garnizoanã unde stãteau grãnicerii, români sau cea a maghiarilor, e doar o simplã ruinã, fãrã geamuri, nãpãditã de bãlãrii si uitatã de toatã lumea.
Bariera între România si Austro-Ungaria era în defileul Jiului, chiar peste podul ce trece peste pârâul Polatiste, care se varsã în Jiu. De o parte era granita cu Austro-Ungaria pânã la 1918 si atunci, acolo era un pichet de grãniceri, iar dincolo de pod, era pichetul de grãniceri români. Se știe că acest drum exista încă de pe vremea romanilor. De altfel si Alexandru Vlahutã vorbeste despre el si îl descrie ca fiind „de o frumusete negrãitã. Nicãieri nu am vãzut desfãsurate cu atîta mãiestrie, în acelasi cadru, cele trei mari podoabe ale pãmântului-muntii, pãdurile si apa- ca în trecãtoarea aceasta spre Petrosani. Soseaua, o prispã netedã, scobitã în brâul stâncos al muntelui, largã de douã care si lungã de 29 de kilometri merge serpuind pe marginea Jiului, care îsi taie voiniceste albia în piatrã… Dupã un ceas de drum, vedem deschizându-se în dreapta noastrã o poianã frumoasã, în mijlocul cãreia e asezat Schitul Lainic-o bisericutã si câteva chilii împrejmiute cu leaturi de brad, unde îsi fac mãtania 8 cãlugãri bãtrîni… La granitã, Polatistea vine limpede si grãbitã dinspre rãsãrit, spintecând fãgetul, unei vãi, si se azvârle în Jiu, sub podul de piatrã care leagã malurile a douã tãri”. Pe la 1870, se începe constructia propriu zisă a drumului prin defileu, dar din cauza costurilor se sistează. Urmare a unui acord între statul român și cel maghiar lucrările se reiau în anul 1879. La Polatiste erau pichetele de grãniceri, vama maghiarã si cea româneascã era la Petroșani, iar vama postei era lângã Lainici. Constructia pichetului a rãmas în paraginã, azi doar zidurile fiind mărturia acelor vremi.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL CONSTANȚA
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Divizionul 146 Nave minare deminare - 60 ani - 2011
Divizionul 146
Nave Minare - Deminare este o importantă unitate militară a Forțelor Navale
Române, dislocată se pare în garnizoana Constanța. Este o unitate de dragoare, destinată
pentru lupta contra minelor prin căutarea și distrugerea minelor în raioanele
maritime proprii sau inamice. Unitatea se compune dragoarele 24, 25, 29 și 30
dar și puitorul de mine 274, fiecare cu echipaj de peste 70 de oameni. Aceste
nave sunt echipate cu puternice categorii de armament: instalaţii artileristice
calibrul 14,5 și 30 mm; instalații pentru lansarea rachetelor AA; instalaţii de
lansare a bombelor antisubmarin, etc. Misiunile asumate ale acestei unități
sunt:
- siguranţa împotriva pericolului de mine al căilor navigabile şi a intrărilor în porturile maritime
- participarea la apărarea obiectivelor militare şi economice din zona de responsabilitate a Fortelor Navale
- participarea (limitat) la operaţiuni de sprijin umanitar, sub mandat ONU, UE, OSCE, NATO
- participarea (limitat) la operaţiuni de răspuns în situaţii de criză, asistenţă umanitară şi acţiuni militare împotriva terorismului, conform angajamentelor asumate de România
- salvarea pe mare
- acordarea ajutorului navelor aflate în pericol
Muzeul de arheologie "Callatis" - Mangalia
Farul genovez - România
Muzeul de
Arheologie Callatis din municipiul
Mangalia pune la dispoziţia publicului vizitator o variată ofertă culturală,
începând cu exponatele aflate în expoziţia permanentă a muzeului, continuând cu
monumentele arheologice aflate în zona municipiului Mangalia și terminând cu
numeroasele activități cultural-științifice organizate la sediul muzeului
callatian. El are sediul pe Șoseaua Constanța, nr.2. Muzeul de
Arheologie Callatis este o instituție dedicată dezvoltarii patrimoniului muzeal
prin formele caracteristice de constituire: cercetare, documentare, conservare
și valorificare a vestigiilor istorice ale vechii cetati Callatis. Deși despre
crearea unui nucleu muzeal la Mangalia
se poate vorbi din anul 1915, abia în anul 1959, cu sprijinul autorităţilor
locale, a fost înfiinţat un muzeu de arheologie deschis într-o cladire tip
villae. Materialul arheologic adunat din necropolele vechii cetăţi – cu
apariţia insolită a unicului “mormânt cu papyrus”, numeroase
fragmente sculpturale şi arhitecturale, printre care se aflau: ineditul capitel
cu protome de berbec și tezaurul de monede de bronz (cca. 9000) din sec. III p.
Chr. În anul 1978 zestrea culturală a oraşului Mangalia a fost imbogăţită cu un
nou local pentru muzeu destinat să prezinte
istoria multimilenară a Callatisului. Muzeul de Arheologie dinMangalia
a funcţionat ca secţie a Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa,
iar în anul 1990 capată un statut juridic independent. Astăzi, expoziția de
bază a muzeului callatian aduce în prim plan diferite categorii de vestigii, de
la cele mai vechi atribuite neoliticului, până la cele de epocă creștină.
Farul "Genovez" din Mangalia - a fost construit între anii 1858 – 1860, de o companie engleză, acest nume fiind dat în
amintirea negustorilor de altă dată. Ceea ce localnicii din Mangalia numesc
farul genovez sau vechiul far, unul dintre principalele puncte de atracţie din
staţiunea situată în sudul litoralului românesc, are o poveste care începe în
1952. Era perioada în care sovieticii restituiseră României navele confiscate
ca pradă de război, iar dezvoltarea economică impunea modernizarea portului şi
realizarea unui dig şi a unui far noi. În acest context, oficialii de la SOVROM
(societatea mixtă româno-sovietică înfiinţată la sfârşitul războiului
cu scopul oficial de a recupera datoria României faţă de Uniunea Sovietică) au
construit un canal, care să lege lacul Mangalia de portul de la Marea Neagră,
şi un far de navigaţie modern, proiectat după un model legendar.Este vorba
despre un far ridicat în jurul secolului XIII de negustorii genovezi ajunşi la
Callatis (n.r. – vechea denumire a Mangaliei). Construcţia a dispărut ulterior,
fiind înghiţită de înaintarea spre uscat a apelor mării, dar referinţele s-au
păstrat în istorie. Totuşi, în 1958 la Mangalia a fost construit un nou far, al
Armatei Române, iar bijuteria arhitectonică ridicată cu şase ani mai devreme
şi-a pierdut utilitatea, rămânând doar un simbol al oraşului. În zidurile
construcţiei au apărut crăpături, iar vopseaua s-a coşcovit. Lentila uriaşă
care genera lumina puternică a fost scoasă din turn şi transportată la Muzeul
Naţional al Marinei Române din Constanţa.
Universitatea maritimă - Constanța
Universitatea Maritimă din Constanța este o instituție de învățământ superior de stat,
acreditată, cu o ofertă educațională orientată spre domeniul de marină și
navigație. Aceasta include două facultăți:
- Facultatea de Navigație și Transport Naval
- Facultatea de Electromecanică Navală
Direcția hidrografică maritimă - România
Până în anul 1882 navele româneşti foloseau pentru navigaţie,
rutele dunărene întocmite de specialişti ruşi şi hărţi marine întocmite de
specialişti englezi. Odată cu creşterea prezenţei navelor militare pe Dunăre şi
înfiinţarea Şcolii Copiilor de Marină s-a simţit nevoia întocmirii şi folosirii
unor documente româneşti. În acest sens, maiorul de marină Mihail Drăghicescu,
ajuns Şef de Stat Major al Flotilei, a ordonat ca pe timpul marşurilor de
instrucţie pe Dunăre şi executării practicii elevilor la bordul bastimentelor
româneşti, să se execute măsurători pe Dunăre, pentru a se cunoaşte cu precizie
şenalul navigabil şi obstacolele de navigaţie existente. Astfel, în anii 1882
şi 1883 Maior Mihail DRAGHICESCU echipajele şi practicanţii ambarcaţi pe navele
Fulgerul şi Lebăda au adunat un bogat material care, folosit cu pricepere de
maiorul de marină Drăghicescu, a dus la întocmirea primei hărţi româneşti a
Dunării. Această hartă a fost reprodusă la scara 1:28 000 în anul 1895, fiind
actualizată permanent de către echipajele navelor militare pe timpul executării
marşurilor pe Dunăre. Harta a fost utilizată în condiţii foarte bune până în
anul 1904. În anii 1885-1886 s-au executat primele lucrări hidrografice pe
litoralul românesc al Mării Negre, în zona Sulina – Gura Portiţei de la bordul
canonierei Griviţa cu scopul de a se studia posibilităţile de intrare în lacul
Razelm. Din anul 1893, un grup de cercetători hidrografi şi hidrologi, condus
de Grigore Antipa, a efectuat mai multe campanii de lucrări de la bordul
crucişătorului Elisabeta, bricului Mircea şi canonierei Griviţa. Prima
structură de cercetare hidrografică a fost Secţia specială pentru lucrări
hidrografice la Dunăre şi la Mare înfiinţată în anul 1897 şi condusă de
locotenent comandorul Alexandru Cătuneanu, specialist hidrograf, cu studii de
specialitate în Franţa şi participant la două campanii hidrografice în Orientul
Îndepărtat şi Caledonia. La 30 iunie 1897 au fost detaşaţi mai mulţi ofiţeri la
Secţia Specială pentru lucrări hidrografice care, sub comanda locotenent
Comandorului Alexandru Cătuneanu au început ridicarea hidrografică a coastei
româneşti. S-au executat sondaje până la distanţa de 10 km de coastă, pe linii
de sondaj la distanţe de 2500 m unele faţă de altele. În anul 1900, după o
activitate laborioasă de patru ani, pe baza materialelor rezultate din
lucrările hidrografice şi hidrologice, executate cu bricul Mircea şi şalupa
Rahova, s-a întocmit prima hartă marină românească, cunoscută sub denumirea
Harta Cătuneanu. Aceasta a fost imprimată la Paris în acelaşi an şi a primit
medalia de aur la expoziţia universală organizată în capitala Franţei.
Actualizată şi reimprimată în anul 1929, ea a fost folosită în marina română
până în anul 1952. În anul 1900, cu ocazia delimitării frontierei româno-bulgare,
ofiţerii români împreună cu inspectorul Kehaia D. au executat ridicări
hidrografice la Dunăre, în zona Silistra – Gura Văii, în urma cărora s-a
întocmit o Hartă la scara 1:50 000 a Dunării şi alta a Ostroavelor la scara
1:20 000. În anul 1904 s-a înfiinţat la Galaţi, un Serviciu de pilotaj şi
hidrografie fluvială al Marinei Militare, în cadrul căruia a funcţionat o
şcoală practică de pilotaj fluvial. La 23 februarie 1926, prin Decizia
Ministerială nr. 126, emisă în baza prevederilor Legii de organizare a Marinei
din 1898 şi ale art. 1 din Regulamentul de funcţionare a Marinei Militare din
1912, a fost înfiinţat Serviciul Hidrografic Maritim, cu
sediul în clădirea Şcolii Navale din Constanţa (în prezent clădirea adăpostind
Muzeul Marinei Române). În perioada 1926-1940, Serviciului Hidrografic Maritim
a executat numeroase acţiuni specifice, dintre care mai importante au fost:
executarea de măsurători hidrografice la gurile Dunării, executarea de
prospecţiuni pentru extinderea portului Constanţa, editarea hărţilor de
navigaţie la scara 1: 50.000 în zona de litoral românesc. Între anii 1940-1945,
Serviciului Hidrografic Maritim a asigurat din punct de vedere hidrografic şi
hidrometeorologic acţiunile de luptă ale Marinei Militare. La 11 noiembrie
1955, prin Hotărârea Consiliului de Miniştri al R.P.R. nr. 2444, Serviciul
Hidrografic Maritim a fost reorganizat în Direcţia Hidrografică
Maritimă (DHM) comandor Alexandru Cătuneanu. În perioada 1955 – 1990,
Direcţia Hidrografică Maritimă a executat acţiuni de o mare diversitate în
folosul navelor româneşti militare şi civile, pentru asigurarea de navigaţie în
zona de responsabilitate a României, dintre care mai importante au fost:
construirea şi punerea în funcţiune a farurilor Constanţa (1960) şi Sf. Gheorghe
(1968), editarea “Cărţii Pilot a Mării Negre” şi a avizelor pentru navigatori.
Din anul 1966 DHM a devenit reprezentanta guvernului României, în calitate de
stat Membru al Asociaţiei Internaţionale de Semnalizări Maritime (IALA/AISM).
Din anul 1971 şi până în prezent, DHM - instituţie cu profil unic în ţară,
principalul expert al României în problemele privind geografia maritimă şi
delimitările maritime - participă cu specialişti în Comisia Naţională
Interministerială de negociere privind delimitarea zonei economice exclusive şi
a platoului continental al Mării Negre. După anul 1990, instituţia a fost
reorganizată, s-a mutat în sediul actual şi a realizat, printre altele:
editarea a 37 de hărţi de navigaţie naţionale, editarea “Cărţii farurilor,
semnalelor de ceaţă şi radiofarurilor din Marea Neagră şi Marea Marmara” şi a
“Tablelor Nautice”. În perioada 2002 – 2003 a fost realizat Sistemul
Meteorologic Integrat Naţional al Forţelor Navale (SIMIN – FN). În anul 2004 a
fost publicată în Monitorul Oficial nr. 941, Legea nr. 395 privind activitatea
hidrografică maritimă, lege ce stabileşte şi reglementează activitatea
Direcţiei Hidrografice Maritime şi care acordă instituţiei noastre statutul de
autoritate naţională în domeniul acestei activităţi. Din ianuarie 2007, DHM a
devenit reprezentanta guvernului României, în calitate de stat Membru al
Organizaţiei Hidrografice Internaţionale (OHI). Începând cu anul 2008 DHM este
acreditată ca instituţie care desfăşoară activităţi de cercetare ştiinţifică
fiind implicată în proiecte cu finaţare naţională şi europeană. În anul 2008
Direcţia Hidrografică Maritimă participă cu un specialist cartograf în
delegaţia naţională privind delimitarea maritimă în Marea Neagră la Curtea
Internaţională de Justiţie de la Haga, acţiune legată de stabilirea şi
delimitarea platoului continental al Mării Negre între România şi Ucraina,
activitate finalizată în anul 2009, prin pronunțarea deciziei curții. Începând
cu anul 2011 DHM publică avizele pentru navigatori anuale şi lunare în limbile română
şi englezță. Din anul 2012 Direcția Hidrografică Maritimă a devenit al 27-lea
oficiu hidrografic recunoscut pe plan mondial ca producător de hărți
electronice de navigație prin afilierea la Centru Internațional pentru hărți
electronice de navigație (IC-ENC) de pe lângă Oficiul Hidrografic al Marii
Britanii și Irlandei de Nord. Începând cu anul 2016 laboratorul avize pentru
navigatori (AWNIS) are şi atribuţii specifice unei celule AWNIS (Serviciul de
informaţii de Navigaţie Aliat Global). Celula AWNIS participă la exerciţiile
militare internaţionale ale Forţelor Navale cu informaţii privind securitatea
şi siguranţa navigaţiei (SASON) pentru asigurarea libertăţii de navigaţie.
Începând cu acest an toate hărţile de navigaţie româneşti sunt compilate în sistemul
geodezic internaţional WGS84. În anul 2016 au fost validate de IC-ENC 6 hărţi
electronice de navigaţie în benzile de utilizare. A fost elaborată publicaţia
nautică Simboluri şi abrevieri folosite pe hărţile de navigaţie româneşti
(DH-105), ediţia a 2-a. Sediul actual al instituției este situat pe Strada
Fulgerului, la nr. 1.Fruntaș în cultura florii soarelui - Reg. Dobrogea
Dezvoltarea
agriculturii, ca ramură a economiei naționale, a fost unul dintre obiective
principale ale regimului comunist din România. Se instituiseră fel de fel de
concursuri și fel de fel de titluri, ordine, medalii, decorații, distincții și
insigne pentru a-i mobiliza pe cetățeni în obținerea de producții din ce în ce
mai mari în toate sectoarele agriculturii. S-a ajuns până acolo încât se
raportau cifre false de realizare a planurilor în toate sectoarele
agriculturii.
Am ilustrat această insignă cu o imagine sugestivă din agricultura perioadei de început a comunismului în
România. Dedesubt am postat sloganul
comunist "Citiți și răspândiți revista Agricultura socialistă!" aplicat pe capacul unei cutii de chibrituri.
Municipiul Constanța este situat pe
coasta Mării Negre, în partea de sud-est a României, în regiunea
istorică Dobrogea, reședința judeţului cu acelaşi nume şi cel mai
mare oraș al regiunii de dezvoltare Sud-Est. Alături de oraşul Cluj
Napoca, Constanța este orașul cu cel mai ridicat standard de viață
din România. Conform recensământului din anul 2011, Constanța avea 254693
locuitori. Constanța este orașul cel mai vechi atestat de pe teritoriul
României. Prima atestare documentară datează din anul 657
Î.E.N., când pe locul actualei peninsule (și chiar sub apele de azi, în
dreptul Cazinoului) s-a format o colonie greacă, numită Tomis. Deasupra am
postat drapelul, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale oraşului, pozele
câtorva monumente de cultură și arhitectură din municipiul Constanța, din
vremuri diferite.
Casinul Comunal
Băile Duduia
Bar Vraja Mării
Bulevardul și Hotelul Carol
Cercul Militar
Sosirea trenului de la Mamaia
Palatul administrativ
Pavilionul Reginei
Strada Carol I
Strada Ștefan cel Mare
Județul Constanța este județul cel mai urbanizat din
România, populația care locuiește în orașe numărând puţin peste 500000 de
locuitori din totalul de aproximativ 760000 de locuitori. Județul este situat
în extremitatea SE a României, are o suprafaţă de 7071 kilometri
pătrați, iar capitala judeţului este oraşul cu acelaşi nume, Constanţa. Ca
subunităţi administrative judeţul are 3 municipii - Constanța, Medgidia și
Mangalia, 9 oraşe - Băneasa, Eforie, Cernavodă, Hârșova, Murfatlar, Năvodari,
Negru Vodă, Techirghiol, Ovidiu şi 58 de comune. Deasupra am postat harta,
stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, iar dedesubt pozele câtorva
monumente de cultură și arhitectură din acest județ din diferite perioade de
timp, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Fabrica de petrol - Cernavodă
Vedere - Eforie Nord
Vedere litoral
Vedere - Neptun
Hotel Riviera - Mamaia
Plaja de la mare - Movila
Vedere - Olimp
Hotel Principesa Maria - Techirghiol
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Miguel Jeronimo de Larreynaga y Sylva,
filozof, poet și jurist nicaraguian,
a trăit între anii 1772 - 1847
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 19.02.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu