1. Și alte monetării ale statelor europene nemembre ale spațiului comun al monedei Euro au emis monede euro de probă, test sau încercare, pentru a vedea și reacția publicului cu privirea la grafica acestora. Mai jos admiri câteva astfel de monede emise de către statul Bulgaria. Revin cu precizarea că acest gen de monede sunt foarte căutate pe piața numismatică a colecționarilor lumii.
Tematică sportivă
Justiție
Ducesa Desislava
Oritza Sevastokrat
Ducesa Desislava
Oritza Sevastokrat
a fost consoarta țarului
Kaloyan care a condus regatul bulgar între anii 1197 – 1207. Biserica Bayon din Sofia pastreaza cele mai
vechi portrete pictate ale lui Kaloyan si sotiei acestuia Desislava.
Catedrala Sf. Alexandru Nevschi
Catedrala Sf. Alexandru Nevschi este una dintre
cele mai faimoase catedrale ortodoxe şi una dintre cele mai mari locaşuri de
cult ale Bisericii Răsăritene, şi cea mai mare din Peninsula Balcanică. Ea
poate adăposti între 5000 şi 10000 de oameni şi a fost clădită după un plan
arhitectonic al lui Petko Karavelov, ocupând o suprafață de 3170 metri. Construcţia
acestei catedrale a început în februarie 1882, când s-a pus piatra de temelie,
însă construcţia ei a fost făcută între 1904 şi 1912. Sfântul Alexandru Nevsky
a fost un prinţ rus, un erou naţional şi un sfânt. Catedrala a fost clădită în
onoarea soldaţilor ruşi care au murit în timpul Războiului ruso-turc din
1877-1878, atunci când Bulgaria s-a eliberat de sub jugul otoman. Ceanzul
Alexandru în iulie 1240 a apărat malurile râului Neva, de invazia armatelor
suedeze care avansau către Moscova. Catedrala este construită în stil
neo-bizantin find și catedrala patriarhiei bulgare. Este deopotrivă una dintre
cele mai mari biserici ortodoxe din lume, simbol al Bulgariei şi punct de
atracţie turistică. Frescele, mozaicurile şi icoanele sunt create de cei mai
faimoşi artişti bulgari şi ruşi. Catedrala are 12 clopote, inclusiv cel mai
înalt clopot din Balcani – 53 metri. În catedrală, sunt moaştele Sfântului
Alexandru Nevsky, dăruite de Biserica Rusă în martie 2010.
Basorelief
Această monedă s-a dorit a celebra aniversarea semnării Tratatului de la Roma. Tratatul de la Roma se referă la tratatul prin care a fost instituită Comunitatea Economică Europeană (EEC) și a fost semnat de Franţa, RFG, Olanda, Italia, Belgia şi Luxemburg la data de 25 martie 1957. Inițial, numele complet al tratatului era Tratat de instituire a Comunității Economice Europene. Totuși, Tratatul de la Maastricht l-a amendat eliminând, printre alte lucruri, cuvântul "Economic" atât din numele comunității cât și al tratatului. Din acest motiv tratatul este denumit de cele mai multe ori Tratat de instituire a Comunității Europene sau Tratatul CE.
Această monedă s-a dorit a comemora 10 ani de la introducerea monedei Euro ca monedă comună de schimb de către unele state europene.
2. Biletele funerare, cunoscute si
sub numele de Hellbanknote sunt folosite
la ceremoniile funerare din mai multe tari asiatice (China, Vietnam, Hong Kong
etc.) Hell inseamna infern si indica locul unde merge o persoana decedată, dar
nu are o conotatie negativă, cum se spune pe la noi, ci mai mult face referire
la lumea de apoi. Daca persoana decedata a fost bogata se emit bancnote mai
multe si de valori mai mari. Aceste bilete nu au valoare de schimb comercial, ele
se ard în mici ruguri, presupunându-se că sunt trimise astfel in viata de apoi,
în cadrul unui ritual de comemorare a unei persoane iubite sau foarte
cunoscute. Ele se procură contracost din magazine specializate doar pentru a fi
arse și desigur se consideră un gest de mare nepolitețe să oferi cuiva, în
viață, o astfele de bancnotă. Se poate considera că îi dorești moartea. Desigur
aceste bilete au mare preț în lumea colecționarilor numismați ai lumii, cât și
pentru mine. Eu accept o astfel de bancnotă primita în dar.!!!! Mai jos admiri două astfel de bancnote chinezești din care surâd foști mari lideri politici ai lumii.
Dwight David "Ike" Eisenhower (1890 - 1969) a fost al 34-lea președinte al SUA, între anii 1953 - 1961. În timpul celui de al II-lea război mondial a servit ca și comandant al Forțelor aliate din Europa. În anul 1951 a devenit primul comandant suprem al NATO.
Iosif Vissarionovici Stalin, nume original Ioseb Djugașvili, (1878 - 1953), a fost un om politic sovietic, fost revoluționar bolșevic devenit după Revoluția din Octombrie conducător politic al URSS. Deținând funcția de Secretar general al PC al URSS a fost și conducătorul țării între anii 1922 - 1953.
3. ECU a
fost unitatea de cont a Comunității Europene apoi a Uniunii Europene până la
adoptarea actualei monede Euro. Numele îi provine prin prescurtarea denumirii
sale în limba engleză - European Currency Unit, în românește - Unitate
Monetară Europeană. A fost o monedă de decontare utilizată ca instrument de
plată între băncile centrale și ca unitate de cont a bugetului Comunității
Europene, însă nefolosită ca mijloc de plată legal. ECU a fost înlocuit cu Euro
la data de 1 ianuarie 1999 la un curs de
schimb 1 ECU = 1 euro.
***
VORBE DE DUH
DE LA ÎNAINTAŞI
George Benard Shaw,
scriitor irlandez (1856 - 1950)
- Orice progres înseamnă război cu societatea.
- Oamenii de rând nu se roagă; ei doar cerşesc.
- Moda nu este nimic altceva decât o epidemie bine dirijată.
_______________xxXxx________________
O INSIGNĂ ȘI
CÂTEVA MEDALII ÎN
MEMORIA LUI C. BRÂNCUȘI
DIN JUDEȚUL DOLJ
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din
materiale diferite, preponderant metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau
bască şi care indică, prin imagini
reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si
apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - 400 de ani de la începutul
domniei lui Mihai Viteazu
Craiova * 15 octombrie 1993
(Statuia lui Mihai Viteazu din Craiova)
Nu se cunosc date
suficiente despre Statuia lui Mihai Viteazu din
Craiova. În anul 1913 s-a constituit un comitet de iniţiativă pentru
ridicarea unui monument închinat lui Mihai Viteazul la Craiova. În 1927,
societatea „Prietenii Ştiinţei“ a propus ca loc de amplasament Piaţa Unirii. Se
pare că statuia a fost realizată după o machetă a lui Dumitru Pavelescu Dimo
(decedat în anul 1944) şi montată în faţa Prefecturii în epoca comunistă,
recent fiind mutată pe actualul amplasament din fața Primăriei.
Constantin Brâncuși * 1856 - 1957
Muzeul Craiova
Constantin Brâncuși (născut
la data de 19 februarie 1876 în localitatea Hobița, județul Gorj și decedat la
data de 16 martie 1957 în Paris) a fost un sculptor român cu contribuții
covârșitoare la înnoirea limbajului și viziunii plastice în sculptura
contemporană. Constantin Brâncuși a fost ales postum membru al Academiei
Române. Trupul său neînsuflețit odihnește la Paris deși dorința marelui artist
a fost de a fi înmormântat în țara sa. În zilele noastre s-a încercat mici
demersuri pentru repatrierea rămășițelor sale pământești.
Via sacra * Târgu - Jiu
Muzeul Craiova
(Opere brâncușiene - Coloana infinitului,
Poarta sărutului, Masa tăcerii, Coloana sărutului)
Coloana Infinită, cunoscută în mod greșit și sub denumirea "Coloana infinitului" este opera sculptorului român Constantin Brâncuşi, parte a trilogiei Ansamblului Monumental din Târgu Jiu , compus din Coloana Infinită, Poarta sărutului şi Masa tăcerii. Inaugurată la 27 octombrie 1938, coloana are o înălţime de 29,35 metri şi este compusă din 15 moduli octaedrici suprapuşi, respectiv având la extremităţile inferioară şi superioară câte o jumătate de modul. Modulii erau numiţi „mărgele” de către autorul lor. Sculptura este o stilizare a coloanelor funerare specifice sudului României. Denumirea originală era „Coloana recunoştinţei fără sfârşit” şi a fost dedicată soldaţilor români din primul război mondial, căzuţi în 1916 în luptele de pe malul Jiului. Privitor la geneza coloanei între celelalte sculpturi brâncuşiene, există dovezi că proiectul este mult mai vechi. Se pare că încă din 1909 în atelierul lui Brâncuşi ar fi existat"trunchiuri şi bârne, coloane truncheate de lemn", iar prima versiune expusă a unei coloane, intitulată "Proiect arhitectural", datează din 1918. Ulterior, în 1933, în expoziţia sa personală de la New York, Brâncuşi expune proiectul său sub numele devenit celebru, Coloană fără sfârşit. Brâncuşi însuşi o denumea "un proiect de coloană care, mărită, ar putea sprijini bolta cerească".
Coloana a fost turnată în fontă în septembrie 1937 la Atelierele Centrale din Petroşani. Şeful proiectului a fost inginerul Ştefan Georgescu Gorjan, proiectul de executie şi calculele au fost făcute de inginerul Nicolae Hasnas , execuţia stâlpului central a fost coordonată de maistrul-şef Ion Romoşan iar execuţia modelului în lemn al mărgelelor a fost făcută de maistrul tâmplar Carol Flisec în colaborare directă cu Brâncuşi, care sosise de la Paris special pentru a supraveghea turnarea coloanei.
Elementele componente ale coloanei sunt următoarele:
- Nucleul metalic din ţeavă pătrată cu latura de 42 cm, asamblat din trei tronsoane cu lungimea de 8,93 m, 10 m şi 9,4 m
- Fundația din beton, care ajunge la adâncimea de 5 m, cu o formă de trunchi de piramidă, cu baza mare de 4,5 , orientată în jos.
- "Mărgelele" (cum le numea Brâncuşi) din fontă, "înşirate" pe nucleu, în număr de 17:
- Un semielement de bază, cu înălţimea de 136 cm;
- 15 moduli octaedrici, cu înălțimea de 180 cm fiecare;
- Un semielement la vârf cu înălţimea de 90 cm.
Alămirea coloanei s-a făcut la faţa locului, aplicând prin pulverizare sârmă de alamă. Aceasta tehnologie a fost utilizată la vremea respectivă pentru prima dată în România şi a fost adusă special din Elveţia. Greutatea totală a Coloanei (nucleu + "mărgele") este de 29173 kg.
Cea care a comandat lucrarea a fost Aretia Tătărescu (prin Societatea "Liga Naţională a Femeilor Gorjene"), care i-a acordat lui Brâncuşi deplină libertate de acţiune şi l-a ajutat să obţină sprijinul financiar necesar. În anii '50, guvernul român, sub influenţa sovieticilor a plănuit să demoleze coloana, considerând că sculptura lui Brâncuşi ar fi un exemplu de sculptură burgheză. Cu toate acestea, planul n-a fost pus niciodată pus în aplicare.
În anul 1916, sculptorul se arata pentru intaia oara preocupat de ideea unei adevarate Coloane a Sarutului. Este prima versiune a operei Coloana Sarutului. Sculptura venita sa glorifice implinirea in viata a iubirii, e vazuta ca fiind alcatuita prin asamblarea a patru blocuri: figurile si trupurile, aproape contopite nu se mai deosebesc, prefacute fiind in doua stane vecine, pe cele patru laturi ale acestui fragment arhitectural. Brancusi foloseste acelasi motiv sculptural intalnit mai tarziu pe stapii Portii Sarutului.
Amplasata pe aleea de la intrarea in parcul orasului, Poarta
Sărutului este daltuita din piatra poroasa, extrasa din carierele
aflate in imprejurimi. Este alcatuita din coloane groase, paralelipipedice,
care sprijina o arhitrava cu dimensiuni mai mari decat ale coloanelor, avand
latimea de 6,45 m, inaltimea de 5,13 m si grosimea de 1,69 m. Pe fetele
fiecarei coloane se regaseste simbolul sarutului, doua jumatati ale unui cerc,
atat de caracteristic operei lui Brancusi. Arhitrava are de asemenea incrustat
acest simbol, ca un fel de filigran. In plus, tot in filigran se afla
incrustatii ce aduc cu un fel acoperis al portii, ca si cand poarta ar fi
acoperita cu sindrila. Bolta portii are un ornament liniar delicat: este o
continuitate de arcuri mici, iar mai sus, pe trei linii orizontale, intalnim continuarea
unor forme ovale identice, de parca ar fi conturul fetei si al
umerilor. Poarta sarutului arata ca un arc de triumf, simbolizand triumful
vietii asupra mortii.
Constantin Brâncuși - Sărutul
Muzeul Craiova
Sărutul este lucrarea prin care Brancusi isi afirma autonomia
artistica. Ideea principala din Sarut este simpla: iubirea ca fuziune
intre doua entitati separate reface unitatea originala a vietii. Sarutul
lui Brancusi poate fi considerat o replica la Sarutul lui Rodin. Opera aduce o
noua dimensiune conceptului de sculptura. Aceasta opera sculptata intr-o
maniera aparent primitiva, este a doua lucrare la care Brancusi foloseste
tehnica taierii directe. Artistul spunea: . ...Am vrut de fapt sa
fac un lucru care sa pomeneasca nu despre o singura pereche, dar despre toate
perechile de oameni ce s-au iubit si s-au perindat pe pamant, inainte de a-l fi
parasit. Pentru ca fiecare lucrare a mea este generata de un asemenea simtamant
launtric... Sarutul a reprezentat drumul spre Damasc, izbutind pentru intaia
oara sa exprime esentialul. Potrivit regulilor de interpretare ale lui
Brancusi, tema sarutului reprezinta evolutia spirituala pura eliminand orice
alte implicatii.
Sărutul este lucrarea prin care Brancusi isi afirma autonomia
artistica. Ideea principala din Sarut este simpla: iubirea ca fuziune
intre doua entitati separate reface unitatea originala a vietii. Sarutul
lui Brancusi poate fi considerat o replica la Sarutul lui Rodin. Opera aduce o
noua dimensiune conceptului de sculptura. Aceasta opera sculptata intr-o
maniera aparent primitiva, este a doua lucrare la care Brancusi foloseste
tehnica taierii directe. Artistul spunea: . ...Am vrut de fapt sa
fac un lucru care sa pomeneasca nu despre o singura pereche, dar despre toate
perechile de oameni ce s-au iubit si s-au perindat pe pamant, inainte de a-l fi
parasit. Pentru ca fiecare lucrare a mea este generata de un asemenea simtamant
launtric... Sarutul a reprezentat drumul spre Damasc, izbutind pentru intaia
oara sa exprime esentialul. Potrivit regulilor de interpretare ale lui
Brancusi, tema sarutului reprezinta evolutia spirituala pura eliminand orice
alte implicatii.
Craiova (în germană Krajowa) este reședința județului Dolj, denumită și „capitala Olteniei”. Conform ultimului recensamant din anul 2011 orașul avea o populație de 243765 de locuitori, fiind al șaselea oraș ca populație din România. Orașul Craiova este situat în sudul României, pe malul stâng al râului Jiu, la ieșirea acestuia din regiunea deluroasă, la o altitudine cuprinsă între 75 și 116 m. Craiova face parte din Câmpia Română, mai precis din Câmpia Olteniei care se întinde între Dunăre, Olt și podișul Getic, fiind străbătută prin mijloc râul Jiu. Orașul este așezat aproximativ în centrul Olteniei, la o distanță de 227 km de București și 68 km de Dunăre. În Craiova de azi se află ruinele străvechii reședințe a tribului geto-dac al Pelilor, Pelendava, încă din perioada 400 - 350 ÎEN. Aceasta a fost atestată documentar pentru prima oară pe Tabula Peutingeriană, o hartă probabil din anul 225 EN. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și actuală ale Craiovei precum și două frumoase clădiri emblematice pentru arhitectura oltenească - Clădirile Primăriei și Muzeului de artă din Craiova.
Dolj este un județ în provincia istorică Oltenia din partea sudică a României, aflat în regiunea cea mai mănoasă și roditoare a Câmpiei Dunării și a Olteniei, într-o zonă ce a oferit, de-a lungul timpului, condiții de climă și mai ales sol, dintre cele mai prielnice. Județul se întinde pe 7414 km.p., numără aproximativ 734000 de locuitori având capitala în municipiul Craiova. Din punct de vedere administrativ județul se compune din; 3 municipii, 4 orașe și 103 comune. Sus am postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Dolj precum și două frumoase clădiri emblematice pentru arhitectura oltenească - Clădirile Prefecturii și Universității din Craiova.
_____________ooOoo____________
Volcania - micronațiune virtuală - 35000 dol 1977
Această bancnotă îți prezintă chipul lui Ali Babu III și al reginei egiptene Nefertiti. Ali Babu III, pe numele real Babu Rajab Ali a fost un cunoscut creator popular și rapsod pakistanez din provincia Punjab, care a trăit între anii 1894 - 1979.
Nefertiti a fost o regină a Egipului din dinastia a 18-a care a trăit între anii 1370 - 1330 Î.E.N. Tradus din limba egipteană numele său înseamnă "Frumoasa care, iată, vine". A fost consoarta faraonului Amenhotep al IV-lea, cunoscut și sub numele Akhenaten. Se pare că a fost și mama vitregă a faronului Tutankamon. A devenit cunoscută în secolul al XX-lea mai ales datorită bustului ei ajuns în colecția Muzeului egiptean din Berlin.
Câteva vignete de pe acțiuni austriece
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 24.02.2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu