Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând aspecte din localitatea
spaniolă ALFAZ DEL PI, provincia ALICANTE, comunitatea
autonomă VALENCIA, dar și o insignă, un jeton și o medalie locale.
O intrare în localitate
Hotelul Europa
Biserica
Plaja
Arhitectură locală
Trimitere poștală
Vederi generale
Insignă locală
Jeton local
Medalie locală
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
O EPIGRAMĂ PROPRIE
CELEBRITĂȚILE SUNT AICI
___________xxx___________
CÂTEVA INSIGNE ȘI
MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Cupa Uniunii Tineretului Comunist 1988 - sportul lupte
Uniunea Tineretului Comunist (cunoscută și prin acronim U.T.C.)
a fost organizația de tineret și rezerva de militanți a Partidului Comunist
Român. Sus am aplicat stema Uniunii Tineretului Comunist din România. În
timpul Republicii Populare Române, organizația s-a numit Uniunea
Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în
anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din
populația României.
Mai sus admiri steagul şi carnetul
de membru UTC.
De-a lungul timpurilor, luptele libere la români s-au constituit în forme de manifestare a identităţii naţionale, prin concursuri ad-hoc, în cadrul sărbătorilor populare, unde tinerii îşi măsurau puterile. In privinţa sporturilor de luptă practicate cu diverse ocazii pe teritoriul românesc amintim;
De-a lungul timpurilor, luptele libere la români s-au constituit în forme de manifestare a identităţii naţionale, prin concursuri ad-hoc, în cadrul sărbătorilor populare, unde tinerii îşi măsurau puterile. In privinţa sporturilor de luptă practicate cu diverse ocazii pe teritoriul românesc amintim;
a) „Harţa” – sau turnirul,
cunoscut şi practicat în Ţara Românească. Cronicarii vremurilor amintesc de
participarea unei echipe de cavaleri români în anul 1414 pe timpul domniei lui
Mircea cel Bătrân la Buda (Ungaria) iar Vlad Ţepeş a fost chiar premiat la o
astfel de întrecere în Austria. Există chiar şi o baladă, care s-a păstrat de-a
lungul timpului şi care redă extrem de expresiv detalii privind această formă
de întrecere;
b) „Pehlivănia” – sau lupta
corp la corp, cunoscută şi practicată în Dobrogea. In anul 1679 Ion
Neculce povesteşte despre o logodnă precizând că românii „s-au veselit două
săptămâni cu feluri de feluri de muzici şi de giocuri şi de pehlivani şi de
pusei. …adusese şi un pehlivan hindiu harap carele făcea jocuri minunate şi
nevăzute pe locurile noastre, iute om era şi vârtos.”
c) „Trânta” – cunoscută ca
fiind o componentă de bază din categoria jocurilor atletice autohtone, care
prin afinitatea sa în rândul tinerilor şi prin efectele asupra calităţilor
fizice şi morale ale practicantţilor a constituit permanent motiv de inspiraţie
pentru creatorii de folclor.
Aria de răspândire a trântei a fost
largă, aceasta îmbrăcând pe alocuri caracteristici specifice zonei de
practicare. Cele mai cunoscute forme de practicare ale trântei au fost:
- lupta ciobănească;
- lupta oltenească sau de curea (cu
sau fară piedică);
- lupta dreaptă cu apucare în cruce;
- lupta cu fixarea brâului;
- lupta cu piedică;
Prin diversitatea formelor sale,
prin ecoul căpătat in folclor şi prin personajele pe care ie-a păstrat vii de-a
lungul timpului, trânta – putem afirma fară riscul de a greşi – a contribuit la
îmbogăţirea tezaurului cultural românesc. Culegătorii de folclor au remarcat
adesea frecvenţa cu care apare „lupta pe cinstite” sau trânta în diverse balade
sau legende, transmise prin viu grai de-a lungul timpului. Poveştile populare
avându-l ca erou pe Făt-Frumos constituie exemple grăitoare privind aprecierea
de care se bucura trânta ca modalitate de a soluţiona pe calea cea mai dreaptă
orice conflict sau vrajbă. Baladele lui Mihu Copilu, Vidra, Ghiţă Cătănuţă,
Gheorghiţă Zătrean, Păunaşul Codrilor etc. reflectă fiecare în parte secvenţe
ale „luptei pe dreptate” şi evidenţiază profilul loial, cinstit şi plin de
virtute al învingătorului în lupta sa împotriva răului. Mulţi ani mai
târziu (în jurul anilor 1960), valanţele creatoare născute prin practica
trântei de către tineretul din mediul rural au fost remarcate şi de către
conducerea comunistă a României. Astfel „trânta sub formă de luptă dreaptă
cu apucare în cruce…a fost introdusă cu ani în urmă în cadrul spartachiadei
tineretului iar din anul 1968 începe să se desfăşoare Campionatul Naţional
Sătesc de Trântă dotat cu Cupa U.T.C. în cadrul activităţilor sportive de masă
sub egida DACIADEI. Apreciind efectele pozitive ale practicării
trântei asupra organismului, precum şi aptitudinile tinerilor de la sate pentru
practicarea acestui sport naţional, Ministerul Educaţiei şi învăţământului
(n,a. de la acea vreme) a hotărât, începând cu anul 1985, introducerea trântei
în Programa şcolară de educaţie fizică din mediul sătesc, la clasele VII- VIII
şi IX-X. ” Campionatul naţional sătesc de trântă s-a desfăşurat
în cadrul a patru etape: – etapa locală (pe asociaţie sportivă); – etapa pe
comună; – etapa pe judeţ; – finala pe ţară; Competiţia s-a organizat exclusiv
pentru tinerii de la sate având vârsta cuprinsă între 14-19 ani, ce concurau în
limitele a 6 categorii de greutate (56, 62, 68, 76, 87, + 87kg) iar aceştia nu
trebuiau să fie legitimaţi la vreo secţie sportivă de profil, neavând
clasificare sportivă. In privinţa regulilor de desfăşurare a competiţiilor de
trântă, corpul de arbitri, suprafaţa de luptă, echipament de concurs şi chiar
tehnica de luptă s-au remarcat similitudinicu competiţiile de lupte
greco-romane. Dacă trânta s-a perpetuat în timp la nivelul mediului rural,
dezvoltarea luptelor sportive în România s-a produs în mediul
urban. Primul contact al mişcării sportive româneşti cu luptele
competiţionale s-a petrecut în ultima decadă a sec XIX sub forma franceză
acestora (lupte greco-romane). Această formă de pionierat a luptelor de concurs
era făcută cunoscută publicului amator pe arenele circurilor de către luptători
străini (în special francezi), profesionişti. Prima menţionare a acestui
tip de eveniment se consemnează în anul 1892 când pe arena circului „Sidoli”
din Bucureşti se produc primele demonstraţii de lupte profesioniste sub
conducerea francezului Doublier care a dat şi primele lecţii
particulare. Un an mai târziu, în 1893, cu ocazia unei serbări
desfăşurate în parcul Cişmigiu din Bucureşti au avut loc şi primele „întreceri
între puternici”. Aceste evenimente aveau un caracter sporadic dar au trezit
interesul publicului amator de evenimente sportive şi după o scurtă acalmie, în 1900 şi 1901 am
fost iarăşi vizitaţi de luptători străini care şi-au etalat virtuţile şi
abilităţile pe arena circurilor. Urmarea imediată a apetitului demonstrat
de către publicul român pentru astfel de evenimente a fost organizarea unor
aşa-zise „Campionate ale României” numite impropriu astfel, şi care aveau
principal obiectiv câştigul financiar. Cu prilejul unui astfel de eveniment
în 1902 se face remarcat şi primul luptător român cu reale calităţi,
pe numele său Mitică Dona care îşi începe la scurtă vreme activitatea
internaţională, participând la o serie de turnee tot în cadrul
circurilor. După 1905 au început să apară şi primele societăţi
sportive cu profil de lupte. Astfel, s-a organizat un concurs de lupte pe plan
local de către „Societatea centrală română de arme şi dare la semn” (Societatea
Tirul) iar medalia de aur a fost adjudecată de către acelaşi M. Dona. (Sursa
NET - Federatia romană de lupte - Apariţia şi dezvoltarea luptelor în România). Sus
am postat logo-ul Federaţiei române de lupte.
Medalie ciclism - C.C.M. P. I A.
(Clubul ciclist Marvan - Premiul I - Alergare)
Clubul ciclist MARVAN a fost unul dintre primele și
cele mai cunoscute cluburi de ciclism din București și din România. El a fost
animatorul și organizatorul multor competiții cicliste în perioada României
regaliste.
Ciclismul este, în sensul larg al cuvântului,
deplasarea pe sol folosind mijloace de transport puse în mișcare
de mușchii omului, cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte în două
categorii: de plăcere și disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul
sportiv este condus de Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția.
Sportul ciclism înseamnă organizare riguroasă dar și investiții însemnate în
echipamentele de concurs. Printre
primii locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de
locomotie, se numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V.
Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada,
ciclistii care doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au
importat biciclete cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al
secolului trecut, sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse,
primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste
”Velocitas” si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa
de debut din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de
10 km, este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf.
O data cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii
si organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele
unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Regele Ferdinand I și Regina Maria
1 decembrie 1918 - iunie 1919 - Alba Iulia - Eliberarea Transilvaniei
Medalia
de mai sus s-a emis în anul 1919 pentru a marca eliberarea Transilvaniei. Medalia este opera gravorului Toni
Szirmay, este confecționată din bronz argintat, are diametrul de 59,9 milimetri
și poate fi admirată la Muzel Național de Istorie a României din București. Pe
aversul medaliei sunt redate busturile acolate ale regelui Ferdinand și reginei
Maria, privind spre dreapta, dedesubt este inscripționat numele gravorului iar
deasupra circular inscripția: ”FERDINAND - I - - MARIA”. Pe revers sunt două
inscripții: semircular sus: “ALBA - IULIA” și semicircular jos: “LIBERATION DE
LA TRANSYLVANIE” (eliberarea Transilvaniei). În
câmpul medaliei se disting două planuri: în stânga armata
română eliberatoare susținută de personificarea României, purtând steagul și
întinzând mâna Transilvaniei înlănțuite, aflată în dreapta, deasupra populației
entuziasmate. În partea de sus datele: “1 DECEMBRIE / 1918 / JUIN / 1919” iar în exergă este trecut anul 1916.
Ferdinand
I este
unul dintre cei mai importanți regi ai României, personalitatea sa fiind strâns
legată de realizarea Marii Uniri, visul de veacuri al românilor, despre care ne
aducem aminte cu emotie. Om de o vastă cultură, poliglot și botanist pasionat,
Regele Ferdinand a fost sincer devotat românilor, sub domnia sa
înregistrându-se cea mai înfloritoare perioadă a statului românesc modern.
Născut la data de 24 august 1865, Prințul Ferdinand Viktor Albert Meinrad von
Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său nobiliar complet, era de fapt fiul
Principelui Leopold de Hohenzollern-Sigmaringen, fratele mai mare al Regelui
Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege al României. Ferdinand a ajuns
la tron printr-o conjuctură de familie avantajoasă, peste care s-a suprapus și
importanța continuității statului roman sub formă de regat într-un context
politic internațional instabil. Când avea 19 ani a făcut prima sa vizită în
România, ulterior a revenit în Germania pentru a-și desăvârși studiile liceale
și universitare. Anul 1893 l-a găsit absolvind prestigioasa Universitate din
Leipzig si Scoala Superioara de Stiinte Politice si Economice din Tubingen.
Chiar în același an s-a stabilit la Bucuresti pentru a-și îndeplini menirea de
moștenitor al tronului României. El devenise de fapt moștenitor al tronului
Regatului Românie după ce atât tatăl său cât și fratele mai mare au renunțat la
tron. Odată sosit la București, tânărul prinț german se declara cucerit de
flora României, o adevarată provocare științifică pentru un botanist pasionat
cum era Ferdinand. Nu rămâne insensibil nici la frumusețea proverbială a
româncelor, fiind cucerit de Elena Văcărescu. Aventura celor doi idealiști a
fost oprită brusc din considerente politice. Ferdinand a fost nevoit să-și
întrerupă relația cu Elena Văcărescu la intervenția și insistențele Consiliului
de Miniștri al României, care i-a reamintit principelui ca niciun membru al
Familiei Regale nu se poate căsători decât cu femei de sânge regal. Ferdinand
nu are încotro și pe data de 10 ianuarie 1893 se însoară cu Maria de Edinburgh,
nimeni alta decât verișoara sa de gradul trei. Ferdinand și Maria au avut
împreună 6 copii, trei fete și trei băieți. Cel mai mare dintre băieți a
devenit următorul rege al României, Carol al II-lea. La vârsta de 49 ani, Ferdinand
I devine rege al României depunând jurământul solemn și luându-și în fața țării
angajamentul că va fi un "bun român". Ferdinand a iubit România
și poporul roman. Din admirație și respect pentru religia națională a
românilor, Ferdinand renunță la cultul catolic și se botează creștin-ortodox.
Atașamentul și dragostea lui Ferdinand pentru mica și fermecătoarea, la acea
dată, țara din Est nu aveau să se limiteze la acest gest. Istoria menționează
că datorită admirației sale pentru România, Regele Ferdinand avea sa fie
supranumit fie "Lealul", sau "Întregitorul". Visul lui
Ferdinand a fost în egală măsură același cu al românilor - crearea României
Mari. La acea dată Ardealul se afla sub stăpânire austro-ungară, acolo unde
românii nu aveau nici cele mai elementare drepturi. Momentul prielnic s-a ivit
odată cu declanșarea primului război mondial. Deși era german a ales să
acționeze în acel război de partea Antantei (14 august 1916) luptând împotriva
Puterilor Centrale conduse de Germania. La Castelul Hohenzolernilor din Prusia
era mare derută și nemulțumire, Ferdinand a fost renegat iar steagul heraldic
al familiei a fost coborât în doliu. În ciuda entuziasmului și speranțelor
românilor, situația pe front era dezastruoasă, armata română, slab echipată și
înarmata înregistra mari pierderi. Puterile Centrale au ocupat și Dobrogea și
Bucureștiul a intrat sub ocupație germană. Ferdinand și întregul guvern român a
fost nevoit să se refugieze la Iasi. Luptele eroice de la Mărăști, Mărășești și
Oituz, purtate de Armata Română au schimbat cursul evenimentelor. Jertfa și
eforturile românilor au dus la oprirea înaintării germane în Moldova. În
momentul în care bolșevicii au pus mâna pe putere în Rusia și au cerut
instituirea păcii (1918), România se afla înconjurata de armatele Puterilor
Centrale. Regatul Romaniei a fost forțat de Germania să semneze la București un
tratat de pace dezavantajos pentru țara noastră, tratat pe care Ferdinand a
refuzat să-l semneze. Când trupele Triplei Alianței au avansat pe frontul din Salonic
dezmembrâd armata bulgară, România a reintrat în razboi. Imperiile Rus și
Austro-ungar se dezintegrau. Avantul militar al trupelor române nu mai putea fi
stopat, eforturile acestora ducând la mult așteptata unire cu Bucovina,
Basarabia si Transilvania. În urma înfrângerii Republicii Sovietice Ungare
conduse de agentul bolșevic Bela Kun, trupele române au ajuns să ocupe
Budapesta, iar Ferdinand se întoarcea ca un învingător în fruntea armatei,
într-un București entuziasmat. În anul 1922, pe data de 15 octombrie, Ferdinand
este încoronat Rege al României Mari la Alba Iulia. Viața politică din timpul
domniei sale a fost dominată de Partidul Național Liberal, condus pe atunci de
frații Ion și Vintilă Brătianu. Unirea cu Ardealul a lărgit, în mod ironic, baza
electorală a opoziției ale cărei partide principale s-au unit în anul 1926
pentru a forma Partidul Național Țărănesc. Regele a fost cu adevărat un
"bun român" așa cum a jurat. Unii istorici îl consideră ca cel mai
strălucit rege, în ciuda faptului că era o persoană relativ timidă și
introvertită. Ferdinand I a fost martorul realizării României Mari cu
provinciile Basarabia, Transilvania și Bucovina de Nord. A înfăptuit
reforma agrară împărțind pământ țăranilor, prioritate având veteranii de război
și familiile celor căzuți în războiul pentru reîntregirea țării. În ciuda
succesului în război și al creării României Mari, Ferdinand se confrunta cu
mari probleme de ordin personal. Fiul său cel mare, prințul Carol al II-lea,
mare amator de lux și desfrâu, trăia o viață scandaloasa, căsătorindu-se
clandestin cu Ioana "Zizi" Lambrino, cu care avea un copil nelegitim.
Prințul a ajuns totuși să se căsătorească cu Elena, fiica regelui Constantin al
Greciei și acest mariaj eșuând repede. Carol fuge cu amanta sa, Elena Lupescu,
la Paris. Regele se vede nevoit să îl desemneze drept urmaș la tron pe
nepotul său, prințul Mihai de România, pe atunci un copil, Carol al II-lea,
tatăl lui Mihai, fiind dezmoștenit de Regele Ferdinand. La doar 62 de ani, după
o domnie ce s-a întins peste 13 ani tumultuoși pentru istoria României,
Ferdinand moare în urma unui cancer de colon, fiind înmormantat la Curtea de
Argeș alături de Regele Carol I și Regina Elisabeta. În timpul scurtei sale
domnii, România a atins un nivel de dezvoltare nemaiîntâlnit până atunci.
Agricultura era o forță, țara noastră fiind supranumită "Grânarul
Europei". S-a dezvoltat comerțul concomitent cu exploatarea zăcămintelor
de petrol, economia țării noastre fiind printre cele mai puternice și stabile
din întreaga lume, totul sub conducerea unui rege care, între problemele
personale și războaiele care au răvășit țara, a găsit totuși timp să se dedice
și știintei și cunoașterii, fiind președinte și protector al Academiei Române
din 1914 până la trecerea sa la cele veșnice (20 iulie 1927).
Majestatea
Sa Maria, Regină a României, Principesă a Romaniei, Principesă de
Edinburg și de Saxa Coburg și Gotha, născută Marie Alexandra
Victoria, din Casa de Saxa – Coburg și Gotha (născută la data de 29
octombrie 1875 în localitatea Eastwell Park, ducatul Kent din Anglia şi
decedată la data de 18 iulie 1938 în Sinaia), a fost mare prinesă a Marii
Britanii şi Irlandei, consoarta regelui Ferdinand şi regină a României. A fost
nepoata reginei Victoria a Marii Britanii. Este mama regelui Carol al II-lea al
României. Viitoarea regină Maria a României s-a născut pe 3
octombrie 1875, fiind fiica ducelui de Edinburgh, Alfred, al doilea fiu al reginei Victoria (devenit după 1893 duce de Saxa-Coburg-Gotha), şi a
marii ducese ruse Maria Alexandrovna. Maria, principesă de Edinburgh, s-a
căsătorit cu Ferdinand, principele moştenitor al coroanei României, în
decembrie 1892. A avut şase copii: Carol (1893 - 1953), Elisabeta (1894 -
1961), Mărioara (1899 - 1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana (1908 - 1991) şi
Mircea (1913 - 1916). Personalitate puternică, femeie foarte frumoasă,
extrem de iubită de armată, se pare că Maria a îndrăgit cu adevărat România. În
al doilea război balcanic a îngrijit în lagărul de holerici de la Zimnicea
bolnavii întorşi din Bulgaria. Se pare că a avut un rol important în
luarea deciziei României din 1916 de a intra în război alături de Antantă.
Regina Maria a încetat din viaţă pe 18 iulie 1938, inima ei fiind depusă
la Balcic iar trupul în gropniţa domnească de la Curtea de Argeş. „Înainte de a
fi condusă de la Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum, regina a fost salutată
de militari cu baionetele înfipte în pământ şi cu patul armei în sus, gest unic
pe care Armata nu l-a oferit niciodată unui alt om.”
Insigna - Observator aerian
perioada 20 iulie 1927 - 8 iunie 1930 - Prima domnie a regelui Mihai
Produsul
medalistic de mai sus este insigna
Observator aerian din vremea Regatului Romania, perioada 20 iulie 1927 – 8
iunie 1930, prima domnie a regelui Mihai (regența domnească). Insigna s-a
fabricat în mici ateliere private de bijuterii prin suprapunerea monogramei
regelui Mihai (literele M și I, emailate) peste monograma regelui Ferdinand
(cele două litere F dispuse spate în spate). Acest proces simplificat a dus la
prezența a două coroane regale - cea a lui Ferdinand I (cea mai mare de
deasupra) și cea a lui Mihai I (mai mică) dedesubt. Janta exterioară și coroana
nu au fost emailate, ele și-au păstrat culoarea bronzului. Această insignă se
purta deasupra buzunarului drept al tunicii.
Insigna școlară - Cel mai activ cititor - Clubul de lectură
Piesa
medalistică
de mai sus este o insignă școlară din aceste vremuri ce se acordă de către cadrele didactice elevilor
pasionați de lectură. Este și aceasta o metodă de a încuraja copii în
activitatea de lecturare.
Insigna - Conferința națională a femeilor RPR 1962
(Republica Populară Română)
În spațiul românesc, feminismul apare
încă din secolul al XIX-lea și se dezvoltă sincron cu cel din alte state
europene. Feminismul românesc va fi influențat de-a lungul timpului de
realitățile istorice, culturale, sociale și politice ale vremurilor. Primul val
al feminismului românesc s-a manifestat aproximativ în aceeași perioadă ca și
cel din occident. A fost un feminism al elitei, fiind datorat unor femei cu un
înalt nivel de educație și cu acces la cultura vestică. În particular, mișcarea
feministă românească a fost preponderent urbană, întrucât la acea vreme
societatea românească era în mare parte agrară, aproximativ 80% din oameni
locuiau în mediul rural, iar industrializarea atinsese o mică parte din
populație. De aceea mișcarea nu a fost una amplă, care să cuprindă femei din întregul
spațiu românesc, indiferent de mediul de proveniență. Mișcarea a plecat ca un răspuns
împotriva statutului normativ inferior al femeilor. Feminismul în
perioada comunistă a urmat concepția de emancipare legată fundamental de munca
productivă. În acestă perioadă nu s-au putut dezvolta teorii feministe care să
promoveze drepturile femeilor ca indivizi și care să contribuie la autonomia
femeilor, întrucât regimul totalitar nu tolera o altă ideologie decât cea
comunistă.
Insigna cu defect - Conferința națională a femeilor RPR 1962
(Republica Populară Română)
La
începutul instaurării regimului comunist, între 1946 și 1964, România a urmat
modelul stalinist, care a însemnat instaurarea dictaturii proletariatului,
condusă de un partid unic care reprezenta clasa muncitoare, proprietatea de
stat asupra mijloacelor de producție, eliminarea dușmanilor de clasă,
propaganda comunistă. Femeile au jucat un rol important în acestă perioadă, ele
participând activ la modernizarea și industrializarea statului. Reprezentând
jumătate din populația activă a statului, ele au luat parte la politicile de
reducerea drastică a analfabetismului și de emanciparea prin muncă. Imaginea
femeii a fost promovată de propaganda comunistă, care accentua dublul rol al
femeii, atât în sfera productivă, cât și în sfera reproductivă. Astfel, ziua de
muncă a femeilor se dublează. În 1966, rolul reproductiv al femeii capătă
amploare, odată cu implementarea politicilor pronataliste prevăzute în Decretul
770 prin care erau interzise avorturile și era prevazută incriminarea femeilor
ce recurgeau la avort. Deși a existat o participare formală a statului la
creșterea copiilor, prin suplimentarea numărului de creșe, acordarea
concediilor de maternitate, asistenței medicale și alocațiilor pentru copii, în
practică aceste măsuri nu au fost implementate corespunzător și nu au răspuns
niciodată nevoilor reale ale femeilor. Prevederile decretului au făcut foarte
multe victime în rândul femeilor, fiind printre primele legislații abolite după
căderea regimului comunist. Femeile au dobândit în comunism acces la sfera
politică, locuri de muncă, statut social, relativă independență economică față
de bărbați, asistența statului în creșterea copiilor, promovarea în poziții de
conducere, acces la toate nivelurile și tipurile de educație. Însă în realitate
femeile nu reprezentau și interesele lor proprii, ci se conformau agendei
partidului unic. Existau ierarhii ale ramurilor economice, muncile considerate
ușoare erau ocupate în mare parte de femei, iar acest aspect se traducea și
într-o ierarhie a salarizării. Managementul era în mare parte masculin. Astăzi
mișcarea feministă din România a căpătat o mare amploare fiind reprezentată de
diferite asociații (confederații):
- Asociația Femeilor din România
- Confederația Națională a Femeilor din România
- Asociația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Feminin
- Centrul pentru Parteneriat și Egalitate
- Asociația pentru Promovarea Femeii în România
- Fundația Șanse Egale pentru Femei
Misiunile
principale ale acestor asociații (confederații) sunt:
- cresterea si sprijinirea participarii femeilor in procesul de luare a deciziilor si in viata publica la nivel local, national, regional si international;
- promovarea si sprijinirea participarii femeilor in procesul de dezvoltare comunitara, la nivel local, national, regional si international;
- cultivarea solidaritatii intre femei atat in cadrul procesului de construire/consolidare a democratiei cat si in viata politica, la nivel local, regional si international;
- Protejarea drepturilor si intereselor femeilor prin evaluarea modului in care sunt implementate politicile si programele sociale la nivel local, national, regional si international.
_______ooOoo_______
O OBLIGAȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Obligațiune Titlu de lei 5000 - 5% din 1922
RENTA ÎMPROPRIETĂRIRII - Datoria publică a României
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Câteva vignete de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 06.08.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu