1. Bulevardul Carol nu este altceva
decât vechiul nume al străzii centrale care traversează de la nord la sud
stațiunea montană Azuga, deci DN1, (București – Brașov) atât de cunoscut
datorită aglomerației rutiere.
Strada a fost construită
din porunca lui Vodă Bibescu, pe la mijlocul secolului al XIX-lea, în cadrul
unei șosele Câmpina - Predeal și, în ciuda conflictelor turco-austriece,
proiectul a fost finalizat destul de repede.
Se pare că inițial acest drum
comercial s-a numit Calea Brașovului, dar după venirea pe tronul țării a
regelui Carol I de Hohenzollern, bulevardul principal i-a preluat numele.
Stațiunea Azuga este cea mai nordică localitate a județului Prahova ce se
învecinează la sud cu stațiunea Bușteni (Prahova) și la nord cu stațiunea
Predeal (Brașov).
2. Domeniul
Coroanei
s-a constituit conform unei legii votate la 10/22 iunie 1884. Potrivit
acesteia, moşiile Sadova şi Segarcea (jud. Dolj), Ruşeţu (jud. Brăila), Cocioc
(jud. Ilfov), Gherghiţa (jud. Prahova), Domniţa (jud. Râmnicu Sărat), Dobrovăţ
(jud. Vaslui), Mălini, Borca, Sabaşa-Farcaşa (jud. Suceava), Bicaz (jud. Neamţ)
şi Buşteni cu M-ţii Clăbucetul Taurului şi Caraiman (jud. Prahova) au
constituit Domeniile Coroanei.
Moşiile din componenţa Domeniilor Coroanei au
fost declarate inalienabile şi imprescriptibile. Potrivit legii, pământurile
lor erau proprietate a statului şi numai veniturile obţinute prin exploatarea
lor intrau în posesia Coroanei. Bunurile nu puteau fi vândute, schimbate,
dăruite sau ipotecate şi nu erau supuse la plata dărilor către stat.
De
asemenea, bunurile membrilor familiei regale erau scutite de impozite sau
beneficiau de scutiri şi reduceri de taxe. Printr-un decret-lege din octombrie
1940, proprietăţile imobiliare personale, ca şi cele în folosinţă, bunurile
mobile, veniturile de orice fel, actele şi faptele juridice au fost supuse
regimului fiscal, cu excepţia listei civile a regelui Mihai şi dotaţia
reginei-mamă Elena.
Prin Decizia 232 din 10 martie 1948 cu efect retroactiv din
1 ianuarie 1948 s-au abrogat legile privind scutirile sau reducerile de
impozite sau taxe de care beneficiau membrii familiei regale, aceștia fiind
taxați ca toţi contribuabilii, iar Domeniul Coroanei impozitat ca toate
bunurile statului.
3. Fabrica de
Ciment
din Azuga a fost construită de inginerul
Erler, pe moșia Sorica, și dată în folosință în anul 1885.
Ulterior fabrica s-a
extins prin construirea unei noi instalații de producere cimentului pe Valea
Seacă (anul 1888) și apoi realizarea unui cuptor pentru var alb la Piatra Arsă
(anul 1892). În această fabrică se producea un ciment alb, de calitate
superioară, care a fost de multe ori premiat la expozițiile din străinătate. În
această fabrică lucrau 70 de muncitori, în majoritate români. Nu dețin
informații dacă această fabrică mai este sau nu astăzi în picioare.
4. Prin dispunerea în pitorescul peisaj montan și
în imediata vecinătate a reședinței de vară a regilor României (Sinaia),
localitatea Azuga a cunoscut o puternică dezvoltare industrială. Dacă pe la
1700 micuța localitate Azuga era o imensă pustietate,
influienţa regalităţii a însemnat o dezvoltare fără precedent a industriei în
zonă. Pe la începutul secolului al XX-lea, Azuga era cea mai industrializată
localitate din România. Primele încercări de industrializare a localităţii au
început, însă, mult mai devreme. În 1830, un anume Aslan din Rucăr deschide în
micul cătun prima fabrică din localitate, Glăjeria (sticlăria) lui Aslan.
Fabrica de sticlă era o întreprindere
serioasă pentru care proprietarul a muncit doi ani numai la montare. Aslan a
adus sticlari din Bohemia, Cehia, le-a construit 30 de barăci pentru locuit şi
a produs sticlă suflată, sticlă colorată şi geamuri. Îşi plătea materia primă,
nisip de siliciu sau lut, cu sare de Telega. Istoria consemnează însă un
faliment rapid al fabricii sau o investiţie abandonată. Din motive rămase
necunoscute, Aslan a închis în scurt timp fabrica, iar aceasta s-a ruinat. Banul Filipescu, proprietarul moşiei, a încercat să o
mai închirieze unui bucureştean, dar acesta a dispărut înainte de reluarea
producţiei. Ideea este continuată în anul 1879 de industriaşul S.
Grunfeld. Acesta construieşte o nouă fabrică unde lucrau 250 de oameni, în
marea lor majoritate meşteri din Bohemia, ale cărei produse erau foarte căutate
pe pieţele româneşti. Se pare că însăși Casa Regală a României era acţionar şi
client special al acestei fabrici. Fabrica a produs la început sticlărie de
menaj, albă sau colorată şi geamuri. De-a lungul timpului, a schimbat mai mulţi
administratori, care au investit în utilaje noi, au mărit numărul de lucrători
şi au diversificat producţia. Astfel, în 1890, atelierele de sticlărie din
Azuga aveau 3 cuptoare deservite de muncitori în majoritate bohemieni. Între
1900 şi 1936, fabrica a funcţionat ca societate pe acţiuni, având, după 1921,
ca administrator delegat şi director pe Nicolae Zanne. Casa Regală, care se
număra printre acţionari, a avut şi o politică bine determinată de încurajare a
industriei naţionale de sticlărie. Atât la Azuga, cât şi la Mediaş, familia
regală a comandat fie servicii tradiţionale, pentru băut de uz curent,
personalizate cu cifrul regal, fie moderne, în stil Art Deco. Aceste piesele sunt păstrate în mare
majoritate în patrimoniul Muzeului Naţional Peleş. Este vorba despre pahare
pentru şampanie, vin, coniac, lichior, ţuică, oranjadă, apă gravate cu cifruri
diferite (ale regelui Carol I, regelui Ferdinand, regelui Carol II, prinţului
Dimitrie Ghica), la care se adaugă boluri, flacoane şi carafe. Piesele sunt
lucrate într-o sticlă de bună calitate, cu o apreciabilă acurateţe tehnică. Un
moment important în evoluţia fabricii de sticlă din Azuga l-a constituit
angajarea, înainte de primul război mondial, ca inginer la cuptoare, a lui
Emerico Montesi, fiul lui Francesco Montesi, inginer constructor de origine italiană,
ce s-a stabilit cu familia în România, fiind cooptat de Anghel Saligny în
echipa care a construit podul de la Cernavodă. Emerico, născut Viena, în 1879,
a urmat liceul Sf. Sava din Bucureşti, unde a fost coleg cu I. G. Duca şi a
absolvit “École Centrale” din Paris, o renumită universitate de inginerie,
continuând astfel tradiţia familiei. Mama sa, o intelectuală de origine
franceză l-a format într-un climat spiritual elevat, ceea ce i-a permis accesul
în cercul înaltei societăţi bucureştene. Astfel, Emerico Montesi se număra
printre prietenii lui Valentin Bibescu. În 1916, el s-a căsătorit cu nepoata
lui Nicolae Zanne (directorul fabricii de sticlă de la Azuga), Alexandina
Henriette. Iubitor şi colecţionar de artă franceză, Nicolae Zanne remarcă talentul
de desenator şi de sticlar al lui Montesi, pe care îl trimite la Nancy, în
perioada 1921 - 1923, pentru a descifra amănuntele tehnicii de execuţie a
sticlăriei stratificate, gravată cu acizi. Pentru ca numele său să poată fi
citit corect în limba franceză şi ca urmare a modei filo-franceze din România,
„Emerico Montesi” se transformă în „Henri Montesy”, aşa cum apar, mai târziu,
semnate piesele create de el.
La întoarcerea în ţară, Montesy devine directorul
artistic al fabricii de sticlărie de la Azuga, funcţie pe care o va deţine până
în 1939, anul închiderii temporare a atelierelor şi în acelaşi timp, anul
sfârşitului său prematur. În 1923, în timp ce meşterii nemţi, polonezi, cehi şi
români lucrau mai ales sticlărie de menaj, frumos decorată prin gravare
chimică, Emerico Montesy a înfiinţat un mic atelier de sticlărie artistică,
unde lucra piese de tip camée şi în care el se ocupa de concepţia vaselor. Până
în anul 1929 producția este slabă iar apoi până prin 1939 producția se menține
la nivelul de 600 piese pe an (mult sau puțin?) Montesy şi echipa sa au lucrat
plafoniere, bomboniere, vase pentru flori, pulverizatoare de parfum, cupe,
boluri, dar şi bibelouri: peştişori, broscuţe, şopârle, din sticlă colorată sau
din sticlă în straturi. Culorile preferate erau galben, verde, galben-verzui,
rubiniu, violet, portocaliu, în diferite nuanţe. Producerea sticlăriei de artă
nu era însă rentabilă, întrucât nisipul se aducea din Cehoslovacia, culoarea
roşu rubin şi aurul coloidal din Germania, iar monturile metalice se importau
din Franţa şi Germania. Magazinele fabricii, din Azuga, Braşov şi Bucureşti
vindeau foarte puţin din cauza preţului ridicat al pieselor. În anii 1937 –
1938 s-a produs singurul lot de piese pentru export, de aproximativ 50 de
lucrări, ce au plecat spre Beirut.
Vasele de lux create de Henri Montesy nu au
participat la nicio expoziţie din ţară sau din străinătate, iar piesele cele
mai reuşite nu erau vândute, ci dăruite. Se știe că aces Montesy era un om
modest, neînţeles şi nedreptăţit. Piesele sale sunt, astăzi, în muzeele de artă
decorativă din Belgrad şi Köln, precum şi la colecţionari particulari. Casele
de licitaţii din S.U.A. şi Germania scot periodic la vânzare piese Montesy.
Naţionalizată de comunişti, Fabrica de sticlă din Azuga nu a trecut testul
tranziţiei. După Revoluție a fost privatizată, a intrat în faliment şi apoi
demolată (anul 2007).
5. Măneciu-Pământeni este un sat de 1632
locuitori al comunei Măneciu din județul Prahova.
Localitatea apare menționată
în cadrul Săcuienilor pe harta Țării Românești, întocmită de stolnicul Constantin Cantacuzino în anul 1700. Dintre satele comunei este
cel mai vechi, înființat fiind în anul 1632 de postelnicul Mănică, stabilit în
zonă. La sfârșitul secolului al XIX-lea, el constituia o comună care avea 1777
de locuitori, o școală înființată în 1889 în care învățău 30 de elevi (din care
2 fete), 2 mori, 2 pive, un fierăstrău și o biserică ortodoxă datând din
1841. Comuna a fost comasată în 1968 cu comuna Măneciu-Ungureni.
Măneciu este o comună din județul
Prahova, compusă din satele: Cheia, Chiciureni, Costeni, Făcăieni, Gheaba, Măneciu-Pământeni, Măneciu-Ungureni (reședința),
Mănăstirea Suzana și Plăiețu. Comuna Măneciu este situată în depresiunea
omonimă, la poalele sudice ale munților Ciucaș,
pe valea râului Teleajen. Este străbătută de șoseaua națională
DN1A, care leagă Ploieștiul și Vălenii de Munte de Brașov prin Pasul
Bratocea. Pe teritoriul său se află capătul de linie al căii ferate
Ploiești Sud – Măneciu, pe care este deservită de stațiile Măneciu-Pământeni și Măneciu (capătul de linie). În zonă se
află și o hidrocentrală cu putere de 10 MW dată în folosință
în anul 1989, pe râul Teleajen, având un lac de acumulare cu o
suprafață de aproximativ 2 km², situat în spatele Barajului Măneciu.
La recensământul din anul 2011,
comuna Măneciu număra 10331 locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (anul 2002 – 11224 locuitori), dintre care: români – 97,33% și restul – necunoscută sau altp etnie. Componența
confesională a comunei astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși -
96,21% și restul – nedeclarată sau altă religie. La
sfârșitul secolului al XIX-lea, pe teritoriul actual al comunei funcționau două
comune diferite, aparținătoare de plaiul Teleajen al județului Prahova. Comuna
Măneciu-Ungureni cuprindea satele Gheaba, Făcăeni, Valea Largă, Chiciureni,
Plăiețu și Teleajen (vechea denumire a satului Cheia), toate înființate de
mocani transilvăneni din zona Săcele,
refugiați peste graniță.
Comuna Măneciu-Pământeni era mai veche, fiind
înființată în 1632 de postelnicul Mănică. În anul 1968, comunele au fost
reunite într-una singură, arondată reînființatului județ Prahova, preluând și
satul Costeni de la comuna Izvoarele. În comuna Măneciu se află două
monumente istorice de arhitectură de interes național: Mănăstirea Cheia (1782)
și Mănăstirea Suzana (1740). În afară de aceste două monumente istorice
reprezentative în comună sunt alte 12 obiective arhitectonice de interes
turistic: casele Gheorghe Neagu (sfârșitul secolului al XIX-lea), Ion Baciu,
Elena Cârstocea, Ion Savu, Eugenia Prunuță (sfârșitul secolului al
XIX-lea–începutul secolului al XX-lea), Sevasta Munteanu (începutul secolului
al XX-lea) și casa cu prăvălie Nicolae Matei (1926) din Gheaba; casele Gheorghe
Angelescu (sfârșitul secolului al XIX-lea) și Ion Popescu (sfârșitul secolului
al XIX-lea–începutul secolului al XX-lea) din Măneciu-Pământeni; casele Ioana
Badea, Neonila Pisu (sfârșitul secolului al XIX-lea–începutul secolului al
XX-lea) și Maria Ionescu (începutul secolului al XX-lea) din Măneciu-Ungureni.
Alte atracții turistice ale comunei
sunt: Muzeul flori de mină,
Barajul de acumulare, Biserica Sfântu Ioan din satul Gheba, Biserica Sfântu
Nicolae din Măneciu și Biserica Adormirea Maicii Domnului din Măneciu-Pământeni.
6. Podul
de peste râul Doftana de la Telega, este un pod de cale
ferată situat pe linia de 5 kilometri ce lega cândva orașul Câmpina de localitatea
Doftana, în județul Prahova.
Această cale ferată a fost construită la sfârşitul
secolului al XIX-lea, ea asigurând timp de peste un secol transportul
muncitorilor din localităţile Comarnic, Breaza, Cornu, Telega, Brebu, Poiana
către oraşul Câmpina, puternic centru industrial. Pe această linie ferată
există două remarcabile lucrări de artă: podul peste râul Doftana și cel de
peste râul Prahova, de la Poieni. E important de reținut că podul de peste râul
Doftana, de la Telega, a fost construit de celebrul inginer Anghel Saligny,
care a construit podul peste Dunăre de la Cernavodă și multe altele. Linia
ferată care a conținut și aceste poduri a fost dezafectată în anul 1990,
transportul călătorilor şi al mărfurilor fiind preluat de mijloace auto.
7. Zănoaga este un sat din comuna
Dumbrava, județul Prahova, ce numără aproximativ 1000 de
locuitori.
În trecut acest sat se pare că a fost chiar reședință de comună.
Dumbrava,
în
trecut, Netoți, este o comună din județul Prahova, care include și satele: Ciupelnița,
Trestienii de Jos, Trestienii de Sus și Zănoaga. Comuna se află în partea ușor
sud-estică a județului, pe malul stâng al râului
Teleajen, în zona cursului său inferior. Este străbătută de autostrada
București – Ploiești, dar aceasta nu are o ieșire în zonă, urmând eventual în
viitor să aibă.Comuna este deservită de șoseaua județeană DJ101F, care o leagă
spre sud de Drăgănești și spre nord de Valea Călugărească. Prin
comună trece calea ferată Ploiești – Urziceni, pe care este deservită de stația
Zănoaga. La recensământul din anul 2011 comuna număra 4505 locuitori, în
creștere față de recensământul anterior (anul 2002 – 4466 locuitori), dintre
care: români – 80,28%, romi – 16,55% și restul – necunoscută sau
altă etnie. Componența
confesională a comunei prahovene Dumbrava astăzi se prezintă aproximativ
astfel: ortodocși – 95,22%, penticostali – 1,04% și restul – nedeclarată
sau altă religie. Trei
obiective din comuna Dumbrava sunt incluse în lista monumentelor istorice de
interes județean,
toate fiind situate în satul Zănoaga. Două sunt monumente de arhitectură —
ruinele podului peste Teleajen (secolele al XVI-lea–al XVII-lea); și biserica
„Sfinții Împărați” (secolul al XVIII-lea, refăcută în 1885) — iar al
treilea, crucea de piatră (1835) din incinta bisericii, este clasificat ca
monument memorial sau funerar.
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
O PASTILĂ DE UMOR
_________xxx_________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL PRAHOVA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Gheorghe Asachi 1788 - 1869
Per aspera ad astra (Cu dificultăți spre stele)
Gheorghe
Asachi (născut la data de 1 martie 1788 şi decedat la data de
12 noiembrie 1869) a fost un poet, prozator și dramaturg român care s-a născut
la Herţa, în nordul Moldovei, azi în Ucraina. Precursor al
generației pașoptiste, Gheorghe Asachi a fost unul din întemeietorii nuvelei
istorice la noi, a condus numeroase reviste literare, a recuperat de la Lemberg
din Polonia, unde studiase în tinerețe, manuscrisul
Ţiganiadei, epopeea bufă a lui Ion Budai Deleanu. A fost
îndrumător cultural în domenii diverse: teatru, școală, presă, activitate
tipografică. Asachi a fost și unul din întemeietorii Academiei Mihăilene. A publicat
prima gazetă românească din Moldova, Albina Românească (1829). A organizat
primele reprezentații teatrale în limba română (1816)) și Conservatorul
filarmonic-dramatic (1836). A tradus și adaptat și piese de teatru străine. În
poezie, a abordat toate speciile: ode, elegii, sonete, imnuri, fabule,
meditații, balade. A scris și nuvele istorice (Dragoș, Petru Rareș, Rucsandra
Doamna ș.a.), care au constituit sursa de inspirație pentru nuvelele lui
Costache Negruzzi. În 1830 era Venerabilul unei loji din Iași, iar în 1866 a
participat la lucrările Lojii Steaua României, tot din Iași. A fost inițiat în
francmasonerie în Italia la Milano. A fost o personalitate complexă, îndrumător
și animator al vieții artistice și culturale, organizator al școlilor naționale
din Moldova, unul din pionierii picturii românești și inițiatorul
învățământului artistic în școlile moldovenești. La Revoluția de la 1848 Asachi
s-a situat pe poziții „de reacțiune”, fiind în slujba domnitorului Mihail
Sturdza „de care îl lega amiciția din tinerețe și o îndelungată colaborare”. În
acest sens, a condamnat mișcarea de opoziție condusă de Mihail Kogălniceanu, pe
care o considera „antipatriotică”. Asachi n-a înțeles și n-a susținut cerințele
mai înaintate ale scriitorilor pașoptiști, de care îl deosebeau și unele păreri
privind chestiuni specifice de literatură și artă. Mai târziu, Asachi va
saluta, totuși, actul Unirii Principatelor Românești; după înfăptuirea Unirii,
i-a adus „urări” lui Alexandru Ioan Cuza și a cântat evenimentul în
poezia „Odă la Dumnezeu”. Stăpânind o cultură superioară, solidă și
multilaterală, cunoscător al mai multor limbi străine - polona, rusa, latina,
germana, italiana, franceza și engleza - ca nimeni altul în vremea sa,
optimist, cu dor de muncă și încrezător în puterile sale, călăuzit de o
ideologie liberală progresistă și de o puternică dragoste de patrie și popor,
Gheorghe Asachi și-a asumat un rol important în țara sa. Cărturar de tip
renascentist, cu o cultura enciclopedică și iluministă, dotat cu înclinații
pentru multiple domenii artistice - inginer, profesor, diplomat, grafician,
ziarist, pictor, tipograf, arhivist, dramaturg - Gheorghe Asachi s-a risipit cu
dărnicie din dorința generoasa de a impulsiona dezvoltarea culturii românești.
Timp de aproape 40 de ani, Asachi s-a ocupat de organizarea școlilor din
Moldova (1813 - 1849). În perioada 30 noiembrie 1822- februarie 1827) a
îndeplinit funcția de agent diplomatic (primul român în această funcție) al
Moldovei la Curtea din Viena, fiind numit de domnitorul Moldovei Ioniță
Sandu Sturdza. Asachi a fost secretar al Comisiei din Moldova pentru redactarea
Regulamentului Organic, calitate în care a plecat la 13 mai 1830 la Petersburg,
împreună cu delegația din care făceau parte vornicul Mihail Sturdza din partea
Moldovei și hatmanul Alexandru Villara din partea Țării Românești, care urma să
prezinte „cercetării ministeriale” proiectul Regulamentului în vederea
aprobării. La 1 ianuarie 1832 a fost numit director al Arhivelor Statului din
Iași (sau „Arhivist al Statului”). În această calitate, a organizat pentru
prima dată atât Arhivele Moldovei, cât și culegerea de documente referitoare la
istoria țării. Cu sprijinul lui Asachi a luat ființă în perioada
1833-1834 Societatea de medicină și istorie
naturală și Cabinetul de istorie naturală. Militând pe linia
idealurilor sale de tinerețe, el își continuă strădaniile de organizare a
învățământului, înființând prima școală primară de fete Institutul pentru
educația fetelor din Moldova (1834), punând bazele învățământului artistic
și a celui tehnic în 1841 prin inaugurarea școlii de arte și meșteșuguri,
extinzând rețeaua școlilor primare, scriind manuale, alcătuind programe
analitice. Realizarea sa de căpetenie rămâne însă Academia Mihăileană, deschisă
la 16 iunie 1835, institut care a instruit mai mulți intelectuali. Scrierile
literare ale lui Gheorghe Asachi au constat din poezii, inclusiv balade, nuvele
istorice (unele dificil de citit din cauza neologismelor inventate, de
exemplu, milian, covil etc.), piese de teatru, traduceri,
inclusiv librete de opere etc. La 12 noiembrie 1869, la venerabila vârstă de 81
de ani, Gheorghe Asachi s-a stins din viață la Iași. A fost înmormântat în
Iași, în cimitirul bisericii „Patruzeci de sfinți” și abia peste douăzeci de
ani, printr-o subscripție publică, organizată de un comitet aparținând vechii
generații, i s-a ridicat o statuie în fața școlii de lângă mănăstirea Trei
Ierarhi.
Statuia a fost opera sculptorului Ion Georgescu, realizată în
1887 și a fost inaugurată în mod solemn în anul 1890. Cu acest prilej s-a
procedat la depunerea osemintelor sale și ale soției sale (decedată în 1877) în
cripta de la baza statuii.
Insigna - (I.C.P.E.) Institutul de Cercetări și Proiectări Electrotehnice
30 ani 1950 - 1980
(I.C.P.E.)
Institutul de Cercetări și Proiectări Electrotehnice din București este
o companie de cercetare în domeniul știintelor fizice și naturale
din România. A fost înființat în anul 1950, sub numele
de Institutul de Cercetări Electrotehnice, iar în anul 1954 a fost
transformat în Institutul de Cercetări și Proiectări Electrotehnice. În
anul 2007 institutul avea 395 de angajați, din anul 2004 având statutul instituție
de interes strategic. Institutul a fost implicat în majoritatea proiectelor
naționale din domeniul electrotehnicii precum electrificarea
țării (transformatoare, inductivități, cabluri, siguranțe fuzibile, aparate
electrice de comutație, etc.), transportul electric (locomotive, tramvaie,
troleibuze, metrou, automobil electric, etc.), mașini unelte (servomotoare,
traductoare, senzori, etc), surse regenerabile de energie, materiale pentru
electrotehnică (conductoare, izolante, magnetice, ceramice, pulverulente),
industria de petrol și gaze (acționări de mare putere, redresoare, invertoare,
filtre, compensatoare, etc), industria cimentului (acționări cuptoare rotative,
filtre electrostatice, siguranțe fuzibile, etc), circuite hibride, etc. ICPE detine propriul institut de cercetare, o editură tehnică activă iar o
mare parte din produsele realizate sunt brevetate, acestea fiind prezentate la
diverse saloane internaționale de inventică. În anii 2009 și 2010 aceste
invenții au obținut 12 medalii din care 8 de aur și 4 de argint. Bazându-se pe
o echipă de elită, ICPE a fost și este profund implicat în programele naționale
și internaționale de promovare a tehnologiilor pentru dezvoltare durabilă.
Acest institut are și filiale teritoriale (Iași, Bistrița, Târgu Mureș, Sfântu
Gheorghe, etc).
Stomatologia este
știința care se ocupă cu studiul formațiunilor anatomice și cu tratarea bolilor
care apar la nivelul cavității orale. Formațiunile anatomice care fac obiectul
stomatologiei sunt grupate sub numele de aparat dento-maxilar. Numele
provine de la stoma (gură) și logos (știință). De fapt, în
cursul dezvoltării ontogenetice (a fiecărui individ din stadiul de ou în
stadiul de făt) apare la un moment dat stomodeumul, orificiul primordial. În
altă definiție stomatologia este parte componentă a domeniului
științific medicină care se ocupă de cercetarea etiologiei, patogeniei,
clinicii, diagnosticului, tratamentului și profilaxiei afecțiunilor organelor
și sistemelor teritoriului oro-maxilo-facial al organismului uman, la baza
căreia stau metodele stomatologice de tratament și totodată se ocupă și
de elaborarea lor.
Sfânta Cuvioasă Paraschiva
Produsul
medalistic de mai sus este o plachetă cu o singură față, prevăzută cu toartă de
prindere, confecționată din alamă, având dimensiunile 25 x 34 milimetri ce
prezintă chipul Sfintei Cuvioase
Paraschiva.
Se cunosc exemplare ale acestei plachete la care pe revers este
aplicat marcajul Institutului Biblic al Bisericii Ortodoxe Române.
Aceasta femeie cu adevarat mare si vestita, pe numele
ei Parascheva, s-a nascut într-un sat al Traciei, numit si din vechime si
acum Epivata. Parintii ei erau din neam mare si bun, bogati, dar cel mai mult
îi imbogatea drept cinstirea lui Dumnezeu si mandria de a fi si a se numi
crestini. Dupa implinirea varstei de 10 ani, a inceput sa mearga deseori la
biserica unde a ascultat pentru prima data cuvintele: "Cel ce voieste
a veni dupa Mine, sa se lepede de sine si sa ridice crucea sa si sa urmeze
Mie".O data, la iesirea din biserica, întâlnind un sarac, ascunzându-se de
maica sa, si-a dezbracat hainele stralucite si luminate pe care le purta si i
le-a dat lui, ea imbracandu-le pe cele ponosite ale saracului. Dupa ce a
venit acasa si au vazut-o parintii într-un astfel de chip, s-au îngrozit si au
batut-o, ca sa nu mai faca asa. Ea însa nu numai de doua ori, ci de trei ori,
si de multe ori, se zice ca dezbracând hainele sale, le-a dat saracilor, întru
nimic socotind pentru aceasta, ocarile, îngrozirile si nesuferitele batai ale
parintilor. Apoi fiindca nu mai putea suferi durerea duhului în suflet, fara
stirea parintilor si al celor de un sânge cu ea, si a multimii slugilor, a ajuns
la Constantinopol si apoi la Iraclia din Pont, calatorind numai pe jos.
Parintii au cautat-o, dar fara succes. La Iraclia din Pont, intr-un sfant
locas, intrand cu bucurie duhovnicească, s-a asezat pe pamânt si l-a udat cu
lacrimi; apoi s-a sculat si prin ruga sa umplându-se de har, cinci ani întregi
a petrecut cu rabdare aici. Intr-un tarziu i se indeplineste ruga si ajunge la
Ierusalim, bucuroasa ca merge pe pamantul unde "si blândele picioare ale
Mântuitorului meu Hristos au calcat . Multi ani rabdând în mânastirea
saracacioasa a calugaritelor de la Ierusalim, implinind al douazeci si cincilea
an al vârstei, a plecat la Ioppe ca mai apoi sa ajunga la Constantinopol si
apoi Calicratia, unde isi gaseste sfarsitul pamantesc. Dupa ce moastele sale
s-au depus la biserica din sat, a inceput a se produce multe minuni. Se
vindecau schiopi, surzi, ciungi, ologi si tot felul de boli aducatoare de
moarte. Neputinta nevindecata se indeparta doar prin atingerea raclei in care
erau depuse sfintele moaste. Sfintele moaste ale Cuvioasei Parascheiva au
odihnit diferite perioade de timp in cetatea Târnovei, la Belgrad si apoi la
Constantinopol. Izvoarele istorice spun ca domnitorul Moldovei, Vasile Lupu, a
cumparat de la sultanul Murad al IV-lea al Constantinopolelui, pentru suma de
290 si apoi inca 300 pungi cu aur, sfintele moaste ale cuvioasei, pe care le-a
adus la Iasi. Toata povestirea aceasta a stramutarii este zugravita pe peretele
de sud al bisericii Sfintilor Trei Ierarhi, unde se afla depuse sfintele moaste
ale cuvioasei. In sedinta sa din 28 februarie 1950, Sfantul Sinod al Bisericii
noastre a hotarat canonizarea unor sfinti romani, precum si generalizarea
cultului unor sfinti ale caror moaste se gasesc in tara noastra. Hotararea
respectiva a fost transpusa in fapta in cadrul unor mari festivitati
bisericesti in cursul lunii octombrie 1955. In cazul Cuvioasei Parascheva,
generalizarea cultului ei s-a facut in catedrala mitropolitana din Iasi, la 14
octombrie 1955, in prezenta a numerosi ierarhi romani, precum si a unor
reprezentanti ai Bisericilor ortodoxe Rusa si Bulgara. Drept aceea, sa o
cinstim si noi si sa ne rugam asa: "Spre tine pururea nadajduind, de
multe boli si primejdii s-a izbavit tara aceasta, alinand si prefacand mania
cea cu dreptate pornita asupra noastra de la Dumnezeu, in buna si milostiva
indurare, prin ale tale rugaciuni; dar si acum ingrozindu-ne marile nenorociri,
la tine nazuim cu lacrimi, sa ne ajuti ca sa scapam din primejdie si sa
cantam lui Dumnezeu: Aliluia."
Mărturie de botez - Născut și botezat în anul 1902
Ai fost, ești și vei fi întotdeauna temerară!
Produsul
medalistic de mai sus este o medalie simplă școlărească ce se acordă elevilor
din clasele mici de către învățători în scopul încurajării elevilor de a fi
disciplinați, studioși, de a le dezvolta dragostea pentru ordine și învățătură.
________ooOoo________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Vladimir Ilici Lenin, om politic și revoluționar,
șeful statului rus între anii 1917 - 1924
a trăit între anii 1870 - 1924
Detaliu vignetă de pe o acțiune palestiniană
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 18.08.2020
O mare bucurie personală și motiv de mândrie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu