1 POUND 1919
REGATUL UNIT AL
MARII BRITANII ŞI
IRLANDEI DE NORD
A fost o monarhie din vestul Europei,
arhipelagul britanic,
ce a existat în perioada
anilor 1801 – 1922.
Acest regat a avut
capitala la Londra,
se întindea pe 315093
kilometri pătrați
și număra aproximativ
16,346 milioane de locuitori.
Acest stat și-a declarat
independența
la data de 1 ianuarie
1801
prin unirea unirea
Regatului Marii Britanii
cu regatul Irlandei de
Nord.
Deviză națională unanim
acceptată în stat a fost:
Dumnezeu şi dreptul meu.
Stema oficială a
regatului:
Steagul oficial al regatului:
Pe aversul bancnotei
prezentate aici
este reprezentat chipul
regelui George al V-lea.
George al V-lea, nume real George
Frederick Ernest Albert,
a trăit în perioada anilor 1865 – 1936,
a condus în perioada anilor 1910 – 1936.
Pe reversul bancnotei de mai sus este
reprezentată
clădirea Parlamentului
britanic.
Parlamentului britanic, cunoscut și
sub numele Palatul Westminster este locul unde se află cele două
camere ale Parlamentului Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de
Nord: Camera Lorzilor și Camera Comunelor. Actualul ansamblu al Palatului
Westminster a fost construit între anii 1837 și 1860 în stil neogotic,
după incendiul devastator din 1834 care a distrus aproape total vechea
clădire a parlamentului. Plin de încărcătură istorică și atracție pentru
milioane de turiști în fiecare an, Palatul Westminster este inclus de UNESCO în
programul World Heritage Sites, împreună cu Biserica Sf. Margareta
și Abația Westminster, cu care se învecinează. Cu o formă aproximativ
rectangulară, Palatul Parlamentului se întinde pe o suprafață de peste 30000 de
metri pătrați. El este flancat de două turnuri înalte de aproximativ o sută de
metri, Victoria Tower
și celebrul turn cu ceas, Big Ben.
Mai jos admiri trei monumente reprezentative
de arhitectură din capitala Londra:
Palatul Buckingham
Abația Westminster
Biserica Sfânta Margareta
xxx
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
ROMÂNEȘTE - ROMÂNIA - ROMÂN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
________xxx________
O MEDALIE, O PLACHETĂ ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Principele George V. Bibescu 1880 - 1941
Aeroclubul României - 100 ani 1920 - 2020
Produsul
medalistic de mai sus s-a realizat de către Monetăria națională a statului
român, în anul 2020, în două variante de metal compoziție, pentru a
marca Centenarul Aeroclubului României. Medaliile au următoarele
caracteristici tehnice:
- Cea de argint: puritate - 92,5%, aurire – selectivă, forma – rotundă, diametrul - 60 milimetri, greutatea – 173 grame, calitatea – patinată, tiraj – 40 exemplare și preț unitar de achiziție cu TVA inclus – 988 lei.
- Cea din aliaj cupru: forma – rotundă, diametru – 60 milimetri, calitatea – patinată, tiraj – 60 exemplare și preț unitar de achiziție cu TVA inclus – 362 lei.
George-Valentin
Bibescu a fost unul dintre cei mai buni piloți români, care s-a născut în
București la data de 3 aprilie 1880 și a decedat la data de 2 iulie 1941.
În anul 1904 a fondat Automobil Clubul Român, în anul 1909 - Clubul Aviatic
Român, iar în 1912 a fondat Liga Națională Aeriană. Între anii 1911 – 1912
George-Valentin Bibescu a deținut funcția de comandant al Școlii de pilotaj de
la Cotroceni. De asemenea, în perioada 1920 – 1923 a deținut funcția
de președinte al Comitetului Olimpic Român. În perioada 1911 – 1916 a fost Mare
Maestru al Marii Loji Naționale din România iar în anul 1925 - Mare Maestru
Onorific al acesteia. În anul 1930 a fost ales Președinte al Federației
Aeronautice Internaționale. George-Valentin Bibescu este fondatorul
aeroportului Băneasa care a luat naștere pe fosta moșie a mătușii
sale, Maria Bibescu, contesă de Montesquiou-Fézensac. A murit la București
la data de 2 iulie 1941 și este înhumat în biserica de la Mogoșoaia.
Insigna - 1 Mai 1932 - PSD (Partidul Social Democrat)
În anul 1889
Congresul Internaționalei Socialiste a decretat ziua de 1 Mai
ca Ziua Internațională a Muncii, în memoria victimelor grevei
generale din Chicago, ziua fiind comemorată prin manifestații
muncitorești. Cu timpul, data de 1 mai a devenit sărbătoarea muncii în
majoritatea țărilor lumii, diversele manifestări căpătând amploare pe măsură ce
autoritățile au convenit cu sindicatele ca această zi să fie
liberă. Reducerea normei orare zilnice de lucru stă la originea
semnificației zilei de 1 mai, de sărbătoare internațională a lucrătorilor. În
anul 1872, circa 100 de mii de lucrători din New York, majoritatea din
industria construcțiilor, au demonstrat, cerând reducerea timpului de lucru la
8 ore. Data de 1 mai apare, pentru prima dată, în legătură cu întrunirea, din
anul 1886, a Federației Sindicatelor din Statele Unite și Canadei (precursoarea
Federației Americane a Muncii). George Edmonston, fondatorul Uniunii
Dulgherilor și Tâmplarilor a inițiat introducerea unei rezoluții care stipula
ca: „8 ore să constituie ziua legală de muncă de la, și după 1 mai 1886”,
sugerându-se organizațiilor muncitorești respectarea acesteia.
La data de 1 mai 1886,
sute de mii de manifestanți au protestat pe tot teritoriul Statelor Unite, însă
cea mai mare demonstrație a avut loc la Chicago, unde au mers 90 de mii de
demonstranți, din care aproximativ 40 de mii se aflau în grevă. Rezultatul:
circa 35 de mii de muncitori au câștigat dreptul la ziua de muncă de 8 ore,
fără reducerea salariului. Dar, ziua de 1 mai a devenit cunoscută pe
întreg mapamondul în urma unor incidente violente, care au avut loc trei zile
mai târziu, în Piața Haymerket din Chicago. Numărul greviștilor se
ridicase la peste 65000. În timpul unei demonstrații, o coloană de muncitori a
plecat să se alăture unui protest al angajaților de la întreprinderea de
prelucrare a lemnului „McCormick”. Poliția a intervenit, 4 protestatari au fost
împușcați și mulți alții au fost răniți. În seara aceleași zile, a fost organizată
o nouă demonstrație în Piața Haymarket. Din mulțime, o bombă a fost aruncată
spre coloana de polițiști. Au fost răniți 66 de polițiști, dintre care 7 au
decedat ulterior. Poliția a ripostat cu focuri de armă, rănind două sute de
oameni, din care câțiva mortal. În urma acestor evenimente, 8 lideri anarhiști,
care aparțineau unei mișcări muncitorești promotoare a tacticilor militante,
violente, au fost judecați. Muncitorii din Anglia, Olanda, Rusia, Italia,
Franța și Spania au adunat fonduri pentru plata apărării. În urma procesului, 7
dintre aceștia au fost condamnați la moarte (doi având ulterior pedeapsa
comutată la închisoare pe viață) și unul la 15 ani închisoare. Șapte ani
mai târziu, o nouă investigație i-a găsit nevinovați pe cei 8. În anul 1888, la
întrunirea Federației Americane a Muncii s-a stabilit ca ziua de 1 mai 1890 să
fie data pentru susținerea, prin manifestații și greve, a zilei de muncă de 8
ore. Dar, în anul 1889, social–democrații afiliați la așa–numita Internațională
a ll–a, au stabilit, la Paris, ca ziua de 1 mai să fie o zi internațională a
muncitorilor. La 1 mai 1890, au avut loc demonstrații în SUA, în majoritatea
țărilor europene, în Chile, Peru și Cuba. După aceasta, 1 mai a devenit un
eveniment anual. Până în 1904, Internaționala a ll-a a chemat toți
sindicaliștii și socialiștii să demonstreze energic, pentru „stabilirea prin
lege a zilei de muncă de 8 ore, cererile de clasă ale proletariatului și pentru
pace universală”.
Insigna - 7000000 kilometri zbor aviația civilă
Piesa
medalistică de mai sus este o insignă (să-i spunem) de merit ce s-a acordat în
regimul comunist piloților din aviația civilă. Pentru piloții civili măiestria
și experiența de pilotaj se măsura în kilometri de zbor. La realizarea unui
număr de kilometri de zbor (de obicei milioane) pilotul era recompensat cu
astfel de insigne. Era un motiv de mândrie pentru orice pilot civil să obțină
insigne cu un număr cât mai mare de kilometri. Se cunosc insigne de la 1 milion
până la 10 milioane kilometri de zbor. Se poate deduce că la primirea unei
astfel de insigne pilotul primea o indemnizație bănească, încasată o singură,
dată sau o majorare a salariului lunar. Insignele sunt confecționate din metal
brut și strident colorate abundând de însemne comuniste (cununile de
stejar, eșarfele tricolore și folosirea doar a culorilor drapelului național
(roșu, galben și albastru) pentru vopsirea insignelor. Partidul comunist unic
folosea diverse căi și mijloace pentru a-i face pe cetățeni să lucreze mai bine
și mai mult în scopul realizării obiectivului principal – crearea omului
nou, constructor conștient și devotat al societății socialiste multilateral
dezvoltate.
Insigna - C.T.A. (Cercul tehnico aplicativ) auto
Cercurile
tehnico aplicative (C.T.A.) erau forme de pregătire specială în cadrul
formațiunilor de pregătire militară a tineretului pentru apărarea patriei (P.T.A.P.).
Pentru a înțelege contextul apariției formațiunilor PTAP să nu uităm că, urmare
a creării NATO (1949), la 14 mai 1955, din inițiativa Uniunii Sovietice, apare
al doilea bloc militar (Pactul de la Varșovia, semnat de toate statele
comuniste) în scopul apărării colective împotriva unei agresiuni externe. Cu
toate acestea, la data de 20 august 1968 o forță militară a Pactului de la
Varșovia (formată din 23 divizii sovietice și 6 din partea altor țări
comuniste) invadează Cehoslovacia pentru a înăbuși mișcarea reformatoare
de acolo, împotriva URSS. E de reținut că România nu a participat la această
acțiune, supărând rău de tot “prietenul de la răsărit”. O invazie
asemănătoare celei din Cehoslovacia era iminentă și în România. La data de 15 noiembrie
1968 în România se adoptă Legea nr. 33 care a instituit pregătirea tineretului
pentru apărarea patriei. Conducerea acestei pregătiri a fost încredințată
UTC-ului, sprijinit de mai multe structuri administrative, militare și civile.
Toți băieții și fetele cu vârste incluse între 18 – 20 ani erau incluși în
formațiunile de PTAP. Pregătirea consta în pregătire militară generală,
cunoașterea armelor de nimicire în masă și a modului de protecție împotriva
lor, apărare locală antiaeriană, pregătire sanitară și de prim ajutor precum și
pregătire de specialitate, în cadrul cercurilor tehnico-aplicative de pe lângă
unitățile militare. Tinerii purtau pe timpul pregătirii o uniformă albastră
asemănătoare cu cea a gărzilor patriotice (dar care era kaki) iar manualele
după care se pregăteau erau asigurate de către Ministerul Apărării Naționale.
Adeseori se organizau tabere și concursuri pe tematici specifice. Pentru
stimularea tinerilor participanți la pregătire se acordau diplome, medalii,
insigne și alte stimulente.
Placheta - Curierul de război
Piesa medalistică de mai sus este o plachetă ce s-a bătut
pentru a omagia sacrificiul de război al Curierilor de război din Armata
Română, demonstrat
pe timpul primului război mondial. Această piesă
poate fi admirată la Muzeul Județean de Istorie și Arheologie “Prahova” din
Ploiești.
________ooOoo________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Regele maghiar Robert Karoly,
a trăit între anii 1288 - 1342
a condus între anii 1301 - 1342
Detaliu vignetă de pe o fotografie românească
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni românești
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 11.08.2020
Una din marile mele bucurii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu