1. Moneda de mai jos
marchează trecerea a 400 de ani de la primul enunț al Legii mișcării planetelor de
către Johannes Kepler. Pe aversul monedei, în interiorul unui cerc periferic
continuu este prezentat chipul din față privind ușor spre dreapta al
personajului cu barbă și mustață și undeva stânga monograma gravorului – litera
D mare întoarsă. Periferic, circular, pe marginea monedei pe părțile dreaptă și
inferioară este aplicată inscripția: “KEPLEROVI ZAKONY POHIBU PLANET și 1609 - 2009” (Legea lui Kepler privind mișcarea planetelor, anul primei
enunțări a legii și anul baterii monedei). Pe revers, în interiorul unui cerc
periferic continuu sunt redate sub forma unei schițe linii drepte și curbe,
cercuri și diferite puncte marcate cu litere și undeva în partea de jos dreapta
este reprezentată monograma monetăriei statului ceh. Periferic, circular,
urmând marginea monede este aplicată inscripția: “CESKA REPUBLIKA și 200 Kc” (numele țării și valoarea monedei).
Moneda are
următoarele caracteristici tehnice: data emiterii – 21 octombrie 2009, valoarea
– 200 coroane, forma – rotundă, diametrul – 31 milimetri, greutatea – 13
grame, compoziția – argint, calitatea – BU (10700 buc) și proof (20700
buc) și designer – Vojtěch Dostál.
Johannes Kepler a
fost un matematician, astronom și naturalist german, care s-a născut în data de
27 decembrie 1571 și a decedat la data de 15 noiembrie 1630. El este cel care a
formulat și confirmat legile mișcării planetelor. În matematică este
considerat precursorul calculului integral.
2. Moneda de mai jos marchează trecerea a
150 de ani de la nașterea lui Gustav Mahler. Pe aversul monedei, în
interiorul unui cerc periferic continuu este prezentat chipul din profil privind
spre dreapta al personajului cu ochelari și undeva la partea de jos monograma
gravorului monedei. Ca inscripții vizibile avem: la partea de jos, ușor înclinat,
apare inscripția scris[ de mână “Gustav Mahler” (numele personajului) și “1860 - 2010” (anul nașterii personajului și anul
emiterii monedei). Pe revers, în interiorul unui cerc periferic continuu sunt
redate câteva portative având pe ele înscrise note muzicale și undeva în partea
de jos este reprezentată monograma monetăriei statului ceh. Periferic, circular,
urmând marginea monede, pe partea stângă, este aplicată inscripția: “CESKA
REPUBLIKA” (numele țării) și jos, pe două rânduri, este aplicată inscripția:
“200 Kc” (valoarea monedei).
Moneda are următoarele caracteristici
tehnice: data emiterii – 20 octombrie 2009, valoarea – 200 coroane, forma –
rotundă, diametrul – 31 milimetri, greutatea – 13 grame, compoziția –
argint, calitatea – BU (10400 buc) și proof (15400 buc) și designeri
– Miroslava Ceslova și Josef Oplistil.
Gustav Mahler a fost un compozitor austriac al
romanticului târziu și unul dintre cei mai importanți dirijori ai
generației sale, care s-a născut în data de 7 iulie 1860 și a decedat la data
de 18 mai 1911. În calitate de compozitor, stilul lui Mahler se regăsește la
granița dintre tradiția austro-germană a secolului al XIX-lea
și modernismul începutului de secol a XX-lea. Deși în timpul vieții sale
aptitudinile de dirijor erau unanim recunoscute, muzica proprie a căpătat
popularitate doar după perioade de relative neglijări, care au inclus și
interzicerea interpretării lucrărilor sale în cea mai mare parte a Europei, în
timpul Germaniei Naziste. După 1945, muzica sa a fost redescoperită, iar Mahler
a devenit unul dintre cei mai înregistrați și interpretați compozitori,
popularitate care se menține și astăzi. Născut în condiții umile, Mahler a
demonstrat abilități muzicale de la o vârstă fragedă. După ce a absolvit
Conservatorul din Viena în 1878, a avut o succesiune de posturi de dirijor,
care i-au mărit reputația în rândul instituțiilor europene de operă, culminând
cu obținerea postului de director al Operei de Stat din Viena, în
anul 1897. În timpul celor zece ani
petrecuți la Viena, Mahler - care s-a convertit de la iudaism la
catolicism pentru a-și asigura postul - a fost frecvent victima presei
antisemite. Cu toate acestea, producțiile sale inovatoare și insistența pentru
interpretare la cele mai înalte standarde l-au făcut unul dintre cei mai
importanți dirijori de operă, în special al operelor
lui Wagner și Mozart. Spre sfârșitul vieții sale, a fost pentru
scurt timp directorul Operei Metropolitane din New York și al
Filarmonicii din New York. Creația lui Mahler este relativ redusă cantitativ,
deoarece Mahler își câștiga existența ca dirijor, compoziția fiind o activitate
din timpul liber. Totuși, acorda compoziției cât de mult timp putea, rezervând
vacanțele de vară pentru perioade de intensă concentrare creativă. În afară de
primele sale lucrări, cum ar fi o parte dintr-un cvintet de pian compus în
perioada în care era student la Viena, lucrările lui Mahler sunt compuse pentru
orchestre mari, coruri simfonice și soliști de operă. Majoritatea dintre cele
12 lucrări simfonice ale sale sunt la scară foarte mare, adeseori folosind
soliști vocali sau coruri pentru a îmbogăți orchestra foarte mare. Aceste
lucrări erau adesea controversate la premiere, iar unele au primit cu greu
acceptarea critică și publică. Excepție fac Simfoniile nr. 2, nr. 3 și premiera
triumfătoare a Simfoniei nr. 8 în 1910. În anul 1955 s-a înființat Institutul
Internațional Gustav Mahler pentru a onora viața și opera compozitorului.
Moneda are
următoarele caracteristici tehnice: data emiterii – 23 iunie 2010, valoarea –
200 coroane, forma – rotundă, diametrul – 31 milimetri, greutatea – 13
grame, compoziția – argint, calitatea – BU (10300 buc) și proof (15900
buc) și designer – sculptorul Ivan Rehak.
Alfons Maria Mucha a fost un pictor și
artist decorator ceh în stil Art Nouveau bine cunoscut
pentru stilul său unic, care s-a născut la data de 24 iulie 1860 și a decedat
la 14 iulie 1939. El a realizat multe picturi, ilustrații, afișe publicitare,
cărți poștale, desene și modele. A fost un tânăr talentat cu înclinații către
muzică și desen alegând în final desenul. El a realizat picturi decorative în
Moravia, în principal decoruri de teatru. În 1879 s-a mutat la Viena pentru a
lucra la o mare companie vieneză ce realiza decoruri de teatru, timp în care
și-a continuat educația artistică la nivel informal. Întors în Moravia a lucrat
în mod independent ca pictor de portrete și de obiecte decorative. Contele Karl
Khuen din Mikulov l-a angajat pe Mucha pentru a decora Castelul Hrušovany
Emmahof cu picturi murale și a rămas atât de impresionat încât a fost de acord
să sponsorizeze instruirea formală a lui Mucha la Academia de Arte
Frumoase din Munchen. În anul 1887 s-a mutat la Paris unde și-a continuat
studiile la Academia Julian și la Academia Colarossi. În afară de
studii, el a lucrat la realizarea de ilustrații pentru reviste și afișe
publicitare. În preajma Crăciunului anului 1894, Mucha a intrat întâmplător
într-o imprimerie unde a aflat că s-a ivit necesitatea bruscă și neașteptată de
realizare a unui nou afiș publicitar pentru o piesă cu Sarah Bernhardt, cea
mai cunoscută actriță din Paris, la Théâtre de la Renaissance de pe Bulevardul
Saint-Martin. Mucha s-a oferit voluntar pentru a produce un afiș litografiat în
termen de două săptămâni, iar la 1 ianuarie 1895 afișul publicitar pentru
piesa Gismonda de Victorien Sardou a fost postat în oraș, unde
a atras multă atenție. Bernhardt a fost atât de mulțumită de succesul acestui
prim poster că a încheiat un contract pe șase ani cu Mucha. Stilul lui Mucha a
dobândit o celebritate internațională cu prilejul Expoziției Universale de la
Paris din anul 1900. Atunci când Cehoslovacia și-a câștigat
independența după primul război mondial, Mucha a proiectat noile timbre
poștale și bancnote, precum și alte documente guvernamentale pentru noul stat. Mucha
a petrecut mulți ani lucrând la ceea ce el a considerat ca fiind capodopera
artistică a vieții sale, Epopeea slavă (Slovanská epopej),
o serie de douăzeci de tablouri imense ce ilustrau istoria poporului ceh și a
slavilor, în general, pe care a dăruit-o orașului Praga în 1928. El a vrut să
realizeze o astfel de serie, o celebrare a istoriei slave, încă de când era
tânăr. Începând din 1963 și până în 2012, seria a fost expusă în castelul
Moravský Krumlov din regiunea Moravia de Sud. Începând din 2012 ea este
expusă în Galeria Națională organizată în Palatul Veletržní din Praga.
xxx
A ZIS UN OM DEȘTEPT
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
O EPIGRAMĂ PROPRIE
__________xxx____________
CÂTEVA MEDALII ȘI
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Placa Ordinului Ferdinand I
Ordinul „Ferdinand I”este o decorație creată la 8 mai
1929, urmărind două scopuri, atât cinstirea memoriei regelui Ferdinand I al
României, cât și răsplătirea celor care contribuiseră la făurirea României
Mari. Ordinul avea șase grade și putea fi acordat numai cetățenilor români care
avuseseră o contribuție deosebită la Marea Unire din anul 1918. Ordinul a
fost atribuit ultima dată în anul 1937. Ordinul avea șase grade.
- Colan (limitat la 5, apoi la 8 membri)
- Mare Cruce (limitat la 10, apoi la 15 membri)
- Mare Ofițer (limitat la 25, apoi la 40 de membri)
- Comandor (limitat la 40, apoi la 60 de membri)
- Ofițer (limitat la 50, apoi la 75 de membri)
- Cavaler (limitat la 70, apoi la 100 de membri)
Conferința sanitară internațională Paris 1911
cu participarea unei delegații românești
Medalia de mai sus s-a bătut în anul 1911 în amintirea Conferinței sanitare ce a avut loc în acel an la Paris și la care
și România a participat cu o delegație. Medalia este confecționată din bronz,
este rotundă cu diametrul de 55
milimetri, are inscripții în limba francează și este opera gravorului Toni
Szirmai. Pe avers în câmp este reprezentat un personaj feminin cu veșminte
lungi, ținând în brațe flori, urcând pe treapta unui altar care are fixată o
plachetă pe care este înscris
pe trei rânduri: “PARTICIPATION / DE LA / ROUMANIE” (participarea României).
Mai jos este un grupaj de aparate și instrumente medicale – etuvă, eprubete,
microscop - și o ramură de palmier. Pe circumferință este aplicată inscipția
semicirculară: “CONFERENCE SANITAIRE INTERNATIONALE PARIS 1911” (conferința sanitară
internațională Paris 2011). Pe revers, în mijloc, într-un câmp cu iarbă și
flori, este reprezentat un nud feminin stând jos, în profil spre dreapta,
ținând în mâini un craniu uman. În jurul personajului pe opt rânduri sunt
scrise numele orașelor unde au avut loc conferințe similare și datele acestora
(denumirile sunt în limba franceză): PARIS 1851, PARIS 1859, CONSTANTINOPOLE
1866, VIENA 1874, WASHINGTON 1881, ROMA 1885, VENEȚIA 1892”. Legenda se continuă pe două rânduri în exergă: PARIS 1894, VENEȚIA 1897, PARIS 1903.”
Carol I - Domn allu românilor
Concurs de agricultură în România - Onore cultivatorului
Produsul medalistic de mai sus s-a realizat în anul 1869 ca medalie premiu pentru câștigătorii
concursurilor de agricultură. E interesant de reținut faptul că pe medalie
nu s-a trecut anul, ea fiind destinată a se conferi și la concursurile din
următorii ani, urmând a se inscripționa manual anul desfășurării concursurilor.
Medalia
de mai sus este și un omagiu adus regelui Carol I al României. Medalia este confecționată din bronz, este rotundă cu
diametrul de 58 milimetri și este opera gravorului Beer. În câmpul central al
aversului medaliei se prezintă efigia suveranului spre stânga, înconjurată de o
inscripție circulară pe conturul medaliei, în interiorul unui cerc continuu;
“CAROL I DOMN ALLU ROMÂNILOR”. Pe revers, la mijloc este aplicată pe
două rânduri inscripția; “ONORE CULTIVATORULUI”, dedesubt un loc liber pentru
inscripționarea anului concursului. Împrejur între două cercuri continue este
aplicată inscripția; “CONCURS DE AGRICULTURĂ ÎN ROMÂNIA”. Totul este încadrat de
cunoscuta cunună-alegorie sugerând cultura câmpului și creșterea
animalelor.
Carol
I –
domnitor și primul rege al României (20 aprilie 1839 Sigmaringen – 10 octombrie
1914 Sinaia) - este
omul de la care a pornit totul: familia regală, statul modern, țara
independentă și suverană. Rând pe rând, an de an, sub domnia acestui rege
european, România a dobândit instituţii, modernitate şi statornicie. După
refuzul contelui Philippe de Flandra, fratele Regelui Leopold al II-lea al
Belgiei, de a primi Tronul României opţiunea românilor de a-și alege principe
străin s-a îndreptat spre Principele Carol de Sigmaringen. Brătianu îl
anunţa pe principe, la Sigmaringen, că fusese ales Domnitor al Principatelor
Unite, cu drepturi ereditare, prin plebiscitul desfăşurat între 2/14 şi 8/20
aprilie 1866. În favoarea lui Carol fuseseră exprimate 685969 de voturi, iar
împotrivă doar 2248. Coincidenţa făcea ca 20 aprilie să fie ziua de naştere a
Principelui Carol, care devenea Domnitor al Principatelor Române Unite chiar în
ziua în care aniversa 27 de ani. Plebiscitul este recunoscut de către Marile
Puteri după o jumătate de an, la 24 octombrie 1866. La 28 aprilie 1866,
proaspăt aleasa Adunare Constituantă a votat aproape unanim aducerea
Principelui Carol pe Tronul ţării: 109 voturi pentru şi 6 abţineri. Domnitorul
Carol ajunge în ţara sa de adopţie după o călătorie aventuroasă, de la
Sigmaringen până la Turnu-Severin. Vaporul în care Suveranul călătorea, alături
de Brătianu, a trecut de Porţile de Fier la 8 mai 1866, iar la ora patru
după-amiaza Carol I a văzut drapelul românesc fluturând la Turnu-Severin.
Principele Suveran a intrat în capitala ţării la 10 mai 1866, a primit cheile
oraşului Bucureşti, a depus jurământul de credinţă în faţa Adunării
Constituante şi a fost proclamat Domnitor al Principatelor Române. Elita
politică din Principatele Române împlinea, astfel, vechea dorinţă a aducerii pe
Tronul ţării a unui principe străin, capabil să unească definitiv Moldova şi
Ţara Românească, să stingă pentru totdeauna rivalităţile dintre familiile
domnitoare pământene, să stabilizeze ţara, să o modernizeze şi să îi confere
prestigiu internaţional. Domnitorul Alexandru Ioan I însuşi era convins de
necesitatea înlocuirii sale cu un principe străin. La 10 mai 1866, Carol I
rostea următorul legământ:“Ales
de către naţiune Domn al românilor, mi-am părăsit fără a sta la îndoială, și
patria, şi familia, pentru a răspunde la chemarea acestui popor care mi-a
încredinţat destinele sale. Punând piciorul pe acest pământ sacru, eu am
devenit român. Acceptarea plebiscitului îmi impune, o ştiu, mari datorii. Sper
că îmi va fi dat să le duc până la capăt. Vă aduc o inimă credincioasă,
cugetări drepte, o voinţă tare de a face binele, un devotament fără margini
către noua mea patrie şi acel neînvins respect către lege, pe care l-am cules
în exemplul alor mei. Cetăţean astăzi, mâine, de va fi nevoie, soldat, eu voi
împărtăși cu voi soarta cea bună ca şi pe cea rea.”Prin simpla sa prezenţă,
prin demnitatea apartenenţei la una dintre cele mai ilustre familii ale
Europei, dar şi graţie curajului personal, Principele Suveran Carol a
zdruncinat definitiv ultimele rămăşiţe simbolice ale vasalităţii faţă de
Imperiul Otoman. Vizita sa la Constantinopol, în octombrie 1866, în cursul
căreia s-a comportat faţă de Sultan ca un şef de stat, şi nu ca un vasal, a
confirmat procesul ireversibil de ruptură faţă de Poartă. Aceeaşi demnitate o
va arăta Carol şi aliatului rus din Războiul de Independenţă. Atunci când Țarul
Alexandru al II-lea ameninţă, în 1878, după încheierea războiului, cu dezarmarea
armatei române, în cazul în care România s-ar fi opus anexării sudului
Basarabiei de către ruşi, Carol I îi răspunde că trupele române vor putea fi
nimicite, dar nu dezarmate. În timpul lungii sale domnii, Regele Carol I a pus
bazele României ca stat modern pe harta Europei. În anul 1875, bugetul ţării
ajungea la cifra de 100 de milioane de lei, dublul celui din 1866, iar în 1903,
la 218 milioane. Între anii 1865 şi 1874, suprafaţa arată a crescut cu o
treime. În 1890, producţia de cereale a ţării a fost de 3 700 000 de tone; în
anul 1903, aceasta ajungea la 5 500 000 de tone. Între anii 1880 şi 1914,
România a exportat 80 de milioane de tone de cereale, situându-se printre cele
mai importante ţări exportatoare de cereale din lume (a doua din Europa, după Rusia,
şi chiar pe primul loc la exportul de porumb, înaintea Statelor Unite)13.
Numărul întreprinderilor industriale mai mari a crescut, între 1866 şi 1877, de
la 39 la 17314. România avea şi importante zăcăminte de petrol care o plasau,
în jurul anului 1900, printre primele trei ţări producătoare de ţiţei din lume,
după Statele Unite şi Rusia. Leul românesc era o monedă puternică, echivalentă
cu francul francez şi care putea fi utilizată ca valută forte peste tot în
Europa. Populaţia a crescut, iar procesul de industrializare şi urbanizare a
fost constant.În ciuda tuturor frământărilor politice, uneori violente, a
demagogiei, corupţiei şi lipsei de măsură a unora dintre politicieni, Carol I a
reuşit să consolideze sistemul de partide şi să impună alternanţa la Guvernare
a celor două mari partide structurate după model occidental şi conduse de
bărbaţi politici de mare anvergură: Partidul Naţional Liberal (reprezentat prin
I.C. Brătianu, Dumitru C. Brătianu, C.A. Rosetti, Mihail Kogălniceanu, Nicolae
Kretzulescu, Dimitrie A. Sturdza, Ion Bălăceanu, Ion Ghica, Vasile Boerescu,
Ion Câmpineanu, Nicolae Fleva, Spiru Haret, V.A. Urechia, Emil Costinescu,
Nicolae Ionescu, Vasile Lascăr)15 şi Partidul Conservator (cu lideri ca
Manolache Costache Epureanu, Petre P. Carp, Lascăr Catargiu, Petre Mavrogheni,
Gheorghe Gr. Cantacuzino, Titu Maiorescu, Alexandru Marghiloman, Take Ionescu,
Alexandru Lahovary, Nicolae Filipescu, generalul Manu). Prosperitatea şi
stabilitatea au adus o dezvoltare fără precedent a culturii, artelor şi
ştiinţei. În timpul domniei lui Carol I, scriitori ca Eminescu, Caragiale,
Creangă, Alecsandri, Ion Ghica, Odobescu, Slavici, Macedonski, Barbu
Ştefănescu-Delavrancea, Duiliu Zamfirescu, George Coşbuc, Octavian Goga, Şt.O.
Iosif, I.Al. Brătescu-Voineşti, Al. Vlahuţă modelează limba literară; B.P.
Hasdeu, A.D. Xenopol, Mihail Kogălniceanu, Constantin Erbiceanu, Dimitrie
Onciul, Ion Bogdan, Vasile Pârvan, Constantin Giurescu, Nicolae Iorga scriu
istoria naţională; de filologie se ocupă Ovid Densuşianu, Sextil Puşcariu, Ion
Bianu; Simion Mehedinţi creează şcoala de geografie; Titu Maiorescu, Constantin
Rădulescu-Motru şi Vasile Conta disciplinează gândirea şi ridică nivelul
cultural al societăţii; se afirmă compozitorul George Enescu, pictorii Nicolae
Grigorescu, Theodor Aman, Gheorghe Tattarescu, Ion Andreescu, Ştefan Luchian,
sculptorul Karl Storck, actorii Matei Millo, Aristide Demetriade, fotograful
Carol Popp de Szathmáry; ştiinţele beneficiază de nume ca Spiru Haret, P.S.
Aurelian, Anghel Saligny, Carol Davila, Grigore Antipa. Apar societăţi
culturale, se publică reviste. În această perioadă funcţionează „Junimea“,
vârful efervescenţei intelectuale şi al schimbului liber de idei, care editează
revista „Convorbiri literare”. O enumerare ca aceasta nu ar putea să acopere
niciodată diversitatea şi dinamismul acestei elite a spiritului românesc.
Pionierat şi consolidare, geniu şi meticulozitate, dispute şi dialog sunt
câteva dintre trăsăturile elitei românești din acea vreme, vie şi plină de
resurse. România şi-a consolidat statutul de putere regională şi de „arbitru
balcanic“ prin participarea victorioasă la cel de-al doilea război balcanic,
încheiat la 28 iulie/10 august 1913 cu semnarea Tratatului de la Bucureşti,
prin care România obţinea Cadrilaterul. Regele Carol I a primit bastoane de
mareşal atât de la Împăratul Germaniei, cât şi de la ţarul Nicolae al II-lea al
Rusiei, care l-a şi vizitat în România, în 1914, şi care avea să sfârşească
tragic, împreună cu familia, sub gloanţele bolşevicilor. Carol este descris, în
literatura vremii ca un bărbat mai degrabă mic de statură, dar de o mare
demnitate. A impus respect într-o lume plină de incertitudini şi a făcut din
micul său regat un stat respectat şi stabil. A fost un suveran distant, sever
şi măsurat, bucurându-se de o autoritate excepţională. A avut vocaţie de lider
şi a condus România în momente politice şi istorice dificile, pe care le-a
traversat plin de curaj. Întemeietorul Regatului român a murit la Sinaia, în
ziua de 27 septembrie 1914, la ora cinci şi treizeci de minute dimineaţa. Avea
şaptezeci şi cinci de ani, dintre care domnise patruzeci şi opt. Carol I a fost înmormântat la
Curtea de Argeş, locul ales de el ca necropolă a familiei regale a
României.
Insigna - Mihai Eminescu
Medalia de mai sus omagiază personalitatea poetului național al românilor - Mihai
Eminescu. Pe insignă este redat “Arborele
Eminescu”,
o reproducere după celebra lucrare a
artistului basarabean Aurel David,
realizată în anul 1966.
Aurel David este un pictor, grafician și sculptor basarabean
născut pe 18 iunie 1925 la Chișinău și decedat pe 18.07.1984 tot în Chișinău. A
absolvit Școala Republicană de arte plastice din Chișinău (1954) și Institutul
de Stat de arte plastice “V. Surikov” din Moscova (1960).
Opera Arborele
Eminescu a fost preluată și
multiplicată pe diverse suporturi de artiști din toată lumea. Chiar și un
român, artistul de etnie maghiară Abraham L. Zoltan a realizat după lucrarea
lui Aurel David o lucrare plastică din fire de cupru modelate și lipite, cu înălțimea de 1,7 metri.
Mihai Eminescu (nume real Mihail
Eminovici) (născut 15 ianuarie 1850 la Ipoteşti,
judeţul Botoşani şi decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a fost un poet,
prozator şi jurnalist român, socotit de cititorii români şi de critica literară
postumă drept cea mai importantă voce poetică din literature română. Eminescu a
fost activ în societatea politico-literară Junimea, şi a lucrat ca redactor la
Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A publicat primul său poem la
vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să studieze la viena. Manuscrisele
poetului Mihai Eminescu, 46 de volume, aproximativ 14000 de file, au fost
dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902.
Eminescu a fost internat în data de 3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din
Bucureşti şi apoi a fost transportat la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie
1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu.
În 17 iunie a fost înmormântat la umbra unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti.
A fost ales post-mortem (28 octombrie 1948) membru al Academiei Române.
Structura organizatorică conducătoare a fotbalului românesc a
luat ființă în anul 1909 sub numele Asociația cluburilor de fotbal din România.
În timp aceasta a evoluat primind și alte denumiri după cum urmează; 1912 –
Federația societăților sportive din România, 1919 – Uniunea cluburilor de
fotbal asociație, 1930 – Federația română de fotbal asociație și 1940 –
Organizația sportului de fotbal și handbal. Din 1944 si până în prezent forul
conducător al fotbalului autohton se numeste Federația romană de
fotbal. Din anul 1930 este afiliată la Federaţia Internaţională de Fotbal
Amator (F.I.F.A.) iar din anul 1955 este afiliată şi la Uniunea Europenă de
Fotbal Amator (U.E.F.A.).
Insigna - Intersindical
Un sindicat este
o organizație a lucrătorilor, al
cărei scop este protejarea drepturilor acestora. Sindicatele active și
puternice există pentru a reprezenta interesele salariaților, ele au un rol
pozitiv în cadrul întreprinderii al comunității și al întregii societăți. Un
sindicat liber, pe care muncitorii sunt stăpâni, reprezintă o trăsătură
esențială a unei societăți libere și prospere. Participarea reprezentanților
sindicatului la deciziile patronatului prin intermediul federației / sindicat are
drept rezultat moralul ridicat al muncitorilor, o fluctuație mai redusă a
forței de muncă de la o întreprindere la alta, rezolvarea în comun a
problemelor, salarii mai mari și condiții de muncă mult mai bune. Un
sindicat nu este o baghetă magică. Sindicatul este puternic doar în măsura în
care membrii acestuia sunt uniți și au o comunicare continuă între ei. Sindicatele, federațiile și confederațiile sindicale,
denumite în continuare organizații sindicale, sunt constituite de către
salariați pe baza dreptului de liberă asociere, în scopul promovării
intereselor lor profesionale, economice și sociale, precum și al apărării
drepturilor individuale și colective ale acestora prevăzute în contractele
colective și individuale de muncă sau în acordurile colective de muncă și
raporturile de serviciu, precum și în legislația națională, în pactele,
tratatele și convențiile internaționale la care România este parte.
Sindicatele participă prin reprezentanții proprii, în condițiile legii, la
negocierea și încheierea contractelor colective de muncă, la tratative sau
acorduri cu autoritățile publice și cu patronatele, precum și în structurile
specifice dialogului social. Sindicatele se pot asocia în mod liber, în
condițiile legii, în federații, confederații sau uniuni teritoriale.
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 15.08.2020
O mare bucurie și motiv de mândrie
42 de ani de la căsătorie, parc-a fost ieri!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu