1. În
anul 2016 s-au împlinit 150 de ani de la fondarea Academiei Române.
Romfilatelia a ținut să ne amintească acest eveniment prin realizarea unui
interesant produs filatelic.
Odată
cu începerea dezvoltării şi emancipării ţării în toate domeniile, după Unirea
din 1859, a apărut şi necesitatea creării unei instituţii centrale pentru
promovarea creaţiei literare şi ştiinţifice. Astfel că în luna aprilie a anului
1866 a fost înfiinţată Societatea Literară Română,
iar din anul următor aceasta va purta numele de Societatea
Academică Română. Cei 21 de membri fondatori, personalităţi
proeminente din Principatele Române cât şi din teritoriile româneşti aflate sub
ocupaţia imperiilor vecine, au denumit instituţia ca naţională, fiind
considerată reprezentativă pentru întreg spaţiul românesc. Prin decret semnat de
Carol I (Domnitor la acea vreme), începând cu 1879, instituţia naţională se va
numi Academia Română. Printre obiectivele sale de o reală
însemnătate se înscrie realizarea de dicţionare, tratate în domeniile
ştiinţifice, bibliografii, atlase, ediţii critice ale operelor unor
personalităţi româneşti de valoare.
În decursul existenţei sale de 150 de ani,
în Academia Română au fost aleşi 1703 membri, personalităţi din domeniul
ştiinţelor, literelor şi artelor, atât din ţară cât şi din străinătate. Academia
Română are în ţară filiale la Cluj, Timişoara şi Iaşi, 68 de institute şi
centre de cercetare precum şi Biblioteca şi Editura Academiei. O latură
importantă a activităţii Academiei Române este cea externă, manifestată în
principal prin alegerea în forul academic românesc a numeroase personalităţi
din străinătate, membri ai unor academii sau universităţi de prestigiu din
întreaga lume, între care 46 laureaţi ai Premiului „Nobel”. Într-o lume care
tinde să se sincronizeze şi în baza procesului de globalizare, o academie
naţională, aşa cum este Academia Română, are astăzi o misiune urgentă, de mare
responsabilitate: să medieze corect între tendinţa globalizării şi identitatea
naţională. Rolul ei predominant este, fără îndoială, acela de a apăra
identitatea culturală, adică valorile spirituale profunde, ţinând însă cont şi
de tendinţele actuale ale istoriei. Astăzi Academia Română este un punct de
reper şi un model în societatea românească, un factor activ în modelarea ei
spirituală şi morală, cel mai înalt for de reflecţie şi de creaţie
intelectuală, literară şi artistică a poporului român. Momentul aniversar a oferit
Romfilatelia prilejul de a marca şi filatelic
cei 150 de ani de la înfiinţarea prestigioasei Academii a României. Timbrul şi
coliţa emisiunii aniversare fac trimitere către clădirea Academiei Române, cu
faţada şi detaliile ornamentale, logoul aniversar cât şi zeiţa Minerva,
asigurând o prezentare grafică unitară cât şi evidenţierea simbolisticii şi
importanţei evenimentului.
Instituția își are sediul pe Calea Victorie la nr. 125. Primul președinte al Societății Academice Române a fost Ion Heliade Rădulescu, până în data de 1 august 1870 iar cel actual este Ioan-Aurel Pop.
Instituția își are sediul pe Calea Victorie la nr. 125. Primul președinte al Societății Academice Române a fost Ion Heliade Rădulescu, până în data de 1 august 1870 iar cel actual este Ioan-Aurel Pop.
Academia se compune din membri titulari,
membri corespondenți și membri de onoare, cu toții aleși pe viață.
Calitatea de membru poate fi acordată și post-mortem. Atât membrii
corespondenți cât și membrii titulari pot face propuneri pentru noi membri
corespondenți. Pentru membrii titulari, propunerile pot fi făcute numai din
partea membrilor titulari, iar candidații trebuie să fie din rândul membrilor
corespondenți. Criteriile de eligibilitate sunt deosebit de stricte. În urma
mai multor consultări și evaluări, adunarea generală decide prin vot secret
acordarea statutului de membru. În Dicționarul academicienilor români,
1866 - 1999, Dorina N. Rusu contabiliza că până în anul 1999 Academia
adunase un număr de 1494 membri, dintre care 980 români (25 fondatori, 375
titulari, 178 de onoare, 361 corespondenți, 41 aleși post-mortem) și 514
străini (404 membri de onoare, 109 corespondenți, 1 ales post-mortem). Dintre
membrii străini, țările cu cei mai mulți membri erau Franța cu 163, Germania
cu 60, Italia 48, SUA 39, Anglia 22, URSS (Rusia) 20, Belgia 17,
etc. Academia este o instituție finanțată, în principal, de la bugetul de stat
și care funcționează autonom. Surse secundare de finanțare pot fi activitățile
proprii sau exploatarea propriului patrimoniu, precum și donațiile. Academia
Română are 3 filiale, la Iași, Cluj-Napoca și Timișoara. În
subordinea sa se află o serie de instituții prestigioase și centre de
cercetare din România (circa 60). În anul 2001, două dintre institutele
Academiei Române au fost recunoscute de Comunitatea Europeană ca
institute de excelență. Conform statutului actual, un mandat
de președinte are durata de patru ani, iar o persoană nu poate deține funcția
de președinte pentru mai mult de două mandate. Biroul Prezidiului Academiei
Române este format din șase academicieni: președintele, cei patru vicepreședinți
și secretarul general. Redau în continuare unele personalități controversate; Scriitorul Andrei Vizanti, ales
ca membru corespondent în 1882 a fost îndepărtat în 1903 după ce a părăsit
țara pentru a scăpa de o pedeapsă pentru delapidare de bani publici. Unul
dintre membrii controversați a fost filologul Alexe Procopovici, despre
care Eugen Lovinescu spunea că este „omul care nu a scris nimic”. Însuși Eugen Lovinescu a fost respins în mod
„scandalos” din cauza opoziției lui Nicolae Iorga și Ovid Densușianu,
însă a fost ales membru post-mortem în 1991. Elena Ceaușescu – membru
titular (1974), Nicolae Ceaușescu - membru titular și președinte de onoare (1985)
au fost excluși post-mortem la ședința din 26 decembrie 1989. Manea Mănescu –
membru titular (1974) și Suzana Gâdea au fost excluși în
2 februarie 1990 pentru ca au avut condamnări penale.
2. În anul 2020 s-au împlinit 300 de ani de la aducerea în țară
a osemintelor domnitorului Constantin Brâncoveanu, ocazie cu care Societatea
Română de Maximafilie „Dr. Valeriu Neaga” a realizat o carte maximă - 11.07.2020,
OP București 37.
Constantin
Brâncoveanu a fost unul dintre domnitorii
Țării Românești, care a trăit în perioada anilor 1654 – 1714 și a domnit în
perioada anilor 1688 – 1714, deci o perioadă destul de lungă. A fost fiu de
mare boier, nepot al domnului Șerban Cantacuzino, moștenind și sporind o
avere considerabilă. În timpul domniei sale țara a cunoscut o lungă perioadă de
pace, de înflorire culturală și de dezvoltare a vieții spirituale. În politica
externă Brâncoveanu a acționat cumpătat, evitând să se poziționeze decisiv de
partea vreunei mari puteri a timpului. Folosindu-se de agenți, domnitorul era
informat asupra știrilor de pe întregul continent iar el informa simultan
taberele rivale asupra mișcărilor celuilalt. În ce privește Moldova,
Brâncoveanu a intervenit în mod repetat în chestiunea domniei, în timp ce în
Transilvania a exercitat o importantă influență culturală, prin răspândirea de
tipărituri și ctitorirea de așezăminte religioase. Deși reușise să fie
confirmat pe viață în domnie, domnul a căutat în permanență să-și asigure în străinătate
un refugiu față de turci, fiind conștient de precaritatea situației sale. În
cele din urmă, a fost luat prin surprindere, mazilit în aprilie 1714 și dus cu
întreaga familie la Istanbul, unde a fost torturat pentru credința sa și pentru
a preda toată averea sa.
El și cei patru copii ai săi (Constantin, Ștefan, Radu și Matei) precum și sfetnicul Ianache) au fost executați, prin decapitare, în data de 15 august 1714, iar trupurile lor aruncate în mare. Pentru că au refuzat, cu prețul morții, să abandoneze credința creștină și să treacă la mahomedanism, cu toții sunt venerați de către Biserica Ortodoxă Română, care i-a canonizat în anul 1992, sub numele de Sfinții Mucenici Brâncoveni. În urma domnie lui Constantin Brâncoveanu a rămas un stil arhitectonic inconfundabil, ce îi poartă numele, precum și multe ctitorii religioase ce pot fi admirate și astăzi. Dintre acestea amintesc; biserica Sfântul Gheorghe Nou din București, Mănăstirea Râmnicu Sărat, Bisericile Potlogi și Doicești – Dâmbovița, Mănăstirea Sâmbăta de Sus, Biserica Mogoșoaia, Mănăstirea Horezu, Mănăstirea Surpatele, Mănăstirea Polovragi, și Mănăstirea Turnu din Târgșoru Vechi.
El și cei patru copii ai săi (Constantin, Ștefan, Radu și Matei) precum și sfetnicul Ianache) au fost executați, prin decapitare, în data de 15 august 1714, iar trupurile lor aruncate în mare. Pentru că au refuzat, cu prețul morții, să abandoneze credința creștină și să treacă la mahomedanism, cu toții sunt venerați de către Biserica Ortodoxă Română, care i-a canonizat în anul 1992, sub numele de Sfinții Mucenici Brâncoveni. În urma domnie lui Constantin Brâncoveanu a rămas un stil arhitectonic inconfundabil, ce îi poartă numele, precum și multe ctitorii religioase ce pot fi admirate și astăzi. Dintre acestea amintesc; biserica Sfântul Gheorghe Nou din București, Mănăstirea Râmnicu Sărat, Bisericile Potlogi și Doicești – Dâmbovița, Mănăstirea Sâmbăta de Sus, Biserica Mogoșoaia, Mănăstirea Horezu, Mănăstirea Surpatele, Mănăstirea Polovragi, și Mănăstirea Turnu din Târgșoru Vechi.
3. În anul 2020 s-au împlinit 325 de ani de la nașterea
domnitorului Grigore al II-lea Ghica, ocazie cu care Societatea Română de
Maximafilie „Dr. Valeriu Neaga” a realizat o carte maximă - 27.07.2020, OP
București 37.
Grigore al II-lea Ghica a fost domnitor prin
alternanță în Moldova și Țara Românească
în epoca fanariotă, ce s-a născut în anul 1695 la Constantinopole și a decedat
la 3 septembrie 1752 în București. Acesta a fost nepotul lui Grigore I Ghica. A
fost adus pe tronul Moldovei de Nicolae Mavrocordat, după destituirea lui Mihai
Racoviță. A debutat printr-o domnie popular[ procedând
la scăderea birurilor puse de predecesorul său, însă dregătoriile mari le-a
acordat tot grecilor. Partida
boierilor nemulțumiți, în frunte cu Dimitrie Racoviță, a vrut să-l detroneze cu
ajutorul tătarilor. Dar Ghica, ajutat de turci și munteni, îi respinge. Odată
cu războiul ruso turc Moldova a fost ocupată de ruși, iar el a fost nevoit să
părăsească tronul pentru scurt timp. Era o vreme când tronul se câștiga de
acela care dădea cel mai mare plocon turcilor.
Prin
intrigi bine țesute dar și prin daruri mari oferite turcilor (obținute
bineînțeles prin încasare de biruri de la popor) a reușit să ocupe tronul
țărilor române după cum urmează:
- 5 octombrie 1726 - 16 aprilie 1733 - Moldova;
- 16 aprilie 1733 - 27 noiembrie 1735 - Țara Românească;
- 27 noiembrie 1735 - 13 septembrie 1739 - Moldova;
- 24 octombrie 1739 - 10 septembrie 1741 - Moldova;
- mai 1747 - aprilie 1748 - Moldova;
- aprilie 1748 - 3 septembrie 1752 - Țara Românească;
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN OM DEȘTEPT
__________xxx__________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL PRAHOVA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - Victoria 30 ani 1939 - 1969
Victoria este o fabrică de anvelope din județul Prahova,
localitatea Florești. În prezent proprietarul fabricii este compania franceză
Michelin, care a cumpărat-o, în anul 2001, de la grupul românesc Tofan. Sus am
postat logo-ul și o poză cu fabrica Victoria - Michelin - Florești - Prahova -
România. Uzina
Michelin Victoria Floresti, prima fabrica de anvelope din Romania a fost construita prin decret regal in 1936 la
cererea Principesei Elisabeta, sora regelui Carol al II-lea. Construcția a
durat mai putin de un an iar inaugurarea a avut loc în data de 4 iulie 1939 în
prezența primului ministru Constantin Argetoianu, dată la care pe poarta
fabricii iese prima anvelopă Goodrich 6.50-16 cu profil antiderapant. Producția
era supervizată de specialiști americani și francezi iar fabrica avea câte 247
angajați pe schimb.La acea vreme, uzina se numea Banloc - Goodrich, avea o
imagine americana si fabrica peste 11000 de anvelope in cele 6 luni ramase din
an, cam cat produce acum intr-o singura luna. De-a lungul timpului, fabrica de
anvelope de la Floresti a trecut prin mai multe etape de dezvoltare si a
echipat modelele Dacia produse la Mioveni. Primul autoturism romanesc Dacia
1100 a fost echipat cu anvelopa radiala 145/15 realizata la uzina Victoria in
anii 60. In 1963, Romania exporta anvelope produse la Floresti catre Finlanda,
Cipru, Grecia, Africa si Thailanda. La sfarsitul anilor 70, uzina ajungea la o
productie de 1 milion de anvelope - velo, moto, turism, camion, tractor si
agricole. In anii 90, Uzina Victoria este privatizata si devine membra a
Grupului Tofan producand anvelopele Danubiana. In 2001, fabrica de anvelope
este preluata de Grupul Michelin si incepe sa produca pentru piata americana. Din
2004, anvelopele de la Floresti ajung din nou pe modele Dacia, este vorba de
brandul Kormoran K801 (185/65/15). Intre 2005 si 2006, sunt produse in Romania
anvelopele Michelin Energy avand ca destinatie echiparea din fabrica a
modelului Logan. Din 2008, uzina din Romania incepe productia anvelopelor
Michelin XM1 pentru piata din Asia. In 2011, Uzina Michelin Victoria incepe
productia primei anvelope de 18 inch, iar doi ani mai tarziu intra in productie
si anvelope de 19 toli. Din 2018, o noua tehnologie ajunge in fabrica de
anvelope Victoria, tehnologia Michelin Acorus, care include doua extensoare din
cauciuc montate pe o janta speciala pentru a crea o roata flexibila care
absoarbe efectele gropilor. Pe langa aceste extensoare, anul trecut au fost
produse si primele anvelope de 20 de toli. Productia
fabricii de anvelope detinuta de Michelin a fost in iunie anul acesta de peste
13000 de anvelope pentru autoturisme si camioane, marcile Kleber si BF
Goodrich, care au ajuns in piata de retail. Fabrica produce in urma comenzilor,
fara a avea stocuri. In total, sunt fabricate 400 de dimensiuni de anvelope.
Circa 90% din productia realizata ajunge la export. La Floresti lucreaza 1450
de angajati, dintre care 30% sunt femei. Grupul Michelin are in Romania trei
unitati de productie, uzina Victoria Floresti, care produce cauciucuri pentru
autoturisme si camionete, Anvelope Zalau, unde sunt produse anvelope de camion
si industriale, si Cord Zalau, care produce cord metalic. Michelin are în
Romania 4.600 de angajati, iar investitiile totale se ridica la 590 de milioane
de euro.
Florești este o comună din județul Prahova, care include
și satele; Cap Roșu, Călinești, Cătina și Novăcești. Comuna este situată
în vestul județului, pe Valea Prahovei, de-a lungul magistralelor feroviare și
rutiere Ploiești – Brașov. La recensământul din anul 2011 comuna număra 6993
locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre
care; români – 92,1%, romi – 2,65% și restul – necunoscută sau altă etnie.
Structura confesională a populației comunei astăzi se prezintă aproximativ
astfel; ortodocși – 87,02%, penticostali – 5,8%, și restul – nedeclarată
sau altă etnie.
Insigna - Uzina Poiana 1962 - 1967
Fondată în anul 1898, Societatea Olandeză Amsterdam, cu un
capital social de 1700000 de franci, activa în domeniul extracţiei ţiţeiului pe
malul drept al râului Prahova, în vecinătatea localităţii Poiana Câmpina. În
1899, dezvoltându-şi activitatea de căutare a ţiţeiului, societatea îşi
oganizează şi o mică bază de reparaţii cu magazie de materiale. Locul ales
pentru aceste activităţi era în apropierea localităţii Câmpina. După ce a
fuzionat succesiv cu diferite societăţi petroliere, printre care „Heyman &
Westendorph” şi „ Internaţionala Română”, ajunge în cele din urmă în societatea
„Regatul Român”, care şi ea la rândul ei fuzionează cu alte două societăţi,
devenind în 1910 Societatea „Astra Română”. Devenind Atelierul Central al
Societăţii “Astra Română”, această bază de reparaţii se dezvoltă progresiv,
ajungând să repare piese din ce în ce mai complexe. Actul naţionalizării
principalelor mijloace de producţie din 11 iunie 1948, a adus cu sine
modificări esenţiale în evoluţia viitoare a direcţiilor de dezvoltare în
industria de petrol şi implicit a Atelierului Central Poiana Câmpina.
Dispariţia societăţilor anonime şi etatizarea industriei de petrol, aveau drept
efect modificarea structurii producţiei atelierelor fostelor societăţi
petrolifere. Atelierul Central Poiana nu avea să mai repare diversele utilaje
ale unei societăţi, ci se va axa pe repararea unor anumite utilaje pentru toată
industria de petrol din ţară, în timp ce alte ateliere ale unor societăţi, vor
repara alte tipuri de utilaje. Se realizează astfel o specializare în domeniul
reparaţiilor, specializare ce avea să se facă progresiv, o dată cu
intensificarea procesului de extracţie a ţiţeiului şi în deplină concordanţă cu
primele planuri anuale 1949 şi 1950, şi apoi conform prevederilor planurilor
cincinale care au urmat. În afară de secţia de cazangerie, Atelierul Central
Poiana dispunea de muncitori bine calificaţi şi în domeniul reparaţiilor de
moatoare. După trecerea perioadei „sovromutilaj petrolifer” fostele ateliere
centrale care au produs şi au reparat utilaje petrolifere, au fost grupate în
Trustul de Construcţii Utilaj Petrolifer şi Trustul de Reparaţii Utilaj
Petrolifer. În cadrul promovării unei specializări a uzinelor, Atelierul
Central Poiana devenit de acum Uzina Poiana Câmpina, avea să fie profilată în
special pe reparaţii de motoare şi mijloace de transport, reparaţii trolii de
intervenţii şi bineînţeles lucrări de cazangerie. Vastul program de foraj, a
condus la mărirea parcului de autocamioane grele, ale căror reparaţii nu mai
puteau fi satisfăcute de capacitatea limitată moştenită de la atelierul
respectiv al Astrei Române. Pentru Uzina mecanică Poiana Câmpina, două direcţii
erau prioritare în dezvoltarea imediat următoare, acestea constituind prima
etapă de dezvoltare: reparaţiile auto şi în special autocamioanele grele precum
Leyland, tatra, Skoda, man, Kraz ca şi a celor cu capacitate de transport până
la 5t, precum Zis, Molotov, Skoda; reparaţii de trolii pentru intervenţie, unde
parcul de utilaje crescuse ca urmare a numărului mare de sonde noi ce intraseră
în producţie, la care s-au adăugat sondele vechi aflate în funcţiune şi cele ce
urmau a fi reactivate. Nefiind posibilă extinderea vechiului atelier de
reparaţii auto al Astrei Române din Poiana, s-a construit în perioada 1952-1954
lângă localitatea Băneşti, noua secţie a uzinei Poiana Atelierul Auto reparaţii
Câmpina, care funcţionează şi azi sub denumirea de Societatea Petroutilaj SA
Poiana Câmpina.
Castelul
Peleș a fost construit la iniţiativa Regelui Carol I, pentru a-i servi
drept reşedinţă de vară, investită cu funcţii politice, culturale şi simbolice.
După 1914, castelul Peleş şi-a exersat în continuare funcţia de reprezentare şi
de muzeu, fără a mai fi însă locuit timp 6 luni pe an, aşa cum obişnuia
suveranul fondator. Până în 1947, devine spaţiu aulic pentru vizitele oficiale
sau găzduieşte ceremonii cu caracter militar. Cel mai important eveniment
organizat la Sinaia şi găzduit de castelul Peleş până la abdicarea Regelui
Mihai, în decembrie 1947, a fost legat de sărbătorirea semicentenarului
castelului în anul 1933 de către Regele Carol al II-lea (1930-1940). În
perioada ianuarie – martie 1948, castelul este închis din ordinul autorităţilor
comuniste, iar bunurile de patrimoniu sunt inventariate. Cea mai mare parte a
colecţiilor de pictură, mobilier, textile, piese de artă decorativă şi cărţi au
fost transferate la Muzeul de Artă din capitală. Din luna mai a aceluiaşi an,
alte piese au intrat în custodia diferitor instituţii de cultură din marile
oraşe ale României, Bucureşti, Braşov, Sibiu etc. Din anul 1953, castelul
devine Muzeu Naţional, deschis publicului larg, în timp ce celelalte imobile situate
pe domeniul Peleş, precum castelele Pelişor, reşedinţa particulară a celui
de-al doilea cuplu regal, Ferdinand I, Maria şi Foişor, fosta Casă de vânătoare
a primului Rege al României şi reşedinţă a regilor Carol al II-lea şi Mihai I
vor deveni case de creaţie şi odihnă pentru scriitorii, muzicologii şi artiştii
plastici agreaţi de regimul comunist. Două decenii mai târziu, în anul 1975,
starea de conservare tot mai critică a imobilului determină măsura închiderii
acestuia şi evacuarea unei părţi importante a patrimoniului muzeal în
depozitele amenajate într-un vechi conac boieresc al familiei Bibescu din
Posada, localitate situată la cca 20 de km sud de Sinaia. Între anii 1966 şi
1982, într-o fostă dependinţă a castelului regal, situată în apropierea acestuia,
a fost amenajat Muzeul de Artă Decorativă (Ceramica), ce valorifica piese
reprezentative din vechile colecţii regale. Concomitent cu lucrările masive de
restaurare, castelul găzduieşte până în 1989, anul înlăturării regimului
comunist în România, o serie de vizite de şefi de stat. Din 1990, respectiv
1993 şi până azi, castelele Peleş şi Pelişor sunt redeschise spre vizitare. În
anul 2007, după cinci ani de negocieri între Statul român şi Casa regală, se
ajunge la un acord, prin care castelul Peleş, castelul Pelişor, precum şi
întregul domeniu Peleş alcătuit din fostele dependinţe regale, au reintrat în
proprietatea Regelui Mihai I (1927-1930, 1940-1947), dar continuă să fie
administrate de statul român. Excepţie face castelul Foişor, clădire inaugurată
în anul 1881. Acordul cu Casa regală, expirat în anul 2009, în cazul castelului
Pelişor şi în 2010, în cazul castelului Peleş, a fost din nou prelungit. În
1932, Foişorul a căzut pradă unui incendiu devastator. A fost reconstruit un an
mai târziu în perioada Regelui Carol al II-lea (1930-1940). În anii 1970,
clădirii iniţiale i s-a adăugat o aripă nouă şi interioarele au suferit
modificări semnificative. După 1989, clădirea a devenit vilă de protocol a
preşedinţiei României, statut pe care continuă să îl păstreze. Elaborarea
planurilor iniţiale ale castelului Peleş i-au fost încredinţate arhitectului
Wilhelm von Doderer (1825-1900), profesor la Technische Hochschule din Viena.
Doderer a înaintat suveranului trei propuneri de proiecte arhitectonice, inspirate
din arhitectura castelelor renascentiste franceze de pe valea Loirei, ca şi din
stilul edificiilor vieneze de pe Ringstrasse. Proiectele sunt respinse de către
Carol I în 1876, iar conducerea lucrărilor este încredinţată arhitectului
german, Johannes Schultz, care elaborează planurile castelului în prima sa fază
de construcţie (1879 – 1883). Clădirea cu aspect de chalet elveţian, compusă
din două etaje propusă de Schultz, era decorată la exterior în stil german,
Fachwerk. La 1890, este construită pe locul terasei acoperite de pe aripa de
sud, Sala Maură, după proiecte atribuite arhitectului francez, Émile André
Lecomte du Noüy, discipolul celebrului arhitect francez, Violet Le Duc.
În anul 1894, la conducerea lucrărilor este numit arhitectul ceh, Karel
Liman (1860 ? – 1928). Sub coordonarea sa, între 1895-1897 sunt amenajate
Capela reginei Elisabeta de la etaj, Apartamentele principeselor de Wied şi
Hohenzollern de pe latura de nord şi Mezaninul. În anul 1884 este instalată
reţeaua electrică, castelul dispunând de un grup electrogen propriu, iar la
1897 este construită centrala electrică. Între anii 1903 – 1906, Liman
proiectează Galeria de marmură, Sala de concerte, Sala mică de muzică şi Baia
reginei şi amenajează încăperi la nivelul al II-lea, corespondentul primei
Mansarde: camera doamnei Mavrogheni, marea doamnă a Palatului şi apartamentele
oaspeţilor din aripa de nord a castelului.
Între 1906-1914, se întreprind lucrările de amenajare a teraselor
exterioare. La 1906 este înălţat turnul central al castelului, unde un an mai
târziu a fost montat ceasul cu trei cadrane, creaţie a Fabricii de ceasuri
de turn a Curţii regale din Bavaria, Johann Mannhardt.Totodată, sunt
amenajate Sala veche de muzică, Sala Florentină şi Sala Coloanelor, pe locul
primei Camere de şah, iar Sufrageria regală este extinsă. La etaj, pe aripa de
nord, este construit Apartamentul primului ministru. Între anii 1905 – 1906, sunt concepute vastul
Apartament imperial, compus din Salon mare, Salon mic, Dormitor, Budoir, Baie
şi Camera valetului şi Apartamentul principilor moştenitori, Ferdinand – Maria.
În anul 1906, au loc modificări ale Sălii de teatru de la Parter. Tot acum,
sala este adaptată proiecţiilor cinematografice, prin amenajarea cabinei de
proiecţie. Aparatura cinematografică a fost modernizată în 1939, de
Societatea Concordia din Bucureşti, la cererea expresă a regelui Carol al
II-lea. Între anii 1908 – 1911, este definitivată construcţia Sălilor de arme,
ca şi decoraţia Sălii Florentine, după planurile arhitecţilor Karel Liman
şi Ferdinand de Tiersch, acesta din urmă, consilier al regelui Ludovic al
II-lea al Bavariei. Între anii 1907 şi 1911, este amenajat Holul de onoare pe
locul celei de-a doua curţi interioare, principala sală de recepţie a
castelului. Holul este decorat în stilul Renaşterii germane, cu subtile accente
baroce, de către Bernhard Ludwig din Viena, care colaborează strâns cu
arhitectul Liman. Modelul de inspiraţie al sălii îl constituie Sala Fredenhagen
a Palatului Camerei de Comerţ din Lübeck. În paralel, sunt construite la
Parter, Sala de şah şi Sala de biliard, în continuarea Sălii maure. În sfârşit,
între anii 1911-1914 este amenajată terasa cu busturi de împăraţi romani,
iar pe aripa de sud-est, este proiectată Sala consiliilor de către arhitectul Liman
şi decoratorul vienez, Bernhard Ludwig. Moartea regelui Carol I la 27
septembrie 1914, marchează finalul vastului proiect arhitectonic coordonat de
suveran. Dintre furnizorii principali, pentru prima etapă de construcţie,
amintim casa Heymann din Hamburg şi atelierul condus de August Bembé din
Köln-Mainz. Dintre cei care au lucrat constant la decorarea şi furnizarea de
piese de artă decorativă pentru castel, din 1883 până în 1914, îi menţionăm pe
Joseph Dollitschek, arhitect şi decorator din Viena, Anton Pössenbacher din
München, creator de decoraţiuni şi de piese de mobilier şi L. Bernheimer, din
acelaşi oraş, furnizor de decoraţiuni interioare, mobilier, covoare orientale,
Habie&Polako, din Viena, furnizori de covoare gen Smyrna, atelierele Zettler
din München, 1882, creatorii de vitralii. Acestea au fost lucrate de patruzeci
de artişti şi tehnicieni timp de trei ani după schiţele color executate de
profesorii E. Widmann si Julius Juers. F. X. Barth. Celălalt autor de vitralii
al castelului Peleş a fost A. Zwölfer, titularul unui celebru atelier vienez,
cu filiala la Bucureşti. Colecţiile de artă decorativă s-au constituit prin
cooptarea unor celebre firme occidentale din epocă: Odiot, din Paris, Eduard
Wollenweber, München şi Paul Telge, din Berlin, creatori şi furnizori de
produse de orfevrărie. Lor li s-au alăturat Josef Resch, celebru magazin de
bijuterii din Paris şi J.A Eysser, fabricant faimos de mobilier din Nürenberg.
Castelul Peleș este un simbol al României care pare scos dintr-un basm. Daniela
Voitescu, șeful Secției Relații publice din cadrul Muzeului Național Peleș,
precizează că Peleșul, care are 160 de camere, dintre care 80 de dormitoare și
30 de săli de baie foarte moderne, a fost un „factor civilizator”, prin
construcția sa fiind marcate mai multe premiere. „Peleșul a fost prima locuință
privată din România care a beneficiat de curent electric și primul castel
electrificat integral din Europa. Regele a construit o micro-hidrocentrală pe
pârâul Peleș, chiar din 1883, care asigura iluminatul casnic, dar și al
becurilor din parc. Ea funcționează și acum și alimentează cu energie electrică
Complexul Economat. De asemenea, a avut încălzire centrală cu calorifere de la
1883, ele funcționând și acum. La 1883, a fost instalat la Castelul Peleș, pentru
prima dată în lume, sistemul de încălzire cu aer cald prin inducție prin pereți
și prin podele. De asemenea, era dotat cu lift electric pentru două persoane,
băi moderne și apă curentă caldă și rece la sălile de baie”, explică Voitescu.
La scurt timp după finalizarea lucrărilor de construcție a castelului, foarte
multe familii bogate și-au construit în cartierul Furnica din Sinaia locuințe
care au împrumutat facilitățile tehnice, dar și din arhitectura exterioară a
castelului, susține reprezentantul muzeului. La Peleș, timpul pare să fi
înghețat în așteptarea vechilor proprietari. Sentimentul este dat de faptul că
și acum se păstrează amenajarea camerelor de pe vremea Regelui, acesta fiind un
alt aspect care deosebește castelul de altele din categoria sa. „Camerele sunt
amenajate ca pe vremea foștilor proprietari. Reamenajarea s-a făcut pe
principiile muzeotehnicii, dar după fotografiile și schițele pe care le avem în
arhivă din epoca respectivă. Sunt puține castele în Europa în care găsești
obiectele în locul pentru care au fost făcute sau comandate. Un castel atât de
bine decorat încât poți spune că poate fi mâine locuit fără nicio problemă nu
cred că mai găsim în Europa în categoria castelelor care au o sută de ani, cum
are Peleșul”, a afirmat Voitescu. Castelul Peleș adăpostește 60.000 de obiecte
de artă, care fac parte din patrimoniul cultural național românesc, ele
nefăcând obiectul negocierilor cu Casa Regală. Acestea se constituie în mai
multe colecții, Peleșul fiind unul dintre muzeele cu cele mai diverse colecții
din țară. Astfel, aici există colecția de arme, cea mai valoroasă din țară, ca
număr și ca valoare intrinsecă a obiectelor, colecția de mobilier, cea de artă
decorativă, colecția de artă plastică, de vitralii, de textile și decorațiile exterioare
din piatră, marmură și ceramică (statuile și basoreliefurile de pe terase).
Potrivit Danielei Voitescu, cea mai mare bogăție a acestui muzeu este
reprezentată de decorația din lemn sculptat manual care se prezintă într-o
stare foarte bună. Aceasta a fost lucrată în ateliere celebre din străinătate,
respectiv din Austria și Germania, și nu se cunoaște secretul prelucrării
lemnului care îl face ca, după o sută de ani, să fie într-o stare atât de bună.
Castelul a fost naționalizat în 1948 și a funcționat ca muzeu din 1953 până în
1975 când a fost închis pentru lucrări de restaurare. El a fost redeschis
publicului în 1990, iar de atunci și până în prezent peste 7.000.000 de turiști
l-au vizitat. Vizitarea se face numai cu ghid însoțitor, ceea ce limitează
numărul membrilor unui grup și implicit pe cel al vizitatorilor dintr-o zi de
lucru. Reprezentantul muzeului arată că 25% dintre turiștii care vizitează
anual acest obiectiv sunt străini. În circuitul turistic se află expoziția de
bază, care include parterul castelului, unde se află spațiile oficiale, și
turul opțional care înseamnă vizitarea parterului și a etajului întâi unde se
află spațiile private (dormitoare, băi, camere pentru oaspeți). Turul opțional
II (parter plus etajele I și II) este indisponibil până la data de 31 decembrie
2014 din motive de conservare, după cum se arată pe site-ul oficial al Muzeului
Național Peleș. În fiecare lună, la castel au loc concerte susținute de tineri
artiști, dar și de interpreți consacrați, fiind continuată astfel tradiția
instituită de Regina Elisabeta. Împlinirea unui secol de la finalizarea
construcției Castelului Peleș este marcată printr-o expoziție temporară
dedicată celui mai important arhitect al Casei Regale a României, cehul Karel
Líman, autorul planurilor de modernizare a acestuia și al planurilor de
construcție a Castelului Pelișor. Expoziția conține, printre altele, planuri de
construcție originale realizate de acest arhitect, dar și planuri de decorații
interioare și exterioare, alăturat lor fiind plasate fotografiile cu ceea ce
există în prezent. Spectaculos este și Castelul Pelișor, construit între anii
1899 și 1902 de arhitectul Karel Líman, el reprezentând singurul monument în
stil Art Nouveau coerent din țară în ceea ce privește amenajarea spațiilor
interioare și arta decorativă, a explicat Daniela Voitescu. Ea spune că
decorația exterioară preia elementele Renașterii germane și anume stilul
Fachwerk, caracterizat prin grinzile decorative evidente. Pelișorul a fost
locuit, din 1903, de perechea princiară Ferdinand și Maria, aceasta din urmă
fiind cea care și-a impus stilul personal în decorarea castelului. Se remarcă,
printre altele, camera de aur, al cărei interior are valoare de unicat,
ornamentația, care cuprinde o decorație parietală în stuc aurit, un plafon în
boltă, mobilier aurit și vitralii policrome ce difuzează lumina, fiind
concepută de Regina Maria în stilul său personal. De asemenea, dormitorul de
aur are mobilier lucrat în lemn de tei aurit și decorat în stilul personal al
Reginei Maria care îmbină elemente celtice și bizantine, în viziune Art
Nouveau. De altfel, Castelul Pelișor deține o valoroasă colecție de artă
decorativă aparținând stilului Art Nouveau. (Sursa: Net - Agerpres)
Insigna - Uzina mecanică Plopeni (U.M.P.)
Uzina mecanică Plopeni este o fabrică de armament din
România, care funcționează ca filială a companiei Romarm. A fost
înființată în anul 1937 sub numele de Fabrica Mărgineanca, iar în
anul 1947 a fost naționalizată. La Plopeni se produceau muniții pentru
artilerie, aruncătoare de grenade, instalații pentru crearea culoarelor în
câmpurile de mine, diverse sisteme pirotehnice pentru piețe din Statele Unite,
Uniunea Europeană și Asia. Fabrica și-a redus treptat personalul, iar în
decembrie 1997 a început prima rundă de disponbilizări din cauza lipsei comenzilor.
În anul 2009, fabrica mai producea doar role pentru rulmenți. În decembrie
2003 din Uzina Mecanică Plopeni s-a desprins societatea Hidraulica UM
Plopeni, care a preluat în totalitate producția de echipamente hidraulice.
Aceasta a ajuns, într-un singur an, principalul producător de echipamente
hidraulice din România. Sus am postat un logo și sediul central al Uzinei
mecanice din Plopeni.
Insigna - Sinaia 1979 (bob)
Sinaia este un
oraș situat în județul Prahova, România, pe
valea Prahovei, la poalele Munților Bucegi, cunoscut mai ales
datorită importanței sale turistice. Orașul este situat la circa
60 kilometri nord-vest de Ploiești și
la 50 kilometri sud de Brașov.
Altitudinea medie a orașului este de 880 de metri, orașul numărând aproximativ
10500 de locuitori. În secolul al XVII-lea această zonă era nelocuită. Primii
locuitori care s-au stabilit în pădurea virgină de aici au fost călugării
mănăstirii Sinaia, ctitorită între
anii 1690-1695 de către Marele Spătar Mihail Cantacuzino, precum și niște scutelnici care se ocupau cu paza
mănăstirii și cultivarea moșiilor acesteia. Orașul a luat numele mănăstirii,
iar mănăstirea a fost denumită astfel după călătoria spătarului în Palestina și Peninsula Sinai. Sus am postat
stema orașului iar dedesubt pozele câtorva clădiri interesante din Sinaia.
Apariţia bobului ca sport, în România, se situează
în jurul anului 1909, când de fapt se semnalează primele coborâri. Intreaga
activitate se reducea la câteva zile pe an, în preajma sărbătorilor de iarnă.
Incepând cu anul 1910, apar şi întreceri organizate sub titulatura de
„concursurile pentru sporturile de iarnă”, pretenţios numite astfel,
participarea fiind foarte modestă. Tot în acest an apar primele articole în
presă, care prezintă noul sport, dau amănunte asupra echipamentului, noţiuni de
tehnică, de conducere etc. Această publicitate va stârni o adevărată vogă a
bobului la Sinaia, dar acesta va rămâne totuşi practicat de un cerc restrâns de
amatori, bogaţi. Până în 1916, concursurile se defăşoară cu regularitate
la Sinaia, alături de cele de sanie şi scheleton, fără reglementări precise. O
confirmă prezenţa în boburi a 2, 4, 5, 6 persoane, formarea echipajelor mixte,
fără categorii de vârstă, pilotarea bobului de către femei, folosirea aceluiaşi
bob de mai multe echipaje constituite ad-hoc etc. Primul câştigător al unui
concurs de bob din 1910 este N. Filiti, iar la echipajele multiple, „Cercul
Sportiv Român”. In 1911, prezenţa femeilor în bob este foarte activă. Le
vom găsi atât în proba rezervată lor, cât şi în echipaje alături de bărbaţi.
Concursurile sunt organizate la 3 probe: bob – 2 femei, bob – 2 bărbaţi şi
2–5–6 persoane. Câştigătorii: Natalia Darvari (femei), Jean Costinescu
(bărbaţi) şi echipajul multiplu „Societatea Săniuţa”. Infiinţarea, în
1912, a Federaţiei Societăţilor de Sport din România (F.S.S.R.), în cadrul
căreia funcţiona „Comisia pentru Sporturile de Iarnă”, are darul de a coordona
şi impulsiona practicarea bobului. In anul 1913, nu este consemnată nici o
activitate (din lipsă de zăpadă); concursurile sunt reluate în 1914, dar cu un
succes mult redus faţă de anii precedenţi. Pentru prima dată, se organizează un
concurs naţional interşcolar de bob, câştigat de echipa Liceului „Gh. Lazăr”
din Bucureşti. Tot în 1914, la „Concursul naţional de bob”, participă şi un
echipaj format din turişti germani, care ocupă locul III. Concursul este
câştigat de echipajul Şcolii Evanghelice din Capitală. Prin participarea
echipajului german la concurs, s-a făcut cunoscută şi în străinătate
activitatea bobistică de la noi. Activitatea este reluată – cu entuziasm –
în 1920. Apar centre noi de bob, la Braşov, Râmnicu Vâlcea, Slatina, Iaşi. Se
practica, în general, un bob de stradă, pe drumuri de munte, pe pârtiile de
schi de la Postăvar şi de la Poiana Braşov.
Municipiul Ploiești este unul dintre marile orașe
ale României și reședință a județului Prahova, fiind situat la 60 de
kilometri depărtare de București. Municipiul Ploiești se găsește în
apropierea regiunii viticole Dealul Mare-Valea Călugărească și are acces
direct la Valea Prahovei, cea mai importantă zonă de turism alpin din România.
Ploieștiul este un important nod de transport, situându-se pe drumurile care
leagă capitala București de provinciile istorice Transilvania și
Moldova. este supranumit „capitala aurului negru”, orașul fiind vechi centru al
industriei petroliere, având patru rafinării și alte industrii legate de
această ramură (construcții de mașini, echipamente electrice, întreținere).
Prezența unor ploieșteni pe piețele unor orașe din Ardeal denotă faptul că localitatea avea un
nume și o bază economică ce-i permiteau să intre în relații comerciale cu
centre de peste munți. Numele mai apare într-un hrisov din anul
1567, semnat de către domnitorul Țării Românești, Petru cel Tânăr, prin care se întărea o vânzare a
"cinci răzoare" de vie între un anume Avruț din Ploiești și logofătul
Coresi din Bărcănești. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și actuală
ale orașului Ploieșți precum și fotografiile câtorva monumente de cultură și
arhitectură din Ploiești, din vremuri diferite.
Halele
Palatul administrativ
Casa Pionierilor
Vedere generală cu Biserica Sfânta Vineri
Calea Câmpinei
Hotelul Europa
Catedrala ortodoxă
Palatul Societății "Cooperativa"
Fabricile petrolifere Astra Română și Orion
Palatul culturii
Hotelul Berbec
Muzeul I.L.Caragiale
Muzeul de artă
Liceul "Petru și Pavel"
Muzeul de istorie
Colegiul național Mihai Viteazu
Librăria Centrală cu Banca de Credit
Baia municipală
Monumentul vânătorilor
Primăria veche
Prahova este un județ aflat în regiunea istorică
Muntenia din România.Este cel mai populat județ din România (cu excepția
capitalei București, oraș aflat în vecinătatea sa, la sud) deși este doar
al 33-lea din țară ca suprafață. Județul se întinde pe o suprafață de 4716
kilometri pătrați, numără aproximativ 830000 de locuitori și își are reședința
în municipiul Ploiești. Ca subunități administrative județul este compus din 2
municipii - Ploiești și Câmpina, 12 orașe - Azuga, Băicoi, Boldești - Scăieni,
Breaza, Bușteni, Comarnic, Mizil, Plopeni, Sinaia, Slănic, Urlași, Văleni de
Munte și 90 de comune. Sus am postat harta, stemele interbelică, comunistă
și actuală ale județului Prahova precum, iar mai jos fotografiile câtorva monumente
de cultură și arhitectură, din județul Prahova, dar și alte frumoase locuri de vizitat în acest județ.
Palatul Cantacuzino - Bușteni
Castelul Pelișor - Sinaia
Stațiunea balneo-climaterică Slănic Prahova
Cabana Piatra Arsă
Mănăstirea Caraiman - Bușteni
Cabana Silva - Muntele Roșu
Cramele Rotenberg - Ceptura
Hotel Montana - Sinaia
Complexul turistic - Gura Diham
Cabana Valea Dorului
Biserica Sfântul Ștefan - Buștenari
Gara - Văleni de Munte
Cabana Ciucaș
Mănăstirea - Brebu
Primăria - Bușteni
Hotelul Ungarth - Sinaia
Vila Bagdad - Slănic Prahova
Conacul Bellu - Urlați
Gara - Mizil
Muzeul Iulia Hașdeu - Câmpina
Cota 1400 - Sinaia
Crucea de pe Caraiman
Cota 2000 - Sinaia
Băile - Telega
Cabana Caraiman
Primăria - Urlați
Primăria - Breaza
Liceul Grigore Tocilescu - Mizil
Colegiul național militar Dimitrie Cantemir - Breaza
Biserica mănăstirii - Sinaia
Muzeul memorial Cezar Petrescu - Bușteni
Biserica și Monumentul - Azuga
Castelul Foișor - Sinaia
_________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Generalul uruguayan Jose Gervasio Artigas
părintele țării, erou independenței naționale.
a trăit între anii 1764 - 1850
Detaliu vignetă de pe o acțiune franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 17.08.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu