Mai jos am postat și alte fotografii reprezentând
monumente de cultură și arhitectură din
localitatea olandeză GOES, provincia
ZEELANDIA, dar și câteva trimiteri
poștale ilustrate din vremuri diferite.
Gara
Turnul de apă
Turnul de televiziune
Hotelul Central
Parcul
Pod mobil
Portul
Biserica Geref
Biserica Maria Magdalena
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O MEDALIE ȘI CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Medalia
de mai sus s-a bătut
în anul 1908 în aminitirea Fundației
“Vatra Luminoasă”. Medalia este turnată din bronz
aurit, are formă ovală, este prevăzută cu toartă, are dimensiunile de 22 x 15
milimetri și este opera lui Theodor Radivon. Pe avers este reprezentat bustul
Reginei Elisabeta spre dreapta, în centrul ovalului perlat. Pe revers, în
centrul câmpului pe patru rânduri este aplicată inscripția: “VATRA /
LUMINOASĂ / REGINA / Elisaveta” și împrejur periferic inscripția: “RECUNOȘTINȚĂ
SPRIJINITORILOR FUNDAȚIEI”. Jos central este aplicată o steluță.
Elisabeth Pauline Ottilie Luise zu
Wied – (născută 29 decembrie 1843, Neuwied, Germania – decedată 18
februarie 1916, Curtea de Argeş) este numele sub care a mai fost
cunoscută Regina Elisabeta a României, întâia regină a României, soţia lui
Carol I Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege român al dinastiei Hohenzollern,
a fost o patroană a artelor, fondatoare a unor instituţii caritabile, poet,
eseist, scriitor. Este, de asemenea, cunoscută sub numele de Principesa
Elisabeth von Wied, ca patroană a artelor purta pseudonimul Carmen Sylva,
iar ca fondatoare de instituţii caritabile a fost supranumită de oamenii din popor Mama
răniţilor. S-a născut pe 29 decembrie 1843 în castelul Monrepos din
Neuwied (astăzi în unul din cele 16 state federale ale Germaniei,
Rheinland-Pfalz) pe Rin şi a murit pe data de 2 martie 1916 în Bucureşti.
Mormântul său se găseşte la Mănăstirea Curtea de Argeş, unde sunt îngropaţi
toţi Regii României. Elisabeta era fiica lui Hermann, prinţ de Wied. În
1869 Principesa Elisabeta de Wied se căsătoreşte cu Domnitorul Carol I al
României, devenind astfel prima regină a României. Prinţesa Elisabeta von
Wied a venit în România în 1869, la vârsta de 26 de ani, pentru a se căsători
cu Karl von Hohenzollern, care a guverant sub numele regal de Carol I de
România. În acea vreme Principalitatea era sub tutela Imperiului Otoman. După
Războiul de Independenţă din 1877 şi Tratatul de la Berlin (1878), România a
fost recunoscută ca regat în 1881 şi Elisabeta a devenit prima Regină de
România. În timpul războiului din 1877, Elisabeta a înfiinţat spitale,
servicii de ambulanţă şi îngrijire şi a procurat medicamente pentru răniţi.
Regina Elisabeta s-a implicat energic în sprijinirea artelor şi a societăţii
filantropice, prin intermediul cărora a încurajat doamnele din înalta societate
să aibă un rol activ în strângerea de fonduri şi în gestionarea actelor
caritabile. În absenţa unui sistem de caritate, Societatea Regina Elisabeta a
reginei, fondată în 1893, a tratat benevol circa 17.000 de pacienţi pe an, a
distribuit medicamente gratuite şi a monitorizat starea familiilor
nevoiaşe. Regina a avut şi iniţiativa de a identifica potenţialul
meşteşugurilor româneşti. Ea însăşi se înveşmânta adesea în portul naţional
românesc, socotit până atunci strai al ţăranilor, şi a încurajat doamnele din
suita ei să facă la fel, dându-i astfel o valoare socială deosebită. Regina a
organizat la castelul regal de la Sinaia un centru de meşteşuguri
naţionale. A făcut o datorie din a încuraja tinerii talentaţi să studieze
prin intermediul unui program de burse. Regina şi-a făcut un anturaj de artişti
în devenire cum ar fi George Enescu sau Elena Văcărescu şi a sprijinit
financiar pictorul Nicolae Grigorescu şi poetul Vasile Alecsandri.Elisabeta a
ştiut şi beneficiul major al turismului într-o ţară care nu era încă în
circuitul turistic internaţional. A iniţiat în acest domeniu o campanie vioaie
de publicitate pentru a-şi face cunoscută în străinătate ţara sa adoptivă.
Trenul Orient Express făcea o haltă la Sinaia şi călătorii erau găzduiţi la
castelul regal. Ca parte a aceleaşi campanii, România a participat la
Expoziţia Universală de la Paris în anii 1867, 1889 şi 1900 cu multe articole
lucrate tradiţional de femei, cum ar fi broderii şi tapiţerii, iar în 1912,
regina a organizat la Berlin expoziţia Die Frau im Kunst und
Beruf (Femeia în artă şi meşteşuguri). Talentul său
lingvistic desăvârşit, a ajutat-o să publice diverse opere în limbile franceză,
germană şi engleză sub pseudonimul Carmen Sylva, prin lucrările sale făcând
cunoscută în străinătate România; astfel a atras atenţia lui Pierre Loti şi Mark
Twain, care evocând-o a spus despre ea: “Acea prinţesă şi poetă germană
încântătoare, adorabilă, îşi aduce aminte că florile codrului şi câmpiile “i-au
vorbit”". În ciuda romantismului său accentuat, se poate spune fără
şovăială despre Carmen Sylva că a reuşit, într-o societate patriarhală atunci
când sistemul de valori european era doar o faţadă, să iniţieze o mişcare de
emancipare a femeilor din România: cel mai bun exemplu al acestei mişcări este
protejata ei, Elena Văcărescu. Regina Elisabeta a murit cu puţin timp
înainte ca România să declare război Germaniei şi a fost îngropată la
mănăstirea de la Curtea de Argeş. A fost poetă şi prozatoare, o
admiratoare sinceră a poetului român Mihai Eminescu, pe care l-a recompensat cu
ordinul Bene Merenti, însoţit de o importantă sumă de bani dar cuprins de o
furie anti dinastică poetul a refuzat să ridice premiul. Era o pasionată
cititoare a poemelor sale, după cum rezultă dintr-o scrisoare trimisă de Titu
Maiorescu lui Eminescu. Relaţiile dintre Mihai Eminescu şi regele Carol I,
erau destul de tensionate după ce Mihai Eminescu a folosit, ca să-l
caracterizeze pe rege formula cu valoare derogativă Carol îngăduitorul într-un
editorial din gazeta conservatoare Timpul. Mihai Eminescu era adeptul unei
monarhii autoritariste, dar Constituţia de la 1866 dădea regelui doar puterile
unei monarhii constituţionale, măsură de precauţie care urma să împiedice orice
nouă tentativă de dictatură regală după precedentul istoric al domniei
prinţului pământean Alexandru Ioan Cuza. Pseudonimul său literar era
Carmen Sylva, ceea ce se traduce din limba latină prin “Cântecul pădurii”. Se
fotografia în faţa maşinii de scris şi este cunoscut faptul că în prima reclamă
publicitară din lume de tip testimonial pentru o companie producătoare de maşini
de scris apărea chiar regina României. Casa regală a României, nefiind prea
bogată (a se vedea celebra poveste privind Coroana de oţel), îşi completa
veniturile din publicitate! A fost supranumită regina
scriitoare, a scris poeme, basme, povestiri, romane, lucrări cu caracter
memorialistic. A tradus din opera lui Pierre Loti. Reşedinţa ei preferată era
Castelul Peleş, unde îşi ţinea şi biblioteca. Regina Carmen Sylva şi-a
devotat întreaga ei viaţă desăvîrşirii spirituale, şi carierei de scriitor. A
scris în mai multe limbi, fiind fluentă şi perfect inteligibilă în germană,
franceză, engleză şi română. Cunoştea la perfecţie limba latină şi limba
greacă. A colaborat la scrierea mai multor cărţi cu doamna ei de curte, Mite
Kremnitz, una dintre iubitele lui Mihai Eminescu. Mite era cumnata lui Titu
Maiorescu, şi a devenit eroina principală a unui roman de dragoste scris de
Eugen Lovinescu, Mite (1934), despre povestea de dragoste dintre cei doi, la
fel de faimoasă ca relaţia cu Veronica Micle. Titu Maiorescu era căsătorit cu
Klara Kremnitz, dar după moartea prematură a acesteia, în urma unui cancer la
sân îşi notează în Jurnal interesul său pentru Mite. Prin intermediul lui Mite
Kremnitz, Carmen Sylva l-a cunoscut pe Mihai Eminescu. Într-o scrisoare pe care
Titu Maiorescu i-o trimite lui Mihai Eminescu şi care conţinea asigurări că
volumul de Poesii îngrijit de Maiorescu şi publicat în 1883 la
editura Socec, acesta îi transmite poetului că la curtea de la Castelul Peleş
doamnele de curte şi regina însăşi au învăţat deja poeziile sale pe de
rost! Iubitoare şi creatoare de artă şi literatură, era o bună
cunoscătoare şi interpretă de muzică – canto, pian, orgă; avea în acelaşi timp
şi calităţi de pictor. Excelentă amfitrioană, femeie rafinată şi cultă, Elisabeta
creează un salon pentru oamenii de cultură în care se găsesc, printre alţii,
Vasile Alecsandri, Elena Văcărescu, Mite Kremnitz, Titu Maiorescu. Îi admira
atât pe Mihai Eminescu, considerându-l un mare poet romantic, cât şi pe George
Enescu. Pe acesta l-a ajutat în drumul devenirii sale de mare compozitor, prin
construirea lângă Castelul Peleş a unei săli de concerte special concepută
pentru el şi prin dăruirea unei viori construită de celebrul lutier italian
Amati. “Azilul orbilor Regina Elisabeta” În 1909, Regina Elisabeta a
înfiinţat “Azilul orbilor Regina Elisabeta” pe strada Vatra Luminoasă din
Bucureşti, care funcţionează şi în prezent, acest centru având un liceu pentru
cei cu deficienţe vizuale, o postliceală sanitară etc. Regele Carol a sprijinit
acţiunea umanitară a Reginei, adresându-i d-lui Ion I.C. Brătianu, Preşedinte
al Consiliului de miniştri, pe 26 noiembrie 1909, o scrisoare prin care dorea
ca statul să se implice în activităţile acestui aşezământ, regele “punând la
dispoziţie suma de 500 000 lei pentru achitarea datoriilor în fiinţa şi
terminarea clădirilor trebuincioase”. Şi Regina a adresat lui Ion I.C. Brătianu
pe 25 noiembrie 1909 o scrisoare în care scria: “în via dorinţă de a veni în
ajutorul orbilor, am luat acum câţiva ani iniţiativa de a înfiinţa un azil
menit a le da adăpost statornic deprinndu-i în acelaşi timp la o muncă
folositoare.(…) Sunt încredinţată că acest aşezământ va răspunde şi în viitor
menirei sale umanitare şi că deapururea infirmii se vor bucura într-însul de o
adevarată alinare”. (sursa:Arhivele Naţionale ale României). A scris
enorm, peste o mie de poezii, nouzeci de nuvele strânse în patru volume
antologice, treizeci de opere dramatice şi patru romane. A scris în limba
germană, uneori chiar cu caractere gotice. Opera ei a fost transpusă în limba
română de Mihai Eminescu, George Coşbuc, Mite Kremnitz sau Adrian Maniu. Se
poate menţiona ca un fapt divers că s-a afirmat adesea că poemul Pestre
vârfuri al lui Mihai Eminescu ar fi doar versiunea modificată în limba
română a unui poem scris în limba germană de poeta Carmen Sylva.
(Femeia secolului XXI - net)
Vatra
Luminoasă" este un cartier situat în sectorul 2 al capitalei,
undeva în partea de est, de ambele părți ale străzii cu același nume, între
Șoseaua Iancului la nord, str. Maior Ion Coravu la sud, șoseaua Mihai Bravu la
vest și Bulevardul Pierre de Coubertin la est. Se referă în mare parte la
cartierul rezidențial de case "tip ieftin", de la case alipite între
ele, tip "englezesc", la case duplex, un fel de vilișoare construite
de "Casa de Construcții" înaintea celui de-al doilea război
mondial, pentru muncitori, vândute apoi si funcționarilor publici. Regina
Elisabeta a României a dorit încă din 1898 să pună bazele unei colonii pentru
orbi, în care ei să trăiască la un loc cu familiile lor, nevăzători şi
văzători. Ca să obţină finanţări pentru proiectul său, regina a făcut apel
pentru donaţii inclusiv la casele regale din Europa. Suverana României i-a
scris chiar şi preşedintelui american Theodore Roosevelt, corespondând cu
bănci, societăţi petroliere şi personalităţi publice. În 1906 a avut Expoziţia
de la Filaret cu obiecte lucrate de orbi - de regulă împletituri, dar şi cu
Tiparniţa lui Teodorescu (nevăzătorul care inventase o tipografie în limbajul
Braille). În acest stand se afla un registru cu numele celor care donau pentru
Vatra Luminoasă. Pe prima pagină a registrului, Regina Elisabeta notase: „O
PARA PENTRU VATRĂ LUMINOASĂ! CU MULŢUMIREA ORBILOR! ELISABETA“. Demersurile
reginei dau roade şi este cumpărat un teren în afara oraşului Bucureşti, care
astăzi este cartierul Vatra Luminoasă. În anul 1906 se deschide primul atelier
de împletituri, iar lucrările la edificiul Fundaţiei Vatra Luminoasă au fost
inaugurate de familia regală la 5 octombrie 1908. Pentru funcţionarea celor
două aşezăminte - Azilul Orbilor Vatra Luminoasă şi Şcoala primară pentru orbi
Regina Elisabeta - au fost construite corpurile de clădiri din strada
Mărcuţa-între-vii nr. 20, astăzi strada Vatra Luminoasă nr. 108. „Regina nu
voia doar o instituţie caritabilă pentru orbi, ci şi una economică şi
culturală. Îşi imagina un cartier cu case pentru orbi, cu o şcoală la care ar
fi putut fi primiţi şi adulţii neştiutori de carte, cu ateliere pentru diferite
meserii, unde ar fi putut lucra nevăzătorii, ei devenind astfel utili atât lor,
cât şi societăţii“, se arată în istoricul Liceului Tehnologic Special Regina
Elisabeta din Bucureşti. Cei 80 nevăzători îngrijiţi la fundaţie aveau la
dispoziţie patru pavilioane, cu locuinţe pentru interni, o şcoală, o cantină, o
curte de circa 1500 metri pătrați și o grădină de circa 10000 metri pătrați,
unde era amenajat un teren de sport. Regele Carol trece fundaţia în
administraţia statului român pentru a uşura situaţia financiară a
aşezământului. Mulţi oameni nefericiţi au binecuvântat gestul regal. Acesta a
fost practic punctul de plecare al organizării nevăzătorilor din ţara noastră.
Activităţile de protecţie socială, de pregătire profesională, de şcolarizare
din Aşezământul Vatra Luminoasă au atins un prestigiu atât de înalt încă din
primii ani, încât, în 1920, Primăria Capitalei a schimbat numele străzii
Mărcuţa-între-vii în Vatra Luminoasă. Societatea a ajuns să-şi înfiinţeze
numeroase filiale în ţară şi în străinătate. Pentru a omagia contribuţia
familiei regale la edificarea şi dezvoltarea Societăţii Orbilor, la 31
octombrie 1925, în curtea Aşezământului Vatra Luminoasă, în prezenţa
primului-ministru Ion I. C. Brătianu, a fost dezvelit bustul Reginei
Elisabeta“, este relatat în acelaşi istoric al liceului. Liceul funcţionează şi
în zilele noastre, ca instituţie specială pentru nevăzători, ce dobândesc aici
pregătire teoretică sau practică, în funcţie de orientarea lor profesională.
„ era deviza compusă de Regina Elisabeta pentru primul aşezământ de
ocrotire a celor lipsiţi de scumpul simţ al vederei. Iar în spatele statuii
sale din curtea centrului şcolar stă scris în marmură: «Să schimbăm
mentalitatea veche despre posibilităţile de muncă şi învăţătură ale orbilor».
Iată ce a reuşit, comprimat în câteva cuvinte, prima regină a României, în
legătură cu ceea ce va deveni Fundaţia Culturală Vatra Luminoasă. Ulterior
cartierul a fost construit in primii ani de dupa cel de-al doilea razboi
mondial, prin ‘46-’48, de catre comunisti. Asa isi aduc aminte locuitorii,
istoria ne spune usor altceva: “La 10 noiembrie 1938, bucurestenii au
participat la inaugurarea celor 75 de locuinte noi pentru muncitori, construite
in Vatra Luminoasa, si la punerea pietrei fundamentale a unui grup de alte 50
de locuinte, de catre Casa Constructiilor, cartierul extinzandu-se cu timpul si
devenind una dintre asezarile civilizate ale Capitalei, prin inlocuirea caselor
modeste cu prispa si cerdac.”. In vremea comunistilor a fost destinat
muncitorilor adusi din toata tara pentru construirea noii lumi socialiste.
Casele erau date in rate, si muncitorii plateau foarte mult timp pentru ele.
Zona era initial formata din vile micute, cu doua etaje si cateva camere, in
care erau inghesuite la gramada cat mai multe familii.
Insigna - Al III-lea concurs și festival internațional al cântecului - 1970
Insigna
de mai sus s-a bătut în anul 1970 la Brașov pentru a celebra a III-a ediției
Concursului și Festivalului international al cântecului organizat la Brașov.
Este vorba despre viitorul Festival brașovean “Cerbul de Aur”. Pentru prima dată Cerbul de Aur a avut loc în 1968 din
dorinţa Guvernului Român pentru a demonstra că şi România este o ţără deschisă.
Festivalul a fost conceput iniţial ca o copie a faimosului San Remo. Nicolae
Ceauşescu a ales Braşovul ca şi locaţie pentru festival pentru că este un oraş
încărcat de istorie. La această ediție a festivalului locul I a fost
obținut de Therese Steinmetz din Olanda, locul II de Lize Marke din Belgia și
Angela Similea (România) și locul III de Pasa Hristova (Bulgaria). În 1970, la ediţia a treia festivalul de la Braşov a
fost transmis de 30 de televiziuni din întreaga lume. Concurenţii români au
fost Dorin Anastasiu, Angela Similea. Primarul Braşovului de atunci i-a înmânat
cântăreţei Connie Francis cheia oraşului, o medalie cu emblema cetăţii şi un
costum naţional. Aceasta şi-a donat onorariul unei instituţii sociale
braşovene. În acest an pe şcena festivalului a urcat şi Julio Iglesias care
atunci nu a fost foarte remarcat.
Centrul principal de transmisiuni - 1 octombrie 1952 - 1992
Transmisiunile militare
constituie o importantă armă (specialitate) din cadrul trupelor de uscat ce
asigură legături stabile, secretizate și nesecritizate, prin telefonie, radio,
radioreleu și comunicare date (computere), între toate eșaloanele militare, pe
timp de pace și război, în scopul obținerii victoriei în luptă.
Un pas important s-a făcut în anul 1874
când, prin Înaltul Decret nr.1132 din 28 mai, numărul sectiilor de telegrafie
militară creste la patru, asigurându-se dotarea corespunzătoare a fiecăreia
dintre ele. Aceste sectii, la numai câtiva ani de la înfiintare, au
participat la Războiul de Independentă din 1877-1878 asigurând nevoile de
conducere a trupelor si, în repetate rânduri, au fost citate pentru destoinicia
si priceperea de care au dat dovadă. Concluziile rezultate din prima parte a
campaniei 1877-1878 au scos în evidentă necesitatea ca sectiile de telegrafie
să fie conduse centralizat, pentru a putea crea un sistem închegat de legături.
În consecintă, în anul 1877, prin Decretul nr.1957 din 19 octombrie, cele 4
sectii de telegrafie din companiile de geniu au fost reorganizate în Compania 6
Telegrafie - prima companie de telegrafie din Armata României. În acelasi an,
la 5 decembrie, Compania 6 Telegrafie a trecut în subordinea directă a Marelui
Cartier General Român, participând în continuare la luptele de la Vidin până la
încheierea armistitiului cerut de guvernul turc. Războiul
de Independentă din 1877-1878, desi a constituit un examen deosebit de greu
pentru tinerele si putinele subunităti de transmisiuni, a dus totusi la
cristalizarea unor principii, este drept cu multe stângăcii si neclarităti,
asupra modului de organizare a transmisiunilor si a subunitătilor de telegrafie
militară, asupra valorii si înzestrării subunitătilor destinate asigurării
legăturilor Comandamentului suprem, corpurilor de armată si diviziilor. Momentul
a avut importanta lui, întrucât a marcat începutul preocupărilor pentru
studierea unor principii teoretice de organizare a transmisiunilor. În aceiasi
perioadă de timp, a apărut, pentru prima dată, necesitatea realizării unor
legături si pentru alte arme, în afară de infanterie, cum a fost cazul
artileriei care a fost a doua armă ce a beneficiat de legături telegrafice,
destinate conducerii focului. Perioada de după Războiul de Independentă si până
la primul război mondial este marcată de multe căutări, teoretice si practice,
pentru aprofundarea si statuarea principiilor si procedeelor de organizare si
de asigurare a legăturii în campanie si pe timpul manevrelor, de organizare,
înzestrare si întrebuintare în luptă a subunitătilor de transmisiuni militare.
Este perioada în care se trecea de la mica specialitate militară de
transmisiuni - telegrafisti - la conturarea transmisiunilor ca specialitate
distinctă, în cadrul căreia, alături de telegrafisti, se creează subunităti de
telefonisti, de telegrafie fără fir (T.F.F.), de curieri, etc. Apar acum
primele regulamente si primele manuale de specialitate. După primul război mondial Structura
sistemului de transmisiuni a evoluat si se bazeaza acum pe centre de
transmisiuni, centre înaintate de transmisiuni si centre de informatii, axe
transversale si retele de transmisiuni. Toate acestea arată progresele
însemnate pe care le-au făcut, treptat, trupele de transmisiuni sub toate
aspectele: organizatoric, al înzestrării si al folosirii în luptă. Se
profilează de acum, cu pregnantă, existenta unei arme cu totul specifice, cu un
pronuntat caracter de diferentiere fată de celelalte arme. Separarea definitivă
a transmisiunilor de arma geniului, prin înfiintarea Comandamentului
transmisiunilor, a scolilor de ofiteri si subofiteri si a Centrului de
instructie al transmisiunilor, s-a produs la 1 iulie 1942, prin Decretul
nr.3818. Asa cum am mai arătat, momentele grele - care reclamă o conducere
fermă si permanentă - au fost, întotdeauna, favorabile dezvoltării armei. După încheierea celui de-al doilea război mondial,
structurile de transmisiuni din armata noastră au suferit numeroase
transformări cantitative si calitative, nu toate justificate de cerintele
conducerii trupelor la pace si la campanie. În perioada 1945-1989, în
organizarea la vârf au existat succesiv Brigada de Transmisiuni, Comandamentul
Transmisiunilor si Comandamentul Trupelor de Transmisiuni, având rol de
reglementare a domeniului (regulamente, instructiuni, dispozitii, manuale,
etc.) pentru întreaga armată, cât si rol executiv operativ pentru organizarea,
realizarea si exploatarea sistemelor de transmisiuni de la toate esaloanele. Prin
reorganizarea Comandamentului Infanteriei si Tancurilor si transformarea sa în
Statul Major al Trupelor de Uscat, ulterior în Statul Major al Fortelor
Terestre, în decembrie 1993 s-a înfiintat si Sectia Transmisiuni, Luptă
Electronică si A.C.T. redenumită în 1997 Sectia Comunicatii si Informatică a
acestui esalon. În aprilie 1997 o dată cu reorganizarea Statului Major General,
în concordantă cu structurile similare din armatele statelor membre NATO, din
fostul Comandament al Transmisiunilor, Informaticii si Electronicii iau fiintă
Directia Comunicatii si Informatică din Statul Major General si Comandamentul
Transmisiunilor subordonat Statului Major General, iar Sectia de război
electronic revine la Directia Operatii. Astfel, pentru prima dată are loc o
separare între nivelul de reglementare, coordonare, planificare în comunicatii
/ informatică si nivelul de executie.
Insigna - C.E.C. - Casa de economii și consemnațiuni 1864
În regimul comunist exista o singură
instituție de economisire a banilor, aceasta fiind Casa de Economii și
Consemnațiuni, prescurtat C.E.C.. Încă de pe băncile școlii
copii erau îndrumați să economisească, din puținul lor, pe formularul Foaie
de economii C.E.C.. C.E.C.-ul a promovat mai multe instrumente de
economisire pe formularul Libret de economii C.E.C.. Uneori se acordau
dobânzi un pic mai avantajoase și câștiguri în bani sau alte bunuri
(apartamente, mașini etc) ori se organizau tombole cu câștiguri pentru a atrage
populația spre activitatea de economisire. În programele de radio, televiziune
ori jurnalele cinematografelor deseori se prezentau reclame publicitare pentru
economisire la C.E.C.. Pe coperțile caietelor, pe cutiile cu chibrituri ori pe
alt suport material se prezentau interesante reclame grafice pentru activitatea
de economisire a banilor prin C.E.C.. Sus am postat logo-ul vechi și cel actual
al C.E.C..
Sus am postat un exemplar Foaie de
economie C.E.C., mai multe instrumente de economisire pe Librete de economii
C.E.C. și câteva reclame grafice pentru activitatea de economisire la
C.E.C..
Palatul Casei de Depuneri, Consemnațiuni și Economie (cunoscut îndeobște ca Palatul C.E.C., după denumirea ulterioară a instituției), este o clădire din București, situată în Calea Victoriei, față în față cu Palatul Poștelor, construit în aceeași perioadă. Piatra de temelie a Palatului C.E.C. a fost pusă în data de 8 iulie 1897, în prezența regelui Carol I al României și a reginei Elisabeta. Până în 1875, în acel loc se aflaseră mănăstirea și hanul "Sfântul Ioan cel Mare". Realizată după planurile arhitectului Paul Gottereau, cu elemente specifice din arhitectura franceză de la sfârșitul secolului XIX, Palatul C.E.C. a fost terminat în anul 1900. În prezent, palatul găzduiește sediul C.E.C. Bank, urmașa vechiului C.E.C. (Casa de Economii și Consemnațiuni). Palatul, construit în stil eclectic se termină cu o cupolă de sticlă și metal. Intrarea este încununată de un fronton în semicerc sprijinit de câte o pereche de coloane de stil compozit. Cele patru volume de colț, decorate cu frontoane și steme, sunt acoperite de cupole în stil renascentist. O cupolă mult mai mare acoperă holul central al edificiului, în care funcționează diferite ghișee ale instituției. Ornamentația judicioasă a fațadelor, echilibrul volumelor care îl compun fac din acest palat un interesant monument de arhitectură al orașului. În octombrie 2006, Guvernul României a aprobat transferarea Palatului C.E.C. către Primăria municipiului București, clădirea urmând a fi transformată în muzeu de artă, C.E.C. Bank putând să păstreze imaginea Palatului C.E.C. încă 20 de ani. C.E.C.-ul ca instițutie a fost înființat în anul 1864 printr-o lege inițiată de către Alexandru Ioan Cuza.
Insigna - 40 de ani de cercetare forestieră în România
În
anul 1933, prin Jurnalul Consiliului de Miniștri nr. 561 din 16 mai 1933
(publicat în Monitorul Oficial nr. 115 din 22 mai 1933), este înființat Institutul de Cercetări și Experimentație
Forestieră (I.C.E.F.). Înființarea I.C.E.F. ca o instituție de cercetare forestieră
de sine stătătoare a fost precedată de înființarea în anul 1922, în cadrul
Casei Pădurilor Statului, a Stațiunii de Cercetări Silvice de la Sinaia, iar
începând cu anul 1930 a Oficiului de Studii și Documentare în cadrul Casei
Autonome a Pădurilor Statului (C.A.P.S.). Înca de la înființare, scopul declarat al
institutului a fost de a contribui la fundamentarea pe baze științifice a
economiei forestiere naționale. În structura sa inițială, în componența
institutului se aflau 5 secții de cercetare, aflate toate în sediul central, 4
stațiuni de cercetare în țară (Stațiunea Sinaia - 1922, Stațiunea Gurghiu/Mureș
- 1935, Stațiunea Casa Verde Timișoara - 1937, Stațiunea Comorova, Dobrogea -
1938) și baze experimentale (Pădurea Comorova 1938, OS Mihăiești, OS Țigănesti
- 1942). În cei peste 80 de ani de existență, institutul parcurs o serie de schimbări (în ceea ce
priveste denumirea, structura și organizarea, funcționarea sediului central) și
a evoluat în direcția maturizării, diversificarii problematicii abordate,
precum și a structurării activității și a organizării în profil teritorial.
Numele actual al institutului este Institutul Naţional de
Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură "Marin Drăcea", persoană juridică de drept public,
specializată în cercetare științifică, dezvoltare tehnologică, proiectare de
investiții, acordarea de consultanță tehnică de specialitate, precum și pentru
implementarea de tehnologii noi în vederea gestionării durabile a
pădurilor. Misiunea INCDS ”Marin Drăcea”
este aceea de a asigura pe baze ştiinţifice creşterea capacităţii, calităţii şi
competitivităţii cercetării – dezvoltării şi experimentării pentru dezvoltarea
durabilă a sectorului forestier, creşterea competitivităţii economice a
acestuia şi a calităţii vieţii.
Cercetarea
științifică forestieră constă în:
- Ecofiziologia forestieră - Se ocupa cu studiul proceselor fiziologice ale arborilor si arboretelor în vederea cresterii productivitatii si stabilitatii ecosistemelor forestiere.
- Ecologia forestieră - Se ocupa cu studiul tipologiei, structurii, diversitatii biologice si a dinamicii ecosistemelor forestiere în vederea îmbunatatirii masurilor de conservare a diversitatii biologice a padurilor si fundamentarii masurilor de gestionare durabila a acestora.
- Protecția pădurilor - Se ocupa cu menţinerea stării de sănătate a pădurilor prin dezvoltarea metodelor de surpraveghere şi control ale agenţilor forestieri ( biotici şi abiotici) vătămători.
- Genetica forestieră - Se ocupă cu genetica şi ameliorarea arborilor forestieri prin metode convenţionale şi utilizarea biotehnologiilor.
- Biometria forestieră - dendrometrie, auxologie, dendrocronologie, monitorizare şi economie forestieră.
- Silvotehnica - regenerarea naturală , mixtă şi artificială a arboretelor, efectuarea lucrărilor de îngrijire şi conducere a arboretelor, aplicarea tratamentelor silviculturale, eco-tehnologii de exploatare a lemnului, pepiniere forestiere.
- Genetica și salmonicultura - Se ocupă cu studiul resurselor cinegetice şi salmonicole, de conservarea şi managementul vieţii sălbatice.
- Geomatica forestieră - Se ocupă cu utilizarea instrumentelor de: GIS, teledetecţie, fotogrammetrie şi cartografie în domeniu.
- Pedologie și stațiuni forestiere - Se ocupă cu studiul solurilor şi staţiunilor forestiere în scopul fundamentării măsurilor necesare pentru gestionarea durabilă a pădurilor
- Amenajarea pădurilor - Se ocupă cu amenajarea pădurilor şi a altor terenuri cu vegetaţie forestieră.
- Proiectarea - Se ocupă cu elaborarea de proiecte de investiţii şi îmbunătăţiri funciare în silvicultură. Cercetări aplicative în domeniul corectării torenţilor şi ameliorării terenurilor degradate.
- Patrimoniul experimental - se ocupă cu administrarea bazelor experimentale şi a ocoalelor silvice experimentale cu o suprafaţă de peste 58 558 ha şi organizarea procesului de producţie pentru producerea, recoltarea şi valorificarea, prin acte şi fapte de comerţ a produselor lemnoase şi nelemnoase specifice sectorului forestier, în condiţii de eficienţă economică și testarea în producţie a rezultatelor cercetărilor finalizate în vederea extinderii aplicării acestora; gestionarea suprafeţelor experimentale de lungă durată în vederea realizării scopului şi a obiectivelor ştiinţifice pentru care au fost instalate.
- Inventarul forestier național - este principalul instrument de evaluare a resurselor forestiere prin inventarierea statistică a vegetaţiei forestiere de pe întreg teritoriul ţării.
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Thomas A. Hendricks, politician american,
a trăit între anii 1819 - 1885
Detaliu vignetă de pe o bancnotă americană fantezie
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 05.02.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu