1. Urziceni este un municipiu al județului Ialomița, oraș de
mărime mijlocie ale cărui principale activități sunt agricultura,industria și
serviciile.
Municipiul Urziceni este situat în sectorul estic al Câmpiei
Române, la confluența dintre râurile Ialomița și Sărata. Orașul se află,
aproximativ, la jumătatea distanței dintre București, Ploiești, Buzău și
Slobozia, la intersecția unor importante căi de comunicație rutieră (drumurile
naționale 1 și 2) și feroviară (magistralele feroviare 700 și 701). Urziceni a
fost într-o vreme reședința județului Ialomița, fiind numit căpitănia
Scaunului, până în 1832, când reședința județului s-a mutat la Călărași.
În
anul 1950, orașul a devenit reședința raionului Urziceni, din regiunea
Ialomița, apoi (după anul 1952) din regiunea Ploiești și în final (după
anul 1956) din regiunea București. În anul 1968, orașul a pierdut statutul
de centru administrativ regional, fiind subordonat județului Ilfov. În
1981, o reorganizare administrativă regională a dus la transferarea orașului
înapoi la județul Ialomița, iar în anul 1995 a primit statut de municipiu.
La recensământul din anul 2011 municipiul număra 15308 locuitori, în scădere
față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 88,07%, romi – 2,88% și restul – necunoscută sau altă
etnie. Structura actuală confesională a populației municipiului Urziceni se
prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 90,46% și restul – nedeclarată
sau altă religie. Mai jos enumăr câteva dintre atracțiile turistice ale
localității: Conacul Ion Ionescu (1905), conacul Gălățeanu
(1931), biserica catolică (1916) și Casa Mihai Hovaghinian din strada Panduri
(1926).
2. Biserica
Volna, denumire actuală Biserica
“Adormirea Maicii Domnului” din municipiul Urziceni, județul Slobozia, este
un lăcaș de cult ortodox și monument istoric, situat în partea de nord-vest a
orașului, pe strada Regele Ferdinand, la nr. 61.
Volna a fost numele unui vechi
cartier al Urziceniului. Biserica a fost zidită din cărămidă, în perioada 1859
-1862, pe locul alteia mai vechi, de dimensiuni mai mici, care s-a dărâmat.
Cheltuiala construcţiei şi a înzestrării cu cele trebuincioase a fost suportată
de ctitorii Nicolae Brătianu şi Scarlat Fălcoianu, proprietarii unei părţi din
moşia Urziceni. Cutremurul din 10 noiembrie 1940 a avariat structura şi pictura
lăcaşului de cult, iar lucrările de restaurare s-au efectuat între anii
1951-1952. Pictura în tempera a fost făcută de pictorul Alexandru Leon Biju din
Bucureşti. Slujba de resfinţire a fost oficiată în ziua de duminică 9 decembrie
1952, de către Episcopul Vicar Patriarhal Teoctist, viitorul Patriarh al
Bisericii Ortodoxe Române. În anul 1969, biserica a fost învelită cu tablă
galvanizată. Inundațiile din anul 1975 și cutremurul din anul 1977 au produs
însemnate avarii bisericii. Sub supravegherea preoţilor Alexandru Vasile
(paroh) şi Gheorghe Radu (preot II), în anul 1991 s-au efectuat reparaţii
capitale exterioare, în anul 1994 s-au finalizat reparaţii capitale interioare
şi s-a refăcut pictura, în frescă, stilul neobizantin, de către pictorul
Pandele Borină. Sfântul lăcaş de cult are configuraţia unei nave prelungite,
zidurile sunt de cărămidă şi este acoperită cu tablă zincată. Posedă o turlă pe
pronaos şi are un pridvor. În exterior este văruită în alb. Parohia are două
case parohiale: una în curtea bisericii, construită în 1962-1963 şi alta, în
apropierea bisericii, donată de doamna Constanţa Florea din Câmpina. Pictura
bisericii se remarcă şi prin portretele inedite, fiind înfăţişaţi Mihai
Eminescu, Horia, Cloşca şi Crişan, Ştefan cel Mare și Sfânt şi Sfântul Voievod
Constantin Brâncoveanu.
3. Judecătoria municipiului Urziceni, din județul Ialomița, este instituția unde se împlinește actul de justiție și
dreptate socială pentru cetățenii municipiului dar și pentru locuitorii
comunelor învecinate arondate.
Spre deosebire de localul vechi al Judecătoriei,
localul nou prezintă condiții propice desfășurării în bune condițiuni a actului
de justiție. Sediul actualei Judecătorii este situat pe Strada Ialomiței, la
nr.9 în Urziceni.
4. Fetești este un municipiu din județul Ialomița, care mai
include localitățile Buliga, Vlașca și Fetești-Gară. Orașul se află în
sud-estul extrem al județului, pe malul stâng al brațului Borcea al Dunării.
Orașul are ieșire curentă la autostrada București – Constanța, având astfel
legături cu toată țara.
Prin Fetești trece și calea ferată București-Constanța,
dealtfel în oraș este unul din capetele podului de peste de Dunăre (Cernavodă).
Din această magistrală se bifurcă altă linie pe direcția Țăndărei – Făurei.
Localitatea
a fost menționată pentru prima dată în anul 1528 într-un document
emis de domnul Țării Românești, Radu de la Afumați. În decursul timpului
orașul a fost reședință de raion în cadrul regiunii Ialomița (începând cu anul
1950), în cadrul regiunii Constanța (din anul 1952), regiunea București (după
anul 1956), pentru ca din anul 1968 să revină în județul Ialomița, reînființat.
Din anul 1995 orașul are statut de municipiu. La recensământul din anul 2011
orașul număra 30217 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul
2002), dintre care: români – 83,625, romi – 5,4% și restul – necunoscută sau
altă etnie.
Structura confesională a populației orașului astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 88,09% și restul – nedeclarată sau altă religie.
xxx
O EPIGRAMĂ
DUPĂ O IDEE A DOMNULUI
PROFESOR CHIȘCARU NICOLAE
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
________xxx________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII ȘI
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Elisaveta - Regina României - Vatra luminoasă
Medalia
de mai sus s-a bătut
în anul 1908 în amintirea Fundației
“Vatra Luminoasă”. Medalia este turnată din bronz
aurit, are formă ovală, este prevăzută cu toartă, are dimensiunile de 22 x 15
milimetri și este opera lui Tony Szirmay. Pe avers este reprezentat bustul
Reginei Elisabeta spre dreapta, în centrul ovalului perlat. Pe revers, în
centrul câmpului pe patru rânduri este aplicată inscripția: “VATRA /
LUMINOASĂ / REGINA / Elisaveta” și împrejur periferic inscripția: “RECUNOȘTINȚĂ
SPRIJINITORILOR FUNDAȚIEI”. Jos central este aplicată o steluță.
Elisabeth Pauline Ottilie Luise zu
Wied – (născută 29 decembrie 1843, Neuwied, Germania – decedată 18
februarie 1916, Curtea de Argeş) este numele sub care a mai fost
cunoscută Regina Elisabeta a României, întâia regină a României, soţia lui
Carol I Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege român al dinastiei Hohenzollern,
a fost o patroană a artelor, fondatoare a unor instituţii caritabile, poet,
eseist, scriitor. Este, de asemenea, cunoscută sub numele de Principesa
Elisabeth von Wied, ca patroană a artelor purta pseudonimul Carmen Sylva,
iar ca fondatoare de instituţii caritabile a fost supranumită de oamenii din popor Mama
răniţilor. S-a născut pe 29 decembrie 1843 în castelul Monrepos din
Neuwied (astăzi în unul din cele 16 state federale ale Germaniei,
Rheinland-Pfalz) pe Rin şi a murit pe data de 2 martie 1916 în Bucureşti.
Mormântul său se găseşte la Mănăstirea Curtea de Argeş, unde sunt îngropaţi
toţi Regii României. Elisabeta era fiica lui Hermann, prinţ de Wied. În
1869 Principesa Elisabeta de Wied se căsătoreşte cu Domnitorul Carol I al
României, devenind astfel prima regină a României. Prinţesa Elisabeta von
Wied a venit în România în 1869, la vârsta de 26 de ani, pentru a se căsători
cu Karl von Hohenzollern, care a guverant sub numele regal de Carol I de
România. În acea vreme Principalitatea era sub tutela Imperiului Otoman. După
Războiul de Independenţă din 1877 şi Tratatul de la Berlin (1878), România a
fost recunoscută ca regat în 1881 şi Elisabeta a devenit prima Regină de
România. În timpul războiului din 1877, Elisabeta a înfiinţat spitale,
servicii de ambulanţă şi îngrijire şi a procurat medicamente pentru răniţi.
Regina Elisabeta s-a implicat energic în sprijinirea artelor şi a societăţii
filantropice, prin intermediul cărora a încurajat doamnele din înalta societate
să aibă un rol activ în strângerea de fonduri şi în gestionarea actelor
caritabile. În absenţa unui sistem de caritate, Societatea Regina Elisabeta a
reginei, fondată în 1893, a tratat benevol circa 17.000 de pacienţi pe an, a
distribuit medicamente gratuite şi a monitorizat starea familiilor
nevoiaşe. Regina a avut şi iniţiativa de a identifica potenţialul
meşteşugurilor româneşti. Ea însăşi se înveşmânta adesea în portul naţional
românesc, socotit până atunci strai al ţăranilor, şi a încurajat doamnele din
suita ei să facă la fel, dându-i astfel o valoare socială deosebită. Regina a
organizat la castelul regal de la Sinaia un centru de meşteşuguri
naţionale. A făcut o datorie din a încuraja tinerii talentaţi să studieze
prin intermediul unui program de burse. Regina şi-a făcut un anturaj de artişti
în devenire cum ar fi George Enescu sau Elena Văcărescu şi a sprijinit
financiar pictorul Nicolae Grigorescu şi poetul Vasile Alecsandri.Elisabeta a
ştiut şi beneficiul major al turismului într-o ţară care nu era încă în
circuitul turistic internaţional. A iniţiat în acest domeniu o campanie vioaie
de publicitate pentru a-şi face cunoscută în străinătate ţara sa adoptivă.
Trenul Orient Express făcea o haltă la Sinaia şi călătorii erau găzduiţi la
castelul regal. Ca parte a aceleaşi campanii, România a participat la
Expoziţia Universală de la Paris în anii 1867, 1889 şi 1900 cu multe articole
lucrate tradiţional de femei, cum ar fi broderii şi tapiţerii, iar în 1912,
regina a organizat la Berlin expoziţia Die Frau im Kunst und
Beruf (Femeia în artă şi meşteşuguri). Talentul său
lingvistic desăvârşit, a ajutat-o să publice diverse opere în limbile franceză,
germană şi engleză sub pseudonimul Carmen Sylva, prin lucrările sale făcând
cunoscută în străinătate România; astfel a atras atenţia lui Pierre Loti şi Mark
Twain, care evocând-o a spus despre ea: “Acea prinţesă şi poetă germană
încântătoare, adorabilă, îşi aduce aminte că florile codrului şi câmpiile “i-au
vorbit”". În ciuda romantismului său accentuat, se poate spune fără
şovăială despre Carmen Sylva că a reuşit, într-o societate patriarhală atunci
când sistemul de valori european era doar o faţadă, să iniţieze o mişcare de
emancipare a femeilor din România: cel mai bun exemplu al acestei mişcări este
protejata ei, Elena Văcărescu. Regina Elisabeta a murit cu puţin timp
înainte ca România să declare război Germaniei şi a fost îngropată la
mănăstirea de la Curtea de Argeş. A fost poetă şi prozatoare, o
admiratoare sinceră a poetului român Mihai Eminescu, pe care l-a recompensat cu
ordinul Bene Merenti, însoţit de o importantă sumă de bani dar cuprins de o
furie anti dinastică poetul a refuzat să ridice premiul. Era o pasionată
cititoare a poemelor sale, după cum rezultă dintr-o scrisoare trimisă de Titu
Maiorescu lui Eminescu. Relaţiile dintre Mihai Eminescu şi regele Carol I,
erau destul de tensionate după ce Mihai Eminescu a folosit, ca să-l
caracterizeze pe rege formula cu valoare derogativă Carol îngăduitorul într-un
editorial din gazeta conservatoare Timpul. Mihai Eminescu era adeptul unei
monarhii autoritariste, dar Constituţia de la 1866 dădea regelui doar puterile
unei monarhii constituţionale, măsură de precauţie care urma să împiedice orice
nouă tentativă de dictatură regală după precedentul istoric al domniei
prinţului pământean Alexandru Ioan Cuza. Pseudonimul său literar era
Carmen Sylva, ceea ce se traduce din limba latină prin “Cântecul pădurii”. Se
fotografia în faţa maşinii de scris şi este cunoscut faptul că în prima reclamă
publicitară din lume de tip testimonial pentru o companie producătoare de maşini
de scris apărea chiar regina României. Casa regală a României, nefiind prea
bogată (a se vedea celebra poveste privind Coroana de oţel), îşi completa
veniturile din publicitate!
A fost supranumită regina
scriitoare, a scris poeme, basme, povestiri, romane, lucrări cu caracter
memorialistic. A tradus din opera lui Pierre Loti. Reşedinţa ei preferată era
Castelul Peleş, unde îşi ţinea şi biblioteca. Regina Carmen Sylva şi-a
devotat întreaga ei viaţă desăvîrşirii spirituale, şi carierei de scriitor. A
scris în mai multe limbi, fiind fluentă şi perfect inteligibilă în germană,
franceză, engleză şi română. Cunoştea la perfecţie limba latină şi limba
greacă. A colaborat la scrierea mai multor cărţi cu doamna ei de curte, Mite
Kremnitz, una dintre iubitele lui Mihai Eminescu. Mite era cumnata lui Titu
Maiorescu, şi a devenit eroina principală a unui roman de dragoste scris de
Eugen Lovinescu, Mite (1934), despre povestea de dragoste dintre cei doi, la
fel de faimoasă ca relaţia cu Veronica Micle. Titu Maiorescu era căsătorit cu
Klara Kremnitz, dar după moartea prematură a acesteia, în urma unui cancer la
sân îşi notează în Jurnal interesul său pentru Mite. Prin intermediul lui Mite
Kremnitz, Carmen Sylva l-a cunoscut pe Mihai Eminescu. Într-o scrisoare pe care
Titu Maiorescu i-o trimite lui Mihai Eminescu şi care conţinea asigurări că
volumul de Poesii îngrijit de Maiorescu şi publicat în 1883 la
editura Socec, acesta îi transmite poetului că la curtea de la Castelul Peleş
doamnele de curte şi regina însăşi au învăţat deja poeziile sale pe de
rost! Iubitoare şi creatoare de artă şi literatură, era o bună
cunoscătoare şi interpretă de muzică – canto, pian, orgă; avea în acelaşi timp
şi calităţi de pictor. Excelentă amfitrioană, femeie rafinată şi cultă, Elisabeta
creează un salon pentru oamenii de cultură în care se găsesc, printre alţii,
Vasile Alecsandri, Elena Văcărescu, Mite Kremnitz, Titu Maiorescu. Îi admira
atât pe Mihai Eminescu, considerându-l un mare poet romantic, cât şi pe George
Enescu. Pe acesta l-a ajutat în drumul devenirii sale de mare compozitor, prin
construirea lângă Castelul Peleş a unei săli de concerte special concepută
pentru el şi prin dăruirea unei viori construită de celebrul lutier italian
Amati. “Azilul orbilor Regina Elisabeta” În 1909, Regina Elisabeta a
înfiinţat “Azilul orbilor Regina Elisabeta” pe strada Vatra Luminoasă din
Bucureşti, care funcţionează şi în prezent, acest centru având un liceu pentru
cei cu deficienţe vizuale, o postliceală sanitară etc. Regele Carol a sprijinit
acţiunea umanitară a Reginei, adresându-i d-lui Ion I.C. Brătianu, Preşedinte
al Consiliului de miniştri, pe 26 noiembrie 1909, o scrisoare prin care dorea
ca statul să se implice în activităţile acestui aşezământ, regele “punând la
dispoziţie suma de 500 000 lei pentru achitarea datoriilor în fiinţa şi
terminarea clădirilor trebuincioase”. Şi Regina a adresat lui Ion I.C. Brătianu
pe 25 noiembrie 1909 o scrisoare în care scria: “în via dorinţă de a veni în
ajutorul orbilor, am luat acum câţiva ani iniţiativa de a înfiinţa un azil
menit a le da adăpost statornic deprinndu-i în acelaşi timp la o muncă
folositoare.(…) Sunt încredinţată că acest aşezământ va răspunde şi în viitor
menirei sale umanitare şi că deapururea infirmii se vor bucura într-însul de o
adevarată alinare”. (sursa:Arhivele Naţionale ale României). A scris
enorm, peste o mie de poezii, nouzeci de nuvele strânse în patru volume
antologice, treizeci de opere dramatice şi patru romane. A scris în limba
germană, uneori chiar cu caractere gotice. Opera ei a fost transpusă în limba
română de Mihai Eminescu, George Coşbuc, Mite Kremnitz sau Adrian Maniu. Se
poate menţiona ca un fapt divers că s-a afirmat adesea că poemul Pestre
vârfuri al lui Mihai Eminescu ar fi doar versiunea modificată în limba
română a unui poem scris în limba germană de poeta Carmen Sylva. (Femeia secolului XXI - net)
Vatra
Luminoasă" este un cartier situat în sectorul 2 al capitalei,
undeva în partea de est, de ambele părți ale străzii cu același nume, între
Șoseaua Iancului la nord, str. Maior Ion Coravu la sud, șoseaua Mihai Bravu la
vest și Bulevardul Pierre de Coubertin la est. Se referă în mare parte la
cartierul rezidențial de case "tip ieftin", de la case alipite între
ele, tip "englezesc", la case duplex, un fel de vilișoare construite
de "Casa de Construcții" înaintea celui de-al doilea război
mondial, pentru muncitori, vândute apoi si funcționarilor publici. Regina
Elisabeta a României a dorit încă din 1898 să pună bazele unei colonii pentru
orbi, în care ei să trăiască la un loc cu familiile lor, nevăzători şi
văzători. Ca să obţină finanţări pentru proiectul său, regina a făcut apel
pentru donaţii inclusiv la casele regale din Europa. Suverana României i-a
scris chiar şi preşedintelui american Theodore Roosevelt, corespondând cu
bănci, societăţi petroliere şi personalităţi publice. În 1906 a avut Expoziţia
de la Filaret cu obiecte lucrate de orbi - de regulă împletituri, dar şi cu
Tiparniţa lui Teodorescu (nevăzătorul care inventase o tipografie în limbajul
Braille). În acest stand se afla un registru cu numele celor care donau pentru
Vatra Luminoasă. Pe prima pagină a registrului, Regina Elisabeta notase: „O
PARA PENTRU VATRĂ LUMINOASĂ! CU MULŢUMIREA ORBILOR! ELISABETA“. Demersurile
reginei dau roade şi este cumpărat un teren în afara oraşului Bucureşti, care
astăzi este cartierul Vatra Luminoasă. În anul 1906 se deschide primul atelier
de împletituri, iar lucrările la edificiul Fundaţiei Vatra Luminoasă au fost
inaugurate de familia regală la 5 octombrie 1908. Pentru funcţionarea celor
două aşezăminte - Azilul Orbilor Vatra Luminoasă şi Şcoala primară pentru orbi
Regina Elisabeta - au fost construite corpurile de clădiri din strada
Mărcuţa-între-vii nr. 20, astăzi strada Vatra Luminoasă nr. 108. „Regina nu
voia doar o instituţie caritabilă pentru orbi, ci şi una economică şi
culturală. Îşi imagina un cartier cu case pentru orbi, cu o şcoală la care ar
fi putut fi primiţi şi adulţii neştiutori de carte, cu ateliere pentru diferite
meserii, unde ar fi putut lucra nevăzătorii, ei devenind astfel utili atât lor,
cât şi societăţii“, se arată în istoricul Liceului Tehnologic Special Regina
Elisabeta din Bucureşti. Cei 80 nevăzători îngrijiţi la fundaţie aveau la
dispoziţie patru pavilioane, cu locuinţe pentru interni, o şcoală, o cantină, o
curte de circa 1500 metri pătrați și o grădină de circa 10000 metri pătrați,
unde era amenajat un teren de sport. Regele Carol trece fundaţia în
administraţia statului român pentru a uşura situaţia financiară a
aşezământului. Mulţi oameni nefericiţi au binecuvântat gestul regal. Acesta a
fost practic punctul de plecare al organizării nevăzătorilor din ţara noastră.
Activităţile de protecţie socială, de pregătire profesională, de şcolarizare
din Aşezământul Vatra Luminoasă au atins un prestigiu atât de înalt încă din
primii ani, încât, în 1920, Primăria Capitalei a schimbat numele străzii
Mărcuţa-între-vii în Vatra Luminoasă. Societatea a ajuns să-şi înfiinţeze
numeroase filiale în ţară şi în străinătate. Pentru a omagia contribuţia
familiei regale la edificarea şi dezvoltarea Societăţii Orbilor, la 31
octombrie 1925, în curtea Aşezământului Vatra Luminoasă, în prezenţa
primului-ministru Ion I. C. Brătianu, a fost dezvelit bustul Reginei
Elisabeta“, este relatat în acelaşi istoric al liceului. Liceul funcţionează şi
în zilele noastre, ca instituţie specială pentru nevăzători, ce dobândesc aici
pregătire teoretică sau practică, în funcţie de orientarea lor profesională.
„ era deviza compusă de Regina Elisabeta pentru primul aşezământ de
ocrotire a celor lipsiţi de scumpul simţ al vederei. Iar în spatele statuii
sale din curtea centrului şcolar stă scris în marmură: «Să schimbăm
mentalitatea veche despre posibilităţile de muncă şi învăţătură ale orbilor».
Iată ce a reuşit, comprimat în câteva cuvinte, prima regină a României, în
legătură cu ceea ce va deveni Fundaţia Culturală Vatra Luminoasă. Ulterior
cartierul a fost construit in primii ani de dupa cel de-al doilea razboi
mondial, prin ‘46-’48, de catre comunisti. Asa isi aduc aminte locuitorii,
istoria ne spune usor altceva: “La 10 noiembrie 1938, bucurestenii au
participat la inaugurarea celor 75 de locuinte noi pentru muncitori, construite
in Vatra Luminoasa, si la punerea pietrei fundamentale a unui grup de alte 50
de locuinte, de catre Casa Constructiilor, cartierul extinzandu-se cu timpul si
devenind una dintre asezarile civilizate ale Capitalei, prin inlocuirea caselor
modeste cu prispa si cerdac.”. In vremea comunistilor a fost destinat
muncitorilor adusi din toata tara pentru construirea noii lumi socialiste.
Casele erau date in rate, si muncitorii plateau foarte mult timp pentru ele.
Zona era initial formata din vile micute, cu doua etaje si cateva camere, in
care erau inghesuite la gramada cat mai multe familii.
Insigna - Al IV-lea concurs și festival internațional al cântecului - 1971
Insigna
de mai sus s-a bătut în anul 1971 la Brașov pentru a celebra a IV-a ediției Concursului și Festivalului
international al cântecului organizat la Brașov. Este vorba despre viitorul
Festival brașovean “Cerbul de Aur”. Pentru prima
dată Cerbul de Aur a avut loc în 1968 din dorinţa Guvernului Român pentru a
demonstra că şi România este o ţără deschisă. Festivalul a fost conceput
iniţial ca o copie a faimosului San Remo. Nicolae Ceauşescu a ales Braşovul ca
şi locaţie pentru festival pentru că este un oraş încărcat de istorie. Ediația a IV-a festivalului
a avut loc în perioada 5 – 7 martie, a debutat cu un cockteil la Casa Armatei
și s-a încheiat cu un grandios spectacol folcloric. La această
ediție a festivalului locul I a fost obținut de Anne Louise Hanson din Suedia,
locul II de Helena Vondracikova din Cehoslovacia și locul III de Corina Chiriac
din România
și Lili Castel din Belgia. După patru ediţii consecutive, festivalul a fost
intrerupt timp de 21 de ani, fiind reluat abia în 1992.
Cerbul Carpatin, denumirea științifică -
Cervus elaphus, este un mamifer
ierbivor, trǎieşte aproximativ treizeci de ani şi face parte din familia
cervidae şi categoria rumegǎtoare, fiind cel mai mare reprezentant al
copitatelor. Este un animal sǎlbatic, timid, sfios care este vânat pentru
carne, coarne şi piele. Cerbul carpatin este animalul cu înfǎţişarea mândrǎ,
elegantǎ dar puternicǎ. Cerbul mascul este de talie mare,
greutatea lui variazǎ între 150-300 kilograme, pe când greutatea cuitei este de
numai 80-150 kilograme. Deşi cerbul are o greutate mare aleargǎ în trap cu
gâtul lungit sau în galop cu capul pe spate, astfel cǎ poate alerga mai iute
decât calul. Pieptul cerbului este lat, puternic, cu umeri rǎsǎriţi, gâtul mare
niţel îndoit şi turtit lateral. Capul cerbului este lung cu ochi blânzi şi pǎtrunzǎtori,
iar picioarele subţiri şi uşoare. Coarnele sunt mai mult sau mai puţin
ramificate , cu o lungime de 2 metri, cu crengi, vârfurile lor fiind albe,
strǎlucitoare asemǎnǎtoare fildeşului, cântǎrind 16 kilograme, iar la cerbul
adult coarnele pot avea şi şapte ramificaţii. Greutatea coarnelor nu-l
împiedicǎ la fuga prin pǎdure, ele nu sunt numai podoaba bǎrbǎteascǎ dar sunt
şi o armǎ de apǎrare. Cornele se schimbǎ anual la masculi începând din
luna februarie,la cei mai bǎtrâni, iar în luna aprilie la cei tineri. Aşa cum
se ştie coarnele cu mai multe ramificaţii sunt vestite şi reprezintǎ decoraţia
muzeelor. Cerbul carpatin coabiteazǎ în cârduri, aceste cârduri se formeazǎ
dupǎ boncǎnit, adicǎ dupǎ împerechere, cârdurile de masculi sunt conduşi de un
cerb tânǎr, iar cele de ciute merg separat şi sunt conduse de ciuta cea
mai bǎtrânǎ. În cârdurile ciutelor se aflǎ viţeii şi cerbii de doi ani.
Ciutele nasc dupǎ patruzeci de sǎptǎmâni de sarcinǎ la mijlocul verii
câte unu sau doi viţei. La viţei primul rând de coarne sunt ca nişte suliţe
lungi de douǎzeci-patruzeci centrimetri fǎrǎ rozete, care cad în luna mai a
anului urmǎtor, adicǎ la vârsta de doi ani. Cerbii mai vârstnici sau cei mai
Cerbii mai vârstnici sau cei mai puternici trǎiesc solitari. Cerbul
trǎieşte în interiorul arcului carpatic, în zone bine împǎdurite dar cu multǎ
linişte şi bǎlţi de apǎ pentru scǎldat. Hrana este formatǎ din muguri sau
lǎstare tinere, scoarţǎ de copac, copaci tineri, sau frunze verzi acoperite de
zǎpadǎ, ceea ce face sǎ deterioreze mult pǎdurea.Cel mai mare duşman al
cerbului este omul care prin vânat a reuşit sǎ rǎreascǎ specia sau chiar sǎ-o
stârpeascǎ, dar sǎ nu iutǎm şi de duşmanii de temut ca lupul, râsul şi ursul.
În Germania cerbul a dispǎrut, iar în Scoţia şi Irlanda mai trǎiesc câteva
exemplare. La noi în ţarǎ mai trǎiesc aproximativ treizeci şi şapte mii de
exemplare de cerbi. Coarnele unui cerb din munţi Carpaţi cu o greutate de
treizeci şi trei de kilograme şi patruzeci şi patru ramuri au fost arǎtate de lordul
Powercourt Societǎţii Zoologice din Londra.
Insigna - Centrul principal de transmisiuni
A 50-a aniversare 1948 - 1 oct - 1998
Transmisiunile militare
constituie o importantă armă (specialitate) din cadrul trupelor de uscat ce
asigură legături stabile, secretizate și nesecretizate, prin telefonie, radio,
radioreleu și comunicare date (computere), între toate eșaloanele militare, pe
timp de pace și război, în scopul obținerii victoriei în luptă.
Insigna vânătorească - Cocoșul de munte
Cocoşul de munte trăieşte la noi în ţară pe tot cuprinsul lanţului
carpatin, preferând pădurile de răşinoase sau în amestec cu foioasele. Este o
pasăre greu de văzut în habitatul său natural deoarece este foarte precaută.
„Rotitul”, dansul nupţial al cocoşului de munte – spectaculos printr-un
ansamblu de mişcări şi sunete – are loc pentru atragerea perechii, la începutul
primăverii, singura perioadă de altfel când te poţi apropia de el. Prezenţa lui
în Parcul Natural Bucegi întregeşte tabloul simbolurilor montane alături de
floarea de colţ, capra neagră, ursul brun. Cocoşul de munte este o specie
caracteristică zonelor de pădure de conifere, dense, înalte şi întunecate, dar
care au şi luminişuri deschise. Lungimea corpului este de 54 - 90 cm şi are o
greutate medie de 4300 grame pentru mascul şi până la 2000 grame pentru femelă.
Anvergura aripilor este cuprinsă între 87-125 centimetri. Are un penaj brun
pestriţ. Se hrăneşte cu ace de conifere, muguri şi conuri mici de brad şi
molid, fructe, insecte şi larve. În captivitate trăieşte până la 18 ani. În
perioada împerecherii masculii devin agresivi, putând ataca chiar şi omul. În
timpul rotitului, masculii îşi desfac coada în evantai şi scot sunete puternice
ce atrag femelele. Cuibul este construit pe sol, în locuri camuflate din
pădurea de conifere, într-o adâncitură căptuşită cu vegetaţie. După
împerechere, masculii nu au niciun rol în creşterea puilor. Femela depune de
obicei 5-12 ouă la sfârşitul lui aprilie şi începutul lunii mai, cu o
dimensiune medie de 56,9 x 41,3 milimetri. Incubaţia durează în medie 26-29 de
zile şi este asigurată numai de către femelă. După eclozare, puii îşi părăsesc
cuibul după 24 de ore şi îşi urmează mama. Puii încep să facă salturi în zbor
la 10-14 zile şi devin zburători la circa 25-30 de zile, însă rămân împreună cu
familia până toamna, când formează grupuri mari cu alte familii în vederea
iernării.
Casa de economii și consemnațiuni 1897 - 1997
100 de ani de la punerea pietrei fundamentale a Palatului CEC
În regimul comunist exista o singură
instituție de economisire a banilor, aceasta fiind Casa de Economii și
Consemnațiuni, prescurtat C.E.C.. Încă de pe băncile școlii
copii erau îndrumați să economisească, din puținul lor, pe formularul Foaie
de economii C.E.C.. C.E.C.-ul a promovat mai multe instrumente de
economisire pe formularul Libret de economii C.E.C.. Uneori se acordau
dobânzi un pic mai avantajoase și câștiguri în bani sau alte bunuri
(apartamente, mașini etc) ori se organizau tombole cu câștiguri pentru a atrage
populația spre activitatea de economisire. În programele de radio, televiziune
ori jurnalele cinematografelor deseori se prezentau reclame publicitare pentru
economisire la C.E.C.. Pe coperțile caietelor, pe cutiile cu chibrituri ori pe
alt suport material se prezentau interesante reclame grafice pentru activitatea
de economisire a banilor prin C.E.C.. Sus am postat logo-ul vechi și cel actual
al C.E.C..
Sus am postat un exemplar Foaie de
economie C.E.C., mai multe instrumente de economisire pe Librete de economii C.E.C.
și câteva reclame grafice pentru activitatea de economisire la C.E.C..
________ooOoo________
O OBLIGAȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Obligațiune 3,5% de 100 lei din data 23 iunie 1921
Împrumutul intern PRIMĂRIA ORAȘULUI BUCUREȘTI
Detaliu vignetă de pe o bancnotă americană fantezie
Două detalii vignetă de pe bilete spaniole de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 13.02.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu