În
semn de recunoaștere a importanței familiei regale românești pentru istoria
României atât din punct de vedere politic cât și militar, Romfilatelia i-a dedicat emisiunea de
mărci poștale „Uniformele regalității românești (I)”, introdusă în circulație joi, 5 decembrie a.c., alcătuită din 4 timbre și o
coliță dantelată, reunindu-i pe toți regii României. Promotor și ambasador al țării,
timbrul este mai mult decât un produs, reprezintă imagine, tradiție, istorie,
identitate culturală, iar călătoriile prin intermediul acestui simbol oferă
povești fascinante despre trecut, prezent și de ce nu, despre viitor. Cea mai
nouă emisiune de mărci poștale prezintă o parte impresionantă a istoriei
naționale – respectiv cea a regalității în România și felul în care tradiția
militară s-a împletit cu monarhia. De la instaurarea în România, în anul 1881,
monarhia a fost caracterizată de prezența a cinci simboluri (regalia României):
coroana regală, sceptrul, mantia regală, pavilionul regal și cifrul regal.
Însă, dacă a existat un element specific tuturor reprezentărilor portretelor
Regilor României, acela a fost prezența uniformei regale, purtată cu demnitate
atât de Carol I, de Ferdinand I „Întregitorul”, Carol al II-lea, cât și de
Mihai I. Înscăunarea Regelui Carol I a coincis cu sfârșitul perioadei
uniformelor fastuoase de influență franceză, fiind adoptată o ținută sobră,
economică și mai simplă, nefiind lipsită de eleganță, însă adaptată resurselor
financiare ale României din acea perioadă. De la venirea sa pe tron, Regele
Carol I a adoptat ca îmbrăcăminte oficială uniforma de ofițer, optând și la
întâlnirile particulare cu politicienii români, pentru uniforma militară.
Timbrul
cu valoarea nominală de 3,10 lei îl
ilustrează pe Regele Carol I (1839 – 1914), domnitorul
Principatelor Române (1866) și primul rege al României (1881), membru și
președinte de onoare al Academiei Române. Domnia Regelui Carol I a fost cea mai
lungă din istoria țării. În cei 48 de ani, s-au regăsit acțiunile militare
pentru independența țării, transformarea în monarhie constituțională și
inițierea consolidării statului modern român, acționându-se întotdeauna în așa
fel încât să fie asigurat prestigiul internațional al statului. Domnitorul
Carol I prefera să se afișeze cu uniforma de mică ținută în
aproape toate împrejurările, cu excepția evenimentelor deosebite, când
protocolul impunea purtarea uniformei de mare ținută.
Regele Ferdinand I (1865 –
1927) este
reprezentat pe timbrul cu valoarea nominală de 7 lei.
Suveranul este cunoscut și sub numele de Ferdinand I Întregitorul, Rege al
României Mari („de la Nistru până la Tisa”), precum și membru și președinte de
onoare al Academiei Române. Hotărând să intre în război în anul 1916 de partea
Antantei, a avut un rol deosebit în desfășurarea evenimentelor care au precedat
Reîntregirea Țării și a contribuit decisiv la sfârșitul războiului, în august
1919, când s-au asigurat toate condițiile pentru recunoașterea României Mari. În
timpul domniei sale s-a consolidat statul național unitar român și s-au adoptat
măsuri fundamentale dezvoltării țării, precum votul universal și reforma
agrară. Regele Ferdinand I purta uniforma regală chiar și la întâlnirile
particulare. După război, Regele a adoptat o ținută „civilă” la întâlnirile de
la curte, la ceremoniile oficiale optând pentru ținuta militară.
Timbrul
cu valoarea nominală de 8,50 lei îl
redă pe Carol al II-lea (1893 – 1953), Regele României și membru de onoare
al Academiei Române. Deși a renunțat la prerogativele sale de moștenitor al
Coroanei de câteva ori, iar domnia lui nu a fost lipsită de controverse, în
perioada guvernării sale România a cunoscut cel mai mare avânt economic din
perioada interbelică. Caracterizată prin conflictele permanente dintre rege și
clasa politică, instituția monarhică ajunge să joace rolul cel mai important în
stat, instaurând în România un regim monarhic autoritar, după modelul mai
multor state europene din această perioadă. Perioada în care s-au produs cele
mai mari schimbări a fost în timpul domniei Regelui Carol al II-lea. Încă de
mic, Carol al II-lea a apărut îmbrăcat în uniformă militară, în spiritul
monarhiei din România. La toate ceremoniile oficiale, Regele purta veșmintele
militare, cu bereta și pelerina de mareșal. Fascinat de eleganța uniformelor
militare englezești, Carol al II-lea a modernizat concepția vestimentară a
militarilor români. Modificările cele mai spectaculoase au fost cele din
domeniul ținutelor de gală și de ceremonie, începând cu anul 1930. Abdicarea
Regelui Carol al II-lea a schimbat viziunea asupra uniformelor militare cu cea
abordată de Mareșalul Ion Antonescu și de Regele Mihai I (care a început să
poarte uniformă militară la îndemnul tatălui său, încă din copilărie).
Timbrul
cu valoarea de 11,50 lei îl
înfățișează pe Mihai I (1921 – 2017), ultimul rege al României. Prima sa
domnie a fost inaugurată la vârsta de 6 ani, când tatăl său a renunțat la
prerogativele de moștenitor al Coroanei. A doua domnie a început în unul dintre
cele mai dramatice momente din istoria României, după pierderile teritoriale
din anul 1940. Regele Mihai I a condus țara într-o perioadă critică alături de
Ion Antonescu, general al Armatei Române și președintele Consiliului de
Miniștri. Îndepărtarea lui Ion Antonescu la 23 august 1944 a fost alegerea
Regelui Mihai I, care a ordonat arestarea lui, imediata încetare a colaborării
României cu Puterile Axei și orientarea spre un armistițiu cu Aliații. La 30
decembrie 1947, Regele Mihai I a abdicat, fiind silit să o facă de către
conducerea instaurată de Partidul Comunist Român, care, după trei ani de la
terminarea războiului, acaparase întreaga putere politică în stat. Emisiunea de
mărci poștale este completată de o coliță dantelată omagială ce amintește de
aniversarea a 180 de ani de la nașterea Regelui
Carol I, timbrul coliței înfățisându-l într-o pictură
în care călărește în uniformă militară, având valoarea nominală de 28,50 lei. Pe
plicul „prima zi” este ilustrată pictura „Regele Carol I
cu suita” de Carol Popp de Szathmáry, o cromolitografie din vasta operă a
primului fotograf român de artă.
***
În
data de 15 ianuarie 2020 Romfilatelia a lansat în circulație emisiunea de mărci
poștale Cupluri celebre. Poezia dragostei,
pentru a marca Ziua Culturii Naționale. 15 ianuarie 1850 – o zi și un an
menționate într-un înscris, păstrat la Biserica Uspenia din Botoșani, care
atestă nașterea poetului Mihai Eminescu. 15 ianuarie a devenit Ziua Culturii
Naționale prin decretul prezidențial semnat în data de 6 decembrie 2010. Despre
„Luceafărul poeziei românești” merită să pomenim spusele lui Mircea
Eliade: „Pentru noi, Eminescu nu e numai cel mai mare poet al nostru și
cel mai strălucit geniu pe care l-a zămislit pământul, apele și cerul românesc.
El este, într-un anumit fel, întruparea însăși a acestui cer și acestui pământ,
cu toate frumusețile, durerile și nădejdile crescute din ele”. În
viața marelui poet a intervenit o prezență feminină care i-a marcat puternic
existența. Numele ei este menționat în clar într-o versificare în manieră
folclorică: „Alei Veronică dragă, / Uite frunza cea
pribeagă / E ca viața noastră-întreagă;” Relația de iubire dintre
poet și Veronica Micle (căsătorită la 14 ani cu mai vârstnicul profesor Ștefan
Micle) este confirmată de spusele Virginiei Micle (fiica Veronicăi): „Mama a iubit pe Eminescu cu o
iubire nemărginită”.
Născută pe 22 aprilie 1850 la Năsăud, Veronica devine soția profesorului Micle
în anul 1864, cu care va avea două fete, Valeria și Virginia, născute în anul 1866
și respectiv 1868. În anul 1872 cei doi viitori iubiți se întâlnesc la Viena,
unde Eminescu era student la filozofie, ocazie cu care se înfiripă o idilă ce
avea să fie transformată într-o pasiune însoțită de mai multe despărțiri și
reîmpăcări.
Deși se vorbește mai mult despre faptul că relația amoroasă dintre
Eminescu și Veronica ar fi debutat în anul 1879 după moartea profesorului
Ștefan Micle, există susțineri solide că o primă întâlnire pasională a avut loc
în februarie 1876, când soțul Veronicăi era plecat din Iași. Multe poezii apar
imediat după această dată: Iubind în Taină, Ce șoptești atât de tainic, Zadarnic șterge vremea, Venin și Farmec, Gelozie etc.
După august 1879, flacăra pasiunii adaugă noi poezii: Ah, Cerut-am de la zodii, Dormi, Tu mă privești cu mari ochi ș.a. După moartea lui
Ștefan Micle (1879) se reia legătura dintre cei doi, după ce în ciorna
scrisorii de condoleanțe Eminescu scria: „viața mea, ciudată și azi și
neexplicabilă pentru toți cunoscuții mei, nu are nici un înțeles fără tine”. Puțini
știu că Eminescu era și foarte gelos, motiv pentru care au apărut dese rupturi
ale relației dintre cei doi iubiți. El dorea absolutul, o iubire exclusivă și
îl deranjau toate speculațiile care făceau referire la infidelitățile
Veronicăi. În
1883, a debutat boala care avea să-i fie fatală, șase ani mai târziu, lui Mihai
Eminescu. Diagnosticul pus atunci de medicii de la Sanatoriul doctorului Șuțu,
din București, a fost „psihoză maniaco-depresivă”. A fost trimis de medici la
tratament la Viena, apoi prin Italia, revenind în Iași abia peste un an. Au
urmat luni întregi de tratamente și recuperare, iar în 1887 a ajuns în grija
surorii sale, Henrieta, la Botoșani. În tot acest timp, Veronica, mutată la
București împreună cu copiii, încerca să-l convingă să revină în Capitală,
pentru a fi mai bine îngrijit. A reușit să-l facă să vină la București abia în
aprilie 1888. Târziu, în dimineața zilei de 15 iunie 1989, poetul se stingea în
sanatoriul doctorului Șuțu. Ultima
dată Veronica își vede iubitul în vara anului 1888. Starea poetului se
înrăutățește și din cauza unui tratament medical, dacă nu rău intenționat, cel
puțin neadecvat. Veronica nu vrea să-l vadă în această stare, ci să-l păstreze
în amintire pe Eminescu aflat în „cea mai splendidă epocă a
vieții sale intelectuale. Și așa sunt fără nici o lege și fără nici un
Dumnezeu, să-mi rămâie cel puțin acela al poeziei, care pentru mine s-a fost
întrupat în ființa lui Eminescu”. Veronica nu l-a putut uita,
luându-și viața la data de 4 august 1889. Sinuciderea, urmare a unei otrăviri
cu arsenic, s-a petrecut la Mănăstirea Văratec, unde se retrăsese. O sinucidere
premeditată, la fix 50 de zile după moartea iubirii sale, Mihai Eminescu. Nici
unul dintre personaje nu a renunțat în timpul marcat de iubire la
individualitatea proprie, dar miraculos, au acceptat individualitatea senzuală
a celuilalt. În ciuda suișurilor și coborâșurilor din relația lor sentimentală
s-au iubit cu adevărat, cu intensitate, disperare și teamă. Veronica Micle a
avut un loc unic în viața lui Eminescu, manifestându-se ca un imbold în creația
eminesciană, dovadă care este oferită de minunatele poezii de dragoste semnate
de „poetul nepereche”, din ciclul Veronian. Pe
timbrele cu valoarea de 5 lei și
respectiv 11,50 lei sunt reproduse
în prim plan portretele celor doi îndrăgostiți, Mihai Eminescu și
Veronica Micle. Aceste
portrete, individual evidențiate în compoziția grafică a timbrelor sunt
acompaniate de sufletul pereche, prezentat în oglindă în varianta alb-negru. Pe
colița nedantelată a emisiunii, cu valoarea nominală de 28,50 lei, se regăsește timbrul ce ilustrează
ambele jumătăți ale acestei romantice iubiri împreună cu poezia „Dormi” de Mihai Eminescu și o ilustrație simbol
a celor doi îndrăgostiți realizată de Ligia Macovei.
Veronica
Micle, nume de fată Câmpeanu, (născută la data de 22 aprilie 1850 în
Năsăud şi decedată la data de 3 august 1889 la Văratec) a fost o poetă română.
A publicat poezii, nuvele şi traduceri în revistele vremii şi un volum de
poezii. E cunoscută publicului larg în special datorită iubirii care a legat-o
de poetul naşional Mihai Eminescu.Tatăl ei, Ilie Câmpeanu, a murit înainte de
naşterea fiicei sale, iar mama, Ana, s-a mutat în 1850, împreună cu cei doi
copii, la Târgu Neamţ, iar în 1852 se stabileşte în Iaşi. După cursurile
primare Veronica se înscrie la Şcoala Centrală de fete pe care o absolvă în
1863 cu calificativul „eminent”. La examenul de absolvire din comisie făceau
parte, printre alţii, Titu Maiorescu şi Ştefan Micle, viitorul ei soţ, atunci în
vârstă de 43 de ani. La 7 august 1864 se căsătoreşte cu Ştefan Micle care pe
atunci era profesor universitar, iar mai târziu a rector al Universităţii din
Iași. În anul 1866 se naşte primul copil al soţilor Micle, Valeria, pe care
mama ei o alinta „Greiere”, iar în 1868 se naşte Virginia Livia, alintată
„Fluture”. În 1869 contribuie la înfiinţarea şi bunul mers al unei şcoli
profesionale de fete, se implică în îndrumarea unor şcoli de fete din Iași şi începe să fie activă în viaţa
literară. În primăvara anului 1872 face o călătorie la Viena pentru un
tratament medical, ocazie cu care îi este prezentat Mihai Eminescu. La 1
septembrie 1874 Eminescu e numit director al bibliotecii Centrale din Iași. Va
locui aici până în octombrie 1877, timp în care are cu Veronica o relaţie
tumultoasă. În 1875 Ştefan Micle e îndepărtat de la conducerea Universității şi
numit director al Şcolii de Arte şi Meserii, în localul căreia s-a mutat
împreună cu familia. În timpul Războiului de independenţă a fost soră de
caritate, a făcut parte din „Comitetul central pentru ajutorul oastaşilor
români răniţi” şi i-a ajutat cu bani pe invalizi să se întoarcă pe la casele
lor. La 4 august 1879 moare soţul ei, Ştefan Micle. Rămasă văduvă Veronica reia
legătura cu Eminescu. Cei doi încearcă, fără să reuşească, să-şi întemeieze o
familie. În 1886 Veronica locuieşte la Bucureşti, la fiica sa, Valeria,
studentă la Conservatorul din Bucureşti.. Cealaltă fiică îmbrăţișează cariera
tatălui său şi devine profesoară de fizică. Veronica donează casa din Târgu
Neamţ, moştenită de la mama ei, Mănăstirii Văratec. La 3 august 1889 se
sinucide cu arsenic la Mănăstirea Văratec.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL DÂMBOVIȚA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Primăria municipiului Târgoviște - România
Târgovişte,
fosta capitala a principatului Ţării Româneşti, este înzestrat cu o pereche de
impresionante clădiri publice în stilul Beaux Arts, datând din perioada La Belle Époque: Primăria,
împreună cu Muzeul de Artă, unde a funcţionat cândva
vechea prefectură. Stilul s-a propagat
prin intermediul instituţiei academice École des Beaux-Arts din Paris, având o
influenţă uriaşă în lume, fiind în special potrivit pentru edificii publice sau
private grandioase. Ambele monumente arhitecturale din Târgovişte, menţionate
aici, sunt opera arhitectului (unele surse îl desemnează ca antreprenor
constructor) Giovanni Baldassare Vignossa (am găsit, în şase surse, diferite
feluri de scriere a acestui nume, optând pentru forma de faţă) şi a artistului
decorator Giovanni Battista del Basso.
Aceştia au făcut parte din cel de-al
“doilea val” de constructori, arhitecţi şi artişti italieni activi în ţară,
care au contribuit în mare măsură la ridicarea mediului construit a ceea ce
este acum arhitectura României. “Primul val” de italieni (veneţieni în special)
a fost activ la sfârşitul sec. 17 – începutul sec. 18, în timpul domniei
Prinţului Constantin Brâncoveanu, contribuind la fundamentarea stilului
brâncovenesc, precursor şi sursă de inspiraţie al celui neoromânesc din
perioada modernă.
Un al “treilea val” s-a desfăşurat în perioada interbelică,
atunci când companii de construcţii şi birouri de arhitectură italiene au
contribuit la realizarea arhitecturii Art Deco a Bucureştiului şi din restul
ţării. Cel de-al “patrulea val” a început în timpul ultimei decade, odată cu
boom-ul de construcţii şi imobiliar ce a avut loc pe aceste meleaguri, unde
antreprenorii de construcţii italieni sunt printre cei mai activi în acest
domeniu. Fotomontajul de mai sus şi fotografiile care urmeaza, prezintă din
diferite unghiuri primăria din Târgovişte (constructie inaugurată în 1897). Îmi
plac proporţiile echilibrate ale clădirii şi aerul de convivialitate al
acesteia, caracteristici potrivite rolului primăriei în cadrul comunităţii.
Un
foarte curios element în cadrul bogatei panoplii decorative a clădirii este
tema rozei vânturilor (un detaliu arhitectural ornamental rar folosit în
România) de pe vârful turnului, o balenă cu o coroană pe cap, ansamblu redat
mai degraba in stil Art Nouveau, care face un contrast captivant cu mediul
acestui oraş situat la poalele Carpaţilor Meridionali, departe de mări şi
oceane. Ceasul clădirii ocupă frontonul acesteia, avand o excelenta
vizibilitate din piata publica, si pare a conserva cadranul şi limbile
originale, inclusiv din mecanismul de sec. 19, judecand dupa tureta cu clopot
de deasupra arcului de fronton. Este încadrat de doi grifoni din zinc de
sorginte clasică, ce simbolizeaza autoritatea. Frontonul este de factură
renascentistă, imbinarea celor două tipuri de design, constituind esenţa
arhitecturii de stil Beaux Arts.
Ceasurile publice de epoca, ce constituie
importante puncte de focus pentru comunitate, au fost şi sunt încă printre
principalele victime ale valului de renovări şi reparaţii abuzive de clădiri
monument din ultima decadă şi ceva, unde, ca o regulă în România, nu se face
apel la istorici de arhitectură.
Bucureştiul de exemplu fiind vaduvit de
un număr important de orologii, înlocuite cu dispozitive electronice fără
identitate, atât de pe edificiile de epocă din proprietatea statului, cât şi
ale celor ocupate de mari companii. Este meritul edililor din Târgovişte de a
conserva acest important element arhitectural şi clădirea primăriei în
ansamblul ei, care în interior este un alt capitol fascinant de design Beaux
Arts, şi de a păstra din identitatea arhitecturala atat de mult asaltată şi
distrusă în alte oraşe în anii de la căderea comunismului. (articol preluat de la Valentin Mandache). Primăria
municipiului Târgoviște este situată pe Bulevardul Revoluției, la nr. 1-3.
Insigna - A.J.V.P.S. - Dâmbovița
(Asociaţia Generală a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi)
Asociaţia Generală
a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi din România (AGVPS) este persoană juridică
de drept privat şi de utilitate publică, care reprezintă, în plan intern,
interesele a peste 150 de asociaţii afiliate, în care sunt înscrişi peste 90%
din vânătorii români şi peste 80% din pescarii cu domiciliul sau rezidenţa în
România, iar în plan extern, interesele tuturor vânătorilor şi pescarilor
sportivi din ţara noastră. Sus am postat logo-ul AGVPS din România. Data de 5 iunie
1919 reprezintă momentul constituirii „Uniunii Generale a Vânătorilor”, iar cea
de 26 mai 1922, data de naştere a „Uniunii Generale a Vânătorilor din România”.
Această formă de organizare a suferit mai multe transformări și convulsii până
să ajungă la formatul de astăzi. Au fost perioade când au existat și
organizații paralele în acest domeniu de activitate.
Insigna - Crizantema de Aur
Festivalul concurs de romanțe - Târgoviște
Festivalul
național de romanțe „Crizantema de Aur” este un eveniment
muzical ce are loc an de an, începând cu anul 1967, în Târgoviște. Evenimentul este organizat de către Primăria Municipiului Târgoviște, Consiliul
Local Târgoviște, Consiliul Județean Dâmbovița, Centrul pentru Cultură
Tradițională Dâmbovița și Casa de Cultură „I. G. Vasiliu”. Sus am postat un
afiş al festivalului din anul 2012.
Insigna - Radio Minisat - Doar pentru voi!
Târgoviște - 98,5 FM; Moreni - 67,58 FM
Radio MINISAT Târgoviște
este un radio cu acoperire locală ce are sediul în Strada Aviator Niegel, nr.
2, municipiul Târgoviște. Primul radio privat din Dâmboviţa, lansat
în eter pe 15 martie 1995, Radio MINISAT a devenit în timp, prin calitatea
programelor sale şi prin evenimentele pe care le-am organizat, un
adevărat brand târgoviştean. Atributele brandului Radio MINISAT sunt actual, inventiv,
dinamic, distractiv. Acest radio a organizat ani la rand concerte de
pomină cu cele mai tari trupe, cei mai tari artisti si cel mai numeros public.
Radioul a desfășurat nenumărate campanii, unele mai inovatoare ca altele, a
organizat super petreceri în cluburi și s-a raliat unor initiative locale demne de toată
lauda. Radio MINISAT este liderul de necontestat al presei audio dâmboviţene.
Permanent conectat la dorinţele ascultătorilor, întotdeauna sensibil la
realităţile comunităţii în care este perfect integrat, Radio MINISAT reprezintă
vocea la unison a sutelor de mii de ascultători acordaţi pe frecvenţa care le
aduce in viaţă ritm, culoare şi veselie. Cele cinci frecvenţe pe care le
deţinem la Târgovişte, Moreni, Găeşti, Titu şi Moroeni ne permit să acoperim
toată suprafaţa judeţului, ba chiar si o parte din Valea Prahovei prin
frecvenţa de la Predeal. Radioul poate fi ascultat și pe internet.
Insigna - 1894 - 1984 Titu - Târgoviște - CFR - 100 ani
(Căile ferate române)
Titu este un oraș din județul
Dâmbovița, care include și satele: Fusea, Hagioaica, Mereni, Plopu și Sălcuța.
Orașul Titu este situat în partea de sud a României și a județului Dâmbovița,
aproximativ la 50 km nord-vest de capitala țării. Gara Titu este un nod
feroviar pe liniile secundare de la nord-vest de București. Aici se
intersectează linia București – Pitești cu linia ce duce spre Târgoviște
și Pietroșița. Orașul Titu este traversat de șoseaua națională DN7 care
leagă Bucureștiul de Pitești. La recensământul din anul 2011 orașul număra
9658 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre
care: români – 92,9%, romi – 3,43% și restul – necunoscută sau altă etnie.
Structura confesională a populației orașului Titu astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 94,62% și restul – nedeclarată sau altă religie.
Căile
Ferate Române (C.F.R.) este compania națională de
transport feroviar a României. CFR administrează infrastructura,
transportul de călători și marfă pe calea ferată din țară. Rețeaua este
integrată semnificativ cu alte rețele feroviare europene, oferind servicii
paneuropene de transport de pasageri și marfă. CFR, ca instituție, a fost
fondată în anul 1880, după ce prima cale ferată pe teritoriul actual al
României a fost deschisă în anul 1854. Sus am postat logo-ul Companiei
naţionale CFR. Compania națională CFR se compune din opt Sucursale
Regionale de Cale Ferată, cu sedii în București, Craiova, Timișoara, Cluj,
Brașov, Iași, Galați și Constanța. În cadrul programului de restructurare a
Companiei naționale CFR se are în vedere o organizare nouă, pe patru regionale,
prin desființarea regionalelor CFR Galați, Constanța, Craiova și Brașov.
Biserica Stelei
Biserica Viforâta
Cetatea
Palatul administrativ
Casa de cultură
Curtea domnească
Comandamentul Diviziei
Liceul militar Mănăstirea Dealu
Palatul Poștei
Podul Mihai Bravu
Prefectura
Gara
Gimnaziul Văcărescu
Magazinul Muntenia
Catedrala mitropolitană
Muzeul de Istorie
Muzeul Poliției
Poarta București
Turnul Chindia
Dâmbovița este un județ din regiunea Muntenia, România, cu reședința
în municipiul Târgoviște. Județul are o suprafață de 4054 kilometri
pătrați (1,7 % din suprafața țării) și numără aproximativ 502000 de
locuitori, fiind situat în partea central-sudică a țării,
suprapunându-se bazinelor hidrografice ale râurilor Ialomița și Dâmbovița.
Altitudinea maximă se înregistrează în Vârful Omu (2505 metri) din
Munții Bucegi, iar cea minimă de cca 120–125 metri, în Câmpia Titu.
Unitățile administrativ-teritoriale ale județului sunt: 2 municipii –
Târgoviște și Moreni, 5 orașe – Găești, Pucioasa, Titu, Fieni și Răcari,
precum și 81 de comune, cu 361 de sate. Sus am postat stema și harta județului
Dâmbovița iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură dâmbovițene, din vremuri diferite, dar și alte frumoase locuri de vizitat în acest
județ.
Cabana Bolboci
Gara Doicești
Casa de cultură - Găiești
Vedere - Ocnița
Sanatoriul - Moroieni
Mănăstirea din Peștera Ialomiței
Tabăra Vânătorul
Cheile Zănoagei
Cheile Tătarului
Cabana Padina
Cabana Zănoaga
Cheile Orzei
Cascada 7 Izvoare
Cascada Obârșiei
Căminul cultural Stan Rizescu - Brănești
Banca Populară - Cornățel
Atelierul Societății internaționale Schela-Mare - Gura Ocniței
Pulberăria - Lăculețe
Popasul turistic - Moroeni
Colonia Societății Astra Română - Schela Ochiuri
Biserica - Priboiu
Gara - Pucioasa
Pavilionul de dans - Pucioasa
Salutări Târgoviște - Pucioasa
Hotelul Ceres - Pucioasa
Mănăstirea Bunea - Băile Vulcana
Monumentul eroilor - Branesti
Vederi - Pietroșița
Primăria - Pucioasa
___________ooOoo___________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Titlu de două acțiuni la purtător
valoare nominală lei 1000 - anul 1939
Societatea anonimă BANCA POPULARĂ DIN PITEȘTI
Detaliu vignetă de pe o bancnotă americană fantezie
Câteva vignete de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 12.02.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu