Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură dar și trimiteri poștale ilustrate din vremuri diferite din
localitatea olandeză EZINGE, municipalitatea WINSUM,
provincia GRONINGEN.
Parcul
Școala
Biserica
O intrare în localitate
Fabrica de lapte
Biserica medievală
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
___________xxx___________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE DIN
JUDEȚUL BISTRIȚA-NĂSĂUD
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Reuniunea de cântări și muzică "Iacob Mureșanu"
1878 - 1978 Năsăud
Insigna de mai sus
a fost bătută în anul 1978 pentru a marca centenarul formației de muzică clasică “Reuniunea
de cântări și muzică Iacob Mureșianu” din municipiul Bistrița.
Insignă schlaraffia - Nossen
Schlaraffia a fost o uniune socială,
fondată la Praga în anul 1859, care propăvăduia prietenie masculină, umorul și
arta în limitele formei tradiționale, cu excluderea totală a politicii.
Devizele uniunii au fost: In arte volputas (în latină) și In der Kunst liegt
Veergnugen (în germană) ceea ce în românește ar putea însemna aproximativ –
Arta este plăcere. Simbolurile uniunii sunt: UHU – bufnița vultur, ce simbolizează înțelepciunea virtutea și
umorul; LULU
(ludum ludate- tradus Joacă jocul!), care este salutul
membrilor folosit ca aprobare sau laudă și ULUL – strigăt de respingere și de
reproș. În lumea Schlaraffia se foloșește limba convențională
Schlaraffenlatein. Redarea anilor se făcea prin reducere cu 300 pentru a da
activității un iz medieval – de vechime. Unitățile locale (localități propriu
zise) purtau denumirea de REYCH și erau numerotate în ordinea înființării:
Nr.100
– Timișoara – TEMESIA (1889 – 1939)
Nr.170
– Sibiu – VILLA
HERMANNI (1909 - 1939)
Nr.220
– Cluj – CALUDIOPOLIS (1921 - 1941)
Nr.254
– Bistrița – NOSSEN (1925 - 1941)
Nr.259
– București – VILLA BUCURIANA (1926 - 1936)
Nr.290
– Brașov – CORONA (1930 - 1939)
Insigna - Mărul de aur - Bistrița 1983
Insigna de mai sus
s-a bătut cu ocazia Festivalului de
satiră și umor ”Mărul de Aur”, organizat
de Primăria Bistrița prin Centrul Cultural Municipal și Casa de Cultură a
Sindicatelor, ediția din anul 1983. “Mărul de Aur” este un act cultural
emblematic pentru Bistrița, un eveniment devenit tradiție.”Mărul de Aur” aduce
an de an zâmbetul pe buze și veselie” la Bistrița. În anul 2019 a avut loc
ediția a XXXV-a festivalului bistrițean.
Batalionul 812 Infanterie "Șoimii Carpaților" - Bistrița
Batalionul 812
Infanterie “Șoimii Carpaților” este
o unitate militară a Armatei Române, înființată
în data de 27 februarie 1995 și dislocată în garnizoana Bistrița, județul
Bistrița Năsăud.
Această unitate
face parte din Brigada 81 Mecanizată “General Grigore Bălan” dislocată tot în
garnizoana Bistrița. Sus am postat logo-ul, fanionul și steagul de identificare
al Batalionului 812 Infanterie "Bistrița".
Expoziția filatelică națională
Filex Transilvanica 8 oct.'94 Bistrița 730
Filatelia poate fi definită ca studiul şi
colecţionarea produselor filatelice, în special a timbrelor. Dar filatelia
înseamnă mai mult decât o simplă preocupare pentru frumos. Provocare,
informaţie, prietenie şi amuzament sunt doar câteva din caracteristicile unuia
dintre cele mai populare hobby-uri din lume, filatelia. De peste 150 de ani,
colecţionarea timbrelor este una din preocupările familiilor regale, vedetelor
de film, celebrităţilor din lumea sportului şi a altor persoane din viaţa
publică.
Filatelia este un hobby foarte personal, iar popularitatea sa este
determinată de faptul că este flexibil faţă de necesităţile colecţionarului.
Înainte de apariţia mărcii poştale, costurile livrării scrisorilor erau
achitate de destinatar. Realizarea primelor mărci poştale a revoluţionat
serviciile poştale deoarece funcţia de bază a timbrelor o reprezintă
plata în avans a unui serviciu poştal. De-a lungul timpului, această funcţie
s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi principiu. Mărcile poştale
îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o anumită valoare pentru o
plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de celebrare şi promovare a
patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai presus de orice, marca
poştală este un veritabil ambasador al istoriei, culturii şi civilizaţiei
umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă libertate de mişcare şi
posibilitatea de a transmite informaţii în toate colţurile lumii.Timbrul capătă
valoare în ochii privitorului fiind totodată o plăcere pentru ochi, prin
frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de tipărire dar şi un studiu al
istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi, deoarece îţi poate dezvălui
detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar mai ales drumul parcurs de
un plic până la destinaţie. Primul timbru din lume a apărut în Marea Britanie şi s-a numit Penny
Black.
Optsprezece ani mai târziu, la 15 iulie 1858 a apărut prima emisiune de
mărci poştale româneşti intitulată Cap de bour. Emisiunea a fost
tipărită în Moldova şi reproduce semnul heraldic de pe stema statului.
Prima emisiune de mărci poştale din spaţiul românesc este formată din patru
valori: 27, 54, 81 şi 108 parale.Colecţionarea mărcilor poştale a avut un
puternic impact in ţara noastră. Acest hobby european a ajuns în spaţiul
românesc în jurul anului 1865, în perioada de domnie a lui Alexandru Ioan Cuza.
În acea perioadă, colecţionarii individuali sau comercianţii de tutun vindeau
primele noastre mărci poştale: Cap de Bour, Principatele Unite sau Cuza. Nevoia
de comunicare între colecţionarii de timbre a dus la organizarea lor în diverse
societăţi şi cluburi filatelice, acestea având o activitate intensă, în special
la începutul secolului al XX-lea.Astăzi, timbrul reprezintă, alături de drapel,
imn, stemă şi monedă unul dintre simbolurile noastre naţionale.
Pe
latura nordică a vechiului centru al municipiului Bistriţa, pe Strada Dornei, între
nr.13 şi 24, vis a vis de Biserica Evanghelică, se întinde "Sugăletele", monument – emblemă al Bistriţei, construit
aproximativ între anii 1480–1550. Numele
de Sugălete ar proveni de la unitatea de măsură utilizată în acele vremuri
pentru grâne, adică găleata, a cărei formă este sugerată şi de bolţile
porticului. Realizat dintr–un şir de clădiri
alăturate, cu parter şi etaj, complexul prezintă la stradă, o impresionantă
galerie de arcade semicirculare, cu 20 de bolţi, majoritatea (de la nr. 13 –
21) în ogive, sprijinite de 21 stâlpi masivi de piatră. parterul acestor
clădiri cuprinde o intrare carosabilă plasată lateral şi mai multe camere ce
serveau ca ateliere, depozite şi prăvălii. Porticul unitar de la stradă asigură
desfacerea mărfurilor şi circulaţia ferită de intemperii pe timp nefavorabil. Și
în trecut zona era destinata negustoriei si depozitarii marfurilor celor care
faceau comert de tranzit. Etajul clădirilor, inovaţie
arhitectonică introdusă la Bistriţa în anul 1480, ca urmare a restrângerii
spaţiilor construibile după înconjurarea oraşului cu ziduri, servea pentru
locuinţe. Parterul era legat de etaj prin scări interioare largi, cu rampe
cotite, comode, unele dintre ele chiar fastuoase. Complexul, renovat în ultimii
ani, cu faţada zugrăvită după un minuţios studiu de culoare şi cu spaţiile de
la parter ocupate de prăvălii ce amintesc de vechile îndeletniciri ale
bistriţenilor, prezintă şi alte elemente demne de a fi semnalate. În prima casă
dinspre răsărit şi–a avut sediul prima farmacie din oraş, numită "La
vulturul negru", atestată documentar în anul 1516. Astfel, la nr.13,
reţine atenţia un impresionant portal din piatră în arc frânt. În partea
superioară a ancadramentului, într–o nişă cu margini în relief, se află un
însemn heraldic, ce face referire la destinaţia clădirii (Casă Parohială), o
stea cu şase colţuri, semilună în forma unei măşti umane şi anul 1480, scris în
grafia veche (gotică). La etaj, spre stradă, aceeaşi clădire are încastrată
statuia Sfântului Nicolae, la care se remarcă o minuţioasă şi reuşită redare a
detaliilor. La nr.15, bolta ogivală de la intrare are un frumos disc de
încheiere lucrat în stil renascentist. Din intrarea carosabilă, pe o scară
monumentală de piatră, se urcă la etajul locuinţei unuia dintre fruntaşii
bisericii de la sfârşitul secolului al XV-lea, Petermann. Aici, între două camere,
uşa despărţitoare are un excepţional ancadrament, cu baghete cu colţuri
rotunjite, marcate de câte un herb. Anul 1480, anul executării lucrării, este
sculptat cu litere gotice în partea de sus a ancadramentului. Câmpul
scuturilor, care împodobeşte colţurile, înfăţişează în dreapta, stema oraşului,
steaua cu şase colţuri, semiluna şi onomasticul Petermann scris cu litere
gotice. Uşa de stejar, de mare frumuseţe şi rafinament, prin bogata ei
decoraţie în stil gotic târziu, se păstrează la Complexul Muzeal Judeţean
Bistriţa–Năsăud. Complexul arhitectural este compus din 9 case comune tipice
locului și timpului cînd au fost construite, Parohia evanghelică, Casa adunării
preoților “Kapitelhaus”, Casa Paterman și Galeriile de artă (Atelierele UAP -
Filiala Bistrița).
Biserica evanghelică, aflată în centrul municipiului Bistrița, este un monument de arhitectură reprezentativ pentru tranziția de la stilul gotic la cel al renașterii în Transilvania. Cu o înălțime a turlei de 75 de metri, biserica se află pe locul al 5-lea între bisericile din România. Sub zidurile actualei biserici se află fundațiile lăcașului de cult ridicat de primii coloniști sași. Cel dintâi paroh atestat documentar a fost Johannis plebanus de Bystricia care figurează în registrele de evidență ale dijmelor papale pe anii 1332 – 1333. Prosperitatea economică datorată unei activități meșteșugărești și comerciale tot mai active, precum și înlesnirile majore acordate bistrițenilor de către regina Elisabeta, mama împăratului Sigismund de Luxemburg, au încurajat cetățenii să înalțe o nouă biserică. Zidirea noii biserici, în a doua jumătate a secolului al XIV-lea, a dus la ridicarea unei bazilici romanice cu trei nave, având un cor poligonal și două turnuri ce flancau intrarea principală a peretelui nordic al corului, ce va fi lărgită după mijlocul secolului al XVI-lea. Într-o a doua etapă, biserica a fost reconstruită în stilul unei bazilici gotice: navele sunt despărțite prin stâlpi octogonali, care au luat, odată cu refacerea bolților din veacul al XVI-lea, în partea superioară o formă cilindrică. În biserică și în cimitirul perimetral au fost ridicate mai multe altare și capele amintite în documentele vremii. Un exemplu în acest sens este un altar închinat apostolilor Petru și Pavel, ce a fost ridicat în biserică la 1499. O a treia etapă de construcție începe în 1475 și este finalizată în 1520. Biserica devine o biserică hală în stil gotic. Așa cum figurează în planurile mai vechi ale orașului, avea o incintă de zid pe al cărui traseu va începe în anul 1487 edificarea unui turn de apărare și supraveghere a orașului. Includerea turnului în corpul bisericii va duce la demolarea turnului nordic și ridicarea unui turnuleț cu scară în spirală prin care se asigură un acces independent spre turnul nou construit. Între acesta și turnul orașului s-au păstrat două ferestre din vechea fațadă din secolul al X-lea. În 1478, după demolarea unuia dintre cele două turnuri ale bazilicii romanice, s-a început construirea, alături de turnul păstrat, a unui nou turn care era inițial plasat în afara zidurilor bisericii și care va fi legat, prin lucrări de zidărie și tâmplărie, abia în 1487. De la început, turnul a aparținut orașului, rolul lui fiind preponderent acela de pază și supraveghere în vremuri de primejdie, dar mai ales ca loc de observare a izbucnirii unor incendii. Turnul a fost construit în mai multe etape: în 1487 s-a ajuns până la mijlocul etajului al doilea, după cum arată cifra 1487 săpată pe peretele exterior nordic, anul 1509 este săpat apoi la marginea superioară a peretelui nordic la etajul trei, la nivelul patru este înscris anul 1513, iar la etajul ultim al cincilea este menționat anul 1519, deși lucrările vor fi finalizate, așa cum reiese din registrul de socoteli al Primăriei, abia în 1544. Concomitent a fost montat în turn un ceas care la 1521 era în reparație și căruia, la 1570 i se vopsea cadranul și i se aureau limbile pentru o mai bună vizibilitate. În timpul marelui incendiu din 1857, turnul a ars fiind apoi refăcut în partea superioară. Cu acest prilej, în 1861, a fost montat și ceasul aflat în uz astăzi. În paralel cu lucrările de edificare a actualului turn au loc și lucrări de renovare a restului bisericii ale cărei nave sunt consolidate și completate cu portalurile bipartite de pe laturile de nord și sud specifice goticului târziu, iar corul amplificat. În anul 1533, episcopul Transilvaniei răspunde pozitiv dorinței enoriașilor din Bistrița de refacere a bisericii. În această etapă constructivă vechiul plan bazilical face loc unei desfășurări planimetrice de tip hală. Pentru finalizarea acestor lucrări se încheia, la 17 ianuarie 1560, un contract între consiliul orășenesc și arhitectul Petrus Italus, originar din Lugano, pentru refacerea și consolidarea bisericii parohiale, în valoare de 3000 de florini. Încheiate în anul 1563, după cum consemnează și inscripția de pe aticul portalului vestic, lucrările meșterului elvețian au încorporat în structura și aspectul bisericii parohiale din Bistrița elemente noi ale limbajului plastic renascentist. Cu această ocazie, fațada vestică se schimbă fundamental prin construirea unui pilon de zidărie de dimensiuni impresionante care își are corespondența în spațiul polonez - de unde și denumirea de atic polonez. În anii următori biserica nu mai cunoaște refaceri majore, dar în urma incendiului din 1857, când este distrus acoperișul și ceasul turnului, va fi refăcut ultimul etaj al acestuia în stilul neogotic. Ultima renovare a monumentului s-a realizat în 1926 după planurile arhitectului Hermann Phleps din Danzig. Atunci a fost zugrăvit în culoarea actuală interiorul și a fost introdusă lumina electrică. Datorită unor fonduri proprii, a unor donații substanțiale ale foștilor locuitori ai Bistriței, fațada de vest a putut fi consolidată și parțial renovată. În timp, turnul bisericii a fost renovat și deschis publicului. Accesul în turn se făcea cu ajutorul unui lift modern, după un anumit program. Stranele Bisericii Evanghelice din Bistrița sunt o capodoperă a mobilierului renascentist din Transilvania. Ele au fost realizate de meșterul Johannes Begler în secolul al XVI-lea. Stranele de la Bistrița sunt prevăzute cu un amplu coronament în formă de baldachin și sunt decorate cu intarsia geometrice.
Biserica evanghelică, aflată în centrul municipiului Bistrița, este un monument de arhitectură reprezentativ pentru tranziția de la stilul gotic la cel al renașterii în Transilvania. Cu o înălțime a turlei de 75 de metri, biserica se află pe locul al 5-lea între bisericile din România. Sub zidurile actualei biserici se află fundațiile lăcașului de cult ridicat de primii coloniști sași. Cel dintâi paroh atestat documentar a fost Johannis plebanus de Bystricia care figurează în registrele de evidență ale dijmelor papale pe anii 1332 – 1333. Prosperitatea economică datorată unei activități meșteșugărești și comerciale tot mai active, precum și înlesnirile majore acordate bistrițenilor de către regina Elisabeta, mama împăratului Sigismund de Luxemburg, au încurajat cetățenii să înalțe o nouă biserică. Zidirea noii biserici, în a doua jumătate a secolului al XIV-lea, a dus la ridicarea unei bazilici romanice cu trei nave, având un cor poligonal și două turnuri ce flancau intrarea principală a peretelui nordic al corului, ce va fi lărgită după mijlocul secolului al XVI-lea. Într-o a doua etapă, biserica a fost reconstruită în stilul unei bazilici gotice: navele sunt despărțite prin stâlpi octogonali, care au luat, odată cu refacerea bolților din veacul al XVI-lea, în partea superioară o formă cilindrică. În biserică și în cimitirul perimetral au fost ridicate mai multe altare și capele amintite în documentele vremii. Un exemplu în acest sens este un altar închinat apostolilor Petru și Pavel, ce a fost ridicat în biserică la 1499. O a treia etapă de construcție începe în 1475 și este finalizată în 1520. Biserica devine o biserică hală în stil gotic. Așa cum figurează în planurile mai vechi ale orașului, avea o incintă de zid pe al cărui traseu va începe în anul 1487 edificarea unui turn de apărare și supraveghere a orașului. Includerea turnului în corpul bisericii va duce la demolarea turnului nordic și ridicarea unui turnuleț cu scară în spirală prin care se asigură un acces independent spre turnul nou construit. Între acesta și turnul orașului s-au păstrat două ferestre din vechea fațadă din secolul al X-lea. În 1478, după demolarea unuia dintre cele două turnuri ale bazilicii romanice, s-a început construirea, alături de turnul păstrat, a unui nou turn care era inițial plasat în afara zidurilor bisericii și care va fi legat, prin lucrări de zidărie și tâmplărie, abia în 1487. De la început, turnul a aparținut orașului, rolul lui fiind preponderent acela de pază și supraveghere în vremuri de primejdie, dar mai ales ca loc de observare a izbucnirii unor incendii. Turnul a fost construit în mai multe etape: în 1487 s-a ajuns până la mijlocul etajului al doilea, după cum arată cifra 1487 săpată pe peretele exterior nordic, anul 1509 este săpat apoi la marginea superioară a peretelui nordic la etajul trei, la nivelul patru este înscris anul 1513, iar la etajul ultim al cincilea este menționat anul 1519, deși lucrările vor fi finalizate, așa cum reiese din registrul de socoteli al Primăriei, abia în 1544. Concomitent a fost montat în turn un ceas care la 1521 era în reparație și căruia, la 1570 i se vopsea cadranul și i se aureau limbile pentru o mai bună vizibilitate. În timpul marelui incendiu din 1857, turnul a ars fiind apoi refăcut în partea superioară. Cu acest prilej, în 1861, a fost montat și ceasul aflat în uz astăzi. În paralel cu lucrările de edificare a actualului turn au loc și lucrări de renovare a restului bisericii ale cărei nave sunt consolidate și completate cu portalurile bipartite de pe laturile de nord și sud specifice goticului târziu, iar corul amplificat. În anul 1533, episcopul Transilvaniei răspunde pozitiv dorinței enoriașilor din Bistrița de refacere a bisericii. În această etapă constructivă vechiul plan bazilical face loc unei desfășurări planimetrice de tip hală. Pentru finalizarea acestor lucrări se încheia, la 17 ianuarie 1560, un contract între consiliul orășenesc și arhitectul Petrus Italus, originar din Lugano, pentru refacerea și consolidarea bisericii parohiale, în valoare de 3000 de florini. Încheiate în anul 1563, după cum consemnează și inscripția de pe aticul portalului vestic, lucrările meșterului elvețian au încorporat în structura și aspectul bisericii parohiale din Bistrița elemente noi ale limbajului plastic renascentist. Cu această ocazie, fațada vestică se schimbă fundamental prin construirea unui pilon de zidărie de dimensiuni impresionante care își are corespondența în spațiul polonez - de unde și denumirea de atic polonez. În anii următori biserica nu mai cunoaște refaceri majore, dar în urma incendiului din 1857, când este distrus acoperișul și ceasul turnului, va fi refăcut ultimul etaj al acestuia în stilul neogotic. Ultima renovare a monumentului s-a realizat în 1926 după planurile arhitectului Hermann Phleps din Danzig. Atunci a fost zugrăvit în culoarea actuală interiorul și a fost introdusă lumina electrică. Datorită unor fonduri proprii, a unor donații substanțiale ale foștilor locuitori ai Bistriței, fațada de vest a putut fi consolidată și parțial renovată. În timp, turnul bisericii a fost renovat și deschis publicului. Accesul în turn se făcea cu ajutorul unui lift modern, după un anumit program. Stranele Bisericii Evanghelice din Bistrița sunt o capodoperă a mobilierului renascentist din Transilvania. Ele au fost realizate de meșterul Johannes Begler în secolul al XVI-lea. Stranele de la Bistrița sunt prevăzute cu un amplu coronament în formă de baldachin și sunt decorate cu intarsia geometrice.
Lucian Blaga - 120 de ani de la naștere 1895 - 2015
Școala gimnazială "Lucian Blaga" Bistrița - 25 de ani 1990 - 2015
Lucian Blaga, poet, dramaturg şi filozof, s-a
născut la 9 mai 1895, în satul Lăncrăm din judeţul Alba, sat ce poartă-n nume "sunetele
lacrimei”. Copilăria sa a stat, după cum el însuşi mărturiseşte, "sub
semnul unei fabuloase absenţe a cuvântului”, autodefinindu-se "mut
ca o lebădă”, deoarece viitorul poet nu a vorbit până la vârsta de patru
ani. Fiu de preot, Isidor Blaga despre care află de la fraţii lui că "era
de o exuberanţă şi de o volubilitate deosebit de simpatică”, este al
nouălea copil al familiei, iar mama lui este Ana Blaga, pe care autorul o va
pomeni în scrierile sale ca pe "o fiinţă primară” ("eine
Urmutter”). Îşi face studiile primare la şcoala germană din
Sebeş-Alba, urmate de liceul "Andrei Şaguna”, din Braşov şi
de Facultatea de Teologie din Sibiu (1914-1917), unde se înscrie pentru a evita
înrolarea în armata austro-ungară. Absolvent (în 1920) a Universităţii din
Viena. În 1919 Sextil Puşcariu îi publică Poemele luminii, mai întâi Glasul
Bucovinei şi Lamura, apoi în volum. După terminarea studiilor, se stabileşte la
Cluj. Este membru fondator al revistei Gândirea (apărută în 1921), de care se desparte în 1942, şi înfiinţează la Sibiu, revista
Saeculum (1942-1943). Încă din primii ani ai liceului, Blaga se impune atenţiei
colegilor. "La
cursuri, îmi aduc aminte că uimea pe profesori cu originalitatea răspunsurilor
pe care le va da. Şi în vreme ce clasa-şi îndrepta admiraţia spre muşchii
atletici ai unor colegi, bănuiam în sclipirea ochilor un joc de flăcări
deasupra unei comori” – îşi va aminti mai târziu un fost coleg de
liceu al poetului, Horia Teculescu Amintiri despre Lucian Blaga, în Ţara
noastră, 1935. În anul 1910 debutează în Tribuna din Braşov cu poezia "Pe
ţărm", urmată de cea intitulată "Noapte"
şi este ales preşedinte al societăţii literare din şcoală. "Începuse
să-l pasioneze problemele de ştiinţă şi filozofie" – atestă
aceleaşi Amintiri. Ne vorbea despre planeta Marte, încerca să ne dovedească
existenţa vieţii acolo. Cu timpul era pasionat mai mult de problemele filozofice
(Conta, Schopenhauer, Höffding, Bergson). O lungă perioadă (1926-1939), va
lucra în diplomaţie, fiind, succesiv, ataşat de presă şi consilier la legaţiile
României din Varşovia, Praga, Berna şi Viena, ministru plenipo-tenţiar la
Lisabona. Îşi continuă activitatea literară şi ştiinţifică, publicând în tot
acest timp volume de versuri, eseuri filozofice şi piese de teatru. În 1936
este ales membru al Academiei Române. Între 1939 şi 1948 este profesor la
Catedra de filozofia culturii a Universităţii din Cluj, apoi cercetător la
Institutul de Istorie şi Filozofie din Cluj (1949-1953) şi la Secţia de istorie
literară şi folclor a Academiei, filiala Cluj (1953-1959). După 1943, nu mai
publică nici un volum de versuri originale, deşi continuă dă lucreze. Abia în 1962,
opera sa reintră în circuitul public. Inaugurată cu Poemele
luminii (1919), opera poetică antumă a lui Blaga cuprinde, până în
1943, încă şase volume: Paşii
profetului (1921), În
marea trecere(1924), Lauda
somnului (1929), La
cumpăna apelor (1933), La
curţile dorului(1938), Nebănuitele trepte (1943). Poeziile
nepublicate în timpul vieţii au fost grupate de autor în patru cicluri: Vârsta de fier 1940-1944,
Corăbii de cenuşă, Cântecul focului, Ce aude unicornul (volumul Poezii 1962). Poezie de cunoaştere, construită
pe marile antinomii universale (lumină/întuneric, iubire/moarte,
indi-vid/cosmos) şi având ca temă centrală misterul existenţei, creaţia sa
lirică evoluează dinspre elanurile vitaliste spre "tristeţea
metafizică” şi dinspre imagismul pregnant metaforic spre o simplitate
clasică a expresiei. Dramaturgia, alcătuită din poeme dramatice, porneşte de la
miturile şi legendele autohtone sau de la evenimente ale istoriei şi
culturii naţionale (Zamolxe (1921), Tulburarea apelor (1923), Meşterul
Manole (1927), Cruciada
copiilor (1930), Avram Iancu (1934), Daria,
Fapta şi Învierea (1925), Arca
lui Noe (1944), Anton
Pann (1965)). Opera filozofică este organizată în patru trilogii (a
cunoaşterii, a culturii, a valorilor şi trilogia cosmologică (Filozofia
stilului (1924), Cunoaşterea
luciferică (1933), Spaţiul
mioritic (1936), Geneza şi
sensul culturii (1937). Câteva culegeri de aforisme (Discobolul
(1945)) şi eseuri, alături de memorialistica din Hronicul
şi cântecul vârstelor şi de rom anul autobiografic Luntrea
lui Caron, ambele publicate postum, şi lucrarea Pietre
pentru templul meu (1919), întregesc imaginea uneia dintre cele mai
complexe personalităţi ale culturii române moderne. Crezul artistic al lui
Blaga este motto-ul: "Câteodată,
datoria noastră în faţa unui adevărat mister nu e să-l lămurim, ci să-l adâncim
aşa de mult, încât să-l prefacem într-un mister şi mai mare.” (Pietre
pentru templul meu). Se stinge din viaţă la 6 mai 1961 şi este înmormântat în
satul natal, Lancrăm, unul dintre cei mai mari poeţi pe care i-a avut poporul
român şi care vă dăinui veşnic prin operele sale, care dovedesc puterea
geniului românesc.
Şcoala Generală „Lucian Blaga" a fost înființată în anul 1990 dar
funcționează în localul actual din toamna anului 1993. Este cea dintâi şi cea
mai mare construcţie şcolară ridicată în judeţ după revoluţia din decembrie
1989, unitatea dispunând de o bază materială deosebită: 34 săli clasă, 4 laboratoare, 5 cabinete de specialitate,
3 săli de sport, în total 1540 metri pătrați
suprafață utilă și 7000 metri pătrași, curte și spații verzi. Ea este situată
pe Strada Garoafei la nr.8. În anul 2000, la 10 ani de la înfiinţare,
şcoala preluat numele marelui român Lucian Blaga. Prin arhitectura specifică şi
plasarea ei într-un spaţiu pitoresc la marginea oraşului Bistriţa, lângă apa
Bistriţei, prin numărul mare şi diversitatea spaţiilor de învăţământ ca şi prin
dimensiunile complexului sportiv şi ale curţii interioare, Şcoala Generală
„Lucian Blaga" rămâne unică în peisajul unităţilor şcolare din judeţ şi
din ţară.
Cazarma
Cazinoul maghiar - azi Casa de cultură
Școala evanghelică de fete
Biserica evanghelică
Biserica greco-catolică
Biserica catolică și Hotelul Fritsch
Banca națională
Bastionul
Strada Lemnului
Liceul evanghelic (colegiul național Liviu Rebreanu)
Sinagoga
Casa argintarului
Parcul
Gimnaziul
Cafeneaua Corso
Centrul cultural
Biserica greco-catolică și Casa parohială
Piața Regele Ferdinand
Pod peste râul Bistrița
Strada Mussolini
Strada Pungarilor
Strada Spitalului
Strada Ungurească
Strada Trăistarilor
Vedere - 1914
Vederi
Bistrița-Năsăud este un județ din provincia istorică Transilvania, România, care se
învecinează cu județele Cluj la vest, Maramureș la nord, Suceava la est și
Mureș la sud. Din punct de vedere administrativ județul este compus dintr-un
municipiu – Bistrița, 3 orașe – Beclean, Năsăud și Sângeorz - Băi precum și 58
de comune cu 235 de sate. Județul numără aproximativ 278000 de locuitori, se
întinde pe o suprafață de 5355 kilometri pătrați și are reședința
administrativă în municipiul Bistrița. Deasupra am postat stema și harta
actuală a județului Bistrița-Năsăud. Mai jos am postat fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură, dar și unele trimiteri poștale din vremuri diferite din acest județ.
Vedere - Anieș
Vedere - Susenii Bârgăului
Castelul Andras Bethlen - Beclean
Statuia Ida Bethlen - Beclean
Biserica reformată - Beclean
Castelul Bela Bethlen - Beclean
Castelul Pal Bethlen - Beclean
Biserica - Jeica
Vederi - Beclean
Biserica romano catolică - Beclean
Biserica - Herina
Cetatea - Ciceu
Vedere - Colibița
Vedere - Dumitra
Casa memorială George Coșbuc - localitatea Coșbuc
Vedere - Ilva Mare
Vedere - Ilva Mică
Școala - Lechința
Vederi - Năsăud
Vedere - localitatea Petru Rareș
Hotelul Castel Dracula - Piatra Fântânele
Vedere - Prundul Bârgăului
Vedere - Teaca
Vedere - Tihuța
Vedere - Valea Vinului
Vedere - Șieu
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Luptător pentru independența națională,
Rei Amador, a decedat în anul 1596
Detaliu vignetă de pe o bancnotă fantezie românească
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni olandeze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 18.08.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu