1. În
anii 1894, 1900 și 1901 Regatul România a pus în circulație o monedă de 2 lei
cu chipul lui Carol I – rege. Toate piesele de 2 lei de acest tip sunt greu de găsit. În
câmpul central al aversului monedei este reprezentată stema mare a Regatului România,
încadrată între cifra 2 și litera mare de tipar L, însemnând 2 lei – valoarea
monedei. Sub stemă este inscripționat anul emiterii monedei – 1900. Deasupra
stemei periferic și circular pe marginea monedei e aplicată inscripția ROMÂNIA.
În câmpul central al reversului este reprezentată efigia domnului spre stânga.
Sub gâtul domnului este aplicată inscripția: „A.SCHARFF” – numele gravorului monedei, și circular periferic pe marginea monedei este
aplicată inscripția: “CAROL I REGE AL ROMÂNIEI”. De precizat că pe marginea
monedei, atât pe avers cât și pe revers este realizat câte un cerc perlat.
2. În data de 16 iulie 2018, Banca Naţională a
României a lansat în circuitul numismatic mondial o monedă din argint cu
tema 150 de ani de la înfiinţarea Filarmonicii Române din Bucureşti.
Aversul monedei prezintă Ateneul Român, sediul actual al
Filarmonicii Române din Bucureşti, inscripţia în arc de cerc „ROMANIA”,
valoarea nominală „10 LEI”, stema României și anul de emisiune „2018”, iar reversul monedei
redă un detaliu de pe clădirea Ateneului Român; în medalion, portretul primului
director şi dirijor, inscripţia: ,,EDUARD WACHMANN” şi anii între care a trăit,
,,1836-1908”; la exterior, inscripţia ,,150 DE ANI DE LA INFIINTAREA
FILARMONICII ROMANE DIN BUCURESTI”.
Caracteristicile tehnice
ale monedei sunt următoarele: valoare nominală: 10 lei; metal: argint; puritate: 99,9%; formă: rotundă; diametru: 37 milimetri;
greutate: 31,103 grame; calitate: proof; margine: zimțată; tiraj: 200 exemplare și preț unitar de achiziție fără TVA: 380 lei.
Filarmonica
"George Enescu" este instituţia muzicală reprezentativă a României.
Fondată în aprilie 1868, "Societatea Filarmonică Română", sub
conducerea lui Eduard Wachmann, avea ca scop organizarea unei orchestre
simfonice permanente, în vederea propagării culturii muzicale şi popularizării
capodoperelor muzicii clasice. Primul concert a avut loc în 15 decembrie
acelaşi an, sub bagheta initiatorului sau. După inaugurarea palatului
Ateneului Roman, la 5 martie 1889, concertele au inceput sa se desfasoare in
aceasta sala, asa cum se intampla si in prezent, Ateneul Roman devenind emblema
culturii romanesti si sediu al Filarmonicii. Lui Wachmann, care a condus prima
orchestra simfonica permanenta pana in 1907, i-a succedat Dimitrie Dinicu
(1868-1936), iar acestuia, din 1920, George Georgescu (1887-1964), dirijor
remarcabil, elev al lui Arthur Nikisch. In perioada directoratelor lui George
Georgescu (1920-1944; 1954-1964), repertoriul s-a modernizat iar Filarmonica a
intrat in circuitul muzical international, prin participarea la primele turnee
peste hotare si invitarea unor mari personalitati ale lumii muzicale
interbelice, între care Jacques Thibaud, Pablo Casals, Igor Stravinski, Enrico
Mainardi, Alfred Cortot, Maurice Ravel, Richard Strauss, Yehudi Menuhin,
Herbert von Karajan şi mulţi alţii de calibru universal. Tot lui George
Georgescu i se datorează înregistrări discografice de referinţă, ca de pildă
integrala simfoniilor de Beethoven. Detalii abundente despre prima sută de
ani de activitate apar în volumul „Filarmonica George Enescu din Bucureşti,
1868-1968”, semnat de muzicologul Viorel Cosma. După razboi, instituţia
şi-a diversificat activitatea, sub mandatele lui Constantin Silvestri şi George
Georgescu: se înfiinţează Corul academic, se constituie un valoros corp de
solişti concertişti (instrumentişti şi cântăreţi), diverse ansambluri camerale
(de la orchestra pana la trio cu pian). De numele lui George Georgescu se leagă
şi concertele memorabile susţinute de Orchestra Filarmonicii, la primele ediţii
ale Festivalului Internaţional „George Enescu”. După moartea lui George Enescu,
în 1955, Filarmonica îi preia numele. La conducerea acestei instituţii muzicale
s-au mai succedat: Mircea Basarab, Dumitru Capoianu, Ion Voicu, Mihai
Brediceanu. După căderea regimului comunist, Filarmonica "George
Enescu" a recâştigat din strălucirea de odinioară sub conducerea
directorului general Cristian Mandeal şi a directorului artistic Nicolae
Licareţ. În timpul mandatului dirijorului principal Cristian Mandeal (1991-2010),
Orchestra Filarmonicii a realizat pe disc integrala lucrărilor simfonice de
George Enescu şi de Johannes Brahms. Pe lângă concertele simfonice şi camerale
curente (aproximativ 300 anual), Filarmonica a înregistrat zeci de discuri LP
si CD şi a întreprins turnee de răsunet în Europa, Asia şi Extremul Orient,
câştigându-şi astfel un binemeritat renume internaţional.
După
inaugurarea palatului Ateneului
Român, la
5 martie 1889, concertele au început să se desfașoare în această sală, așa cum
se întâmplă și în prezent, Ateneul Român devenind sediu al Filarmonicii și exponentul
arhitectonic și spiritual al unei întregi națiuni. Acest sanctuar al culturii
românești a fost martor, de-a lungul anilor, la evenimente excepționale precum:
lansarea capodoperelor muzicale autohtone, conferințele marilor personalități ,
expoziții ample de pictură și sculptură. Totodată, din anul 1958, Ateneul este
gazda Festivalului și Concursului Internațional ”George Enescu” – eveniment
cultural excepțional, organizat de țara noastră. Ateneul Român este o
sală de concerte din Bucureşti, clădire situată pe Calea Victoriei, în
Piața George Enescu (partea nordică a Pieței Palatului). Tot aici se află şi
sediul Filarmonicii George Enescu. Edificiu-simbol al culturii nationale,
Ateneul Roman, construit in inima Bucurestilor in perioada anilor 1886-1889, a
devenit exponentul arhitectonic si spiritual nu doar al unui oras, al unei
Capitale, ci al unei natiuni. Aici au conferentiat marile personalitati si
savanti ai Romaniei, aici au concertat toti consacratii si tinerii artisti
profesionisti ai tarii, aici au urcat pe podium multe formatii si solisti de
nivel mondial, aici s-au lansat “in prima auditie“ capodopere ale literaturii
muzicale autohtone, aici s-au organizat primele expozitii ample, retrospective
de pictura si sculptura ale maestrilor artei plastice nationale, aici s-au
perindat regi si regine, oameni politici si oaspeti de seama de peste hotare
spre a participa la evenimente de importanta nationala si universala intr-un
cuvant, la Ateneul Roman s-au petrecut momente de anvergura istorica ce s-au
inscris in cartea de aur a poporului nostru. Putini stiu astazi ca Palatul
Ateneului Roman s-a cladit cu banii dintr-o subscriptie publica, in urma
organizarii unei loterii nationale (500.000 de bilete in valoare de un leu),
apelul adresat cetatenilor de naturalistul Constantin Esarcu (1836-1898),
fondatorul Societatii Ateneul Roman, sunand ca o chemare populara, printr-un
slogan de-a dreptul comic si banal: "Dati un leu pentru Ateneu!".
Ideea apelului s-a transformat surprinzator intr-o lectie de unitate, de
trezire a constiintei nationale. Conceputa de arhitectul francez Albert
Galleron, dupa cercetarile stiintifice si indicatiile lui Alexandru Odobescu,
revizuite si completate de un manunchi de specialisti romani (Al. Orascu, Ion
Mincu, Ion Socolescu, Grigore Cerkez, Cucu Starostescu), cladirea de forma
circulara s-a datorat valorificarii fundatiilor deja existente din Gradina
Episcopiei ce urmau sa serveasca ridicarii unui circ. Inspirat din vechile
temple grecesti, edificiul surprinde la prima vedere printr-o colonada istorica
ce sustine un fronton triunghiular. La parter, impresionantul hol din marmura
inglobeaza cele 12 coloane dorice de sustinere a salii de concerte. Patru scari
monumentale in spirala de tip baroc din marmura de Carrara, desfasurate cu
balcoane la etajul intermediar, fac legatura cu sala si anexele (birouri, sali
de repetitii, cabine pentru solisti si dirijor etc.). Dispuse sub forma
vechilor amfiteatre greco-romane, cele aproape 1.000 de locuri (trei zone de
parter si doua randuri circulare cu 52 de loji, la mijloc cu o loja centrala)
ofera o vizibilitate perfecta din orice colt si o auditie impecabila.
Perfectiunea sunetului se datoreaza imensei cupole (bogat decorata) care
"absoarbe" fondul instrumental si vocal de pe podium, spre a-l
distribui prin reverberație către auditori, cu întreaga gamă de armonice până
la cele mai fine culori timbrale și nuanțe. Se pare că acustica excepțională a
cavității sonore, proprii Ateneului Roman, a plasat sala printre cele mai
reușite construcții de acest gen nu doar din Europa, ci din întreaga lume.
Fresca, evocând istoria poporului român în 25 de episoade, realizată timp de
cinci ani de către pictorul Costin Petrescu, orga instalată în anul 1939, în
urma ajutorului material al lui George Enescu, numeroasele îmbunătățiri tehnice
produse după cutremurele de pământ și bombardamentul din 1944, de la sfârșitul
celui de al doilea război mondial, dar mai ales modificările din anii 1966-1967
(introducerea aerului conditionat, refacerea tavanului, schimbarea fotoliilor,
redistribuirea lojilor, lărgirea avanscenelor etc.) au transformat Ateneul
Roman într-un complex arhitectural singular în centrul Capitalei. De peste o
jumătate de veac, a devenit sediul Filarmonicii "George Enescu", iar
din 1958 "Cartierul general" al Festivalurilor Internationale
"George Enescu". Templu al artei și culturii românești, Ateneul
Român rămâne, la cei 120 de ani, nu doar o clădire de patrimoniu universal,
reprezentativă ca arhitectură pentru România și Balcani (cu trimitere la
antichitatea grecească), ci și un simbol de tradiție spirituală a unui popor.
Iar dacă fundația circulară inițială, nicicând nu a fost visată de fondatori,
arhitecți și constructori ca formă ideală pentru un monument arhitectonic (au
existat glasuri în epocă ce au criticat soluția tehnică insolită), iată că
timpul a hărăzit urmașilor culturii vechii Dacii să devină o scenă turnantă nu
doar a istoriei, ci și a artei în contextul Europei. "Călare" pe trei
secole (fundația ecvestră s-a dovedit bazaltică), Ateneul Roman și-a deschis
larg porțile unor spirite universale luminate, ce și-au dat întâlnire la
București, spre a se înfrăți cu autohtonii meleagurilor de la gurile Dunării.
Deși ctitorii au visat ca toate artele surori să-si afle locul sub cupola
acestui for cultural, totuși se pare ca puțini și-au dat seama ca acustica
naturală excepțională a sălii oferă doar muzicii un climat de afirmare plenară,
singulară, devenind casă parintească pentru marile personalități și talente ale
lumii. A concerta pe podiumul Ateneului Roman din Bucuresti echivalează astăzi
în arta lirică cu apariția pe scena Teatrului Scala din Milano. Templul din
inima Capitalei, zidit în urmă cu 120 de ani, s-a transformat în "cartea
de vizită" nepieritoare a României contemporane. (autorul acestei
prezentări - muzicolog Viorel Cosma)
Despre
Fresca Ateneului Român. In sfera aceluiasi interes pentru decoratie intra si
preocuparea constanta formulata de C. Exarhu si Al. Odobescu inca din 1888, de
a se realiza o monumentala fresca pe peretele circular al salii, fresca ce
trebuie sa evoce momentele cele mai importante ale istoriei noastre nationale,
dar in acelasi timp sa creeze o imagine fidela a specificitatii sufletului
romanesc.Propunand in anul 1901, un proiect in spiritul celor aratate mai sus
pictorul Stefan Popescu dorea realizarea acestei picturi de 300 mp pe panza,
considerand ca astfel nu va trebui sa fie inchisa sala pentru un timp. Dar
lipsa de fonduri suficiente face ca proiectul sa taraganeze multi ani. In
sfarsit, este acceptat proiectul prof. Costin Petrescu pentru realizarea unei
fresce ce reprezinta in 25 de episoade momente importante din istoria
romanilor. Fondurile au provenit din subscriptie publica. Lucrarea în
lungime de 75 mp și lățime de 3 metri, începută în 1933 în tehnica "al
Fresco" va fi inaugurata la 26 mai 1938. Consideram ca este
interesanta o succinta descriere a scenelor deoarece valoarea lor ideatica este
net superioara valorii artistice, fapt ce nu ne surprinde avand in vedere
caracterul programatic al lucrarii si necesitatea de a supune compozitia,
desenul si culoarea spatiului oferit, intr-un ansamblu cu anumite coordonate
plastice si decorative. Dar să urmărim succesiunea episoadelor:
- Traian pătrunde în Dacia. Imparatul este prezentat in statul sau major, langa podul peste Dunare de la Turnu Severin.
- Colonizarea Daciei. In fundal se vede monumentul de la Adam-Clissi. Legionarii patrund in Dacia.
- Contopirea dacilor cu romanii este prezentata prin idila dintre o tanara daca si un soldat roman. Stela funerara reprezinta o piesa gasita in timpul sapaturilor de la Alba Iulia.
- La orizont o sentinela romana strajuieste hotarul. Norii negri simbolizeaza apropiatele invazii barbare.
- Invazia barbarilor.
- Inceputul vietii romanesti patriarhale. Norii se risipesc, iar populatia coboara din munti si ridica locuinte si lăcășe de închinare.
- Statornicirea: taranul roman isi pregateste armele: arcul si securea
- Descalecatul: de peste munti se iveste un cavaler calare, pe care populatia il primeste cu paine si sare.
- Statul Militar: Mircea cel Batran parlamenteaza cu trimisii turci.
- Statul Administrativ: in curtea Manastirii Moldovita, Alexandru cel Bun imparte dregatoriile statului.
- Cruciada romanilor: Iancu de Hunedoara, Vlad dracul si Stefan al doilea ridica o oaste pentru izgonirea turcilor. In fundal apare castelul de la Hunedoara si Cetatea Poenari de la Arges. Figura lui Tepes Voda se zareste ca o umbra misterioasa.
- Vremea lui Stefan cel Mare. Un taran isi face lance din fierul coasei. Stefan in fata Cetatii Sucevei primeste pe trimisii Papei care ii aduc spada si titlul de "Ostas al lui Christ".
- Epoca de pace si credinta. Neagoe Basarab si familia sa ies din Biserica episcopala de la Curtea de Arges (deasupra lojii Romaniei).
- Epoca lui Mihai Viteazul. Domnitorul intregitor al neamului se pregateste sa intre in Alba Iulia.
- Epocile culturale: Matei Basarab, Vasile Lupu (in fundal Cetatea Targoviste si Biserica 3 Ierarhi), Dimitrie Cantemir si Constantin Brancoveanu (Manastirea Hurezu si mesterul ei Parvu Mutu).
- Rascoala lui Horia, Closca si Crisan. Cei trei eroi sunt prezentati in fata bisericii de la Tebea (Tara motilor). Gheorghe Lazar apare ca un personaj de legatura intre acest episod si cel care reprezinta miscarea lui Tudor Vladimirescu.
- Domnul Tudor in fruntea pandurilor intra in Bucuresti si primeste din partea politiei, zapis de consfintire a drepturilor cerute de Adunarea poporului. Alaturi apare episcopul Argesului si o cula, indicând originea lui Tudor Vladimirescu.
- Anul 1848, in Transilvania cu Avram Iancu care porneste la lupta.
- Anul 1848, in Tara Romaneasca si Moldova. Bonjuristii fraternizeaza cu taranii.
- Alexandru Ioan Cuza improprietareste taranii. In planul al doilea apare Kogalniceanu.
- Unirea Principatelor in 1859. Doua femei in costume nationale deapana acelasi fir.
- Carol I si razboiul de independenta. Domnitorul primeste un steag capturat de la inamic. In scena apare si I.C. Bratianu.
- Realizarea intregirii nationale: 1918. Pe front soldati intre sarme ghimpate.
- Regele Ferdinand I si Romania Mare. La Alba Iulia regele si regina Maria. In suita apare generalul Berthelot. Toti trec prin fata unor femei ce simbolizeaza Vechiul regat, Transilvania, Basarabia si Bucovina.
- Ultima scena ar fi trebuit sa-l reprezinte pe Carol al II-lea, fondatorul orasului modern, care alaturi de Mihai I coboara in mijlocul poporului pentru a patrona stiintele, literatura, artele si industria. Varianta aleasa ulterior reprezinta poporul cu steaguri, care sarbatoreste infaptuirea Romaniei Mari. Din punct de vedere plastic aceasta ultima scena este tratata diferit fata de restul frescei, culoarea fiind mai vie si desenul mult mai liber.
In
ansamblu, fresca este realizata intr-o maniera oarecum libera, putand vorbi de
un stil realist plat. Dominanta cromatica este rece, abundand in cenusiuri. De
aici efectul general usor estompat, fara accente plastice deosebite. Aceste
caracteristici ale frescei ar putea semnifica la prima vedere ca lucrarea este
lipsita de interes artistic. Totusi, in ansamblul salii aceste date devin
intr-un fel calitati, lucrarea ocupandu-si locul sau cu discretie, ca un fel de
pandant al tonurilor calde de rosu si auriu din luxurianta bogatie decorativa a
cupolei.
Slujind
frumoasei idei ca istoria nationala trebuie prezentata ca o carte deschisa, in
care fiecare privitor sa gaseasca ceva din maretia trecutului si astfel sa
mediteze la valorile spirituale, morale ale poporului nostru, fresca Ateneului
este semnificativa pentru caracterul emblematic al monumentului.
Aleea
cu sculpturi: În
perioada antebelică, aleile Grădinii Ateneului erau împodobite cu 16
busturi care reprezentau mari oameni politici, de cultură sau artiști
români. Din păcate, acestea nu s-au păstrat, pentru că au fost distruse în anii
regimului comunist: Mihai Eminescu de Ion Georgescu, Mihail Kogălniceanu de
W.C.Hegel, P.S.Aurelian de W. C. Hegel, Ion Ghica de Iordănescu,
Traian Demetrescu de Filip Marin, Dumitru Georgescu Kiriac de Oscar Han,
Ienăchiţă Văcărescu de W. C. Hegel, Constantin Esarcu de W. C.
Hegel, Gavriil Musicescu de Miliţa Petraşcu, C.A. Rosetti de I. Georgescu,
Vasile Urechea-Alexandrescu de W. C. Hegel, generalul Ioan Emanoil
Florescu de I. Georgescu, Grigore Tocilescu, Gheorghe Dem Teodorescu de
Carol Storck, C. I. Stăncescu de W. C. Hegel și Theodor Şerbănescu de
Filip Marin. În prezent, în Grădina Ateneului este amplasată o singură
statuie, cea a lui Mihai Eminescu, executată în bronz, în 1963, de sculptorul
Gheorghe D. Anghel.
3. În data de 24
decembrie 2018 Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic o
monedă din aur cu tema Istoria
aurului – moneda din aur de 10 ducați Mihai Viteazul. Aversul monedei redă o reprezentare ecvestră a domnitorului Mihai Viteazul,
inscripţia în arc de cerc „ROMANIA”, valoarea nominală „10 LEI”, stema României
și anul de emisiune „2018”. Reversul monedei are, în partea centrală, chipul lui Mihai Viteazul așa cum
este prezentat pe aversul monedei de 10 ducați Mihai Viteazul, în partea de
jos, reproducerea reversului monedei, iar în arc de cerc inscripția „ISTORIA
AURULUI – MONEDA DE 10 DUCATI MIHAI VITEAZUL”.
aur; puritate: 99,9%; formă : rotundă; diametru:
13,92 milimetri; greutate: 1,224 grame; calitate: proof: cant: zimțat; tiraj: 500 exemplare și preț unitar de
achiziționare, fără TVA: 385 lei.
- 1593-1599 este Domn al Țării Românești;
- Între octombrie 1599 și iunie 1600 a fost Stăpânitor al Țării Românești și al Ardealului;
- În perioada iunie 1600 - septembrie 1600 a fost Stăpânitor al Țării Românești, al Ardealului și Moldovei, adunate împreună sub "unirea personală" a lui Mihai; în cazul Moldovei îl înscăunează de fapt pe fiul său;
- Între septembrie 1600 - noiembrie 1600 a fost Domn al Țării Românești;
- Între februarie 1601- august 1601 a fost comandant militar în slujba Imperiului Habsburgic.
Deși istoria asociată cu Mihai Viteazul este cunoscută
publicului larg drept "unire", termenul este dus prea departe. În
realitate, toate cele trei țări își păstrează instituțiile de conducere de
dinainte - Dieta (Transilvania) și sfaturile boierești în țările
extracarpatice, își păstrează legile, cutumele și procedurile fiecăreia în
vigoare. Mihai nu "unifică" nici armatele.Deși efemeră, prima unire
de facto a celor trei țări medievale românești, realizată de Mihai Viteazul în
1599-1600, a făcut ca acesta să rămână în conștiința românilor ca un simbol al
unității naționale.În România există 9 localități din diferite județe care îi
poartă numele (5 dintre ele numite „Mihai Viteazu” și 4 numite „Mihai Bravu”).
În aproape toate orașele din țară sunt străzi numite „Mihai Viteazul” sau
„Mihai Bravul”. Numeroase licee și colegii naționale au numele „Mihai
Viteazul”. De asemenea, o serie de instituții militare de învățământ superior,
printre care Academia Națională de Informații “Mihai Viteazul” (unitatea de
învățământ superior militar a Serviciului Român de Informații, Școala
de Aplicație pentru Unități de Luptă „Mihai Viteazul” și Școala de Aplicație
pentru Ofițeri a Jandarmeriei Române „Mihai Viteazul”, poartă numele
voievodului. Regimentul 30 Gardă “Mihai Viteazul” (în prezent Brigada 30
Gardă „Mihai Viteazul”) este o unitate militară de elită a Armatei Române. În amintirea acestui
erou național au fost ridicate numeroase monumente. Cel mai vechi, dar poate și
cel mai celebru monument de acest fel este statuia ecvestră din Piața
Universității din București, operă
a sculptorului francez Albert-Ernest Carrier-Belleuse, realizată
în 1874. Printre cele mai impozante statui ale voievodului sunt cele din Cluj,
Craiova, Ploiești, Alba Iulia, Giurgiu, Iași, Oradea, precum și cea din incinta
Brigăzii 30 Gardă „Mihai Viteazul” din București. Pe locul unde a fost ucis, la
Turda, a fost înălțat un obelisc, iar racla cu capul său, păstrată
la Mănăstirea Dealu, este adăpostită într-un sarcofag din marmură realizat
în 1913 de sculptorul Frederick Strock. Ordinul militar de război “Mihai
Viteazul” este cea mai înaltă distincție română pentru faptele de arme în timp
de război.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
CÂTEVA INSIGNE ȘI MEDALII
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
100 de ani de la târnosirea Catedralei arhiepiscopale armene
1915 - 2015 București
Arhiepiscopia Bisericii armene din România
Biserica Armenească din București este
un monument istoric aflat pe Bulevardul Carol I, la nr.43, având hramul Sfinții Mihail
și Gavriil. Piatra de
temelie a acestei biserici a fost pusă în anul 1911 și inaugurată în data de 6
septembrie 1915. Ea este opera arhitectului român Dimitrie Maimarolu și
arhitectului de origine armeană Grigore C. Cerchez, având ca model catedrala de la
Vagharšapat - Ečmiadzin din Armenia. Complexul
religios şi social-cultural al comunităţii armene este compus dintr-o
impunătoare biserică, reşedinţa episcopală, biblioteca armeană şi muzeul
eparhial, o casă de cultură, o grădiniţă, sediul Uniunii Armenilor din România
și Monumentul general Andranic. Biserica,
cu dimensiunile exterioare 30 x15 metri, are un plan bazilical trinavat,
combinat cu o cruce greacă înscrisă; este acoperit cu o boltă în leagăn, cu
arce dublouri. O turlă mare, cu 12 laturi, se înălţă peste naos, prin
intermediul arcelor ce se descarcă pe 4 piloni din zid. Două turnuri mici
terminate cu un foişor deschis şi lanternou, sunt ridicate peste scările şi
încăperile ce flanchează vestibulul de intrare. Turnul clopotniţă cu 2 niveluri
de arcade este situat în axul bisericii, peste pridvorul deschis, pe plan
patrat. În interior, pictorul Bassano a
realizat tablouri independente, de dimensiuni mari, pe pereţii laterali ai
navei, ca şi pe semicalota sferică ce acoperă altarul deschis, fără tâmplă.
În anul 1971, pictura murală a
bisericii a fost restaurată de pictorul Eugen Profeta.
C.M.N. - Cercul militar național (gravor M. Fetița)
Jeton - 50000 lei - Casino Palace Bucharest
Jetoanele sunt piese din metal
sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor
și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea
unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe
unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin,
localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de
ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice,
fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele
reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor
societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la
casierii în monedă adevărată.Athénée Palace Hilton, denumire veche Athenee Palace, este un hotel din București, afiliat rețelei Hilton Hotels & Resorts. Hotelul este situat în centrul capitalei, pe strada Episcopiei, nr. 1-3, în imediata apropiere a Ateneului Român, Palatului Regal și a Pieței Revoluției. A fost relansat în anul 1996, are 272 de camere, un restaurant cu specific italian, o cafenea și un bar englezesc, centru de afaceri, săli de conferință, centru de fitness și zonă de shopping. A fost renovat înainte de anul 2005, pentru suma de 42 milioane dolari. Acționarul principal este Ana Hotels, companie deținută de omul de afaceri George Copos cu peste 90% și SC Tehnofrig Palace SA, SIF Oltenia și Tempus Invest SRL cu circa 10%. Cifra de afaceri a hotelului în anul 2004 a fost de 22 milioane dolari. Hotelul Athenee Palace a fost construit între 1912-1914, după planurile arhitectului francez Theophile Bradeau, pe locul unde cu un secol în urmă se afla Hanul Gherasi. A fost prima clădire cu mai multe etaje din București, dar și prima clădire cu structura din beton armat. Fațada sa era una în stil clasic, bogat decorată cu stucaturi. Când s-au finalizat lucrările, la 1914, avea 149 de camere și 10 apartamente decorate în stilul Ludovic al XIV-lea. A fost și este unul din cele mai luxoase locuri din București, recunoscut pentru recepțiile și ceaiurile dansante încă de la deschidere. Două dintre punctele de atracție ale hotelului de-a lungul timpului și cele mai importante semne de indentitate ale acestuia — Barul englezesc și sala ''Le Diplomate" — sunt, în continuare, parte integrantă a Athénée Palace. În anii '30-'40, ''English Bar" era unul dintre cele mai populare localuri din Capitală. La rândul său, sala ''Le Diplomate" este considerată monument istoric, fiind una dintre cele mai bine păstrate săli de recepție din țară. Holul istoric al hotelului, Les Colonnades, cu coloane din marmură și candelabre, este, de asemenea, un simbol de arhitectură din perioada Belle Époque. În 1937, hotelul a fost transformat și modernizat după planurile arhitectului Duiliu Marcu, care a ales un aspect mai simplist, art deco, păstrând însă atmosfera specială a clădirii. Modificările s-au făcut atât asupra planului, cât și asupra arhitecturii exterioare schimbându-i-se complet fațadele. Cu aceasta s-au prevăzut, pe înălțimea a trei etaje, arcade adâncite care dădeau un aspect deosebit fațadei. Intrarea principală, holul de onoare, sălile de mese, saloanele de recepții, totul a fost refăcut, modificat și completat cu cele mai moderne instalații. Descriind hotelul, așa cum arăta el în 1938, A.L. Easterman de la Daily Express din Londra, și mai târziu la Daily Herald, face referire la ''mobilierul său puternic ornamentat, piloni de marmură și aur, candelabre strălucitoare mari, precum și canapele adânci, care te invită la conspirație.'' În urma bombardamentelor din aprilie 1944, ce vizau Gara de Nord, o parte a clădirii a ars, iar toate geamurile au fost sparte de suflul exploziilor. Edificiul a fost refăcut, în 1948, conform indicațiilor aceluiași arhitect. Datorită marelui flux de clienți, în anii 1964-1966 s-a adăugat hotelului o nouă aripă, de-a lungul Căii Victoriei, căreia i s-a amenajat în față o grădină cochetă. În această nouă aripă, la parter, a fost amenajat și un restaurant. Planurile extinderii hotelului au aparținut arhitectului Nicolae Pruncu și inginerilor Radu Mircea și Mihai Ionescu. Clădirea hotelului Athénée Palace a fost supusă unui test în urma cutremurului din 7 martie 1977, aceasta dovedindu-și rezistența, în timp ce mai multe alte clădiri aflate în apropierea sa au suferit deteriorări grave. După câțiva ani, în 1983, interiorul clădirii a fost modernizat. Hotelul a fost afectat și în timpul evenimentelor din decembrie 1989, o reamenajare având loc în 1993. Închis în 1994, Athénée Palace a fost cumpărat la licitație de către Hilton Worldwide, una din cele mai vechi și extinse lanțuri hoteliere din lume, care a început o renovare și extindere de 42 milioane dolari, redeschizând hotelul ca Athénée Palace Hilton în 1997. Hilton a extins hotelul de aproape două ori mai mare decât era înainte, adăugând săli de conferințe și un centru de afaceri. În 2005 este achiziționat de Ana Hotels. De-a lungul timpului, i-au trecut pragul capete încoronate, președinți de stat, spioni, diplomați, mari industriași, artiști, sportivi, poeți, cântăreți celebri și scriitori. De asemenea, sălile de conferință ale hotelului au găzduit reuniuni la nivel internațional, forumuri economice, conferințe de presă, ceremonii privind decernarea unor premii, dezbateri culturale etc.
Insignă volei - București 1963 - Oficial
Insigna - Cercul rebusist C.C.A. București
(Casa centrală a armatei)
Cercurile
rebusistice erau și
sunt forme de asociere a împătimiților de probleme (jocuri) enigmistice și
rebusistice. În cadrul acestor jocuri intră careurile de cuvinte încrucișate
(rebusul clasic) și alte forme: integramă, monoverb, biverb, triverb (inclusiv
formele anagramate), ilustriverb, anagramă, metagramă, rebo, rebo anagramat,
rebo eliptic anagramat, rebus ilustrat, rebus criptografic, criptorebus și
încă multe forme. Pasionații acestor jocuri își dezvoltau și își dezvoltă
într-un mod elegant orizontul de cunoaștere și de imaginație.
Insigna - Asociația germană de sprijin - București 1863
Asociația germană de sprijin București a fost o formă de asociere a unor
indivizi și autorități germane pentru ajutorarea locuitorilor capitalei. Încă
mult înainte de anul 1778 există dovezi că pe teritoriul viitoarelor principate
române au existat coloniști germani. Aceștia erau răspândiți de la Cotnari,
Siret, Huși, Suceava, Câmpulung Moldovenesc până la Târgoviște, Curtea de Argeș
și Râmnicu Vâlcea. Se pare că de atunci este cunoscută și existența unei școli
germane de trei clase cu 64 elevi în București. Viitorii meșteri germani din București se regăseau printre "clasele cele mai
bune" ale orașului. În anul 1809, un anume Johann Timpel a fondat
prima fabrica de bere. Au început să apară fabrici de pălării, zahăr și
instrumente muzicale, librarii și tipografii aparținând etnicilor germani. Pe
vremea aceea în capitală apăreau două ziare germane, "Bucharester
Tageblatt" și "Lloyd românesc", "Liedertafel".
În anul 1842 s-a construit prima
școală pentru 50 de elevi germani denumită "Școala Friedrich Wilhelm"
unde predau doar doi profesori. În anul 1887 se înființează o școală secundară
cu 537 elevi de religii diferite. E important de reținut că în cadrul acestor
școli pentru copii germani erau înscriși și copii români și asta datorită doar
prestigiului de care se bucurau aceste școli. În anul 1918 a venit ca o
inovație introducerea lecțiilor latine, prin care a avut loc o transformare a
școlii secundare superioare într-un Realgymnasium. După anexarea noilor
provincii României, cea de-a 29-a Adunare Națională a Bisericii, convocată în
noiembrie 1921, se ocupă de problema păstrării școlii german-protestante
"a cărei soluție fericită depinde de existența comunității noastre ca
oameni și biserică". "Prin urmare, Adunarea își exprimă ferm
hotărârea de a-și menține școala german-protestantă în toate circumstanțele, cu
toată puterea și încrederea în profesia sa conservatoare populară". Pentru
școlile germane din București, transformarea din școală "străină" în
"școală minoritară" finanțată din motive politice, a avut consecințe
grave. Diplomele de absolvire a acestor școli trebuiau confirmate de o comisie
de stat. Din anul 1942 biserica se
separă de școală iar procesul educării și formării tinerilor germani revine
grupului etnic german ceea ce duce la creșterea numărului de elevi și studenți.
Din anul 1948 se trece la învățământul de stat. Elevii "Liceului
Evanghelic București" au fost transferați forțat la liceul "Matei
Basarab" și distribuiți aleatoriu în toate clasele. După 1959 Școala
germană din București este demolată pentru a face loc proiectului Palatul
Republicii.
Din anul 2007 în București ființează noua Școala Germană, în
germană Deutsche
Schule Bukarest – DSBU, ca școală internațională privată, cu limba de
predare germană ce oferă toate treptele preuniversitare. Școala este situată pe
strada Aron Cotruș, la nr. 51, se întinde pe 2 hectare teren și este susținută
de ambasadele Germanie, Elveției, Austriei și OMV Petrom. Școala se adresează
copiilor diplomaților și oamenilor de afaceri germani, care astfel își pot
însoți părinții și se pot transfera ușor la alte școli din Germania sau școli
germane din străinătate. De asemenea, se adresează copiilor ai căror părinți
speră ca aceștia să facă o carieră în diplomație sau să devină oameni de
afaceri în Germania, iar legăturile din școală le-ar putea fi de folos.
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul
1459. În anul 1862 devine capitala României. De atunci suferă
schimbări continue, fiind centrul scenei artistice, culturale și
mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura elegantă și
elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent, capitala are
același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită în șase
sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă și
actuală ale orașului precum și pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură, dar și alte frumoase locuri de vizitat, din vremuri diferite din municipiul București.
Muzeul militar național
Facultatea de științe juridice
Muzeul de istorie naturală "Grigore Antipa"
Palatul de Justiție
Arcul de Triumf
Banca Marmorosch - Sediul 5 - Str. Lipscani nr.8
Mitropolia
Moscheea și Parcul Carol I
Stadionul Republicii
Ministerul de Externe
Palatul poștal și Biserica Zlătari
Muzeul de Geologie
Universitatea
Ministerul de Finanțe
Ministerul de Domenii (Agriculturii)
Academia militară
Bulevardul Carol I - Piața Rosetti
Hotelul Intercontinental
Vila Minovici
Lacul Herăstrău
Casa de depuneri
Gara de Nord
Lacul Cișmigiu
Piața Senatului
Palatul poștal
Hotelul Bulevard
Academia comercială
Ateneul român
Biserica Bucur
Biserica Sfântul Spiridon
Banca națională a României
Bulevardul Elisabeta
Facultatea de medicină
Monumentul eroilor
Parlamentul României
Expoziția generală română 1906 - Pavilionul cinematografului
Expoziția generală română 1906 - Pavilionul comunei București
Spitalul brâncovenesc
Spitalul Colței
Biserica Stavropoleus
Reclamă
Salutări
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
George VI, nume real Albert Frederick Arthur George,
a trăit între 14 decembrie 1895 - 6
februarie 1952,
a condus între anii 1936 - 1952 Regatul Marii Britanii,
al Irlandei și a altor dominioane britanice,
precum și împărat al Indiei.
Detaliu vignetă de pe o bancnotă lituaniană
Câteva vignete de pe acțiuni italiene
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 29.08.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu