Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură, câteva trimiteri poștale și vederi generale din vremuri
diferite din localitatea italiană VITERBO, regiunea LAZIO, precum
și o insignă și o monedă locale.
Gara "Poarta Fiorentina"
Fântâna din Piața Rocca
Fântâna din Piața San Tomasso
Fântâna Grande și Palatul de Justiție
Fântâna Grande
Catedrala Sfântul Laurențiu și Turnul
Castelul ducilor
Monumentul "Trezirea"
Palatul consilierilor municipali
Palatul papilor
Palatul și Logia papilor
Piața San Faustino
Piața San Pellegrino și Palatul Alessandrini
Poarta Fiorentina
Poarta adevărului și zidul vechi
Arhitectură locală
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vedere generală
Insignă locală
Monedă veche locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
____________xxx____________
O MEDALIE ȘI O
INSIGNĂ DIN JUDEȚUL BIHOR
INSIGNĂ DIN JUDEȚUL BIHOR
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Eliberarea cetății Oradea de sub dominația otomană - 1692
Medalia de mai sus s-a bătut
în anul 1692 în amintirea eliberării cetății Oradea de sub dominația
otomană. Este o medalie realizată din metal comun, este rotundă și are
diametrul de 48,8 milimetri. În câmpul central al aversului sunt reprezentate
busturile acolate dreapta ale lui Leopold și Iosif I cu coroane de laur, iar pe circumferință
inscripția circulară: “LEOPOLDUS M(agnus) ROM(anorum) IMP(erator) IOSEPHUS
R(omanorum) ET H(ungariae) R(ex) AVGVSTI. TURCARUM VICTORES PEREPETVI +”
(“Leopold cel Mare, împărat roman.
Iosif, rege al romanilor și al Ungariei. Auguștii, veșnic învingători ai
turcilor”). În câmpul central al
reversului este reprezentat Leopold I în costum militar roman, șezând pe un
tron sub un baldachin, primind cheile orașului din partea unei femei
îngenunchiate purtând coroană. Deasupra este reprezentată Victoria în zbor,
așezându-i pe cap lui Leopold o cunună de laur; în
fundal cetatea Oradea în fața căreia sunt corturile imperiale. În partea
superioară este scris în semicerc: “SIC ASSVETA TVIS SEMPER VICTORIA CASTRIS”
(“Astfel buruința să fie obișnuită pentru oștile tale”).
În exergă pe trei rânduri este aplicată inscripția: “VEDADINVM RECEPTUM / DIE
V. IUN(is) / MDCXCII” (“Oradea eliberată în ziua de 5 iunie 1692”).
5
iunie 1692 marchează ziua eliberării cetății și orașului Oradea/ Várad/ Wardein
de sub ocupația otomană care a durat 32 de ani. Evenimentul se înscrie în
contextul Războiului de 15 ani dintre Liga Sfântă și Imperiul Otoman,
confruntare marcată de ridicarea Asediului Vienei la 12 septembrie 1683.
Pierderile suferite de turci în bătălia de la Kahlen Berge le diminuează substanțial
puterea militară, astfel că în următorii ani coaliția creștină eliberează pe
rând fortificațiile și cetățile Szigetvár, Eger, Kanizsa, Székesfehérvár,
Szeged.
Începând cu luna martie a anului 1692 avansul trupelor aliate
către răsărit permite instituirea unei blocade a Cetății Oradea de către
forțele maghiare aliate cu elemente sârbe și curuți dezertori din tabăra lui
Thököly Imre dinspre malul de miazănoapte a Crișului Repede, cunoscut și astăzi
ca Olosig/ Olaszi (Italiană). Schimburile de focuri de artilerie care au loc cu
apărătorii turci ai cetății produc numeroase victime și în rândurile
asediatorilor, între care și căpitanul Császári Tésla Mihály. Colonelul Horváth
János mai are însă la dispoziție numeroși ofițeri cu experiență: căpitanul Deák
Ferenc, locotenenții-majori Badori Pál, Csányi Mihály și Győri János precum și
locotenenții Gődény Pál, Lévai István, Szabó János, Hevesy György și Nagy
István, cu ajutorul cărora reușește să-i mențină pe otomani sub presiune.
Zilele Eyalet-ului Varat sunt numărate…La 12 aprilie 1692, în urma unui ordin
venit direct de la Viena, sunt mobilizate suplimentar câteva regimente maghiare
și austriece cantonate în zonă încă din timpul iernii. Pe 29 aprilie sosește în
tabăra de la Oradea cel care avea să devină principalul artizan al victoriei
aliaților creștini, contele Donat Johann Heißler von Heitersheim. Fost
prizonier al lui Thököly Imre (aliatul turcilor) în urma înfrângerii de la
Zărnești din 11 august 1690, recent eliberat și avansat imediat de către împărat
la rangul de General de Cavalerie, Heißler este avid de răzbunare și hotărât
să-i alunge pe turci. Îi vine în ajutor și un morar bătrân, fost martor la
căderea orașului în anul 1660, care-i dezvăluie metoda prin care poate fi
drenată apa din șanțul cetății. Evacuarea apei permite asediatorilor să
pregătească minarea zidurilor, lucrare deosebit de dificilă, executată sub
tirul cvasi-permanent al inamicului și terminată la data de 30 mai. Generalul
Heißler pregătește atacul final pentru ziua de 5 iunie, asalt care însă nu mai
are loc! Exploziile doboară zidul minat al cetății în așa fel, încât molozul
rezultat umple șanțul pe o porțiune suficient de largă pentru a permite
trecerea asediatorilor. Comandanții otomani Abdi Latif și Ibrahim Pașa
capitulează în fața unei situații fără ieșire. Generalul acceptă evacuarea sub
escortă militară la Belgrad a celor 4 mii de supraviețuitori, între care vreo 2
mii de civili, în schimbul predării de către turci a Cetății Oradea. Victoria
coaliției este răsplătită cu o pradă de război constând din 64 de tunuri, 70
tone de pulbere, peste 3 mii de ghiulele și o cantitate însemnată de alimente.
Sfârșitul dominației otomane în Europa Centrală avea să fie consfințit câțiva
ani mai târziu prin Tratatul de la Karlowitz încheiat la 26 ianuarie 1699.
Jetoanele
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o
anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau
numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
Jetonul de mai s-a bătut
în jurul anului 1920 pentru a marca memoria eroilor avocat dr. Ioan Ciordaș și avocat
de. Nicolae Bolcaș din Beiuș, prin înălțarea unui monument durabil ca amintire
peste ani. Jetonul confecționat din alamă, de formă rotundă cu toartă,
diametrul de 25 milimetri și gravat de Fassler, cu valoarea de 20 lei, a servit
la strângerea de fonduri pentru realizarea monumentului. Drama sacrificiului
celor doi eroi s-a desfășurat în noaptea de 3 spre 4 aprilie 1919. Atunci căpitanul
Verboczy a ridicat noaptea din casele lor pe fruntașul român Ioan Ciordaș,
membru al Comitetului Executiv al Partidului Național Român, desemnat de
Consiliul Dirigent ca prefect al județului Bihor, precum și pe avocatul dr.
Nicolae Bolcaș, urcându-i într-un automobil până la gară, de unde cu un vagon,
i-a dus în comuna Lunca, la 20 kilometri de Beiuș. Până în ziuă, au fost
maltratați, duși la marginea unei gropi săpate pentru ei, unde au fost aruncați
de vii și acoperiți cu pământ. Pe avers este reprezentată schița monumentului ce se intenționa a se
ridica în memoria lor și inscripția circualră: “MARTIRILOR NEAMULUI” și sub
soclu semnătura gravorului. În câmpul central al reversului este aplicată
inscripția pe două rânduri și locația:
“20 / LEI / BEIUȘ” împrejmuită de un
cerc perlat, ce încadrează împreună cu un cerc liniar exterior inscripția :
“PENTRU MONUMENTUL MARTIRILOR I. CIORDAȘ ȘI N. BOLCAȘ”.
Pentru a cinsti memoria celor doi martiri, primăria Beiușului a decis ca piața
din centrul orașului să se numească „Piața Dr. Ioan Ciordaș”, iar fosta stradă
maghiară să primească numele Dr. Nicolae Bolcaș. Inițiativa care a exprimat în
cel mai înalt grad considerația contemporanilor față de jertfele celor doi
martiri a fost ridicarea unui monument în memoria lor. Preotul Augustin Antal a
propus crearea unui fond pentru construirea monumentului în 10 mai 1919.
Ulterior, s-a constituit un comitet sub președinția lui Petru E. Papp, care a
lansat un apel pentru subscrierea de sume de bani pentru monument, locuitorii
zonei contribuind fiecare după puteri. În toamna anului 1934, Uniunea
Avocaților din România s-a implicat în finanțarea monumentului, prin adresarea
unei circulare tuturor barourilor din țară, în care destinatarii erau rugați să
contribuie bănește pentru realizarea acestui proiect „pentru ca în scurt timp
monumentul celor doi avocați să poată fi inaugurat”. În 6 iunie 1935, de ziua
Eroilor, a fost dezvelit monumentul eroilor dr. Nicolae Bolcaș și dr. Ioan
Ciordaș, în cadrul unei ceremonii impresionante. La aceasta au participat
oficialități ale statului român (Alexandru Lapedatu, ministrul Cultelor,
maiorul Fundățeanu, reprezentantul Casei Regale, Tiberiu Moșoiu, vicepreședinte
al Camerei Deputaților, dr. Ioan Picu Băncilă, prefectul județul Bihor, dr.
Ioan Pop, președintele Curții de Apel Cluj etc.). Aceștia au fost primiți de
primarul Beiușului, Nerva Traian Cosma, de membri ai corpului profesoral și de
elevii liceelor „Emanuil Gojdu” și „Iosif Vulcan” din Oradea, și ai liceelor
din Beiuș.
A fost oficiat serviciul divin de către episcopul vicar al Oradiei, Andrei Crișanul, a urmat apoi dezvelirea monumentului, după care au fost intonate cântece naționale și s-a desfășurat defilarea. Monumentul era unul deosebit, având în basso-relief figurile celor doi martiri, patru echisoane cu numele celor patru provincii românești de la vest de Carpați (Crișana, Maramureș, Transilvania, Banat) și două amfore. La baza statuii erau gravate cuvintele: „Viața mea este a poporului meu”, care era crezul politic al lui Ioan Ciordaș. În 1948, monumentul a fost distrus de sovietici, care au montat pe soclu obeliscul cu secera și ciocanul. În ultimele zile ale anului 1989, secera și ciocanul au fost date jos, rămânând doar obeliscul. În 1993 a fost dărâmat și obeliscul sovietic, iar pe soclul rămas a fost montat monumentul actual, realizat, în 1995, de sculptorul Cornel Durgheu.
A fost oficiat serviciul divin de către episcopul vicar al Oradiei, Andrei Crișanul, a urmat apoi dezvelirea monumentului, după care au fost intonate cântece naționale și s-a desfășurat defilarea. Monumentul era unul deosebit, având în basso-relief figurile celor doi martiri, patru echisoane cu numele celor patru provincii românești de la vest de Carpați (Crișana, Maramureș, Transilvania, Banat) și două amfore. La baza statuii erau gravate cuvintele: „Viața mea este a poporului meu”, care era crezul politic al lui Ioan Ciordaș. În 1948, monumentul a fost distrus de sovietici, care au montat pe soclu obeliscul cu secera și ciocanul. În ultimele zile ale anului 1989, secera și ciocanul au fost date jos, rămânând doar obeliscul. În 1993 a fost dărâmat și obeliscul sovietic, iar pe soclul rămas a fost montat monumentul actual, realizat, în 1995, de sculptorul Cornel Durgheu.
Mihai Viteazu
Insigna - Asociația Mihai Viteazu - Oradea 19 august 1994
Asociația Mihai Viteazu din Oradea este o asociație
culturală formată preponderent din cadre militare active și în rezervă din
municipiul de pe Crișul Repede. Unul dintre obiectivele principale realizate
prin contribuția acestei asociații a fost înălțarea în centrul
orașului a unei impunătoare statui a domnitorului Mihai Viteazu, numai pe banii
și pe cheltuiala cadrelor militare orădene. Insigna de mai sus s-a bătut cu
ocazia dezvelirii acestei statui, în data 19 august 1994.Recent municipalitatea orădeană a luat inițiativă mutării amplasamentului acestei statui într-o zonă mărginașă a orașului provocând mari nemulțumiri în rândul membrilor acestei asociații. S-a ajuns până acolo încât Asociația Mihai Viteazu a dat în judecată municipalitatea pentru acest abuz.
Mihai
Viteazul sau Mihai Bravu (născut în anul 1558 la Târgu
de Floci şi decedat la data de 9 august 1601 în Turda) a fost bănișor de
Strehaia, stolnic domnesc şi ban al Craiovei, apoi domnitor al Ţării Româneşti
şi, pentru o perioadă, în anul 1600, conducător de facto al tuturor celor trei
ţări medievale care formează România de astăzi: Ţara Românească, Moldova şi
Transilvania.
Insigna - Campionatul republican "Rebus - 1988"
Faza I 26 - 27 martie 1988 - Băile Felix
Cercurile
rebusistice erau și
sunt forme de asociere a împătimiților de probleme (jocuri) enigmistice și
rebusistice. În cadrul acestor jocuri intră careurile de cuvinte încrucișate
(rebusul clasic) și alte forme: integramă, monoverb, biverb, triverb (inclusiv
formele anagramate), ilustriverb, anagramă, metagramă, rebo, rebo anagramat,
rebo eliptic anagramat, rebus ilustrat, rebus criptografic, criptorebus și
încă multe forme. Pasionații acestor jocuri își dezvoltau și își dezvoltă
într-un mod elegant orizontul de cunoaștere și de imaginație.
Băile
Felix, în limba maghiară – Felix Furdo, este un sat în
comuna Sânmartin din
județul Bihor, aflat la circa 10 kilometri depărtare spre sud de municipiul
Oradea. Este cea mai mare stațiune balneară cu regim permanent din România,
situându-se pe locul doi, după litoralul Mării Negre, în privința numărului
locurilor de cazare din România. Facilitățile existente în această stațiune
permit tratarea cu succes a reumatismului și afecțiunilor neurologice,
ginecologice, iar bazele medicale dispun de instalații pentru metode ca
electroterapia, hidroterapia, aerosoli, masaje, împachetări cu parafină și alte
operațiuni specifice tratamentelor balneare. Stațiunea Băile Felix permite și
efectuarea unui turism de relaxare.
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs.
Printre primii locuitori ai
Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si
cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B.
Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa
organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata
mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste
numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca
din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar
in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti,
care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de
D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea
societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice
a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si
apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”.
Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in
spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul
acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura
usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Suplacu
de Barcău, în limba
maghiară - Berettyószéplak,
în limba –Siplak, este o comună din județul Bihor care
include și satele: Borumlaca, Dolea, Foglaș,
Valea Cerului și Vâlcelele. La recensământul din anul 2011 comuna număra 4356
locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care:
români
– 32,87%, maghiari – 31,47%, romi – 15,26%, slovaci – 18,41% și restul –
necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei Suplacu de Barcău
astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși
– 37,35%, romano catolici – 31,88%, reformați – 19,88%, penticostali – 1,9%,
greco catolici – 3,9%, baptiști – 2,47% și restul – nedeclarată sau altă
religie. Deasupra admiri stema și o poză cu primăria localității.
Oradea,
mai demult Oradea Mare,
(în maghiară Nagyvárad, în
germană Großwardein, în latină Magnovaradinum,
în slovacă Vel'ký Varadín, în
turcă Varat,
în italiană Gran Varadino)
este reședința și cel mai mare municipiu al judeţului Bihor, situat în
vestul României, pe râul Crişul Repede, în imediata apropiere a
graniței cu Ungaria. Oraşul este menţionat pentru prima dată la 1113, având în
prezent o populaţie de aproximativ 206000 de locuitori. Sus am postat steagul
si stema actuală a municipiului Oradea precum și câteva monumente de cultură și
arhitectură orădene din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri
poștale.
Primăria
Palatul de finanțe
Biserica baptistă de pe malul Crișului
Biserica premonstratensă
Bulevardul Regele Ferdinand
Cafeneaua Metropol
Casa Poynar
Catedrala greco-catolică Sfântul Nicolae
Catedrala și Palatul episcopal
Cazarma
Exploatarea de var
Facultatea de medicină
Gara
Gimnaziul
Hala comercială
Hotelul Vulturul Negru
Monumentul Imre Szacsvay
Palatul Apollo
Palatul de justiție
Palatul episcopal
Palatul masonic
Palatul princiar din cetate
Piața Regina Maria - Cafeneua Palace și Astoria
Piața Sfântul Laszlo
Podul Sfântul Laszlo și Palatul Levay
Statuia Regelui Ferdinand
Universitatea
Teatrul
Vederi
Județul
Bihor este
situate în provincia istorică
Crișana, în nord-vestul României și are reședința în orașul Oradea. Județul se
întinde pe o suprafață de 7544 kilometri pătrați și numără aproximativ 575000
de locuitori. Din punct de vedere administrativ-teritorial județul este format
din; 4 municpii – Oradea, Beiuș,
Marghita și Salonta; 6 orașe – Aleșd, Nucet, Săcuieni, Ștei (fost Dr.Petru
Groza), Valea lui Mihai, Vașcău precum și 90 de comune. Sus am postat
stemele actuale și comuniste ale județului iar jos câteva fotografii
reprezentând monumente de cultură și arhitectură bihorene, din vremuri diferite, câteva
frumoase locuri de vizitat pe aceste meleaguri dar și unele cărți poștale
ilustrate.
Castelul Bethlen - Spitalul orășenesc - Aleșd
Vedere - Biserica - Băița
Vedere - Primăria - Borod
Biserica ortodoxă - Aleșd
Piața și vechiul Hotel Erzebet - Aleșd
Biserica romano-catolică - Aleșd
Casa de cultură - Aleșd
Vedere și Castelul Markovics - Arpășel
Vederi - Beiuș
Școala normală de fete - Beiuș
Spitalul de stat - Beiuș
Vedere - Birtin
Vedere - Ceica
Vedere - Bratca
Vedere - Cadea
Castelul Solymossy - Cresuia
Vedere - Derna
Sinagoga - Diosig
Vedere - Dobrești
Peștera Meziad
Vedere - Inand
Sinagoga - Marghita
Vedere - Remeți
Vedere - Salonta
Biserica reformată - Salonta
Primăria - Salonta
Sinagoga - Salonta
Vedere - Sânmartin
Vedere - Săcuieni
Vedere - Tinc
Gara - Valea lui Mihai
Vedere - Vașcău
Vedere - Tileagd
Vedere - Băile Felix
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Exploratorul portughez Joao de Santarem,
a trăit în secolul al XV-lea
Două vignete de pe bancnote slovace fantezie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu