1. Banca scoțiană Clydesdale Bank Limited procedează la înlocuirea bancnotelor aflate în circulație. Se urmărește emiterea unor bancnote cu un design modern și cu mai multe elemente de siguranță împotriva contrafacerilor de orice fel. Aici se prezintă bancnota veche și nouă de 10 pound.
Pe aversul bancnotei vechi este reprezentat chipul lui David Livingstone.
David Livingstone a fost
un medic scoțian, misionar protestant și explorator al Africii
Centrale și de Est, devenit celebru datorită eforturilor deosebite din timpul
vieții și a luptei sale împotriva sclaviei. El s-a născut la data de 19
martie 1813 și a decedat la data de 1 mai 1873. Pentru
rezultatele călătoriilor sale a primit medalia de aur a Societății Regale
de geografie din Londra.
Pe aversul bancnotei noi este reprezentat chipul lui Walter Scott.
Sir Walter Scott (15 august 1771 - 21 septembrie 1832) a fost un scriitor scoțian prolific și un poet popular în Europa în timpul vieții sale.Se poate spune că Scott a fost primul autor de limbă engleză care a avut o carieră internațională în timpul vieții, cu mulți cititori din întreaga Europa, Australia și America de Nord. Poeziile și proza lui sunt încă citite și multe din scrierile lui rămân scrieri de referință atât pentru literatura engleză, cât și pentru literatura scoțiană. Printre operele sale celebre se numără "Ivanhoe", "Rob Roy", "The Lady of The Lake", "Waverley", "The Heart of Midlothian" și "The Bride of Lammermour". Există un număr de traduceri ale operelor lui Scott în limba română.
Pe reversul noii bancnote se prezintă: Monumentul Scott, Castelul Edinburgh și Academia regală scoțiană.
Pe reversul noii bancnote se prezintă: Monumentul Scott, Castelul Edinburgh și Academia regală scoțiană.
Monumentul Scott este un monument gotic victorian de forma unui
turn, operă realizată în
memoria scriitorului scoțian Sir Walter Scott, situat pe Princes Street aproape
de gara Wawerley din Edinburg. După
moartea lui Scott în anul 1832, a avut loc un concurs pentru un proiect de monument. Un
presupus arhitect s-a înscris la concurs sub pseudonimul "John
Morvo", care real se numea George Meikle Kemp, tâmplar de 45 de ani și
arhitect autodidact. Kemp se temea de lipsa calificării sale de arhitectură,
iar reputația lui îl descalifica, și totuși în anul 1838 a primit contractul de
construire a monumentului. Între cele patru coloane ale monumentului s-a luat
decizia construirii unei statui monumentale a lui Scott, alături de câinele său
Meda.
Lucrarea aceasta a fost încredințată sculptorului John Steel și s-a
realizat din marmură de Carrara. Construcția turnului monumentului s-a realizat
între anii 1841 – 1844 dar inaugurarea a avut loc în data de 15 august 1846. Costul
total al lucrării a depășit 16154 de lire sterline. În total (cu excepția
lui Scott și a câinelui său) pe monument există 68 de statui figurative, dintre
care 64 sunt vizibile de la sol. La nivel superior există 32 nișe
nefolosite. Turnul are o înălțime de 61 de metri și are o serie de platforme de
vizionare cu o serie de scări spiralate înguste, oferind vederi panoramice spre
centrul orașului Edinburgh și împrejurimile sale. Cea mai înaltă platformă
este accesibilă după urcarea a 288 de trepte.
Castelul
Edinburgh din Scoția este o veche
fortăreață ridicată pe stâncă vulcanică care a servit drept baza militară în
războiul contra Angliei. Printre atracțiile sale se numără Piatra Destinului, deasupra căreia monarhii
scoțieni au fost încoronați timp de secole. În secolul al XIII-lea Piatra a fost capturată de un rege englez invadator și
mulți monarhi scoțieni au luptat pentru a o recâștiga. Castelul a fost
reședință regală de pe timpul domniei lui David I (secolul al XII-lea)
păstrându-și destinația până în anul 1633. Din secolul al 15-lea, rolul
rezidențial al castelului a scăzut, iar în al 17-lea secolul a fost folosit în
principal ca și cazarmă militară. Dea lungul timpului castelul a fost supus la
cel puțin 26 de asedii, fiind cel mai
asediat loc din Marea Britanie. În urma acestor repetate asedii au rămas
aproape intacte: Capela Sf. Margareta de la începutul secolului al XII-lea,
care este considerată cea mai veche clădire din Edinburgh, Palatul Regal și
Sala Mare din secolul al XVI-lea. Armata britanică este încă responsabilă
pentru administrarea unor părți ale castelului, deși prezența sa este în mare
parte ceremonială și administrativă. Unele dintre clădirile castelului
găzduiesc muzee regimentale care contribuie la prezentarea sa ca atracție
turistică. Castelul este o atracție turistică plătită în Scoția, cu peste 2,1
milioane de vizitatori în 2018.
Academia Regală Scoțiană (RSA) este academia națională de artă a țării, ce promovează
arta scoțiană contemporană. Fondată în anul 1819 ca instituție regală pentru încurajarea artelor
frumoase din Scoția , în anul 1826 a fost numită Academia
scoțiană și ulterior în anul 1838 a devenit Academia Regală Scoțiană. RSA menține o poziție unică în țară, ca o
instituție finanțată în mod independent, condusă de artiști și arhitecți
eminenți, pentru a promova și susține crearea, înțelegerea și bucuria artelor
vizuale prin expoziții și evenimente educaționale conexe. RSA
administrează, de asemenea, burse, premii și rezidențe pentru artiștii care
locuiesc și lucrează în Scoția. Colecția istorică a obiectelor de artă
importante ale RSA și o arhivă vastă de materiale conexe care cronologizează
arta și arhitectura în Scoția în ultimii 180 de ani sunt găzduite în Centrul de
Colectare a Muzeelor Naționale de la Granton și sunt disponibile
cercetătorilor prin numire. Academia își are sediul în clădirea actuală din
anul 1911 și este administrată de Galeriile Naționale din Scoția. Clădirea,
proiectată inițial de William Henry Playfair, a fost recent renovată.
2. Banca națională a statului asiatic Turkmenistan procedează la înlocuirea bancnotelor aflate în circulație. Se urmărește emiterea unor bancnote cu un design modern și cu mai multe elemente de siguranță împotriva contrafacerilor de orice fel. Aici se prezintă bancnota veche și nouă de 100 manat.
Pe aversul ambelor bancnote este reprezentat chipul hanului turkmen Oghuz Khagan.
Oghuz Khagan sau Oghuz Khan, în limba turkmenă Oguz han
sau Oğuz Kağan, este
un han legendar și semi-mitologic al popoarelor turcilor. Unele
culturi turci folosesc această legendă pentru a descrie originea lor
etnică și originea sistemului de clanuri politice folosite de turkmeni,
otomani și alți turci Oghuz.
Potrivit legendei turcești, Oghuz sa născut
în Asia Centrală, ca fiu al lui Qara Khan, lider al unui popor turc, el
însuși ajungând un mare și neînvins han. Deasupra am postat și o monedă turkmenă cu chipul hanul Oghuz.
Pe reversul bancnotei vechi este reprezentat Palatul Oguzkhan.
Palatul Oguzkhan este reședința oficială și locul de muncă principal al
președintelui, situat în Piața Independenței din capitala turkmenă – Ashgabat.
Clădirea a fost dată în folosință în luna mai a anului 2011, fiind
ridicată de compania franceză Bouygues. Palatul face parte dintr-un complex mai
larg, fiind mărginit la nord de Strada Karl Marx iar la sud de Strada
Galkynysh. Costul de realizare al palatului a fost estimat la 250 milioane de
dolari. Palatul este compus din mai multe săli: Sala de Aur unde au loc
ceremoniile de primire ale oaspeților,
Sala Gorkut Ata destinată discuțiilor, Sala Sejuk Khan destinată semnării acordurilor bilaterale, Sala Bayram
Khan pentru conferințe de presă și Sala Magtymguly pentru diverse întâlniri și
evenimente culturale.
Pe reversul noii bancnote este reprezentat Stadionul Saparmurat Turkmenbashi.
Stadionul Saparmurat
Turkmenbashi este cel mai modern
stadion turkmen, aflat în capitala Ashgabat. Arena avea 30000 de locuri pe
scaune și fusese inaugurat în anul 2003 sub titlul grandios de stadion olimpic,
deși îi lipseau multe din utilități. În anul 2007 guvernul turkmen a decis
să reconstruiască stadionul și să-l extindă, noua arenă urmând a avea 45000 de
locuri pe scaune. Cea mai proeminentă caracteristică a noii renovări este capul
de cal al lui "Akhal-Teke" inspirat din stema națională a statului. Stadionul
reamenajat este al 5 - lea ca mărime dintre arenele sportive asiatice și a
fost inaugurat cu ocazia jocurilor asiatice din 17 – 27 septembrie 2017.
3. Banca națională a statului african Zimbabwe procedează la înlocuirea bancnotelor aflate în circulație. Se urmărește emiterea unor bancnote cu un design modern și cu mai multe elemente de siguranță împotriva contrafacerilor de orice fel. Aici se prezintă bancnota veche și nouă de 5 dolari.
Pe aversul ambelor bancnote se prezintă monumentul naturii Pietrele Re Matapos.
Pe reversul bancnotei vechi este reprezentat Barajul Kariba.
3. Loteria națională a statului european Spania a pus în circulație o serie de bilete de loterie ce prezintă farurile Spaniei. Aici se prezintă un bilet de loterie din data de 4 februarie 2006 care prezintă Farul Punta din localitatea Polacra.
Farul Punta de la Polacra este situat în localitatea cu același
nume, în apropiere de orașul Nijar, provincia Almeria, comunitatea
autonomă Andaluzia, Spania.
El este situat în Parcul natural Cabo de
Gata-Nijar și este administrat de Autoritatea portuară din Almeria.
Coordonatele sale geografice sunt: 36 grade, 51 minute, 01 secunde – latitudine
nordică și 1 grad, 59 minute, 46 secunde – longitudine vestică. Semnalele farului sunt vizibile de la o
depărtare de 14 mile (26 kilometri). Alte caracteristici tehnice ale farului
sunt: înălțime
focală - 281 metri, înălțime suport – 14 metri, inaugurat în data de 9
septembrie 1991, lupa de focalizare fiind montată pe un turn vechi (Torre de
los Lobos), construit în secolul al XIII-lea.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane
la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - A.S.D. (Asociația studenților în drept)
În anul 1999 un grup de studenți desprinși din Liga
Studenților înființează Asociația Sudenților din Universitatea București, din care va lua naștere mai apoi ASD - Asociația Studenților în Drept. În anul 2002 ASD
avea sloganul “Studenții se bat pe cultură!”. În acel moment ASD se ocupa de repartizările locurilor în
cămine și de balurile bobocilor. Începând cu
anul 2004 ASD are 13 reprezentanți în Consiliul Facultății de Drept, unde se iau decizii importante
precum studierea Dreptului Civil în ambele semestre ale anului I. Din anul 2008
în ASD funcționează următoarele departamente: PR, presă, resurse umane și practică. În anul 2009 se
înființează revista “Monitorul Neoficial”, revistă studențească a ASD-ului, se
crează Departamentul Revistă și este editat primul număr din “Ghidul Bobocului”
și se organizează, pentru prima oara, Concursul de Pledoarii de Drept
Constituțional. Din 2010 se face, pentru
prima oară, distincție între serii pentru acordarea burselor și repartizarea
buget/taxă. În anul 2013 asociația număra aproape 150 membri. În anul 2016 sub egida ASD are
loc prima ediție a proiectului „Interviuri academice simulate – Admiterea la
INM” și primul concurs de procese simulate de Drept roman. Din anul 2018
ASD este membru al Alianței Naționale a
Organizațiilor din România (ANOSR).
Insigna - Banca Națională a Republicii Socialiste România
Palatul vechi al Băncii Naţionale a
României a fost ridicat în cea mai
veche zonă comercială a oraşului Bucureşti, delimitată în a doua jumătate a
secolului al XIX-lea de străzile Lipscani (cea mai veche), Calea Victoriei
(fostă Mogoşoaia), Smârdan şi Doamnei. După înfiinţarea BNR, una din primele
preocupări ale conducerii a fost aceea de a reduce termenul de funcţionare
provizorie la Creditul Funciar Rural, prin construirea sediului propriu.
Prevăzut prin lege, rolul important al BNR atât pentru finanţe, cât şi pentru
întreaga economie românească, impunea realizarea unei clădiri special destinate
acesteia. Prin urmare, în şedinţa sa din 3 octombrie 1881, Consiliul de
administraţie a autorizat pe guvernatorul I.I. Câmpineanu să trateze cu
Ministerul de Finanţe achiziţionarea terenului pe care se afla Hanul Şerban
Vodă. Construit în anii 1683-1685, în timpul domniei lui Şerban Cantacuzino
(1678-1688), şi consolidat în vremea lui Constantin Brâncoveanu (1688-1714),
acest ansamblu arhitectural a fost principalul han al oraşului datorită mărimii
sale şi al siguranţei oferite negustorilor în incinta de tip cetate cu ziduri
pline spre exterior. În 1863, prin Legea secularizării averilor mănăstireşti,
într-o vreme când era aproape abandonat, hanul a trecut în proprietatea
statului pentru că fusese închinat mănăstirii Cotroceni, o altă ctitorie a lui
Şerban Cantacuzino. Cu imaginea lui de cetate orientală în mijlocul unui oraş care
începea să se europenizeze, în ciuda deschiderii vitrinelor magazinelor spre
străzile Smârdan şi Lipscani, Hanul Şerban Vodă nu a mai putut reveni la gloria
de altădată. La 9 februarie 1882, era publicată în "Monitorul
oficial", nr. 249/1882, Legea privind aprobarea vânzării către BNR a
terenului numit Hanul Şerban Vodă, iar a doua zi guvernatorul BNR era autorizat
de către Consiliul de administraţie ca, împreună cu împuternicitul
Administraţiei Domeniilor Statului, inginerul-arhitect Nicolae Cerchez, să se
prezinte la Tribunalul Ilfov pentru transcrierea actului de cumpărare a
terenului. În acelaşi timp, s-a dispus depunerea de către BNR a sumei de 800000
lei, contravaloarea terenului şi a clădirilor aflate pe el, la Casa de Depuneri
şi Consemnaţiuni. Pentru stabilirea propriilor exigenţe, guvernatorul I.I.
Câmpineanu şi preşedintele Consiliului de cenzori, Menelas Ghermani, au vizitat
bănci din străinătate cu intenţia de a constata progresele arhitecturii
bancare. La 31 martie 1882, Consiliul general a aprobat contractul încheiat cu
Cassien Bernard, elevul şi colaboratorul lui Charles Garnier, autorul Operei
din Paris, precum şi cu Albert Galleron, pentru executarea anteproiectului
construcţiei palatului BNR. La 16 septembrie 1882, Consiliul General a analizat
anteproiectele palatului BNR întocmite de cei doi arhitecţi francezi şi a
aprobat proiectul în care faţada clădirii era pe strada Lipscani, fiind respins
cel în care faţada era către strada Smârdan. De asemenea, se decidea executarea
planului definitiv şi a devizului lucrării. Un an mai târziu, Consiliul general
aprobă planul definitiv şi trecerea la execuţia acestuia, achitând şi
onorariile arhitecţilor. Proiectul lor tocmai fusese expus la Expoziţia
Naţională de Beaux Arts de la Paris şi primise aprecieri favorabile. În 1883,
s-a decis dărâmarea clădirilor pentru eliberarea terenului Hanul Şerban Vodă,
iar la 12 iulie 1884 a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor, prilej cu
care în fundaţia clădirii s-a depus un document în care erau menţionaţi regele
Carol I, prim-ministrul I.C. Brătianu şi membrii guvernului, conducerea BNR. În
Darea de seamă anuală, Consiliul de administraţie aprecia că lucrările vor dura
doi sau trei ani, fiind foarte importante atât ca întindere, cât şi din punctul
de vedere al condiţiilor pe care trebuie să le asigure, având în vedere
destinaţia clădirii. Ridicarea palatului a durat mai mult, întârzierea fiind
provocată de războiul sârbo-bulgar (noiembrie-decembrie 1885), care a
determinat întreruperea exploatării şi a transportului pietrei de Rusciuk, ca
şi de dificultăţile reprezentate de organizarea licitaţiilor şi desfăşurarea
tratativelor pentru achiziţionarea materialelor, a instalaţiilor şi pentru
încredinţarea lucrărilor de execuţie. De asemenea, nu de puţine ori, intemperiile
vremii au avut şi ele rolul lor în amânarea executării lucrărilor.
Administraţia BNR a avut în permanenţă în vedere multiplele aspecte, din care
unele neprevăzute, ale unui astfel de proiect major, în care dimensiunea
cheltuielilor posibile trebuia să fie pusă de acord cu obiectivul realizării
unei clădiri-emblemă pentru harta bucureşteană a construcţiilor cu destinaţie
bancară. La 15 februarie 1884, Consiliul general a aprobat planul fundaţiilor
Palatului BNR, prezentat de arhitectul N. Cerkez. El a întocmit şi un deviz
provizoriu, potrivit căruia totalul cheltuielilor urma să fie de 2342577 lei,
la care se adăuga suma de 157422 lei, pentru cheltuieli neprevăzute. La 27
ianuarie 1884, E. Carada şi N. Cerchez au fost delegaţi de conducerea BNR să viziteze
carierele de la Bahna din judeţul Mehedinţi, în vederea alegerii sortimentului
de piatră potrivit construirii Palatului BNR. De asemenea, Administraţia BNR a
încheiat un contract cu Ch. Rolland din Marsilia pentru furnituri în cantitate
aproximativă de 2200 tone de ciment Portland-Lafarge, cu preţul de 62 lei tona,
şi 550 metri cubi de piatră de Cassis cioplită, cu 100 lei metru cub.
Materialele urmau să fie predate la Giurgiu, cheltuielile de vamă şi transport
de la Giurgiu la Bucureşti revenind băncii. La 23 iulie, I. Meves era desemnat
pentru supravegherea acestui transport. Dar, încă din luna mai, pentru
urgentarea procurării cimentului necesar, Consiliul de administraţie a decis
înlocuirea unei părţi a acestei comenzi cu ciment produs la Montalieu, Port de
France şi Grenoble. Măsura de precauţie luată de conducerea BNR s-a dovedit a
fi inspirată, căci, în toamna aceluiaşi an, Ch. Rolland a adus la cunoştinţa
băncii că, din cauza epidemiei de holeră din sudul Franţei, nu avea cum să-şi
îndeplinească obligaţiile ce-i reveneau prin contract şi, prin urmare, solicita
rezilierea lui. Şi în privinţa pietrei pentru fundaţii şi socluri, s-a revenit
asupra deciziei iniţiale, Consiliul de administraţie stabilind, la 29 aprilie
1885, să se întrebuinţeze piatră cioplită în locul celei brute, la preţul de
cel mult 85 lei metru cub. Licitaţia organizată pentru achiziţionarea
ferestrelor şi a parchetului era anulată de Consiliul general, care aproba, la
12 februarie 1886, suma de 68000 lei pentru a cumpăra prin "bună
învoială" ferestrele şi recomanda reluarea licitaţiei pentru parchet.
Pentru procurarea aparatelor de încălzit, la 5 septembrie 1884, Anton Carp
informa Consiliul general că a contactat mai multe case speciale şi, în urma
examinării proiectelor de către arhitecţii băncii, cel mai avantajos a fost cel
al firmei Koerting din Paris, preţul fiind de 120000 lei. Peste numai o
jumătate de an, această firmă nu depusese cauţiunea şi informa că renunţă la
lucrare, situaţie în care, pentru încălzirea şi ventilarea Palatului, s-a
încheiat un contract cu Casa Wasserleitungen din Viena, la preţul de 42745
florini sau 71242 mărci. La 9 martie şi respectiv 20 martie 1885, Consiliul de
administraţie şi Consiliul general au discutat chestiunea grinzilor de fier şi
de oţel necesare pentru realizarea tavanelor şi a pardoselilor. Având în vedere
că "pentru asemenea furnituri trebuie să se ţină cont pe lângă preţuri şi
de calitatea lucrului şi de siguranţa ce inspiră constructorul",
Administraţia s-a pronunţat pentru oferta lui Schneider de la firma Creusot,
care oferea următoarele preţuri: 195 franci tona grindă de fier, 320 franci
tona grindă de oţel, 390 franci tona grindă de oţel combinat "cu buloane,
corniere şi legături în oţel, toate predate franco pe chei la Galaţi sau la
Brăila". Vama şi transportul până la Bucureşti cădeau în sarcina şi
cheltuiala BNR. În primăvara următoare, la 14 mai 1886, Consiliul general a
avizat rezultatele licitaţiei pentru tabla de aramă necesară acoperişului
Palatului băncii. Prin urmare, s-au încheiat contracte cu firmele Aron Hirsch
din Halberstadt (128 franci pentru suta de kilograme de tablă adusă la Galaţi,
la care se adăugau 3 franci pentru transportul până la Bucureşti) şi Casa
Benchelte din Grünberg (39 franci suta de kilograme de oţel pentru structura
metalică a acoperişului, inclusiv montatul). De asemenea, urmau să fie
comandate grilajele ornamentale din fier pentru ferestrele şi uşile localului,
în limita maximă de 1 leu/kg, după modelele date de bancă. După executarea
porţilor şi a gratiilor ferestrelor de la subsol de către Andrei Rogalski, în
august 1886, Eugeniu Carada (în locul locţiitorului de guvernator) şi
secretarul general F. Kohler semnau contractul cu antreprenorul Friedrich
Weigal din Bucureşti. Potrivit acestuia, antreprenorul se însărcina cu
executarea "gratiilor ornamentate de fier", în număr de 42, după trei
modele date de bancă, care urmau să aibă "întocmai dimensiunile golurilor
lăsate în zidărie pentru aşezarea lor". Grilajele urmau să fie lucrate din
fier "de primă calitate" adus din Germania, vopsite cu miniu de plumb
şi montate. Banca plătea 0,80 lei pentru un kg de fier, la dimensiunea cerută,
lucrat şi montat. Contractul prevedea şi grosimea vergelelor, ca şi secţiunea
lor (pătrată sau rotundă), coordonate ce trebuia respectate întocmai. Erau
stabilite şi două termene ferme: primele 15 gratii predate în noiembrie 1886,
iar restul comenzii în mai 1887. Dacă antreprenorul nu le respecta, BNR era în
drept "fără nici o altă somaţiune sau altă formă de judecată să rezilieze
contractul, refuzând lucrările fără nici o despăgubire pentru antreprenor, care
va rămâne răspunzător pentru orice daune ce ar proveni Băncii Naţionale pentru
orice lucrare nepredată la termen". În acelaşi timp, Administraţia băncii
a luat măsuri pentru organizarea licitaţiilor în vederea încredinţării
executării diferitelor lucrări de construcţie. Astfel, pentru lucrările
"de betonagiu", la 4 aprilie 1884, Consiliul de administraţie
respingea toate ofertele şi restituia garanţiile depuse. La 25 iulie acelaşi
an, era organizată licitaţia pentru zidăria de piatră şi cărămidă, de la
soclu în sus, dar Consiliul general nu a avizat-o şi a solicitat Administraţiei
să contracteze aceste lucrări "prin bună învoială" cu o întreprindere
care cerea preţuri sub cele de la licitaţie. În această situaţie, la 12
ianuarie 1885, Consiliul general a aprobat contractele încheiate cu Giuliani
Zanetto pentru executarea lucrărilor de săpături şi "betonagiu",
precum şi cu Societatea de Construcţiuni pentru Lucrări de Zidărie, în vederea
realizării lucrărilor de zidărie şi de piatră de la soclu în sus. De asemenea,
în contextul rezilierii înţelegerii cu Ch. Rolland, s-a autorizat, la 12
ianuarie 1885, încheierea unui al doilea contract cu Giuliani Zanetto pentru
furnizarea pietrei şi construirea soclului, cu toate materialele necesare, la
preţul de 137 lei metru cub. La 22 iulie 1887, locţiitorul de guvernator, Anton
Carp, era autorizat de Consiliul de administraţie să încheie contractul cu
tinichigiul Th. Georgescu, pentru realizarea învelişului cu tablă de aramă, la
preţul de 1,68 lei metru liniar, şi a jgheaburilor, la preţul de 2,50 lei metru
liniar. Administraţia BNR a apelat la sprijinul profesioniştilor, Nicolae
Cerkez fiind numit, la propunerea lui E. Carada, "architect primar al
construcţiunii". În virtutea recomandării făcute de N. Cerkez, devenit
arhitectul băncii, în jurul căruia s-a constituit şi primul Serviciu de
arhitectură al instituţiei, la 3 decembrie 1883, Consiliul de administraţie l-a
numit pe arhitectul Constantin Băicoianu "desinator cls. I", având o
retribuţie de 300 lei pe lună.
Trecerea la construirea palatului a determinat
creşterea numărului personalului angajat special pentru acest proiect. Mai
întâi, Iohan Seewald devenea "desinator cls. II", apoi, la 23 iulie,
Albert Seraia era numit supraveghetor al lucrărilor de betonare şi, la 10
septembrie, Nicolas Pascal devenea supraveghetorul lucrărilor de construcţie,
cu o remuneraţie de 5 lei pe zi. În vara anului 1886, trecuse deja termenul
scurt, de 2 ani, pronosticat pentru terminarea lucrărilor şi Consiliul general
lua în discuţie întârzierile intervenite. E. Carada reitera în faţa Consiliului
presiunile permanente ale Administraţiei băncii asupra Societăţii de
Construcţiuni care îşi adjudecase lucrările de zidărie, precum şi concesiile
acceptate, în sensul că "Administraţia a consimţit ca parte din zidărie să
se facă de cărămidă şi mixtă în loc de piatră curată cum se contractase".
În ciuda ameninţărilor cu rezilierea contractului şi confiscarea garanţiei,
Societatea de Construcţiuni nu a intensificat ritmul lucrărilor. Pentru că
tergiversarea lucrărilor obliga banca la cheltuieli excepţionale de personal şi
chirii, la care se adăuga insuficienţa spaţiului din clădirea Creditului
Funciar Rural, Consiliul general aprecia că s-ar putea ca banca să fie silită
să oprească zidăria la nivelul etajului 1, să pună acoperişul şi să se mute în
localul parţial zidit, urmând ca ulterior să se termine lucrările. În anul
următor (1887), a fost pus acoperişul, iar în 1888 progresele au fost majore,
după cum se poate stabili din Raportul Consiliului de administraţie către
Adunarea generală a acţionarilor din 19 februarie 1889, în care se menţionează:
"construcţiunea localului Băncii Naţionale din Bucureşti este terminată,
în părţile cele mai importante. Dacă iarna aspră ce am avut, întârziind
aşezarea aparatelor de încălzire, nu ne-ar fi silit a suspenda în timp de trei
luni chiar lucrările interioare, am fi putut a vă întâlni în noul nostru
edificiu. În acest moment însă se lucrează cu activitate şi, în curând,
Administraţia băncii se va strămuta în localul său definitiv". Tonul
entuziast din acest raport nu s-a concretizat prin finalizarea lucrărilor în
1889, deşi pe frontispiciul clădirii, în zona celor două pavilioane terminale
ale faţadei centrale tocmai acest an este trecut în caractere latineşti
(MDCCCLXXXIX). De altfel, în acest an, străduinţa de a termina construirea
Palatului a fost dublată de lucrările de sistematizare a împrejurimilor
clădirii BNR, pentru alinierea străzii Smârdan cu localul băncii. În vederea
lărgirii străzii în discuţie, Consiliul general a cedat Primăriei Bucureşti o
porţiune de teren din proprietatea băncii, fără despăgubire, condiţionând ca
terenul respectiv să servească doar în acest scop. Raportul Consiliului de
administraţie către Adunarea generală a acţionarilor din 18 februarie 1890
indica iminenta mutare a serviciilor băncii în noul sediu: palatul "din
Bucureşti este aproape terminat, cu excepţia lucrărilor de decoraţiune interioară
ale unor părţi ale clădirii. Imprimeria este deja [...] instalată în noul
edificiu". În iunie acelaşi an, şi celelalte servicii s-au mutat în
clădirea de pe strada Lipscani. Calculele au arătat că, în ciuda faptului că
s-au executat mai multe lucrări neprevăzute, precum canalizarea completă pentru
apele de scurgere, instalarea apei şi a gazului în toată clădirea, grilajul de
împrejmuire şi altele, valoarea totală a acestor cheltuieli nu a depăşit cu
mult pe aceea preconizată de 2500000 lei. În cei şase ani cât a durat ridicarea
Palatului, stricta supraveghere a elaborării proiectelor şi a executării
acestora a fost îndeplinită, în numele Administraţiei BNR, de către directorul
E. Carada. Unul din biografii său, Mihail Romaşcanu, descrie astfel implicarea
lui: "cât au durat lucrările, Carada le-a condus cu o pricepere de mare
arhitect. Comanda materialele, cerceta calitatea lor, verifica preţurile
ofertelor, revedea planurile, supraveghea executarea lucrărilor şi cerea
refacerea acelora care nu erau bune; pe scurt, nu se făcea nimic fără ştirea şi
aprobarea lui". Expresia deplină a caracterului de bancă conferit de
monumentalitatea căreia i se asociază forţa expresivă dată de regularitate,
echilibru, distincţie, masivitate şi deschiderea ponderată către stradă conferă
Palatului BNR din strada Lipscani un loc privilegiat în arhitectura perioadei,
putând fi comparat cu marile construcţii bancare realizate în Europa veacului
al XIX-lea. Aşa cum se remarca de curând, "structura de rezistenţă şi
materialele folosite sunt în deplină concordanţă cu tehnica cea mai modernă a
sfârşitului de secol XIX" (N. Lascu). Astfel, utilizarea sistemelor
tradiţionale, precum zidăria portantă şi boltirea zonei centrale a subsolului,
este completată cu utilizarea consistentă a noilor materiale de construcţie, în
special a metalului. În imediata apropiere a impunătoarei clădiri, se afla deja
clădirea Societăţii de Asigurări Dacia (1874), dar palatul BNR de pe strada
Lipscani a schimbat modul de percepere a centrului comercial, prin impunerea
componentei bancare. Nu întâmplător, în deceniile următoare, în jurul
palatului, s-au ridicat construcţii ale sediilor celor mai importante bănci şi
instituţii financiare (Societatea de Asigurare Dacia - România, Societatea
de Asigurare Naţională, Banca de Scont, Camera de Comerţ şi Industrie şi Bursa,
Casa de Depuneri, Banca Marmorosh-Blank, Banca Agricolă), ceea ce a dus la
constituirea centrului financiar-bancar bucureştean, completând astfel noul
chip european din bronz şi din piatră al capitalei, alături de clădirea
Universităţii, de statuile lui Mihai Viteazul şi Ion Heliade Rădulescu, de
Palatul Regal, Ateneul Român, Palatul de Justiţie, Fundaţiile Culturale Regale,
Ministerul Agriculturii, Palatul Poştei şi Facultatea de Medicină. Una din cele
mai frumoase clădiri ale Bucureştiului, aşa cum o prezenta o voce autorizată a
arhitecturii româneşti, precum aceea a lui Ion Mincu, Palatul vechi al BNR a
deschis seria clădirilor monumentale prin care instituţiile moderne româneşti
nou create îşi asociau o imagine concretă ce le asigura vizibilitatea necesară
pentru a se impune. Proiectul conceput de arhitecţi francezi şi pus în practică
de arhitecţi şi ingineri români trebuia să corespundă unor multiple
condiţionări, determinate de destinaţiile speciale ale spaţiilor unei clădiri
bancare. Astfel, erau necesare: spaţiul pentru relaţiile cu publicul (holul
ghişeelor, în primul rând); spaţiul pentru activitatea funcţionarilor (birouri
de diferite categorii, inclusiv al guvernatorului şi ale celorlalte persoane din
conducerea băncii); spaţiul tezaurului, divizat pentru accesul publicului şi
păstrarea valorilor; spaţiul imprimeriei şi al tuturor anexelor necesare.
Gruparea acestora trebuia să se realizeze astfel încât circulaţia să nu
afecteze măsurile de siguranţă şi protecţie ale valorilor băncii şi, de
asemenea, să ţină seama de trama stradală şi alte vecinătăţi ale clădirii ce
condiţionau posibilităţile de acces ale publicului şi ale funcţionarilor. Toate
aceste elemente au fost subordonate principiilor arhitecturale ale stilului
eclectic de factură academică. Preluând multiple elemente din arhitectura
Renaşterii şi a Clasicismului francez, Palatul are o formă dreptunghiulară cu
latura mare de 73 m (de-a lungul străzii Lipscani) şi cu cea mică de 52 m (pe
strada Smârdan). Structura compoziţională generală este unitară, dar are şi
rezolvări particulare pentru punerea în evidenţă a importanţei faţadei
principale. Toate faţadele sunt organizate în două registre principale
suprapuse: primul corespunde parterului şi are un nivel puţin înălţat de la
sol, fiind finisat în piatră. Trecerea la registrul următor se realizează
printr-o cornişă discretă. Al doilea registru cuprinde restul înălţimii
clădirii, fiind placat cu piatră pe faţada principală şi tencuit pe celelalte. Faţada principală, orientată
către strada Lipscani, a fost realizată din piatră de Rusciuc. Ea este
evidenţiată atât prin înălţimea mai mare, cât şi prin atenţia specială acordată
întregii decoraţii. La fiecare colţ, volumul compact este marcat de câte un
pavilion de formă pătrată, care avansează faţă de restul clădirii, contând în
volumetria generală ca nişte turnuri ce sugerează forţa şi robusteţea
construcţiei. Ele au o acoperire specială care preia tipul de cupolă frecvent
utilizat în epocă. Axul central de simetrie al clădirii este marcat prin
decroşul subasmentului pe care sunt aşezate patru coloane corintice elansate,
canelate. Verticalitatea elementului decorativ central este accentuată prin
depăşirea cornişei generale. Acest element este înălţat printr-un grup
sculptural alcătuit din două personaje (un bărbat şi o femeie), care încadrează
lucarna în care se afla un ceas. Se presupune că autorul acestui grup statuar a
fost Athanasie Constantinescu. Axul elementului central coincide cu intrarea
principală, accesul fiind posibil pe uşa centrală prevăzută cu un fronton
semicircular. La partea superioară, ceea ce corespunde etajului I, se află un
balcon rezultat din avansul coloanelor. Aici se deschid cele trei uşi de
dimensiuni egale şi cu decoraţiuni identice, precum şi, deasupra acestora,
golurile în formă rotundă ale Sălii de Consiliu. Ritmarea verticală este
reluată la cele două pavilioane terminale ale acestei faţade. Subordonarea
acestora faţă de elementul central este marcată prin relieful mai redus,
realizat prin angajarea la suprafaţa peretelui a celor patru coloane ionice.
Dispunerea acestor coloane creează trei deschideri, aceea din mijloc fiind mai
mare. Coloanele mediane susţin un balcon mic, care, la rândul lui, se sprijină
pe două console viguroase ancorate pe cornişa care desparte cele două registre
principale. Spaţiile laterale adăpostesc patru din cele şase sculpturi
decorative ale faţadei, realizate în ronde-bose, care pun în evidenţă etajul
nobil. Cele patru sculpturi sunt operele lui Ion Georgescu (1856-1898) şi
Ştefan Ionescu Valbudea (1859-1918), doi dintre cei mai reprezentativi artişti
români ai epocii, şi înfăţişează patru personaje alegorice, care reprezintă
Justiţia (Thermis) şi Agricultura (Ceres), plasate central, iar lateral se află
Comerţul (Mercur) şi Industria (Vulcan). Simbolistica lor comunică programul
asumat de BNR de a susţine economia naţională. Golurile sunt dispuse
echidistant şi ierarhizat. Ferestrele de la parter se termină cu ancadramente
în semicerc, fiind decorate şi protejate cu grilaje a căror fină ţesătură este
realizată din metal. Ferestrele ce se deschid în cele două balcoane ale
etajului I au aceleaşi dimensiuni ca şi celelalte, dar ancadramentul lor
beneficiază de o decoraţie suplimentară a frontonului. Celelalte 10 ferestre
au, alternativ, frontonul triunghiular sau rotund, iar în partea de jos este
prevăzut un registru de balustrade. Deasupra lor se află un registru secundar,
separat de restul faţadei printr-o profilatură discretă, alcătuit din ferestre de
dimensiuni mici, rotunde în zona celor trei balcoane şi pătrate în rest, care
asigurau iluminarea podului. În urma intervenţiilor din anii 1929-1930, când
s-a realizat al doilea nivel, în afara Sălii de consiliu, aceste ferestre
asigură iluminarea noilor birouri. Pentru celelalte trei faţade s-au respectat
principiile generale plastice, dar tratarea a fost mai simplă. În acelaşi timp,
ele nu sunt identice, fiecare având nota sa de originalitate dată de soluţiile
găsite pentru adaptarea la ambient. Faţada dinspre strada Smârdan era tencuită
şi se caracteriza, în primul rând, prin decroşeul ce asigură avansul unei
segment echivalent cu aproximativ o treime din lungimea ei faţă de planul
general. Suprafaţa este ritmată de un şir de pilaştri, ca şi la pavilioanele
din colţ. În afara pavilioanelor, la nivelul parterului şi al etajului I,
ferestrele au frontoane semicirculare, cele din registrul inferior fiind
prevăzute cu grilaje. Ferestrele etajului al doilea, adăugat ulterior, sunt de
dimensiuni mici şi au formă dreptunghiulară. Această aripă a adăpostit, încă de
la începuturi, imprimeria Băncii. Faţada dinspre Nord corespundea străzii
Băncii Naţionale. Spre deosebire de celelalte faţade, pavilioanele marginale au
un avans mai mare în exterior, astfel încât restul faţadei este mai retras faţă
de limita maximă a acestora. Ferestrele de la parter aveau ancadramente
dreptunghiulare în zona pavilioanelor şi semicirculare în rest, toate fiind
dublate de grilaje. Golurile etajului următor erau prevăzute, în zona pavilioanelor,
cu ancadramente triunghiulare decroşate, similare celor de pe latura vestică a
construcţiei, iar în rest cu simple ancadramente dreptunghiulare. La 11 iunie
1890, BNR, reprezentată de Anton Carp, încheia cu Zoe Lahovary, care avea
"autorizaţiunea soţului său, G. Lahovary", o convenţie. Potrivit
acestei înţelegeri, între cele două proprietăţi urma să se deschidă o trecere
de 8 m lărgime, în lungime până la proprietatea prinţului Karagheorghevici.
Strada, care va deveni strada Băncii Naţionale, era paralelă cu grilajul aşezat
la 3 m de cele două pavilioane şi avea 8 m lăţime către proprietatea Lahovary.
De asemenea, semnatarii conveneau ca până ce strada va intra în categoria
"stradele sau pieţe publice ale capitalei, pavarea şi întreţinerea ei se
va face de ambele părţi contractante, cheltuielile fiind suportate în părţi
egale". A treia faţadă, dinspre vest, avea un ax ce coincidea cu un portal
bogat decorat, care marca intrarea rezervată guvernatorului în curtea
interioară. La nivelul parterului, se află dispuse ferestre cu frontoane
dreptunghiulare, iar la nivelul etajului I ferestrele au ancadramente
triunghiulare. Golurile pavilioanelor din colţuri se deschid în două balcoane
mici şi au frontoane decorate în formă triunghiulară, astfel încât ies în
evidenţă. Toate golurile registrului secundar superior, corespunzătoare
birourilor de la al doilea etaj sunt în formă dreptunghiulară. Pe lângă
intrarea destinată guvernatorului, pe această faţadă mai existau alte două
intrări secundare pentru accesul la locuinţele personalului. În direcţia vest,
în momentul inaugurării Palatului BNR, nu era delimitată de o stradă, ci de o
fundătură. În urma avizului dat de către Consiliul general, la 28 septembrie
1891, s-a încheiat o înţelegere între BNR, reprezentată de Th. Rosetti şi Anton
Carp, şi avocatul Constantin Mille, ca împuternicit al prinţului Alexis
Karagheorghevici. Prinţul Karagheorghevici ceda Băncii terenul aferent
prelungirii în linie dreaptă a trecerii private deschise din str. Smârdan
printre Banca Naţională şi proprietatea lui G. Lahovary până la aliniamentul
ocupat de împrejmuirea şi zidul dinspre "stradela" particulară ce
despărţea, spre apus, terenurile Băncii de cele ale prinţului Karagheorghevici.
Trecerea astfel prelungită urma să se paveze pe cheltuiala ambilor riverani.
Prin amenajarea acestei străzi, o parcelă din terenul BNR, în suprafaţă de 56 m
pătraţi urma să rămână spre terenul prinţului Karagheorghevici contra sumei de
4000 lei. Strada astfel rezultată s-a numit, mai întâi, Karagheorghevici şi
apoi Eugeniu Carada. În colţul unde această stradă se întâlnea cu strada
Lipscani, a fost aşezată, la începutul anilor '20, statuia lui Eugeniu Carada,
realizată de sculptorul francez Dubois. Amenajarea acesteia a fost făcută de
sculptorul român Măţăoanu. Deşi are o suprafaţă mare, acoperişul nu intră în
competiţie cu faţadele, deoarece având o pantă foarte mică este greu de
perceput. Singurele elemente speciale sunt cele cinci cupole, din care patru
sunt identice şi sunt situate deasupra elementelor decroşate din colţurile
clădirii. Acestea au avut ca model tipul de cupolă al Turnului Orologiului
Palatului Luvru. Spre deosebire de restul acoperişului, care era acoperit cu
tablă de aramă, învelişul cupolelor a fost realizat din tablă de ardezie. Cupolele
sunt înconjurate de o balustradă prin care se face articularea cu faţadele
respective. A cincea cupolă, cea mai impunătoare, potenţează monumentalitatea
intrării principale. Palatul din strada Lipscani cuprinde o travee centrală în
care se află Sala sau Holul ghişeelor şi alte două travee secundare. Coloanele
care susţin cupola şi dialogul dintre travee asigură ritmul construcţiei şi
permit un joc de volume ce elimină monotonia. Tratarea arhitecturală sobră,
neostentativă a exteriorului intră în contrast cu bogăţia accentuată a
decoraţiei interioarelor. Organizarea interioară "spaţială şi
funcţională" s-a realizat în acord cu activitatea specifică băncii,
incluzând preocuparea constantă a conducerii acesteia pentru siguranţa
exploatării. Axul principal al faţadei dinspre strada Lipscani distribuie
simetric şi spaţiile interioare. Simetria dispare însă pentru funcţiunile şi
spaţiile secundare. Axul compoziţional se concretizează într-o succesiune de
spaţii, care cuprinde intrarea principală şi holul ghişeelor. De o parte şi de
alta a acestui element compoziţional, se află două curţi interioare dispuse
simetric, de dimensiuni egale, care au rolul de a ilumina spaţiile orientate
către ele. În cea mai mare parte a sa, parterul era destinat relaţiilor cu
publicul. De aceea, aici se află cele mai ample spaţii din clădire,
respectiv holul principal de formă pătrată, din care se intră în două încăperi,
dispuse simetric în raport cu intrarea şi destinate Serviciului scont şi
Bibliotecii, şi se înaintează către spaţiul alungit, orientat perpendicular pe
axul principal, la extremităţile căruia sunt plasate cele două scări de acces
la etaj. Spaţiile destinate publicului sunt unificate atât prin casetele
de dimensiuni mari ale plafoanelor, cât şi prin prezenţa aceleiaşi ordonanţe,
reprezentate de coloane şi pilaştri adosaţi peretelui, executate într-o gamă
unică de materiale şi de culori. Prin acest element decorativ principal se
ritmează suprafeţele parietale şi sunt puse în evidenţă elementele de
rezistenţă. În vestibul, coloanele angajate sunt dispuse regulat pe toţi
pereţii, inclusiv la colţuri. Intrările birourilor rezervate Bibliotecii şi
Serviciului Scont sunt marcate prin două uşi, fiecare cu ancadramente terminate
cu frontoane, plasate simetric între două coloane situate la o distanţă mai
mare între ele. În spaţiul din care pleacă cele două scări de onoare se află două perechi de
coloane adosate pilelor de zidărie. Limitele laterale ale spaţiului de trecere
către ghişee este evidenţiat de coloanele duble dispuse de o parte şi de alta a
părţii centrale. Aceste coloane au şi rolul de a îngusta unghiul vizual,
disimulând vederea părţilor laterale ale rampelor scărilor. Cel mai important
element al spaţiului interior dedicat publicului este Holul ghişeelor, care adăposteşte
astăzi Muzeul BNR. Numit Sala de marmură, acest spaţiu are următoarele
dimensiuni: cca 12,50 m lăţime, cca 21 m lungime şi cca 15 m înălţime la cota
maximă a acoperirii. Configuraţia sa generală se datorează atât destinaţiei,
cât şi tiparului epocii. Astfel, în secolul al XIX-lea, clădirile băncilor
importante din Europa au preluat imaginea specifică burselor şi băncilor
secolelor XVI - XVII din Anvers, Amsterdam şi Londra. Aceste instituţii
aveau locurile de schimb organizate în jurul unei curţi interioare
dreptunghiulare, descoperite, delimitate de parterul şi etajul I al clădirii.
Arhitecţii de la sfârşitul secolului al XIX-lea au ajustat imaginea
tradiţională într-o singură direcţie, acoperind, de regulă, cu structuri
metalice tradiţionala curte interioară. Holul ghişeelor din Palatul vechi al
BNR era înconjurat pe trei laturi de un spaţiu afectat funcţionarilor.
Celelalte spaţii au fost rezervate funcţiunilor care nu presupuneau contactul
cu publicul. Golul Holului cu ghişee de la parter este dezvoltat pe două
niveluri şi este înconjurat pe trei laturi de o amplă galerie. Registrele
decorative sunt prezente şi în Holul ghişeelor. La nivelul parterului, se
remarcă succesiunea pilelor masive de zidărie, între care erau fixate ghişeele.
În spatele fiecărei pile era montată o casă de bani, care, astfel, se afla la
îndemâna funcţionarului de la ghişeu. Un buton decorativ fixat în zidărie pune
în evidenţă axul pilelor, care sunt unite prin arce în formă de semicerc.
Registrul al doilea, ce corespunde etajului I, cuprinde grupuri de coloane
duble, în stil compozit, situate la distanţe egale, unite în partea superioară
prin arce în formă de semicerc. Acest registru se termină cu o cornişă bine
evidenţiată, care face distincţia între tratarea pereţilor şi aceea a
acoperişului. Fermele metalice care o alcătuiesc sunt disimulate în decoraţia
abundentă a stucaturii, prin arce fin decorate ce ritmează suprafeţele decupate
din bolţi cu muchii ieşite. Prin intermediul unor steme bogat decorate,
sprijinite lateral de câte două personaje feminine, la rândul lor, arcele se
reazemă pe cornişa etajului I. În faţa stemelor cu însemnele băncii, la
colţurile sălii se află câte un vultur. Deasupra cornişei se află şi un
registru secundar de lunete, care, împreună cu un mare luminator, dispus în
centru, asigură iluminarea holului. La parter se aflau şi alte spaţii destinate
birourilor care nu presupuneau contact cu publicul: sala pentru imprimarea
biletelor (pe latura Smârdan) şi locuinţe de serviciu (latura Carada). În vestibul,
două sculpturi realizate în atelierul A. Durenne Sommevoire, care
reprezintă personaje feminine ţinând cu ambele mâini, deasupra capului, câte un
corp de iluminat, marchează pornirea rampelor celor două scări către următorul
etaj. La nivelul podestului intermediar, fiecare scară continuă cu două rampe,
de o parte şi de alta. De asemenea, se menţine decorarea parietală cu pilaştri
angajaţi. Cu ultima treaptă se termină şi spaţiul luminos, asigurat de
ferestrele orientate către una din curţile interioare. Pe balustrada cu
decoraţii minuţios realizate, au fost aşezate două steme cu însemnele heraldice
ale provinciilor istorice ce alcătuiau Regatul României în momentul edificării
construcţiei: bourul Moldovei, acvila Munteniei, leul Olteniei şi cei doi delfini
afrontaţi ai Dobrogei. La nivelul podestului intermediar al scării din partea
dreaptă, se află placa din piatră de Baschioi cu numele celor 21 de funcţionari
BNR morţi pe câmpurile de onoare ale Războiului Reîntregirii. Acest tip de
piatră fusese folosit şi la Palatul Regal şi se armoniza cu arhitectura băncii.
Adaptată stilului clădirii şi "încastrată în zidurile acestei vechi
instituţii, la răspântia serviciilor ei", placa comemorativă a fost
realizată de arhitectul Radu Dudescu şi inaugurată, la 11 noiembrie 1937 (data
armistiţiului de la Compiegne, care pusese capăt Primului Război Mondial), în
cadrul unei ceremonii special organizată, la care au participat guvernatorul
Mitiţă Constantinescu, membrii Consiliului de administraţie şi reprezentanţi ai
guvernului. Deasupra rampei centrale se afla câte un luminator, înlăturate de
lucrările ulterioare, astfel încât, astăzi iluminarea naturală se realizează
numai prin intermediul ferestrelor dinspre curtea interioară. Cele două scări
monumentale asigură accesul la etajul I, care este nivelul nobil al Palatului.
Aici se aflau: Holul de onoare, Sala Consiliului de administraţie, Biroul
guvernatorului, birourile altor membri ai conducerii băncii şi sălile de
recepţie. Tratarea arhitecturală riguroasă, vizibilă în ierarhizarea decoraţiei
parietale şi a plafonului, continuă şi la etajul I. Holul propriu-zis al
etajului I începe cu o porţiune de perete în care au fost plasate, simetric,
câte o uşă cu ancadrament. În partea centrală a holului se află intrarea în
Sala Consiliului de administraţie, zona fiind marcată la extremităţi prin câte
un arc. Intrarea în Sala de Consiliu este flancată de alte două coloane. De o
parte şi de alta a peretelui ce corespunde Sălii de consiliu sunt practicate
două nişe în care sunt amplasate statui asemănătoare cu cele de la parter,
realizate de acelaşi autor, simbolistica lor fiind, de asemenea, circumscrisă
ramurilor economiei româneşti. Uşa propriu-zisă are un fronton în formă de
semicerc, în care se află un ceas şi o laborioasă decoraţie în basorelief. Sala
Consiliului de administraţie are cele mai pretenţioase decoraţii dintre toate
încăperile băncii, în acelaşi stil eclectic la care s-au adăugat puternice
accente baroce. Decoraţia este asigurată de pilaştrii angajaţi, de stucatura şi
capitelurile aurite. Uşile, complet vitrate, care se deschid spre strada
Lipscani şi către încăperile vecine, sunt încadrate de o ornamentaţie bogată,
cu elemente decorative de natură vegetală în stil neoclasic, fiecare având un
ancadrament puternic profilat, terminat cu frontoane. Chenare de mari
dimensiuni subîmpart peretele dinspre Holul de onoare, precum şi partea
centrală a celor laterali. Traveea mediană este rezervată intrării principale,
iar în celelalte chenare se află patru tablouri de dimensiuni mari, comandate
de Consiliul de administraţie, la 11 iunie 1890, celor mai importanţi artişti
plastici ai momentului: Nicolae Grigorescu, G.D. Mirea, Eugen Voinescu.
Compoziţie de mari dimensiuni (2,50m x 3,50m), intitulată La secerat sau
Rodica, pictura din stânga intrării a fost realizată de Nicolae Grigorescu
(1838-1907) în 1894, în perioada târzie a creaţiei sale. Rodica înfăţişează o
scenă la munca câmpului, respectiv la secerat, accentul căzând pe un personaj
feminin, aflat în prim plan, care domină compoziţia. În dreapta intrării, se
află o marină de dimensiuni aproximativ identice, pictată, tot în 1894, de
Eugeniu Voinescu (1842-1909). Pictând din pasiune şi nu ca urmare a unei
pregătiri academice, E. Voinescu, consulul României la Odessa şi discipolul lui
Aiazovski este unicul autor român de tablouri cu o astfel de tematică. Aici se
crede că este vorba de o scenă din portul Constanţa. Pereţii laterali sunt
ocupaţi, în zona lor centrală, cu două picturi alegorice ale lui G. D. Mirea
(1852-1934): Mercur şi Prometeu, realizate într-o manieră academică de
influenţă barocă, probabil în 1891. Sub aceste tablouri pe suport oval, se
găsesc două şemineuri decorative, lucrate în lemn cu grilaje metalice. La
partea superioară a sălii se află cornişa puternic profilată, care cuprinde şi
golurile circulare ale ferestrelor dinspre Lipscani. Plafonul este decorat
asemănător Sălii ghişeelor. Un valoros candelabru completează ambientul. În
stânga Sălii de Consiliu, se află Biroul guvernatorului în care tratarea parietală
este mai reţinută, materialele şi culorile folosite provenind dintr-o gamă mai
deschisă, ceea ce creează un agreabil contrast între cele două săli. Galeria ce
înconjoară pe trei laturi golul Holului ghişeelor adăpostea birourile
Serviciului contabilităţii (aripa Smârdan) şi locuinţa guvernatorului (aripa
Carada). Locuinţa guvernatorului avea un acces separat în clădire, cuprindea
mai multe încăperi, inclusiv o bibliotecă personală, deservite de un coridor
lung, şi era luminat prin curtea interioară. Subsolul era rezervat spaţiilor
destinate tezaurului, inclusiv pentru depozitarea valorilor populaţiei, precum
şi pentru anexe (ateliere de întreţinere, depozite, magazii). Tratarea
interioarelor a fost subordonată compoziţiei planimetrice generale, caracterizată
prin ierarhizare şi gradarea strictă a efectelor spaţiale. Spaţiile publice şi
de reprezentare au beneficiat de o remarcabilă rezolvare plastică.
Particularităţile decorative ale fiecărui spaţiu nu anulează coerenţa
ansamblului. Rolul din ce în ce mai important al BNR în economia naţională,
extinderea operaţiunilor sale şi creşterea numărului funcţionarilor au făcut ca
spaţiile Palatului de pe strada Lipscani să devină insuficiente. De aceea,
Administraţia Băncii a acţionat în două direcţii: a transformat interiorul
Palatului vechi şi şi-a extins spaţiile de birouri în clădirile învecinate
special achiziţionate.
Prima modificare majoră a interiorului a avut loc în
1915, când s-a renunţat la ampla galerie de la etajul I, care înconjura pe trei
laturi Holul ghişeelor, pentru a fi transformată în două birouri mari. Cu
acelaşi prilej, s-a montat tâmplăria ce închide noul spaţiu de lucru, care,
astfel, era separat de Sala ghişeelor. După ce în anii 1916-1918, Palatul a
fost ocupat de armata germană, în 1920, au fost reluate lucrările, mai ales că,
după Unirea de la 1918, funcţionarea BNR trebuia să se racordeze la noile
realităţi economice şi politice. În toamna anului 1923, BNR a cumpărat două
clădiri situate în apropiere: imobilul Zaharia, aflat la intersecţia străzii
Doamnei cu strada E. Carada, şi imobilul Teatrului Modern, de la intersecţia
străzii E. Carada cu strada Băncii Naţionale. Ambele au fost adaptate pentru
funcţiunile băncii, iar în 1926 Teatrul Modern a fost legat la nivelul etajului
I cu Palatul vechi printr-o pasarelă executată de antrepriza inginerului Emil
Prager. În anii 1929-1930, au avut loc cele mai consistente transformări ale
Palatului. Acestea au constat în: reducerea la minimum a spaţiilor destinate
locuinţelor, prin renunţarea la vastul apartament al guvernatorului, pentru
care s-au cumpărat, la interval de mai mulţi ani, casa pe strada Mircea Vodă
(în care s-a mutat I.G. Bibicescu) şi vila de pe bulevardul Lascăr Catargiu nr.
39, primul guvernator care a locuit aici fiind D. Burillianu; galeria de la
etajul I, care înconjura Holul ghişeelor, a dobândit forma definitivă,
existentă astăzi; cele trei aripi secundare au fost înălţate cu un al doilea
nivel, destinat în întregime birourilor. Execuţia acestor operaţii a presupus
lucrări inginereşti complicate. Planşeul peste etajul I a fost consolidat şi
completat cu un altul, turnat în beton armat, calculat pentru a suporta
sarcinile noi. Luminatoarele scărilor de onoare şi cel din faţa Sălii de
Consiliu au dispărut. Iniţial, diferite, înălţimile aripilor clădirii au fost
unificate la nivelul cornişei aripii Lipscani şi a pavilioanelor din colţuri.
Pentru faţadele secundare s-a folosit acelaşi tip de tencuială, clădirea fiind
terminată prin translatarea la noua cotă a cornişei originale. În urma acestor
intervenţii, Palatul vechi a dobândit un volum compact, a cărui masivitate
degajă o forţă considerabilă.
Jeton - 2 - E.Czell & Sohne
Jetoanele sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.În fiecare jeton stă ascunsă o întreagă istorie a unei persoane, a unei familii , a unui monument ori clădire sau a unei unități economice care a influiențat destinele unor persoane sau comunități locale într-o anume perioadă de timp. Trebuie doar să descoperi ce se află în spatele acestor mici bucăți de metal și atunci cu siguranță vei rămâne fascinat de aceste autentice izvoare istorice.
Jetoanele pe care le prezint aici amintesc de concernul Friedrich Czell & Sohne, înființat la mijlocul secolului al
XIX-lea, de unul dintre cei mai întreprinzători și mai bogați brașoveni, foarte
cunoscut în epocă și datorită produselor sale alcoolice (bere, vin, lichior)
apreciate de populație dar și pentru rolul jucat de familia acestuia în viața
socială și economică a regiunii din jurul Brașovului și nu numai, timp de
aproape 100 de ani. Firma Friedrich Czell & Sohne ajunsese să dețină la
sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea monopolul
băuturilor alcoolice și în special al Berii în Țara Bârsei. Jetoanele au aversul
identic. Într-un cerc perlat la exterior este aplicată inscripția circulară
începînd din dreptul orei 7 și terminată în dreptul orei 5 – “F.CZELL &
SOHNE”. În dreptul orei 6 este aplicată o stea cu șase raze. În
centrul reversului perlat este aplicată valoarea nominală a jetonului. Până în
prezent se cunosc 5 valori nominale: 2, 10, 20, 100 și
200, toate jetoanele fiind rotunde cu diametrul de 22 milimetri. Jetonul cu
valoarea de 2 este confecționat din cupru,
cel de 10 – din zinc și celelalte – din alamă.
În
România berea a devenit populară pe la sfârșitul secolului al XIX-lea și
începutul secolului al XX-lea. În anul 1908 existau în vechiul regat 18 fabrici
de bere care produceau aproximativ 180000 hectolitri de bere. Tot cam în acest
timp în Transilvania funcționau 31 fabrici de bere. Istoria firmei Czell începe
în Transilvania. Friedrich Thomas Czell, un comerciant sas brașovean, născut la
data 19 septembrie 1816, ca fiu al unui producător de țesături de lână, a
început să facă avere din comerțul cu vinuri, ulterior exportând produse
textile aduse din Cehia.
În anul 1855 ia ființă concernul “Friedrich Czell
& Sohne” (Friedrich Czell și fii) care avea
ca obiect de activitate exportul de lână în Anglia. Mai târziu fondatorul
firmei s-a orientat spre producerea și comercializarea spirtului, în acest sens
construind o fabrică în localitatea Cristian. Pentru a obține materia primă
pentru distileria sa F. Czell a depus eforturi pentru introducerea culturii
cartofului în zona Brașovului. Pe lângă spirt fabrica furniza și borhot pentru
creșterea porcilor. Afacerea mergea bine astfel că afaceristul s-a extins
înființând ferme de vite, o rafinărie de alcool și o fabrică de chibrituri. În
anul 1874 cumpără și o mină de cărbuni necesară pentru producerea de
combustibil necesar întreprinderilor sale. În anul 1889 Czell construiește Fabrica de zahăr de la Bod iar în anul 1892
achiziționează Fabrica de spirt Dârste și construiește tot aici o nouă fabrică
de bere (capacitate de producție – 14000 hectolitri și 40 de angajați). Familia
Czell a schimbat fața Brașovului, construind palate, vile și amenajând lacul
Noua. Iarna tăiau blocuri de gheață depozitându-le în grote brașovene pentru
păstrarea la rece a berii. În anul 1905 frații Czell achiziționează Fabrica de
bere Luther din București ducând o politică agresivă de acaparare a tuturor
clienților bucureșteni.
În anul 1908 concernul Czell deținea fabrici de bere la
Brașov, Miercurea Ciuc, Timiușoara, Sighișoara, Cluj și București, fabrici de
spirt la Cristian, Dârste și Sibiu, fabrici de postav precum și întinse
suprafețe de vii. Pe bună dreptate frații Czell erau considerați stăpânii
industriei românești de bere. La începuturi berea era livrată în butoaie de
stejar cu capacități de 50, 100 și 200 de litri prin depozitul fabricii din
Dârste sau cel de pe Strada Lungă. Pentru clienții îndepărtați livrarea se
făcea pe calea ferata, la Dârste existând linie CF.
Jetoanele cu valoarea 50,
100 sau 200 fac trimitere la capacitățile butoaielor de bere. Jetoanele erau
folosite ca modalitate de evidență a numărului de butoaie livrate. Clienții
plăteau o garanție diferențiată pentru butoaiele livrate. Butoaiele trebuiau
returnate ulterior, goale și în bune condițiuni împreună cu jetoanele, în
schimbul lor clienții își primeau înapoi garanția financiară. În privința
jetoanelor cu valorile 2, 10 și 20 se pare că au avut rol similar dar se referă
la volumul ambalajelor în care se livra lichiorul produs la Crisitian. La
schimbarea regimului politici de la noi concernul mai deținea doar 2 fabrici de
bere la Brașov și Timișoara și câteva terenuri agricole. A urmat naționalizarea
prin care statul a luat tot, fabrica din Brașov denumindu-se astăzi Aurora, iar
cea din Timișoara – Timișoreana (Extras dintr-un document semnat – Dorel
Bălăiță).
Albert Einstein - 140 de ani de la naștere
Relativitatea generală - 2019
Monetăria Statului ne prezintă produsul medalistic
aniversar „140
de ani de la nașterea fizicianului Albert Einstein”,
inclus în programul medalistic pe anul 2019. Cel mai faimos om de știință din
toate timpurile, savantul Albert Einstein a modificat cursul fizicii moderne
prin elaborarea unor teorii care ne-au adus mai aproape de înțelegerea și
cunoașterea Universului în care trăim. Cu o concepție unică dată asupra
timpului, spaţiului, materiei şi energiei, Albert Einstein devine figura
reprezentativă a noii fizici. Personalitate multilaterală, Einstein este
recunoscut atât ca cea mai mare somitate din fizica teoretică, cât și ca un
umanist desăvârșit care înglobează – prin luările sale de poziție în problemele
vieții publice – spiritul libertății, al justiției sociale și prețuirea pentru
demnitatea ființei umane. Medalia s-a realizat în 2 variante de metal compoziție și are
următoarele caracteristici tehnice:
- Argint: puritatea - 92,5%, forma – rotundă, dimetrul – 37 milimetri, calitatea – proof, tirajul – 40 bucăți și prețul unitar de achiziție inclusiv TVA – 224 lei.
- Cupru: forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri, calitatea – proof, tirajul – 60 bucăți prețul unitar de achiziție inclusiv TVA – 148 lei.
Albert Einstein a fost un fizician teoretician de etnie evreiască, născut în Germania, apatrid din 1896, elvețian din 1899, emigrat în 1933 în SUA, naturalizat american în anul 1940, profesor universitar la Berlin și Princeton. El s-a născut la data de 14 martie 1879 în orașul german Ulm și a decedat al data de 18 aprilie 1955 în orașul Princeton din SUA. Einstein este autorul teoriei relativității și unul dintre cei mai străluciți oameni de știință ai omenirii. În semn de apreciere a meritelor sale științifice, în anul 1921 i s-a decernat Premiul Nobel pentru Fizică, Medalia Copley – 1925 și Medalia Max Plank – 1929. Cele mai multe dintre contribuțiile sale în fizică sunt legate de teoria relativității restrânse (1905), care unesc mecanica cu electromagnetismul și de teoria relativității generalizate (1915) care extinde principiul relativității mișcării neuniforme, elaborând o nouă teorie a gravitației. Alte contribuții ale sale includ cosmologia relativistă, teoria capilarității, probleme clasice ale mecanicii statistice cu aplicații în mecanica cuantică, explicarea mișcării browniwng a moleculelor, probabilitatea tranziției atomice, teoria cuantelor pentru gazul monoatomic, proprietățile termice ale luminii (al căror studiu a condus la elaborarea teoriei fotonice, teoria radiației (ce include emisia stimulată, teoria unitară a câmpurilor și geometrizarea fizicii. Cea mai cunoscută formulă a lui Einstein este E=mc², care cuantifică energia disponibilă a materiei. Pe această formulă se bazează atomistica, secțiunea din fizică care studiază energia nucleară. Einstein nu s-a manifestat doar în domeniul științei. A fost un activ militant al păcii și susținător al cauzei poporului evreu căruia îi aparținea. Einstein a publicat peste 300 de lucrări științifice și peste 150 lucrăări în alte domenii.
Insigna C.T.A. - (Cercul tehnico aplicativ)
În data de 15 noiembrie 1968 s-a emis Legea 53 privind
pregătirea tineretului pentru apărarea patriei care stabilea că apărarea
patriei, a cuceririlor revoluționare ale poporului muncitor, este îndatorirea
supremă a tuturor cetățenilor Republicii Socialiste România. Activitatea de
pregătire a tineretului pentru apărarea patriei cuprinde instruirea militară
generală, cunoașterea armelor de nimicire în masă și protecția împotriva lor,
apărarea locală antiaeriană, pregătirea sanitară și de prim ajutor, precum și
pregătirea de specialitate în cadrul unor cercuri
tehnico-aplicative. Deci, cercul
tehnico-aplicativ (CTA) era forma prin care se asigura pregătirea
militară a tineretului în diferite specialități.
mai
grele decât aerul. Aceiași noțiune poate fi explicată ca și totalitatea
avioanelor și personalului aferent de care dispune o țară. După scop și destinație,
aviația se împarte în:
- aviația civilă (de transport mărfuri și călători, aviația sportivă și aviația utilitară)
- aviația militară.
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Emile Gentil, militar și administrator de colonie,
a trăit între anii 1866 - 1914
Detaliu vignetă de pe o felicitare ungurească
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 23.08.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu