0,5 franci 1944
A fost o uniune de colonii franceze, situată în vestul Africii pe teritoriul aproximativ de astăzi al următoarelor 15 state africane: Benin, Burkina Fasso, Capul Verde, Coasta de Fildeş, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea Bissau, Liberia, Mali, Mauritania, Niger, Nigeria, Senegal şi Sierra Leone.
Mai târziu a aderat la această uniune de colonii şi statul Togo.
Capitala uniunii de colonii a funcţionat alternativ în următoarele oraşe senegaleze: Saint Louis şi Dakar.
Suprafaţa coloniilor a fost de 5 milioane km.p dar, populaţia nu este cunoscută cu exactitate.
Deviză naţională acceptată a fost deviza Franţei:
Libertate, egalitate, fraternitate.
Libertate, egalitate, fraternitate.
Toate coloniile şi-au păstrat stemele şi steagurile proprii.
***
CÂTEVA PROVERBE,
M.Eminescu - I.Creangă
CÂTEVA PROVERBE,
MAXIME, CUGETĂRI
ŞI EXPRESII ÎN LIMBA LATINĂ
ŞI EXPRESII ÎN LIMBA LATINĂ
- A bovi maiori discat arate minor – De la boul bătrân să înveţe şi boul tânăr să are.
- Ab alio expectes, alteri quid feceris! – Aşteaptă de la altul ce i-ai făcut tu lui!
CÂTEVA MEDALII
ROMÂNEŞTI
Informaţii generale despre medalistică
şi subiectul ei de studiu, medalia,
poţi citi în articolul
LE HAVRE - FRANŢA
70 de ani de la prima medalie M.Eminescu
bătută la Monetăria Statului
1940 - 2010
Mihai Eminescu (nume
real Mihail Eminovici) (născut 15 ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul
Botoşani şi decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a fost un poet, prozator şi
jurnalist român, socotit de cititorii români şi de critica literară postumă
drept cea mai importantă voce poetică din literature română. Eminescu a fost
activ în societatea politico-literară Junimea, şi a lucrat ca redactor la
Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A publicat primul său poem la
vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să studieze la viena. Manuscrisele
poetului Mihai Eminescu, 46 de volume, aproximativ 14000 de file, au fost
dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902.
Eminescu a fost internat în data de 3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din
Bucureşti şi apoi a fost transportat la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie
1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu.
În 17 iunie a fost înmormântat la umbra unui tei din cimitirul Bellu –
Bucureşti. A fost ales post-mortem (28 oct.1948) membru al Academiei Române.
Mihai Eminescu
1889 - Centenar - 1989
Acest portret este opera artistului plastic Gheorghe Călineşti, realizat în anul centenarului morţii, 1989. Bustul poetului este redat pe faţa unui medalion din gips cu r = 145 mm, având orientarea spre dreapta. În jurul portretului este dispus textul: „1889 – MIHAI EMINESCU – 1989 – CENTENARUL”. Grosimea medalionului : 20 mm (şi 40 peste efigie). Semnătura autorului pe spatele medalionului. Modul în care a fost realizat portretul ne face să credem că artistul s-a inspirat de imaginea fotografiei din 1869, realizată la Praga de J. Tamaş.
140 de ani de la organizarea serbărilor de la Putna - 1871
Putna - Ierusalimul neamului românesc
Mihai Eminescu - 15 august 1871
Secţia numismatică Alexandria - 2011
Manastirea Putna, asezata la 72
de kilometri de Cetatea de Scaun a Sucevei, este prima si cea mai importanta
ctitorie a lui Stefan cel Mare, si strajuieste, de peste cinci veacuri, tinutul
legendar al Bucovinei. Manastirea a fost ridicata de Stefan cel Mare pentru
biruinta obtinuta in batalia de la Chilia, din 25 ianuarie 1465, la indemnul si
cu staruinta sihastrului Daniil. Lucrarile de constructie ale manastirii au
fost terminate in 1469, dar sfintirea ei a avut loc la data de 3 septembrie
1470. Ridicarea zidurilor de imprejmuire ale incintei si a turnurilor aferente
lor a fost terminata dupa un deceniu de la sfintire, in 1481. Dupa 3 ani insa, manastirea a fost lovita de un puternic
incediu care a afectat in mod grav constructia. Stefan cel Mare nu s-a lasat
insa si desi avea pe cap bataliile cu Baiazid al II-lea, a refacut manastirea
la fel de frumoasa cum fusese si inainte. In anul 1504 Stefan cel Mare a
fost inmormantat in incinta manastirii, dupa 47 de ani de domnie. In 1536
manastirea a fost cuprinsa de un nou incediu, in care au ars casele domnesti,
amandoua trapezele, bucataria, spitalul si camara cu toate alimentele din
interior. Dupa doua decenii cladirile afectate de incediu au fost refacute,
constructia casei domnesti fiind chiar amplificata. In urmatorul secol Putna a
cunoscut o stare de inflorire. Monumentul a fost din nou devastat in anul 1653
de un incendiu pus de ostile conduse de Timus Hmelnitki, amestecat in luptele
pentru tronul Moldovei dintre socrul sau Vasile Lupu si viitorul domn Gheorghe
Stefan. Totusi aceasta informatie nu este foarte sigura si unele cercetari au
aratat ca in acea perioada au avut loc alunecari de teren grave care au afectat
fundatii bisericii, motiv pentru care a trebuit demolata. Vasile Lupu a inceput
reconstructia manastirii, lucrari care au fost continuate de urmatorul
domnitor, Gheorghe Stefan si finalizate de abia in 1662 de catre Eustatie
Dabija, domnul de atunci al Moldovei. Lucrarile realizate in aceasta perioada
nu au avut in vedere doar biserica, ci intregul complex manastiresc,
constituind un moment important in istoria ansamblului monumental al Putnei. Intre 1854 si 1856, zidurile fostei case domnesti au fost
demolate pana la nivelul solului iar in locul lor au fost construite un corp de
cladiri care exista si in prezent. In aceeasi perioada zona de nord a fost
largita si s-a construit un zid de 23 de metri, langa care s-au construit un
nou corp de chilii. In partea de nord-vest s-a ridicat o masiva cladire cu
parter si etaj destinata staretiei. In anul 1859 au fost facute modificari la
forma acoperisului iar in anul 1882, pe locul turnului-clopotnita din lemn s-a
construit un turn inalt din zidarie, in care s-au instalat clopotele. In
urmatoarea perioada au mai urmat lucrari incheiate in 1902, prilej cu care a
fost refacut acoperisul bisericii dupa forma vechilor acoperisuri ale
monumentelor moldovenesti.
Mihai Eminescu
La centenarul morţii poetului
1850 - 1889
Serbarea de la Putna - 1871
În anul 1870, împlinindu-se 400 de ani de la sfinţirea mănăstirii,
studenţii români din Viena au decis să transforme evenimentul într-o
mare Serbare naţională organizată la Putna. Vestea aceasta a provocat un
mare entuziasm în toate provinciile româneşti. Activitatea Comitetului
ales de societăţile studenţeşti din Viena pentru organizarea Serbării şi
numeroasele dezbateri din presa vremii au provocat suspiciuni din
partea autorităţilor austro-ungare, care au încercat interzicerea
acestei serbări. Guvernatorul Bucovinei a cerut, la 8 iulie, ministrului
de Interne, instrucţiuni în legătură cu atitudinea faţă de această
proiectată manifestare românească. Izbucnirea războiului franco-prusac, greutăţile financiare cauzate de
falimentul băncii unde s-au depus banii pentru serbare, măsurile de
intimidare din partea autorităţilor austro-ungare au determinat amânarea
serbării pentru anul următor. Motivând amânarea, Mihai Eminescu scria într-un articol publicat
în Convorbiri literare, în toamna anului 1870, că serbarea a fost
„…pornită dintr-un sentiment de pietate către trecutul nostru pe cât de
glorios, pe atât de nefericit”. La 18 martie, studenţii din Viena au
ales un nou Comitet pentru organizarea Serbării de la Putna. În primele zile ale lunii august întregul comitet care se ocupa
de organizarea serbărilor, format din Ioan Slavici - preşedinte, Mihai
Eminescu - secretar, precum şi Petru Pitei, Pamfil Dan, Sterie Ciurcu,
Vasile Morariu, Ion Cocinschi şi Elie Luţia, se afla la Cernăuţi,
desăvârşind ultimele aprobări şi măsuri de organizare. De la Cernăuţi, Mihai Eminescu şi o parte din organizatori
călătoresc cu trenul la Dorneşti (Hadikfalva), atunci cea mai apropiată
staţie a liniei ferate Cernăuţi - Iţcani de orăşelul Rădăuţi. De aici,
cu o trăsură, au venit la Rădăuţi, la 5 august, unde s-au întâlnit cu
prefectul Oreste Renney, de la care au primit sprijinul necesar, ca şi
din partea egumenului Mănăstirii Putna, Arcadie Ciupercovici. Ioan
Slavici ne spune că „Eminescu, venit cu vreo opt zile înainte de
serbare, a luat şi el parte la toate mulţumirile noastre”. Aceasta
înseamnă că Eminescu a rămas la Rădăuţi şi în împrejurimi timp de două
zile. Se spune că a fost găzduit de preotul Ioan Mândrilă. În anul 2000, „Anul Eminescu”, Primăria municipiului Rădăuţi a
dispus confecţionarea unei plăci memoriale, pe care a aşezat-o pe
clădirea unde a fost casa preotului şi pe care este scris: „Pe acest loc
s-a aflat casa în care protopopul Ioan Mândrilă l-a găzduit pe poetul
Mihai Eminescu şi scriitorul Ioan Slavici, organizatorii serbărilor de
la Putna, din august 1871”. Sunt păreri potrivit cărora Eminescu s-a interesat de buna
primire a oaspeţilor, inclusiv la gospodării ţărăneşti din localităţile
din preajma mănăstirii . De la Rădăuţi, Eminescu a plecat la Putna cu trăsura. Aici a
participat la serbarea „de suflet românesc, importantă prin idei, prin
parada costumului naţional”, prin depunerea pe mormântul lui Ştefan cel
Mare a unei urne de argint cu pământ din toate teritoriile române; prin
gestul colonelului Boteanu, care şi-a depus centironul de aur pe
mormânt, prin muzica celor 30 de lăutari conduşi de vestitul Grigore
Vindireu şi prin entuziasmul elevului Ciprian Porumbescu care, după ce a
cântat, adresându-se tatălui său, a spus cuvintele devenite celebre
„Tată, am cântat Daciei întregi”. În ziua de 14-26 august seara, în atmosfera creată de dangătul
clopotelor mănăstirii, a avut loc „privegherea religioasă” la mormântul
lui Ştefan cel Mare, printre cei prezenţi aflându-se Mihail
Kogălniceanu, Vasile Alecsandri, Gr. Tocilescu, Constantin Istrati, G.
Dem. Teodorescu şi o dele-gaţie din partea Mitropoliei Moldovei. A doua
zi, duminică 15-27 august, partici-panţii s-au adunat în faţa
porticului festiv, şi în prezenţa a 3000 de oameni, A. D. Xe-nopol a
rostit cuvântarea festivă. Au rămas memorabile cuvintele: „Tu, umbră
mărea-ţă a lui Ştefan cel Mare, coboară-te în sufletul poporului tău
şi, cu puterea ta de fier, încoardă-ţi voinţa pentru împlinirea acelor
datorii pe care natura le impune oricărui popor ce năzuieşte către
nemurire… Pe mormântul lui Ştefan cel Mare, pe astă amintire comună
tuturor, venim noi deci astăzi cu credinţa în un viitor comun”. În
continuare a urmat Congresul studenţilor români. Mihai Eminescu a
socotit că serbarea de la Putna a avut un rol deosebit: „Se va ridica
simţul naţional, aproape adormit până acuma, şi va lua alt avânt, iar
studenţii ce-au sosit din toate părţile şi-au făcut cunoştinţă şi
legături de prietenie între dânşii... vor fi propagatorii cei mai zeloşi
ai ideii că, lucrând uniţi şi con-duşi de acelaşi ideal, vor con-tribui
la deşteptarea şi mărirea neamului lor în provinciile de unde se
trag... Deşi despărţiţi prin hotare politice, toţi ştiu că sunt unul şi
acelaşi neam şi această convingere va mări puterea lor de rezistenţă şi
îi va oţeli în lupta pentru neam, lege şi ţară...”.La încheierea manifestărilor de la Putna, Eminescu a plecat la
Suceava, de aici la Ipoteşti şi apoi la Societatea „Junimea” din Iaşi,
iar în toamnă se întoarce la Viena, locuind la colegul său Samuil
Isopescu. Serbarea de la Putna, cu a-devărat importantă şi grandi-oasă, a
fost pentru tânărul de 21 de ani Mihai Eminescu un moment semnificativ
în deve-nirea sa politică, patriotică şi poetică.
Ion Creangă (născut 1 martie 1837 la Humuleşti şi decedat la 31
decembrie 1889 în Iaşi) a fost un important scriitor roman. Recunoscut datorită
măiestriei basmelor, poveştilor şi povestirilor sale, Ion Creangă este
considerat a fi unul dintre clasicii literaturii române mai ales datorită
operei sale autobiografice Amintiri din
copilarie. A fost bun prieten cu poetul naţional al neamului românesc –
Mihai Eminescu. Trupul lui Creangă odihneşte în cimitirul Eternitatea din Iaşi.
__________ooOoo__________
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu