Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea cehă SLAVKOV U BRNA,
denumire germană AUSTERLITZ, regiunea MORAVIA DE
SUD și câteva trimiteri poștale ilustrate din vremuri diferite,
precum și o insignă, o medalie și monedă locale.
Biserica Învierea Domnului
Postul de poliție
Policlinica
Hotel Tatran
Castelul
Capela Sfântul Urban
Sinagoga
Mausoleul eroilor
Gara
Trimiteri poștale ilustrate
Vedere generală
Insignă locală
Medalie locală
Monedă locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
UN AFORISM
ION DIVIZA - REPUBLICA MOLDOVA
UN CAREU DE DEFINIȚII
REZOLVAT
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
______________xxx______________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
M.S.R. Carol I al României - Silistra noastră 1913

Carol I – domnitor și primul rege al
României (20 aprilie 1839 Sigmaringen – 10
octombrie 1914 Sinaia) - este omul de la
care a pornit totul: familia regală, statul modern, țara independentă și
suverană. Rând pe rând, an de an, sub domnia acestui rege european, România a
dobândit instituţii, modernitate şi statornicie. După refuzul contelui Philippe
de Flandra, fratele Regelui Leopold al II-lea al Belgiei, de a primi Tronul
României opţiunea românilor de a-și alege principe străin s-a îndreptat spre Principele
Carol de Sigmaringen. Brătianu îl anunţa pe principe, la Sigmaringen, că fusese
ales Domnitor al Principatelor Unite, cu drepturi ereditare, prin plebiscitul
desfăşurat între 2/14 şi 8/20 aprilie 1866. În favoarea lui Carol fuseseră
exprimate 685969 de voturi, iar împotrivă doar 2248. Coincidenţa făcea ca 20
aprilie să fie ziua de naştere a Principelui Carol, care devenea Domnitor al
Principatelor Române Unite chiar în ziua în care aniversa 27 de ani.
Plebiscitul este recunoscut de către Marile Puteri după o jumătate de an, la 24
octombrie 1866. La 28 aprilie 1866, proaspăt aleasa Adunare Constituantă a
votat aproape unanim aducerea Principelui Carol pe Tronul ţării: 109 voturi
pentru şi 6 abţineri. Domnitorul Carol ajunge în ţara sa de adopţie după o
călătorie aventuroasă, de la Sigmaringen până la Turnu-Severin. Vaporul în care
Suveranul călătorea, alături de Brătianu, a trecut de Porţile de Fier la 8 mai
1866, iar la ora patru după-amiaza Carol I a văzut drapelul românesc fluturând
la Turnu-Severin. Principele Suveran a intrat în capitala ţării la 10 mai 1866,
a primit cheile oraşului Bucureşti, a depus jurământul de credinţă în faţa
Adunării Constituante şi a fost proclamat Domnitor al Principatelor Române.
Elita politică din Principatele Române împlinea, astfel, vechea dorinţă a
aducerii pe Tronul ţării a unui principe străin, capabil să unească definitiv
Moldova şi Ţara Românească, să stingă pentru totdeauna rivalităţile dintre
familiile domnitoare pământene, să stabilizeze ţara, să o modernizeze şi să îi
confere prestigiu internaţional. Domnitorul Alexandru Ioan I însuşi era convins
de necesitatea înlocuirii sale cu un principe străin. La 10 mai 1866, Carol I
rostea următorul legământ: “Ales de către naţiune Domn al
românilor, mi-am părăsit fără a sta la îndoială, și patria, şi familia, pentru
a răspunde la chemarea acestui popor care mi-a încredinţat destinele sale.
Punând piciorul pe acest pământ sacru, eu am devenit român. Acceptarea
plebiscitului îmi impune, o ştiu, mari datorii. Sper că îmi va fi dat să le duc
până la capăt. Vă aduc o inimă credincioasă, cugetări drepte, o voinţă tare de
a face binele, un devotament fără margini către noua mea patrie şi acel
neînvins respect către lege, pe care l-am cules în exemplul alor mei. Cetăţean
astăzi, mâine, de va fi nevoie, soldat, eu voi împărtăși cu voi soarta cea bună
ca şi pe cea rea.”Prin simpla sa prezenţă,
prin demnitatea apartenenţei la una dintre cele mai ilustre familii ale
Europei, dar şi graţie curajului personal, Principele Suveran Carol a
zdruncinat definitiv ultimele rămăşiţe simbolice ale vasalităţii faţă de
Imperiul Otoman. Vizita sa la Constantinopol, în octombrie 1866, în cursul
căreia s-a comportat faţă de Sultan ca un şef de stat, şi nu ca un vasal, a
confirmat procesul ireversibil de ruptură faţă de Poartă. Aceeaşi demnitate o
va arăta Carol şi aliatului rus din Războiul de Independenţă. Atunci când Țarul
Alexandru al II-lea ameninţă, în 1878, după încheierea războiului, cu
dezarmarea armatei române, în cazul în care România s-ar fi opus anexării
sudului Basarabiei de către ruşi, Carol I îi răspunde că trupele române vor
putea fi nimicite, dar nu dezarmate. În timpul lungii sale domnii, Regele Carol
I a pus bazele României ca stat modern pe harta Europei. În anul 1875, bugetul
ţării ajungea la cifra de 100 de milioane de lei, dublul celui din 1866, iar în
1903, la 218 milioane. Între anii 1865 şi 1874, suprafaţa arată a crescut cu o
treime. În 1890, producţia de cereale a ţării a fost de 3 700 000 de tone; în
anul 1903, aceasta ajungea la 5 500 000 de tone. Între anii 1880 şi 1914,
România a exportat 80 de milioane de tone de cereale, situându-se printre cele
mai importante ţări exportatoare de cereale din lume (a doua din Europa, după
Rusia, şi chiar pe primul loc la exportul de porumb, înaintea Statelor
Unite)13. Numărul întreprinderilor industriale mai mari a crescut, între 1866
şi 1877, de la 39 la 17314. România avea şi importante zăcăminte de petrol care
o plasau, în jurul anului 1900, printre primele trei ţări producătoare de ţiţei
din lume, după Statele Unite şi Rusia. Leul românesc era o monedă puternică,
echivalentă cu francul francez şi care putea fi utilizată ca valută forte peste
tot în Europa. Populaţia a crescut, iar procesul de industrializare şi
urbanizare a fost constant.În ciuda tuturor frământărilor politice, uneori
violente, a demagogiei, corupţiei şi lipsei de măsură a unora dintre
politicieni, Carol I a reuşit să consolideze sistemul de partide şi să impună
alternanţa la Guvernare a celor două mari partide structurate după model
occidental şi conduse de bărbaţi politici de mare anvergură: Partidul Naţional
Liberal (reprezentat prin I.C. Brătianu, Dumitru C. Brătianu, C.A. Rosetti,
Mihail Kogălniceanu, Nicolae Kretzulescu, Dimitrie A. Sturdza, Ion Bălăceanu,
Ion Ghica, Vasile Boerescu, Ion Câmpineanu, Nicolae Fleva, Spiru Haret, V.A.
Urechia, Emil Costinescu, Nicolae Ionescu, Vasile Lascăr)15 şi Partidul
Conservator (cu lideri ca Manolache Costache Epureanu, Petre P. Carp, Lascăr
Catargiu, Petre Mavrogheni, Gheorghe Gr. Cantacuzino, Titu Maiorescu, Alexandru
Marghiloman, Take Ionescu, Alexandru Lahovary, Nicolae Filipescu, generalul
Manu). Prosperitatea şi stabilitatea au adus o dezvoltare fără precedent a
culturii, artelor şi ştiinţei. În timpul domniei lui Carol I, scriitori ca
Eminescu, Caragiale, Creangă, Alecsandri, Ion Ghica, Odobescu, Slavici,
Macedonski, Barbu Ştefănescu-Delavrancea, Duiliu Zamfirescu, George Coşbuc,
Octavian Goga, Şt.O. Iosif, I.Al. Brătescu-Voineşti, Al. Vlahuţă modelează
limba literară; B.P. Hasdeu, A.D. Xenopol, Mihail Kogălniceanu, Constantin
Erbiceanu, Dimitrie Onciul, Ion Bogdan, Vasile Pârvan, Constantin Giurescu,
Nicolae Iorga scriu istoria naţională; de filologie se ocupă Ovid Densuşianu,
Sextil Puşcariu, Ion Bianu; Simion Mehedinţi creează şcoala de geografie; Titu
Maiorescu, Constantin Rădulescu-Motru şi Vasile Conta disciplinează gândirea şi
ridică nivelul cultural al societăţii; se afirmă compozitorul George Enescu,
pictorii Nicolae Grigorescu, Theodor Aman, Gheorghe Tattarescu, Ion Andreescu,
Ştefan Luchian, sculptorul Karl Storck, actorii Matei Millo, Aristide
Demetriade, fotograful Carol Popp de Szathmáry; ştiinţele beneficiază de nume
ca Spiru Haret, P.S. Aurelian, Anghel Saligny, Carol Davila, Grigore Antipa.
Apar societăţi culturale, se publică reviste. În această perioadă funcţionează
„Junimea“, vârful efervescenţei intelectuale şi al schimbului liber de idei,
care editează revista „Convorbiri literare”. O enumerare ca aceasta nu ar putea
să acopere niciodată diversitatea şi dinamismul acestei elite a spiritului
românesc. Pionierat şi consolidare, geniu şi meticulozitate, dispute şi dialog
sunt câteva dintre trăsăturile elitei românești din acea vreme, vie şi plină de
resurse. România şi-a consolidat statutul de putere regională şi de „arbitru
balcanic“ prin participarea victorioasă la cel de-al doilea război balcanic,
încheiat la 28 iulie/10 august 1913 cu semnarea Tratatului de la Bucureşti,
prin care România obţinea Cadrilaterul. Regele Carol I a primit bastoane de
mareşal atât de la Împăratul Germaniei, cât şi de la ţarul Nicolae al II-lea al
Rusiei, care l-a şi vizitat în România, în 1914, şi care avea să sfârşească
tragic, împreună cu familia, sub gloanţele bolşevicilor. Carol este descris, în
literatura vremii ca un bărbat mai degrabă mic de statură, dar de o mare
demnitate. A impus respect într-o lume plină de incertitudini şi a făcut din
micul său regat un stat respectat şi stabil. A fost un suveran distant, sever
şi măsurat, bucurându-se de o autoritate excepţională. A avut vocaţie de lider
şi a condus România în momente politice şi istorice dificile, pe care le-a
traversat plin de curaj. Întemeietorul Regatului român a murit la Sinaia, în
ziua de 27 septembrie 1914, la ora cinci şi treizeci de minute dimineaţa. Avea
şaptezeci şi cinci de ani, dintre care domnise patruzeci şi opt. Carol I a fost
înmormântat la Curtea de Argeş, locul ales de el ca necropolă a familiei regale
a României. Să ne amintim împreună câteva date din timpul domniei regelui
Carol I:
- A domnit 48 de ani (cea mai lungă
domnie din istoria noastră).
- Numai venirea pe tronul vacant a
unui principe dintr-o prestigioasă dinastie europeană a salvat fragila
construcţie instituţională începută la 1859 de oameni de stat patrioţi.
- În timpul domniei lui, România obţine
independenţa faţă de Imperiul Otoman, devenind astfel un stat suveran.
- La data de 29 iunie / 11 iulie 1866:
Adunarea Constituantă adoptă prima Constituţie a ţării, una dintre cele mai
avansate ale timpului.
- În anul 1867 se introduce sistemul
monetar naţional, în anul 1870 fiind bătute în țară primele monede de aur,
argint și aramă, odată cu înființarea Monetăriei Statului.
- În anul 1867 Principatele
Unite au pavilion separat la Expoziţia Universală de la Paris.
- La data de 15 septembrie 1867, Carol
I devine membru de onoare al Societății Academice Române, instituită prin
Decret Domnesc în 1867, devenită Academia Română, la 30 martie/12 aprilie 1879.
Protector şi preşedinte de onoare al Academiei Române între 1879 şi 1914,
regele a lăsat acesteia, prin testament, suma de 600 000 de lei.
- În anul 1867, ia fiinţă şcoala
Normală „Carol I“, finanţată din caseta personală a Domnitorului.
- La data de 11 mai 1868 este
înfiinţată Societatea Filarmonică Română.
- La data de 31 octombrie 1869 se
inaugurează oficial linia de cale ferată Bucureşti-Giurgiu, respectiv prima
gară a Bucureştilor, Gara Filaret. În 1906, reţeaua de căi ferate a României
avea să ajungă la 3180 km.
- În timpul domniei Regelui Carol I se
inaugurează Palatul Universității din București (14 decembrie 1869), Palatul
Universității din Iași (21 noiembrie 1897) și Teatrul Național din Iași (1
decembrie 1896).
- La data de 25 septembrie 1872 se
inaugurează Gara de Nord din Bucureşti (numită, până în anul 1888, „Gara
Târgoviştii“).
- Anul 1872 marchează începutul funcţionării
Şcolii Militare de Infanterie şi Cavalerie din Bucureşti şi al Şcolii fiilor de
militari din Iaşi.
- La data de 26 decembrie 1872 este
introdus în Bucureşti tramvaiul cu cai.
- La data de 15 decembrie 1875 îşi
începe activitatea Banca de Bucureşti (cu capital francez). La data de 4 iulie
1876 este fondată Societatea Naţională de Cruce Roşie a României.
- În anul 1879 a fost dată în
folosinţă prima linie de cale ferată care a legat Transilvania de Bucureşti,
prin inaugurarea liniei Ploieşti – Predeal şi joncţiunea cu calea ferată Braşov
– Predeal.
- La data de 17/29 aprilie 1880 se
înfiinţează Banca Naţională a României, a 16-a bancă centrală din lume.
- Între anii 1880–1883 este amenajat
cursul Dâmboviţei.
- În anul 1882 este introdus
iluminatul electric la București.
- La data de 1 decembrie 1882 se
deschide Bursa din București, în clădirea Camerei de Comerț din strada Doamnei.
În Monitorul Oficial al României din luna decembrie a anului 1882 au fost
publicate cotațiile bursiere ale primelor companii românesti tranzacționate.
- La data de 25 septembrie 1883 are
loc inaugurarea Castelului Peleş din Sinaia, leagănul Dinastiei române, ridicat
de Regele Carol I cu bani provenind din caseta personală.
- În anul 1884 este introdusă, în
Bucureşti, prima linie telefonică.
- La data de 1/13 mai 1885 este
recunoscută autocefalia Bisericii Ortodoxe Române de către Patriarhatul
Ecumenic de la Constantinopol.
- În anul 1885 se deschide Grădina
Botanică la Cotroceni.
- La data de 23 aprilie 1887,
Catedrala mitropolitană Iași este sfințită, în prezența Familiei Regale a
României.
- În anul 1888 este inaugurat Ateneul
Român.
- La data de 14 martie 1895 se
inaugurează, în Bucureşti, Fundaţiunea Universitară „Regele Carol I“, actuala
Bibliotecă Centrală Universitară „Regele Carol I“.
- În septembrie 1895 a fost inaugurat
Podul Carol I de la Cernavodă, construit la inițiativa regelui. La data aceea,
podul peste Dunăre era cel mai lung pod din Europa continentală.
- La data de 8 iunie 1897 se aşază
piatra fundamentală a Palatului „Casei de Depuneri, Consemnaţiuni şi Economie“,
în prezenţa Regelui Carol I şi a Reginei Elisabeta. Palatul este inaugurat în
anul 1900, prima şedinţă a Consiliului de Administraţie în noul sediu având loc
la 15 iunie.
- În 1901 este inaugurat Palatul
Poştelor din Bucureşti (actualul Muzeu Naţional de Istorie a României).
- La data 27 ianuarie 1903 este
fondată, la Bucureşti, „Confederaţia Patronală UGIR (Uniunea Generală a
Industriaşilor din România)“, ce îşi propunea dezvoltarea economică şi
modernizarea societăţii româneşti.
- În anul 1904, România ocupă locul al
patrulea în Europa, în raport cu numărul populaţiei (după Elveţia, Germania şi
Suedia), la numărul de telegrame trimise (peste 2 milioane şi jumătate).
- La data de 6 iunie 1906 are loc
inaugurarea Expoziţiei Naţionale Române din Bucureşti.
În anul 1906, sub domnia lui Carol I
se construiesc 40 de spitale rurale, dintre care unele sunt în funcţiune şi
astăzi.
- În 1908 se înfiinţează „Observatorul
Astronomic“ cu planetariu („Observatorul Popular“).
- La data de 1 decembrie 1912 a fost
întemeiată ,,Federaţiunea Societăţilor Sportive din România” (F.S.S.R.), care
cuprindea douăsprezece comisii (atletism, fotbal, rugby, scrimă, ciclism, tir,
canotaj, tenis, natație, gimnastică, oină, sporturi de iarnă). Primul președinte
al federațiunii a fost Principele moștenitor Ferdinand.

Avram Iancu 1824 - 1872

Avram Iancu a fost un avocat transilvănean și
revoluționar pașoptist, care s-a nascut în anul 1824, în localitatea Vidra de
Sus, azi comuna Avram Iancu, judetul Alba. Din pacate, ziua si luna nu se
cunosc, pentru ca în matricola - actul de nastere nr. 40/1824 al comunei Vidra
de Sus - se afla doar mentiunea ca “S-a nascut pe vremea cireselor”. Se
poate deduce ca nasterea a avut loc în luna iulie 1824. Tatal lui Avram Iancu
s-a numit Alexandru Iancu, iar mama – Maria. Erau oameni harnici si gospodari,
cu o stare materiala buna. Avramut, precum îl dezmierdau parintii, era un copil
plin de virtuti, gânditor si scurt la vorba, cu o inima sincera si buna.
Buchiile le-a învatat la Vidra si Câmpeni, clasele elementare le-a urmat la
Abrud, judetul Alba, gimnaziul inferior la Zlatna, cel superior si Facultatea
de Drept la Cluj. Peste tot s-a bucurat de simpatia colegilor,
profesorilor si a locuitorilor. A fost un student eminent, iar matematica si
istoria i-au fost materiile preferate. Dupa terminarea cursurilor juridice la
Cluj, în anul 1845, cu cele mai alese aprecieri de atestare si cu calificativul
“eminent”, s-a prezentat în fata Guvernului din Cluj, pentru a fi primit ca
practicant fara salariu. A fost însa respins de comisie, pentru ca era plebeu,
adica nu avea originea de nobil maghiar. În urma acestei nedreptati, Avram
Iancu s-a dus la Târgu Mures, unde s-a înscris la “Tabla Regeasca” în calitate
de cancelist, cu scopul de-a se pregati în meseria de avocat, pe care a si
obtinut-o în anul 1848, cu mult succes. Avram Iancu, om al pacii,
dreptatii sociale si al bunei convietuiri între popoare a deplâns hotarârea
motiunii nedrepte votata la 15 martie 1848, la Budapesta, potrivnica poporului român
majoritar in Transilvania, de unire fortata a acestei provincii românesti cu
Ungaria. La adunarea cancelistilor mureseni de la “Tabla Regeasca”, tinuta în
ziua de 25 martie 1848, data la care cancelistii unguri solicitau celor români
semnaturile si acordul unirii Transilvaniei cu Ungaria, Avram Iancu, în
prezenta celor 300 de cancelisti prezenti la adunare, a pronuntat plin de
indignare: “În numele neamului românesc resping marinimozitatea
voastra. Dreptul istoric are sa se spulbere înaintea drepturilor omului. Spre
rusinea veacului al XIX-lea, am suferit robia îndelungata. Pretindem stergerea
sclaviei si egalitate perfecta sau moarte!”. În testamentul sau, Avram
Iancu si-a precizat idealul sau în viata: “Unicul dor al vietii mele este
sa-mi vad natiunea fericita, pentru care dupa puteri am lucrat pâna
acum!”. A fost unul dintre initiatorii si organizatorii adunarilor de
la Blaj din 30 aprilie, 15-17 mai si 15-23 septembrie 1848, precum si
conducatorul cetelor înarmate de tarani si de mineri din Muntii Apuseni. În
timpul Revolutiei de la 1848 a condus aceste osti, organizând apararea lor în
Muntii Apuseni. A respins numeroasele atacuri ale ostilor maghiare, superioare
ca numar si ca armament, câstigându-si renumele de "Craiul muntilor".
Iancu considera necesara unirea fortelor revolutionare ale celor doua popoare
(român si maghiar) în lupta împotriva dusmanului comun, absolutismul
habsburgic. El conditiona însa aceasta unire de satisfacerea revendicarilor
sociale si nationale ale românilor. Coplesite de armatele habsburgice si de
cele tariste, tradate de unii generali, trupele revolutionare române si
maghiare au capitulat la Siria, în 13 august 1849. Dupa înfrângerea revolutiei,
bolnav si adânc îndurerat de nedreptatile ce li se faceau taranilor, a caror eliberare
reala nu o putuse vedea înfaptuita, Avram Iancu a ramas printre moti, în Muntii
Apuseni. În anul 1849, fiind la Viena pentru sustinerea drepturilor nationale,
a refuzat sa primeasca o decoratie imperiala, zicând:"Natiunii sa i se
dea drepturile promise, atunci voi primi, altcum nu". Un an mai târziu refuza sa se întâlneasca cu împaratul
Austriei, Franz Iosef, aflat în vizita prin Transilvania. În acelasi an este
arestat si închis. Dupa eliberarea din închisoare, isi petrece ultimii ani
ai vietii ratacind prin munti, pe Valea Ariesului, la Lupsa, dar mai cu seama
la Baia de Cris, unde se adaposteste la covrigarul Ioan Stupina, supranumit
Liber. Stând pe prispa casei acestuia, cânta serile din fluierul de paltin
mestesugit cu multa maiestrie de el, în prezenta multimii de oameni care venea
sa-l asculte. S-a stins din viata la 10 septembrie 1872, pe prispa casei
acestuia. “Craiul Muntilor” a fost înmormântat cu multa evlavie în cimitirul
din satul Tebea, comuna Baia de Cris, judetul Hunedoara, lânga gorunul lui
Horea, potrivit dorintei sale testamentare. Avram Iancu a fost condus pe
ultimul drum de un sobor de peste 30 de preoti si de peste 10000 de oameni,
care i-au ramas fideli pâna în ultima clipa.

Aviația utilitară - 6000 ore de zbor

S.C. Aviaţia utilitară Bucureşti S.A. a fost înfiinţată în anul 1964 ca întreprindere de stat, în
subordinea Ministerului Transporturilor. Anterior, Aviaţia Utilitară a
funcţionat ca detaşament al Companiei TAROM, având în componenţă un sector
AVIASAN, care utilizează elicoptere şi avioane uşoare pentru transportat
bolnavi, nou-născuţi cu probleme deosebite, sânge sau subproduse sanguine,
organe, ţesuturi sau pacienţi în vederea transplantului, personal specializat
medical, aparatură medicală sau medicamente. Ca un exemplu al activităţii
AVIASAN, considerată în anii 1975-1980 ca fiind una dintre cele mai dezvoltate
unităţi de transport aerian medical din estul Europei, stau mărturie
următoarele cifre: 110.000 ore de zbor; 52.000 curse sanitare; 45.000 grav
bolnavi şi accidentaţi transportaţi; 60.000 kg sânge conservat; 25.000 kg
medicamente transportate; peste 1.500 medici şi personal medical transportaţi
pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă. În decursul anilor, Aviaţia
Utilitară a executat misiuni de zbor pe întreg teritoriul României prestând, pe
lângă serviciile de ambulanţă aeriană amintite, servicii de transport marfă şi
pasageri, tratamente aviochimice, misiuni de aerofotogrametrie, reclamă aeriană
şi filmări, zboruri de cautare-salvare, stingere de incendii, ajungând la
sfârşitul anilor ’80, la 60 - 65000 ore de zbor anual. După 1990, ca
urmare a Legii Privatizării, întreprinderea a trecut în administrarea Fondului
Proprietăţii de Stat, care a decis în 1998 divizarea societăţii în 5 părţi. În
urma divizării, S.C. Aviaţia utilitară Bucureşti S.A., executând toată gama de
prestări servicii, întreţinere tehnică şi reparaţii, pe care o executa vechea
societate, cuprinde şi aerobazele teritoriale Piteşti şi Braşov.

A.R.P.I.A. (Asociaţia Română pentru Propaganda și Istoria Aeronauticii)

A.R.P.I.A.
- Asociaţia Română pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii -
(inițial A.R.P.A. -Asociația Română pentru Propaganda Aviației) este
un vector de promovarea valorilor şi tradiţiilor Aviaţiei Române, este un
susţinător a imagini şi contribuţiei românilor la dezvoltarea aeronauticii
naţionale şi europene, un promotor al culturii aeronautice. În scopul şi
obiectivele A.R.P.I.A. sunt prevăzute, printre altele, preocupări privind
orientarea profesională aviatică a tinerilor şi susţinerea ocupaţiilor conexe
în proiectare, construcţie, testare, zbor, supraveghere şi siguranţă aeriană,
în logistică şi asigurare aeroportuară. A.R.P.I.A. urmăreşte,
realizarea în societate a unei stări de spririt, atitudini şi mentalităţi
favorabile aviaţiei construcţiilor aeronautice naţionale, a aeroporturilor şi
aerodromurilor, a învăţământului de aviaţie şi istoriei
acesteia. A.R.P.I.A. reuneşte în rândurile sale, tineri şi vârstnici care
sunt legaţi de activităţile aeronautice şi cosmonautice/astronautice prin
pasiune, tradiţie şi atracţie profesională. A.R.P.I.A. promovează istoria şi
interesele aeronautice ale României în Europa şi în lume. A.R.P.A. a fost o
asociație a aviației române în perioada dintre cele două războaie mondiale.
Încă de la înființare (anul 1926) asociația deținea o formație de 3 avioane de
acrobație, pilotate de mari nume ale timpului precum; Mihail Pantazi, Petre
Ivanovici și Max Manolescu, ulterior formația extinzându-se. Formația a folosit
inițial avioane ICAR M23b, apoi avioane ICAR Universal Acrobatic, iar în final
avioane Klemm KL 35b, adaptat. A.R.P.A. și-a finanțat activitățile și prin
veniturile obținute prin organizarea unor mitinguri aeriene, doar între anii
1934 -1937 peste 150 de acțiuni în diferite orașe ale țării – București,
Ploiesti, Brăila, Mizil etc, și zboruri de agrement cu pasageri.
C.C.F.S. - Cupa 7 Noiembrie 1950 șah
Șahul (de la cuvântul persan shah care înseamnă rege) este un joc
de strategie între doi jucători. Forma
curentă a jocului a apărut în sudul Europei, în a doua jumătate a secolului al
15-lea, după ce a evoluat de la un joc similar mult mai vechi din India. În
ziua de azi șahul este cel mai popular joc ce se poate juca acasă, în cluburi,
pe internet, prin corespondență sau în turnee. Regulile oficiale ale jocului
sunt întreținute de Federația
Internațională de Șah (F.I.D.E.). Jocul se desfășoară pe tabla de șah. Aceasta
are o formă pătrată și este împărțită în 8 linii și 8 coloane ce formează 64 de
pătrate cu suprafețe egale, numite câmpuri colorate alternativ în alb și
negru. La început fiecare jucător are 16 piese: 8 pioni, 2 turnuri (ture), 2 cai, 2 nebuni, un rege și o
regină. Unul dintre jucători controlează
piesele albe iar celălalt piesele negre. Jucătorii mută pe rând, respectând
anumite reguli; prima mutare (începutul partidei) revine jucătorului cu piese albe. Scopul jocului
este obținerea matului. Acesta
survine atunci când un rege este atacat și nu poate evita capturarea. O victorie se
consideră a fi un punct, existând și situația de pat, atunci când punctul
se împarte la cei doi jucători, când partida se prelungește și nimeni nu poate
bloca regele advers.
Mai jos prezint o legendă legată de sportul
minţii – şahul; Legenda povestește că Regele Vishtaspa al
Persiei a devenit extrem de plictisit de viaţă pentru că a realizat tot ce
şi-a dorit: el era plin de triumf în războaie, sătul de vânătoare, obosit de
intrigile şi plăcerile de la curtea sa. Regele suferea de plictiseală şi
până la urmă a oferit o recompensă nelimitată celui care l-ar fi făcut să îşi
recapete interesul pentru viață. Nimeni nu a reuşit până când a
apărut Zarathushtra cu tabla de joc originală. El l-a invatat pe rege
regulile și cum să îl joace şi, prin el, a demonstrat regelui toate regulile
universului și ale vieţii. El le-a interpretat ca nimeni altul, aşa cum nici un
jucător de şah din zilele noastre nu ar putea şi regele a fost foarte
satisfăcut iar interesul său pentru viată a renăscut. După aceea el l-a rugat
pe Zarathushtra să îi ceară orice şi-ar dori şi a promis că dorința îi va
fi îndeplinită. Zarathushtra a dorit să îl învețe pe rege o lecţie prin care să
nu mai fie megaloman încât să creadă că poate oferi cuiva chiar orice işi
doreşte. Zarathushtra i-a spus regelui că îşi doreşte un lucru simplu si
modest: Un bob de grâu pe primul pătrăţel al tablei, două boabe pe cel de-al
doilea, 4 pe cel de-al treilea și tot aşa dublând cantitatea anterioară până
când toate cele 64 pătrățele vor fi pline cu boabe de grâu. Regele a râs şi a
promis că îi va trimite lui Zarathushtra grâul în câteva zile, gândindu-se că a
fost prost să ceară câteva boabe de grău când ar fi putut cere aur si o
adevarată comoară. Le-a spus oamenilor săi să calculeze cantitatea de grâu şi
să i-o trimită lui Zarathushtra. A fost surprins când, după câteva săptămâni
aceştia au venit la el şi i-au spus că ar trebui să trimită o cantitate de grau
care nu exista în tot imperiul. Chiar dacă ar fi adunat tot grâul din tot
imperiul ar fi fost a suta parte din a suta parte a cantităţii promisă lui
Zarathushtra. Regele a fost şocat să audă aceştea şi şi-a dat seamă că nu îşi
poate ţine promisiunea. A trimis dupâ Zarathushtra şi i-a spus cât de ruşinat
este. Zarathushtra i-a spus că nu vrea grâul ci că a vrut doar să îl înveţe pe
rege o lecţie şi apoi s-a retras inapoi în pădurea lui. 
Zarathustra (Zoroastru, 628 - 551 î.Hr.) a un fost
profet, coordonator al religiei din anticul Iran, după unele izvoare un
personaj istoric zeificat.
***
Comitetul pentru Cultura Fizica si Sport (C.C.F.S.) a fost un organism național rezultat din transformarea O.S.R. (Organizația Sportului Românesc) care a condus o perioadă de timp sportul românesc (9 august 1949 – 2 iulie 1957). Sub conducerea C.C.F.S. isi mai desfasurau activitatea Institutul de Educatie Fizica si scolile medii tehnice de cultura fizica. Acest organism avea filiale teritoriale și locale care funcționau pe lângă primăriile regionale, raionale sau comunale. Pentru rezultate meritorii obținute în activitatea sportivă competitorii primeau insigne robuste strident colorate, încărcate cu simboluri comuniste, dar și diplome, care tot așa, erau divers colorate și cu multe simboluri comuniste pe ele. CCFS a funcționat pe lângă Consiliul de Miniștri și în data de 2 iulie 1957 este transformat în Uniunea pentru Cultura Fizica si Sport (U.C.F.S.) - organizatie obsteasca, de masă pentru conducerea, indrumarea si controlul educatiei fizice si sportului din Romania.
Jetonul - Berăria Academica * Bene Bibenti * 50 - 11
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
Piesa
de mai sus s-a folosit ca mijloc de garanție pentru
halbele și țapii de bere folosiți de clienți. În momentul în care clientul
comanda o halbă sau un țap de bere el plătea suplimentar bănuții marcați pe
jeton. După ce golea conținutul dacă dorea să-și reprimească bănuții oferiți
suplimentar el preda halba (țapul) și își primea banii. Astfel se manifesta mai
multă grijă pentru halbele și țapii berăriei, acestea nu mai erau abandonate pe
oriunde, sparte sau sustrase și toată lumea era mulțumită. ____________ooOoo____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Acție 200 coroane / 100 florini - Lipova, jud. Arad
Institutul de Credit și Economii
Societate pe acții "LIPOVANA"
Două detalii vignetă de pe felicitări franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 08.10.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu