1. Începând cu data de 3 martie 2025, Banca Națională a României a lansat
în circuitul numismatic mondial o monedă din aur cu tema 375 de ani de la nașterea Sfântului
Ierarh Antim Ivireanul. Aversul monedei prezintă un detaliu al ușii de la intrarea în biserica
mănăstirii Antim, inscripția „ROMANIA” în arc de cerc, stema României, anul de
emisiune „2025” și valoarea nominală „100 LEI”, iar reversul monedei redă portretul Sfântului
Ierarh Antim Ivireanul și inscripția ,,375 DE ANI DE LA NASTEREA SFANTULUI
IERARH ANTIM IVIREANUL”.
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice:- Data emiterii –
3 martie 2025
- Emitent –
Monetăria Statului la comanda BNR (Banca Națională a României)
- Tema – 375 de
ani de la nașterea Sfântului Ierarh Antim Ivireanu
- Valoarea – 100
lei
- Material
(compoziție) – aur
- Titlu – 90%
- Forma – rotundă
- Diametrul – 21
milimetri
- Greutatea –
6,452 grame
- Cant – zimțat
- Calitatea –
proof
- Tiraj – 1000
bucăți
- Prețul unitar
de achiziție, fără TVA, la magazinele BNR din București, Cluj, Constanța,
Craiova, Iași și Timișoara – 4400 lei

Mănăstirea Antim este un vechi lăcaș de cult
ortodox și monument istoric din București situat pe Strada Antim, nr. 29,
sectorul 5. Mănăstirea Antim, ctitorită de marele ierarh Antim Ivireanu a
fost ridicată în perioada anilor 1713 – 1715 pe locul unde era o veche biserică
de lemn cu hramul Sfântul Nicolae, în care se păstra Mirul, nu departe de
dealul Mitropoliei, la aproape două sute de metri spre apus. Inițial,
mănăstirea avea forma unei cetăți, cu biserica în centru; pe laturile care
descriu perimetrul unui pătrat erau chiliile, iar în fiecare colț era câte un
turnuleț. Realizarea artistică a mănăstirii reprezintă o mărturie elocventă a
vieții culturale bucureștene de la începutul secolului XVIII-lea. Întregul
complex – biserică, chilii, paraclis, clopotniță, case egumenești – a fost
executat, atât arhitectonic cât și pictural, potrivit planurilor întocmite de
marele ierarh. Biserica este singura ridicată în sec al XVIII-lea cu planul în
formă treflată; ferestrele sunt mari, cu ancadramente sculptate în piatră;
rozete mari și bogate, pridvorul este deschis cu portal monumental,
capitelurile și piedestalurile coloanelor sunt frumos ornamentate cu motive
florale. Dimensiunile geometrice ale bisericii sunt 30 metri lungime și 10
metri lățime, naosul cu două ferestre la fiecare absidă amintind de structura
vechilor biserici sârbești. La restaurarea din 1863 s-au adăugat amvonul și
cafasul, executate din lemn de stejar, de către Carol Storck, și având același
model sculptural cu stranele. Deasupra ușii de la intrare, sub pisanie, se află
decorația sculptată a emblemei Sfântului Antim, melcul, simbol al credinței și
smereniei, încadrat de o cunună de lauri și având în partea superioară o stea.
Aceeași formă de melc a avut-o și prima cheie a ușii bisericii, fierăria
broaștei aflându-se din 1855 în Muzeul Național. Sculptată de Sfântul Antim
însuși, ușa masivă de lemn de stejar de la intrarea în biserică, depășind în
frumusețe toate realizările artistice de același gen din vremea sa, capătă
strălucirea unei taine duhovnicești: nu putem intra în biserică decât prin
lucrarea Păstorului care are ca „descuietoare” credința și smerenia. Tradiția
menționează că toate sculpturile din piatră ale tâmplei, ale picioarelor
coloanelor și ale ancadramentelor, ca și pictura din biserica mare și din
paraclis, au fost executate după schițele mitropolitului ctitor, care a și
pictat câteva icoane pe fresca zidurilor, alături de Preda Zugravul; pictate de
el sunt și cele două icoane: icoana Tuturor Sfinților și Icoana celor patru
sfinți (Alexie, Nicolae, Antim și Agata). Tâmpla de piatră, originală, a fost
remontată în anul 1966, adăugându-i-se icoanele împărătești și cele praznicale,
executate din mozaic. În prezent, ansamblul mănăstiresc, monument istoric
valoros, găzduiește, în afara mănăstirii propriu-zise, o parte a administrației
patriarhale, precum și biblioteca Sfântului Sinod. Mănăstirea Antim este
reședință a episcopilor vicari patriarhali. În incinta mănăstirii funcționează
Muzeul de Artă Veche Românească “Mitropolit Antim
Ivireanu”.
Colecţia cuprinde artă brâncovenească, istoria tiparului şi carte veche.
Ierarhul şi ctitorul mănăstirii Antim a întocmit cu mâna lui planurile de
execuţie ale mănăstirii, două dintre ele rămânând până în zilele noastre, şi
anume: planul original al bisericii, pe hârtie, ataşat în testamentul său
relativ la mănăstire şi un alt plan, realizat pe pergament (în anul 1715) în
cuprinsul aşezământului mănăstirii.
Antim Ivireanul a fost un autor, tipograf, gravor, teolog,
episcop și mitropolit român de origine georgiană, care s-a născut în jurul
anului 1650 în localitatea Iviria din Georgia și asasinat în anul 1716 la
Rumelia de către ostași turci. Antim Ivireanul a fost o personalitate
culturală remarcabilă a literaturii române vechi. A fost cel care a înființat
prima bibliotecă publică în Bucureștiul de astăzi, în secolul al XVIII-lea. Luat de tânăr în robie
de turci și dus la Constantinopol, este ulterior eliberat, trăind în
preajma Patriarhiei ecumenice, unde a învățat sculptura în lemn,
caligrafia, pictura, broderia, precum și limbile greacă, arabă și turcă;
probabil, tot în aceea perioadă a fost călugărit sub numele Antim și
hirotonit Ieromonah. În jurul anului 1690 a fost adus în Țara
Românească de Constantin Brâncoveanu, aici invățând limbile română și slavonă
dar și meșteșugul tiparului.. În 1691 i s-a încredințat conducerea
tipografiei domnești din București, în care a imprimat 4 cărți. Din 1696 a fost
numit egumen la Mănăstirea Snagov, unde a mutat și tipografia, imprimând
15 cărți (7 grecești, 5 românești, una slavonă, una slavo-română, una
greco-arabă). Între 1701 – 1705 și-a reluat activitatea la București, unde
a tipărit alte 15 cărți. Pe data de 16 martie 1705 a fost ales
episcop de Vâlcea, unde la tipografia de la Mănăstirii Govora tipărește
alte 9 cărți. La 28 ianuarie 1708 a fost ales mitropolit
al Ungrovlahiei, în această calitate, înființând o tipografie la
Târgoviște unde a tipărit un număr de 18 cărți. În 1715 tipografia a
fost mutată la București, unde a mai imprimat alte două cărți grecești.
Prin cele 63 tipărituri, lucrate de el însuși, coordonate sau patronate, în
limbi diferite și de o mare diversitate, prin numeroșii ucenici pe care i-a
format, este considerat - alături de Diaconul Coresi-cel mai mare tipograf
din cultura medievală românească. El este ctitorul mănăstirii cu hramul
"Toți Sfinții" din București – numită azi Mănăstirea Antim, pe
care a înzestrat-o cu toate cele trebuitoare, unul dintre cele mai remarcabile
monumente de arhitectură, pictură și sculptură din România. Fiind un apărător
energic al drepturilor Bisericii ortodoxe și a poporului român, dar mai ales
din pricina atitudinii sale fățiș antiotomane, în toamna anului 1716, la
cererea primului domn fanariot, Nicolae Mavrocordat, a fost înlăturat din
scaun, închis, caterisit de patriarhul ecumenic și condamnat la exil pe viață
în mănăstirea "Sfânta Ecaterina" din Muntele Sinai. În drum spre
locul exilului, a fost ucis de ostașii turci și trupul său a fost aruncat
undeva într-un râu. Abia după 250 de ani, în 1966, Patriarhia Ecumenică a ridicat
această nedreaptă caterisire și a fost reabilitat. În anul 1992 Sinodul BOR l-a
canonizat ca sfânt, fiind prăznuit anual în data de 27 septembrie.
2. Începând cu data de 7 aprilie 2025, Banca Națională a României a lansat
în circuitul numismatic mondial o monedă din argint cu tema 175 de ani de la nașterea lui Ioan
Andreescu. Aversul
monedei prezintă o compoziție grafică sub forma unei palete de
pictură, inscripția „ROMANIA” în arc de cerc, valoarea nominală „10 LEI”, anul
de emisiune „2025” și stema României, iar reversul monedei redă autoportretul și
numele pictorului Ioan Andreescu și anii între care a trăit „1850-1882”.
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice:- data emiterii – 7 aprilie 2025
- emitent – Monetăria
Statului la comanda BNR (Banca Națională a României)
- tema - 175 de ani de la nașterea lui
Ioan Andreescu
- valoarea – 10 lei
- metal (compoziție) – argint
- titlu – 99,9%
- forma – rotundă
- diametrul – 37 milimetri
- greutate – 31,103 grame
- cant – zimțat
- calitate – proof
- tiraj – 5000 piese
- preț unitar de achiziție, fără TVA,
de la magazinele BNR din București, Cluj, Constanța, Craiova, Iași și
Timișoara.

Ioan Andreescu a fost un pictor și pedagog român, ales post-mortem ca membru plin
al Academiei Române în anul 1948. El s-a născut la data de 15/27
februarie 1850 în București, într-o familie de condiție bună din părinții: Andrei Dobrescu și Anasatasia Pencovici,
decedân în data de 22 octombrie / 3 noiembrie 1882 tot la București. A
fost fiul lui Andrei Dobrescu și al Anastasiei Pencovici. A studiat la
pensionul particular al lui Andreas Apostolas, în 1863 gimnaziul „Lazăr” din
București, apoi la Colegiu „Sfântu Sava”. Începând din 1869 urmează „Școala
Națională de Arte Frumoase”, recent înființată (1864), condusă de Theodor
Aman. În anul 1872 devine profesor la catedra de desen liniar și
caligrafie a Seminarului episcopal din Buzău. În 1873 se transferă
la gimnaziul comunal “Tudor
Vladimirescu” (azi Colegiul național “Bogdan Petriceiu Hașdeu”), apoi, în 1875, la școala de meserii din aceeași localitate.
La sfârșitul anului 1878 pleacă la Paris, unde frecventează
cursurile academiei private de artă Academie Julian. Verile pictează la
Barbizon (unde se întâlnește cu Nicolae Grigorescu) și în alte
așezări rurale. O biografie ingrată, scurtă, desfășurată sub semnul unei
condiții modeste și a bolii, caracterizată mai degrabă prin absența
evenimentelor, printr-o descoperire târzie a necesității exprimării artistice,
a vocației, în sensul profund al cuvântului, dublează o operă nu numai
importantă ca extensie, dar definitivă, matură, constituită fără ezitări și
tribulații. Profesor de
desen într-un oraș provincial, liniștit până dincolo de banalitate, Andreescu
se dedică picturii cu o fervoare pe care nimic din atitudinea sa anterioară nu
părea s-o anunțe. Pictura apare la tânărul solitar, înclinat spre meditație, ca
iruperea unei nevoi de comunicare, de exprimare, consumată superior și fără
veleitățile publicității. Caracterul de introspecție, tensiunea de
autoexprimare vor fi atributele întregii sale arte, remarcabil de unitare,
dealtfel, ca sentiment, atitudine și calitate. Contactul cu arta românească a
timpului nu i-a lipsit, dar importanța unei confruntări cu problematica
limbajului, tot mai ferm aduse în prim-plan de arta europeană a epocii, nu trebuie
neglijată. Deși de la început lucrările pictorului român au decizia și
consistența operei autentice, în ultimii ani ai șederii în Franța el apare
clarificat, stăpân pe mijloace, construind spațiile cu subtilitatea cromatică
pe care o dă doar desăvârșita dezinvoltură tehnică. S-a stins din viață la 22
octombrie 1882, la 32 de ani, de ftizie. Interesat în egală măsură de diferite
genuri ale picturii, Andreescu a pictat peisaje, portrete și naturi statice.
3. Începând cu data de 29 aprilie 2025, Banca Națională a
României a lansat în circuitul numismatic și
medalistic mondial un set de monetărie cu tema 145 de ani de la înființarea Băncii
Naționale a României și 20 de ani de
la denominarea monedei naționale și o medalie de
argint. 
Setul de monede este compus din
monedele aflate în circulație (emise în anul 2025) și anume:
- 1
ban – oțel placat cu alamă, diam. 16,75 mm, greut. 2,4 grame
- 5
bani – oțel placat cu cupru, diam. 18,25 mm, greu. 2,78 grame
- 10
bani – oțel placat cu nichel, dima. 20,5 mm, greut. 4 grame
- 50
bani – alamă (Cu80Zn15Ni5), diam. 23,75 mm. greut. 6,1 gr
Caracteristicile
tehnice ale medaliei din argint sunt următoarele:- metal
(compoziție) – argint
- titlu
– 80%
- forma
– rotundă
- diamtru
– 28 milimetri
- greutatea
- 15,5 grame
- calitatea
– proof like
- cant
– neted
- tiraj
– 5000 seturi
- preț
unitar de vânzare, fără TVA, la magazinele BNR din București, Cluj, Constanța,
Craiova, Iași și Timișoara – 450 lei
Aversul medaliei prezintă o parte din clădirea Palatului Nou al Băncii
Naționale a României, statuia leului în prim – plan, inscripția „145 DE ANI” și
anul de emisiune „2025”, iar reversul redă o compoziție grafică sub forma
ferestrelor transparente complexe prezente pe bancnotele românești aflate în
circulație și inscripția centrală „20 DE ANI”. Banca Națională a României este o
instituție venerabilă, cu o tradiție bogată acumulată în peste un secol de
istorie instituțională care se îmbină, și adesea se suprapune, cu istoria
națională. A fost înființată în anul 1880, fiind a 16-a, în ordinea înființării,
dintre cele aproape 200 de bănci centrale din lume, înaintea celor din Japonia,
Italia, Elveția sau Statele Unite ale Americii. Pentru înfiinţarea unei bănci
centrale era necesară atât susținerea politică, cât şi întrunirea condițiilor
economice și sociale: stabilitate politică și monetară, dezvoltare constantă a
industriei și comerțului, creșterea numărului de bănci și societăți comerciale,
creșterea numărului populației, mai ales urbane. Astfel, la 17 aprilie 1880,
este publicată în Monitorul Oficial Legea pentru înființarea unei „bănci de
scompt și circulațiune”, iar Carol I promulgă Statutele BNR, cu precizarea
regulilor de organizare, funcționare și administrare ale băncii. Banca
Națională a României era o societate cu capital social românesc, în care statul
deținea o treime din cele 60.000 de acțiuni, iar persoane private dețineau
restul de două treimi. Guvernatorul era numit de guvern pe o perioadă de cinci
ani, trebuia să fie cetățean român și să dețină minimum 40 de acțiuni. Prima
Adunare Generală a Acționarilor are loc între 15 și 17 iulie 1880, prilej cu
care este instalat primul guvernator, Ion I. Câmpineanu. Astfel, banca își
începe funcționarea propriu-zisă. Este adoptat regulamentul interior, sunt
angajați specialiști și sunt înfiinţate patru agenții la Iași, Galați, Brăila
și Craiova. Principalele activități ale băncii sunt acordarea de credite
comerciale și economice, comercializarea metalelor prețioase, depozitarea
valorilor și emisiunea de „bilete de bancă la purtător”. Imprimarea bancnotelor
este un drept acordat pentru o perioadă de 20 de ani, exclusiv Băncii
Naționale. Primele bancnote proprii sunt imprimate începând cu anul 1881, în
sediul central din București, în atelierele nou înființate ale băncii.
Considerat fondatorul Băncii Naționale, Eugeniu Carada a ocupat poziția de
director în bancă din 1882 şi până la moartea sa, în anul 1910. Deși a refuzat
propunerea prim-ministrului Ion C. Brătianu de a deține funcția de guvernator,
Carada s-a implicat activ în toate activitățile și proiectele importante ale
băncii - organizarea imprimeriei sau construcția sediului central al băncii,
fiind întotdeauna consultat înaintea luării deciziilor importante. Neavând un
sediu încă, imediat după înființare, banca a funcționat în clădirea Senatului
de pe Bulevardul Elisabeta, apoi în sediul Creditului Funciar Rural, unde
exista spațiul necesar pentru instalarea imprimeriei. Conducerea băncii a fost
permanent preocupată de clădirea unui sediu nou, construit astfel încât să
respecte cerințele unei astfel de instituții: de la birourile angajaților, până
la spațiile dedicate relațiilor cu publicul, spațiile de maximă siguranță
pentru păstrarea valorilor sau cele pentru imprimarea bancnotelor. Pentru
construirea noului sediu, în 1881, banca cumpără de la stat terenul pe care se
afla Hanul Șerban Vodă de pe strada Lipscani. În septembrie 1882, conducerea
băncii aprobă proiectul realizat de arhitecții francezi Cassien Bernard și
Albert Galleron pentru construcția palatului Băncii Naționale a României. Arhitecții
români Cerchez și Băicoianu sunt apoi numiți responsabili de finalizarea
lucrărilor, care se încheie în 1890. Încă din anul 1933 s-a ridicat problema
extinderii spaţiilor de lucru ale BNR, necesare bunei funcţionări şi dictate de
extinderea prerogativelor băncii referitoare la organizarea şi supravegherea
comerţului cu devize, organizarea și supravegherea circulaţiei metalelor
preţioase, precum şi pentru extinderea şi modernizarea tezaurului existent prin
creşterea gradului de siguranţă. Proiectul noului palat a fost realizat în
Serviciul de Arhitectură al băncii, în cadrul unui colectiv condus de
arhitectul Radu Dudescu, care exprima convingerea că noua clădire va trebui să
satisfacă nevoile băncii „pentru un timp nelimitat”. Pentru pregătirea proiectului,
dar şi pentru realizarea ulterioară a instalaţiilor şi finisajelor interioare,
arhitectul efectuează călătorii de documentare la Geneva, Paris şi Berlin. Radu
Dudescu preia ca model faţada principală a Palatului Vechi şi îl dezvoltă,
repetând coloane de aceeaşi înălţime la aceeşi distanţă faţă de ax.
Transformările succesive conduc la un motiv arhitectural nou, cu o faţadă
complet diferită, rezultatul fiind o construcţie impunătoare, de expresie
clasicizantă, încadrată arhitectural în curentul monumental al anilor ‘30.
Clădirea corespunde noilor necesităţi de spaţiu ale activităţii băncii prin
distribuţia funcţiunilor, flexibilitatea spaţiilor de birouri, noutăţile
tehnice ale instalaţiilor, finisajele exterioare şi interioare. Urmare marelui
cutremur din noiembrie 1940, proiectul structurii de rezistenţă a palatului
este refăcut, astfel încât să respecte cele mai noi normative de protecţie
antiseismică europene. Demarată în anul 1940, construcţia palatului s-a întins
pe durata a peste 10 ani, din cauza dificultăţilor apărute în obţinerea
materialelor de construcţie şi a lipsei mâinii de lucru din perioada
războiului. Cu toate acestea, sunt de remarcat calitatea de excepţie a
execuţiei şi a materialelor, precum şi grija pentru detaliu cu care a fost realizată
construcţia. Toate acestea s-au întâmplat şi datorită atenţiei şi exigenţei pe
care guvernatorii băncii din acea perioadă le-au arătat. Sobrietatea clădirii
şi aspectul său clasic sunt accentuate de faţadele placate cu piatră de Vraţa.
Treptele ample şi soclul de la intrarea principală din strada Doamnei sunt
placate cu granit de Măcin. Spațiile de la parterul palatului sunt spaţii
publice, de reprezentare, al căror unic material de finisaj este marmura de
Ruşchiţa. Utilizarea acesteia pune în valoare calităţile pietrei şi mai puţin
ornamentația interioară, plăcile fiind aşezate astfel încât desenul creat să
constituie decorul spaţiilor. Se remarcă, totuși, rotonda din holul central, a
cărui parapet este decorat cu elemente geometrice, tavanul aceluiași spațiu
central fiind pictat. Sălile Mitiţă Constantinescu şi Alexandru Ottulescu (în
guvernările cărora s-au desfăşurat lucrările de construcţie ale palatului) sunt
destinate conferinţelor şi evenimentelor specifice activităţilor băncii
centrale. În restul clădirii îşi desfăşoară astăzi activitatea conducerea şi
angajații Băncii Naţionale a României.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O ZICERE DIN POPOR
- GHEORGHE BÂLICI -
REPUBLICA MOLDOVA
UN CAREU DE DEFINIȚII
REZOLVAT
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL BACĂU
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Biserica din Borzești - Jubileu 500 * 1494 - 1994
În legendara localitate de pe Valea Trotuşului se află una
dintre cele mai vechi ctitorii din epoca ştefaniană, înălţată de către Ştefan
cel Mare şi fiul său, Alexandru, în anii 1493-1494. În cei peste 500 de ani ai
existenţei sale, lăcaşul a trecut prin perioade de înflorire şi de decădere.
Astfel, în timpul lui Constantin Duca vodă (1694) se consemna ca fiind “pustie
de câtăva vreme”, după cum consemna cronicarul. De-a lungul vremii, biserica a
stat în atenţia cercetătorilor consacraţi ai istoriei neamului şi bisericii:
Melchisedec Ştefănescu, C. I. Istrati, Nicolae Iorga, G. Balş ş.a. Din
concluziile acestora s-a constatat că între această biserică şi cea de la
Piatra Neamţ cu hramul “Sf. Ioan”, precum şi biserica “Sf. Mihail” din
Roznov-Neamţ se întâlnesc similitudini, acestea aparţinând aceleiaşi epoci
ştefaniene. Din punct de vedere stilistic, monumentul de la Borzeşti se înscrie
în rândul bisericilor cu plan rectangular, având bolţile cu cupole dispuse “în
filă” şi prinse sub un singur acoperiş. Sistemul original de boltire al celor
trei cupole constă în faptul că acestea se sprijină pe arce semicilindrice,
etajate pe pandantivi. Lipsită de turle, biserica are acoperiş şarpantă din
material răşinos şi învelitoarea iniţială din şindrilă. Elevaţia bisericii
cuprinde soclul din piatră brută pe care se înalţă pereţii cu profiluri în
formă de “L” la colţuri, din pietre uriaşe. Partea superioară a pereţilor, pe
care se sprijină acoperişul, este din piatră simplă.În ceea ce priveşte
materialele şi tehnicile de construcţie, biserica este zidită din bolovani de
piatră şi foarte puţină cărămidă. Pietrele au fost extrase din râu şi din
carieră, parte din ele fiind friabile. Materialul de construcţie al pereţilor
fiind mare şi grosolan lucrat, a făcut ca zidăria să nu fie foarte solidă şi să
cedeze la cutremure. Soclul şi temelia bisericii sunt din piatră brută, de mari
dimensiuni, comparativ cu structura pereţilor.Pereţii sunt construiţi din
piatră brută, întrerupti de două “asize” de cărămizi smălţuite. În partea superioară,
sub acoperiş, sunt dispuse două registre de “ocniţe” (unul mic şi altul mare).
Ca volumetrie, în exterior, construcţia apare ca o prismă dreaptă, de mari
dimensiuni, cu partea dinspre răsărit rotunjită, marcată de nişe verticale
oarbe. Compartimentarea interioară este din pronaos, naos şi altar. Zidul
dintre pronaos şi naos este străpuns de o uşă de acces. Componentele artistice
ale bisericii de la Borzeşti sunt formate din ancadramente gotice din piatră la
uşi şi la ferestre, cu chenare în arc frânt la uşa de la intrare, iar cele din
interior din muluri gotice. Elementele gotice în arhitectura ştefaniană sunt
puse în legătură cu prezenţa meşterilor constructori transilvăneni la Borzeşti,
meşteri care stăpâneau tainele acestui curent artistic. Cât despre înălţimea
mică a uşii de la intrare, se spune că ar fi fost egală cu dimensiunea fizică a
voievodului, iar credincioşii mai înalţi trebuie să se aplece la intrarea în
sfântul lăcaş.Pe parcursul vremii care s-a scurs, monumentului i s-au făcut mai
multe reparaţii, între secolele XVIII-XX. În anii 1904-1905 a fost reparat
acoperişul şi faţada de vest, îndepărtându-se cele 2 contraforturi. Alte
reparaţii au fost în 1924, 1938-1940 şi 1951-1952. Reparaţii în interior şi la
exterior au fost făcute în anul 1993, când se pregătea sărbătorirea a 500 de
ani de atestare documentară, manifestare care a avut loc în anul 1994.În urma
aplicării criteriilor de clasare, monumentul a primit de trei ori excepţional
(la vechime, valoare de arhitectură, valoare memorial-simbolică) şi un
calificativ de foarte bine (pentru frecvenţă, raritate şi unicitate). Ca urmare
a acestei evaluări, biserica de la Borzeşti face parte din grupa valorică
“A”, fiind de importanţă naţională şi universală.
.jpg)
Borzești este o localitate de
332 locuitori, componentă a municipiului Onești din județul Bacău. Aici s-a născut
domnitorul Ștefan cel Mare aproximativ între anii 1438 – 1439. El a
ctitorit împreună cu fiul său cel mare, Alexandru (1464 - 1496), biserica cu
hramul „Adormirea Maicii Domnului”, monument istoric, ce a fost construită
între 9 iulie 1493 și 12 octombrie 1494. Potrivit lui Nicolae Iorga,
denumirea localității Borzești provine dintr-o limbă turcică. Tot
după acesta, numele ar proveni de la Borzul, șef cuman la 1211. De când a
fost inclusă în municipiul Onești localitatea a cunoscut o puternică
dezvoltare, aici funcționând mari unități economice ale industriei petrochimice
românești.Minerul Comănești - fotbal
Statisticile timpului relevă faptul că echipa
de fotbal din Comănești (Minerul) a fost înființată în anul 1948
de către Carbonifera Comănești și a evoluat în Divizia C din 1969 și
până în anul 2001. În Campionatul 1948–1949 Minerul Comănești a ocupat
locul 6 în tur. Timp de 17 sezoane competiționale, din anul 1950
echipa a participat la Campionatul regional Bacău până în vara
anului 1968, când s-a reînfiinţat judeţul Bacău. În această perioadă Minerul
Comănești nu a avut realizări deosebite, doar în 1953, când a jucat
în turneul final pentru titlul de campioană regională şi a ocupat locul
3 din 4 echipe şi în 1964–65 când a câştigat titlul râvnit (de
campioană regională), dar la barajul de promovare în Categoria C a fost
eliminată de Minobrad Vatra Dornei (2–0 şi 0–4). Minerul Comănești
a cucerit titlul la prima ediţie a Campionatului judeţean Bacău, 1968–69 şi a
reuşit promovarea în Divizia C, după o pauză de 41 de ani, după ce a eliminat
pe Chimia Bradul Vama (0–1 şi 3–1) în faza I şi pe ITA Iaşi (3–0 şi 3–0) în
faza a doua a barajului pentru promovare. În Divizia C a participat neîntrerupt
timp de treizeci şi doi de ani, cea mai bună clasare fiind locul 2 în ediţiile
1979–1980 şi 1980–1981. De menționat este faptul că în 1971 Minerul
Comănești avea ca adversare în Divizia C echipe din Iași, Suceava,
Botoșani, Bacău, Roman, Fălticeni, Vatra Dornei, atunci încheind
campionatul pe locul 14 Letea Bacău, Textila Buhuși pe locul 15 iar
pe 16 – Fulgerul Dorohoi. În 1971 Minerul Comănești a cedat
în fața echipei Sport Cliub Bacău cu 1 – 6 în Cupa României,
în aceeași competiție ei întâlnind în anul
1979 pe Universitatea Cluj (în 16 – de finală a Cupei
României, scor 2 – 5). Stadionul din lunca Trotușului, de la Comănești era
întotdeauna plin la meciurile disputate acasă de Minerul! Îți trebuia o
jumătate de oră pentru a putea intra pe acest stadion, unde era o
atmosferă generală însuflețitoare și plină de încurajări. Este de
remarcat apriga rivalitate dintre echipele Minerul Comănești și
Petrolul Moinești, meciurile dintre acestea dând frâu liber multor orgolii și
unei mari pasiuni, pentru ca favoriții să fie învingători!Internetul consemnează faptul că
”în anul 2005, după 56 de ani de existență Minerul Comănești dispare de pe
harta fotbalului românesc.Cauza dispariției acestei echipe a fost lipsa
finanțării, anii de după 2005 fiind cei în care s-au închis și exploatările
miniere din zona Comănești! Vorbește lumea că fostul
jucător Vasile Orheianu luptă pentru ”reaprinderea
flăcării” fotbalului în acest oraș băcăuan!
Comănești,
în maghiară – Kománfalva, este un oraș în județul Bacău, care mai include și
satele Podei și Vermești. Orașul este amplasat pe râul Trotuș, în Depresiunea
Comănești din Carpații Orientali, între Munții Goșmanu, Berzunți,
Nemira și Ciucului, în centrul unui important bazin carbonifer. Este străbătut de
șoseaua națională DN12A, care leagă între ele orașele Onești și Miercurea Ciuc.
La Comănești, din acest drum se ramifică șoseaua națională DN2G, care duce la
Moinești și Bacău. Prin oraș trece și calea ferată Adjud – Comânești -
Șiculeni, care este deservit de gara Comănești. Conform recensământului din
anul 2011 orașul număra 19568 de locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (2002), dintre care; români – 89,68%, romi – 3,38% și restul –
necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului Comănești,
astăzi, se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 85,19%, romano catolici –
4,59%, penticostali – 1,46% și restul – nedeclarată sau altă religie. Prima
atestare documentară a orașului Comănești este din anul 1409, în perioada
domniei lui Alexandru cel Bun. În urma unor cercetări arhivistice, cel mai
vechi document referitor la localitatea Comănești ar fi o scrisoare din 23
iunie 1606, a căpitanului Ioan Matireș către căpitanul Ion Pettky, în care se
precizează că traseul dinspre Dunăre spre Transilvania este cel mai sigur prin
Comănești. Localitatea a fost o zonă de primă destinație a refugiaților sau
emigranților din Transilvania ca urmare a persecuțiilor stăpânirii
austro-ungare. Căile pe care le urmau refugiații nu erau cele obișnuite de
comunicație, ci veneau peste plaiuri și locuri dosite, care astăzi sunt vestite
pentru practicarea turismului montan. Începând cu sfârșitul secolului XVIII,
orașul a fost domeniul familiei de boieri Ghica, care și-au menținut prezența
în zonă până la jumătatea secolului al XX-lea. Palatul Ghica, parcul din fața
muzeului și gara sunt câteva din mărturiile lăsate în urmă de familia Ghica.
Construirea căii ferate Adjud-Palanca, care face mai departe legătura dintre
Moldova și Transilvania, a condus la o creștere semnificativă a economiei, prin
deschiderea exploatării industriale a resurselor lemnoase din munții învecinați
(peste 15 gatere înainte de anul 1900), dar și a minelor Galion, Asău și
Lăloaia. Enumăr mai jos câteva dintre principalele atracții turistice ale
orașului: Palatul Ghica-Comănești (parcul și palatul) datând din secolul al
XIX-lea, Gara Comănești, construită în anul 1899, ambele monumente istorice de
interes național și situl arheologic “Cetățuia” de la marginea de nord a
satului Vermești – monument de interes județean.
Corpul gardienilor publici -BC 976

Înființat în anul 1994, conform
Legii 26/1993 și a Hotărârii de Guvern nr. 518/1993, Corpul Gardienilor
Publici este o instituție publică prestatoare de servicii de pază și
ordine publică, precum și de transport de valori. Aceste servicii se realizează
doar în urma unor contracte încheiate cu cei interesați, contra cost, Corpul
Gardienilor Publici fiind o instituție care se autofinanțează. Atribuțiile
gardienilor publici variază în funcție de contractul încheiat și cu cerințele
celui care încheie contractul. Competențele gardienilor publici sunt: să
oprească și să legitimeze persoane despre care au date sau indicii că au comis
o abatere, contravenție sau infracțiune; să rețină persoane despre care au date
sau indicii că au comis o abatere, contravenție sau infracțiune; să constate
contravenții (cei care încalcă prevederile Hotărârilor de Consiliu Local și a
Legii 2/2001); să facă uz de armă, conform legii. Din Corpul Gardienilor
Publici fac parte atât bărbați cât și femei, condițiile de angajare fiind
următoarele: limita de vârstă 40 de ani, stagiul militar satisfăcut, test
psihologic (eliminatoriu), certificat care să ateste starea bună de sănătate,
comportament civilizat, minim 10 clase. Odată îndeplinite aceste condiții,
aspiranții vor urma un curs de perfecționare de 30 de zile care se finalizează
cu un examen. De asemenea, este nevoie și de avizul de port armă eliberat de
Poliție.
Întreprinderea cinematografică a județului Bacău
25 ani de activitate 1948 - 1973

Cinematografia
se prezintă ca o formă a culturii, fiind condiţionată atât de cultură cât şi de
industrie, într-o măsură mai mare decât celelalte arte. Prin caracterul ei de
mare popularitate, această a 7-a artă deţine o considerabilă putere de
influenţare în rândurile maselor. Începând cu noiembrie 1948, când are loc
naţionalizarea întreprinderilor şi mijloacelor de producţie şi difuzare a
filmului, se deschide o epocă nouă în istoria cinematografiei româneşti, la
început cu realizări mai timide. După anul 1948 se înființează Întreprinderi
cinematografice la nivelul fiecărui județ deci și în județul Bacău.
Enumăr aici câteva cinematografe băcăuane de dinainte de anul 1989. Pe distanța
a nici 200 metri în Bacău existau trei cinematografe: Flamura Roșie, Tineretului și mai apoi Central. Primele două a fost
demolate făcând loc construirii
noului centru al orașului. Tot în centru se mai află și cinema Muncitorul,
transformat în Bingo după 1989 cu holul plin de păcănele și cinematograful
Letea. La gară era cinema Progresul, denumit inițial Ion Creangă, iar la
Orizont cinematograful cu același nume. Din păcate partea de sud a municipiului
(Aviatori) nu a avut niciodată un cinematograf. Azi nu mai există o sală de
cinema clasică ci doar la Mall niște tentative de cinematografe de buzunar. La
cinematograful Flamura Roșie se făceau cel mai des razii ale Miliției. Se bloca
cu un autobuz gangul de ieșire și autobuzul se burdușea cu spectatori care nu
aveau buletinul la ei, sau care nu puteau justifica, de ce se află la cinema la
ora aia (de obicei la matinal).Cinematografele din județul Bacău
ofereau o paletă variată de filme pentru publicul cinefil, de la producții
autohtone cu teme istorice și sociale, la pelicule internaționale cunoscute.
Iată o privire asupra programului cinematografic băcăuan
din acea perioadă: „Tatăl risipitor”, o creație regizată de Adrian Petringenaru
după un scenariu semnat de Eugen Barbu, „Asediul”, „Cazul Mattei”,
„Izvoare”,„Tunurile din Navarone” - celebră peliculă de război, “Mihai
Viteazul” „Al 7-lea cartus”, „În numele poporului italian”, Sfânta Tereza și
diavolii”, “Desfășurarea” „Stejar extremă urgență”, „O picătură în mare”,
„Fratii Jderi” ,„Porțile albastre ale orașului”, “Preotul”, etc Această
selecție de filme reflectă diversitatea tematică specifică cinematografiei
anilor ’70, combinând producții locale cu filme internaționale, istorice sau
dramatice, toate având menirea de a atrage un public variat și de a îmbina
divertismentul cu reflecția asupra istoriei și societății. Set 3 medalii - Cupa Phoenix - Edița a IV-a 2023
Produsele
de mai sus sunt niște medalii sportive realizate de
compania privată orădeană Medals Alex Sztankovits pentru a fi conferite
participanților câștigători ai competiției de karate Isshinry Okinawa (arte
marțiale) - Cupa Phoenix desfășurată în
municipiul Bacău, ediția a IV-a, 2023.
Competiția
este organizată de Clubul sportiv Pfoenix care funcționează în cadrul Școlii
gimnaziale nr.10 din municipiu (Strada Cornișa Bistriței, nr.28). În cadrul
competiției se desfășoară probe de: kata, bunkai, kobudo, kumite full contact, kihon și tehnici și metode de autoapărare. 
Karate-dō este
o artă marțială japonează (sport) în care se utilizează
lovituri cu mâinile, coatele, palmele, picioarele, genunchi, precum și blocaje,
secerări, prize și proiectări. Întemeietorul karatedo-ului modern este
considerat chinezul gichin Funakoshi (1868-1957), fondatorul stilului Shotokan.
După 1922 când a sosit în Japonia la Okinawa, Funakoshi a făcut cunoscut karate
prin mai multe demonstrații și prelegeri. Există numeroase stiluri de karate,
diferite prin tehnicile de luptă și principiile strategice pe care le folosesc:
Chito-ryu, Goju-ryu, Hon-Do- ryu, Isshinryu, Kyokushin, Shaolin, Shito-ryu,
Shotokan, Fudokan, Tameshiwari, Wado-ryu, World Oyama Karate și
altele. Practicantul de karate se
numește karateka (kara-te
ka). În funcție de nivelul de pregătire,în urma unui examen,
practicantului i se acordă grade. Gradele inferioare (descrescătoare, de la 10
la 1) se numesc kyu. Gradele superioare (crescătoare, de la 1 la
10) se numesc dan. Fiecărui grad îi corespunde o centură de o anumită culoare.
Sistemul de culori poate fi diferit de la un stil la altul, dar culorile de
bază sunt albă, galbenă, portocalie(rosie) aka , verde, albastră, maro
(pentru kyu), neagră, pentru dan, cu un număr de trese
transversale corespunzător gradului dan.
31 mai - Ziua rezervistului militar
A.N.C.M.R.R. - Filiala "General Nicolae Șova" jud Bacău
90 de ani * 1925 - 2015
Ziua rezervistului militar este sărbătorită anual în data de 31 mai. Cu această
ocazie instituțiile publice din cadrul sistemului de apărare,
ordine publică și siguranță națională pot sprijini, în condițiile legii,
manifestările prilejuite de acest eveniment. Prin rezervist militar se înțelege
orice persoană care deține grad militar în rezervă sau în retragere.

Asociaţia Naţională a Cadrelor Militare în Rezervă şi în
Retragere „Alexandru Ioan Cuza” este continuatoarea nobilelor tradiții ale
structurilor asociative ale cadrelor militare în rezervă şi în retragere
atestate legal din 1925, precum şi moştenitoarea patrimoniului deţinut de
acestea. Asociaţia Naţională a Cadrelor Militare în Rezervă şi în Retragere (
A.N.C.M.R.R.) este persoană juridică de drept privat, de utilitate publică,
independentă democratică, apolitică, nonprofit şi deschisă. Deviza Asociaţiei: ,,Patrie,
onoare, demnitate”. Sediul central al acesteia este în Palatul
Cercului Militar Naţional din strada Constantin Mille, nr.1, Sector 1,
Bucureşti. A.N.C.M.R.R. este o structură asociativă, constituită prin liberul
consimţămînt al cadrelor militare în rezervă şi în retragere, provenite din
Ministerul Apărării Naţionale. A.N.C.M.R.R. are structuri în toate cele 41
judeţe ale ţării şi în sectoarele Capitalei. Asociaţia funcţionează sub înaltul
patronaj al preşedintelui României, în calitatea sa de comandant al Forţelor
Armate şi sub patronajul Ministerului Apărării Naţionale, ministrul fiind
Preşedinte de Onoare al A.N.C.M.R.R. Asociaţia nu este angajată politic şi nu
desfăşoară activităţi în favoarea sau defavoarea vreunui partid sau organizaţie
politică. Poate însă solicita sprijinul acestora în iniţierea, susţinerea sau
promovarea unor legi şi acte normative ce vizează protecţia socială a cadrelor
militare în rezervă şi în retragere. Scopul acestei asociații este
următorul; Reprezintă şi apără drepturile cadrelor militare în rezervă şi
în retragere, ale familiilor acestora, în relaţiile cu M.Ap.N., cu celelalte
autorităţi şi instituţii publice, centrale şi locale, precum şi cu organizaţii
similare din ţară şi străinătate. În spiritul devizei asumate, realizează
cerinţele cultivării patriotismului, înfăptuirii aspiraţiilor membrilor săi în
domeniul militar şi de protecţie socială.

Nicolae
Șova a fost un politician și general
român care s-a născut
la data de 8 noiembrie 1885 în localitatea Poduri, județul Bacău și a decedat
la data de 12 martie 1966 la București. A absolvit Școala de Ofițeri de
Infanterie, București (1907) și Școala Superioară de Război (1926). Cariera sa
militară se prezintă astfel: sublocotenent (1909), urmează avansări la excepțional
pentru bravură în luptă: căpitan și maior (1916, 1917), comandant al Școlii de
Mitraliere (1917), ofițer de Stat major (Divizia 7 și Corpul 6 Armată) (1919),
șef la biroul 2 operații și Instrucție la Comandamentul Diviziei 7 Vânători
(1921), subșef de Stat Major – Comandamentul 6 Armată (1924-1927), locotenent –
colonel (1925); propus să comande Statul Major al unei divizii (1926),
comandant al Regimentului 23 Infanterie „Tribunul Simeon Balint” (1930),
colonel (1932) – este considerat un ofițer model al Armatei Române (1932),
atașat militar la Viena (1938 ianuarie 1 – 1939), comandor (1938), general de
brigadă (1938), comandant al Brigăzii 20 Infanterie din A. Iulia (1939-1940),
director al Personalului în Ministerul Apărării naționale, 1941 (ian.),
comandant al Diviziei 1 gardă din Corpul 3 Armată – zona de operații pe Prut,
în Basarabia, Odesa (1941 iunie – 1942), subsecretar de Stat pentru Marină în
Ministerul de Război (februarie 1943 – august 1944), general de corp de armată
(1944, ianuarie – august); demitere din guvern; comandant (la solicitare
expresă, personală) al Corpului 7 din Armata Română încadrat în Frontul 2
Ucrainean (1944 septembrie 22 – 1945 martie 24), erou în Operațiunea militară
„Budapesta” (ianuarie 1945). La 31 martie 1938 a fost înaintat 1938 la gradul
de general de brigadă și în 24
ianuarie 1942 la gradul de general de divizie. A condus Corpul VII al
Armatei Române, în ofensiva sovietică asupra Ungariei. Participă la Bătălia de la Budapesta din 1944, dar forțele române sunt
obligate să se retragă din ordinul Mareșalului Rodion Malinovsky pentru ca
rușii să aibă toată gloria cuceririi capitalei Ungariei. Pentru că refuză greu,
Nicolae Șova va fi condamnat după instaurarea comunismului în Romania. După
instalarea guvernului Petru Groza a fost trecut în rezervă, alături de
alți generali, prin decretul nr. 860 din 24 martie 1945, invocându-se legea nr.
166, adoptată prin decretul nr. 768 din 19 martie 1945, pentru „trecerea din
oficiu în rezervă a personalului activ al armatei care prisosește peste nevoile
de încadrare”. A fost deținut
politic la penitenciarul Aiud. A decedat în 12 martie 1966, fiind
înmormântat cu onoruri militare în cimitirul Ghencea. Este învinuit pentru
crime de război, condamnat la 10 ani de închisoare. Această pedeapsă a fost
executată între ianuarie 1946 – ianuarie 1956, dobândind reabilitare politică. A
fost considerat un ofițer model al Armatei Române, apreciat pentru calitățile
sale de comandant, pentru bravură în luptă, primind înaintări în grad la
excepțional. "Ferm și neplecat, disciplinat, cu cunoștințe militare și
generale dezvoltate, hotărât și cu curajul opiniei sale, minuțios în lucrările
sale și pe ale cărui servicii și cunoștințe se poate conta în orice
împrejurare", "ca brav și priceput ofițer de război". Pentru
meritele sale a fost multiplu distins:- Medalia jubiliară „Carol I” (1908),
Ordinul „Onoarea României”, clasa V (1913)
- Medalia „Avântul Țării” (1913)
- Ordinul „Steaua României”, grad de
cavaler cu panglică de Virtute militară
- Ordinul „Coroana României” cu spade, în
grad de ofițer, cu panglică, de Virtute militară
- Medalia „Victoria în Marele Război
pentru civilizație (1916-1918)
- Ordinul „Steaua României”, clasa I (1922),
în grad de ofițer (1930)
- „Furajera Mihai Viteazul” (1931)
- Ordinul austriac „Pentru merit”, în grad
de mare comandor (1938)
- Medalia Centenarului Regelui Carol I
(1939)
- Ordinul militar Mihai Viteazul clasa a III-a
(7 noiembrie 1941)
- Ordinul „Virtutea maritimă”, clasa I (1944)
- Ordinul 23 August clasa a III-a (10
august 1964) „pentru merite deosebite în opera de construire a socialismului,
cu prilejul celei de a XX-a aniversări a eliberării patriei”
Municipiul Bacău, în latină Bacovia, în maghiară Bako, în germanăBarchau şi în
poloneză Bakow, supranumit orașul lui Bacovia, este
reședința și totodată cel mai mare oraş din judeţul Bacău,
provincia Moldova, România, fiind situat pe râul Bistriţa. Suprafața
municipiului este de 43 kilometri pătrați, iar populația este de aproximativ
177000 de locuitori. Bacăul își are stramoșii până în comuna primitivă,
mai precis în paleoliticul superior cam 5000 de ani în urmă. În perimetrul
Pieței Revoluției s-a descoperit un racloir de
silex negru-vinețiu de formă trapezoidala, obiect folosit la vânătoare.
Acest obiect de silex mărturisește primele exemple de comerț, deoarece acest
material nu se gasea prin aceasta zona, deci era adus din depărtări. O altă
prezență umană în vatra localității, s-a descoperit cu ocazia săpăturilor
pentru Pasajul Mărgineni. La opt metri adâncime, muncitorii găsesc urmele unei
așezări din epoca mijlocie a bronzului - Cultura Monteoru. Cu puțin
timp în urmă se știa că prima atestare documentară a localității este de pe
tipul lui Alexandru cel Bun, 6 octombrie 1408. Însă pe baza unei indelungate
cercetări de arheologie, Bacăul a mai îmbătrânit. Cercetătorul Ștefan S.
Gorovei demonstrează că Bacăul are actul de naștere între anii 1391 -
1432 pe timpul domniei lui Petru Mușat. În anul 1399, orașul este
menționat în Documentul lui Iuga Vodă, prin care se dă carte de judecată
între spătarul Răducanu cu răzeșii satului Brătila, din ținutul Bacăului. La 15
aprilie 1400 aflăm ca în Bacău se află o parte a Cavalerilor
Ioaniți, numiți mai târziu Cavalerii de Malta. Deasupra am postat
drapelul, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale municipiului Bacău, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură băcăuane, din
vremuri diferite. Camera de Comerț și Industrie
Biserica Precista
Fațada Manea
Biblioteca județeană
Casa de cultură
Biserica catolică
Casa memorială George Bacovia
Cazarma Infanteriei
Cazarma Regimentului 12 Aretilerie
Biserica Armeană
Bacăul este un judeţ în
regiunea Moldova din România, care are suprafața de 6603 kilometri pătrați,
numără aproximativ 700000 de locuitori, având reşedinţa în municipiul Bacău.
Principalele cursuri de apă sunt: Siret, Bistrița, Trotuș, Tazlău, Berheci,
Zeletin, iar principalele lacuri sunt: Bălătău (baraj natural), Belci, Poiana
Uzului (alimentare cu apă), Racova, Gârleni, Șerbănești și Lilieci
(hidroenergetice). Ca subunităţi administrative judeţul Bacău are 3 municipii -
Bacău, Moinești, Onești, 5 oraşe - Buhuși, Comănești, Dărmănești, Slănic
Moldova, Târgu Ocna şi 85 de comune. Sus am postat harta și stemele veche,
interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, iar dedesubt pozele câtorva
monumente de cultură și arhitectură din județul Bacău, din vremuri diferite,
câteva frumoase locuri de vizitat pe aceste meleaguri dar și unele cărți poștale
ilustrate.
Vila "Gândul bun și inima curată" -Târgu Ocna
Parcul Băilor Năstăsache
Vederi - Solonț
Bufetul și pavilionul izvoarelor nr.1, 8 și 8 bis
Băile Slănic Moldova
Vedere - Onești
Podul peste Trotuș - Urechești
Vederi - Târgu Trotuș
Așezământul de cultură George Enescu - Tescani
Vederi - Sulța
Vederi - Poiana Sărată
Vederi - Oituz
___________ooOoo___________
O FILĂ CEC ROMÂNEASCĂ
CASA SCÂNTEII - 10 aprilie 1951
Două detalii vignetă de pe felicitări românești
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 23.10.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu