1. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos celebrează regiunea franceză –Languedoc - Rousillon.
În câmpul aversului, în interiorul unui
cerc periferic liniar continuu, sunt reprezentate trei hexagoane suprapuse dar
poziționate diferit, iar în centrul acestora este marcată valoarea
monedei “EURO 10”. Sub valoare este reprezentată o ramură de stejar
cu vârful spre dreapta, iar deasupra se prezintă o ramură de laur având
vârful orientat tot spre dreapta. Cele două ramuri sunt înconjurate de
inscripția circulară: ”LIBERTE – EGALITE – FRATERNITE” – (Libertate, Egalitate,
Fraternitate – deviza națională unanim acceptată a statului
francez) și “2011” (anul emiterii monedei). Anul este încadrat
de două ornamente decorative abia vizibile ce reprezintă nomogramele gravorului
care a proiectat moneda și ale monetăriei franceze unde s-a realizat această
monedă. Pe revers și tot în interiorul unui cerc liniar continuu se
prezintă conturul regiunii Languedoc –
Rousillon, cetatea Carcassonne și apeductul Pont du Gard. Peste conturul
regiunii sunt aplicate literele majuscule RF ce reprezintă inițialele numelui
statului – Republique Francaise, iar dedesupt pe centru, pe conturul monedei,
este aplicată inscripția LANGUEDOC – ROUSSILLON. În stânga conturului regiunii
este redat un ornament decorativ ce reprezintă nomograma gravorului reversului
acestei monede. 

Principalele caracteristici tehnice ale monedei sunt următoarele:
- seria – regiuni franceze
- data emiterii – 19.09.2011
- valoarea – 10 euro
- forma – rotundă
- diametrul – 29 milimetri
- greutatea – 10 grame
- material compoziție – argint
- titlul – 90%
- calitatea – UNC
- tiraj – 160 000 exemplare
- gravor – J. Jimenez

Cetatea („Cité de
Carcassonne”), este zona veche a orașului Carcassonne, face parte
din patrimoniul mondial UNESCO, și se spune că este cea mai mare
fortăreaţă şi unul dintre cele mai frumoase exemple de arhitectură medievală
din Europa. În prezent, Cité de Carcassonne este o atracţie turistică foarte
populară. În mod sigur acest lucru se datorează în primul rând istoriei
îndelungate (de vreo 2.500 de ani!) a aşezării, istorie care începe încă din
perioada Galiei, când aşezarea se afla într-un punct strategic al rutelor
comerciale ale vremii, continuă cu preluarea controlului asupra acesteia de
către romani, pentru a fi apoi cucerită de vizigoţi, care la rândul lor o vor
pierde 200 de ani mai târziu în favoarea musulmanilor, după care va ajunge
într-un final în mâinile lui Charlemagne şi va fi încorporată în Imperiul
Carolingian. În Evul Mediu va fi fortificată şi extinsă de una dintre familiile
influente ale perioadei, Trencavel, devenind ulterior fortăreaţa sectei eretice
catare, aflată sub protecţia acesteia. Puţină
lume ştie însă că în prezent, în interiorul celor circa 3 km de ziduri ale
cetăţii, printre cele aproape 50 de turnuri, îşi au casele vreo 120 de localnici
şi că, pe lângă multele bistrouri şi magazine de suveniruri, aici veţi da peste
servicii întâlnite în mod obişnuit în orice aşezare micuţă: o poştă, o şcoală,
un hotel şi altele. Pe lângă aceste clădiri rezidenţiale
şi comerciale, Cité de Carcassonne mai cuprinde Bazilica Saint-Nazaire – locul
perfect în care să vă detaşaţi o clipă de agitaţia de pe străduţele înguste ale
cetăţii, admirând superbele vitralii printre care şi pe cel înfăţişând „pomul
vieţii” -, un teatru în aer liber şi, desigur, în centru, aşa-numitul Château Comtal, castelul
construit în secolul al XII-lea pentru vicontele Trencavel. Legenda spune că, pe
vremuri, oraşul aflat pe atunci sub stăpânirea regelui Ballak al sarazinilor a
fost asediat de către armata lui Charlemagne. După moartea regelui Ballak,
soţia acestuia, „Dame Carcas”, a
preluat conducerea oraşului medieval. Asediul a durat în jur de 5 ani. Către
sfârşitul acestei perioade ultimii apărători ai oraşului erau pe cale să piară
de foame, astfel încât sus pe metereze mai veghea doar Dame Carcas. Pentru a
păstra aparenţele unei armate superioare numeric în stare să salveze oraşul de
asediatori, castelana a îmbrăcat păpuşi de paie în oşteni şi le-a plasat pe
metereze. Apoi a îndopat singurul porc rămas drept hrană locuitorilor oraşului
cu ultimele provizii de grâu şi l-a aruncat peste zidurile cetăţii. Când a
atins pământul, porcul a crăpat, din burta acestuia revărsându-se bunătate de
grâu. Înspăimântat la ideea că în cetate mai existau încă atâtea provizii încât
până şi porcii erau hrăniţi cu grâu, Charlemagne a ridicat asediul, ordonând
armatei sale să se retragă. În semn de victorie, Dame Carcas a poruncit să sune
toate clopotele din cetate pentru a răspândi vestea cea bună. Se pare că atunci
unul dintre vasalii lui Charlemagne i-ar fi spus acestuia: „Sire, Carcas
sonne!” (rom. Sire, Carcas sună!). şi uite-aşa „Carcassonne” a rămas numele
oraşului. De altfel, lângă una dintre intrările în cetate – Porte Narbonnaise-
veţi descoperi o sculptură neogotică reprezentând-o chiar pe Dame Carcas. Că o
fi sau nu pusă acolo pentru turiştii iubitori de legende ca mine, nu avem de
unde şti exact, dar mai conteaza?!

Pont du Gard este un vechi pod apeduct romaN construit în secolul I d.Hr. pentru a transporta apa pe o distanță de peste 50 km până la colonia romană Nemausus (Nîmes). Acesta traversează râul Gardon în apropierea orașului Vers-Pont de Grand din sudul Franței. Pont du Gard este unul dintre cele mai bine conservate construcții de acest fel fiind introdus pe lista patrimoniului mondial UNESCO în anul 1985 datorită conservării sale excepționale, importanței istorice și ingeniozității arhitecturale. Podul are trei niveluri de arcade realizate din calcat Shelly și are înălțimea maximă de 48,8 m. Apeductul transporta inițial aproximativ 40.000 m³ de apă pe zi, având o pantă medie de 1 centimetru pe o lungime de 182,4 m. După prăbușirea Imperiului Roman și dezafectarea apeductului, Pont du Gard a rămas în mare parte intact, cu o funcție secundară de pod cu taxă. Timp de secole, lorzii și episcopii locali au fost responsabili de întreținerea sa, având dreptul de a percepe taxe călătorilor care îl foloseau pentru a traversa râul. De-a lungul timpului, unele dintre blocurile sale de piatră au fost jefuite, iar în secolul al XVII-lea au fost provocate daune grave. Apeductul necesita o întreținere constantă din partea circitores , muncitori responsabili de întreținerea apeductului, care se târau de-a lungul conductei, frecând pereții și îndepărtând orice vegetație. O mare parte din apeductul din Nîmes a fost construit subteran, așa cum era tipic pentru apeductele romane. Acesta a fost construit prin săparea unui șanț în care a fost construit un canal de piatră și închis de un acoperiș arcuit din lespezi de piatră, care a fost apoi acoperit cu pământ. Unele secțiuni ale canalului sunt săpate în rocă solidă. În total, 35 km (22 mile) din apeduct au fost construite sub pământ.Construit pe trei niveluri, Pontul are o lungime de 274 metri iar lățimea variază de la 9 m în partea de jos la 3 m în partea de sus. Cele trei niveluri de arcade sunt încastrate, cu pilonii principali aliniați unul deasupra celuilalt. Deschiderea arcadelor variază ușor, deoarece fiecare a fost construit independent pentru a oferi flexibilitate în vederea protejării împotriva tasării. Fiecare nivel are un număr diferit de arcade:
- nivelul inferior - lungime 142 metri, 6 arcade, înălțime 22 metri și grosimea pilonilor 6 metri
- nivelul mijlociu – lungime 242 metri, 11 arcade, înălțime 20 metri și grosimea pilonilor 4 metri
- nivelul superior – lungime 275 metri, 35 arcade (inițial 47), înălțime 7 metri și grosimea pilonilor 3 metri
Primul nivel al Pont du Gard se învecinează cu un pod rutier adăugat în secolul al XVIII-lea. Conducta de apă sau specusul , care are aproximativ 1,8 m înălțime și 1,2 m lățime, se află în partea superioară a celui de-al treilea nivel. Nivelurile superioare ale podului sunt ușor curbate în direcția amonte. Pont du Gard a fost construit în mare parte fără utilizarea mortarului sau a clemelor. Conține aproximativ 50.400 de tone de calcar, cu un volum de aproximativ 21.000 m³, unele dintre blocurile individuale cântăresc până la 6 tone. Cea mai mare parte a pietrei a fost extrasă din cariera locală Estel, situată la aproximativ 700 de metri în aval, pe malurile râului Gardon. Blocurile au fost tăiate cu precizie pentru a se potrivi perfect între ele prin frecare și gravitație, eliminând necesitatea mortarului. Constructorii au lăsat, de asemenea, inscripții pe zidărie, transmițând diverse mesaje și instrucțiuni. Multe blocuri au fost numerotate și inscripționate cu locațiile necesare, cum ar fi fronte dextra sau fronte sinistra (față dreapta sau față stânga), pentru a-i ghida pe constructori. Construcția apeductului a fost mult timp atribuită ginerelui și asistentului împăratului roman Augustus Marcus Vipsanius Agrippa, în jurul anului 19 î.Hr. La acea vreme, el era edil , magistratul superior responsabil cu gestionarea alimentării cu apă a Romei și a coloniilor sale. Pontul Gard este astăzi una dintre cele mai importante cinci atracții turistice ale Franței, cu 1,4 milioane de vizitatori raportați în 2001.
2. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos celebrează regiunea franceză –Limousin. 
În câmpul aversului, în interiorul unui cerc periferic liniar
continuu, sunt reprezentate trei hexagoane suprapuse dar poziționate diferit,
iar în centrul acestora este marcată valoarea monedei “EURO 10”. Sub
valoare este reprezentată o ramură de stejar cu vârful spre dreapta, iar
deasupra se prezintă o ramură de laur având vârful orientat tot spre
dreapta. Cele două ramuri sunt înconjurate de inscripția circulară:
”LIBERTE – EGALITE – FRATERNITE” – (Libertate, Egalitate, Fraternitate – deviza
națională unanim acceptată a statului francez) și “2011” (anul
emiterii monedei). Anul este încadrat de două ornamente decorative abia
vizibile ce reprezintă nomogramele gravorului care a proiectat moneda și ale
monetăriei franceze unde s-a realizat această monedă. Pe revers și tot în
interiorul unui cerc liniar continuu se prezintă conturul regiunii Limousin, gara benedictinilor din orașul Limoges,
castelul Jouillat și o barcă. Peste conturul regiunii puțin spre stânga sunt
aplicate literele majuscule RF ce reprezintă inițialele numelui statului –
Republique Francaise, iar dedesubt centru-stânga, pe conturul monedei, este
aplicată inscripția LIMOUSIN. În dreapta conturului regiunii este redat un
ornament decorativ ce reprezintă nomograma gravorului reversului acestei
monede.
Principalele
caracteristici tehnice ale monedei sunt următoarele:
- seria – regiuni
franceze
- data emiterii – 19.09.2011
- valoarea – 10 euro
- forma – rotundă
- diametrul – 29
milimetri
- greutatea – 10
grame
- material compoziție
– argint
- titlul – 90%
- calitatea – UNC
- tiraj – 80 000
exemplare
- gravor – J. Jimenez
Gara
benedictinilor din Limoge (în franceză: Gare de Limoges-Bénédictins) este
principala gară din orașul francez Limoges. Ea este situată pe linia ferată
Orléans-Montauban și a fost numită a benedicitinor datorită prezenței unei
mănăstiri benedictine închise în timpul Revoluției Franceze. Calea ferată care
trece prin oraș a fost inaugurată în anul 1850, fiind deservită inițial de o
gara din lemn (anul 1856) și apoi una din piatră (anul 1860). Pe 21 noiembrie
1918, consiliul orașului Limoges și-a dat semnătura pe un acord privind construcția
unei noi gări mari și moderne. Lucrările au durat între 1924 și 1929, iar gara
a fost inaugurată pe 2 iulie 1929, ea fiind opera arhitectului Roger Gonthier. Gara
a fost inclusă pe lista monumentelor istorice pe 15 ianuarie 1975, iar
lucrările de restaurare a Sălii Mari s-au încheiat în 1979. În jurul orei
13:20, pe 5 februarie 1998, un incendiu a izbucnit sub cupola gării. Populația
orașului a fost profund afectată, iar cupola a fost reconstruită conform
designului său original. Gara din Limoges a găzduit, de asemenea, pe 20 mai
2008, filmarea unui clip publicitar pentru parfumul Chanel nr. 5, „Un train de
nuit”, regizat de Jean-Pierre Jeunet și cu actrița Audrey Tautou în rol
principal. O particularitate a acestei gării este faptul că a fost construită
peste cele zece linii de cale ferată, nu lângă acestea pe niște stâlpi de beton
înalți de 7 metri. Un peron mare de 90 pe 78 de metri a fost construit deasupra
liniei pentru a susține clădirea gării. Clădirea este realizată dintr-o
structură osoasă din beton, umplută cu calcar. Domul care acoperă zona de
pasageri este realizat dintr-o structură metalică, acoperită cu cupru. Domul și
copertinele sale de sticlă au fost proiectate de Francis Chigot. Sub cupola
sălii de spectacole, fiecare colț de perete prezintă o sculptură alegorică care
simbolizează una dintre cele patru provincii franceze deservite de compania
feroviară Paris-Orléans: Limousin, Bretania, Touraine și Gascogne. Fiecare este
ilustrat cu propriile embleme. Limousinul este reprezentat de o femeie care
poartă o vază de porțelan, spice de grâu, castane și frunze de castan. În
colțul de sud-vest se află un turn cu ceas înalt de 67 de metri, compus din
treisprezece niveluri. Acesta este montat de o cupolă, la rândul ei montată pe
o vază înaltă de cinci metri. Sub acestea se află patru ceasuri de 4 metri
lățime. Ceasurile sunt numerotate cu simbolurile I, II, III și
IIII și sunt reglate cu două minute înainte de ora oficială pentru a asigura
punctualitatea călătorilor! Primele etaje sunt ocupate de birouri. Priveliștea
de la etajele superioare este uimitoare asupra orașului Limoges, parte a
aglomerării și a văii Vienne. La fel ca și Turnul Eiffel, monumentul a fost criticat
de cârcotași, primind diverse porecle: „uriașul cu o mie de picioare”, „bloc de
untură de porc” și chiar „cocoașă de cămilă”. Realizarea acestei construcții a
necesitat peste 10.000 m3 de beton, 1.800 tone de oțel, 2800 metri cubi de piatră și
200 de muncitori. 
Castelul Jouillat este
situat în comuna cu același nume, în departamentul Creuse, la 14 km
nord-est de orașul Gueret. A fost
construit în secolul al XIV-lea. Este un turn de apărare pătrat, cu laturi
destul de late, cu vocație militară, care protejează alte cetăți feudale. Acest
turn are o scară în spirală inversată, ceea ce atestă caracterul său defensiv. Primii
proprietari menționați sunt lorzii de Chamborand, apoi, în
secolele al XVI-lea și al XVII-lea, prin căsătorie, Turnul a trecut la Etienne
Faure și Guillaume D'Aubusson, care îl
moștenesc. În 1733, François De Madot, episcop și conte de Chalon-sur-Saône,
confident al doamnei de Maintenon, a dobândit moșia. Clădirea a fost cruțată în
timpul Revoluției, iar în secolul al XIX-lea, mai mulți proprietari (medici,
negustori etc.) au continuat unul după altul. În această perioadă, Turnul, care
se degradase (pietrele fuseseră folosite pentru construirea caselor din sat), a
fost reabilitat. Clădirea de formă pătrată este transformată într-un mic
castel. Fiecare nivel al ceea ce pare a fi o temniță masivă este împărțit în
camere de zi, iar ansamblul are patru turnuri rotunde la colțuri. Urmând moda
vremii, care ne invită să revizităm stilurile medievale, au fost create și o
alee și mașinuieli. Acest
nou castel este accesibil printr-o poartă ai cărei piloni sunt fiecare
acoperiți cu o statuie reprezentând un leu mâncând un om: acestea sunt
sculpturi transferate de la castelul Bretouilly, situat în aceeași comună cu
Jouillat. Azi castelul este proprietate privată găzduind diverse evenimente
culturale.
3. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos celebrează regiunea franceză –Lorraine.

În câmpul aversului, în interiorul unui cerc periferic liniar
continuu, sunt reprezentate trei hexagoane suprapuse dar poziționate diferit,
iar în centrul acestora este marcată valoarea monedei “EURO 10”. Sub
valoare este reprezentată o ramură de stejar cu vârful spre dreapta, iar
deasupra se prezintă o ramură de laur având vârful orientat tot spre
dreapta. Cele două ramuri sunt înconjurate de inscripția circulară:
”LIBERTE – EGALITE – FRATERNITE” – (Libertate, Egalitate, Fraternitate – deviza
națională unanim acceptată a statului francez) și “2011” (anul
emiterii monedei). Anul este încadrat de două ornamente decorative abia
vizibile ce reprezintă nomogramele gravorului care a proiectat moneda și ale
monetăriei franceze unde s-a realizat această monedă. Pe revers și tot în
interiorul unui cerc liniar continuu se prezintă conturul regiunii Lorraine, piața Stanislas din orașul Nancy și
Catedrala din orașul Metz.Peste conturul regiunii și puțin stânga sunt
aplicate literele majuscule RF ce reprezintă inițialele numelui statului –
Republique Francaise, iar dedesubt pe centru, pe conturul monedei, este
aplicată inscripția LORRAINE. În dreapta conturului regiunii este redat un
ornament decorativ ce reprezintă nomograma gravorului reversului acestei
monede.


Principalele caracteristici tehnice ale monedei sunt următoarele:
- seria – regiuni franceze
- data emiterii – 19.09.2011
- valoarea – 10 euro
- forma – rotundă
- diametrul – 29 milimetri
- greutatea – 10 grame
- material compoziție – argint
- titlul – 90%
- calitatea – UNC
- tiraj – 100 000 exemplare
- gravor – J. Jimenez
Piața Stanislas este
o mare piață pietonală din orașul francez Nancy. Construită între
1752 și 1756 la ordinul lui Stanislau I, fost rege al Poloniei și
Mare Duce al Lituaniei, pe atunci Duce de Lorena, piața este unul dintre
cele mai vechi exemple de piață publică monumentală cu o consistență
arhitecturală consistentă și este un exemplu excelent de arhitectură urbană din
secolul al XVIII-lea. Din 1983, ansamblul arhitectural care cuprinde Piața
Stanislas, prelungirea axei sale, Piața Carrière și Piața Alliance, este inclus
în patrimoniul mondial UNESCO. După războiul polonez de secesiune
(1737), Ducatul Lorenei Superioare, a cărui capitală era Nancy, a fost dat
lui Stanislaus I, fost rege aș Poloniei și socru al regelui
Ludovic al XV-lea al Franței. Piața a fost un proiect major în domeniul
planificării urbane, conceput de Stanislaus I al Poloniei ca o modalitate de a
lega orașul vechi medieval Nancy de orașul „nou” construit în secolul al
XVII-lea sub Carol al III-lea, dduce de Lorena. Proiectul a creat o piață
sau un loc urban mare care lega două clădiri existente
frumoase: Hotel de Ville (primăria) și Hôtel du Gouvernement, sediul ducatului. Sediul guvernului
orașului și sediul guvernului ducal de aflau astfel faă în față ca complemente
printr-o serie de spații urbane raționale, simetrice, dar variate ,
fără egal în Europa la acea vreme. Piața și clădirile din jur, unificate
prin ordinele lor colosale, au fost proiectate de arhitectul regal Emmanuel
Here de Corny (1705–1763). Construcția a început în martie
1752, și s-a încheiat în noiembrie 1755. Barthélémy Guibal și
Paul-Louis Cyfflé au creat o statuie de bronz a lui Ludovic al XV-lea, care a
fost ridicată în centrul pieței. Aceasta a fost îndepărtată în timpul
iconoclasmului Revoluției, când a fost înlocuită cu o simplă figură înaripată.
Piața a fost redenumită „ Place du Peuple ”, iar mai
târziu „ Place Napoléon ”. În 1831, o statuie de bronz a
lui Stanislaus a fost amplasată în mijlocul pieței; de atunci este cunoscută
sub numele de „Piața Stanislas”. Piața a fost întotdeauna folosită pentru
adunări publice și festivități. A trecut prin mai multe renovări de-a lungul
istoriei sale și, într-o perioadă de apreciere scăzută, a servit drept parcare timp
de aproape un sfert de secol, între 1958 și 1983. De atunci, orașul a
rezervat-o pentru uz pietonal. În 2004 și 2005, orașul a întreprins o
restaurare masivă a pieței, pe baza planurilor originale din secolul al
XVIII-lea. Proiectul de zece luni a costat aproximativ 9 milioane
de euro. Piața Stanislas are 125 de metri lungime și 106 metri
lățime. Este pavată cu pietre de culoare ocru deschis, cu două rânduri de
pietre mai închise la culoare formând un motiv diagonal de cruce. Piața este
înconjurată de un ansamblu armonios din punct de vedere arhitectural de
clădiri, cele mai notabile fiind acestea:
- Primăria ( Hôtel de Ville )
din Nancy, care ocupă întreaga latură de sud a pieței
- Prefectura din Meurthe et Moselle, în
colțul de sud-est;
- Opera (fostul Palat Episcopal)
- Marele Hôtel (inițial Hôtel de la Reine
- La vest, Muzeul de Arte Frumoase (inițial Colegiul de Medicină)
- Pavilionul Jacquet (inițial o clădire
comercială/rezidențială, acum în mare parte birouri);
Cele
patru colțuri și laturile de vest și de est ale pieței prezintă porți și
felinare din fier forjat aurit, create de Jean Lamour (1698-1771). Colțurile de
nord-vest și nord-est prezintă, de asemenea, fântâni ornamentate proiectate de
Barthélémy Guibal (1699–1757). Datorită acestor porți, Nancy este supranumită
Orașul cu Porți de Aur ( Ville aux Portes d'Or ). Statuia din
centrul Pieței Stanislas, creată de Georges Jacquot, îl reprezintă pe
Stanislas în picioare, îmbrăcat în robe lungi, ținând o sabie în mâna stângă și
arătând spre nord cu mâna dreaptă.
Catedrala
din Metz este catedrala Diecezei
Catolice de Metz, sediul episcopilor de Metz. Dieceza datează cel
puțin din secolul al IV-lea, iar clădirea actuală a catedralei a fost începută
la începutul secolului al XIV-lea. La mijlocul secolului al XIV-lea, a fost
alăturată bisericii colegiate Notre-Dame și i s-a atribuit un nou transept și o
capelă gotică târzie, terminate între 1486 și 1520. Catedrala Metz are
a treia cea mai înaltă navă dintre catedralele Franței (41,41 metri), după
catedralele din Amines și Berauvais. Este supranumită „La Lanterne du Bon Dieu” („felinarul
Bunului Dumnezeu”), datorită faptului că expune cea mai mare suprafață de vitralii
din lume, totalizând 6.496 m² . Vitraliile includ lucrări
ale maeștrilor sticlari gotici și renascentiști: Hermann von Munster,
Theobald de Lixheim și Valentin Bousch. Catedrala a fost construită pe un
amplasament antic, datând din secolul al V-lea și dedicată Sfântului
Ștefan.În anii dinaintea Revoluției Franceze din 1789, multe dintre mormintele
și monumentele gotice ale catedralei au fost îndepărtate sau plasate în culoare
inferioare pentru a se adapta noului gust clasic. Revoluția a accelerat
considerabil distrugerea. Capitolul catedralei a fost desființat oficial în
1790, iar catedrala a fost declarată o simplă biserică parohială și episcopală.
Din 1793 până în 1794, catedrala a fost numită oficial „Templul Rațiunii”. A
fost transformată într-o biserică legală în 1795, iar slujbele au fost reluate,
dar nu a fost returnată oficial Bisericii Catolice decât în
1802. Catedrala se afla într-o stare deplorabilă la începutul secolului
al XIX-lea. În urma victoriei prusace în rtazboiului franco prusac (1870)
Lorena și Metz au fost luate din Franța în 1871 și anexate noului Imperiu
German. În 1877, catedrala a fost grav avariată de un incendiu major cauzat de
artificii. Regele Prusiei și împăratul William I au manifestat un
interes deosebit pentru reconstrucția Catedralei din Metz, pentru a câștiga
sprijinul populației. Un tânăr arhitect din München, Paul Tornow, a devenit
maestru de lucrări al catedralei în 1874 și a deținut funcția timp de treizeci
și doi de ani, până în 1906. Mai întâi a construit un acoperiș nou, construit
pe o structură metalică, care i-a ridicat înălțimea cu 3,5 metri. Apoi a
îndepărtat ansamblul de structuri care fuseseră construite lângă pereți și a
restaurat Capela Notre-Dame-de-Mont-Carmel, care aparținuse anterior bisericii
alăturate Notre-Dame-la-Rond. A redeschis ferestrele care fuseseră blocate de
construcția din secolul al XIX-lea. De asemenea, a curățat cripta catedralei,
care fusese transformată într-un depozit pentru magazinele vecine din galerie.
Între 1874 și 1877 a restaurat bolțile și contraforturile care fuseseră slăbite
de vechime și de incendiu. În 1914,
războiul a întrerupt lucrările. În 1918, la sfârșitul Primului Război Mondial,
Lorena și catedrala au fost returnate Franței. Cele patruzeci și patru de
strane de cor noi, realizate la Colmar în 1914, au fost instalate în cele din
urmă în 1922. Între Primul și al Doilea Război Mondial, au fost disponibile
puține fonduri pentru restaurarea sau îmbunătățirea catedralei; singura
adăugare semnificativă a fost un nou scaun episcopal, instalat în 1932. Cu
toate acestea, după al Doilea Război Mondial, arhitectul șef Robert Renaud a
început o campanie de restaurare și reînnoire a operei de artă. El a ordonat
realizarea și instalarea unei copii a statuii îngerului-muzician care decorase
acoperișul – aceasta fusese doborâtă de o furtună în 1952. Până în 1960, toate
piesele de mobilier ale catedralei erau fie gotice originale, fie reconstituiri
ale stilului gotic. În acel an, catedrala a început să achiziționeze opere de
mobilier și artă moderne, inclusiv ferestre. Până să ajungă ceea ce este astăzi
acest mareț monument arhitectonic a cunoscut mai multe etape:
- 984 – cca. 1040 Construirea unei
bazilici ottoniene peste un altar antic antic dedicat Sf.
Ștefan
- cca. 1180 –
1207 Construcția
unei capele în stil gotic timpuri pe latura de vest a bazilicii
- 1220 Începutul
construcției catedralei gotice în cadrul fundațiilor bazilicii ottoniene, construcția
navelor laterale
- 1265–1285 Construcția
triforiei și a celor două turnuri cu clopotniță
- 1290 Construcția bolților navei
și a contraforturilor de susținere
- cca. 1300–1330 Construcția
Capelei Doamnei
- 1384 Crearea
timpanului cu vitralii al fațadei de vest și a rozetei de
către maestrul sticlar Hermann von Munster
- cca. 1490–1500 Construcția
corului gotic și a capătului estic
- 1504 – 1520 Construcția transeptului
sudic
- 1761–1764
Renovare neoclasică realizată
de Jacques Francois Blondel.
- 1889–1903 Construcția
unui portal neogotic pe fațada de vest
- 1965 – 1967 Crearea de vitralii – Marc
Chagal.
Catedrala
din Metz este un edificiu în stil gotic rayonant, construit din calcar galben
local, de tip Jaumont. Ca și în arhitectura gotică franceză, clădirea este
compactă, cu o ușoară proiecție a transeptului și a capelelor secundare. Cu
toate acestea, prezintă caracteristici singulare și distinctive atât în
planul său, cât și în arhitectură, în comparație cu majoritatea celorlalte
catedrale. Actualul clopot important al orașului din turn se numește „La Mutte”
și a fost turnat în 1605. Cântărește 11.000 de kilograme (24.250 de livre). Un
al doilea clopot, numit Tocsin, fabricat în 1501, cântărește 1500 de kilograme
și este tras pentru a semnala sfârșitul zilei; împreună cu un al treilea clopot
mic, numit Mademoiselle de Tourmel, fabricat în 1802 și refăcut în 1875.
Cântărește doar 45 de kilograme. Vitraliile catedralei datează din
secolul al XIII-lea până în secolul al XX-lea și acoperă o suprafață de 6500 de
metri pătrați; catedrala are cele mai multe vitralii dintre toate monumentele
religioase medievale. Ferestrele timpurii seamănă cu mozaicuri, realizate din
bucăți foarte mici de sticlă groasă, de culoare intensă, legate între ele prin
benzi subțiri de plumb. Ferestrele ulterioare au devenit mult mai mari și mai
subțiri, pe măsură ce tehnologia de fabricare a sticlei s-a îmbunătățit, cu
sprijin pe bare de fier și traforaje din piatră. Acestea erau adesea colorate
cu bîtaie de argint și vopsele emailate care puteau fi gravate pentru
a da diferite nuanțe și trei dimensiuni, asemănându-se mai mult cu picturile
renascentiste. Catedrala din Metz are două orgi. Orga modernă și mai mare este
situată în transeptul bisericii. Instrumentul mai mic și mai vechi, numit
„Renaștere”, este situat pe triforiul ultimei traverse a navei, cel mai aproape
de cor. A fost plasată acolo, deasupra fostului paravan, pentru a acompania
ceremoniile clerului care aveau loc în cor. A fost construită în 1537 și, deși
instrumentul a fost modificat și modernizat în mod regulat, bufetul sau dulapul
din lemn este original.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O ZICERE DIN POPOR
- JANET NICĂ -
OSTROVENI / DOLJ
UN CAREU DE DEFINIȚII
REZOLVAT
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Colecția Caraman Gheorghe
A.C.I.R. (Asociația Colecționarilor de Insigne din România)
Orice colecţie spune o poveste, iar
istoria acestui hobby cultural datează de foarte mulţi ani. Colecţiile au avut
un puternic impact cultural asupra societăţii înca din antichitate.Se spune că
dinastia Ptolemeică, cea care a condus Egiptul între anii 305-30 Î.Hr, a
deţinut o impresionantă colecţie de cărţi din întreaga lume, colecţie cunoscută
sub numele de “Biblioteca din Alexandria”. O alta colecţie impresionantă care
aparţine de această dată perioadei renascentiste a fost cea a familiei De
Medici, una dintre cele mai influente familii din Italia secolelelor XV-XVI.
Membrii familiei De Medici au fost primii care au încercat să colecţioneze cât
mai multe obiecte de artă. Exemplul lor a continuat şi în secolele care au
urmat, fapt pentru care foarte multe dintre colecţiile deosebite care se găsesc
astăzi în muzeele din întreaga lume reprezintă, de fapt, donaţiile unor astfel
de colecţionari. Pe lângă obiectele deosebit de importante, au existat încă din
cele mai vechi timpuri şi colecţii de piese cu o mai mică valoare materială.
Aceste colecţii purtau numele de “curiosité”. Şi în prezent există asemena
colecţii, acestea fiind chiar cele care domină, foarte multe persoane
colecţionând fel de fel de marunţişuri. Fiecare colecţie are o
poveste care descrie locurile şi evenimentele din trecut şi totodată îl
defineşte pe cel care a pus bazele colecţiei. Deşi multi colecţionari adună
aceste obiecte din pură pasiune şi pentru valoare sentimentală, de multe ori
aceste obiecte capătă în timp valoare bănească. Fiecare colecţie este unică, la
fel şi colecţionarul care o deţine, acesta fiind influenţat de factori precum
pasiunea pentru obiectele respective, interesul şi situaţia financiară, precum
şi suma alocată acestui hobby, care poate deveni una foarte mare. Specialiştii
în psihologia colecţiilor şi a colecţionarilor sunt de părere că în momentul în
care o persoană începe o anumită colecţie, indiferent de tipul acesteia, un pas
foarte important îl reprezintă ţinerea unei evidenţe foarte clare a pieselor
din colecţie. Colecţionarii fotografiază fiecare element al colecţiei, grupează
elementele colecţiei şi întocmesc un dosar în care înregistrează toate piesle.
Mai mult decât atât, cei care colecţionează obiecte de valoare îşi asigură
neapărat colecţia. Colecţionarii sunt conştienţi de aspectele cele mai
importante: asigurarea, întreţinerea şi dezvoltarea colecţiei lor.
Colecţionarii de artă tratează orice obiect artistic cu foarte mare
responsabilitate şi sunt de foarte multe ori chiar specialişti, având în vedere
legătura dintre artă şi istorie. Colecţionarii de cărţi consideră că pasiunea
lor este una nobilă în adevăratul sens al cuvântului, atâta timp cât
colecţionează operele literare cu o mare însemnătate pentru propria persoană şi
nu pentru a le comercializa. Pe lângă colecţionarii de obiecte cu valoare
culturală însemnată, există şi colecţionari care prezintă un interes aparte
pentru obiecte care nu au mare însemnatate. Se presupune că această “pasiune”
dusă la extrem poarta numele de “colecţionare compulsivă de obiecte” şi este
considerată o boală în adevăratul sens al cuvântului. Ziare sau articole,
cutii, doze de suc şi bere, sticle şi ambalaje precum şi alte obiecte de acest
gen reprezintă punctul de interes al acestor “colecţionari”. De cele mai multe
ori este nevoie de un consult de specialitate şi de un tratament adecvat, iar
persoanele în cauză nu mai trateaza colecţia ca pe o pasiune, ele devenind din
pasionati pacienţi. Iată unele caracteristici ale colecţionarului de rând:
- Este foarte ataşat de colecţia lui, se “zburleşte” la
cunoştiinţe dacă acestea îndrăznesc să îi deranjeze piesele din colecţie.
- Deşi foarte grijuliu, nu ratează nici un moment să se laude,
sau să îşi expună ât mai la vedere colecţia sau colecţiile.
- Poate cheltui sume foarte mari pentru a cumpăra exact acel
obiect care “lipsea” colecţiei şi o “împiedica” să fie întreagă.
Cu ocazia primului Congres
Naţional de Insignografie, de la
Petroșani, din zilele de 18 – 20 septembrie 2009, a avut loc şi Adunarea
Generală de Constituire a Asociaţie Colecţionarilor de Insigne din România
(ACIR). Cei 80 de participanţi au votat statutul asociaţiei şi au ales organul
de conducere al acesteia. În baza hotărârii Judecătoriei Petroşani, Asociaţia a
fost înregistrată la grefa acestei instituţii, în registrul special la nr.
33/16 decembrie 2009.

La baza relaţiilor dintre cei 100 de membrii ai
asociaţiei stau 3 principii pe care dorim să le păstrăm şi asupra cărora
insistăm: prietenia, întrajutorarea colegială şi încrederea reciprocă. La ora
actuală conducerea asociaţiei este în căutarea unei sigle care să ne
reprezinte. Până în prezent, printr-o bună coordonare din partea ACIR a
activităţii s-a reuşit menţinerea reuniunilor noastre timp de 39 de ediţii
consecutive, care de 5 ani au fost ridicate la rang de congres, având la bază
propunerea regretatului col. Dogaru Ioan. Prin unirea forţelor a două
localităţi aflate la mare distanţă (Alexandria - Petroşani), dar legată
printr-o voinţă şi o preocupare comună s-a reuşit spre bucuria tuturor
relizarea menţinerii expoziţiilor naţionale şi implicit a reuniunilor. De la
înfiinţare, ACIR a preluat dificila sarcină de atribuire în fiecare an a
premiilor Floarea de colţ, cea mai importantă distincţie care
recompensează atât colecţionarii membri ACIR, cât şi persoanele care se implică
în menţinerea activităţii insignografice din ţara noastră, sarcină deosebit de
onorantă de care ne-am achitat. În ultimii ani premiul Floarea de Colț a fost
înlocuit prin înmânarea insignei ACIR – Colecționar emerit. Publicaţia oficială a Asociaţiei este
Jurnalul Insignografic, cu apariţie semestrială. Colectivul de redacţie al
Jurnalului este format din trei membri şi un fotograf profesionist.

Asociația municipiilor din România
Asociaţia Municipiilor din România
(AMR), înfiinţată în anul 1990, este
persoană juridică de drept privat, fără scop patrimonial, neguvernamentală şi
apolitică, constituită în vederea promovării şi protejării intereselor comune
ale autorităţilor administraţiei publice locale, pentru soluţionarea şi
gestionarea nevoilor publice în numele şi pentru interesul colectivităţilor
locale. În prezent, AMR include toate cele 103 municipii din România, precum şi
cele 6 sectoare ale Municipiului Bucureşti, însumând 109 membri, care
reprezintă aproximativ 10,5 milioane de locuitori. AMR are un birou de
reprezentare pe lângă instituţiile Uniunii Europene (UE), la Bruxelles, care
sprijină implicarea municipiilor în dialogul cu acestea în vederea promovării
interesului general al AMR în procesul de elaborare şi implementare a
politicilor UE. Serviciile oferite membrilor de biroul AMR Bruxelles sunt:
informarea cu privire la priorităţile politice ale UE, în special cele care au
implicaţii la nivel local; sprijin în vederea dezvoltării parteneriatelor
durabile cu autorităţi locale din Statele Membre UE; organizarea de misiuni şi
evenimente de promovare la Bruxelles, în colaborare cu municipiile membre
interesate; furnizarea de asistenţă membrilor AMR din delegaţia României la CoR
(Comitetul Regiunilor). AMR este membru fondator al Federaţiei Autorităţilor
Locale din România (FALR). AMR este reprezentată în Comitetul Regiunilor (CoR),
Consiliul European al Municipalităţilor şi Regiunilor (CEMR) şi Congresul
Puterilor Locale şi Regionale al Consiliului Europei (CPLRE). AMR este membru
al Asociaţiei Oraşelor şi Regiunilor Europene pentru Cultură “Les Rencontres”
şi al Asociaţiei Agenţiilor pentru Democraţie Locală (ALDA).
Organele de conducere ale Asociaţiei sunt: Adunarea Generală AMR și Comitetul Director AMR.

Cerc tehnico aplicativ aviație

Cercurile
tehnico aplicative (C.T.A.) erau
forme de pregătire specială în cadrul formațiunilor de pregătire militară a
tineretului pentru apărarea patriei (P.T.A.P.). Pentru a înțelege contextul
apariției formațiunilor PTAP să nu uităm că, urmare a creării NATO (1949), la
14 mai 1955, din inițiativa Uniunii Sovietice, apare al doilea bloc militar
(Pactul de la Varșovia, semnat de toate statele comuniste) în scopul apărării
colective împotriva unei agresiuni externe. Cu toate acestea, la data de 20
august 1968 o forță militară a Pactului de la Varșovia (formată din 23 divizii
sovietice și 6 din partea altor țări comuniste) invadează Cehoslovacia pentru a
înăbuși mișcarea reformatoare de acolo, împotriva URSS. E de reținut că
România nu a participat la această acțiune, supărând rău de tot “prietenul de la răsărit”. O invazie
asemănătoare celei din Cehoslovacia era iminentă și în România. La data de 15
noiembrie 1968 în România s-a adoptat Legea nr. 33 care a instituit pregătirea
tineretului pentru apărarea patriei. Conducerea acestei pregătiri a fost
încredințată UTC-ului, sprijinit de mai multe structuri administrative,
militare și civile. Toți băieții și fetele cu vârste incluse între 18 – 20 ani
erau incluși în formațiunile de PTAP. Pregătirea consta în pregătire militară
generală, cunoașterea armelor de nimicire în masă și a modului de protecție
împotriva lor, apărare locală antiaeriană, pregătire sanitară și de prim ajutor
precum și pregătire de specialitate, în cadrul cercurilor tehnico-aplicative de
pe lângă unitățile militare. Tinerii purtau pe timpul pregătirii o uniformă
albastră asemănătoare cu cea a gărzilor patriotice (dar care era kaki)
iar manualele după care se pregăteau erau asigurate de către Ministerul
Apărării Naționale. Adeseori se organizau tabere și concursuri pe tematici
specifice. Pentru
stimularea tinerilor participanți la pregătire se acordau diplome, medalii,
insigne și alte stimulente.

Barcelona - 92 atletism
În orașul spaniol Barcelona a avut loc a XXV-a ediție a Jocurilor Olimpice de vară
între 25 iulie și 9 august 1992. La această ediție a JO au participat 9956
sportivi din 169 de state ale lumii, în cadrul a 32 sporturi olimpice (în total
286 probe sportive). Clasamentul final pe medalii se prezintă astfel:
- Echipa unificată
a statelor membre C.S.I. (foste republici din compunerea URSS) – 112 medalii (45
de aur, 38 de argint și 29 de bronz)
- SUA
– 108 medalii (37 de aur, 34 argint și 37 de bronz)
- Germania
– 82 de medalii (33 de aur, 21 de argint și 28 de bronz)
România s-a clasat pe locul 14 cu 18 medalii (4 de
aur, 6 de argint și 8 de bronz).
Probele sportive de atletism la Jocurile Olimpice de vară din anul 1992 s-au
desfășurat în perioada 31 iulie - 9 august 1992 la Barcelona - Spania. Au fost în total 43 de probe sportive, în care au concurat 1725 de
sportivi (1104 bărbați și 621 femei), din 156 de țări. S-au desfășurat: 22
probe masculin individual, 17 probe feminin individual și
câte 2 probe echipe atât la masculin cât și la feminin. Probele au avut loc pe Stadionul Olympic din Montjuic. Acesta a
fost inaugurat în anul 1929 și renovat în anul 1989. Clasamentul final în
probele de atletism se prezintă astfel:
- locul 1 – SUA cu 30 medalii (12 aur,
8 argint și 10 bronz)
- locul 2 – Echipa unificată a
fostelor state membre ale URSS cu 21 medalii (7 aur, 11 argint și 3 bronz)
- locul 2 – Germania cu 10 medalii (4
aur, 1 argint și 5 bronz)

8 Martie

Ziua Internaţională a Femeii,
sărbătorită în vremurile noastre la date de 8 martie, a avut de-a lungul
istoriei diferite denumiri, femeia fiind sărbătorită încă din Antichitate. Ziua
Femeii sau Ziua Mamei (în unele ţări) se serbează încă din Antichitate.
Evenimentul avea loc primăvara când era sărbătorită zeiţa Rhea, mama tuturor
zeilor. La începutul secolului XIX, în Anglia a fost menţionată “Duminca
mamei”. În anul 1909, la 28 februarie, în Statele Unite, s-a serbat femeia în
urma unei iniţiative a Partidului Socialist American. Zece ani mai târziu, mai
precis după Primul Război Mondial, în cadrul unei Adunări Generale a ONU a fost
stabiliză ziua de 8 martie pentru a marca acest eveniment. În anul 1908 peste 15.000 de femei din Statele Unite
ale Americii au protestat pentru a obţine mai multe drepturi. Ziua
Internaţională a Femeii, marcată pe 8 martie, a fost la începuturi o expresie a
luptei femeilor pentru drepturi egale cu bărbaţii, pentru condiţii de muncă mai
bune, dar şi pentru salarii mai mari şi dreptul la vot. Am putea spune fără să
greşim că ceea ce cunoaştem astăzi ca sărbătoare de 8 martie îşi are rădăcinile
tocmai în acest protest desfăşurat la New York cu mai bine de o sută de ani în
urmă. Acesta mai explică faptul că în SUA acelor vremuri existau mai
multe nedreptăţi şi discriminări care făceau ca femeia să fie pusă la un nivel
inferior. În anul 1909, în urma unei declaraţii a Partidului Socialist din
America, prima Zi Naţională a Femeii a fost sărbătorită pe 28 februarie. Anul
1975 a fost declarat "Anul Internaţional al Femeii" de Organizaţia
Naţiunilor Unite (ONU). Începând cu acest an, Ziua Internaţională a Femeilor a
fost adoptată de multe dintre Guvernele ţărilor care până atunci nici nu
aflaseră de existenţa ei. În ţara noastră s-au menţinut obiceiurile de dinainte
de 1989, când copiii făceau cadouri mamelor, bunicilor, învăţătoarelor şi
profesoarelor. În România, înainte de 1989 – dar şi în primii ani de după Revoluţie-Ziua
Mamei, cum era numită, se sărbătorea în special în şcoli şi grădiniţe. Copiii
şi elevii susţineau în sălile de clasă mici serbări, la care erau chemate să
participe mămicile. Se spuneau poezii, se cântau melodii specifice
evenimentului. Când aceste serbări se încheiau copiii duceau o mică atenţie
mămicilor şi bunicilor care se aflau în sală. De asemenea, la fel ca şi pe
vremea comunismului copiii confecţionează în şcoli tot felul de felicitări pe
care lipesc şi poza lor, iar mai apoi le duc acasă pentru a le oferi
persoanelor de sex feminin, în special mamei. În România, Ziua Mamei a fost în
schimb declarată sărbătoare publică începând din 2010 şi este sărbătorită în
prima duminică a lunii mai.

U.T.S. (Uniunea Tineretului Socialist)
Pieasa de mai sus este o insignă document istoric care amintește despre existența primei
organizații a tineretului din România. Organizația s-a numit Uniunea
Tineretului Socialist, prescurtat UTS, fondată de Partidul comunistilor în anul
1920 și scoasă în afara legii la 23 august 1944 fiind înlocuită de Uniunea
Tineretului Muncitor (UTM), devenită mai târziu Uniunea Tineretului Comunist.
Ideea înființării unei organizații a
tineretului a venit de la alte organizații europene cu rol similar,
printre care amintesc grupările
fasciste: Avanguardiștii sau Giovanni Fascisti, diferit fiind faptul că românii
nu purtau uniformă distinctă.
_________ooOoo_________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Acțiune de 500 lei la purtător
Societatea anonimă BANCA IAȘILOR
Detaliu vignetă de pe o felicitare italiană
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 19.10.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu