%20-%20Copy.jpg)

Topliceni (în trecut, Zgârciți) este o
comună
din județul Buzău care include și satele: Băbeni, Ceairu,
Dedulești, Gura Făgetului, Poșta și Răducești. Comuna se află în nordul
județului, la nord-est de municipiul Râmnicu sărat, satele ei
întinzându-se de-a lungul cursului mediu al râului Râmnicu Sărat, în amonte de oraș. Comuna
este traversată de șoseaua națională DJ203H, care o leagă spre sud-vest de
Valea Râmnicului (DN2 lângă Râmnicu Sărat), și spre nord-est de Buda și Dumitrești
(Vrancea). La recensământul din anul 2021 comuna număra 3987 locuitori, în
scădere față de recensământul anterior (4080 – în anul 2011) dintre care: români – 82,49%, romi – 10,84% și restul – alte
etnii. Componența confesională a comunei Topliceni astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 90,9%, adventiști – 1,98% și restul – alte religii sau
nedeclarate. La sfârșitul secolului al XIX-lea, comuna purta numele de Zgârciți,
era reședința plășii Râmnicul de Sus a județului Râmnicu Sărat. În 1925,
comuna făcea parte din plasa Orașul și avea în componență satele
Sgârciți-Topliceni, Dărmănești, Plevna, Poșta și cătunul Bărăști. În 1950,
comunele au fost incluse în raionul Râmnicu Sărat al regiunea Buzău și
apoi (după 1952) al regiunii Ploiești. În 1968, comunele au fost comasate,
în comuna Topliceni, satul Drăghești fiind desființat și inclus în satul
Băbeni.- mănăstirea Dedulești, construită 1620,
monument istoric și de arhitectură de interes național, incluzând Biserica
Pogorârea Sfântului Duh și Turnul fortificat
- monumente de interes local: biserica
„Înălțarea Domnului” (secolul al XVIII-lea) din satul Băbeni; biserica
„Adormirea Maicii Domnului” și „Sfântul Nicolae” (1747) din același sat; și
ruinele bisericii „Sfântul Ioan Damaschin” (1709) din satul Poșta.

În
faţa şcolii din localitatea Băbeni, peste drum, se află monumentul
eroilor. Iniţial a fost ridicat prin contribuţia văduvelor de război, în
memoria eroilor din Războiul de Independenţă şi Războiul de Reîntregire, fiind
de formă piramidală, cu vultur în vârf. Numele eroilor sunt înscrise pe plăci
fixate pe monument. Autorul monumentului este un anume Bernadis. În timp,
monumentul a suferit deteriorări, iar plăcile de marmură cu numele eroilor au
fost furate. Monumentul a fost restaurat, în anul 2000, din iniţiativa
preotului Peneoaşu Ghiţă. Inscripţia arată că sunt cinstiţi “Eroii comunei Băbeni din campania
1916-1918, 1941- 1945” şi “Eroii
satului Băbeni 1877”, numele tuturor fiind înscrise pe plăci de marmură. În
curtea bisericii cu hramul “Înălţarea
Domnului”, monument istoric, aflată într-o avansată stare de degradare, se
găsesc mai multe cruci de eroi din cele două războaie mondiale. 
În
curtea bisericii al cărei hram este “Pogorârea Sfântului Duh”, monument istoric
din localitatea Dedulești se găseşte
o cruce din ciment mozaicat, pe care este fixată o placă de marmură, cu
următoarea inscripţie: “Întru pomenirea
ostaşilor din satul Deduleşti morţi pe câmpul de luptă. Această sfântă cruce
s-a ridicat de către Gheorghe Bodinescu cu soţia sa Elena în amintirea tatălui
său Iordache Bodinescu, mort în război, 1917. Ridicată în 1974.”. Lângă
biserică se află un cimitir fără oseminte, cu cruci de lemn, pentru pomenirea
eroilor satului. Pomelnicul acestora a fost întocmit de preotul Bâsceanu Ion
şi se păstrează într-o ramă de lemn în biserică.
În
centrul localității Răducești, a
fost ridicată o masivă cruce din piatră cioplită în memoria eroilor căzuţi în
Primul Război Mondial, autor fiind meşterul Popescu Ştefan. Numele eroilor au
fost săpate în piatră, dar astăzi nu mai sunt lizibile.
În
apropiere de şcoala din localitatea Topliceni,
la şosea, se înalţă monumentul eroilor, ridicat în anul 1930, de zidarul
Frangulea Nae din Topliceni, cu sprijinul văduvelor de război, în memoria
eroilor din Războiul Întregirii Neamului. Monumentul este în formă de obelisc,
cu o cască militară în vârf, iniţial fiind o cruce, decorat cu elemente
florale, aşezat pe un postament în trepte, pe care au fost înscrise numele
eroilor satului, fără a se preciza în care război au pierit.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O ZICERE DIN POPOR
- JANET NICĂ -
OSTROVENI / DOLJ
UN CAREU DE DEFINIȚII
REZOLVAT
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O INSIGNĂ ȘI
CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Ștefan cel Mare și Sfânt
protector al Poliției de Frontieră
Poliția de frontieră română

Ștefan al III-lea, supranumit Ștefan cel Mare a
fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la Borzeşti şi a
decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a avut mai mulţi fii
şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun.
Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la tron între fiii şi
nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se capăt unei
perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu legitim,
ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare i-afost mai
greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu numai de
vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în
general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă
domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe
tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în
1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de vedere
economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că
reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de
la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi
Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia -
după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri.
Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta
duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un
voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional.
Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui
Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot
spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a
bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească relativa independenţă.
Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la
munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei,
îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt
Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva polonezilor. Dar,
bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost luptele sale cu
turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată de o mare armată otomană
condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al turcilor. Nu uitaţi că suntem
sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al II-lea care a cucerit
Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care o atinge Imperiul
Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata turcă la Vaslui.
Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez Dlugosz spune că este
cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl proclamă „Athleta Christi”,
adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii, furioşi din pricina acestei
înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al II-lea în fruntea lor. În
plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din actuala Ucraină să atace
Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea apăra împotriva năvalei
tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie părăsesc armata lui Ştefan
cel Mare pentru a se duce să-şi apere vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu
mica lui armată formată aproape numai din boieri, slujitorii lui, şi din câteva
cete din oraşe. Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la
nord, iar Mehmet al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele două puternice
cetăţi, din care mai puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea
Neamţului. După ce a pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai poată
aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al II-lea
se retrage. După această aventură — ca să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi
dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile se
înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid
al II-lea are drept scop, de data aceasta, cucerirea celor două porturi despre
care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil
printr-o trădare a genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu
se mai putea lupta împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine
ocrotiţi de un mic voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi
a Cetăţii Albe a reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a
Moldovei. Au început să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut
dezvolta cum s-a dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu
comerţ de tranzit etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic,
crucial pentru dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron
până la bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii
povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se
făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi
plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea
lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt
ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire
împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne
lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu
bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un
tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în
Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în
fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe
nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea
este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune
uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi
Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii
cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea
însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se
transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu
mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat următoare,
când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.(Sursa - Net -
Horia Dumitru Oprea) 
Trupele de Grăniceri, denumire actualizată – Poliția de frontieră, sunt o veche
instituție militarizată a statului românce asigura și asigură paza
frontierelor si supraveghează traficul de persoane la punctele de trecere a
acestora. Paza frontierelor era una dintre cele mai serioase probleme în
regimul comunist și mai înainte. Toți românii, și mai ales cei din localitățile
de frontieră, erau obligați (instruiți) să fie vigilenți și să informeze de
îndată posturile de miliție și grăniceri din localitate despre prezența unor
persoane străine, suspecte aflate pe raza localității lor. Pentru a încuraja
această atitudine civică (chipurile) regimul comunist a instituit o serie de
medalii și insigne ce se confereau adulilor dar și pionierilor cu merite pe
această linie, exact din această categorie face parte și insigna de mai sus. Indiferent
de forma de organizare si denumire - plaiesi, potecasi, marginasi, cordonasi,
calarasi, martologi, dorobanti, graniceri, politisti de frontiera - intotdeauna
continutul misiunilor a fost acelasi, cu anumite particularitati, in functie de
caracterul perioadei istorice existente: in timp de pace strajuirea hotarelor, prevenirea
activitatilor ilegale la adresa sigurantei interne, pornind de la granita, a
intereselor externe ale tarii, iar, in timp de razboi, participarea, alaturi de
celelalte forte combatante, la lupta pentru apararea pamantului stramosesc. Dupa
aparitia statelor feudale romanesti si inviorarea schimburilor economice cu
tarile din jur: Rusia, Polonia, Ungaria, Austria a aparut o preocupare mai
constanta pentru asigurarea drumurilor de comert, aplicarea sistemului vamal,
apararea punctelor vamale si prevenirea comertului clandestin. Vreme
indelungata, sistemul de paza si aparare a hotarelor a revenit cetatilor de la
margine. Inca in primii ani de domnie, Mircea cel Batran a construit o cetate
la Giurgiu, in care a asezat "straji ca sa vegheze la tot ce se intampla
dincolo de apa" si una la Turnu, edificata pe ruinele unei cetati mult mai
vechi. Primele trupe regulate (batalioane) de grăniceri s-au constituit pe
teritoriul Transilvanie (provincie austro-ungară) pentru paza frontierelor
împotriva atacurilor turcilor, tătarilor sau altor invadatori (Orăștie,
Caransebeș, Năsăud etc). La sfarsitul secolului al XVIII-lea si inceputul celui
de-al XIX-lea, in structura organizatorica a slujitorilor de la hotare apar
unele mutatii. Astfel, in Tara Romaneasca, Constantin Mavrocordat infiinteaza
"Corpul slujitorilor de granita", unii numiti "focsanlai"
spre Moldova si altii "martologi" spre Oltenia. Apoi, de-a lungul
Dunarii, intre Varciorova si Braila, trei regimente (polcuri) au sarcina atat
de semnalare a trecerii unor persoane nedorite in tara, cat si de prevenire a
transmiterii unor boli contagioase din Orient spre centrul Europei, in cadrul
asa-numitului "cordon de carantina". In anul 1834, pe timpul
Regulamentului Organic, s-a infiintat pentru prima data, in Muntenia, Corpul
Granicerilor, intocmindu-se "Proectul asupra pazei Dunarei si a granitei
dinspre Austria si Moldova". Paza granitei se facea in punctele mai
importante de catre Oastea permanenta, iar in punctele secundare, atat pe linia
Dunarii cat si pe frontiera muntoasa si spre Moldova de catre Cordonasi (la
Dunare), Potecasi sau Pichetasi (la munte) si care se luau din oamenii satelor
din apropierea frontierei. Pentru paza unui punct secundar concura 120 de
familii. Fiecare sat trebuia sa aiba in permanenta un caprar, patru oameni
inarmati si un vaslas, cu imbracamintea si hrana lor. Hrana li se dadea de
catre sateni, in bani, socotit 20 de parale pe zi pentru fiecare ostas. Aceasta
stare a durat pana in 1850 cand prin "Legea pentru Organizatia Granicerilor"
se ia ostirei paza frontierelor si se da satelor. Legea stabilea ca 120 de
familii sa aiba de pazit patru pichete. Pichetele de la Dunare aveau cate 22
oameni, cele de la granita cu Austria cate 14, iar cele dinspre Moldova cate 7
oameni. Paza se facea in doua schimburi, a cate o saptamana. Unirea
Principatelor Romane din 1859 a adus modificari si in ceea ce priveste
structura granicerilor, in sensul contopirii celor doua administratii intr-una
singura. Prin Decretul nr. 485 din 10 iulie 1862 a fost desfiintata granita de
pe Milcov dintre cele doua state romanesti. Inaltul Decret Domnesc numarul
893/24 iulie 1864 al domnitorului Alexandru Ioan Cuza prevedea organizarea
granicerilor din Moldova dupa modelul celui din Tara Romaneasca si unirea celor
doua corpuri graniceresti. Corpul granicerilor, de dincoace si de dincolo de
Milcov, unificat, facea parte integranta din armata, aflandu-se sub autoritatea
nemijlocita a Ministerului de Razboi. El era organizat pe patru Inspectorii:
Bucuresti, Iasi, Piatra-Neamt si Pitesti, structurate pe cate zece batalioane,
fiecare cu cate trei-patru companii. Mentionam ca in scrisoarea domnitorului
Alexandru Ioan Cuza, trimisa la 1 octombrie 1865 lui Napoleon al III-lea,
imparatul Frantei, vorbind despre progresele pe care le facuse Romania in
domeniul militar, preciza ca aceasta dispunea de 12.000 de graniceri. In
perioada 1869 - 1872, institutia granicerilor cunoaste alte transformari, ca
urmare a evolutiei sistemului militar din Romania, crescand si mai mult
influenta elementului militar, atunci cand rezervistii sunt inlocuiti cu
militari activi. Abia în 26 februarie 1915 a fost
promulgata Legea Granicerilor, o lege modernă cu prevederi clare și concrete
pentru acele vremuri. La 12 iulie 1940 a fost infiintata Directia Generala a
Politiei si Securitatii Statului (incluzand si Politia de Frontiera, conform
Legii 2370). In
timpul celei de-a doua conflagratii mondiale, fortele graniceresti au
indeplinit misiuni caracteristice razboiului, iar pentru modul in care ele au
fost indeplinite au fost citate prin Ordin de Zi pe Unitate, inclusiv prin
Ordin de Zi pe Intreaga Armata. La 1 ianuarie 1946 a luat fiinta Comandamentul
Trupelor de Graniceri, organizat pe trei Brigazi de Graniceri, un Centru de
Instructie al Granicerilor si un Grup de Nave. Brigada avea in compunere doua
regimente, iar regimentul doua batalioane si un batalion de instructie. La 21
iunie 1947, prin Legea nr. 208, Comandamentul Trupelor de Graniceri a fost scos
din subordinea Ministerului Apararii Nationale si trecut in cea a Ministerului
de Interne, avand aceeasi misiune - paza si apararea frontierelor. In 1948 a
fost infiintat Serviciul de Pasapoarte si Politie de Frontiera din subordinea
Ministerului de Interne, iar, un an mai tarziu, Trupele de Graniceri aveau ca
sarcina si controlul punctelor de trecere a frontierei. Prin H.C.M. nr.
1361/11.07.1956 structura M.I. era constituita din Departamentul Securitatii si
Departamentul Internelor. La Directia Securitatii se aflau Trupele de
Securitate, Trupele de Graniceri si Trupele de Paza. Prin Decretul nr.
68/20.02.1960 Trupele de Graniceri au fost trecute la Ministerul Fortelor
Armate iar punctele de frontiera au ramas in structura Comandamentului Trupelor
de Graniceri. In 1964, prin H.C.M. nr. 258/26 mai, punctele de control pentru
trecerea frontierei de stat au trecut de la M.F.A. la M.A.I. Prin Hotararea
C.S.A.T. nr. 113 din 16 decembrie 1998 s-a dispus ca sa se constituie Politia
de Frontiera Romana, condusa de Inspectoratul General al Politiei de Frontiera,
pentru indeplinirea misiunilor de paza, supraveghere si controlul frontierei de
stat, iar prin O.U.G. nr. 80 din 4 iunie 1999 s-a infiintat Politia de
Frontiera Romana, prin preluarea structurilor si efectivelor C.N.Gr. si D.P.F.
din cadrul Directiei Generale de Politie de Frontiera, Straini, Probleme de
Migrari si Pasapoarte. La data intrarii in vigoare a ordonantei s-a infiintat
si Garda de Coasta, in structura I.G.P.F., prin preluarea unitatilor de marina
granicereasca maritima si fluviala din cadrul C.N.Gr. si a unor posturi ale
Politiei T.N. din cadrul I.G.P., stabilite prin Ordin al ministrului de
interne.
Transelectrica
D.E.N. - Dispecerul Energetic Național
60 ani - 1955 - 2015


Transelectrica (Compania Nationala
de Transport al Energiei Electrice Transelectrica S.A.) este operatorul național de transport de energie
electrică în România. Compania a fost înființată în iulie 2000 prin
reorganizarea CONEL, având ca obiect de activitate transportul energiei
electrice, operator de sistem și dispecer. Compania gestionează, operează,
întreține, modernizează și dezvoltă o rețea de transport formată din 79 de
stații electrice de transformare, cu o capacitate de circa 35506 MVA, și 9028
kilometri de linii electrice aeriene de 110/220 kV, 400 kV și 750 kV, aflate în
gestiunea a opt sucursale de transport.Este operatorul de transport si de sistem din Romania, cu un rol
cheie pe piata de energie electrica din Romania. Transelectrica administreaza
si opereaza sistemul electric de transport si asigura schimburile de
electricitate intre tarile Europei Centrale si de Rasarit, ca membru al ENTSO-E
(Reteaua Europeana a Operatorilor de Transport si Sistem pentru Energie
Electrica). Este responsabila pentru transportul energiei electrice,
functionarea sistemului si a pietei, asigurarea sigurantei Sistemului
Electroenergetic National (SEN). De asemenea reprezinta principala legatura
dintre cererea si oferta de electricitate, echilibrind permanent productia de
energie cu cererea. 
La data de 13 iunie 1955 a intrat in functiune
operativa Dispecerul Energetic National
(D.E.N.), care prin ordin al MEE fusese initial infiintat sub forma de
"Serviciul dispecer national", in cadrul Directiei energiei electrice
din MEE. Denumit de mai mulţi specialişti "creierul sistemului
energetic national", acesta a avut o evoluţie impresionantă de-a lungul
timpului. Principala functie a Dispecerului
National era coordonarea activitatii de producere, transport si distributie a
energiei electrice din Sistemul Energetic National interconectat, care
cuprindea Muntenia si partea centrala si de est a Transilvaniei. Prin treapta imediat
subordonata - dispecerii energotrusturilor Bucuresti, Sibiu si ai
energocombinatelor Constanta, Galati, Bacau, Timisoara si IRE Oradea - se
realizeaza coordonarea activitatii sistemelor din zonele respective.
Principalele sarcini ale Dispecerului National erau legate de asigurarea
alimentarii continue a consumatorilor, repartitia optima a sarcinii intre
centralele electrice, reglarea frecventei si a tensiunii. In autoritatea sa de
decizie se afla intreaga retea de 110 kV. Cresterea consumului de enerrgie
electrica, datorita in principal dezvoltarii industriale, a impus realizarea de
noi legaturi intre sursele si consumatorii de energie electrica sau intre
sistemele zonale, atat pentru asigurarea consumatorilor din zonele deficitare
ca surse, cat si pentru realizarea unei sigurante sporite in functionare.
Astfel sistemul energetic national s-a dezvoltat impetuos, in anul 1960 fiind
interconectate practic toate instalatiile electrice din tara. Rolul şi
sarcinile DEN au crescut foarte mult în ultima perioadă şi tendinţa e
ascendentă ţinând cont de evoluţiile în plan european și de integrarea prin cuplarea pieţelor de energie internaţionale. În
calitate de Operator de Transport şi de Sistem (OTS), Transelectrica asigură
siguranţa în funcţionare a Sistemului Electroenergetic Naţional (SEN) şi
îmbunătăţirea permanentă a performanţei tehnologice a sistemului şi a
adecvanţei Reţelei Electrice de Transport (RET), îndeplinind standardele impuse
de calitate ridicată. 
Transilvania 80 K ultra
Produsul
medalisitic de mai sus s-a realizat de către compania privată orădeană Alex
Sztankovits, fiind destinat pentru a fi conferit participanților și / sau
câștigătorilor competiție Transylvania
80 k ultra. Această competiție constă în marș pe distanțe medii cu
denivelare de maxim 1000 metri în teren relativ
denivelat.Este o competiție foarte bine organizată de către organismul sportiv
Asociația Transilvania 100, în colaborare cu trei co-organizatori - Andy
Heading din Marea Britanie, Marius și Vlad Cornea din România care propun un
set de cinci curse pentru a-i întâlni pe cei care doresc să combine plăcerea de
a călători cu vizitarea unor peisaje deosebite. Obiectivele competiție
sunt dezvoltarea fizică a participanților dar și totală siguranță pe timpul
competiție. Traseul competiției trece prin păduri străvechi, podișuri montane și creste bătute de vânt.
Competiția cuprinde și trasee și mai scurte dar și mai lungi. Participanților la competiție li se
percepe o taxă de participare de 105 euro.Redau mai jos câteva din materialele
și serviciiile oferite la înscriere, în contul acestor
taxe:- tricou tehnic al cursei imprimat cu
logo-ul cursei
- medalie pentru toți finisheri in timpul
limita;
- harta traseu imprimata in punga
resigilabila;
- număr de concurs cu CHIP;
- asistenta Ambulanta;
- transport pentru drop-bag (alegere
personala de mâncare/ băutură - 1,5 kg maximum) la jumătatea traseului;
- puncte principale de realimentare cu
mâncare/ băutură, inclusiv supa calda/ pizza;
- puncte de realimentare cu gustări/
băutură;
- băuturi calde (cafea, ceai) la punctele
de realimentare;
- pizza/ gustări la sosire;
- combinație de marcaje ale cursei si
marcaje existente ale traseului;
- marcaj cu banda reflectorizanta si lampi
cu lumina intermitenta pentru secțiunile de traseu parcurse noaptea;
- trasee GPS pentru toate cursele;
- cronometrare live;
- clasament online;
- transport pentru repatrieri la sosire;
- puncte de control si de prim ajutor pe
parcurs
- premii la toate categoriile (primele
trei locuri);
- trofeu si inscriere gratuita la urmatoarea editie Transylvania pentru toti castigatorii de categorie (locul I);

Centrul de acțiuni psihologice - 27 decembrie 1989 - 1994
Centrul de operații psihologice „Samoilă Mârza”
este o structură specializată a Armatei
Române, care este patronată
de Sfântul Ștefan și este
dislocată în garnizoana București, cazarma UM 02487, pe Șoseaua de Centură,
nr.7, Fort Domnești, sector 6. Dacă existența sa se datorează necesității
Armatei României de a integra această specialitate militară indispensabilă
unei armate moderne, Centrul își datorează continuitatea și dezvoltarea
oamenilor care au crezut și care cred în importanța misiunii sale și care au
ales să-și dedice parcursul profesional și mai mult decât atât, resursele
personale, în vederea îndeplinirii acesteia.
Samoilă Mârza a fost un fotograf român,
cunoscut mai ales pentru realizarea singurelor clișee fotografice care surprind aspecte de la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia din 1 decembrie 1918. El s-a născut la data de 18 septembrie 1886 în localitatea Galtiu, Alba și a
decedat la data de 19 decembrie 1967. Campion R.P.R. 1963 (Republica Populară Română)
Federația Română de Tenis
Federaţia română de
tenis (de câmp), fosta Federaţie sportivă română de tenis este forul tutelar românesc care se ocupă de organizarea competiţiilor
sportive specifice jocului de tenis de câmp. Sus am postat logo-ul Federaţiei
române de tenis.

Tenisul de
câmp modern a
apărut inițial în Anglia, la sfârșitul secolului al XIX-lea ca si “tenis de
camp”. Dupa crearea sa, tenisul s-a raspandit mai intai in clasa
superioara a lumii engleze, apoi, incet-incet, in intreaga
lume. Tenisul este acum un sport olimpic si este practicat de toate
clasele sociale, indiferent de bani si de varsta, inclusiv de persoanele
aflate in scaun cu rotile. In mod remarcabil regulile sale de bază au ramas
neschimbate din anul 1890. In 1874, maiorul Walter Wingfield a
achizitionat drepturile de brevet pentru echipamente si reguli de joc. In
acelasi an, primele instante judecatoresti de tenis au aparut in Statele Unite.
Jocul s-a raspandit curand in diferite parti ale lumii cum ar fi Rusia, Canada,
China si India. Terenurile de crochet au servit ca terenuri de tenis in acea perioada.
Primul teren de tenis a fost conceput de Wingfield si a fost in forma de
clepsidra. Acest a fost mai scurt decat terenul modern pe care il avem astazi.
Cel mai vechi turneu de tenis a a vut loc în anul 1877 la Wimbledon-Anglia,
câștigat de Spencer Gore.
Campion - Campionatele universitare 1962
Campionatele
Universitare au
fost și
încă sunt competiții sportive dedicate numai și numai studenților. Ele pot fi
organizate pe plan național și internațional (europene dar și mondiale) în
majoritatea disciplinelor sportive. Produsul de mai sus este o insignă robustă
oferită câștigătorilor competiției din anul 1962, spun 1962 deoarece se cunosc
insigne pe care nu s-a marcat anul desfășurării competiției.
__________ooOoo__________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Una acțiune nominativă de 500 lei
Societatea anonimă BANCA MILCOV - Focșani
Detaliu vignetă de pe o felicitare italiană
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 22.10.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu