În luna mai a anului 1910 Aurel
Vlaicu a terminat construcția primului său aeroplan,
denumit Vlaicu 1. Duminică 30 mai și-a scos pentru prima dată
aeroplanul în câmp deschis. În ziua de 4 iunie Aurel Vlaicu
a reușit să se ridice de la pământ cu aeroplanul său. În scurt
timp Aurel Vlaicu reușeste să întreacă alte aeroplane construite
în străinătate, demonstrând că istețimea românească era pe un
loc de cinste. Toate gazetele din acea vreme au scris despre zborul
extraordinar al lui Aurel Vlaicu sub titluri dintre cele mai
răsunătoare.
Gura satului Macea '83

În
urmă cu mai bine de patruzeci de ani, a luat ființă în comuna Macea, județul Arad (așezare
geografică la granița de vest cu Ungaria) un festival de umor sătesc intitulat
„Gura Satului” (nume preluat după foaia culturală de la Budapesta, 1868-1871,
condusă de avocatul Iosif Vulcan și mai apoi de Mircea Stănescu). Este bine
știut faptul că la Macea existau, zeci de brigăzi artistice de satiră și umor,
care aveau menirea de a scoate în evidență, la rampa scenei, defecte sau
nereguli din lumea satului. Astfel, în anul 1983 se înființează acest unic
festival (poate chiar în lume, după Valentin Silvestru) ca o replică a
Festivalului „Constantin Tănase” de la Vaslui. Mentorul spiritual (textier și
instructor) al acestui festival a fost profesorul Traian Lăpăduș. La fiecare
ediție a festivalului participă concurenți individuali și grupuri din diverse
județe ale țării. În cadrul festivalului sunt secțiuni de caricatură, grafică,
umoriști individuali și grupuri satirice (denumite altă dată – brigăzi
artistice).

Macea (în maghiară - Mácsa, în germană - Matscha)
este o comună din județul Arad care include și localitatea Sânmartin. La
recensământul din anul 2021 comuna număra 5722 locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2011 – 5762 locuitori), dintre care: români – 82,56%, romi – 4,98%, maghiari – 1,75%,
germani – 1,17% și restul – necunoscută sau alte etnii. Componența etnică a
comunei arădene Macea astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși
– 71,86%, penticostali – 5,64%, adventiști – 5,17%, romano catolici – 4,07%,
baptiști – 2,46% și restul – nedeclarată sau alte religii. Principalele
obiective de vizitat pe raza comunei sunt:
- Castelul Csernovics – Macea, construit secolul
al XIX-lea
- Rezervația naturală
"Arboretul de la Macea" (20,50 ha.)
- Grădina botanică din Macea
Cărări deschise către natură, locuiri și oameni


Cărări deschise către natură, locuri și oameni este o acțiune turistică și de ecologizare
desfășurată în cadrul Parcului Natural Lunca Mureşului, care are ca obiectiv protejarea
peisajului, a habitatelor şi a speciilor specifice zonei de luncă printr-un
management durabil al activităţilor umane, astfel încât să reprezinte și un
spaţiu ideal pentru activităţi de educaţie ecologică și ecoturism. Unul dintre
cele 22 parcuri naționale și naturale administrate de Regia Națională a
Pădurilor – Romsilva, Parcul Natural Lunca Mureșului este gestionat de
R.N.P. Romsilva – Administrația Parcului Natural Lunca Mureșului R.A., cu
sediul în Municipiul Arad, Pădurea Ceala, în incinta Centrului de Vizitare
Ceala. Este situat în vestul României, în judeţele Arad şi Timiş, limitrof
zonei fiind chiar Municipiul Arad, a cărui centru se găseşte la 4 km față de
limita estică. Lunca Mureşului Inferior este un ecosistem tipic de zonă umedă
cu ape curgătoare şi stătătoare, cu păduri aluviale, galerii de sălcii şi
plopi, precum şi zăvoaie şi şleauri de câmpie, important loc de cuibărire şi
pasaj pentru mai mult 200 de specii de păsări, multe dintre ele fiind sub un
regim strict de protecţie pe plan internaţional. Parcul constă în:
- 17455
hectare întindere
- 47
trasee turistice
- 2
trasee cicloturistice
- 5
trasee tematice

Parcul
Natural Lunca Mureșului este o arie protejată constituită
în România, prin HG 2151 / 30.11.2004 în aval de municipiul Arad, până la
granița cu Ungaria, de-a lungul răului Mureș.Ea cuprinde incinta
îndiguită a râului Mureș, respectiv zona inundabilă dintre digurile situate de
o parte și de alta a râului și între terasele înalte ale aceluiași râu. Este o
zonă cu inundații periodice, în care plantele și animalele din împrejurimi sunt
adaptate la acest regim. În interiorul Parcului Natural Lunca Mureșului râul
străbate o lungime de 88 km având o lățime medie de 120 m, ultima porțiune de
la Nădlac la Cenad reprezentând și graniță
între România și Ungaria. Începând cu anul 2006, zona a fost
declarată sit RAMSAR, respectiv zona umedă de importanță internațională, cu
aceleași limite ale Parcului Natural Lunca Mureșului. In anul 2007 suprafața
ariei protejate a fost inclusă în rețeaua europeană, “Natura 2000”, atât ca sit
de importanță comunitară – ROSCI0108, conform Directivei Consiliului Europei 92/43
EEC privind conservarea habitatelor naturale și a specilor de fauna și flora
sălbatică, cât și ca arie de protecție specială avifaunistică – ROSPA0069,
conform Directivei Consiliului Europei 79/409 EEC privind conservarea păsărilor
sălbatice, având aceleași limite cu ale parcului.

A.M.T.E. - locul 1 - 1938 - ciclocros

Ciclismul este, în sensul
larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de transport puse
în mișcare de mușchii omului, cu precădere bicicletele. Ciclismul se
împarte în două categorii: de plăcere și disciplină sportivă de sine stătătoare.
Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în
Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare riguroasă dar și investiții
însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii locuitori ai
Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si
cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B.
Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa
organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata mare
in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste
numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca
din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar
in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti,
care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de
D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea
societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice
a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si
apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”.
Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in
spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul
acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura
usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR).

Se pare că AMTE este
o prescurtae de la Aradi Munkas es Testedzo Egyes ceea
ce în traducere aproximativă ar putea însemna Asociația generală a
muncitorilor din Arad. Studiind netul am aflat că în data de 1
iulie 1870 la Arad s-a înființat “Asociaţia Generală a Muncitorilor din Arad”,
una dintre primele asociaţii de luptă a proletariatului din acest oraş,
clădirea de pe strada Gheorghe Barițiu, nr.37, azi într-o stare avansată de
degradare, dar încă frumoasă, ce poate fi încă admirată. Asociaţia Generală a
Muncitorilor din Arad a fost printre primele organizaţii de masă a
proletariatului socialist din România, care şi-a bazat programul politic pe
ideile marxiste. Pe fațada clădirii din Piața Catedralei, pe o placă de marmură
albă, astăzi stau scrise următoarele cuvinte: “În această clădire s-a
constituit la 1 iulie 1870 “Asociația Muncitorilor din Arad”, afiliată la
Internaționala I-a condusă de către fondatorii socialismului științific K. Marx
și Fr. Engels”. Sub egida acestei asociații se organizau diferite
activități sportive.

Întreprinderea de vagoane Arad
Cercul de insignofilie - fondat 28.01.1989
Mai jos prezint un scurt istoric
al mișcării insignografice din România. La
începutul anilor 1950 în ţara noastră existau câteva colecţii remarcabile de
insigne, în marea majoritate amestecate însă între cele de monede, medalii sau
timbre. Începutul unei colecţii organizate de insigne în România o datorăm lui
Dogaru Ioan care încă din 1948 a început să îşi ordoneze piesele după anumite
criterii şi tematici. Peste două decenii militarul de carieră Dogaru Ioan are o
idee deosebită de a prezenta într-o expoziţie o parte din colecţia sa care acum
număra peste 4200 de piese. Şi astfel, la data de 24 martie 1968 este semnat în
mod oficial actul de naştere al insignografiei româneşti la Casa Centrală a
Armatei, actualmente Cercul Militar Naţional. Expoziţia a întrunit toate
elemenetele specifice unei manifestări de ţinută: invitaţie tipărită, afiş,
catalog şi ceea ce a fost cel mai important, insignă proprie. Evenimentul a
fost mediatizat în revistele Magazin, Flacăra şi Viaţa Militară. Un impact
mediatic în activitatea insignografică din ţară l-a avut expoziţia itinerantă
de insigne realizată de col. Dogaru Ioan, la Casele armatei din Braşov, Iaşi,
Bacău, Constanţa, respectiv la Palatul Pionierilor de la Cotroceni. La 7 ani de
la expoziţia de insigne din capitală, are loc la Petroşani prima întâlnire pe
ţară a colecţionarilor de insigne (2 - 3 august 1975), rod al colaborării a
trei colecţionari de marcă din ţară: col. (r) Dogaru Ioan - Bucureşti, Milovan
Pavel - Timişoara şi Dula Aurel – Petroşani. Următoarele întâlniri anuale au
avut loc la Timişoara, Craiova, Bucureşti- Casa Centrală a Armatei, Petroşani,
Arad, Tg. Mureş etc. După 1989, activitatea noastră a trecut printr-o
perioadă foarte dificilă, iar timp de 10 ani toate întâlnirile au avut loc la
Petroşani. Trecând peste acest şoc, ne-am reorganizat şi a apărut ideea
înfiinţării unei asociaţii care să degreveze Societatea Numismatică Română de
activitatea insignografică care a luat un avânt deosebit în România. Cu
ocazia primului Congres Naţional de Insignografie, de la
Petroșani, din zilele de 18 – 20 septembrie 2009, a avut loc şi Adunarea
Generală de Constituire a Asociaţie Colecţionarilor de Insigne din România
(ACIR). Cei 80 de participanţi au votat statutul asociaţiei şi au ales organul
de conducere al acesteia. În baza hotărârii Judecătoriei Petroşani, Asociaţia a
fost înregistrată la grefa acestei instituţii, în registrul special la nr.
33/16 decembrie 2009. La baza relaţiilor dintre cei 100 de membrii ai
asociaţiei stau 3 principii pe care dorim să le păstrăm şi asupra cărora
insistăm: prietenia, întrajutorarea colegială şi încrederea reciprocă. La ora
actuală conducerea asociaţiei este în căutarea unei sigle care să ne
reprezinte. Până în prezent, printr-o bună coordonare din partea ACIR a
activităţii s-a reuşit menţinerea reuniunilor noastre timp de 39 de ediţii
consecutive, care de 5 ani au fost ridicate la rang de congres, având la bază
propunerea regretatului col. Dogaru Ioan. Prin unirea forţelor a două
localităţi aflate la mare distanţă (Alexandria - Petroşani), dar legată
printr-o voinţă şi o preocupare comună s-a reuşit spre bucuria tuturor
relizarea menţinerii expoziţiilor naţionale şi implicit a reuniunilor. De la
înfiinţare, ACIR a preluat dificila sarcină de atribuire în fiecare an a
premiilor Floarea de colţ, cea mai importantă distincţie care
recompensează atât colecţionarii membri ACIR, cât şi persoanele care se implică
în menţinerea activităţii insignografice din ţara noastră, sarcină deosebit de
onorantă de care ne-am achitat. Publicaţia oficială a Asociaţiei este Jurnalul
Insignografic, cu apariţie semestrială. Colectivul de redacţie al Jurnalului
este format din trei membri şi un fotograf profesionist. La data de 28 ianuarie
1989 a luat ființă la Arad, pe lângă Întreprinderea de Vagoane, Cercul de
insignofilie, cu următoarea conducere: Valea Puiu-Emilian – președinte, Forgacs Zoltan – vicepreședinte și Vasluianu
Costachi – secretar, cerc care a avut o viață foarte scurtă. Momentul
înființării cercului a fost marcat de baterea la Întreprinderea Arădeanca a
unei insigne complexe, în mai multe variante de culori, din care una am
prezentat-o mai sus.


Uzina de vagoane
Arad, denumire alternativă - Astra Vagoane Arad este cel mai mare producător de vagoane de marfă și boghiuri din
Europa. Precursoare a firmei Astra Vagoane a fost Fabrica de
Mașini, Vagoane și Turnătorie de Fier a societății pe acțiuni „Johann
Weitzer” din Arad, înființată în anul 1891, prima fabrică de
locomotive cu abur. Între anii 1896 și 1922, la Arad, s-au construit 125 de
locomotive, din care astăzi nu se mai păstrează nici un exemplar, toate fiind
casate în perioada interbelică. Din anul 1920, fabrica s-a profilat numai pe
construcția de vagoane, în 1921 preluând bunurile producătorului de
automobile „Marta” din Arad, noua companie primind numele
de Uzina de Vagoane Astra Arad. Ulterior, cea mai mare uzină
din Arad și, în același timp, cel mai important producător de material rulant
din țară, a purtat mai multe nume, după 1989 ea revenind la vechea
denumire. În anul 1989 Astra Arad avea peste 16000
de salariați.
Arad - 80 de ani de fotbal muncitoresc
Vagonul Arad a fost o echipă de
fotbal din Arad afiliată la compania de cale ferată Astra. S-a
desființat în anul 2006. Alte denumiri ale achipei au fost: AMEFA
(Asociația Muncitorilor pentru Educație Fizică Arad), UVA - AMEFA (1948),
Metalul Arad (1955), Energia Arad (1957), AMEFA (1959), Vagonul Arad (1962),
Unirea Arad (1973), Rapid Arad (1974), CSM Rapid Arad (1985), CSM Vagonul Arad
(1987), Astra Arad(1991), FC Arad (1994), FC Arad Telecom (1996), Telecom Arad
(1997) și Romtelecom Arad (2005).
Clubul a fost
format în anul 1911 când AMEF (Asociația
Muncitorilor pentru Educație Fizică) a
fuzionat cu Clubul Sportiv Al Fabricii De Vagoane păstrând prima denumire până în 1948. Între anii 1932
- 1940 echipa a jucat în Divizia A. Cea mai bună performanță obținută a fost
locul secund în sezonul 1935 – 1936.

Istoria fotbalului românesc începe cu o
menţiune ambiguă. Se spune că la Arad, în anul 1888, “un grup de tineri bătea
mingea”. Sunt informații că pe teritoriile românești s-a jucat fotbal chiar și
mai demult. Marinarii englezi jucau fotbal în zona Dunării în anul 1865, cu 23
de ani înainte ca tinerii arădeni să înceapă “să bată mingea”! Acest amănunt
reiese dintr-un document din arhivele marinei militare britanice. Este vorba
despre un raport al comandantului navei militare HMS “Cockatrice”, locotenentul
de marină Gillson, adresat amiralului Lord Paget, comandantul Flotei
mediteraneene din cadrul “Royal Navy”. Actul de naştere al fotbalului
românesc este datat 1888, fapt menţionat în toate cărţile de istorie şi
statistică din ţara noastră. În presa vremii s-a notat că în împrejurimile
Aradului, în zonele Ceala şi Pădurice, “se bătea mingea”. Peste doi ani,
tot la Arad, doctorul Iuliu Weiner (a studiat stomatologia la Londra) a adus în
ţară o minge şi regulile scrise pe o hârtie. La Arad, pe 15 august 1899,
pe terenul viran de lângă Uzina de Vagoane s-a desfăşurat primul meci susţinut
de jucătorii înscrişi la “Societatea de fotbal din Arad”. Tot la Arad, pe 25
octombrie a avut loc primul meci internaţional, între o formaţie locală şi
echipa Politehnicii din Budapesta, întâlnire câştigată de maghiari cu scorul de
10-0. ?! Sunt informații că pe teritoriile românești s-a jucat fotbal
chiar și mai demult. Marinarii englezi jucau fotbal în zona Dunării în anul
1865, cu 23 de ani înainte ca tinerii arădeni să înceapă “să bată mingea”!
Acest amănunt reiese dintr-un document din arhivele marinei militare britanice.
Este vorba despre un raport al comandantului navei militare HMS “Cockatrice”,
locotenentul de marină Gillson, adresat amiralului Lord Paget, comandantul
Flotei mediteraneene din cadrul “Royal Navy”. Actul de naştere al
fotbalului românesc este datat 1888, fapt menţionat în toate cărţile de istorie
şi statistică din ţara noastră. În presa vremii s-a notat că în împrejurimile
Aradului, în zonele Ceala şi Pădurice, “se bătea mingea”. Peste doi ani,
tot la Arad, doctorul Iuliu Weiner (a studiat stomatologia la Londra) a adus în
ţară o minge şi regulile scrise pe o hârtie. La Arad, pe 15 august 1899,
pe terenul viran de lângă Uzina de Vagoane s-a desfăşurat primul meci susţinut
de jucătorii înscrişi la “Societatea de fotbal din Arad”. Tot la Arad, pe 25
octombrie a avut loc primul meci internaţional, între o formaţie locală şi echipa
Politehnicii din Budapesta, întâlnire câştigată de maghiari cu scorul de 10-0.
?!


Municipiul Arad este reședința și cel mai mare oraș al judeţului
Arad, situat pe cursul inferior al râului Mureş, în
vestul României. El numără aproximativ 150000 de
locuitori. Municipiul Arad constituie pentru vestul României un punct
important în ceea ce privește industria, și este de asemenea un nod important
în transporturile feroviare, rutiere, având și aeroport. Istoria
Aradului este una îndelungată care începe cu primele așezări umane pe
actuala vatră a orașului, în nordul râului Mureș și mai apoi cu
apariția primei cetăți de pământ situată la Vladimirescu, în jurul
secolului al X-lea. Prima atestare documentară a zonei Aradului ne parvine
din anul 1028. Sus am postat drapelul şi stemele interbelică, comunistă și
actuală ale municipiului Arad și mai jos fotografiile câtorva monumente de
cultură și arhitectură ale orașului, din vremuri diferite.
Școala primară evreiască
Tribunalul
Sinagoga Neologă - Strada Tribun Dobra
Teatrul
Strada Albert Aponni
Vila Urban Ivan
Vechea biserică catolică -demolată
Colegiul național Elena Ghiba Birta
Turnul de apă
Direcția regională CFR
Județul Arad este
situat în vestul României și cuprinde teritorii
din Crișana și din Banat. Județul se întinde de o parte și de alta a
râurilor Mureș și Crișul Alb. Se învecinează cu județul Bihor la nord și
nord-est, cu județul Alba la est, cu județul Hunedoara la sud-est, cu
județul Timiș la sud și cu statul Ungaria, la vest. Suprafața pe care se
întinde este de 7754 kilometri pătrați. Din punct de vedere al organizării administrative cuprinde; 1 municipiu – Arad, 10 orașe;
Pecica, Sântana, Vladimirescu, Lipova, Ineu, Chișinău-Cris, Nădlac,
Pâncota, Curtici și Sebiș, 68 de comune și 270 de sate. Sus am postat
drapelul și stema județului și mai jos pozele câtorva monumente de cultură și
arhitectură din acest județ, din vremuri diferite, dar și câteva vechi
trimiteri poștale ilustrate.
Castelul - Ineu
Biserica evanghelică - Nadlac
Vederi - Zădăreni
Vederi - Zăbrani
Piața - Lipova
Pavilionul 1 - Moneasa
Sinagoga - Pâncota
Sanatoriul - Săvârșin
Biserica - Vinga
Castelul - Zimandu Nou
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu