Castelul
Brunnenburg se află pe un deal de resturi glaciare între Dorf Tirol și
Castelul Tyrol din nordul Italiei, undeva deasupra orașului Merano, lângă
orașul Tirol, fiind înconjurat de întinse plantații de viță de vie. Se spune că
acest castel cu aspect cu adevărat unic este numit după un izvor din apropiere.
Fortificațiile datează din perioada anilor 1241-1253. În 1250, Conții
de Tirol au comandat fortăreața ca avanpost defensiv. A fost ridicată pe o
stâncă glaciară în panta descendentă a Castelului Tirolului, oferind paznicilor
o privire concentrată adânc în văile Merano și Venosta. Rămășițele acestor fortificații au stat și la baza restaurării clădirii.
La începutul secolului al XX-lea, Castelul Brunnenburg a fost restaurat într-un
mod foarte neobișnuit. Astăzi este un centru cultural și găzduiește Muzeul
Agricol din Tirolul de Sud. Astăzi castelul stârnește
un sentiment de uimire de la prima vedere. Castelul Brunnenburg (cunoscut și
sub numele de Castel Fontana) a fost veritabil scut de piatră pentru cel mai
proeminent castel din nordul Italiei: Castelul Tirolului. Turnul acestui castel
este acoperit de iederă și are colți de piatră care mușcă spre cer, evocând o
priveliște parțial romantizată și parțial amenințătoare. Castelul izolat de
unul singur este suficient pentru a insufla frică unei armate invadatoare.
Astăzi, în loc să inspire frică, Brunnenburg este mai probabil să inspire o
poezie. Și, de fapt, așa a fost. Castelul a fost odată casa greului literar
Ezra Pound. După eliberarea sa dintr-un spital de boli mintale în 1958, Pound
s-a alăturat fiicei și nepoților săi la Brunnenburg. Ezra Pound, maestru al
prozei poetice, și-a petrecut timpul îngrijind terenurile și grădinile
castelului, continuând în același timp să scrie proză pentru Cântecele - o
poezie epică compusă din 116 secțiuni cunoscute sub numele de „canto”. Având în
vedere lungimea și muzicalitatea sa adesea abstractă, Cântecele sunt
considerate de mulți o operă haotică. Poate că geniul unei minți fragmentate,
care, asemenea viței de vie care se cațără pe Brunnenburg, poate fi adorat doar
în întregime. Fiica lui Pound a cumpărat castelul împreună cu soțul ei, cu 10
ani înainte de sosirea acestuia. Împreună, au salvat Brunnenburgul de la o a
doua ruină. Prima a avut loc cu sute de ani mai devreme și a durat până în
1903, când un german bogat pe nume Karl Schwickert a cumpărat castelul. Schwickert
a renovat complet Brunnenburgul, transformând castelul într-o formă mai
romantică, care atrage vizitatorii și astăzi. Totuși, în ciuda tuturor
elementelor sale de fantezie, castelul nu a putut scăpa de tragedie. Soția lui
Schwickert a căzut în mod suspect și a murit de la unul dintre balcoane în
1904. El a rămas în castel până la moartea sa, în 1925. Castelul Brunnenburg
expune o gamă variată de artefacte istorice fascinante și artă populară din
Tirolul de Sud. Întrucât Brunnenburg a stat gol mai bine de 20 de ani, au
apărut povești despre fantome, așa cum se întâmplă de obicei în locuințele fără
suflet. Nimic altceva nu se compară cu Brunnenburg în toamnă. Vița de vie a
castelului decorează zidurile în culorile magnifice ale sezonului. Fiica lui
Ezra Pound a fondat aici un centru pentru literatură unde vin studenți din întreaga lume pentru a
studia operele poetului. O casă de oaspeți mare de pe terenul castelului este
folosită ca locuință temporară pentru studenți, de obicei pentru un semestru.
xxx
Castelul
Sant'Angelo (Castelul Sfântului Înger) din Roma a fost
inițial conceput ca mausoleu pentru împăratul Hadrian (76–138)
și urmașii lui, ulterior papii l-au
transformat în castel. Construirea
lui a început în ultima perioadă de domnie a împăratului roman Hadrian sub
conducerea arhitectului Demetrianus, și a fost terminat în anul 139 în timpul
lui Antoninus
Pius.
Edificiul era cunoscut în Antichitate ca mormântul lui Hadrian, iar azi este
numit Muzeul Hadrian, situat în
„Piazza di Pietra”. În mausoleu se află mormintele următorilor împărați romani:
· împăratului
roman Hadrian și soției
lui Sabina
· împăratului
roman Antoninus
Pius și
soției sale Faustina cea Bătrână
· împăratului
roman Lucius
Verus
· împăratului
roman Marc
Aureliu și
soției sale Faustina
cea Tânără
· împăratului
roman Commodus
· împăratului
roman Septimius
Severus
· împăratului
roman Marcus Aurelius Antoninus Bassianus numit Caracalla.
Mausoleul
are formă circulară cu o înălțime de 20 metri și cu un diametru de 64 metri. El
este construit din peperin o rocă
vulcanică (tuf bazaltic) și opus
caementitium (beton roman) acoperit cu
travertin (un calcar din Tivoli) și un soclu
dreptunghiular cu laturile de 84 – 89 metri și înalt de 10–15 metri acoperit
cu marmură. Partea
superioară a construcției avea probabil o grădină cu pini (Cupressus). În
centru era probabil un templu mic rotund. Pe vârf era quadriga (carul de
luptă tras de patru cai) pe care era Hadrian reprezentat ca zeul soarelui.
Castelul
este legat de Vatican prin "Pasajul Borgo" (în italiană Passetto
di Borgo) - un coridor îngust, aflat deasupra unui zid înalt de piatră lung de
cca 800 metri. Numele vine de la cartierul Borgo, traversat de zid. Comandat în
anul 1277 de Papa
Nicolae al III-lea,
zidul cu coridorul secret s-a dovedit a fi o cale eficientă de evadare, în caz
de asediu al Vaticanului, pentru unii papi care au urmat. În anul 1494
papa Alexandru al VI-lea l-a
folosit pentru a scăpa cu viață la invazia lui Carol al VIII-lea al Franței. Papa
Clement al VII-lea s-a
refugiat cu succes în Castelul Sant’Angelo, prin intermediul său, în 1527, în
timpul "Jefuirii Romei" (Sacco di Roma) de trupele
dezlănțuite de mercenari ale Sfântului
Imperiu German,
care au ignorat ordinele împăratului
Carol
Quintul. Papa
Pius al VII-lea a
fugit în anul 1808, în fața trupelor lui Napoleon
Bonaparte.
În prezent Pasajul Borgo este deschis ocazional pentru vizitare turistică.
Cheile coridorului se găsesc la Garda Elvețiană.
Acest
coridor secret a fost evocat în romanul „Îngeri
și demoni”
al lui Dan
Brown.
Castelul Sant'Angelo a primit denumirea de azi în anul 590 când a bântuit
epidemia de pestă în Roma. După legendă,
papei Grigore
cel Mare i-a
apărut aici arhanghelul
Mihail,
care a ordonat sfârșitul epidemiei prin introducerea sabiei în teacă, sabie
care simboliza mânia atotputernicului. Acest eveniment a fost materializat prin
statuia arhanghelui pe vârful construcției. Între anii 1577–1753 s-a aflat pe
acel loc un înger din marmură sculptat de „Guglielmo della Porta”. Azi statuia
din marmură se află în curtea interioară, fiind înlocuită cu una din bronz,
care este opera lui „Peter Anton von Verschaffelt”.
xxx
Monumentul
lui Vittorio Emanuele al II-lea (sau „Altarul Patriei”) a fost proiectat de arhitectul
italian Giuseppe Sacconi și înălțat pentru a celebra independența italiană
(1885-1911). A fost ridicat la baza Capitoliului, în inima Romei, stricând
cu dimensiunea sa enormă vechile proporții dintre colină și zona
înconjurătoare. Sculptorul venețian Chiaradia a lucrat 20 de ani la statuia
ecvestră a regelui. Bogatele basoreliefuri de la bază, care reprezintă cele mai
ilustre orașe italiene, au fost desenate de Maccagni, care a colaborat cu
Sacconi la decorațiile plastice. În centru se află Altarul Patriei, deasupra
căruia se înalță statuia Romei, la picioarele căreia a fost așezat în anul 1921 „Mormântul
Soldatului Necunoscut”. Monumentul are o înălțime de aproximativ 70 metri. Cunoscuta sub numele de Monumento Nazionale a Vittorio
Emanuele II, structura gigant din marmura alba ce domina Piața Veneția a fost
construita in cinstea primului rege al Italiei unite, Victor Emanuel al
II-lea.In calitatea sa de Rege al Saradiniei si invingator in lupta din
Lombardia impotriva armatei Austriece, Victor Emanuel al II-lea a devenit un
simbol al curentului Risorgimento, miscarea pentru o Italie unificata. Dupa ce
armata sa si-a unit fortele cu Garibaldi si a invins armata papala, Regatul
Italiei si-a proclamat independenta in 1861, avandu-l pe Victor Emanuel drept
rege. În 1885 a fost inceputa constructia monumentului dupa un proiect al lui
Giuseppe Sacconi, cel care a castigat un concurs organizat cu acest scop. Panta
nordica a Dealului Capitolin a fost modificata pentru a face loc acestui
monument. Ruine din epoca Romana si biserici medievale au fost distruse in
timpul lucrarilor. Sacconi a murit in 1905 si nu a apucat sa-si vada monumentul
terminat. Locul sau a fost preluat de alti trei arhitecti: Manfredo Manfredi,
Gaetano Koch si Pio Piacentini. Noul monument si simbol national al Italiei a
fost inaugurat in anul 1911 la a 50-a aniversare a existentei regatului. Monumentul
Vittorio Emanuele II, cunoscut si sub numele de Il Vittoriano si denumit de
unii Altare della Patria (Altarul Natunii), este un monument impresionant
construit din marmura alba de Botticino, din provincia Brescia. Este decorat cu
numeroase statui alegorice si basoreliefuri, create de artisti din toate
colturile tarii.
Monumentul cu o inaltime
de 80 de metri si o latime de 120, este compus dintr-un numar mare de scari ce
duce spre o colonada masiva. De o parte si cealalta a intrarii principale care
este inchisa noaptea, se gasesc doua fantani, reprezentari alegorice ale celor
doua mari care inconjoara Italia. Cea din partea stanga reprezinta Marea
Adriatica iar cea din dreapta reprezinta Marea Tireniana. In centrul
monumentului se gaseste statuia ecvestra, colosala a lui Victor Emanuel,
parintele natiunii italiene. Statuia este opera lui Enrico Chiaradia,
cantareste 50 de tone si masoara 12 metri lungime. Statuia este amplasata pe un
pedestal decorat cu basoreliefuri alegorice ce reprezinta unele dintre orasele
Italiei. La baza statuii se gaseste Mormantul Soldatului Necunoscut ce a fost
inaugurat in anul 1921. O garda de onoare, selectionata prin rotatie din randul
marinei, al infanteriei si al aviatiei, pazeste mormantul in permanenta. Partea
superioara a monumentului este compusa dintr-o colonada curbata, masiva, ale
carei coloane masoara 15 metri inaltime. Aceasta parte este flancata in ambele
parti de niste aripi care aduc cu niste mici temple. Proiectul colonadei a fost
cel mai probabil inspirat de Domus Augustae, structura care trona peste Circus
Maximus in Roma Antica. In interior, colonada are peretii decorati iar partea
de sus este impodobita cu statui care simbolizeaza regiunile Italiei. Doua
cvadrige, care de lupta trase de patru cai, din bronz se afla deasupra
monumentului. Cea din dreapta reprezinta libertatea, iar cea din stanga
reprezinta unitatea. Acestea au fost adaugate in 1927, la 16 ani de la
inaugurarea monumentului. In interiorul monumentului se gasesc niste sali mari,
jumatate dintre ele fiind folosite pentru diferite expozitii. Cealalta jumatate
gazduiesc Museo centrale del Risorgimento, un muzeu dedicate istoriei unificarii
Italiei. Intrarea in muzeu se gaseste pe partea stanga a monumentului, pe Via
di San Pietro in Carcere. Muzeul prezinta evenimentele care au dus spre
unificarea Italiei si prezinta vizitatorilor o serie de picture, documente,
fotografii si alte obiecte cum ar fi steaguri, decoratii sau monede. Monumentul
Victor Emanuel nu se numara printre cele mai frumoase cladiri din Roma. Multi
il considera prea mare, iar albul sau stralucitor este considerat a nu se
integra prea bine cu restul cladirilor din jur. Monumentul a primit si niste
porecle nu tocmai demne de grandoarea sa cum ar fi "masina de scris"
sau "tortul de nunta". Cu toate acestea merita o vizita, fie si numai
pentru privelistea superba ce poate fi admirata de pe acoperis. Acoperisul
cladirii este de asemenea legat de Piata Capitolina, putand sa va scuteasca de
urcarea pe Dealul Capitolin.
xxx
·
2012 – JTEKT Best
Quality Performance
·
2013 – Renault
Quality Supplier Award
·
2015 – Dacia BOP
Quality Award
·
2016 – Renault
Supplier Award for Quality
·
2019 – Quality
Supplier Best Practice / România Supplier Convention și Groupe Reanult Supplier
Awards/ Best Service to Manufacturing
·
2020 – Groupe
Renault Supplier Awards/ Sustainable Purchasing
·
2022 – Makita/
Outstanding Supplier Award
·
2023 – Best
Quality Supplier Awart
ARO (Auto România) a fost un producător de
autoturisme de teren din Câmpulung-Muscel, România. Și-a început producția
în anul 1957 și a produs aproximativ 500000 de vehicule, dintre care două
treimi au fost exportate în peste 110 țări. În anul 2003 aici s-a fabricat
ultimul automil românesc de teren ARO. Fabricarea fost însă reluată sub
egida Auto Max Cech din Cehia, care a produs modelul până în anul 2013.
Sub
dealul Muscelului, pe locul unde se afla uzina ARO nimic nu mai amintește,
însă, de cele 500000 de mașini construite piesă cu piesă aici. Povestea
uzinei începe la puțină vreme după retragerea sovieticilor din țară. Nici măcar
cei care au gândit construcția colosului industrial nu și-au imaginat faima ce
avea să o cunoască brandul ARO. „ARO a fost una dintre cele mai bune
mașini de teren din lume”, spune un fost director al
uzinei. ARO a câștigat raliul Paris-Dakar și a fost exportat în peste 110 de
țări. Era atât de bun, iar cererea era atât de mare la export, încât uneori
autoturismele se vindeau fără roată de rezervă. Câte 2000 de mașini mergeau în
fiecare an în Polonia, în Germania
Democrată și în
Cehoslovacia,
iar 50000 de mii de jeep-uri românești au ajuns în China din
1975 până la Revoluție. Cea mai mare victorie a mașinii de teren românești a
fost intrarea pe piața americană. „Dacă ați fi văzut ARO 24
circulând pe șoselele din SUA, unde toată lumea, când se oprea, venea să
întrebe de unde provine această mașină, ați fi avut o mare satisfacție”,
spune același director. Mașina ARO era râvnită pentru că putea urca pe orice
teren accidentat. Ajungea în vârf de deal și trecea peste orice dună de nisip.
Unde mai pui că pentru americani era și ieftină. În țară, ARO era mașina celor
aleși. Până în 1981, singurul beneficiar a fost Armata. Mai apoi au putut să se
plimbe cu Aro și cei care aveau norocul să primească aprobarea Ministerului
Economiei sau direct a lui Nicolae Ceaușescu. Revoluția a prins Uzina cu
aparatură învechită, nemodernizată de zece ani. Chiar și așa, cererea pentru
mașinile produse aici era mare, Fabrica nu ducea lipsă de contracte pentru
export. Totuși, conducerea de atunci s-a orientat către piața internă. O
decizie explicată de faptul că românii, dornici să se plimbe cu ARO și care stăteau
zi și noapte la poarta uzinei, dădeau șpagă o mică avere ca să plece acasă cu
mașina mult râvnită. „O mașină costa 140000 de lei și pe ea se dădea 400000
de lei. Ciobanii din Transilvania veneau aici să cumpere ARO cu sacii, cu
desagii de bani”, își amintește un fost lider de sindicat din uzină.
Așadar, spre deosebire de majoritatea uzinelor românești pentru care ieșirea
din comunism a însemnat dispariția comenzilor, la ARO lucrurile stăteau cu
totul altfel. Cererea de mașini, era, în 1990, mai mare decât capacitatea de
producție a fabricii. Dar a avut ghinionul să apară în existența
ei Bancorex, care a acordat unei firme de peste Prut un credit de 20 de
milioane de dolari pentru a cumpăra 3200 de mașini ARO, adică jumătate din
producția pe un an de zile. “Valeologia”, firmă cu sediul în Chișinău, despre
care s-a spus că ar fi fost o acoperire a mafiei rusești, a tras însă o dublă
țeapă - n-a mai plătit nici creditul la Bancorex, nici mașinile ARO, pe care
le-a vândut, mai departe, în țările ex-sovietice. “Valeologia” a reprezenat
lovitura destabilizatoare pentru ARO. În ciuda comenzilor, fabrica acumulează
datorii. Inexplicabil, statul impune un preț de vânzare mult sub cel de
producție, iar diferența este acoperită cu fonduri de la buget. Până în 1996,
când Aro intră în colaps. O altă firmă despre care se spune că ar fi căpușat
Aro timp de 14 ani este IATSA Câmpulung, care aparținea la vremea aceea
„baronului roșu” Constantin Nicolescu, fostul președinte al Consiliului
Județean Argeș. Ani la rând, IATSA este unul dintre partenerii privilegiați ai
uzinei Aro, iar Constantin Nicolescu, patronul ei, protejatul lui Adrian
Năstase și al lui Nicolae Văcăroiu. După câteva tentative de privatizare
eșuate, în peisaj apare John Perez, un dealer american de origine
cubaneză, dornic să cumpere uzina. Potențialul investitor ar fi fost protejat
de însuși președintele României de atunci, Ion Iliescu. Liderul de
sindicat susține că l-ar fi avertizat pe președinte. „Atunci, domnul Iliescu
m-a apostrofat și mi-a spus: băi, lidere, habar n-ai, este un investitor bun,
știu eu că-n America Latină, în Brazilia, are niște parteneri cu care facem
treabă. A zis: ai să trăiești și ai să vezi. Am trăit și am văzut: iată!”,
spune liderul. În
data de 26 septembrie statul român vinde ARO pentru prețul infim de
150000 de dolari firmei Cross Lander, al cărei patron este
John Perez. Măreața uzină, mândria României comuniste, a fost vândută la prețul
unui partament mai rasărit din București. În schimb, americanul se obligă să
investească 15 milioane de dolari, să plătească datorii și credite de 11
milioane de dolari și să lanseze în America o nouă mașină ARO. Perez vinde o
secție a uzinei și încă multe utilaje motivând că are nevoie de bani pentru
salarii. La inițiativa sindicatelor și în urma numeroaselor controale la ARO
statul dă în judecată firma Cross Lander, reziliază contractul și reintră în
posesia fabricii. În 2005 este fabricat ultimul autovehicul Aro, sunt
concediați ultimii 1500 de angajați, iar uzina intră în faliment. Pentru miile
de tone de fier vechi de utilaje întinse pe 50 de hectare, platforma Aro devine
ținta samsarilor imobiliari. Aro este astăzi business imobiliar. Ea a fost
vândută companiei imobiliare Landmark Management, patronată de Nicolae
Rațiu, fiul fostului lider țărănist, Ion Rațiu. După ce a vândut la fier vechi
și ultimele utilaje rămase, compania a închiriat spațiul mai multor firme.
Ovidiu Mușetescu, șeful de la Privatizare, considerat principalul responsabil
pentru falimentul ARO a murit, prim-ministrul Adrian Năstase sub care s-a făcut
privatizarea a trecut pe la pușcărie iar Ion Iliescu, susținătorul lui
John Perez, spune că ARO n-a fost în stare să se adapteze la condițiile noii
economii de piață. Și astfel, ARO Câmpulung Muscel a devenit
amintire.
Câmpulung (în germană - Langenau) sau Câmpulung
Muscel este un municpiul din județul Argeș care include și satul Valea
Româneștilor, fiind situat în partea de N-E a județului, în depresiunea
omonimă. Orașul este străbătut de șoseaua națională DN73, care leagă orașele
Pitești și Brașov, aflându-se la 52 kilometri de Pitești și 84 de Brașov. Pe
calea ferată, orașul are stațiile Câmpulung și Parc Krețulescu, ultima fiind
capătul unei linii de cale ferată care duce spre sud la Golești, unde
se unește cu calea ferată București – Pitești. La sfârșitul secolului al
XIX-lea Câmpulungul era reședința județului Muscel, cu o populație de 11244
locuitori. În anul 1950 județul Muscel a fost desființat, iar Câmpulungul a
devenit oraș raional, reședință a raionului Muscel din regiunea Argeș. În
1968, la reforma administrativă, orașul a pierdut statutul de centru
administrativ regional, devenind oraș al județului
Argeș,
pentru ca în anul 1994 să fie declarat municipiu în 1994. Domnitorul Matei
Basarab a solicitat mitropolitului Kievului, Petru Movilă, o tiparniță, cu
intenția de tipări cărți în Țara Românească. În anul 1635 s-a primit și
instalat o tiparniță întreagă, cu
litere de cinci feluri, inclusiv câțiva tipografi instruiți. Aici s-au tipărit
mai multe cărți pentru popoarele ortodoxe
din Peninsula Balcanică. Ulterior tiparnița a fost mutată la Mănăstirea
Dealu de lângă Târgoviște, capitala Țării Românești și reședința
mitropolitului muntean. Câteva dintre primele cărți tipărite la Câmpulung
Muscel sunt:
·
Moliftelnicul
slavonesc - considerată cea mai necesară carte liturgică.
·
Învățături peste toate zilele alese pe scurt din
multe dumnezeiești cărți de folosința tuturor creștinilor – prima carte în limba română tradusă din limba
greacă. Această carte se adresa oamenilor de rând și cuprindea sfaturi, propovăduiau iubirea
de apropae, răbdarea, umilința, milostenia, pocăința, încuraja spovedania,
lupta împotriva urii și a pohtei de arginți.
·
Antologhionul slavonesc
·
Psaltirea
slavonească – ultima carte tipărită la Câmpulung Muscel (1650)
La
recensământul din anul 2011 municipiul număra 31767 locuitori, în scădere față
de recensământul anterior (anul 2002 – 38209 locuitori), dintre care: români – 91,98%, romi – 1,79% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a municipiului argeșean Câmpulung
Muscel astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși –
90,41%, creștini după evanghelie – 1,06% și restul – nedeclarartă sau altă
religie. În
sistemul judecătoresc, la Câmpulung se află sediul unei judecătorii cu
jurisdicție asupra orașului și a 19 comune din nord-estul județului Argeș,
aceasta fiind subordonată Tribunalului Pitești. În oraș ființează: 5 școli de
stat, una particulară, 4 școli speciale, 7 instituții de învățământ liceal și
filiala Universității Spiru Haret. În anul 2020 în Câmpulung Muscel existau 17
biserici de lemn (8,5% din numărul total), din care, una este din secolul al
XVII-lea, șase sunt din secolul al XVIII-lea, opt din secolul XIX și două din
secolul XX. Trei biserici de lemn, provin din alte județe (cea mai veche - din
secolul al XVII-lea, una din secolul XVII și alta din secolul XX). Câteva
dintre personalitățile românești care s-au născut sau au locuit o vreme pe
aceste meleaguri sunt:
·
Negru
Vodă -
descălecătorul Țării Românești
·
Basarab
I (d. 1352) - fondatorul Țării Românești
·
Theodor
Aman (1831-1891) - pictor și grafician, pedagog, academician român,
întemeietor al primelor școli românești de arte frumoase de la
Iași și București
·
C.I.Parhom
(1874-1969) - demnitar comunist, medic endocrinolog și
neuropsihiatru;
·
George
Oprescu (1881-1969) - critic de artă, membru de onoare al Academiei Române
·
Ion
Barbu (1895-1961) - poet și matematician
·
Dimitrie
Ionescu-Berechet (1896-1969) – arhitect
·
Constantin
Baraschi (1902-1966) – sculptor
·
Petre
Țuțea (1902-1991) – eseist, filozof și economist, membru al Mișcării
Legionare
·
Tudor
Mușatescu (1903-1970) – scriitor și umorist
·
Radu
Gyr (1905-1975) – scriitor, eseist și gazetar
xxx
I.M.E.P. (Întreprinderea de motoare electrice Piteşti) – companie de stat la acea dată a fost fondată in anul 1967 ca o fabrică specializată pentru producerea motoarelor electrice pentru electrocasnice şi utilizare industrială. Producţia a debutat cu motoarele universale şi motoarele monofazate cu inducţie. După câteva luni s-a dezvoltat producţia motoarelor trifazate cu inducţie pe baza unei licenţe tehnologică şi de producţie modernă dobindită de la C.E.M.-Franţa (in prezent A.B.B.). in anii care au urmat au fost dezvoltate noi tipuri de motoare, in principal pentru industria electrocasnicelor şi pentru industria auto. Creşterea continuă a plasat I.M.E.P. S.A.. In anii 90 intr-o poziţie de conducere, ca cel mai important producător roman de motoare electrice. In 1996 A.N.A. Group a achiziţionat 51% din acţiunile I.M.E.P.. Sus am postat logo-ul și o poză a sediului central al I.M.E.P. - Pitești.
xxx
Construcţia viitoarei platforme petrochimice Piteşti, amplasată în zona industrială din sudul oraşului, începe în 1964 când se pune piatra de temelie a Uzinei Chimice Piteşti şi a primei instalaţii a acesteia, fabrica de negru de fum1. Amplasamentul definitiv şi profilul productiv al platformei petrochimice argeşene au fost stabilite oficial în 10-11 iunie 1966. Importantele zăcăminte de petrol şi gaze din judeţul Argeş, dar şi existenţa unor alte materii prime în apropiere, au fost hotărâtoare în alegerea locaţiei pentru unul dintre cele mai mari combinate petrochimice din ţară. Viitoarea unitate reprezentativă a industriei comuniste avea să se întindă pe o suprafaţă de peste 800 de hectare, în zonele Oarja, Bradu, Căteasca. Proiectanţi generali (1964-1969) au fost: Institutul de Inginerie şi Tehnologie, Petrochimie şi Industrie Chimică Bucureşti şi Institutul de Cercetări, Inginerie Tehnologie, Petrol şi Rafinărie Ploieşti. Constructori (1964- 1969): Intreprinderea de Construcţii Montaj Brazi (1964-1966); Intreprinderea de Construcţii Montaj Craiova (1966); Intreprinderea de Construcţii Montaj/Trustul de Construcţii Industriale, Antrepriză Generală Piteşti, (1966-1969), antreprize şi subantreprize specializate, trusturi din ţară. Combinatul a fost construit în etape. Uzina de Negru de Fum avea să producă începând cu 19663. Primul director al Uzinei Chimice Piteşti a fost Gheorghe Viorel. În 1967, pe platforma industriala Piteşti-Sud iau fiinţă ca unităţi distincte Rafinăria Piteşti şi Combinatul Petrochimic Piteşti prin construirea primelor unităţi de rafinare a petrolului şi de prelucrare a derivatelor obţinute, fiind cele mai moderne instalaţii de prelucrare a petrolului din România, realizate cu cele mai noi tehnologii la nivel mondial de la acel moment. În luna iunie 1969 este pusă în funcţiune instalaţia de fabricare a acrilonitrilului (tehnologie franceză) din cadrul Uzinei CIAN. Combinatul Petrochimic este inaugurat de Nicolae Ceauşescu (deputat de Piteşti în Marea Adunare Naţională în perioada 1959-19695 ) pe 21 iulie 1969, primul director fiind Sava Costache. Negrul de fum este o pulbere compusă din particule de carbon fin divizate, obținută prin arderea cu cantități insuficiente de aer a unor materii prime specifice pe bază de hidrocarburi din industria petrochimică. Negrul de fum este utilizat pe scară largă în industrie, în special în producția de anvelope, la fabricarea cauciucurilor, fiind un pigment folosit în industria lacurilor, vopselelor, maselor plastice, cablurilor, etc
Ministrul Chimiei a propus cumpărarea unei instalaţii care avea o capacitate anuală de producţie de 40.000 de tone. Nicolae Ceauşescu nu a fost de acord cu propunerea respectivă şi, în şedinţa din 6 iulie 1971 a Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., a insistat pentru copierea de către inginerii români a instalaţiei franceze care exista deja la Piteşti. Trei ani mai târziu, un incendiu puternic a distrus parţial instalaţia de piroliză a combinatului petrochimic de la Piteşti.
Hotărârea Consiliului de Miniştri nr.1655 din 19 august 1969 stipulează că începând cu data de 1 august 1969 se comasează, prin absorbție, “Uzina Chimică Pitești - la Combinatul Petrochimic Pitești, ambele cu sediul în municipiul Pitești”. În 1971, Rafinăria Piteşti a fost şi ea integrată în Combinatul Petrochimic, rezultând un complex de producţie integrat cu puternice legături reciproce tehnologice şi de operare. Până în 1973 complexul petrochimic de la Piteşti a purtat denumirea de Grupul Industrial de Petrochimie Piteşti. Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 387/1 aprilie 1973 consfiinţeşte unirea Uzinei de negru de fum, cu Rafinăria Piteşti şi Combinatul Petrochimic într-o unitate gigant a cărei denumire va fi Combinatul Petrochimic Piteşti. Mai multe unităţi industriale depindeau de produsele finite fabricate la Combinatul Petrochimic Piteşti: Combinatul de Articole Tehnice din Cauciuc-Rolast Piteşti; Fabrica de Bioproteine Curtea de Argeş; Intreprinderea de Fibre Sintetice-Melana Câmpulung; Combinatul Chimic Oltchim Râmnicu Vâlcea dar si alte unităţi industriale sau agricole din ţară. De-a lungul anilor pe platforma petrochimică din sudul Piteştiului au intrat în producţie alte două rafinării precum şi numeroase instalaţii în petrochimie: o nouă piroliză, secţiile de polietilenă de joasă presiune, normal-parafine, dimetiltereftalat, un modern centru de cercetări şi multe alte capacităţi de producţie. La 16 octombrie 1974, au fost date în folosinţă un complex de cracare catalitică, instalaţiile de distilare a petrolului în vid, de modificare a vâscozităţii şi desulfurizare a ţiţeiului, precum şi cele pentru producerea de bitum şi utilizare a gazului sulfuric. Astfel, a fost asigurată prelucrarea superioară a produselor obţinute din procesarea a 3,5 milioane de tone de ţiţei, anual, în cadrul rafinăriei nr. 1, existentă pe aceeaşi platformă industrială. Totodată, s-au desfăşurat o serie de lucrări pentru finalizarea construirii celei de-a treia rafinării a combinatului de la Piteşti, în scopul dublării capacităţii sale de prelucrare a ţiţeiului şi obţinerii de benzină, gaz petrolier, bitum, butan, propan şi propilenă8 . Prin prelucrarea materiilor prime în cadrul instalaţiilor combinatului piteştean rezultau produse valoroase, cu o largă utilizare industrială ca: polietilena realizată în peste 50 de mărci, acrilonitril, care se întrebuinţa la fabricarea fibrelor sintetice; cianură de sodiu, deosebit de importantă în industria extractivă a metalelor preţioase, izotriazodon, cu o largă utilizare în agricultura ca erbicid, negru de fum folosit la industria de cauciuc. O mare parte din producţia combinatului era destinata exportului9 . În rafinării funcţionau trei mari instalaţii: distilarea atmosferică, reformarea catalitică, şi hidrofinarea petrolului şi a motorinei precum şi recuperarea sulfului. În 1975, instalaţiile au fost dublate, atât la Rafinărie, cât şi pe partea de prelucrare petrochimică. La acea vreme, tehnologia folosită era cea mai nouă în domeniu, adusă, în mare parte, din străinătate. În Rafinărie, o parte din instalaţii au fost construite de Institutul de la Ploieşti, iar restul – asigurate de firme de înaltă tehnologie din SUA, Anglia şi Germania. Pe partea de Petrochimie, s-a apelat la firmele Lurgi şi BASF – Germania, ICI – Anglia, Mitsui – Japonia, Sohaio – SUA, Scientific Design – SUA10 . Anii de vârf ai platformei au fost 1984 şi 1985, când Combinatul Petrochimic Piteşti a fost medaliat de Ceauşescu cu Ordinul Muncii clasa I. În 1985, în combinat funcţionau 73 de instalaţii şi se obţineau 75 de repere prin prelucrarea superioară a ţiţeiului (provenit din surse interne şi externe), procese chimice de sinteză, valorificarea reziduurilor. Platforma petrochimică Piteşti dădea 45% din producţia judeţului Argeş şi avea 750 de beneficiari autohtoni, 55 de importatori din lume şi 8.600 de salariaţi. În 1984 şi 1985 a fost etalon pe ţară pentru eficienţă economică . Centrala Industrială de Rafinării şi Petrochimie a funcţionat la Piteşti în perioada 1985-1990. Pentru a asigura forţa de muncă specializată s-au înfiinţat licee de 7
Prin Legea nr. 15, din 8 august 1990 Combinatul Petrochimic Piteşti devine Societatea Comercială Arpechim care între 1997 şi 1998 va fi integrată în Compania Română de Petrol/Petrom ce va fi achiziţionată (23 iulie 2004) de Compania OMV, Austria. Arpechimul a fost prima rafinărie din România care, în 1999, a exportat motorină cu un conţinut redus de sulf, penetrând astfel exigenta piaţă vest – europeană. Începând din 2003, a produs motorină după standardul de calitate Euro 4, iar din 2004 – Euro 5. Asta a fost posibil pentru că în 2002, cu un credit de 180 de milioane de dolari, luat de statul român de la BERD, Rafinăria a fost modernizată aproape în totalitate11 . După 2004 are loc o diminuarea a activităţii, sunt dezafectate secţii (negru de fum, acrilonitril, cianură de sodiu), se fac concedieri. În noiembrie 2008, conducerea OMV a decis să oprească definitiv compartimentul petrochimic al combinatului. În decembrie 2009, Petrom a vândut partea de petrochimie din Arpechim combinatului chimic Oltchim, pentru suma de 13 milioane de euro. Activele petrochimiei preluate includ instalația de piroliză, extracția de aromatice, polietilenă de joasă densitate, polietilenă de înaltă densitate, o serie de rezervoare precum și terenul aferent cu o suprafață de circa 150 de hectare. Unitatea de extracție aromatice are o capacitate de 50.000 de tone pe an, iar instalația de piroliză poate produce până la 200.000 de tone de etilenă și 95.000 de tone de propilenă pe an. Oltchim avea nevoie de piroliză pentru a deveni independentă în asigurarea cu materii prime12, însă petrochimia de la Piteşti nu a mai fost pornită. În 2011, Consiliul de Supraveghere al OMV Petrom a decis închiderea permanentă a rafinăriei Arpechim, urmând să achite salariaţilor ce vor fi disponibilizaţi, plăţi compensatorii şi alte măsuri de protecţie socială. La începutul anului 2015, OMV Petrom a transmis Agenţiei pentru Protecţia Mediului Argeş o notificare privind intenţia de a demola unele instalaţii de la Arpechim. OMV Petrom a precizat că are intenţia de a transforma rafinăria de la Piteşti într-un depozit pentru activitatea de downstream. Din industria petrochimică de la Piteşti, mândria Argeşului din perioada comunistă, au mai rămas acum doar amintirea vremurilor de altădată şi câteva insigne, dintre care eu va prezint una. Insigna este confecționată din alamă, are forma unui dreptunghi cu colţurile teşite, cu dimensiunile 23,2 x 19,4 milimetrim. Fondul este negru, obţinut prin emailare la cald. În partea de sus a insignei se află emblema Combinatului Petrochimic Piteşti iar în partea de jos este inscripţionat pe patru rânduri denumirea unităţii din perioada în care au fost emisă insigna: COMBINATUL /PETROCHIMIC /PITESTI/ROMANIA. Sistemul de prindere este tip ac de siguranţă lipit de corpul insignei cu o rondea cu şant şi având ştanţate literele MS (Monetăria Statului).
xxx
Jetoanele sunt piese din metal sau alte materiale
nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt folosite
pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi sau
mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este
înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc.
În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu
totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite
pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă
încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la
ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
Începuturile
industriei textile în Principatele Române datează din secolul al XVIII-lea.
Domnitorul Grigore Ghica a înființat în 1766 prima fabrică de postav la Chiperești în Moldova, aducând
meseriași din Polonia. În 1766 dar în Muntenia, la Polovraci, s-a dat în
folosință o fabrică de postav care peste 3 ani a fost mutată la București, iar
în anul 1795 la Afumați. În anul 1885 ia ființă Fabrica de postav din Buhuși
iar în anul 1886 cea de la Azuga. Pe data de 25 iunie 1905, la Pitești s-a
înființat Societatea anonimă pe acțiuni “Țesătoria română” cu capital româno-belgian inițial de 800 000 lei,
fondată de Grigore Golescu, Arthur Henry Raes și dr.Edmond Landauer. Ca
amplasament al noii fabrici s-a ales un teren cu lățimea de 200 metri în
mahalaua Niculcești din Pitești, între calea ferată București-Pitești și râul
Argeș. Deja în anul 1909 fabrica a intrat pe producție. În 1911 s-a adus utilaje noi: 104 războaire de țesut, 2 bobinatoare pentru
bumbac, două canetiere, două urzitoare și alte utilaje în valoare totală de
300000 lei. Un an mai târziu fabrica va fi dotată cu centrală electrică cu șase
grupuriu diesel. La ănceputul primului război mondial fabrica aveaun beneficiu
de 168000 franci și marfă pe ștoc de 900000 franci. În anul 1922 fabrica avea
200 războaie de țesut, aici lucrând 166 de muncitori. La 1 octombrie la Pitești s-a inaugurat
școala industrială de ucenici țesători. În 1936 fabrica avea 300 de războaie și
244 muncitori. În anul 1942 fabrica se întindea pe 5,2 hectare constând în
numeroase clădiri construite din materiale rezistente (cărămidă și betoane).
Jetoanele prezentate aici au fost folosite la cantina fabricii, în schimbul lor
angajații primind mâncare gratuită. Piesele sunt rotunde cu diametrul de 22,5 –
23 milimetri și sunt confecționate din materiale diferite (alamă-piesa de 5,
cupru-piesa de 10 și aliaj cupru nichel-cea de 20). Jetoanele se primeau și
anticipat de către personalul ce dorea să servească masa la cantină, în
schimbul unei părți din salariu. În anul 1944 țesătoria a fost ținta unui
puternic bombardament, suferind avarii serioase. Cu greu s-a reușit montarea a
38 de războaie din care doar 25 mai erau funcționale. După naționalizare “Țesătoria română” dispare, fiind comasată
prin absorbție de Industria Textilă “11 Iunie” Găvana, devenită ulterior Întreprinderea Textilă –
Pitești. (Sursa-Dorel Bălăiță – Arheologie industrială cu ajutorul jetoanelor)
xxx
Piesa de mai sus este o medalie aparte realizată de compania privată orădeană Medals Alex Sztankovits pentru a fi conferită căștigătorilor Competiției de skandenberg Cupa României – Cupa Dobrin, ediția a 2-a de la Pitești.
Skandenberg (cunoscut
în limbaj popular drept „braț de fier” – din franceză bras
de fer, engleză Armwrestling)
este o întrecere sportivă în care doi adversari își măsoară forța brațelor pe
o suprafață plană. Skandenberg este un sport de forță între doi participanți,
ce constă în prinderea palmelor, fixarea coatelor într-un plan orizontal și
împingerea brațului adversarului până ce dosul palmei unuia dintre competitori
ajunge în planul cotului. Învingătorul competiției este declarat cel care are
brațul deasupra în timp ce adversarul său atinge cu dosul palmei suprafața pe
care se desfășoară întrecerea. Acest sport nu este unul olimpic, însă se
organizează competiții naționale și internaționale. Cel mai bun practicant
român al acestui sport este Ion Oncescu, cvintuplu campion mondial și dublu campion european, care a reușit să bată și un record învingând
1000 de oameni la rând într-o singură zi.
Această competiție a preluat
numele Nicolae Dobrin, cel mai mare
jucător al clubului piteștean de fotbal FC Argeș, poate chiar cel mai mare
jucător de fotbal din România (26 august 1947 - 26 octombrie 2007).
xxx
Municipiul Pitești este reședința și cel mai mare oraș al judeţului
Argeş, România, având o populaţie de aproximativ 172000 de
locuitori. Orașul are renumele de orașul lalelelor, aici fiind
găzduită anual o importantă manifestare cultural artistică sub genericul –
Simfonia lalelelor. Piteștiul a fost reședința temporară a voievozilor
Basarab Țepeluș cel Tânăr, Mihnea cel Rău și Vlad cel Tânăr. Orașul s-a
dezvoltat în mod gradat, de la sat și târg ajungând la titlul de oraș, dobândit
la începutul secolului al XIV-lea. Prima atestare documentară datează din data
de 20 mai 1388 când domnitorul Mircea cel Bătrân întărește Mănăstirea
Cozia, „o moară în hotarul Piteștilor". Deasupra am postat stemele de
la 1715, interbelică, comunistă şi actuală ale municipiului Piteşti,
iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest
oraș din perioade diferite, precum și câteva trimiteri poștale ilustrate.
xxx
Argeș este un judeţ situat în regiunea Muntenia din
România. Are o suprafaţă de 6862 kilometri pătrați, numără aproximativ
650000 de locuitori și are reședința în municipiul Pitești. Ca subdiviziuni
administrative județul este compus din 3 municipii - Pitești, Câmpulung și
Curtea de Argeș, 4 oraşe - Costești, Mioveni, Topoloveni, Ștefănești și 95 de
comune. Deasupra am postat harta şi stemele interbelică, comunista şi actuală
ale judeţului Argeş, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și
arhitectură din acest județ din vremuri diferite, precum și câteva
trimiteri poștale ilustrate..
__________ooOoo__________
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu