1. În data de 28
decembrie 2022, Banca Naţională a României a lansat în circuitul
numismatic o monedă din aur cu tema 100 de ani de la nașterea lui Marin
Preda. Aversul
monedei prezintă o compoziție inspirată de
romanul „Moromeții” de Marin Preda, inscripția „ROMANIA” în arc de cerc,
valoarea nominală „100 LEI”, anul de emisiune „2022” și stema României. Reversul monedei redă portretul
și semnătura lui Marin Preda și inscripția în arc de cerc „100 DE ANI DE LA
NASTEREA LUI MARIN PREDA”. Principalele caracteristici tehnice ale monedei
sunt:
- tema
– 100 de ani de la nașterea scriitorului Marin Preda
- data
emiterii – 28 decembrie 2022
- valoarea
– 100 lei
- material
compoziție – aur
- puritate
– 90%
- forma
– rotundă
- diametrul
– 21 milimetri
- greutatea
– 6,452 grame
- cantul
– zimțat
- calitatea
– proof
- tiraj
– 1000 exemplare
- preț
unitar de achiziție de la magazinele BNR exclusiv TVA – 2900 lei
Moromeții este
un roman social scris de Marin Preda, ce a fost publicat în două
volume la Editura de Stat pentru Literatură și Artă, în 1955 și
în 1967, consacrându-l pe autor printre numele literaturii postbelice. Un
roman de tip frescă socială, opera ilustrează viața rurală în perioada
interbelică și postbelică. Pe parcursul a o mie de pagini și aproximativ
douăzeci de ani, autorul ilustrează dezagregarea lentă a nucleului social
rural, familia patriarhală, și distrugerea spiritului țărănesc. Marin Preda a
trebuit să își taie toate punțile de întoarcere spre țărănie și spre sat.
Copilul, tânărul și poate chiar omul matur Marin Preda a trăit o dramă tipică
pentru generația sa. De la 10 ani își dorește să nu mai fie țăran. Însă viața
avea să-i rezerve surpriza paradoxului de a izbuti ca om și ca scriitor tocmai
în ceea ce încercase să nege odată, adică în asumarea unei condiții țărănești.
Ca și în alte cazuri ale altor scriitori, romanul cel mai important al lui
Preda este anticipat și pregătit de nuvelele sale. Marin Preda face din țăranul
Moromete un individ cu o viață psihologică normală, apt prin aceasta de a
deveni erou de proză modernă, el creează un țăran inteligent, în măsură să
conștientizeze, în modul lui caracteristic, dramele existenței și ale clasei
sociale din care face parte. Aspre, dure, polemice sunt aproape toate bucățile
din volumul de debut, încărcate de un patetism anume, antiidilizante, respirând
efortul smulgerii din țărănie, a cuceririi vieții și carierei ca pe o
pradă. De la Caragiale încoace, nici un alt autor român nu a
obținut efecte artisitice mai savuroase din vorbirea personajelor, cum a
făcut-o Preda. Simțul limbii vorbite, pe care puțini prozatori l-au stăpânit
așa de bine de la Caragiale încoace – singurul său înaintaș pe linia spiritului
muntenesc al limbii. Dacă Mihail Sadoveanu și Ion Creangă compliniseră artistic varianta moldovenească
a mentalității rurale, Marin Preda apare pentru provincia sudică drept novator
prin plăcerea disimulării și a „teatrului în teatru”, prin viziunea ironico-sarcastică
și prin atmosfera colocvială a scrisului. Niculae, însoțindu-l mai târziu pe
tatăl său într-o călătorie asemănătoare, rămâne dezamăgit; întâmplările îi
păreau banale, oamenii, lipsiți de farmec. Moromete avea însă ciudatul dar de a
vedea lucruri pe care alții nu le văd, avea facultatea de a inventa
semnificații acolo unde ele păreau să lipsească ori să rămână ascunse
celorlalți. Marin
Preda este a fost unul dintre cei mai mari prozatori români,
scriitor de nuvele și romane ce s-a remarcat în literatura română drept unul
dintre cei mai proeminenți scriitori. Unul dintre cei mai importanți romancieri
români din perioada interbelică, Marin Preda a fost un opozant înflăcărat al
regimului comunist, dar și unul dintre cei mai cunoscuți autori canonici.
Autorul a scris o serie de opere literare, iar dintre cele mai cunoscute
scrieri ale amintesc romanele “Moromeții” sau “Cel mai iubit dintre pământeni”.
Marin Preda s-a născut pe 5 august 1922, la aproape patru ani de la încheierea
Primului Război Mondial, în comuna Siliştea-Gumeşti din judeţul Teleorman. Cel
ce avea să devină cel mai mare prozator român a venit pe lume în familia lui
Tudor Călăraşu şi a Joiţei Preda, cei doi având deja trei, respectiv 2 copii
din căsniciile anterioare. Pe lângă Marin, aceștia au mai avut împreună pe
Ilinca şi pe Alexandru, formând astfel o familie cu adevărat numeroasă, dar cu
venituri prea modeste. Părinții lui Marin Călăraşu, cum era trecut la școală,
nu acordau foarte multă importanță studiului, motiv pentru care acesta a
terminat cu chiu, cu vai clasele primare. Micul Marin lipsea frecvent de la
şcoală din pricina muncilor gospodărești la care trebuia să ia parte. Chiar și
așa, era cel mai bun din clasă. Ulterior, familia sa, satul unde a copilărit,
frații și surorile sale, învățătorul său devin, la un moment dat, personaje în
cărțile sale. În jurul lor se vor clădi schițe, nuvele, romane de succes. Fără
niciun ajutor din partea părinților, după ce trecuse deja prin multe încercări,
Marin Preda se încăpățânează să-și termine studiile la București. A început să
scrie bine încă din școală și impresiona adesea. Apoi, decide că nu se întoarce
în Siliștea-Gumești, preferând să rămână în București, de multe ori fiindu-i
foame și neavând unde să se ducă în altă parte decât în garsoniera minusculă a
fratelui său, Nilă. În anul 1941, Marin Preda şi-a găsit un post de corector la
ziarul “Timpul”, unde a debutat un an mai târziu cu schiţa “Pârlitu“. Între
anii 1943-1945, cât a îndurat stagiul militar, și-a întrerupt activitatea
editorială. Marin Preda frecventează des și cenaclul “Sburătorul” condus de
criticul Eugen Lovinescu, acolo unde nuvela sa “Calul” face o bună impresie celor
prezenți. Deși riscant, ulterior şi-a făcut curaj şi a prezentat mai multe
momente de-acolo în romane precum “Viaţa ca o pradă“ şi “Delirul“. După ce a
revenit la Bucureşti, deloc ușor, s-a reintegrat în lumea presei şi a devenit
corector la publicaţia “România liberă“. Marin Preda trece prin redacțiile mai
multor ziare și abia în 1955 publică “Moromeții”. Un lucru mai puțin știut este
faptul că romanul a fost publicat la insistențele iubitei sale, care a găsit
manuscrisul din întâmplare într-un sertar. În anul imediat următor, Marin Preda
primește Premiul de Stat, chiar pentru romanul “Moromeții”. În anii ce urmează,
Marin Preda reușește să iasă din săracia cruntă de până atunci, destinul său
luând calea către faimă, bani, recunoaștere. Ia naștere un scriitor nou, cu un
cuvânt clar și dur. Totuși, alte romane ale sale nu au fost primite la fel de
bine, precum “Moromeții”, de Partidul Comunist. “Cel mai iubit dintre
pământeni”, în ale cărui pagini Marin Preda prezintă ororile comunismului din
perioada anilor 50, a fost retras imediat de pe piață. Romanul nici nu ar fi
văzut lumina tiparului dacă nu ar fi apărut chiar la editura condusă de Marin
Preda. După numai câteva săptămâni, Marin Preda a fost găsit mort, la 16 mai
1980, cauza oficială fiind “asfixierea mecanică”. Mai exact, potrivit
raportului medico-legal, „moartea lui Marin Preda a fost violentă și s-a
datorat asfixiei mecanice prin astuparea orificiilor respiratorii cu un corp
moale, posibil lenjerie de pat, în condițiile unei come etilice”. Enunăr aici
câteva dintre operele marelui scriitor (romane):
- Moromeții - vol.1 – 1955
- Moromeții – vol.2 –
1967
- Intrusul - 1968
- Marele singuratic –
1972
- Întâlnirea dintre
pământuri – 1974
- Delirul - 1975
- Viața ca o pradă – 1977
- Cel mai iubit dintre
pământeni - 1980
Pe lângă romane Marin Preda a scris și multe nuvele, schițe
și eseuri la fel de valoroase.
2. În data de 6 februarie 2023,
Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic o monedă din aur cu
tema 150 de ani de la nașterea lui Iuliu Maniu. Aversul
monedei prezintă palatul Adunării
Deputaților din București în perioada interbelică, inscripția „ROMANIA”, în arc
de cerc, anul de emisiune „2023”, stema României și valoarea nominală „500
LEI”. Reversul monedei prezintă
portretul, numele și semnătura lui Iuliu Maniu și anii între care a trăit
acesta ,,1873” și „1953”. Moneda are următoarele caracteristici tehnice:
- data
emiterii - 6 februarie 2023
- emitent
- Banca Națională a României prin Monetăria Statului
- tema
– 150 de ani de la nașterea lui Iuliu Maniu
- material
compoziție – aur
- puritatea
– 99,9%
- forma
– rotundă
- diametrul
– 35 milimetri
- greutatea
– 31,103 grame
- cant
– neted
- calitate
– proof
- tiraj
– 1000 exemplare
- preț
unitar de achiziție de la magazinele BNR din București, Cluj, Constanța, Craiova,
Iași și Timișoara, exclusiv TVA – 14500 lei
Palatul Marii
Adunări Naţionale, ulterior Palatul Camerei Deputaților (în
prezent Palatul Patriarhiei)
este o construcție din Bucureşti, amplasată pe Dealul
Mitropoliei. De-a lungul timpului edificiul a fost sediul instituției
legislative a statului român, până la trecerea ei în proprietatea Bisercii
Ortodoxe Române. Primele date despre dealul pe care va fi construit
viitorul Palat al Camerei Deputaților sunt din jurul anului 1650. În acea
perioadă Dealul Mitropoliei, ulterior Dealul Patriarhiei, era acoperit cu viile
domnului și viile călugărilor de la Mitropolie. Ideea de a avea în mijlocul
mitropoliei sediul forului legislativ nu este pur întâmplătoare, acest aspect
este rezultatul unor cutume ale vremurilor. Conform acestor cutume Mitropolitul
era de drept președintele boierilor, singurii cetățeni cu drept de vot, reuniți
în adunarea deputaților. Necesitatea de a avea sediul legislativului în dealul
mitropoliei este și rezultatul faptului că prin tradiție Mitropolitul nu putea
să-și părăsească locuința. Prin urmare obiceiul de a organiza adunarea
deputaților la mitropolie devine o acțiune firească, în acest sens o parte din
chiliile călugărilor fiind transformate într-o construcție care să permită reuniunile
oficiale ale legislativului. În anul 1881 are loc repararea și
reamenajarea vechii construcții a Adunării Deputaților, obținute din
transformarea chiliilor și este adăugat un amfiteatru, asemănător Palatului
Deputaților Germani (Reichstag). Amfiteatrul creat era mare, cochet, spațios și
avea două rânduri de loji și o galerie. Deputații își desfășurau ședințele în
sala de ședințe, o sală cu scaune dispuse în semicerc, în partea din față a
acestuia exista o tribună, iar în dreapta tribunei era amplasată banca
miniștrilor. Clădirea era deschisă publicului pentru vizitare doar în
afara orelor de ședință, în urma acordului obținut de la unul din funcționarii
instituției. Cetățenii români puteau lua parte la lucrările camerei doar dacă
aveau semnătura unui deputat pe un tichet de intrare, cetățenii străini având
nevoie de semnătura ambasadei țării sale. În locul fostului palat al
Adunării Deputaților, în anul 1907 este ridicată actuala construcţie, după
planurile arhitectului Dimitrie Maimarolu. Fațada construcției realizată
în stil neo-claisc, cu o lungime de 80 metri, are un parter impozant și este
dominată de centrul acesteia, corpul intrării, decroșat având un peristil
format din 6 coloane ionice, grupate câte două. Cupola clădirii este
asemănătoare cu cea a Ateneului Român din Bucureşti, o altă clădire
reprezentativă a capitalei. Lucrările de
ridicare a clădirii au fost conduse de inginerul George (Gogu) Constantinescu.
În construcţie au fost folosite elemente de beton armat, fiind prima clădire
din beton armat din ţară. Cu timpul a suferit diverse modificări. Cea mai
importantă a fost refacerea cupolei, care s-a prăbuşit la cutremurul din 10
noiembrie 1940. Suprafaţa totală construită este de 7.000 de metri pătraţi.
Clădirea are mai multe niveluri, care pot fi sesizate mai bine de pe latura de
răsărit a dealului. Pe panta acestuia se ridică două subsoluri şi un extensol
(subsol III parţial), parter şi două etaje. Ultimul etaj este în mare parte
mansardă. Interiorul cuprinde mai multe săli, birouri şi anexe, grupate în
patru aripi, dispuse în jurul unei aule mari, care este de altfel piesa
dominantă a întregii clădiri. Imobilul este din zidărie masivă, iar acoperişul
este în mare parte din beton armat. Potrivit specialiştilor, arhitectura
exterioară, cât şi cea interioară, se apropie de arta neoclasicismului, cu
influenţe din barocul francez. Faţada centrală, cea mai expusă privirilor, este
orientată spre catedrală şi paraclis, şi are intrarea evidenţiată printr-un
portic impunător, care se sprijină pe doi masivi de zidărie şi şase coloane de
piatră. Ele sunt aşezate pe câte un postament de piatră înalt de un metru. Pe
fronton, sub cornişe, stă scris: Palatul Patriarhiei. Deasupra cornişei este
acoperişul, o mare cupolă cu baza circulară şi ferestre rotunde de
jur-împrejur, învelită cu tablă ornamentată, care se prelungeşte la vârf cu o
boltă cu ferestre semicirculare şi un glob metalic pe care se înalţă o acvilă.
La întrarea principală, din spatele coloanelor de piatră, sunt trei uşi masive
de stejar, în două canate. Doar un ochi format şi curios poate descoperi că pe
fiecare canat există câte o plăcuţă de alamă incrustată cu stema Principatelor
Unite (acvila Ţării Româneşti şi bourul Moldovei) şi anul 1908 (data
construcţiei clădirii). O altă intrare, secundară, se găseşte în colţul de
nord-est. Privită dinspre clopotniţă, aripa de est a clădirii este deosebită
prin echilibrul volumelor, forma şi dispunerea ferestrelor. De asemenea,
impresionante sunt şi scările placate cu dale de piatră, care coboară domol panta
de sud a dealului, în parcul din spate. Aici, o altă intrare, la fel de
impunătoare ca celelalte. Parcul se întinde pe o suprafaţă de 3000 de metri
pătraţi şi este o adevărată oază de linişte şi reculegere. Mai departe, la
parterul intrării principale, este un hol de marmură, în formă de patrulater,
lung de 15 metri. Plafonul este de fapt o boltă cu arcade sprijinite pe coloane
de marmură. Arcadele bolţii sunt ornamentate cu stucaturi. Încăperea este
luminată de luminatoare mari, montate în plafon. Pereţii sunt placaţi cu
panouri de marmură albă, în formă de rame, iar pardoseala cu plăci de marmură
cu motive geometrice. Pe peretele de sud, între coloane, tronează icoana Maicii
Domnului şi stema Patriarhiei. Începând
cu anul 1997, de când a revenit Patriarhiei, în diferite spaţii ale palatului
se desfăşoară şedinţele Adunării Naţionale Bisericeşti şi ale Adunării
Eparhiale a Arhiepiscopiei Bucureştilor, conferinţele preoţeşti, consfătuirile
profesorilor de religie, întâlniri ale ierarhilor cu preoţi, profesori,
studenţi teologi şi elevi seminarişti, concerte de muzică bisericească şi de
colinde, expoziţii de icoane, alte activităţi bisericeşti. Tot aici sunt
birourile unor sectoare ale Administraţiei Patriarhale, redacţia periodicului
„Chemarea Credinţei“, a Biroului de Presă al Patriarhiei. În ziua de 27
octombrie 2007, cu ocazia sărbătorii Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou,
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a sfinţit şi inaugurat studiourile
posturilor de Radio şi Televiziune Trinitas, instalate aici şi dotate cu
mijloace tehnice moderne. Din data de 16 iunie 2008, în Palatul Patriarhiei
funcţionează şi Agenţia de Ştiri BASILICA. Din orice parte e privită, clădirea
se înfăţişează sub o altă dimensiune, cu excepţia aripii de vest, care a rămas
din construcţie neterminată. Înaintând, paşii urmăresc partea de sud a holului
de marmură, unde se deschide un coridor, care înconjoară aula mare de formă
circulară, în jurul căreia sunt dispuse toate celelalte încăperi şi coridoare.
Câte un coridor circular, identic cu cel de la parter, se află la etaj şi la
mansardă. Aula are 900 de locuri pe scaune, din care 400 la parter şi 500 la
cele două balcoane. Accesul în sală se face din cele trei coridoare circulare,
de la parter, etaj şi mansardă, prin 12 uşi de stejar în două canate. Mai
departe, pe o platformă de lemn cu opt trepte se află un pupitru prezidial. La
dreapta şi stânga acestei platforme sunt două pupitre semicirculare, cu scaune
tapisate, ridicate cu patru trepte de la podea. Pereţii au lambriuri de lemn sculptate
cu motive geometrice. Lumina naturală pătrunde prin plafon, unde se deschide o
mare cupolă circulară, asemănătoare cu cea a Ateneului, cu ferestre rotunde şi
geamuri colorate în armătură metalică. Mobila din lemn masiv şi fotoliile
tapisate cu catifea purpurie, precum şi acustica sunt de calitate superioară.
Coridorul circular de la parter are ornamentate şi lambriuri, este mobilat cu
fotolii şi canapele. Tot aici sunt expuse tapiserii şi tablouri în ulei ale
unor ierarhi ai Bisericii, patriarhul Miron Cristea şi mitropoliţii Dionisie
Lupu, Veniamin Costachi, Calinic Miclescu, Ghenadie Petrescu, Conon Arămescu
Donici. De asemenea, palatul adăposteşte două picturi ce reprezintă momente
importante din istoria României, respectiv a Bisericii Ortodoxe Române,
proclamarea Marii Uniri din 1 Decembrie 1918, ridicarea Mitropoliei la rangul
de Patriarhie (1925) şi încoronarea primului patriarh al Bisericii Ortodoxe
Române (Miron Cristea). O încăpere cu ferestrele spre paraclis închide aripa de
vest a palatului, rămasă neterminată. Această încăpere, cu pardoseala de lemn,
cu trei candelabre din cristal de Bohemia fixate în plafon, şi mobilier modern,
serveşte ca sală de şedinţe. Spaţiile aripii de est au o construcţie şi
ornamentaţie aparte. Sunt înalte şi spaţioase, cu ferestre spre curtea
exterioară, uşi de acces din coridor şi uşi de trecere din una în alta. Aici se
găsesc: Salonul „Sanctus Apostolus Andreas“, Salonul „Sanctus Dionysius
Exiguus“, Salonul „Sanctus Johannes Cassianus“, Salonul „Sanctus Niceta Remesianae“
(Episcopus), Salonul „Sanctus Princeps Stephanus Magnus“, „Sancta Parascheva“.
Încăperile au primit de curând denumirile în latină din partea Preafericitului
Părinte Daniel. Uşile mari, de stejar masiv, în două canate, sunt sculptate în
partea de sus, ca şi tocurile de la ferestre, cu motive florale şi geometrice.
Plafoanele şi pereţii sunt încărcaţi cu panouri dreptunghiulare de zidărie, ca
nişte oglinzi înrămate şi ornamentate cu elemente baroce. Predomină liniile
curbe, frânte, care formează medalioane, rozete, făclii, ghirlande cu flori,
frunze, fructe. Culorile predominante sunt roşu, albastru, vernil şi auriu. De
plafoane sunt fixate candelabre mari de metal galben şi cristal de Bohemia, cu
mai multe braţe. Toate încăperile sunt mobilate simplu şi sumar, cu excepţia
celei din colţul de sud-est, numită Sala de întruniri Conventus (fosta „Nicolae
Iorga“), dotată cu o frumoasă masă ovală de lemn sculptat şi scaune tapisate
pentru conferinţe. În perioada 1948 – 1989 aici a avut sediul forul
legislative al statului comunist – Marea Adunare Națională. După Revoluția din
anul 1989 aici a avut sediul Camera Deputaților, camera inferioară a
Parlamentului României, pentru ca din anul 1997 această să își desfășoare
ședințele în clădirea nouă a Casei Poporului. Vechea clădire a forului
legislativ românesc a revenit la vechea destinație de Palat al Patriarhiei
Române. Iuliu Maniu
(n. 8 ianuarie 1873, Şimleul Silvaniei, judeţul Sălaj – d. 5 februarie 1953,
Sighet), a fost unul dintre cei mai prestigioşi oameni politici din istoria
României, membru de onoare al Academiei Române din 7 iunie 1919. Având o
carieră politică ce s-a întins pe parcursul a 56 de ani, Iuliu Maniu s-a
numărat printre marii oameni de stat ai ţării noastre, luptând cu perseverenţă
împotriva tendinţelor autoritare ca un adevărat apărător al democraţiei.S-a
implicat activ în realizarea Marii Uniri de la 1 decembrie 1918, iar din
funcţia de preşedinte al Consiliului Dirigent a reuşit integrarea rapidă a
administraţiei din Transilvania în cea a României reîntregite. Calitatea care
l-a consacrat în prim planul scenei politice a fost moralitatea ireproşabilă,
motiv pentru care era numit „sfinxul de la Bădăcin”, locul unde a copilărit şi
unde la maturitate se retrăgea pentru a se odihni. Cu toate acestea, Iuliu
Maniu a rămas în conştiinţa publică drept liderul permanent al opoziţiei, teren
pe care nu a putut fi egalat. A dus o luptă neîncetată împotriva asupririi
austro-ungare asupra Ardealului românesc, împotriva dominaţiei lui Ionel
Brătianu în viaţa politică şi împotriva sovietizării ţării de către
autorităţile comuniste. Deşi, la început, din ambiţie politică, s-a numărat
printre susţinătorii principelui Carol şi a revenirii acestuia pe tron, când
noul rege a manifestat tendinţe autoritare împotriva principiilor democratice,
nu a ezitat să se angajeze într-o nouă luptă de opoziţie. Pentru a ilustra
crezul politic a lui Iuliu Maniu este semnificativ un episod din 1946, din
timpul procesului întocmit de autorităţile comuniste împotriva lui Ion Antonescu.
Adversari de idei, Maniu nu a ezitat să îi ia apărarea mareşalului în faţa
completului de judecată, motiv pentru care se insinua că i-ar fi sprijinit
politica dictatorială. La acestea, Iuliu Maniu a dat o replică memorabilă:
„Oamenii politici sunt adversari, iar nu canibali”. Hotărârea de dizolvare a
fost urmată de o înverşunată campanie de presă împotriva Partidului Naţional
Ţărănesc şi a lui Iuliu Maniu. Lucreţiu Pătrăşcanu a încercat să atenueze
atitudinea generală de denigrare a Partidului Naţional-Ţărănesc şi a lui Iuliu
Maniu. Într-o discuţie avută cu Gheorghiu-Dej, referitoare la cele publicate în
„Scânteia” şi „România liberă”, el a apreciat: „Asta-i falsificarea istoriei”
şi a insistat asupra faptului că Partidul Naţional „jucase un rol primordial în
crearea României Mari în 1918, şi ca atare ar fi fost în detrimentul ţării ca
el să fie prezentat acum drept o oficină de spionaj”. Receptiv la „glasul
poporului”, guvernul a trecut la arestarea fruntaşilor naţional-ţărănişti.
Iuliu Maniu a fost luat din sanatoriul doctorului Ion Jovin, aflat la
Bucureşti, pe bulevardul Dacia nr. 19 şi depus în secret la închisoarea
Malmaison din Calea Plevnei. În timpul detenţiei Iuliu Maniu a adoptat o
atitudine demnă, nelăsându-se intimidat de presiunile prin care anchetatorii
încercau să obţină mărturii că ar fi complotat împotriva statului român. El a
respins categoric acuzaţia că ar fi intenţionat să înlăture prin forţă armată
guvernul Groza, susţinând că lupta sa avea un caracter eminamente politic.
Acuzaţiile aduse lui Maniu au vizat, în fond, condamnarea întregii sale
activităţi politice: de la cea desfăşurată în timpul dominaţiei ungare asupra
Transilvaniei, când a fost un „colaborator” al autorităţilor de la Viena şi
Budapesta în politica de oprimare a poporului român, la unirea din 1918, când a
căutat să „împiedice” acest act istoric punând tot felul de condiţii, la
perioada interbelică, în care s-a dovedit un „reacţionar şi un sprijinitor al
fascismului”. Acuzaţiile au continuat cu anii războiului, când a fost un un
„susţinător” al lui Antonescu şi al luptei armate împotriva Uniunii Sovietice,
până la perioada de după 23 august, când a adunat în jurul său pe toţi
„fasciştii şi reacţionarii”, pe „trădătorii de ţară” şi „agenţii
imperialismului”. În timpul procesului, Iuliu Maniu şi-a asumat răspunderea
pentru actele sale politice şi a respins cu hotărâre acuzaţiile false. Deşi era
principalul acuzat în procesul intentat conducătorilor Partidului
Naţional-Ţărănesc, Iuliu Maniu a fost interogat printre ultimii. Pe 1 noiembrie
1947, a avut loc confruntarea acuzaţiilor după interogatorii, întrebările
referindu-se la colaboratorii săi şi la diverse aspecte din activitatea proprie
din ultimii ani. La fel ca în cazul procesului intentat mareşalului Antonescu
în urmă cu un an şi jumătate, sentinţa era dinainte stabilită, pe baza unor
acuzaţii fără acoperire materială, având la bază nu probe, ci indicaţii
politice venite de la Moscova şi prezentate în haină juridică la Bucureşti.
Rechizitoriul procurorului militar începea astfel: „Acţiunea trădătoare şi
criminală a acuzatului Maniu, a acuzatului Mihalache şi a celorlalţi acuzaţi nu
este decât o încoronare a trădării naţionale, care caracterizează întreaga
activitate politică a Partidului Naţional-Ţărănesc” . Maniu era acuzat de
trădare naţională, tentativă de surpare a ordinii constituţionale, răzvrătire,
insurecţie armată, instigare la trădare prin necredinţă, instigare la trecerea
frauduloasă a frontierei. Sentinţa de condamnare a fost pronunţată pe 11
noiembrie 1947: „Mihai I, prin graţia lui Dumnezeu şi voinţa naţională, rege al
României, la toţi cei de faţă şi viitori, sănătate”. Apoi erau enumerate
pedepsele. Iuliu Maniu şi Ion Mihalache au fost singurii condamnaţi la temniţă
grea pe viaţă. Mai întâi, Maniu a fost trimis la închisoarea din Galaţi, după
care a fost transportat la penitenciarul din Sighet, unde se aflau şi alte
personalităţi politice şi culturale precum Constantin Argetoianu, Gheorghe
Brătianu, Gheorghe Tătărescu, Simion Mehedinţi, Ion Gigurtu, Constantin C.
Giurescu, Silviu Dragomir şi alţii. Asupra deţinuţilor, majoritatea având o
vârstă extrem de înaintată, s-au exercitat presiuni fizice şi morale, fiind
supuşi unui regim de distrugere fizică. După şase ani de detenţie, starea de
sănătate a lui Iuliu Maniu s-a deteriorat foarte grav. Deşi Nicolae Carandino a
fost adus pentru a-l îngriji, Maniu ajunsese în starea în care nu mai putea
merge şi mânca singur. Pe 5 februarie 1953, Iuliu Maniu a încetat din viaţă, la
vârsta de 80 de ani. Olimpia Zamfirescu, reprodusă de Ivor Porter, povesteşte
ultima clipă petrecută alături de Maniu: „Într-o noapte m-au mutat în altă
celulă unde se afla un bărbat foarte bătrân şi foarte bolnav. Era Iuliu Maniu
sau ceea ce mai rămăsese din el. Era pe jumătate paralizat şi nu se mai putea
ridica din pat. Nu-l torturaseră, dar fusese lăsat să moară încetul cu încetul,
neacordându-i-se îngrijire medicală şi fiind subnutrit. L-am îngrijit, l-am
spălat. L-am hrănit până a închis ochii pentru totdeauna”. De asemenea,
Carandino a relatat din perspectiva sa noaptea decesului: „Maniu a fost ridicat
din celulă, în cel mai strict secret, dar vestea se răspândise ca fulgerul în
toată închisoarea. Noaptea am auzit căruţa poposită în curtea închisorii,
uruiala roţilor, nechezatul cailor, zgomotul uşor ferecat al şleaurilor. Apoi
toate s-au liniştit. Maniu pleca spre groapa comună şi spre gloria eternă”.
3. În data de 24 martie 2023 Banca
Naţională a României va lansa în circuitul numismatic o monedă din aur și o
monedă din argint cu tema 100 de
ani de la adoptarea Constituției României Mari.
Aversul monedelor redau cupola palatului Adunării Deputaților din
București, în perioada interbelică, inscripția „ROMANIA” în arc de cerc, și
valorile nominale „500 LEI” sau “10
LEI”.
Reversul monedelor prezintă
portretele și numele Regelui Ferdinand I și al lui Ion I.C. Brătianu și
inscripțiile „ADOPTAREA CONSTITUTIEI ROMANIEI MARI – 100 ANI” și „1923”. Monedele au următoarele
caracteristici tehnice:
- Emitent
– Monetăria Statului
la comanda Băncii Naționale a Românie
- Tema – 100 de ani de adoptarea Constituției României Mari
- Data emiterii – 24 martie 2023
- Metal compoziție
– aur cu titlul de 99,9% (cea de 500 lei) și
argint cu titlul de 99,9% (cea de 10 lei)
- Forma
– rotundă
- Diametrul
– 35 milimetri (cea de 500 lei) și 37 milimetri (cea de 10 lei)
- Greutatea
– 31,103 grame
- Cant
– neted (cea de 500 lei) și zimțat (cea de 10 lei)
- Calitatea
– proof
- Tirajul
– 1000 exemplare (cea de 500 lei) și 5000 exemplare (cea de argint)
- Prețul
unitar de achiziție de la magazinele BNR, fără TVA – 14500 lei (cea de 500 lei)
și 460 lei (cea de 10 lei).
La
28 martie 1923 Regele Ferdinand I promulga Constituţia
României Mari, o Constituţie care, la vremea respectivă, a fost apreciată
drept cea mai modernă şi mai democratică lege fundamentală din întreaga Europa.
Constituţia din 1923 reprezenta, în fapt, o actualizare a celei din 1866, în
sensul că 20 de articole au fost modificate total sau parţial, s-au
introdus şapte articole noi, iar 25 de articole au fost reformulate sau
completate. Actualizarea Constituţiei din 1866 a avut la bază situaţia de după
război, adaptarea la principiile societăţii democratice ale vremii şi
modificări limitate, în ideea de păstrare a cât mai mult din textul existent
(din care, de altfel, 78 de articole au rămas nemodificate). Pentru elaborarea
Constituţiei au fost avute în vedere patru proiecte: unul elaborat de liberalul
Ion I.C. Brătianu, al doilea de Romulus Boilă din partea Partidului Naţional
Român, al treilea de către Constantin Stere de la Partidul Ţărănesc şi al
patrulea al lui Constantin Berariu, expert în probleme juridice. Proiectul
adoptat a fost cel al lui Ion I.C. Brătianu. Constituţia stipula că România
este stat naţional unitar şi indivizibil, al cărei teritoriu este inalienabil.
Erau garantate drepturile şi libertăţile cetăţeneşti, fără deosebire etnică, de
limbă sau religie, egalitatea cetăţenilor în societate şi înaintea legilor,
libertatea conştiinţei şi întrunirilor, dreptul de asociere, secretul
corespondenţei, inviolabilitatea domiciliului. A fost instituit votul
universal, egal, direct obligatoriu şi secret. Doar militarii şi femeile (lucru
desuet astăzi, dar care atunci era valabil în toate ţările europene) nu puteau
să îşi exprime o opţiune politică. Era consacrat ferm principiul separaţiei
puterilor în stat, independente una de alta, însă existând posibilitatea ca
acestea să se limiteze reciproc în atribuţii. Activitatea legislativă era
exercitată de Rege şi de reprezentanţa naţională (Parlamentul), cea executivă de
Rege şi de Guvern, iar cea judiciară numai de către instanţele judecătoreşti.
Ascendenţa Regelui faţă de Parlament consta în faptul că legile nu puteau intra
în vigoare decât sancţionate (adică promulgate), iar Regele era cel care putea
refuza sancţionarea unei legi. Ascendenţa faţă de Guvern consta în faptul că
“Guvernul exercita puterea executivă în numele Regelui”. Regele nu avea, însă,
ascendenţă asupra puterii judecătoreşti, care “se exercita de către organele
ei”. Cu privire la legalitatea şi supremaţia Constituţiei, se specifica foarte
clar că “numai Curtea de Casaţie în secţiuni unite are dreptul de a judeca
constituţionalitatea legilor şi de a declara inaplicabile pe acelea care sunt
contrare Constituţiei”. Curtea de Casaţie avea rolul Curţii Constituţionale de
astăzi, fiind constituită din jurişti de profesie, integri şi neafiliaţi
niciodată vreunei grupări politice. Parlamentul era bicameral, Camera
Deputaţilor fiind aleasă prin vot univeral, iar Senatul fiind compus din membri
aleşi din diferite zone ale societății civile (Camera de Comerţ, cadrele
didactice etc.) şi din senatori de drept, reprezentanţi ai cultelor,
preşedintele Academiei Române, foştii preşedinţi ai fiecărei camere
legislative, foşti senatori şi deputaţi care fuseseră aleşi în cel puţin zece
sesiuni, foşti miniştri care au deţinut cel puţin şase ani fotoliul
ministerial, foşti preşedinţi ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi alţi
demnitari. Legea fundamentală mai exprima foarte precis prerogativele
suveranului şi condiţiile succesiunii la tron. Constituţia din 1923 a
funcţionat până în februarie 1938, când Regele Carol al II-lea a iniţiat o
Constituţie nouă, care întărea puterea regală şi limita libertăţile
democratice. După abdicarea lui Carol al II-lea, deşi teoretic varianta sa de
Constituţie a rămas în vigoare, s-a revenit la cutume, iar după 23 august 1944
Constituţia a fost parţial amendată şi revizuită în 1946. Practic, Constituţia
din 1923 a fost abandonată definitiv odată cu abdicarea forţată a Regelui Mihai
I, la 30 decembrie 1947, fiind înlocuită fără exprimarea voinţei populare cu
una realizată după modelul sovietic. A fost momentul în care Monarhia
constituţională, care a pus temelia României moderne, a fost abrogată, fiind
instituită republica – o instituţie adusă în România de recent condamnatul
regim comunist, o instituţie fără tradiţii şi fără sprijin popular. A fost
începutul celei mai negre perioade din istoria României. Revoluţia din
decembrie 1989 ar fi trebuit să fie semnalul reîntoarcerii noastre la tradiţiile
democratice pe care am fost siliţi să le abandonăm în decembrie 1947. Din
păcate, cei care au preluat puterea atunci au făcut tot ce le-a stat în putinţă
pentru a împiedica acest lucru, ba mai mult decât atât, pentru compromiterea
ideii de Monarhie Constituţională.
Palatul Adunării
Deputaților, denumire
alternativă – Palatul Marii Adunări
Naţionale, denumire actuală -
Palatul Patriarhiei, este o construcție din Bucureşti, amplasată
pe Dealul Mitropoliei. De-a lungul timpului edificiul a fost sediul
instituției legislative a statului român, până la trecerea ei în proprietatea
Bisercii Ortodoxe Române. O prezentare detaliată
a acestui monument am făcut la moneda de deasupra (cea dedicată lui Iuliu
Maniu). Ferdinand I este unul dintre cei mai importanți regi ai României,
personalitatea sa fiind strâns legată de realizarea Marii Uniri, visul de
veacuri al românilor, despre care ne aducem aminte cu emotie. Om de o vastă
cultură, poliglot și botanist pasionat, Regele Ferdinand a fost sincer devotat
românilor, sub domnia sa înregistrându-se cea mai înfloritoare perioadă a
statului românesc modern. Născut la data de 24 august 1865, Prințul Ferdinand
Viktor Albert Meinrad von Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său nobiliar complet,
era de fapt fiul Principelui Leopold de Hohenzollern-Sigmaringen, fratele mai
mare al Regelui Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege al României.
Ferdinand a ajuns la tron printr-o conjuctură de familie avantajoasă, peste
care s-a suprapus și importanța continuității statului roman sub formă de regat
într-un context politic internațional instabil. Când avea 19 ani a făcut prima
sa vizită în România, ulterior a revenit în Germania pentru a-și desăvârși
studiile liceale și universitare. Anul 1893 l-a găsit absolvind prestigioasa
Universitate din Leipzig si Scoala Superioara de Stiinte Politice si Economice
din Tubingen. Chiar în același an s-a stabilit la Bucuresti pentru a-și
îndeplini menirea de moștenitor al tronului României. El devenise de fapt
moștenitor al tronului Regatului Românie după ce atât tatăl său cât și fratele
mai mare au renunțat la tron. Odată sosit la București, tânărul prinț german se
declara cucerit de flora României, o adevarată provocare științifică pentru un
botanist pasionat cum era Ferdinand. Nu rămâne insensibil nici la frumusețea
proverbială a româncelor, fiind cucerit de Elena Văcărescu. Aventura celor doi
idealiști a fost oprită brusc din considerente politice. Ferdinand a fost
nevoit să-și întrerupă relația cu Elena Văcărescu la intervenția și
insistențele Consiliului de Miniștri al României, care i-a reamintit
principelui ca niciun membru al Familiei Regale nu se poate căsători decât cu
femei de sânge regal. Ferdinand nu are încotro și pe data de 10 ianuarie 1893
se însoară cu Maria de Edinburgh, nimeni alta decât verișoara sa de gradul
trei. Ferdinand și Maria au avut împreună 6 copii, trei fete și trei băieți.
Cel mai mare dintre băieți a devenit urmîtorul rege al României, Carol al
II-lea.La vârsta de 49 ani, Ferdinand I devine rege al României depunând
jurământul solemn și luându-și în fața țării angajamentul că va fi un "bun
român". Ferdinand a iubit România și poporul roman. Din admirație și
respect pentru religia națională a românilor, Ferdinand renunță la cultul
catolic și se botează creștin-ortodox. Atașamentul și dragostea lui Ferdinand
pentru mica și fermecătoarea, la acea dată, tara din Est nu aveau să se
limiteze la acest gest. Istoria menționează că datorită admirației sale pentru
România, Regele Ferdinand avea sa fie supranumit fie "Lealul", sau
"Întregitorul". Visul lui Ferdinand a fost în egală măsură
același cu al românilor - crearea României Mari. La acea dată Ardealul se afla
sub stăpânire austro-ungară, acolo unde românii nu aveau nici cele mai elementare
drepturi. Momentul prielnic s-a ivit odată cu declanșarea primului război
mondial. Deși era german a ales să acționeze în acel război de partea
Antantei (14 august 1916) luptând împotriva Puterilor Centrale conduse de
Germania. La Castelul Hohenzolernilor din Prusia era mare derută și
nemulțumire, Ferdinand a fost renegat iar steagul heraldic al familiei a fost
coborât în doliu. În ciuda entuziasmului și speranțelor românilor, situația pe
front era dezastruoasă, armata română, slab echipată și înarmata înregistra
mari pierderi. Puterile Centrale au ocupat și Dobrogea și Bucureștiul a intrat
sub ocupație germană. Ferdinand și întregul guvern român a fost nevoit să se
refugieze la Iasi. Luptele eroice de la Mărăști, Mărășești și Oituz, purtate de
Armata Română au schimbat cursul evenimentelor. Jertfa și eforturile românilor
au dus la oprirea înaintării germane în Moldova. În momentul în care bolșevicii
au pus mâna pe putere în Rusia și au cerut instituirea păcii (1918), România se
afla înconjurata de armatele Puterilor Centrale. Regatul Romaniei a fost forțat
de Germania să semneze la București un tratat de pace dezavantajos pentru țara
noastră, tratat pe care Ferdinand a refuzat să-l semneze. Când trupele Triplei
Alianței au avansat pe frontul din Salonic dezmembrnd armata bulgară, România a
reintrat în razboi. Imperiile Rus și Austro-ungar se dezintegrau. Avantul
militar al trupelor române nu mai putea fi stopat, eforturile acestora ducând
la mult așteptata unire cu Bucovina, Basarabia si Transilvania. În urma
înfrangerii Republicii Sovietice Ungare conduse de agentul bolșevic Bela Kun,
trupele române au ajuns să ocupe Budapesta, iar Ferdinand se întoarcea ca un
învingător în fruntea armatei, într-un București entuziasmat. În anul 1922, pe
data de 15 octombrie, Ferdinand este încoronat Rege al României Mari la Alba
Iulia. Viața politică din timpul domniei sale a fost dominată de Partidul
Național Liberal, condus pe atunci de frații Ion și Vintilă Brătianu. Unirea cu
Ardealul a lărgit, în mod ironic, baza electorală a opoziției ale cărei partide
principale s-au unit în anul 1926 pentru a forma Partidul Național Țărănesc.
Regele a fost cu adevărat un "bun român" așa cum a jurat. Unii
istorici îl consideră ca cel mai strălucit rege, în ciuda faptului că era o
persoană relativ timidă și introvertită. Ferdinand I a fost martorul realizării
României Mari cu provinciile Basarabia, Transilvania și Bucovina de
Nord. A înfăptuit reforma agrară împărțind pământ țăranilor, prioritate
având veteranii de război și familiile celor căzuți în războiul pentru
reîntregirea țării. În ciuda succesului în război și al creării României Mari,
Ferdinand se confrunta cu mari probleme de ordin personal. Fiul său cel mare,
prințul Carol al II-lea, mare amator de lux și desfrâu, trăia o viață
scandaloasa, căsătorindu-se clandestin cu Ioana "Zizi" Lambrino, cu
care avea un copil nelegitim. Prințul a ajuns totuși să se căsătorească cu
Elena, fiica regelui Constantin al Greciei și acest mariaj eșuând repede. Carol
fuge cu amanta sa, Elena Lupescu, la Paris. Regele se vede nevoit să îl
desemneze drept urmaș la tron pe nepotul său, prințul Mihai de România, pe
atunci un copil, Carol al II-lea, tatăl lui Mihai, fiind dezmoștenit de Regele
Ferdinand. La doar 62 de ani, după o domnie ce s-a întins peste 13 ani
tumultuoși pentru istoria României, Ferdinand moare în urma unui cancer de
colon, fiind înmormantat la Curtea de Argeș alături de Regele Carol I și Regina
Elisabeta. În timpul scurtei sale domnii, România a atins un nivel de
dezvoltare nemaiîntâlnit pănă atunci. Agricultura era o forță, țara noastră
fiind supranumită "Grânarul Europei". S-a dezvoltat comerțul
concomitent cu exploatarea zăcămintelor de petrol, economia țării noastre fiind
printre cele mai puternice și stabile din întreaga lume, totul sub
conducerea unui rege care, între problemele personale și războaiele care au
răvășit țara, a găsit totuși timp să se dedice și știintei și cunoașterii,
fiind președinte și protector al Academiei Române din 1914 până la trecerea sa
la cele veșnice (20 iulie 1927).
Personaj
dominant al scenei politice româneşti dintre cele două războaie mondiale, în
aceeaşi măsură adulat şi contestat, Ion
I. C. Brătianu s-a remarcat mai ales ca prim-ministru al României
interbelice şi ca preşedinte al Partidului Naţional Liberal. S-a născut la 20
august 1864, în localitatea Florica (azi orașul Ștefănești), judeţul Argeş. Ca
formare profesională era inginer, însă pasionat de istorie şi cultură. Spirit
al omului de stat cu simţul datoriei faţă de ţară, politica era în opinia sa o
artă, un fenomen complex:„Cei mai mulţi
îşi închipuie că politica e un fel de distracţie, cu foloase şi onoruri.
Politica e ceva grav, grav de tot. Ai în mâna ta viaţa şi viitorul ţării tale”.
Preia, pe rând, funcţiile de ministru al Lucrărilor Publice, interimar la
Ministerul de Externe şi Ministru de Interne, iar concepţia sa modernă asupra
viitorului României îl propulsează ca lider al grupului tinerilor liberali.
După ce D. A. Sturdza a declarat că nu îşi mai poate exercita funcţia, în data
de 11 ianuarie 1909 Congresul partidului l-a desemnat preşedinte al Partidului
Naţional Liberal. Brătianu era considerat „tot ceea ce avea mai bun partidul şi
ţara”. Pe fondul unei instabilităţi a vieţii politice româneşti din perioada
interbelică, guvernările liberale, în fruntea cărora s-a aflat Ion I.C.
Brătianu, s-au evidenţiat în mod deosebit prin durata lor, în total, PNL
guvernând ţara timp de şase ani. De asemenea, s-au adăugat şi reformele
indrăzneţe susţinute de liderul liberal :reforma agrară, proiectul unei noi
constituţii, legea electorală, modernizarea economiei (doctrina liberală “prin
noi înşine”), dezvoltarea politicii externe şi alinierea ţării la noile
realităţi impuse prin deznodământul războiului mondial. Un factor important al
dominaţiei politice a lui Ion I.C. Brătianu a fost influenţa pe care o exercita
asupra regelui Ferdinand, mai ales prin Barbu Ştirbei şi regina Maria. Regele
Ferdinand I a fost puternic influenţat în deciziile sale de fruntaşul liberal,
pe care îl considera „zodia bună a
României”, iar pentru acest lucru şi-a atras de la opozanţi renumele de
„rege neîncoronat”. Brătianu era un foarte bun tactician politic, “stăpân pe
mijloacele sale, îşi urmărea cu precizie nedeterminată jocul politic, nu-l
interesa modelul oratoric şi nici polemica scrisă”. Intrareaîn funcţiune a
Regenţei marca apogeul puterii lui Ionel Brătianu, deoarece membrii acestei
instituţii se aflau în mod evident sub influenţa dominatoare a preşedintelui
PNL. Într-o relatare a jurnalului englez „Daily Express” despre situaţia din
ţara noastră, îl cita pe Brătianu într-o replică adresată reginei, care dorea
să-l viziteze pe Carol al II-lea pentru treburi familiale:„Dacă mă mai obosiţi cu afacerile dumneavoastre familiale, voi
proclama republica!”Această replică subliniază controlul politic total pe
care fruntaşul liberal îl avea asupra statului. În data de 24 noiembrie 1927,
joia, la ora 06:45, Ion I. C. Brătianu, preşedintele Partidului Naţional
Liberal a încetat din viaţă, la vârsta de 63 de ani. Opinia publică era şocată,
nimeni îşi putuse închipui acest deces subit al celui mai puternic om din stat.
A fost înmormântat la Florica, judeţul Argeş, alături de tatăl său. Moartea sa
a determinat şi reacţia ziarului de opoziţie „Dreptatea”:„S-a stins încă unul
dintre cei care au ţinut pe umerii lor greaua sarcină a realizării celui mai
mare ideal românesc: întregirea neamului.” Iată ce a declarat despre acest
personaj, contele Saint-Aulaire, ministrul Franței la București: „Excela în a câştiga fără să-şi facă duşmani.
Viitorul apropiat mi-a descoperit în el cele mai înalte calităţi, care îl fac
unul din marii oameni de stat ai generaţiei sale, mult mai mare decât cei
"trei mari":Wilson, Lloyd George, Clemenceau. Nimic mai natural: la
ţări mici, oameni mari.” xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx__________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL ARGEȘ
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Uzinele de autoturisme Dacia - Pitești
Produsul medalistic de mai sus este o insignă realizată la comanda Uzinelor de autoturisme Pitești (U.A.P.). Uzina
(Întreprinderea) de autoturisme Pitești, denumire actuală S C. Automobile Dacia
S.A. este un producător român de autonobile care își ia numele
din regiunea istorică veche, care constituie România de astăzi. Din anul
1999 aparține grupului francez Renault. Obiectul de activitate al
societății îl constituie producerea și comercializarea de automobile, piese
auto, mașini unelte și instalații pentru industria de automobile. Pentru a
reduce timpul între proiectare și lansarea în producția de serie a unui
autoturism, autoritățile române au considerat necesară producerea unui
autoturism sub licență obținută de la un producător străin. Se dorea o licență
pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrică cuprinsă între
1.000 și 1.300 cm3 și să se producă între 40.000 și 50.000
automobile pe an. La licitație au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa
Romeo și Austin. S-a luat decizia la nivel de partid ca uzina Dacia să producă
autoturisme sub licență Renault. Din cauza unor motive tehnice și economice,
oferta companiei Renault pentru modelul Renault 12 a fost retrasă.
Modelul era în faza de teste, iar producția trebuia să înceapă în Franța, în
a doua jumătate a anului 1969. Dar contractul a fost semnat în
septembrie 1966. Renault a permis părții române să înceapă asamblarea mai
devreme a unui model intermediar până când Renault 12 să fie pregătit pentru
producție. La început a fost ales modelul Renault 16, dar în cele din urmă
s-a optat pentru asamblarea modelului Renault 8. Uzina Dacia a luat
naștere în 1966 la Colibași (astăzi Mioveni), județul Argeș. Construcția
Uzinei de Autoturisme Mioveni a început în 1966 și s-a încheiat
într-un timp record de doar un an și jumătate. La 1 iulie 1968, încep
testele la cele 217 stații de lucru din uzină, iar în august se testează primul
motopropulsor. La data de 20 august 1968 se începe producția
modelului Dacia 100, un model sub licența Renault 8; acesta era o
berlină cu tracțiune și motor pe spate. Primul automobil ieșit pe poarta
fabricii a fost făcut cadou președintelui Republicii Socialiste România de
atunci, Nicolae Ceausescu. Conform contractului, Renault furniza toate
părțile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia să le asambleze.
Din 1968 și până în 1972, aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100 au fost
produse, în 1970 apărând o ușoară modificare estetică la partea frontală. A mai
fost produs, deși în număr limitat, modelul 1100S, cu 2 perechi de faruri și un
motor mai puternic, folosit de poliție și în cursele de raliu. Puține au mai
rămas în stare de funcționare. După Dacia 1100, a urmat Dacia 1300, care a
intrat în producție în august 1969, un model sub licența R12, fiind prezentată
la saloanele auto de la București și Paris. Modelul 1300 era o berlină cu 4 uși
și tracțiune pe față. Între 1970 și 1980
Dacia dezvoltă o întreagă gamă de modele ce va cuprinde mai multe tipuri de
vehicule de persoane și utilitare. După 1985
Dacia încearcă să producă un model pentru oraș, acest model purtând
numele Dacia Lăstun sau Dacia 500, fiind produs la Timișoara,
dar scos din fabricație în 1989. În 1985 inginerii de la Dacia încep
proiectarea primului autoturism de concepție 100% românească. Între anii 1991 –
1996 Dacia a comercializat modelul Dacia 1325 Liberta, cu un design
provenit din cel al Daciei 1200 produs în anii '80. După 10 ani de așteptare (1995),
Dacia lansează primul model 100% românesc sub numele Dacia Nova. Deoarece
aspectul exterior lăsa de dorit și tehnologia mașinii era depășită, acest model
nu a reușit să capteze atenția publicului. În anul 199* Renault achiziționează
51% din capitalul Dacia și anunță că va lansa un nou model. Ulterior ies pe
piață modelele SuperNova și Solenza. În anul 2004 se lansează modelul Logan. În
cadrul Salonului Auto de la Geneva din 2010 s-a prezentat Dacia
Duster, primul SUV din istoria acestei mărci. Automobile Dacia deține
următoarele companii: Mașini Unelte Dacia, Motoare Dacia, Servicii Comune Dacia
și Utilaje Dacia, care au fost create înainte de privatizarea uzinei Dacia în
anul 1999. De asemenea mai deține societatea Transporturi Dacia care asigură
transportul muncitorilor și transportul de mărfuri pentru uzină, precum și
Mecanica Dacia și Matrițe Dacia. Deasupra am postat logoul actual dar și logouri vechi ale uzinei Dacia - Pitești.
Parcul național Piatra Craiului - România
Peștera și Cheile Dâmbovicioarei
Legendă și tradiție
Parcul Naţional Piatra
Craiului este administrat din anul 1999 de Administraţia
Parcul Naţional Piatra Craiului care este o subunitate a Regiei Naţionale a
Pădurilor Romsilva Braşov, odată cu începerea Proiectului Managementul
Conservării Biodiversităţii. În 1938, când rezervaţia naturală a fost
înfiinţată, au fost luate în considerare numai 440 ha. În 1972, această
suprafaţă a crescut la 900 ha, iar astăzi, zona de conservare specială acoperă
o suprafaţă de 4879ha, zona de parc naţional ocupând cca. 9894 ha. În 1952
(anul în care a fost înregistrat primul amenajament silvic pentru zona Pietrei
Craiului), în jur de 17.2% din suprafaţa totală a masivului a fost luată în
considerare pentru conservare. Scopul desemnării Masivului Piatra Craiului ca
şi parc naţional este acela de a asigura conservarea biodiversităţii şi a
peisajului, a speciilor valoroase, promovarea şi încurajarea turismului,
conştientizarea şi educarea publicului în spiritul protejării naturii şi a
valorilor sale.Situat în Munţii Carpaţi Meridionali, în apropierea satului Podu
Dâmboviţei, la 5 km de Rucăr şi la 25 km faţă de Câmpulung, Parcul Naţional
Piatra Craiului a fost înfiinţat în Martie 1938 şi deţine în prezent 14.773 ha.
Parcul cuprinde Creasta Pietrei Craiului şi culoarele intramontane: Rucăr-Bran
şi Rucăr-Zărneşti. Odată cu înfiinţarea Parcului Naţional Piatra Craiului s-a
pornit un amplu proiect de inventariere a speciilor, de conservare a peisajului
şi a speciilor valoaroase.Totodată angajaţii parcului se îngrijesc de educarea
turiştilor în spirit ecologist şi al protejării naturii. Parcul Naţional Piatra
Craiului deţine o zonă specială de conservare care conţine 4 zone carstice:
Cheile Zărneştilor cu Prăpăstiile Zărneştilor pe teritoriul judeţului Braşov;
Cheile Dâmbovicioarei; Cheile Brusturetului; Cheile Dâmboviţei pe teritoriul
judeţului Argeş. Tot aici există o arie de protecţie cu o suprafaţă de 1,5 ha,
cu caracter de monument al naturii: Peştera Liliecilor, o zonă cu
suprafaţa de aproximativ 1200 ha pe care păşunatul este interzis şi 683 ha de
rezervaţie ştiinţifică.Restul suprafeţei de 9894 ha o reprezintă zona de parc
naţional. Parcul Naţional Piatra Craiului deţine specii florale rare şi
monumente ale naturii ca: Ligularia Sibirica, Garofiţa Pietrei Craiului, Barba
ursului, Floare de colţ sau Papucul doamnei iar ca faună – Ursul brun şi Capra
neagră. Traseele turistice sunt marcate şi din loc în loc sunt construite
adăposturi sau refugii: cabanele de la Plaiul Foii şi Vlăduşca, refugiul Grind,
refugiul Diana, refugiul de la Vf. La Om (2239m), refugiul de la Vârful Ascuţit
(2156m) – primul refugiu iglu, refugiul Spirlea – construit iniţial ca adăpost
pentru bateria de tunuri între anii 1942-1945 sau Cabana Negru Vodă.Prăpăstiile
Zărneşti impresionant defileu se află în partea de Nord-Est a Masivului Piatra
Craiului şi are o lungime de 3-4 km, ele fiind accesibile din oraşul Zărneşti.
Prăpăstiile
Zărneşti se află la 1 minut depărtare de drumul forestier care duce la
cabana Curmătura, important punct de plecare în trasee pe Munţii Piatra
craiului şi reprezintă un loc inspirat pentru practicarea alpinismului. De
altfel, sălbăticia peisajului şi pereţii abrupţi de stâncă au deschis numeroase
trasee pentru alpinişti. Dincolo de Gâlgoaie încep Cheile Brusteretului, un
complex carstic mai puţin spectaculos, alcătuit din Cheile propriu-zise ale
Brusturetului, Cheia Lungă şi Cheia Strâmtă.
Cheile Dâmbovicioarei sunt o
componentă însemnată a celui mai mare complex de chei din ţară (cel axat pe
Dâmboviţa şi afluenţii săi), care însumează peste 20 de chei, cu o lungime
totală de peste 30 km. Ea este situată în
partea de sud a Masivului Piatra Craiului, la 1 km nord de satul Dâmbovicioara,
județul Arges. Peștera Dâmbovicioara este atestată documentar, de pe vremea lui
Mihnea Turcitul, din 1579. Râurile care coboară în Munții Făgăraș, Piatra
Craiului și Leaota au săpat în calcarele de vârsta jurasică, vai înguste și
adânci, dând naștere, celui mai mare complex de chei aflate la noi în țară. Peștera
Dâmbovicioara este lungă de peste 550 m, având aspectul unei galerii puțin
ramificate, traseul sau fiind puțin ascendent și poate fi strabătută ușor.
Lățimea sa variază între 3 și 6 metri, iar înălțimea se încadrează între 4 și
10 metri. Temperatura medie din peștera este una ridicată, cu valori cuprinse
între 10 și 12 grade C, având o umiditate temperată și un curent de aer slab. Adâncirea
pârâului Dâmbovicioara în calcarele jurasice ale Pietrei Craiului a generat un
sector de chei lung de peste 8 km, cu aspectul unui veritabil canion, tăiat în
stiva de roci a podurilor calcaroase din partea terminală a masivului. Cheile
sunt de origine epigenetică, întrucât râul s-a adâncit iniţial în formaţiuni
sedimentare mai puţin dure (gresii, conglomerate), iar când a ajuns la nivelul
calcarelor şi-a continuat eroziunea, generând respectivele sectoare înguste ale
vailor.Cheile propriu-zise ale Dâmbovicioarei, săpate pe o lungime de aproximativ
2 km în podul calcaros dintre depresiunile Dâmbovicioara şi Podul Dâmbovitei,
se remarcă printr-un aspect monumental, datorită pereţilor verticali sau chiar
aplecaţi peste albie, cu înălţimi ce depăşesc în unele locuri 200 m. Pe
suprafaţa pereţilor se poate observa stratificaţia calcarelor jurasice
cenuşii-albi-lucioase, dispuse în bancuri groase, la partea inferioară, şi
calcarele albe (cretice inferioare), în plăci, de la partea superioară.
Capra neagră este o adevarată mândrie a țării noastre, a fost
declarată
monument al
naturii și sălășluiește pe crestele alpine, greu accesibile
chiar și celor mai experimentați alpiniști. Despre ea Eugen Jebeleanu spunea; “Au plămădit-o înălțimile muntelui – acolo unde
creștetele poartă ocalele nevăzute ale cerurilor – din cutezanțe și din
gingășii, au întărit-o stâncile din crită; au agerit-o vânturile și au
săgetat-o piscurile și hăurile. Așa a ajuns să împartă cu vulturii împărăția
neprihănirilor. Suișurile ei pieptișe, săriturile cele mai pline de cerbicie te
țin cu sufletul la gură…” Capra neagra este cel mai „vechi“
mamifer din Romania: ea traia in perioadele glaciare cuaternare, alaturi de
mamut si de rinocerul linos. A supravietuit incalzirii climatului retragindu-se
in zonele montane inalte, ce constituie si habitatul ei actual: golul alpin si
padurile adiacente. In schimb, ceea ce s-a schimbat drastic este distributia
caprelor negre pe teritoriul Romaniei. Denumit stiintific Rupicapra rupicapra
carpathica, acest animal ierbivor este gregar: traieste in ciopoare de 5-30
exemplare, conduse de femele batrine. Masculii adulti de peste cinci ani duc o
viata solitara, retrasi in zone greu accesibile. Vârsta unui exemplar poate fi
aflata numarind inelele de pe coarne. Durata de viata este estimata la 15-20 de
ani. Capra neagra se distinge prin agilitate, putind face salturi de pâna la 2
metri inaltime si 6 metri lungime. Chiar si pe stinci abrupte, poate atinge o
viteza de 50 km/ora. La nevoie poate inota, dar traversarea lacurilor alpine o
epuizeaza. Printre dusmanii caprelor negre se numara ursii, lupii, râsii si
acvilele de munte, dar numarul exemplarelor nu este periclitat de pradatori ci
de braconieri.
Curtea de Argeș - Mănăstirea
Mănăstirea Curtea de Argeș este o mănăstire din România situată în
oraşul cu același nume din județul Argeș. Ansamblul cuprinde biserica
episcopală, unul dintre cele mai apreciate monumente de arhitectură din Țara
Românească. Mănăstirea a fost construită de către domnitorul Neagoe
Basarab (1512 - 1517) pe locul vechii mitropolii de la 1359. Pictura
interioară, realizată de zugravul Dobromir, a fost terminată în anul
1526, în timpul domniei lui Radu de la Afumaţi. Fragmente ale
picturii originale sunt păstrate la Muzeul Naţional de Artă din
Bucureşti. Reparată de câteva ori, biserica a fost restaurată între anii
1875 - 1886 de către arhitectul francez Andre Lecompte du
Nouy, discipol al lui Eugene Viollet le Duc, care i-a adus şi unele
modificări care au diminuat uşor, după părerea specialiştilor, valoarea
istorică a monumentului. Considerată drept una dintre minunile
arhitecturale ale României, mănăstirea poartă, dincolo de cunoscuta legendă a
Meşterului Manole, o serie de adevăruri istorice prea puţin cunoscute. “Pe Argeş în gios, / Pe un mal frumos, /
Negru-Vodă trece / Cu tovarăşi zece: / Nouă meşteri mari,/ Calfe şi zidari / Şi
Manoli - zece, / Care-i şi întrece...” Cine nu ştie frumoasa baladă a
meşterului Manole?! Dar câţi dintre noi ştiu adevărul din spatele legendei şi
cum îşi leagă Manole numele de edificiul ridicat pe locul fostei Catedrale
Mitopolitane. “În ziua de Adormirea Maicii Domnului, în anul 1439, pe locul
actualei Mănăstiri, era sfinţită Catedrala Mitropolitană, în prezenţa
ctitorului ei, Vlad Dracul, domnul Ţării Româneşti. Din nefericire, în anii
1444 şi 1446 au avut loc două cutremure care au afectat grav această catedrală,
magnitudinea celui din 1446 fiind estimată de specialişti la 7,5 grade pe scara
Richter. Vlad Dracul nu a apucat să refacă catedrala, fiind asasinat împreună
cu fiul sau Mircea, în 1447, de către boierii Dăneşti sprijiniţi de Iancu de
Hunedoara.”, explică directorul Muzeului Curtea de Argeş. Construcţia
Mănăstirii Curtea de Argeş a început în 1514, din dorinţa lui Neagoe Basarab de
a zămisli aici un lăcaş de o frumuseţe fără seamăn. Contribuţia legendarului meşter Manole la
ridicarea construcţiei nu e doar folclor. “În tinereţe, Neagoe Basarab a fost
la studii în Italia şi la Constantinopol. La Constantinopol, sultanul Baiazid
al II-lea îi încredinţează administrarea construcţiei unei moschei, sarcină de
care el s-a achitat strălucit. Constructorul-şef al moscheii este Manoli din
Niaesia, care apare, astfel, alăturat de Neagoe Basarab. Se pare că Manoli era
armean, astfel explicându-se anumite elemente de arhitectură armeană şi
georgiana din construcţia Mănăstirii”, explică directorul Muzeului Curtea de
Argeş. Din dorinţa lui Neagoe Basarab, la construirea monumentului s-a
folosit, pe lângă calcar de Albeşti, şi marmură adusă tocmai din arhipeleagul
grecesc. Iar realizarea acestui lucru n-a fost tocmai simplă, mai cu seamă că
insulele se aflau sub control otoman, iar sultanul interzicea folosirea
marmurei în biserici, tocmai pentru a nu permite lăcaşelor creştine să se se
ridice la nivelul moscheelor. “Neagoe i-a scris sultanului Selim să-i
aprobe importul de marmură, minţindu-l cu privire la destinaţia marmurei.
Angrenat în campanile din Orient, sultanul a aprobat importul, deşi mai târziu
a aflat destinaţia reală a marmurei greceşti”. Un lucru greu de acceptat şi
încă destul de puţin cunoscut a fost evidenţiat de marele istoric, arheolog,
epigrafist şi folclorist român din secolul XIX, Grigore G. Tocilescu, care a
spus că a identificat pe cărămida cheii de boltă, scris cu caractere osmane,
numele lui Allah (Grigore G. Tocilescu- Biserica Episcopală a Mănăstirii Curtea
de Argeş restaurată în zilele M.S. Regelui Carol I şi sfinţită din nou în ziua
de 12 septembrie 1886). “Din nefericire, nu avem imagini cu această
cărămidă şi, mai ales, nu ştim ce s-a întâmplat cu ea după reconstruire” mai
spune directorul muzeului. În luna decembrie a anului 1610, când oraşul Curtea
de Argeş era cucerit de trupele tânărului principe transilvan Gabriel Bathory
(de 21 de ani), mănăstirea a fost de-a dreptul devalizată. “În cele
aproximativ două luni de ocupare a oraşului, Mănăstirea şi bisericile au fost
cumplit jefuite, acoperişul Mănăstirii (din plumb) fiind topit pentru
necesităţile oştirii, ceea ce a dus la degradarea monumentului”. Edificiul a
fost refăcut ulterior de Matei Basarab şi Şerban Cantacuzino. Înaintea
celebrei fântâni din apropierea mănăstirii, lângă sfântul lăcaş susura un izvor
care astăzi nu mai este şi despre care prea puţină lume ştie. “Izvorul lui
Manole, aflat iniţial în curtea Mânăstrii, a secat, însă din iniţiativa
învăţatului episcop al Argeşului, P.S.Iosif, se construieşte, peste drum de
Mănăstire, o nouă fântână, cunoscută azi sub numele de Fântâna lui Manole”. Arhitectura
lăcaşului suferă, în decursul timpului, câteva modificări. Francezul
Emile Andre Lecomte de Nouy îşi pune amprenta pe transformarea sa într-o construcţie
regală. “După ce M.S. Regele Carol (pe atunci Principe) vizitează întreagă ţară
călare, alege Podul lui Neag ca loc de trăit, iar Curtea de Argeş drept loc de
murit. În acest scop va ridica, în prima locaţie, Castelul Peleş, în timp ce la
Curtea de Argeş decide reconstruirea Mănăstirii Argeşului după metoda lui
Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc. Acesta îl refuză pe rege din motive de vârstă
şi sănătate, dar îl recomandă pe Emile Andre Lecomte de Nouy, discipolul sau.
Acesta va reconstrui Mănăstirea încercând să o transforme dintr-o construcţie
princiară, într-una regală, văzându-se foarte bine această idee la
reconstrucţia modestului aghiazmatar gândit de Neagoe (semn al smereniei şi
umilinţei sale pe care un occidental nu putea să o înţeleagă)”. Totodată, are
loc şi o schimbare a arhitecturii turlelor, mai scunde şi cu circumferinţă mai
mare. Şi tocmai datorită acestui aspect au putut să reziste la cutremurele ce
au urmat. La fel de puţin se cunoaşte faptul că în cursul reconstrucţiei,
pereţii Mănăstirii au fost demolaţi până aproape de bază. “Fresca ce era
nedeteriorată a fost scoasă de arhitectul francez, noua frescă a Mănăstirii
fiind realizată de un grup de artişti din care făcea parte şi fratele
sau. Bucăți ale frescei vechi se păstrează și azi în muzeele României. În
curtea Mănăstirii Argeşului a existat un paraclis - singurul edificiu ridicat
de domnitorii fanarioţi în Curtea de Argeş - care avea o pictură deosebit de
valoroasă. Din păcate, acesta a fost demolat de Lecomte de Nouy, pentru a face
loc parcului destinat familiei regale. “În parcul creat au fost plantate
specii rare, găsindu-se şi azi un arbore-lalea (Liliondendron tulipifera). În apropierae Mănăstirii, spre răsărit, avea
să se construiască, din ordinul lui Carol, o frumoasă Reşedinţa Regală,
ridicată dintr-o cărămidă specială. “Datorită calităţilor sale deosebite,
cărămida respectivă era folosită, la vremea aceea, la zidirea forturilor
Bucureştiului. În epoca respectivă, presa l-a atacat dur pe M.S. Regele Carol,
acuzându-l de deturnarea materialelor (cărămizii)”. Reşedinţa Regală ridicată
de rege a funcţionat până la abolirea monarhiei, ca instituţie în subordinea
Casei Regale a României.“Această reşedinţă a fost un motiv de fricţiuni între
familia regală şi ierarhii de la Argeş, care revendicau aripa de nord a
construcţiei. Casa Regală n-a acceptat însă acest lucru şi, mai mult, în 1939
M.S. Regele Carol al II-lea decide închiderea pentru cult a mânăstirii. Lăcaşul
urma să aibă numai rolul de necropolă regală. Episcopiei i-a fost dat terenul
de la intrarea în curte în scopul construirii unei noi biserici episcopale.
(sursa Net – Adevărul.ro – Cristina Stancu). Ajungand Domn al Tarii Romanesti, Neagoe Basarab, scrie el insusi intr-una din pisaniile sale care se afla pe fatada de apus a bisericii, ca, gasind acea straveche biserica (adica vechea Catedrala a Mitropoliei de la Arges) daramata si neintarita, i s-au "deschis ochii inimii" si a hotarat aceasta biserica din temelie a o zidi si a o inalta si a o intari. Astfel această informație s-a strecurat in miscatoarea legenda populara a Mănăstirii Argeșului, în care se spune: "Un zid parasit.. Si neispravit.. La loc de grindis.. La verde-alunis.. Cainii cum il vad.. La el se raped.. Si latra-a pustiu.. Si urla-a mortiu." Prin urmare, Neagoe Basarab (1512-1521), dornic de a-si dovedi autoritatea, credinta si patriotismul, dar si avutia, hotara zidirea acestei marete manastiri, menita sa intreaca in frumusete tot ce se facuse pana atunci. Manastirea Curtea de Arges, prin maretia, perfectiunea proportiilor cat si prin bogatia decoratiei acesteia a gasit un puternic ecou in sufletul cantaretilor populari care i-au invaluit obarsia in umbra legendei. Asa cum glasuieste balada populara culeasa de Alecsandri, zidirea Manastirii Curtea de Arges s-ar datora "Mesterului Manole", care impreuna cu "noua mesteri mari, calfe si zidari" au lucrat cu multa truda si cu pretul unor mari sacrificii la ctitoria voievodului Neagoe Basarab. Acele ruine, aflandu-le Neagoe Basarab, cu ajutorul unui ciobanas, "din fluier doinas", ar fi hotarat: "Iata zidul meu! Aici aleg eu.. Loc de minastire.. Si de pomenire" si de indata ar fi indemnat pe mesterii ce-l insoteau, zicandu-le: "Curand va siliti.. Lucrul de-l porniti.. Ca sa-mi ridicati.. Aici sa-mi durati.. Manastire 'nalta.. Cum n-a mai fost alta" ceea ce acestia pana la urma, cu pretul vietii lor, chiar au si facut. Manastirea Curtea de Arges nu este insa o legenda: ea este expresia sentimentelor celor mai sincere ale poporului roman despre jertfa lui, pe care a pus-o si la baza acestei manastiri, dupa cum a pus-o si la baza tuturor marilor opere de constructie din tara noastra, in trecut si prezent. Manastirea din Curtea de Arges nu este numai un simplu locas de inchinare, ci este un simbol al jertfei poporului roman. Zidirea manastirii a durat trei ani (1515-1517). Domnul Neagoe, care avea bune cunostinte despre arhitectura bisericeasca, a dat si ideea planului bisericii si sfaturi si indemnuri mesterilor, in fruntea carora se distinge legendarul Manole. Manastirea a fost sfintita la data de 14 - 15 august 1517. La aceasta slujba, dupa descrierea facuta de Gavriil Protul de la Muntele Athos, a fost prezent insusi Neagoe Basarab. Au mai fost de față la sfințire Teolipt – Patriarhul Constantinopolului, insotit de mare sobor, toti arhimandritii si egumenul manastirilor de la Muntele Athossi tot "clerosul" din Tara Romaneasca, in frunte cu Mitropolitul Macarie si mult popor venit din aproape toate colturile tarii. "Pentru intaia data un patriarh din Constantinopol, se afla pe pamantul romanesc; el fiind însoțit de episcopii de Sares, de Sarde, de Midia si de Melenic. Prezenta patriarhului de Constantinopol, a altor ierarhi, preoti si calugari de peste hotare, alaturi de mitropolitul tarii si de clerici romani, la sfintirea Manastirii Argesului, a fost prilej si chip de afirmare a unitatii Ortodoxiei, cum nu se mai vazuse inca. Manastirea Curtea de Arges, asa cum a iesit din mana mesterilor lui Neagoe Basarab, apartine, in ceea ce priveste linia ei arhitectonica, stilului bizantin, in timp ce elementele decorative ce-i impodobesc exteriorul, dezvaluie influente ale artei armene, persane, georgiene si arabe. Cu toate acestea, aici totul alcatuieste o perfecta si armonioasa unitate. Mai tarziu au venit insa peste aceasta manastire multe necazuri si primejdii. In iarna anului (1610-1611), Gabriel Bathory cu oastea lui, au jefuit din biserica si din morminte tot ce era pretios, luand si acoperisul de plumb si cositoral bisericii, si lasind-o expusa la stricaciuni. Razboaiele dintre rusi si turci de la 1769-1774 si 1787-1791 au adus Manastirii Curtea de Arges alte jefuiri si stricaciuni. Un cutremur la 29 octombrie 1802, apoi un foc, un alt cutremur la 28 ianuarie 1838, alte incendii in ianuarie 1866, la 23 aprilie 1867 si la 2 decembrie acelasi an, au adus manastirii noi deteriorari si pagube mari. Manastirea Curtea de Arges, alaturi de oraselul de langa, intre timp, au dobandit cinstea de resedinta episcopala, la anul 1793 luand fiinta aici Episcopia Argeșului, care a functionat pana in 1949, cand s-a unit cu Episcopia Ramnicului Valcea. La Manastirea Curtea de Arges, a functionat, cu mici intreruperi, timp de peste 100 de ani, Seminarul teologic "Neagoe Voda", continuat apoi de Seminarul Teologic Special pentru Transilvania pana in anul 1977. Daca privim din orice parte biserica Manastirii Argesului, ea ne apare ca un ansamblu unitar si armonios, un joc de linii, de inflorituri ingenioase in piatra, de lumini si umbre rasfrante care-i dau spontaneitate, suplete si eleganta. Aici își odihnesc somnul de veci voievozii Neagoe Basarab și Radu de la Afumați dar și cuplurile regale Carol I – Elisabeta și Ferdinand – Maria. In capela-paraclis din centrul palatului se pastreaza moastele Sfintei Mucenite Filoteia. Istoria Manastirii Curtea de Arges reprezinta o parte importanta din insasi istoria Bisericii Ortodoxe Romane, care in mod continuu, de-a lungul veacurilor, s-a identificat cu sufletul si viata poporului roman. Manastirea Curtea de Arges, alaturi de Biserica strabuna a poporului nostru, a indeplinit si un rol patriotic: acela de a mobiliza constiinta poporului si a tarii in fata pericolului. Sursa – Net - Arhim.dr. Chesarie Gheorghescu
Jeton - Cantina Societății anonime
Țesătoria Română - Pitești
Jetoanele sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de administraţie
ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
Începuturile
industriei textile în Principatele Române datează din secolul al XVIII-lea.
Domnitorul Grigore Ghica a înființat în 1766 prima fabrică de postav la Chiperești în Moldova, aducând
meseriași din Polonia. În 1766 dar în Muntenia, la Polovraci, s-a dat în
folosință o fabrică de postav care peste 3 ani a fost mutată la București, iar
în anul 1795 la Afumați. În anul 1885 ia ființă Fabrica de postav din Buhuși
iar în anul 1886 cea de la Azuga. Pe data de 25 iunie 1905, la Pitești s-a
înființat Societatea anonimă pe acțiuni “Țesătoria română” cu capital româno-belgian inițial de 800 000 lei,
fondată de Grigore Golescu, Arthur Henry Raes și dr. Edmond Landauer.
Ca
amplasament al noii fabrici s-a ales un teren cu lățimea de 200 metri în
mahalaua Niculcești din Pitești, între calea ferată București-Pitești și râul
Argeș. Deja în anul 1909 fabrica a intrat pe producție. În 1911 s-a adus utilaje noi: 104 războaie de țesut, 2 bobinatoare pentru
bumbac, două canetiere, două urzitoare și alte utilaje în valoare totală de
300000 lei. Un an mai târziu fabrica va fi dotată cu centrală electrică cu șase
grupuri diesel. La începutul primului război mondial fabrica avea un beneficiu
de 168000 franci și marfă pe ștoc de 900000 franci. În anul 1922 fabrica avea
200 războaie de țesut, aici lucrând 166 de muncitori. La 1 octombrie la Pitești s-a inaugurat
școala industrială de ucenici țesători. În 1936 fabrica avea 300 de războaie și
244 muncitori. În anul 1942 fabrica se întindea pe 5,2 hectare constând în
numeroase clădiri construite din materiale rezistente (cărămidă și betoane).
Jetoanele prezentate aici au fost folosite la cantina fabricii, în schimbul lor
angajații primind mâncare gratuită. Piesele sunt rotunde cu diametrul de 22,5 –
23 milimetri și sunt confecționate din materiale diferite (alamă-piesa de 5,
cupru-piesa de 10 și aliaj cupru nichel-cea de 20).
Jetoanele se primeau și
anticipat de către personalul ce dorea să servească masa la cantină, în
schimbul unei părți din salariu. În anul 1944 țesătoria a fost ținta unui
puternic bombardament, suferind avarii serioase. Cu greu s-a reușit montarea a
38 de războaie din care doar 25 mai erau funcționale. După naționalizare “Țesătoria română” dispare, fiind comasată
prin absorbție de Industria Textilă “11 Iunie” Găvana, devenită ulterior Întreprinderea Textilă –
Pitești. (Sursa-Dorel Bălăiță – Arheologie industrială cu ajutorul jetoanelor)
(F.C.) Fotbal club Academica Argeș
Produsul medalistic de mai sus este realizat la comanda
clubului sportiv de fotbal F.C. Academica
Argeș (Fotbal club). Acest club este unul din cele mai tinere
cluburi sportive piteștene, care pompos se numește și Academie, în sensul că se
vrea o pepinieră de tinere talente a fotbalului românesc. Studiind netul nu am
aflat date concrete despre acest club afară de faptul că probabil și-a mai
schimbat denumirea în ACS Academica (Asociația club sportiv), ACS Viitorul sau
FC Viitorul. Municipiul
Pitești este reședința și cel mai mare oraș al judeţului Argeş, România,
având o populaţie de aproximativ 172000 de locuitori. Orașul are renumele
de orașul lalelelor, aici fiind găzduită anual o importantă manifestare
cultural artistică sub genericul - Simfonia lalelelor. Piteștiul a fost
reședința temporară a voievozilor Basarab Țepeluș cel Tânăr, Mihnea cel Rău și
Vlad cel Tânăr. Orașul s-a dezvoltat în mod gradat, de la sat și târg
ajungând la titlul de oraș, dobândit la începutul secolului al XIV-lea. Prima
atestare documentară datează din data de 20 mai 1388 când domnitorul
Mircea cel Bătrân întărește Mănăstirea Cozia, „o moară în hotarul
Piteștilor". Deasupra am postat stemele de la 1715, interbelică,
comunistă şi actuală ale municipiului Piteşti, iar dedesubt pozele câtorva
clădiri reprezentative pentru arhitectura și cultura piteşteană din timpuri diferite.
Calea Bucovinei
Biserica catedrală Sfântu Gheorghe
Palatul Administrativ
Liceul I.C.Brătianu
Hala
Foișorul de Foc
Gara
Camera de comerț
Biserica Sfânta Vineri
Biserica Sfântu Nicolae
Argeș este un judeţ
situat în regiunea Muntenia din România. Are o suprafaţă de 6862
kilometri pătrați, numără aproximativ 650000 de locuitori și are reședința în
municipiul Pitești. Ca subdiviziuni administrative județul este compus din 3
municipii - Pitești, Câmpulung și Curtea de Argeș, 4 oraşe - Costești, Mioveni,
Topoloveni, Ștefănești și 95 de comune. Deasupra am postat harta şi stemele
interbelică, comunista şi actuală ale judeţului Argeş, iar dedesubt pozele
câtorva clădiri reprezentative pentru arhitectura și cultura argeșeană, din vremuri
diferite.
Biserica de lemn - Jgheaburi
Vederi - Arefu
Vederi - Dâmbovicioara
Lcaul - Vidraru
Cetatea - Poenari
Casa memorială G. Topârceanu - Nămăiești
Biserica - Lerești
Vederi - Dragoslavele
Poșta - Curtea de Argeș
Cercul militar din Strada Matei Basarab - Câmpulung Muscel
____________ooOoo____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
1 acțiune nominativă de lei 1000 - 1944 - București
Societate anonimă cu capital între vărsat
SOCIETATEA ÎNTREPRINDERILOR "Emil Costinescu"
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 20.04.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu