Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea cehă POCATKY, în limba germană
POTSCHATEK, regiunea VYSOCINA, din vremuri diferite și
câteva vechi trimiteri poștale ilustrate.
Biserica Sfântu Ioan Botezătorul
Strada Havlickova
Casa din Strada Lazenske
Hotel
Piața Primăriei
Fântâna din Piața Primăriei
Piața Marianske
Restaurantul
Școala elementară
Lacul
Hotelul
Arhitectură locală
Trimiteri postale
Vedere aeriană
xxx
"FIȚI ATENȚI
CE CONECTAȚI ÎN PRIZĂ"
O EPIGRAMĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Ștefan cel Mare
Comemorare 500 de ani 1457 - 1504
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan cel Mare a
fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la Borzeşti şi a
decedat la data de 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a avut mai
mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu al lui Alexandru
cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la tron între
fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se capăt unei
perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu legitim, ci,
cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare i-afost mai greu să
acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi
de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în general a
românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă domnie
înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe tron în
1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în 1504.
Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de vedere economic
începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că reprezenta o
regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de la Marea
Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi Cetatea
Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia - după cum
am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri. Ştefan cel
Mare e cel care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta duşmănia
lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un voievod bogat
prin vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional. Vom vedea şi
tragedia care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui Ştefan cel Mare,
a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot spune că Ştefan cel
Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a bătut împotriva
tuturor celor care voiau să-i ştirbească relativa independenţă. Astfel s-a
bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la munteni şi
unguri, a venit să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei, îl bate pe
Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu
va avea să lupte şi împotriva polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu
în memoria populară au fost luptele sale cu turcii, în special în anul 1475,
când Moldova este invadată de o mare armată otomană condusă de Soliman paşa,
cel mai mare general al turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed
(sau, în turcă, Mehmet) al II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci
momentul de maximă putere pe care o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a
lui Ştefan cel Mare învinge armata turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece
peste graniţe; cronicarul polonez Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din
toată Europa, iar Papa îl proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui
Cristos”. Din păcate, turcii, furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin
după un an cu însuşi Mehmet al II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe
tătarii din Crimeea şi din actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De
data asta, pentru a se putea apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi
răzeşii din actuala Basarabie părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se
duce să-şi apere vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată
formată aproape numai din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe.
Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet
al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai
puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a
pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare
rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această
aventură - ca să zic aşa - Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se
înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani
mai târziu, în anul 1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept
scop, de data aceasta, cucerirea celor două porturi despre care am vorbit,
Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a
genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta
împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic
voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a
reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început
să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a
dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit
etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru
dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii povesteşte
că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se făcuse
câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi plugurile.
Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea lui Ştefan
cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt ajutaţi cu
adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire împotriva altor
duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne lasă să fim
autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu bisericile
noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un tribut pe an. La
început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în Moldova, dar foarte
curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în fructuoasele lor cuceriri,
au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe nenorocirea celor două
principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea este într-adevăr perioada
când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune uimitoare, întinderea maximă:
în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub
Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa
ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea însă, aceste cuceriri, exploatate cu
nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se transformă într-o povară. De aceea
ţările române, cu pământul lor rodnic, cu mari turme de oi şi cirezi de bovine,
au devenit indispensabile vistieriei împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării
capitalei Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică
în fiecare an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de
biserici clădite de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt
ctitoria lui, însă majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei
epoci imediat următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru
Rareş.(Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
P.M.R. - (Partidul Muncitoresc Român)
Partidul
Muncitoresc Român (ortografiat Partidul
Muncitoresc Romîn pentru o perioadă limitată în intervalul de
timp 1954 – 1964, abreviat PMR) este numele sub care a
funcționat Partidul Comunist Român aproape două decenii, de la unificarea
cu Partidul Social-Democrat, din data de 1 ianuarie 1948, până la
dobândirea denumirii consacrate la data de 24 iulie 1965. De-a lungul
existenței sale partidul a fost condus de: Gheorghe Gheorghiu-Dej (1948 – 1954 și
1955 - 1965) și Gheorghe Apostol (1954 - 1955). Doctrina generală a PMR era
axată pe: centralism democratic, marxism-leninism și
comunism. După anul 1990, a mai existat un mic partid neocomunist cu același nume,
care însă nu a avut o activitate politică notabilă. Deasupra am postat emblema
PMR.
Armata română - Premiu de merit
Concurs general de dare la semn
Produsul medalistic de mai sus este o medalie premiu de merit oferit trăgătorilor din armată, în anul 1865 Piesa este confecționată din bronz, are forma rotundă și
diametrul de 37 milimetri. În centrul câmpului aversului sunt reprezentate două
arme de foc încrucișate, în spatele unei grenade explodând și dedesubt o stea
având cinci colțuri. Periferic circular sunt trasate două cercuri, cel interior
liniar continuu și cel exterior perlat. Între cele două cercuri, la partea
superioară, este aplicată inscripția: “ARMATA ROMÂNIE”, iar la partea inferioară sunt redate două ramuri de
stejar. În centrul câmpului reversului, pe trei rânduri orizontale, este
aplicată inscripția: “PREMIU DE MERIT”. Periferic circular sunt trasate două
cercuri, cel interior liniar continuu și cel exterior perlat. Între cele două
cercuri, este aplicată inscripția: “CONCURS GENERAL DE DARE LA SEMN *”.
După descoperirea utilizării prafului de pușcă la armele de
foc, începând cu secolul al XII- lea, perfecționarea tehnicilor de mânuire a
armelor a fost o preocupare primordială în rândul militarilor și, implicit, a
aristocrației momentului. Armele de foc nu au fost folosite doar pe plan militar
ci și în activitățile de agrement și vânătoare. În acest fel, apare o
preocupare permanentă pentru îmbunătățirea calităților tehnice și de
manevrabilitate ale armelor, fapt ce a dus la crearea unor structuri
organizatorice ce aveau ca rol formarea deprinderilor specifice utilizării
eficiente a acestora. La jumătatea secolului al XVII- lea, în anul 1640, la
Lucerna în Elveția, se înființează prima Societate de Tir din lume.
Ulterior, numărul societăților, organizațiilor și al cluburilor de gen, în care
își desfășurau activitatea de pregătire majoritatea trăgătorilor, începe să
crească considerabil în toate regiunile din Europa. În anul 1741 sunt
organizate primele concursuri de tir organizate de către Regimentul Regal
de Infanterie în câmpia de nord a Aradului, pentru ofițerii regimentului. În
anul 1831 s-a constituit Asociația Cetățenescă de Tir din Municipiul Arad. În
ceea ce privește dezvoltarea sportivă a tirului, în afară de contribuția
laturii militare, un deosebit aport la această dezvoltarea a venit din partea
unor societăți de vânătoare, în cadrul cărora erau organizate cursuri de
pregătire a vânătorilor și care își desfășurau activitatea pe mai multe domenii
de vânătoare de la Arad, Săvârșin, Șiria, Șiman, Chișinău-Criș și Pecica. Pe
data de 5 mai 1862, ia ființă prima societate de tir, la nivel național,
denumită : "Societatea Română de arme și dare la semn" având sediul
stabilit la București, iar la numai un an de la înființarea ei,
"Societatea Română de arme și dare la semn" avea un număr de 120 de membri
și 5 membri de onoare. Pe data de 9 septembrie 1865, prin înaltul Decret
Domnesc nr.1147, publicat în Monitorul Oficial nr.200 din 11/23 septembrie,
sunt aprobate și recunoscute oficial statutele Societății Române de arme și
dare la semn. În urma acestui decret, Domnitorul Alexandru Ioan Cuza donează
societății din terenul Mânăstirii Radu – Vodă – teren trecut în patrimoniul
statului – o suprafață de 47514 mp , pentru a-l folosi drept poligon de tir cu
condiția ca acest teren să nu fie înstrăinat. Terenul donat s-a adăugat la cel
pe care societatea îl avea deja în folosință și care era poziționat în zona
Clubului Progresul. Prima participare a unor trăgători români la un concurs
internațional a fost în anul 1919 la Le Mans – Franța, unde românii au cucerit
locul doi. La acest concurs au participat trăgători de elită din toate țările
aliate în primul război mondial. În anul 1924, România participă la Jocurile
Olimpice de la Paris cu un lot de trăgători, unde Constantin Tomescu ocupă
locul 18. Mărturie de botez - Corneliu Aureliu născut anul 1908
Mărturiile de botez (în special cele vechi) sunt
piese metalice de forma unor monede, medalii, sau jetoane care se conferă copilului și nașilor săi de botez, însemn de respect și amintire. Adeseori
acestea sunt confecționate din argint și au forme diferite (în general rotunde,
dar si ovale sau chiar poligonale). Mai întotdeauna pe aceste piese este
consemnat numele copilului botezat, al nașilor săi de botez, dar și data
nașterii și botezului copilului. Adeseori pe mărturiile de botez se gravează și
unele imagini (chipul unui bebeluș dezbrăcat, un preot care scufundă bebelușul
în scăldătoare sau un porumbel (reprezentând sfântul duh) care se coboară
asupra scăldătorii în care este scufundat (botezat) copilul.
Hanul Penel - COOP
Deși am căutat insistent pe net nu am descoperit nicio
informație despre medalia de mai sus sau despre vreo unitate de cazare și
alimentație publică cu numele Hanul Penel. Observând aversul
înțeleg că această unitate de cazare și alimentație publică a funcționat în cadrul Centrocoop
(Uniunea Națională a Cooperației de Consum). Această
uniune avea ca scop aprovizionarea membrilor cooperatori si a tertilor cu
bunuri cumparate sau produse de societatea cooperativa si/sau furnizarea de
servicii, in egala masura pentru membri si nemembri. Se cunosc astfel de
insigne într-o diversitate de nuanțe și culori.
_____________ooOoo_____________
CERTIFICAT ROMÂNESC
PROVIZORIU DE ACȚIUNI
Societatea comunală a tramvaielor - București 1945
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 08.04.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu