Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea franceză MORLAAS, departamentul
PIRINEI ATLANTIC, regiunea NOUA ACHITANIE, din vremuri
diferite, câteva vechi trimiteri poștale ilustrate și o insignă locală.
Cartierul Bourg-Mayou
Castelul Sarrabat
Gara
O intrare în localitate
Strada Principală
Strada Marcadet
Casa Jean d'Albret
Biserica Sfântul Foy
Portalul Bisericii Sfântul Foy
Piața Bisericii
Hotelul restaurant Almandier
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Insignă locală
xxx
"VECTOR"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA
INSIGNE ȘI PLACHETE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de
obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi
se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în
semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte
din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Placheta - București (Ateneul român)
Ateneul
Român este o sală de concerte din Bucureşti, clădire situată pe Calea
Victoriei, în Piața George Enescu (partea nordică a Pieței Palatului). Tot
aici se află şi sediul Filarmonicii George Enescu. Edificiu-simbol al
culturii nationale, Ateneul Roman, construit in inima Bucurestilor in perioada
anilor 1886-1889, a devenit exponentul arhitectonic si spiritual nu doar al
unui oras, al unei Capitale, ci al unei natiuni. Aici au conferentiat marile
personalitati si savanti ai Romaniei, aici au concertat toti consacratii si
tinerii artisti profesionisti ai tarii, aici au urcat pe podium multe formatii
si solisti de nivel mondial, aici s-au lansat “in prima auditie“ capodopere ale
literaturii muzicale autohtone, aici s-au organizat primele expozitii ample,
retrospective de pictura si sculptura ale maestrilor artei plastice nationale,
aici s-au perindat regi si regine, oameni politici si oaspeti de seama de peste
hotare spre a participa la evenimente de importanta nationala si universala
intr-un cuvant, la Ateneul Roman s-au petrecut momente de anvergura istorica ce
s-au inscris in cartea de aur a poporului nostru. Putini stiu astazi ca
Palatul Ateneului Roman s-a cladit cu banii dintr-o subscriptie publica, in
urma organizarii unei loterii nationale (500.000 de bilete in valoare de un
leu), apelul adresat cetatenilor de naturalistul Constantin Esarcu (1836-1898),
fondatorul Societatii Ateneul Roman, sunand ca o chemare populara, printr-un
slogan de-a dreptul comic si banal: "Dati un leu pentru Ateneu!".
Ideea apelului s-a transformat surprinzator intr-o lectie de unitate, de
trezire a constiintei nationale. Conceputa de arhitectul francez Albert
Galleron, dupa cercetarile stiintifice si indicatiile lui Alexandru Odobescu,
revizuite si completate de un manunchi de specialisti romani (Al. Orascu, Ion
Mincu, Ion Socolescu, Grigore Cerkez, Cucu Starostescu), cladirea de forma
circulara s-a datorat valorificarii fundatiilor deja existente din Gradina
Episcopiei ce urmau sa serveasca ridicarii unui circ. Inspirat din vechile
temple grecesti, edificiul surprinde la prima vedere printr-o colonada istorica
ce sustine un fronton triunghiular. La parter, impresionantul hol din marmura
inglobeaza cele 12 coloane dorice de sustinere a salii de concerte. Patru scari
monumentale in spirala de tip baroc din marmura de Carrara, desfasurate cu
balcoane la etajul intermediar, fac legatura cu sala si anexele (birouri, sali
de repetitii, cabine pentru solisti si dirijor etc.). Dispuse sub forma
vechilor amfiteatre greco-romane, cele aproape 1.000 de locuri (trei zone de
parter si doua randuri circulare cu 52 de loji, la mijloc cu o loja centrala)
ofera o vizibilitate perfecta din orice colt si o auditie impecabila.
Perfectiunea sunetului se datoreaza imensei cupole (bogat decorata) care
"absoarbe" fondul instrumental si vocal de pe podium, spre a-l
distribui prin reverberatie catre auditori, cu intreaga gama de armonice pana
la cele mai fine culori timbrale si nuante. Se pare ca acustica exceptionala a
cavitatii sonore, proprii Ateneului Roman, aplasat sala printre cele mai
reusite constructii de acest gen nu doar din Europa, ci din intreaga lume.
Fresca, evocand istoria poporului roman in 25 de episoade, realizata timp de
cinci ani de catre pictorul Costin Petrescu, orga instalata in 1939 in urma
ajutorului material al lui George Enescu, numeroasele imbunatatiri tehnice
produse dupa cutremurele de pamant si bombardamentul din 1944, de la sfarsitul
celui de al doilea razboi mondial, dar mai ales modificarile din 1966-1967
(introducerea aerului conditionat, refacerea tavanului, schimbarea fotoliilor,
redistribuirea lojilor, largirea avanscenelor etc.) au transformat Ateneul
Roman intr-un complex arhitectural singular in centrul Capitalei. De peste o
jumatate de veac, a devenit sediul Filarmonicii "George Enescu", iar
din 1958 "Cartierul general" al Festivalurilor Internationale
"George Enescu". Templu al artei si culturii romanesti, Ateneul
Roman ramane, la cei 120 de ani, nu doar o cladire de patrimoniu universal,
reprezentativa ca arhitectura pentru Romania si Balcani (cu trimitere la
antichitatea greceasca), ci si un simbol de traditie spirituala a unui popor.
Iar daca fundatia circulara initiala, nicicand nu a fost visata de fondatori, arhitecti
si constructori ca forma ideala pentru un monument arhitectonic (au existat
glasuri in epoca ce au criticat solutia tehnica insolita), iata ca timpul a
harazit urmasilor culturii vechii Dacii sa devina o scena turnanta nu doar a
istoriei, ci si a artei in contextul Europei. "Calare" pe trei secole
(fundatia ecvestra s-a dovedit bazaltica), Ateneul Roman si-a deschis larg
portile unor spirite universale luminate, ce si-au dat intalnire la Bucuresti,
spre a se infrati cu autohtonii meleagurilor de la gurile Dunarii. Desi
ctitorii au visat ca toate artele surori sa-si afle locul sub cupola acestui
for cultural, totusi se pare ca putini si-au dat seama ca acustica naturala
exceptionala a salii ofera doar muzicii un climat de afirmare plenara,
singulara, devenind casa parinteasca pentru marile personalitati si talente ale
lumii. A concerta pe podiumul Ateneului Roman din Bucuresti echivaleaza astazi
in arta lirica cu aparitia pe scena Teatrului Scala din Milano. Templul din
inima Capitalei, zidit in urma cu 120 de ani, s-a transformat in "cartea
de vizita" nepieritoare a Romaniei contemporane. (autorul acestei
prezentări - muzicolog Viorel Cosma)Despre Fresca Ateneului Român. In sfera aceluiasi interes pentru decoratie intra si preocuparea constanta formulata de C. Exarhu si Al. Odobescu inca din 1888, de a se realiza o monumentala fresca pe peretele circular al salii, fresca ce trebuie sa evoce momentele cele mai importante ale istoriei noastre nationale, dar in acelasi timp sa creeze o imagine fidela a specificitatii sufletului romanesc. Propunand in anul 1901, un proiect in spiritul celor aratate mai sus pictorul Stefan Popescu dorea realizarea acestei picturi de 300 mp pe panza, considerand ca astfel nu va trebui sa fie inchisa sala pentru un timp. Dar lipsa de fonduri suficiente face ca proiectul sa taraganeze multi ani. In sfarsit, este acceptat proiectul prof. Costin Petrescu pentru realizarea unei fresce ce reprezinta in 25 de episoade momente importante din istoria romanilor. Fondurile au provenit din subscriptie publica. Lucrarea in lungime de 75 mp si latime de 3 m inceputa in 1933 in tehnica "al Fresco" va fi inaugurata la 26 mai 1938. Consideram ca este interesanta o succinta descriere a scenelor deoarece valoarea lor ideatica este net superioara valorii artistice, fapt ce nu ne surprinde avand in vedere caracterul programatic al lucrarii si necesitatea de a supune compozitia, desenul si culoarea spatiului oferit, intr-un ansamblu cu anumite coordonate plastice si decorative. Dar sa urmarim succesiunea episoadelor:
- Traian patrunde in
Dacia. Imparatul este prezentat in statul sau major, langa podul peste Dunare
de la Turnu Severin.
- Colonizarea Daciei. In
fundal se vede monumentul de la Adam-Clissi. Legionarii patrund in Dacia.
- Contopirea dacilor cu
romanii este prezentata prin idila dintre o tanara daca si un soldat roman.
Stela funerara reprezinta o piesa gasita in timpul sapaturilor de la Alba
Iulia.
- La orizont o sentinela
romana strajuieste hotarul. Norii negri simbolizeaza apropiatele invazii barbare.
- Invazia barbarilor.
- Inceputul vietii
romanesti patriarhale. Norii se risipesc, iar populatia coboara din munti si
ridica locuinte si salas de inchinaciune.
- Statornicirea: taranul
roman isi pregateste armele: arcul si securea.
- Descalecatul: de peste
munti se iveste un cavaler calare, pe care populatia il primeste cu paine si
sare.
- Statul Militar: Mircea
cel Batran parlamenteaza cu trimisii turci.
- Statul Administrativ:
in curtea Manastirii Moldovita, Alexandru cel Bun imparte dregatoriile
statului.
- Cruciada romanilor:
Iancu de Hunedoara, Vlad dracul si Stefan al doilea ridica o oaste pentru
izgonirea turcilor. In fundal apare castelul de la Hunedoara si Cetatea Poenari
de la Arges. Figura lui Tepes Voda se zareste ca o umbra misterioasa.
- Vremea lui Stefan cel
Mare. Un taran isi face lance din fierul coasei. Stefan in fata Cetatii Sucevei
primeste pe trimisii Papei care ii aduc spada si titlul de "Ostas al lui
Christ".
- Epoca de pace si
credinta. Neagoe Basarab si familia sa ies din Biserica episcopala de la Curtea
de Arges (deasupra lojii Romaniei).
- Epoca lui Mihai
Viteazul. Domnitorul intregitor al neamului se pregateste sa intre in Alba
Iulia.
- Epocile culturale:
Matei Basarab, Vasile Lupu (in fundal Cetatea Targoviste si Biserica 3
Ierarhi), Dimitrie Cantemir si Constantin Brancoveanu (Manastirea Hurezu si
mesterul ei Parvu Mutu).
- Rascoala lui Horia,
Closca si Crisan. Cei trei eroi sunt prezentati in fata bisericii de la Tebea
(Tara motilor). Gheorghe Lazar apare ca un personaj de legatura intre acest
episod si cel care reprezinta miscarea lui Tudor Vladimirescu.
- Domnul Tudor in
fruntea pandurilor intra in Bucuresti si primeste din partea politiei, zapis de
consfintire a drepturilor cerute de Adunarea poporului. Alaturi apare episcopul
Argesului si o cula, indicand originea lui Tudor Vladimirescu.
- Anul 1848, in
Transilvania cu Avram Iancu care porneste la lupta.
- Anul 1848, in Tara
Romaneasca si Moldova. Bonjuristii fraternizeaza cu taranii.
- Alexandru Ioan Cuza
improprietareste taranii. In planul al doilea apare Kogalniceanu.
- Unirea Principatelor
in 1859. Doua femei in costume nationale deapana acelasi fir.
- Carol I si razboiul de
independenta. Domnitorul primeste un steag capturat de la inamic. In scena
apare si I.C. Bratianu.
- Realizarea intregirii
nationale: 1918. Pe front soldati intre sarme ghimpate.
- Regele Ferdinand I si
Romania Mare. La Alba Iulia regele si regina Maria. In suita apare generalul
Berthelot. Toti trec prin fata unor femei ce simbolizeaza Vechiul regat,
Transilvania, Basarabia si Bucovina.
- Ultima scena ar fi
trebuit sa-l reprezinte pe Carol al II-lea, fondatorul orasului modern, care
alaturi de Mihai I coboara in mijlocul poporului pentru a patrona stiintele,
literatura, artele si industria. Varianta aleasa ulterior reprezinta poporul cu
steaguri, care sarbatoreste infaptuirea Romaniei Mari. Din punct de vedere
plastic aceasta ultima scena este tratata diferit fata de restul frescei,
culoarea fiind mai vie si desenul mult mai liber.
In ansamblu, fresca este realizata intr-o maniera oarecum libera, putand vorbi de un stil realist plat. Dominanta cromatica este rece, abundand in cenusiuri. De aici efectul general usor estompat, fara accente plastice deosebite. Aceste caracteristici ale frescei ar putea semnifica la prima vedere ca lucrarea este lipsita de interes artistic. Totusi, in ansamblul salii aceste date devin intr-un fel calitati, lucrarea ocupandu-si locul sau cu discretie, ca un fel de pandant al tonurilor calde de rosu si auriu din luxurianta bogatie decorativa a cupolei. Slujind frumoasei idei ca istoria nationala trebuie prezentata ca o carte deschisa, in care fiecare privitor sa gaseasca ceva din maretia trecutului si astfel sa mediteze la valorile spirituale, morale ale poporului nostru, fresca Ateneului este semnificativa pentru caracterul emblematic al monumentului. În perioada antebelică, aleile Grădinii Ateneului erau împodobite cu 16 busturi care reprezentau mari oameni politici, de cultură sau artiști români. Din păcate, acestea nu s-au păstrat, pentru că au fost distruse în anii regimului comunist: Mihai Eminescu de Ion Georgescu, Mihail Kogălniceanu de W.C.Hegel, P.S.Aurelian de W. C. Hegel, Ion Ghica de Iordănescu, Traian Demetrescu de Filip Marin, Dumitru Georgescu Kiriac de Oscar Han, Ienăchiţă Văcărescu de W. C. Hegel, Constantin Esarcu de W. C. Hegel, Gavriil Musicescu de Miliţa Petraşcu, C.A. Rosetti de I. Georgescu, Vasile Urechea-Alexandrescu de W. C. Hegel, generalul Ioan Emanoil Florescu de I. Georgescu, Grigore Tocilescu, Gheorghe Dem Teodorescu de Carol Storck, C. I. Stăncescu de W. C. Hegel și Theodor Şerbănescu de Filip Marin. În prezent, în Grădina Ateneului este amplasată o singură statuie, cea a lui Mihai Eminescu, executată în bronz, în 1963, de sculptorul Gheorghe D. Anghel.
Gara de Nord - 150 de ani de la inaugurare
25 septembrie 1872 - 25 septembrie 2022
Sucursala regională C.F. București
Gara de
Nord din municipiul București este cea mai mare stație feroviară a României.Din această
gară pleacă și sosesc zilnic aproape 200 de trenuri (numărul acesta este
mai mare iarna și vara când se pun în circulație trenuri suplimentare spre
litoral și Valea Prahovei. Gara servește trenurilor Căilor Ferate Române și
celor ale companiilor feroviare internaționale. București Nord este capătul
liniei și are un număr de opt peroane și paisprezece linii. Din Gara de Nord se
poate ajunge direct la Aeroportul Internațional Henri Coandă, cu trenul operat
de compania CFR Călători. În prezent comutarea se face intre Gara de Nord
si Punctul de Oprire Aeroportul Henri Coandă de unde un autobuz realizează
legătura efectivă cu terminalele de sosiri și plecări. Un proiect de construire
a unui tunel între Gara Odăi si terminalele de sosiri/plecări este in studiu de
fezabilitate în concurență cu proiectul de magistrala de metrou M6. Gara este
deservită de diverse rute de autobuze (liniile 105, 123, 133, 178, 182, 205,
282, 696), troleibuze (liniile 62, 65, 79, 85, 86, 93, 96, 97 - temporar
suspendat), tramvaie (42, 44, 45,
46), o linie expres (780) care face legătura cu Aeroportul Internațional Henri
Coandă și de o stație de metrou, aflată pe magistralele M1 și M4 (cap de
linie). Piatra de temelie a gării a fost pusă la 10 septembrie 1868 în prezența
lui Carol I, pe un loc ales de domnitor. Din data de 13 septembrie 1872,
când s-a inaugurat această gară, s-a dat în exploatare circulația feroviară pe
linia Roman-Galați și București – Pitești. Stația a fost denumită inițial Gara
Târgoviștei (pentru că artera numită astăzi Calea Griviței se numea pe
vremea aceea Calea Târgoviștei) urmând ca în anul 1888 să
ia denumirea actuală. Chiar dacă la început această gară nu era concepută pentru
a deveni principala gară a Bucureștiului, odată cu trecerea anilor aceasta a
devenit principalul nod feroviar al Capitalei dar și al României.
Ea a fost
construită între anii 1868 – 1872 fiind concepută în formă de U
formată din două corpuri paralele legate la capătul dinspre ateliere de un alt
corp în orientare perpendiculară, și de-a lungul timpului i s-au adus
modificări. Gara de Nord a început să devină neîncăpătoare încă din 1880,
iar în anul 1928 gara avea șase linii pentru plecări și patru linii pentru
sosiri. Din august 1944 s-au refăcut instalațiile de centralizare
electrodinamică din gară, iar liniile și peroanele au fost prelungite pentru a
se obține lungimi utile de 350 m.
Perioada dintre anii 1950 și 1990 a cunoscut o creștere foarte mare a
traficului feroviar, dar din anul 1990 numărul călătorilor a scăzut de
câteva ori, proces care s-a manifestat în toată România. În prezent Gara de
Nord este în curs de modernizare. Conform unor estimări din anul 2009,
prin Gara de Nord trec zilnic aproximativ 10000 de oameni. Singurele perioade
în care traficul din gară se apropie de 15000 de persoane/zi sunt cele din
preajma sărbătorilor religioase. Numărul călătorilor transportați din și înspre
Gara de Nord a fost de 3,6 milioane de persoane în anul 2011 față de 6,3
milioane în anul 2009. Din gara București Nord pornesc trenuri care circulă în
special pe magistralele; 300 - spre Oradea, 500 – spre Suceva, 700 spre Galați
800 – spre Mangalia, 900 - spre Timșoara etc. De asemeni gara leagă capitala
României de Budapesta, Cernauți, Chișinău, Istanbul, Kiev, Moscova, Sofia,
Viena, etc. Încă de la inaugurarea trenului Orient Express, în anul 1906,
compania La Compagnie
Internationale des Wagons-Lits a negociat cu guvernul român
parcursul ce include Gara de Nord București ca stație de oprire înainte de
Constanța, unde se face transbordarea în vapor până la Istanbul. În prezent,
trenul Orient Express realizează două croaziere pe an.
Amicii clubului Dinamo
Dinamo (la fel ca și Steaua) sunt un caz tipic de
rescriere a istoriei si un exemplu ca spalarea creierelor a dat rezultate. Nu
am nimic cu cei care sustin dezinteresat aceste echipe, chiar daca cei mai
multi o fac din oportunismul si comoditatea de a tine cu cel mai tare la un moment
dat. De altfel, sunt echipele cu cei mai multi suporteri de conjunctura. Vreau
sa vorbesc despre ele nu din fanatism pentru alta echipa ci pentru ca mi se par
exemple flagrante de falsificare a istoriei. Scopul infiintarii celor doua
cluburi ale regimului comunist in Romania a fost acela de a arata ca intre tara
noastra, proaspat anexata de blocul sovietic si “fratele mai mare”, U.R.S.S.,
exista legaturi “trainice”. “Masele” si-au insusit aceasta aluzie mai bine
decat ar fi putut spera ocupantul sovietic si au inceput cu timpul chiar sa
iubeasca sincer bocancul care le strivea. Ma rog, in cazul de fata, echipele
purtatoare de bocanc. Minciuna cea mai draga a laudatorilor acestor corpuri
straine din fotbalul romanesc e ca istoria sportiva incepe cu ei, respectiv ca
aceste cluburi au adus glorie tarii. De doua ori fals. In primul rand, in
Romania exista o miscare fotbalistica efervescenta inainte de al doilea razboi
mondial. Cel putin la data infiintarii celor doua grupari exista nu numai un
campionat cu traditie dar si ligi inferioare. Infiintarea Stelei si, anul
viitor, a lui Dinamo direct in prima divizie constituie un pacat originar si o
incalcare limpede a regulilor jocului. Imaginati-va ca ati infiinta acum un
club de fotbal pe care ati cere sa il inscrieti direct in Liga Campionilor!
Inca de la bun inceput se dadea semnalul ca nu avem de-a face cu simple echipe
de fotbal ci cu echipele sistemului. Anul 1947, anul in care era infiintat
Asociatia Sportiva a Armatei (viitoarea Steaua – nume pe care l-a primit abia
in 1961) e unul dintre cei mai nefasti ani din istoria Romaniei. Cam care era
atmosfera in tara? In februarie 1947, Consiliul de Ministri il proclama pe
Stalin cetatean de onoare al Romaniei; Partidul National Taranist era
desfiintat in urma unei inscenari comuniste, iar liderul sau Iuliu Maniu era
condamnat la moarte si executat in acelasi an in care Regele Mihai era obligat
sa abdice. Asocierea numelui Stelei cu cel al armatei e o manipulare grosolana,
care dorea sa alipeasca aceasta echipa de un element propriu natiunii. De
altfel, nicaieri in lumea libera nu exista echipe ale armatei sau ale politiei,
aceasta fiind o absurditate cum ar fi existenta unei echipe a Guvernului sau a
altor institutii ale statului. In anul 1947 trebuie retinut ca era vorba in
fapt de o armata de ocupatie. Conducatorii militari care dusesera greul
razboaielor fusesera asasinati sau marginalizati sub pretextul colaborarii cu
aliatul german, locul lor la comnda fiind luat de membrii diviziei Tudor
Vladimirescu. Acestia erau comunisti slab instruiti din punct de vedere militar
dar indoctrinati prin stagii de pregatire la Moscova, multi alogeni, veniti
literalmente pe tancurile sovietice in tara. Oricum, in acel an si aproape
un deceniu dupa, in tara ultimul cuvant il avea o alta armata, armata rosie,
care ocupase tara si isi impusese un guvern-marioneta. Ca si Dinamo,
Steaua are si ea surate in tari din fosta Uniune Sovietica si imprejurimi, gen
TSKA Sofia sau TSKA Moscova, de asemenea, club al armatei. Ca Steaua era
de fapt un club care avea mai multe in comun cu armata rosie decat cu armata
romana o dovedesc primele sale sigle, pe care sta la loc de cinste steaua rosie
in cinci colturi de pe caschetele si tancurile sovietice. Abia in anii 60
aceasta stea va fi schimbata cu una de culoare galbena care sa induca ideea de
patriotism, iar dupa Revolutie, steaua bolsevica avea sa fie denumita cu tupeu
ca fiind „steaua crestina” de catre analfabetul care a devenit patronul
clubului. Primele sigle ale clubului Steaua poarta nu doar steaua in cinci
colturi ci si steagul rosu sau cununa cu spice din heraldica bolsevica. Tot
rosul comunist e culoarea de baza si pentru Dinamo. Putini isi mai aduc
aminte acum ca pana in 1989 si pe sigla clubului din Stefan cel Mare a figurat
la loc de cinste o stea rosie in cinci colturi, ingalbenita mai apoi. Dupa
Revolutie, conducatorii clubului Dinamo au mai renuntat la cateva simboluri
definitorii, cum ar fi spicele de grau si litera D in grafia kirilica, aflat
multi ani pe blazon. Anul in care Stalin dicta infiintarea unui club cu numele
Dinamo si la Bucuresti (1948) e unul la fel de sumbru ca si precedentul, fiind
anul deplinei comunizari a tarii. Parlamentul era inlocuit cu Marea Adunare
Nationala, aleasa printr-un simulacru democratic, iar conducerea tarii era
preluata in mod brutal si dictatorial de Gheorghe Gheorghiu-Dej. In cazul
lui Dinamo, intentia lui Stalin de a arata ca exista legaturi multiple intre
statele din imperiul comunist e mult mai vizibila. Echipe cu acelasi nume se
vor regasi aproape in toate marile orase comuniste. De altfel, acestea se vor
intalni periodic in competitii denumite dinamoviade si ramase in istorie prin
aranjamentele proverbiale in urma carora castigatoarele erau stabilite in
culise. Impunerea prin influenta politica in competitiile sportive va deveni
marca acestor doua grupari asociate cu sistemul. Totul era permis. Jucatorii
care nu puteau fi tentati de conditiile financiare excelente erau adusi prin
cea mai sigura metoda de transfer imaginabila: recrutarea! Cum tot trebuiau
sa-si satisfaca undeva stagiul militar obligatoriu nu avea decat de ales: la
armata, la militie sau la puscarie. Diferenta nu era oricum prea mare. Steaua
si Dinamo au inventat si sistemul cu false competitoare, umpland campionatul cu
echipe satelit. Fata de Gloria Buzau de azi, inainte de 89, acele echipe purtau
chiar in titulatura una din cele doua denumiri. Asa era cazul cu mai multe
echipe gen ASA (Asociatia Sportiva a Armatei) Targu Mures, Steaua Mizil, Dinamo
Pitesti, Dinamo Bacau, asta pentru a aminti exemple din „perioada romantica”.
Spre sfarsitul anilor 80 in prima liga si-au facut intrarea triumfal FC Olt
(echipa lui Piturca din satul natal al lui Ceausescu, Scornicesti) sau Victoria
Bucuresti (echipa Securitatii, condusa de Mitica Dragomir). Prima a reusit
promovarea in prima liga dupa un meci de pomina in care a reusit sa isi refaca
golaverajul necesar. Scorul inregistrat, unul care nici nu batea la ochi in
acele vremuri: 18-0 ! Cand toate aceste metode murdare nu erau suficiente se intervenea
direct de catre „patronii” de facto ai cluburilor, respectiv Valentin Ceausescu
pentru Steaua si Tudor Postelnicu (ministru de interne in 89) pentru Dinamo. De
pomina a ramas episodul in care Steaua si-a trecut in palmares o Cupa a
Romaniei pe care o pierduse pe teren cu un scandal monstru, printr-un decret
semnat a doua zi de insusi Nicolae Ceausescu.
De obicei, nici nu era nevoie sa
se mai recurga la asemenea metode, dat fiind ca echipele reusisera sa devina
adevarate representative nationale in conditiile in care isi alegeau practic
orice jucator de pe piata interna. Sa te mandresti in asemnea conditii cu
performante europene e o dovada de tupeu. Asemenea ispravi, gen castigarea
Cupei Campionilor de catre Steaua in 1989 starneau doar ironii din partea
presei straine care se amuza pe marginea hobby-ului beizadelei dictatorului de
la Bucuresti. Sa fim seriosi, o echipa adunata cu forta de fiul unui Saddam sau
Mobutu nu ar starni nimanui admiratia, ci ar intregi imaginea de tara
subdezvoltata. Cum Steaua si Dinamo erau intr-o foame de trofee si medalii,
trebuiau recuperate cam multe decenii in care alte cluburi adunasera
performante si simpatizanti. Prin urmare, cele mai lovite au fost cluburile cu
traditie. Unele, gen Ripensia Timisoara – primul club profesionist de fotbal
din tara – au fost chiar desfiintate. Altele, ca Poli Timisoara, UTA Arad,
Rapid Bucuresti, fortate sa retrogradeze. Gesturile de fronda costau si ele
scump gruparile cu fani adevarati, pentru ca foarte multi ani cele doua cluburi
au avut reale dificultati in a-si umple tribunele. Daca veti vedea imagini de
la semifinala de Cupa Campionilor din 1986 veti vedea cadre bizare cu tribune
intregi in verde. Asta pentru ca aducerea de autocare cu soldati chiar si la
meciurile din cupele europene era o practica uzuala din lipsa de sustinatori.
Sa nu uitam, privind acum numarul de fani oportunisti ai acestor doua echipe,
si ca in anii 80 televiziunea de stat (singura existenta) nu mai transmitea
meciuri din campionat decat daca una dintre competitoare era Steaua sau Dinamo.
In 1990, ministrul sportului Angelo Niculescu a propus desfiintarea celor doua
grupari care aduceau aminte de ocupatia comunista. Masura a fost luata in mai
multe state care s-au rupt cu adevarat de acest sistem. Nume ca Dinamo Zagreb
sau Varsovia au fost abandonate rapid pentru conotatia lor rusinoasa. La noi,
insa, cum la putere ramasesera oameni din aceleasi structuri simpatizante ale
echipelor cu epoleti, s-a optat, dupa cum se poate observa doar pentru unele
cosmetizari ale unor sigle din care au fost sterse „discret” urmele trecutului.
Sursa - NET - Blogul lui Schmoukiz
Set 2 insigne - Campionatele internaționale București 1956 (atletism)
Atletismul apare în România la sfârșitul secolului al XIX-lea, la
inițiativa studenților care studiau în țările occidentale. În timpul
vacanțelor, aceștia promovau atletismul organizând competiții de alergări,
sărituri și aruncări. Primul concurs organizat de atletism are loc
în anul 1882 la București, cu participarea elevilor de la liceele Sf.
Sava și Matei Basarab. Treptat, crește interesul pentru activitatea sportivă,
în general, și atletism, în particular. Se organizează curse care atrag un
număr mare de concurenți, se conturează o literatură de specialitate și sunt
organizate competiții pe criterii de vârstă. Mai mult, cu prilejul serbărilor
școlare sunt introduse întreceri la alergări și sărituri la mai multe licee din
diverse orașe. În anul1912, se înființează Comisia de atletism,
alergări pe jos și concursuri, parte din Federația Română a Societăților
Sportive. Acea comisie este de fapt precursoarea Federației Române de Atletism
(FRA), a 19-a federație pe lista mondială, care în anul 1923 se afiliaza la
Federația Internațională de Atletism Amator
(IAAF). Primele Campionate Naționale ale României sunt
organizate în anul 1914, la 16 probe, și se adresează doar bărbaților. Un
an mai târziu, în 1915, se inaugurează la București primul teren de atletism,
pe locul care devine ulterior Stadionul Tineretului. Abia din anul
1922, femeile vor avea propriile competiții, iar trei ani mai târziu vor fi
organizate primele Campionate Naționale Feminine, precum și primele Campionate
pentru juniori. În anul 1928, la Jocurile Olimpice de la Amsterdam, o
delegație a Romaniei formată din 10 atleți și 2 atlete participă pentru prima
dată la o astfel de competiție, iar în același an debutează Campionatele
Universitare din România. În anul 1930, la Atena, atleții români se clasează
pe locul al doilea, la prima ediție oficială a Jocurilor Balcanice, iar
în anul 1934, la ediția inaugurală a Campionatelor Europene, participă 4
atleți români. În anul 1937, FRA organizează, pentru prima dată în
România, Jocurile Balcanice, iar în anul 1948 debutează seria
Campionatelor Internaționale ale României, nelipsite din Calendarele Anuale ale
FRA. Începând cu anul 1952, atleții români participă cu regularitate
la toate marile competiții mondiale și europene și scriu, cu fiecare medalie,
istoria atletismului românesc.
Campionatele
internaționale de atletism ale Republicii Populare Române s-au desfășurat în perioada 15 – 17
septembrie 1956. A fost ediția a IX-a a competiției și la ea au participat atleți din 20 de țări ale lumii printre care S.U.A, Islanda, Norvegia și Turcia
- numărul țărilor participante crescând în fiecare an. Pentru România au
concurat 72 de sportivi, printre care marile campioane Iolanda Balaș, Lia
Manoliu. Mai sus se prezintă două insigne una aurie și cealaltă argintie.
În
cadrul competiției s-au desfășurat următoarele probe sportive: alergare (100,
200, 400, 800, 1500, 5000 și 10000 de metri), maraton, 80 metri garduri, 110 metri garduri,
400 metri garduri, 3000 metri obstacole, 20 kilometri marș, sărituri (lungime,
înălțime, triplusalt și prăjină), aruncări (ciocan, greutate, disc și suliță)
și ștafetă (4 x 100 metri și 4 x 400 metri).
Comportarea în situ a construcțiilor
Conferința națională 15 București 2004
Și în regimul comunist se organizau periodic întâlniri ale
constructorilor specialiști pe tema comportării în exploatare a
construcțiilor și studiul rezistenței acestora la dezastre naturale
ori bombardamente de război. Școala românească de construcții era foarte
apreciată și pe vremea comunismului. Specialiști români și-au adus contribuția
la realizarea unor mari obiective industriale și în alte state ale lumii.
Casino Palace - Bucharest - 1 $
Jetoanele sunt piese din metal sau alte materiale
nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt folosite
pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi sau
mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este
înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc.
În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu
totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite
pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă
încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru
participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în
monedă adevărată. Casino Palace funcționează
în Casa Vernescu, de pe Calea Victoriei, nr. 133, București. Palace
Casino este unul dintre cele mai exclusiviste cazinouri de pe piața românească. Aici veți avea parte de servicii de cea mai înaltă
calitate, o gamă largă de jocuri disponibile și o ambianță care vă va da pe
spate. Acest cazinou țintește să ofere clienților momente de neuitat. Toți
angajații se vor asigura că serviciile sunt așa cum trebuie să fie, de cea mai
bună calitate, și că nu vă va lipsi nimic în timp ce sunteți în incinta
cazinoului. Veți avea posibilitatea de a cunoaște mulți alți pasionați cu care
să socializați și, de ce nu, să puneți la cale noi strategii de pariere. Pe
lângă asta, în orice moment în care doriți să luați o pauză sau vi s-a făcut
foame, vă puteți retrage în restaurantul cazinoului unde puteți savura mâncarea
delicioasă.
Ca orice locație de prestigiu, Casa
Vernescu are o poveste frumoasă care datează încă de la începutul secolului
XIX. Filip Lenș,
fiul unui nobil de origine franceză, a dorit să îi ofere soției sale un cadou
de nuntă de neuitat, și astfel, în 1821 acesta a construit acest monument. Din
nefericire, la un an distanță, clădirea a fost victima unui incendiu
devastator. Și totuși, Filip s-a angajat să își refacă palatul și astfel,
pornind de la temelii acesta l-a transformat în cel mai atrăgător palat al
vremii din România. Deși casa a fost reconstruită în 1882, moștenitorii lui
Filip Lenș au vândut casa lui Gheorghe „Guna” Dimitrie Vernescu în anul 1886, un avocat și om politic. Deși
casa a fost reconstruită în 1882, moștenitorii lui Filip Lenș au vândut casa
lui Gheorghe „Guna” Dimitrie
Vernescu în anul 1886, un avocat și om politic. De la acest al
doilea proprietar, înclinat spre artă și frumusețe, casa își va moșteni numele
Casa Vernescu. Noul proprietar,
Vernescu, s-a ocupat cu mare preocupare de refacerea clădirii conform
preferințelor sale. Astfel, între 1887 și 1889 acesta l-a angajat pe Ion Mincu, unul dintre cei mai de
seamă arhitecți români, cu scopul de a-i face cel mai impresionant palat de pe
Calea Victoriei. Până la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, în acest
loc s-au înființat multiple adunări, precum sediul Ministerul Economiei
Naționale, Ministerul Industriei și Comerțului și chiar Guvernul României. În
anul 1990, Casa Vernescu a devenit oficialul sediu al Uniunii Scriitorilor din
România. O nouă restaurare
capitală a fost produsă în 1993, având ca rezultat o capodoperă arhitecturală,
care găzduiește renumitul Palace Casino Casa Vernescu București și
Restaurantul Casa Vernescu. Casa Vernescu a rezistat încercărilor vremii,
rămânând pe Podul Mogoșoaia, Calea Victoriei de astăzi, un punct de reper al
vieții Bucureștiului care continuă să atragă privirile persoanelor de orice vârstă.La
Casino Palace Vernescu vei avea parte de o experiență de pariere completă, care include toate jocurile
tale favorite, administrate de crupieri profesioniști care se vor asigura pe
tot parcursul jocului că lucrurile merg ca la carte. Așadar, vei avea de ales
între Poker, Blackjack, Ruletă
și Sloturi. Totuși, înainte să ajungi la Casa Vernescu nu uita să
îți regândești tactica și să îți faci ritualul norocos. Pe lângă această
gamă, la Casino Casa Vernescu
ai unica șansă să pariezi fără limite. Da, ai auzit bine, poți paria
cât de mult dorești. Casino Palace București este singurul cazinou din România care permite
parierea fără limite și are cele mai mari plăți maxime: 100.000 euro pentru
jocurile de poker și 500 euro pentru pariul direct pentru ruleta americană!
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul
1459. În anul 1862 devine capitala României. De atunci suferă
schimbări continue, fiind centrul scenei artistice, culturale și
mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura elegantă și
elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent, capitala are
același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită în șase
sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă și
actuală ale orașului precum și câteva locuri frumoase ale Bucureștiului de acum
sau altădată și chiar unele trimiteri poștale ilustrate.Fabrica de bere Luther
Fabrica de bere Bragadiru
Facultatea de Drept
Gara Obor
Hipodromul Floreasca
Hotel Imperial
Hipodromul Băneasa
Fundațiunea universitară Carol I
Hotel Ambasador
Hotel Continental
Palatul Lido
Hotel Bristol
Hotel High-Life
Expoziția generală română 1906
Pavilionul Agriculturii
Muzeul național al țăranului român "Dimitrie Gusti"
Casă din Goicea, județul Dolj
Gara Filaret
Foișorul de foc
Hotel Central
Hotel Luvru
Grădina botanică
Fundația Dallas
________________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitorul polonez Wladislaw Reymont
a trăit între anii 1867-1925
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 09.05.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu