Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea portugheză SANTAREM, din
vremuri diferite, câteva trimiteri poștale vechi, dar și o
insignă și o medalie locale.
Fântâna
Biserica Sfântul Ioan de Alporao
Turnul Cabacasa
Fântâna smochinului
Piața comercială
Muzeul
Lacul
Biserica seminarului
Cercul militar
Biserica Graca
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
O insignă locală
O medalie locală
xxx
"POFTĂ BUNĂ"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Încoronarea de la Alba Iulia
(Regele Ferdinand și Regina Maria)
Ferdinand
I este unul dintre cei mai importanți regi ai României, personalitatea sa
fiind strâns legată de realizarea Marii Uniri, visul de veacuri al românilor,
despre care ne aducem aminte cu emotie. Om de o vastă cultură, poliglot și
botanist pasionat, Regele Ferdinand a fost sincer devotat românilor, sub domnia
sa înregistrându-se cea mai înfloritoare perioadă a statului românesc modern.
Născut la data de 24 august 1865, Prințul Ferdinand Viktor Albert Meinrad von
Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său nobiliar complet, era de fapt fiul
Principelui Leopold de Hohenzollern-Sigmaringen, fratele mai mare al Regelui
Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege al României. Ferdinand a ajuns
la tron printr-o conjuctură de familie avantajoasă, peste care s-a suprapus și
importanța continuității statului roman sub formă de regat într-un context
politic internațional instabil. Când avea 19 ani a făcut prima sa vizită în
România, ulterior a revenit în Germania pentru a-și desăvârși studiile liceale
și universitare. Anul 1893 l-a găsit absolvind prestigioasa Universitate din
Leipzig si Scoala Superioara de Stiinte Politice si Economice din Tubingen.
Chiar în același an s-a stabilit la Bucuresti pentru a-și îndeplini menirea de
moștenitor al tronului României. El devenise de fapt moștenitor al tronului
Regatului Românie după ce atât tatăl său cât și fratele mai mare au renunțat la
tron. Odată sosit la București, tânărul prinț german se declara cucerit de
flora României, o adevarată provocare științifică pentru un botanist pasionat
cum era Ferdinand. Nu rămâne insensibil nici la frumusețea proverbială a
româncelor, fiind cucerit de Elena Văcărescu. Aventura celor doi idealiști a
fost oprită brusc din considerente politice. Ferdinand a fost nevoit să-și
întrerupă relația cu Elena Văcărescu la intervenția și insistențele Consiliului
de Miniștri al României, care i-a reamintit principelui ca niciun membru al
Familiei Regale nu se poate căsători decât cu femei de sânge regal. Ferdinand
nu are încotro și pe data de 10 ianuarie 1893 se însoară cu Maria de Edinburgh,
nimeni alta decât verișoara sa de gradul trei. Ferdinand și Maria au avut
împreună 6 copii, trei fete și trei băieți. Cel mai mare dintre băieți a
devenit urmîtorul rege al României, Carol al II-lea.La vârsta de 49 ani,
Ferdinand I devine rege al României depunând jurământul solemn și luându-și în
fața țării angajamentul că va fi un "bun român". Ferdinand a
iubit România și poporul roman. Din admirație și respect pentru religia
națională a românilor, Ferdinand renunță la cultul catolic și se botează
creștin-ortodox. Atașamentul și dragostea lui Ferdinand pentru mica și
fermecătoarea, la acea dată, tara din Est nu aveau să se limiteze la acest
gest. Istoria menționează că datorită admirației sale pentru România, Regele
Ferdinand avea sa fie supranumit fie "Lealul", sau
"Întregitorul". Visul lui Ferdinand a fost în egală măsură
același cu al românilor - crearea României Mari. La acea dată Ardealul se afla
sub stăpânire austro-ungară, acolo unde românii nu aveau nici cele mai
elementare drepturi. Momentul prielnic s-a ivit odată cu declanșarea primului
război mondial. Deși era german a ales să acționeze în acel război de
partea Antantei (14 august 1916) luptând împotriva Puterilor Centrale conduse
de Germania. La Castelul Hohenzolernilor din Prusia era mare derută și
nemulțumire, Ferdinand a fost renegat iar steagul heraldic al familiei a fost
coborât în doliu. În ciuda entuziasmului și speranțelor românilor, situația pe
front era dezastruoasă, armata română, slab echipată și înarmata înregistra
mari pierderi. Puterile Centrale au ocupat și Dobrogea și Bucureștiul a intrat
sub ocupație germană. Ferdinand și întregul guvern român a fost nevoit să se
refugieze la Iasi. Luptele eroice de la Mărăști, Mărășești și Oituz, purtate de
Armata Română au schimbat cursul evenimentelor. Jertfa și eforturile românilor
au dus la oprirea înaintării germane în Moldova. În momentul în care bolșevicii
au pus mâna pe putere în Rusia și au cerut instituirea păcii (1918), România se
afla înconjurata de armatele Puterilor Centrale. Regatul Romaniei a fost forțat
de Germania să semneze la București un tratat de pace dezavantajos pentru țara
noastră, tratat pe care Ferdinand a refuzat să-l semneze. Când trupele Triplei
Alianței au avansat pe frontul din Salonic dezmembrnd armata bulgară, România a
reintrat în razboi. Imperiile Rus și Austro-ungar se dezintegrau. Avantul
militar al trupelor române nu mai putea fi stopat, eforturile acestora ducând
la mult așteptata unire cu Bucovina, Basarabia si Transilvania. În urma
înfrangerii Republicii Sovietice Ungare conduse de agentul bolșevic Bela Kun,
trupele române au ajuns să ocupe Budapesta, iar Ferdinand se întoarcea ca un
învingător în fruntea armatei, într-un București entuziasmat. În anul 1922, pe
data de 15 octombrie, Ferdinand este încoronat Rege al României Mari la Alba
Iulia. Viața politică din timpul domniei sale a fost dominată de Partidul
Național Liberal, condus pe atunci de frații Ion și Vintilă Brătianu. Unirea cu
Ardealul a lărgit, în mod ironic, baza electorală a opoziției ale cărei partide
principale s-au unit în anul 1926 pentru a forma Partidul Național Țărănesc.
Regele a fost cu adevărat un "bun român" așa cum a jurat. Unii
istorici îl consideră ca cel mai strălucit rege, în ciuda faptului că era o
persoană relativ timidă și introvertită. Ferdinand I a fost martorul realizării
României Mari cu provinciile Basarabia, Transilvania și Bucovina de
Nord. A înfăptuit reforma agrară împărțind pământ țăranilor, prioritate
având veteranii de război și familiile celor căzuți în războiul pentru
reîntregirea țării. În ciuda succesului în război și al creării României Mari,
Ferdinand se confrunta cu mari probleme de ordin personal. Fiul său cel mare,
prințul Carol al II-lea, mare amator de lux și desfrâu, trăia o viață
scandaloasa, căsătorindu-se clandestin cu Ioana "Zizi" Lambrino, cu
care avea un copil nelegitim. Prințul a ajuns totuși să se căsătorească cu
Elena, fiica regelui Constantin al Greciei și acest mariaj eșuând repede. Carol
fuge cu amanta sa, Elena Lupescu, la Paris. Regele se vede nevoit să îl
desemneze drept urmaș la tron pe nepotul său, prințul Mihai de România, pe
atunci un copil, Carol al II-lea, tatăl lui Mihai, fiind dezmoștenit de Regele
Ferdinand. La doar 62 de ani, după o domnie ce s-a întins peste 13 ani
tumultuoși pentru istoria României, Ferdinand moare în urma unui cancer de
colon, fiind înmormantat la Curtea de Argeș alături de Regele Carol I și Regina
Elisabeta. În timpul scurtei sale domnii, România a atins un nivel de dezvoltare
nemaiîntâlnit pănă atunci. Agricultura era o forță, țara noastră fiind
supranumită "Grânarul Europei". S-a dezvoltat comerțul concomitent cu
exploatarea zăcămintelor de petrol, economia țării noastre fiind printre cele
mai puternice și stabile din întreaga lume, totul sub conducerea unui rege
care, între problemele personale și războaiele care au răvășit țara, a găsit
totuși timp să se dedice și știintei și cunoașterii, fiind președinte și
protector al Academiei Române din 1914 până la trecerea sa la cele veșnice (20
iulie 1927).
Majestatea Sa Maria,
Regină a României, Principesă a Romaniei, Principesă de Edinburg și de
Saxa Coburg și Gotha, născută Marie Alexandra Victoria, din
Casa de Saxa – Coburg și Gotha (născută la data de 29 octombrie 1875 în
localitatea Eastwell Park, ducatul Kent din Anglia şi decedată la data de 18
iulie 1938 în Sinaia), a fost mare prinesă a Marii Britanii şi Irlandei,
consoarta regelui Ferdinand şi regină a României. A fost nepoata reginei
Victoria a Marii Britanii. Este mama regelui Carol al II-lea al
României. Viitoarea regină Maria a României s-a născut pe 3
octombrie 1875, fiind fiica ducelui de Edinburgh, Alfred, al doilea fiu al
reginei Victoria (devenit după 1893 duce de Saxa-Coburg-Gotha), şi a
marii ducese ruse Maria Alexandrovna. Maria, principesă de Edinburgh, s-a
căsătorit cu Ferdinand, principele moştenitor al coroanei României, în
decembrie 1892. A avut şase copii: Carol (1893 - 1953), Elisabeta (1894 -
1961), Mărioara (1899 - 1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana (1908 - 1991) şi
Mircea (1913 - 1916). Personalitate puternică, femeie foarte frumoasă,
extrem de iubită de armată, se pare că Maria a îndrăgit cu adevărat România. În
al doilea război balcanic a îngrijit în lagărul de holerici de la Zimnicea bolnavii
întorşi din Bulgaria. Se pare că a avut un rol important în luarea
deciziei României din 1916 de a intra în război alături de Antantă.
Regina Maria a încetat din viaţă pe 18 iulie 1938, inima ei fiind depusă
la Balcic iar trupul în gropniţa domnească de la Curtea de Argeş. „Înainte de a
fi condusă de la Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum, regina a fost salutată
de militari cu baionetele înfipte în pămînt şi cu patul armei în sus, gest unic
pe care Armata nu l-a oferit niciodată unui alt om.”
TESTAMENTUL REGINEI
MARIA
Ţării mele şi
Poporului meu,
Când veţi ceti aceste
slove, Poporul meu,
eu voi fi trecut
pragul Tăcerii veşnice,
care rămâne pentru noi
o mare taină.
Şi totuşi, din marea
dragoste ce ţi-am purtat-o,
aş dori ca vocea mea
să te mai ajungă încă odată,
chiar de dincolo de
liniştea mormântului.
Abia împlinisem 17
ani, când am venit la tine; eram tânără şi neştiutoare, însă foarte mândră de
ţara mea de baştină, şi am îmbrăţişat o nouă naţionalitate m-am străduit să
devin o bună Româncă. La început n-a fost uşor. Eram străină, într-o ţară
străină, singură între străini. Dar prea puţini sunt aceia cari se reculeg să
cugete cât de greu este calea, pe care o Principesă străină trebuie s-o
parcurgă ca să devie una cu noua ţară în care a fost chemată. Am devenit a
voastră prin bucurie şi prin durere. Privind înapoi e greu de spus ce a fost
mai mare: bucuria ori durerea? – cred că bucuria a fost mai mare, dar mai lungă
a fost durerea. Nimeni nu e judecat pe drept cât trăieşte: abia după moarte
este pomenit sau dat uitării. Poate de mine vă veţi aminti deoarece v-am iubit
cu toată puterea inimei mele şi dragostea mea a fost puternică, plină de avânt:
mai târziu a devenit răbdătoare, foarte răbdătoare. Mi-a fost dat să
trăiesc cu tine, Poporul meu, vremuri de restrişte şi vremuri de mari
îndepliniri. Pentru un timp mi-a fost dat să-ţi fiu călăuză, să-ţi fiu
inspiratoare, să fiu aceia care a păstrat flacăra vie, aceia care a devenit
centrul de îndârjire în zilele cele mai negre. Aceasta ţi-o pot spune astăzi
căci nu mai sunt în viaţă. În acele zile mi-ai dat un nume ce mi-a fost drag;
m-ai numit “Mama tuturor” şi aş vrea să rămân în amintirea ta aceia care putea
totdeauna să fie găsită în clipele de durere sau pericol. A venit mai târziu o
vreme când m-aţi negat, dar aceasta este soarta mamelor, am primit aceasta, şi
v-am iubit mai departe, cu toate că nu vă puteam ajuta aşa de mult ca în zilele
când credeaţi în mine. Dar aceasta e uitată. Atât timp am fost în mijlocul
tău, încât mi se pare, abia cu putinţă că trebuie să te părăsesc; totuşi, orice
om ajunge la capătul drumului său. Eu am ajuns la capătul drumului meu.
Dar înainte de a tăcea pentru veşnicie vreau să-mi ridic, pentru ultima dată,
mâinile pentru o binecuvântare. Te binecuvântez, iubită Românie, ţara
bucuriilor şi durerilor mele, frumoasă ţară, care ai trăit în inima mea şi ale
cărei cărări le-am cunoscut toate. Frumoasă ţară pe care am văzut-o întregită,
a cărei soartă mi-a fost îngăduit să o văd împlinită. Fii tu veşnic
îmbelşugată, fii tu mare şi plină de cinste, să stai veşnic falnică printre
naţiuni, să fii cinstită, iubită şi pricepută. Am credinţa că v-am
priceput: n-am judecat, am iubit… Niciodată nu mi-au plăcut formele şi
formulele, nu prea luam uneori seamă la cuvintele ce le rosteam. Am iubit
adevărul şi am visat să trăiesc în lumina soarelui, însă fiecare trăieşte cum
poate nu cum ar dori. Dar când îţi vei aminti de mine, Poporul meu, gândeşte-te
ca la una care a îndrăgit viaţa şi frumuseţea, care a fost prea cinstită ca să
fie cu băgare de seamă, prea miloasă să fie învingătoare, prea iubitoare ca să
judece. N-am nici o avuţie să vă las, ceiace cu atâta mărinimie mi-aţi
dăruit am cheltuit între voi: am înfrumuseţat acele locuri unde mi-a fost dat
să trăiesc. Dacă toate cele frumoase iţi vor aminti de mine atunci voi fi
îndeplin răsplătită de dragostea ce ţi-am dăruit-o, fiindcă frumosul mi-a fost
un crez. Am redeşteptat la o viaţă nouă micul castel părăsit de la Bran,
dar Tenha-Juva ( Balcicul ) a fost locul cel înfăptuit, acolo mi-a fost dat să
fac din vis adevăr, şi fiindcă aceasta a însemnat pentru mine mai mult decât
aşi putea tălmăci vreodată, am cerut fiului meu Regele Carol II ca inima mea să
fie adusă şi aşezată la Stella Maris, biserica ce am cladit-o la marginea
mării. Cu trupul voi odihni la Curtea de Argeş lângă iubitul meu soţ
Regele Ferdinand, dar doresc ca inima mea să fie aşezată sub lespezile
bisericii ce am clădit-o. În decursul unei lungi vieţi atâţia au venit la inima
mea încât moartă chiar, aşi dori să mai poată veni la ea dealungul potecii cu
crini ce mi-a fost mândria şi bucuria. Vreau să odihnesc acolo în mijlocul
frumuseţilor făurite de mine, în mijlocul florilor ce le-am sădit. Şi cum acolo
se găseşte inima mea eu nu vreau să fie un loc de jale ci dinpotrivă de pace şi
de farmec cum a fost când eram în viaţă. Încredinţez copiii mei, inimei
Poporului meu, fiind muritori pot greşi, dar inimile lor calde aşa cum a fost a
mea: iubiţii şi fiţi folositori unul altuia căci aşa trebuie să fie. Şi
acum vă zic rămas bun pe veci: de acum înainte nu vă voi putea trimite nici un
semn: dar mai presus de toate aminteşte-ţi, Poporul meu, că te-am iubit şi că
te binecuvântez cu ultima mea suflare. Necunoscând vremea ce-mi este
hărăzită pe pământ hotărăsc prin acest testament ultimele mele voinţe.
Binecuvântez Ţara, pe copiii şi nepoţiii mei. Rog pe copii mei să nu uite
niciodată că încrederea în Dumnezeu este o călăuză în fericire şi mângâere în
suferinţă. Îi rog să fie uniţi, să susţie Ţara şi să se susţie între ei. Îi mai
rog să se supuie fără discordii ultimelor mele voinţe. Iubirea mea de Mamă
pentru ei, este aceiaşi şi dacă dispun de partea disponibilă numai în favoarea
unuia din ei, este numai pentru că este mai lipsit de nevoile vieţii. Aş fi
vrut să pot lăsa mai multe iubitei mele Ţări în semn de dragoste necurmată ce
i-am purtat şi pe care o las izvor nesecat moştenitorilor mei. Dorinţa mea
fierbinte ar fi fost să înalţ o biserică mică pe fostul front de la Oneşti şi
să înfiinţez un cămin cu numele meu pentru studentele de la Universitatea din
Iaşi, ca amintire a zilelor grele petrecute acolo în timpul marelui războiu
pentru întregirea neamului. Resimt o vie întristare că modesta mea avere,
datorată generozităţii iubitului meu soţ Regele Ferdinand, şi redusă încă prin greutăţile
din ultimul timp nu-mi îngăduie să fac binele ce aş dori. Iert pe cei cari
m-au făcut să sufăr. Rog pe cei cărora involuntar le-aş fi greşit să mă ierte
căci nu am voit să fac rău nimănui. ( … )
Acest testament a fost
făcut, scris, datat şi semnat cu mâna mea la Tenka – Juvah, Balcic, astăzi Joi
29 iunie 1933. - MARIA, REGINA ROMÂNIEIFerdinand şi Maria domneau
peste un regat nou format, dar neincoronaţi. Ei au dorit să fie incoronaţi şi
oficial. Evenimentul a avut loc la Alba-Iulia, oraşul de legendă al romănilor.
Două simboluri ale Romăniei au fost si mai mult in valoare, Regii Unirii şi
oraşul primei Uniri din istorie, Alba-Iulia. Incoronarea de la 15 octombrie
1922 a constituit momentul de glorie al Monarhilor, dar şi al desăvârşitei
Românii Mari. Incă din 1921 apare ideea ca unirii tuturor romănilor să i se
confere un plus de imagine la nivel european prin incoronarea solemnă a regelui
Ferdinand. Ideea nu s-a concretizat imediat din cauza certurilor dintre liderii
partidelor politice, incoronarea amanandu-se cu un an. Iar ca loc de
desfăşurare a unui asemenea eveniment a fost ales oraşul Alba-Iulia, situat in
inima Transilvaniei, oraş cu puternică incărcătură istorică, loc sacru pentru
românii transilvăneni. La 15 octombrie 1922 a avut loc ceremonia de incoronare
a regelui Ferdinand şi a reginei Maria, ca regi ai Romaniei Mari.
Această ceremonie s-a desfăşurat la
Catedrala Incoronării din Alba-Iulia, ridicată in perioada 1921-1922 tocmai
pentru a adăposti acest eveniment. Ea a simbolizat actul unirii tuturor
romănilor sub sceptrul aceluiaşi monarh. Planurile ansamblului au fost realizate
de arhitectul Victor Ştefănescu, iar execuţia a fost incredinţată inginerului
Tiberiu Eremia. Conform datelor istorice, la festivităţile de la Alba-Iulia au
luat parte reprezentanţi din 13 state ale lumii ca o confirmare internaţională
a Marii Uniri. Printre aceştia au fost prezenţi la ceremonia de incoronare a
regelui Ferdinand I şi a reginei Maria, reginele Maria a Iugoslaviei şi
Elisabeta a Greciei, principesa Beatrice de Bourbon, ducele de York, generalii
Berthelot şi Weygand. Serviciul religios a fost asigurat de către Miron Cristea
Patriarhul Romăniei, care a ţinut o Liturghie solemnă şi a sfinţit coroanele
regale gata pregătite. In faţa clopotniţei a fost aranjată o scenă imbrăcată in
pânză roşie, şi aici, pe un larg soclu roşu, s-a intins, căteva minute mai
tărziu, baldachinul incoronării intreţesut cu brocart roşu şi galben pe un fond
alb. De la ieşirea din catedrală pănă la scenă au fost aşternute covoare roşii.
După terminarea serviciului religios, care a durat o jumătate de oră, alaiul incoronării
s-a rănduit spre baldachin, in faţă aflându-se regele Ferdinand şi regina
Maria, imbrăcaţi pentru ceremonie cu mantiile ţesute din purpură, tivite cu
blană de hermină, cu fiii şi fiicele ei. Ferechide şi Orleanu, imbrăcaţi in
frac, in faţa perechii regale, dau citire formulelor de jurămănt. După ce işi
aşează pe cap coroana de oţel, suveranul pune apoi coroana de aur pe capul
soţiei sale ingenunchiate. Imediat salve de tun au anunţat că primul suveran al
tuturor romănilor a primit consacrarea religioasă a funcţiei sale. După ce
regele a dat citire proclamaţiei sale de incoronare, insoţit de regină, trecand
printre emisari, parlamentari invitaţi străini, s-a indreptat spre incăperile
regale, salutand mulţimea. Încoronarea nu s-a făcut in catedrală deoarece
Ferdinand, de religie catolică, nu a dorit să fie incoronat de un membru al
Bisericii Ortodoxe. În cadrul banchetului festiv organizat de către
guvern, familia regală a stat la masă alături de oaspeţii ei in istorica sală
unde la 1 Decembrie 1918 s-a consemnat unirea Transilvaniei cu vechea Romănie.
20000 de ţărani veniţi din toate regiunile ţării au fost ospătaţi cu fripturi
făcute la proţap, in barăcile din lemn ridicate, in acest scop, sus pe cetate.
40000 de oameni, de la toate armele, au fost angrenaţi, timp de mai bine de
două ore şi jumătate, in parada trupelor, reprezentănd punctul culminant al
solemnităţii laice. A doua zi, regii au avut parte de o intrare triumfală in
Bucureşti, capitala Romaniei Mari. Iată primele dorinţe ale noului rege incoronat: “Cu inima plină de dragoste şi credinţă, mărturisesc dorinţele sufletului
meu. Vreau ca ţărănimea, stăpănă pe veci pe ogoarele ce le-a dobandit, să le
dea toată puterea de rodire, in folosul ei şi al binelui obştesc. Vreau ca
muncitorimea, credincioasă patriei, să-şi afle soarta tot mai prosperă, intr-o
viaţă de armonie şi de dreptate socială, vreau ca in hotarele României Mari
toţi fiii buni ai ţării, fără deosebire de religie şi naţionalitate, să se
folosească de drepturi egale, cu ale tuturor românilor, ca să ajute cu toate
puterile statul, in care Cel de sus a randuit să trăiască impreună cu
noi."
Stema României, adoptată de cele două Camere ale
Parlamentului, reunite în sesiunea din 10 septembrie 1992, constă
într-un vultur sau o acvilă pe un scut, având aripile deschise; în cioc
ține o cruce, pe cap coroana de oțel a României, iar în gheare o sabie și
un sceptru. Între aripile protectoare se află un scut împărțit
în cinci părți cuprinzând stemele celor 5 regiuni istorice:
- Stema
Țării Românești, cu capul conturnat, având în cioc o cruce, la dreapta un
soare, la stânga o lună crai nou. Prima versiune este atestată pe un
document din 20 ianuarie 1368 emis de domnul Vladislav I.
- Stema
Olteniei. În 1872 pe emblema Principatelor Unite a fost introdus separat, în
afara vulturul Munteniei și bourului moldovenesc și
simbolul Olteniei, pe un fond roșu, un leu încoronat ieșea dintr-o coroana
antică și o stea, totul din aur. Din 1921 ea a căpătat forma de azi, în
cartierul al treilea, pe fond roșu, un leu ieșind dintr-un pod (podul de la
Drobeta, ambele de aur).
- Stema
Moldovei în varianta de pe stema României, capului de bour îi este
asociată, pe lângă luna crai-nou și roza, o stea în
locul soarelui atestat pe hrisovul din 30 martie 1392,
dat de domnul Roman I.
- Stema
Transilvaniei, scut împărțit în două câmpuri: în câmpul superior era o jumătate
de acvilă, cu zborul desfăcut, ieșind din linia de demarcație, iar în
câmpul inferior, turnuri de cetate, ultimele amintind de numele german al
Transilvaniei, Sibenburger („Șapte cetăți”), nume atestat din
anul 1296. Stema Transilvaniei este atestată din secolul al XVI-lea.
- Banatul,
Crișana și Maramureșul nu au avut steme, dar pe data de 23 iunie 1921 a fost stabilit
ca stema Olteniei să fie atribuită Bnatului, iar stema Transilvaniei să fie
atribuită și Crișanei și Maramureșului.
- Stema
Dobrogei constă din doi delfini afrontați, pe fond de azur, dispuși
cu capul în jos. Simbolul a fost introdus pe stemă în 1872, și reprezenta
inițial „Ținuturile Mării”, întrucât la acea dată România nu deținea și nu
revendica Dobrogea, având însă ieșire la Marea Neagră prin fâșia
Cahul-Bolgrad-Ismail. După 1878, când România a schimbat acest teritoriu
cu Dobrogea de Nord, însemnul heraldic se referă la aceasta din urmă.
La
baza stemei actuale stă stema României interbelice, care a fost proiectată în
anul 1921 de heraldistul clujean Jozsef Sebestyen, la cererea
regelui Ferdinand al României. Stemei actuale îi lipsește, față de
stema interbelică, scutul mic, argintiu-negru din interior (simbolul heraldic
al Casei de Hohenzollern). Crucea de deasupra coroanei nu era o cruce
simplă, ci era crucea decorației “Trecerea Dunării”.
Un proiect de lege, care pune Coroana de Oțel, simbolul suveranității (independenței)
României, pe capul acvilei din stemă (unde nu a fost niciodată), a fost adoptat
de camerele Parlamentului în prima jumătate a lui 2016. Legea a fost
promulgată la 11 iulie 2016 de către președintele Klaus
Iohannis. Deși proiectul a fost bine primit de public, ca un prim pas spre
îndelung-așteptata recuperare a simbolurilor heraldice românești normale, care
au semnificație istorică, el a primit și critici pentru că nu reașează Coroana
de Oțel în locul ei firesc, deasupra scutului albastru: în Stema Regală,
Coroana de Oțel timbra scutul mare, având o dimensiune generoasă, iar acvila
romană purta pe cap o coroană de aur mică (numită „coroană regală de aur” în
Legea din 1921), de forma celei din decorația “Trecerea Dunării”.
Turul României (ciclism) - sportul popular
Turul Ciclist al României sau Mica Buclă este
cea mai importantă competiție ciclistă desfășurată pe teritoriul României,
organizată sub egida Federației Române de Ciclism. Prima ediție a turului a
avut loc în 1934, a avut 1026 de kilometri împărțiți în 7 etape și a
fost câștigată de Marin Nicolov și echipa Bulgariei. Inspirată de Turul Franței,
publicația lunară „Revista Automobila” a organizat în luna august
1910 prima ediție a „Circuitului Munteniei”. După trei ediții, competiția
nu s-a mai organizat. Cel mai lung traseu al Turului României a fost în anul
1936 - 2242 km, iar cel mai scurt în anul 1991 – 430 km. După cel de-al doilea
război mondial Turul s-a reluat în 1946, an în care competiția a avut cel mai
lung traseu din istoria sa, de 2692 km. August Prosinek, din Iugoslavia, a fost
câștigătorul celor 11 etape, finalizate de 25 de participanți. Au mai
participat cicliști străini din Albania, Franța și Iugoslavia. La ediția din
anul 1973, la Cluj a avut loc o etapă pe timp de noapte – 27,3 km. Ediția a
45-a (din anul 2008) a fost prima ediție care a figurat în calendarul
competițional al Federației Internaționale de Ciclism.
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului
pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele
noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250
m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Ziarul „Sportul popular” apărea în 8 pagini și se vindea la prețul de 25 de
bani, el fiind organul de presă al Uniunii de Cultură Fizică și Sport din Republica
Populară Română. Ziarul abunda de știri din toate sporturile aici semnând mari
gazetari din lumea sportului: Ioan Chirilă, Petre Gațu, Hristache Naum sau Mircea
Tudoran.
În
timpul regimului comunist s-a instituit un amplu sistem de insigne și
medalii prin care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai
muncii, pentru obținerea de rezultate și mai bune în activitatea fiecăruia.
Aici se încadrează
și insigna Pentru merite în aviația
utilitară. Baterea
și conferirea acestui gen de insigne era una din căile și mijloace la îndemână
pentru convingerea-impunerea-schimbarea conștiinței cetățenilor. Se vorbea
despre “formarea omului nou, constructor
și apărător devotat al cuceririlor revoluționare ale poporului. Se cerea astfel
o eficiență sporită în toate domeniile de activitate dar și economii de orice
fel, la sânge”. Aceste
distincții acopereau toate domeniile de activitate, erau confecționate din
metal mort, fiind strident colorate și încărcate cu simboluri comuniste. De pe
insignă nu lipsesc laurii de pe margine simbolizând “victoria
finală” în efortul de creare a “societății
socialiste multilateral dezvoltate” și a “omului nou”.
S.C. Aviaţia utilitară Bucureşti S.A. a fost înfiinţată în anul 1964 ca întreprindere de stat, în
subordinea Ministerului Transporturilor. Anterior, Aviaţia Utilitară a
funcţionat ca detaşament al Companiei TAROM, având în componenţă un sector
AVIASAN, care utilizează elicoptere şi avioane uşoare pentru transportat
bolnavi, nou-născuţi cu probleme deosebite, sânge sau subproduse sanguine,
organe, ţesuturi sau pacienţi în vederea transplantului, personal specializat
medical, aparatură medicală sau medicamente. Ca un exemplu al activităţii
AVIASAN, considerată în anii 1975-1980 ca fiind una dintre cele mai dezvoltate
unităţi de transport aerian medical din estul Europei, stau mărturie
următoarele cifre: 110.000 ore de zbor; 52.000 curse sanitare; 45.000 grav
bolnavi şi accidentaţi transportaţi; 60.000 kg sânge conservat; 25.000 kg
medicamente transportate; peste 1.500 medici şi personal medical transportaţi
pentru acordarea asistenţei medicale de urgenţă. În decursul anilor, Aviaţia
Utilitară a executat misiuni de zbor pe întreg teritoriul României prestând, pe
lângă serviciile de ambulanţă aeriană amintite, servicii de transport marfă şi
pasageri, tratamente aviochimice, misiuni de aerofotogrametrie, reclamă aeriană
şi filmări, zboruri de cautare-salvare, stingere de incendii, ajungând la
sfârşitul anilor ’80, la 60 - 65000 ore de zbor anual. După 1990, ca
urmare a Legii Privatizării, întreprinderea a trecut în administrarea Fondului
Proprietăţii de Stat, care a decis în 1998 divizarea societăţii în 5 părţi. În
urma divizării, S.C. Aviaţia utilitară Bucureşti S.A., executând toată gama de
prestări servicii, întreţinere tehnică şi reparaţii, pe care o executa vechea
societate, cuprinde şi aerobazele teritoriale Piteşti şi Braşov.
Sfântul Cuvios Paisie de la Neamț
Paisie Velicicovschi, cunoscut și ca Paisie de la Neamț sau Paisie cel Mare a fost un călugăr și teolog ortodox, care a
contribuit la înnoirea monahismului ortodox prin redescoperirea scrierilor
patristice și publicarea lor. El a fost un îndrumător al vieții monahale din
Moldova, fiind considerat în prezent o figură de seamă a istoriei Bisericii
Ortodoxe. Ucrainian prin naștere, Piotr Velicikovski s-a născut la 21
decembrie 1722 în orașul Poltava și a decedat la data de 15 noiembrie 1794 la Mănăstirea Neamț. După
moartea tatășui mama l-a trimis să
studieze la Academia duhovnicească din Kiev și apoi a umblat pe la
numeroase schituri și mănăstiri (mănăstirile Liubiețchi, Medvedeschi și
schiturile Dălhăuți, Trestieni – Râmnicu Sărat și Cârnu ) să-și găsească un duhovnic
bun. La mănăstirea Medvedeschi a fost tuns rusofor și a luat numele de Platon. În
vara anului 1746, la vârsta de 24 de ani, pleacă la Muntele Athos în
scopul de a-și desăvârși experiența monahală. Aici a petrecut următorii patru ani în singurătate și
rugăciune, nevoindu-se într-o sărăcie extremă. A fost călugărit în anul 1750 de
starețul Vasile de la Poiana Mărului, aflat în trecere pe la Muntele Athos,
care i-a schimbat numele în cel de Paisie. Urmând sfatul lui Vasile, el a decis
să renunțe la viața austeră din pustiu și a devenit un conducător renumit al
schitului isihast, format din ucenici români și slavi. În 1758 Paisie a fost
hirotonit ieromonah (preot-călugăr) de către episcopul Grigorie de la Athos.
Paisie a înțeles că viața spirituală trebuie să se bazeze pe studiul textelor
ascetice patristice. El a început să colecteze și să copieze scrierile
Sfinților Părinți din vechime, folosindu-le ca un ghid în viața spirituală.
Învățăturile sale au atras un număr mare de ucenici care doreau îndrumare în
practicarea rugăciunii neîncetate. În vara anului 1763, starețul Paisie a
plecat de la Muntele Athos cu două corăbii, în care se aflau 64 de
ucenici. El avea intenția să reînnoiască viața spirituală de la schiturile
din munții Buzăului, de care îl legau amintirile tinereții. S-a stabilit la
Mănăstirea Dragomirna-Suceava, devenind stareț prin bunăvoința mitropolitului
Gavriil Callimachi. După ocuparea nordului Moldovei de către austrieci (1775)
și impunerea de către aceștia a unor restricții cu privire la viața monahală
(mănăstirile nu aveau voie să aibă mai mult de 25 de călugări), Paisie
Velicicovschi pleacă în octombrie 1775 cu cea mai mare parte a obștei (circa
200 de călugări) la Mănăstirea Secu, iar în vara anului 1779 la Mănăstirea
Neamț. Acolo organizează obștea după rânduiala athonită, punând accent pe
ascultare, smerenie și rugăciune. În perioada stăreției sale, obștea de la
Mănăstirea Neamț a crescut la 700 de frați și a devenit curând un centru de
pelerinaj, dar și de adăpostire a refugiaților. Starețul Paisie Velicicovschi a
murit la 15 noiembrie 1794 și a fost înmormântat în gropnița bisericii
voievodale a Mănăstirii Neamț. Cuviosul Paisie este venerat pentru viața sa
sfântă și pentru contribuția sa la renașterea monahismului și a spiritualității
în România, Ucraina și Rusia, care a suferit în urma reformelor lui Petru I și
Ecaterina a II-a. El a reînviat învățătura veche despre rugăciunea inimii, o
învățătură aproape uitată în spațiul est-slav.
Insigna - Minitehnicus Cutezătorii 1973
Minitehnicus a fost și este un
concurs prin care se doreşte dezvoltarea deprinderilor practice, a îndemânării
și a creativităţii elevilor. Pentru început el s-a organizat sub egida Revistei
pionierești Cutezătorii. Concursul se adresează elevilor cu aptitudini si
îndemânare pentru crearea/modernizarea de jucării şi realizarea acestora
în timpul orelor desfăşurate în cadrul cercurilor din palate şi cluburi ale
elevilor. Concursul pune accent tocmai pe acest obiectiv, propunându-şi
să trezească interesul elevilor de a cunoaşte prin descoperire experimentală
legile naturii. Experimentul este un mod de abordare a cunoaşterii ştiinţifice
foarte atractiv pentru elevi, mai ales atunci când aceştia au posibilitatea de
a fi implicaţi direct în efectuarea lui. Manifestarea are ca scop promovarea
comunicării între elevii din şcoli, cluburi, din zone şi judeţe diferite;
realizarea de experimente cu obiecte de uz curent, întâlnite de ei în viaţa
cotidiană; dezvoltarea imaginaţiei şi creativităţii elevilor. Concursul are
următoarele scopuri; descoperirea elevilor pasionaţi de tehnică, de
electronică, dezvoltarea inventivităţii elevilor, realizarea unui schimb de
experienţă între scolile generale şi cluburile elevilor precum și stimularea
lucrului în echipă și formarea de deprinderi practice.
Cutezătorii este denumirea unei
publicații pentru copii, un nume ce spune o poveste pentru fiecare și mai ales
un nume care se asociază imediat, atât pentru cei mici, cât și pentru cei mari,
cu vârsta copilăriei. S-ar zice că nimic nu-i nou sub soare. Cutezătorii a fost
și pe vremea copiilor de ieri, astăzi părinți, și continuă „să copilărească” și
pentru cei care azi își trăiesc copilăria. Multe lucruri s-au schimbat de
atunci, de când actualii părinți, chair și bunici au fost și ei copii, dar
multe au rămas la fel: bucuria jocului, spontaneitatea, curiozitatea și dorința
de explorare nu și-au epuizat resursele pentru copiii de acum. Încercând să se
adapteze prezentului, dar neirosind nimic din nostalgia vremurilor în care
jocul dicta regula, echipa redacțională îi introduce pe copii și tineri și pe
toți cei care se simt bine într-o lume a informației, în lectura unor subiecte
variate, pe teme de actualitate culturală sau valoroase oricând, pentru orice
generație. Conceptul grafic este și el în acord cu cerințele unei formule cutezătoare
și susține vizual conținutul. Revista Cutezătorii are ca parteneri în
proiectele sale educaționale Ministerul Educației și Cercetării, firme de
profil, asociații și organizații non-guvernamentale, parteneri media care,
împreună, contribuie la crearea unui climat mai civilizat și mai sănătos pentru
copiii de azi și de mâine. Publicația copilăriei este prezentă în rețeaua
școlară, la nivel național. Lunar, cititorii revistei (8 - 15 ani și nu numai)
își regăsesc subiectele preferate și le descoperă cu ajutorul îndrumătorilor. Revista
"Cutezătorii" se produce de căre Editura
Explorator Ploiești și este marcă înregistrată la OSIM.
_______________ooOoo_______________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Titlu nominal deplin vărsat - 10 acțiuni a cinci sute lei 1946
BANCA CENTRALĂ
PENTRU INDUSTRIE ȘI COMERȚ CLUJ S.A.
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 08.04.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu