5 șilingi 1920
SFÂNTA LUCIA
Este un stat colonie a Marii
Britanii,
care și-a câștigat independența
la data de 22 februarie 1979.
Este un stat insular situat în
Marea Caraibelor, Oceanul
Pacific.
Acest stat se întinde pe
620 kilometri pătrați de uscat,
numără aproximativ 0,16 milioane
de locuitori
și are capitala în orașul
Castries.
În prezent acest stat face parte
din uniunea statală politică şi
financiară
Statele Caraibiene de Est,
creată în anul 1981
prin Tratatul de la Basseterre,
care emite bancnotă comună.
Deviza națională a statului este:
Ţara, poprul, lumina
Evoluţia stemei statului Sfânta
Lucia:
Steagul oficial al statului de-a
lungul timpului:
Pe aversul bancnotei prezentate aici este redat
chipul lui George al V-lea.
George al V-lea, nume real George Frederick Ernest
Albert,
a fost un rege al Marii Britanii,
care a trăit în perioada anilor 1865 – 1936
și a condus în perioada anilor 1910 – 1936
Mall-ul Blue Coral
Biblioteca publică națională
Basilica minorită a Imaculatei Concepții
Deasupra am prezentat trei reprezentative
monumente de cultură și arhitectură, iar mai jos
câteva piese din medalistică, numismatică, filatelie
și un ecuson, emise de autoritatea națională
a statului Sfânta Lucia.
ecuson
insignă
jeton
marcă poștală
monedă
xxx
"PURTĂTOR DE CUVÂNT"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx________
O PLACHETĂ,
O MEDALIE ȘI CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de
obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi
se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în
semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte
din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Ștefan cel Mare
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan
cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433
la Borzeşti şi a decedat la data de 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel
Bun a avut mai mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu
al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă
succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan
domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu
era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi
prin urmare i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi
excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi,
spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de
ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile
noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în
Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar
care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită
împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia
şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi
importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri,
prin vămi. Chilia - după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere
cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni,
atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este,
pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma
comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea,
în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea
Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e
chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească
relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că
Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină
vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să
treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva
polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost
luptele sale cu turcii, în special în anul 1475, când Moldova este invadată de
o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al
turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al
II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care
o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata
turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez
Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl
proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii,
furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al
II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din
actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea
apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie
părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere
vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai
din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la
Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu
reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi
astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara,
pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod
al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această aventură - ca
să zic aşa - Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii,
dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în anul
1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data aceasta,
cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi
cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor care erau
înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva Imperiului
Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod
creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a
reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început
să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a
dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit
etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru
dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii
povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se
făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi
plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea
lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt
ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire
împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne
lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu
bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un
tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în
Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în
fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe
nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea
este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune
uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi
Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii
cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea
însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se
transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu
mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat
următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.(Sursa -
Net - Horia Dumitru Oprea)Asociația chinologică română - Câine de rasă ocrotit Nr. 17426
Prezint
aici câteva
informații despre evoluția chinologiei românești, a cărei
promotoare a fost chinologia aradeană. In anul 1921 au luat fiinta
Clubul Foxterrieri din Arad si Clubul Amatorilor de Caini de Politie din Arad.
Aceste doua cluburi au organizat activitatea chinologica din Arad si din
judetele invecinate, stimuland dezvoltarea miscarii chinologice. Dintre
manifestarile chinologice organizate in acea perioada de chinologii aradeni
amintim expozitia clubului de Fox Terrier din anul 1929 la care au participat
peste 200 de exemplare, aproximativ 100 fiind din Arad. Activitatea
chinologica a fost intrerupta de cel de al doilea razboi mondial. Anul
1969 este un an important pentru chinologia romana, este anul infiintarii
asociatiei chinologice. La data de 17 noiembrie 1969 s-a infiintat la Arad
Asociatia de Crescut si Dresat Caini din Romania, prima asociatie chinologica
din Romania si care a fost aprobata de Consiliul de Ministri din R.S.R. In anul
1972, cu ajutorul unor chinologi maghiari Asociatia Chinologica Romana este
admisa ca membra al Federatiei Chinologice Internationale. Chinologii aradeni
au avut in acea perioada o intensa activitate pentru popularizarea cainilor de
rasa in randul oamenilor. De asemenea sau tiparit mai multe publicatii de
specialitate: revista „Ciinele”, colectia „Totul despre ciini” care cuprinde
patru carti: „Micul ghid canin”, Reproductia speciei canine”, „Eredopatologie
canina” si „Zoopsihologie canina”. Din anul 1972 pana in anul 1976
Asociatia Chinologica Romana a functionat in cadrul AVIROM, care a avut sediul
central la Arad, organism care includea alaturi de crescatorii de caini,
crescatorii de pasari de curte si porumbei si era sub controlul direct al
Ministerului Agriculturii. Prima expozitie s-a organizat in anul 1971 pe
stadionul fabricii arădene de zahar. Expozitiile
incepeau intotdeauna cu parada raselor, demonstratii de dresaj, curse de ogari.
In anul 1976 s-a organizat, pe stadionul Gloria, una dintre cele mai mari
expozitii chinologice din Romania, fiind prezenti peste 800 de caini. In
anul 1978, la Arad, s-a infiintat prima scoala nationala de dresaj si s-a
organizat prima tabara de dresaj. De la infiintare anual s-au
organizat la Arad expozitii chinologice. Asociatia chinologica din Arad a
organizat in anul 2002 si anul 2005 Campionatul Europei Centrale si de Est
considerat cel mai important eveniment continental organizat sub egida F.C.I..Asociaţia Generală a Vânătorilor şi Pescarilor
Sportivi din România (A.G.V.P.S.) este persoană juridică de drept
privat şi de utilitate publică, care reprezintă, în plan intern, interesele a
peste 150 de asociaţii afiliate, în care sunt înscrişi peste 90% din vânătorii
români şi peste 80% din pescarii cu domiciliul sau rezidenţa în România, iar în
plan extern, interesele tuturor vânătorilor şi pescarilor sportivi din ţara
noastră. Data de 5 iunie 1919 reprezintă momentul constituirii „Uniunii
Generale a Vânătorilor”, iar cea de 26 mai 1922, data de naştere a „Uniunii
Generale a Vânătorilor din România”. Această formă de organizare a suferit mai
multe transformări și convulsii până să ajungă la formatul de astăzi. Au fost
perioade când au existat și organizații paralele în acest domeniu de
activitate.
Cerbul Carpatin, denumirea științifică -
Cervus elaphus, este un mamifer ierbivor, trăieşte aproximativ treizeci de ani
şi face parte din familia cervidae şi categoria rumegătoare, fiind cel mai mare
reprezentant al copitatelor. Este un animal sălbatic, timid, sfios care
este vânat pentru carne, coarne şi piele. Cerbul carpatin este animalul cu
înfăţişarea mândră, elegantă dar puternică. Cerbul
mascul este de talie mare, greutatea lui variază între 150-300 kilograme, pe
când greutatea ciutei este de numai 80-150 kilograme. Deşi cerbul are o
greutate mare aleargă în trap cu gâtul lungit sau în galop cu capul pe spate,
astfel că poate alerga mai iute decât calul. Pieptul cerbului este lat,
puternic, cu umeri răsăriţi, gâtul mare niţel îndoit şi turtit lateral. Capul
cerbului este lung cu ochi blânzi şi pătrunzǎtori, iar picioarele subţiri şi
uşoare. Coarnele sunt mai mult sau mai puţin ramificate, cu o lungime de 2
metri, cu crengi, vârfurile lor fiind albe, strălucitoare asemănătoare
fildeşului, cântărind 16 kilograme, iar la cerbul adult coarnele pot avea şi
şapte ramificaţii. Greutatea coarnelor nu-l împiedicî la fuga prin pǎdure, ele
nu sunt numai podoaba bărbăteascǎ dar sunt şi o armă de apărare. Cornele se
schimbǎ anual la masculi începând din luna februarie, la cei mai bǎtrâni,
iar în luna aprilie la cei tineri. Aşa cum se ştie coarnele cu mai multe
ramificaţii sunt vestite şi reprezintă decoraţia muzeelor. Cerbul carpatin
coabitează în cârduri, aceste cârduri se formează dupǎ boncănit, adicǎ după împerechere, cârdurile de masculi sunt conduşi de un cerb tânǎr, iar cele de
ciute merg separat şi sunt conduse de ciuta cea mai bătrânǎ. În
cârdurile ciutelor se aflǎ viţeii şi cerbii de doi ani. Ciutele nasc după patruzeci de săptămâni de sarcinǎ la mijlocul verii câte unu sau doi
viţei. La viţei primul rând de coarne sunt ca nişte suliţe lungi de
douăzeci-patruzeci centrimetri fără rozete, care cad în luna mai a anului
urmǎtor, adică la vârsta de doi ani. Cerbii mai vârstnici sau cei mai puternici trăiesc solitari. Cerbul trăieşte în
interiorul arcului carpatic, în zone bine împădurite dar cu multǎ linişte şi
bălţi pentru scăldat. Hrana este formată din muguri sau lǎstari tineri,
scoarţǎ de copac, copaci tineri, sau frunze verzi acoperite de zăpadă, ceea ce
face să deterioreze mult pădurea. Cel mai mare duşman al cerbului este omul care
prin vânat a reuşit să răreascǎ specia sau chiar să-o stârpească, dar să nu uităm și de duşmanii de temut ca lupul, râsul şi ursul. În Germania cerbul a
dispărut, iar în Scoţia şi Irlanda mai trăiesc câteva exemplare. La noi în ţară mai trăiesc aproximativ treizeci şi şapte mii de exemplare de cerbi. Coarnele
unui cerb din Munţii Carpaţi cu o greutate de treizeci şi trei de kilograme şi
patruzeci şi patru ramuri au fost arătate de lordul Powercourt Societǎţii
Zoologice din Londra.
Peștele este un animal vertebrat, craniat, ce trăiește
în mediu acvatic. El respiră oxigen dizolvat în apă. Se cunosc aproximativ
29000 de specii de pești. Știința ce se ocupă cu studiul peștilor se numește
ihtilologie. Peștii sunt animalele cele mai puțin dezvoltate dintre craniate.1 Martie 1892
Mărțișorul oferit în ziua de 1 martie este considerat un
talisman al norocului, al prețuirii și bunăstării. Este dăruit doamnelor și
domnișoarelor de către bărbați, în semn de admirație și respect și este purtat
de acestea timp de două săptămâni ori toată luna martie. Ziua de mărțișor, 1
Martie, are două legende cunoscute și astăzi, care dezvăluie cum au apărut
primii vestitori ai primăverii și care este legătura cu culorile clasice ale
mărțișorului, alb și roșu. Prima legendă a mărțișorului spune că Soarele, pus
de Dumnezeu să lumineze și să încălzească pământul, a fost furat de un zmeu
timp de trei anotimpuri, până în timpul iernii, când un viteaz a mers să-l
înfrunte pe zmeu și a eliberat Soarele. În timpul luptei, viteazul a fost
rănit, iar sângele i s-a scurs pe zăpada albă. După ce zăpada s-a topit, în
locul respectiv au răsărit ghiocei, vestitori ai primăverii. A doua legendă a
mărțișorului povestește cum Primăvara, aflată la plimbare la marginea pădurii,
a văzut un ghiocel pe care l-a îngrijit, i-a îndepărtat zăpada din jur, totul
pentru a-l ajuta să crească. Însă Primăvara a fost pedepsită de Iarna rece,
care a trimis ger și zăpadă, iar ghiocelul a înghețat. Primăvara a vrut să-i
țină de cald ghiocelului cu mâinile, dar s-a rănit la un deget și i-au curs
câteva picături de sânge peste ghiocel și peste zăpada din jurul ei. Ghiocelul
și-a revenit și astfel Primăvara a învins Iarna.Tradiția de mărțișor în Moldova
spune că pe 1 Martie fetele sunt cele care dăruiesc mărțișoare bărbaților, iar
aceștia le oferă femeilor mărțișoare pe 8 martie. În Dobrogea, mărțișorul se
poartă până la venirea berzelor, apoi este aruncat spre cer, pentru ca norocul
să fie mare și înaripat. În localități transilvănene, mărțișorul este purtat în
primele două săptămâni ale lunii martie, după care acesta este atârnat de uși
ori ferestre sau de coarnele animalelor domestice, deoarece se spune că astfel
se pot speria duhurile rele. În Banat, fetele se spală cu zăpadă în ziua de 1
Martie, pentru a fi iubite mereu. În Bucovina există obiceiul ca de 1 Martie,
părinții să lege copiilor și o monedă de argint ori aur de gât sau de mână.
Moneda se leagă cu șnur roșu, un găitan din două fire răsucite din mătase roșie
ori albă și se numește „mărțișor”, „mărțiguș” sau „marț”. Acest obicei este urmat
pentru a le purta noroc copiilor și pentru a fi curați și sănătoși precum
argintul la venirea primăverii.Mărțișorul nu trebuie aruncat la gunoi după ce a
trecut perioada în care nu se mai poartă. Se spune că dacă îl arunci, acest
lucru îți va aduce ghinion. Mărţişorul se leagă într-un singur nod şi te apără,
în perioada în care îl porţi, de ghinioane. Mamele care pun mărţişor în piept
sau la mâna copilului lor trebuie să aibă grijă să nu fie văzute de o femeie
însărcinată. Se spune că dacă această superstiţie nu este respectată, bebeluşul
se va naşte cu un semn. În unele zone predomină superstiţia conform căreia Baba
Dochia va trimite gerul înapoi dacă de 1 Martie au loc diferite activităţi
gospodăreşti. Tocmai din acest motiv femeile nu spală, nu dau cu mătura, ci
doar pregătesc bucatele pentru masă. În prima zi a lunii martie se spune că
este bine să consumi vin roșu, pentru a avea un an plin de prosperitate. Pe 1
Martie nu este bine să te cerți cu nimeni și nici să stai supărat, deoarece
riști să rămâi supărat până la venirea toamnei. Pe lângă Mărțișor, în prima zi
de primăvară se transmit și mesaje de 1 Martie. Mesajele transmise în această
zi fac trimitere la simbolistica mărțișorului, la idea de renaștere a naturii
și vieții. Urările de la început de primăvară sunt pline de bucurie, speranță
și optimism. În mesajele de Mărțișor se folosesc cuvinte precum „primăvară”,
„ghiocei”, „mărțișor”, „flori de primăvară”, etcA.C.R. - 75 ani 1904 - 1979 (Automobil Clubul Român)
Mai jos
prezint câteva file din istoria veche a Automobil Clubului Roman (A.C.R.), fost Automobil
Clubul Regal Roman (A.C.R.R.) 1904 – 2014.- 5 aprilie 1904. În salonul de onoare al
Hotelului Boulevard din Bucureşti (clădire existentă şi în prezent), un grup de
automobilişti, constituiţi în Adunarea Generală, a hotarât şi a semnat actul de
înfiinţare a primei asociaţii a automobiliştilor din ţara noastră: Automobil
Club Român. Automobil Club Român se înscrie, astfel, în primele 10 cluburi
centenare din Europa şi în primele 14 cluburi centenare din întreaga lume.
- Septembrie 1904. Are loc prima cursă de automobile din România
organizată de ACR pe traseul Bucureşti – Giurgiu – Bucureşti (120 km). România
a fost printre primele 6 ţări din lume care au organizat concursuri auto, după
Franţa, SUA, Germania, Italia şi Austria.
- 8 decembrie 1905. ACR a fost primit ca
membru al Asociaţiei Internaţionale a Automobil Cluburilor Recunoscute de la
Paris, devenită ulterior Federaţia Internaţională a Automobilului
(FIA).
- 1914. Automobil Club Român
îşi schimbă statutul în Automobil Club Regal Român (ACRR), iar timp de 33 de
ani Regii României au deţinut funcţia de preşedinţi de onoare ai ACRR.
- 15 ianuarie 1921. Adunarea Generală a ACRR introduce un nou capitol în
Statut (capitolul 6) privind autorizarea cluburilor regionale. Primul club
regional a fost înfiinţat la 8 septembrie 1921, la Cluj. Printre membrii lui de
onoare s-a numărat Octavian Goga.
- 1925. ACRR s-a afiliat la Consiliul Central
al Turismului Internaţional, cu sediul la Paris.
- 1926. Alexandru Berlescu realizează, în
premieră, înconjurul României pe un Oldsmobile, parcurgând 2447 km în 50 de
ore. Are loc, de asemenea, în România, prima cursă Bucureşti – Paris şi
retur, fără oprire, performanţă realizată de Henry Manu, însoţit de N.
Constantinescu, pe o maşină Buick.
- 1927. Este înfiinţat Automobil Club Regional
Moldova de Sus, Cernăuţi, potrivit Statutului ACRR.
- 1929. Automobil Club Regal Român devine membru
fondator al Cercului de sporturi Băneasa (Country Club), cu denumirea actuală
de Clubul Diplomatic Bucureşti.
- 1936. Petre Cristea şi Ion Zamfirescu
(însoţiţi de Gogu Constantinescu) câştigă Raliul Monte Carlo, pe un Ford V8,
performanţă considerată ca fiind cea mai mare victorie a automobilismului
românesc.
- 1 ianuarie 1948. Automobil Club Regal
Român primeşte denumirea de Automobil Clubul Republicii Populare Române
(ACRPR), cu sediul în B-dul 6 Martie nr. 5, fiind unicul club naţional
recunoscut oficial.
- 1953. Este organizată Competiţia
automobilistică Marele premiu al RPR şi Circuitul CFR pe parcelarea Floreasca
din Bucureşti.
- 1958. Urmare a transformărilor politice din
România, desfiinţarea Regatului, la iniţiativa unui grup de automobilişti,
ACRPR a fost reorganizat într-o nouă concepţie, sub denumirea de Asociaţia
Automobiliştilor din România (AAR).
- 1964. Are loc prima ediţie a Raliului
Dunării – Castrol care avea startul la Viena şi sosirea la Braşov.
- 1967. Are loc prima ediţie a
Raliului României. Un comitet de iniţiativă a depus diligenţele necesare
pentru transformarea AAR în Automobil Clubul Român. La împlinirea a 63 de ani
de existenţă, asociaţia automobiliştilor din România revenea, astfel, la numele
ei iniţial – Automobil Clubul Român.
- 18 octombrie 1967. ACR se mută în noul său sediu situat în Str.
Nikos Beloiannis nr. 27, astăzi Str. Take Ionescu nr. 27.
- 17 mai 1974. Se înfiinţează Federaţia Română de
Automobilism şi Karting (ACR – FRAK).
_________________ooOoo_________________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Titlu cinci acțiuni la purtător
în valoare de două mii cinci sute de lei
Societatea anonimă pe acțiuni CREDITUL EXTERN
Detaliu vignetă de pe o felicitare din Congo Belgian
Detaliu vignetă de pe un bilet de loterie spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 11.04.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu