1. Începând cu data de 5 decembrie
2022, Banca Centrală a statului Barbados a lansat în circulație șase noi
bancnote pe suport din polimer, având cu cupiurile de 2, 5 10, 20, 50 și 100
Dolari barbadieni. Bancnotele au aliniament vertical și formează un set puzzle,
pe revers apărând harta țării dacă bancnotele se așează pe două rânduri, în
ordinea crescătoare a valorii.
Pe avers, dacă bancnotele se așează una lângă
cealaltă, în ordine crescătoare, pe laterale se formează tridentul de pe
steagul național.
Principalele
reprezentări grafice de pe bancnota de 2 Dolari sunt: pe avers portretul lui
John Redman Bovell, un agronom creditat cu salvarea industriei de zahăr a
insulei în sec.al 19-lea și pe revers Moara de vânt Morgan
Lewis din St. Andrew.
Principalele
reprezentări grafice de pe bancnota de 5 Dolari sunt: pe avers portretul lui
Sir Frank Worrell, un jucător celebru de cricket, membru al selectului club de
3 jucători 3Ws (Worrel, Walcott, Weekes), iar pe revers este redat stadionul de
cricket 3Ws Oval.
Principalele reprezentări grafice de pe bancnota de 10 Dolari sunt: pe avers
portretul lui Charles Duncan O’Neal, un medic care a luptat pentru drepturile
celor defavorizați, iar pe revers apare podul Charles Duncan O’Neal Bridge din
Bridgetown.
Principalele reprezentări grafice de pe bancnota de 20 Dolari sunt: pe avers
portretul lui Samuel Jackman Prescod, primul membru localnic al Parlamentului
local, iar pe revers apare Clădirea Parlamentului din Bridgetown.
Principalele
reprezentări grafice de pe bancnota de 50 Dolari sunt: pe avers portretul lui
Errol Barrow, părintele independenței și primul Prim-ministru al statului
independent Barbados, iar pe revers apare Piața Independenței din Bridgetown.
Principalele
reprezentări grafice de pe bancnota de 50 Dolari sunt: pe avers portretul lui Errol Barrow, părintele independenței și primul Prim-ministru al statului independent Barbados, pe revers Piața Independenței din capitala Bridgetown.
Principalele
reprezentări grafice de pe bancnota de 100 Dolari sunt: pe avers portretul lui
Sir Grantley Adams, primul Prim-ministru al insulei, iar pe revers apare
Aeroportul Internațional Grantley Adams din Christ Church.
2. Loteria
națională a statului european Spania a emis o serie de bilete
de loterie prin care
popularizează farurile spaniole.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 16 iunie 2007 prin care se popularizează Farul
Pescador din Cantabria.
Farul Pescador (Farul Pescarului) este situat la vârful cu același nume de pe insula Muntelui
Buciero la 43º 27,8' latitudine nordică și 03º 26,1 longitudine vestică, la o înălțime de 13 metri deasupra solului și 39 de metri
deasupra nivelului mării. El situat în zona administrativă a orașului Santona,
comunitatea autonomă Cantabria, la țărmul nordic cu Oceanul Atlantic. El
emite semnale optice; grupUri de patru (trei mai scurte și unul mai lung) la
interval de 18 secunde. Semnalele optice ale acestu far sunt vizibile de la o
depărtare de 17 mile marine. Acest s-a construit pe locul unuia mai vechi,
fiind inaugurat în data de 1 februarie 1864, iluminându-se cu o lampă cu ulei
de măsline, cu optică formată din două lentile dioptrice rotative și lentile
catadioptrice fixe, dând aspectul unei lumini albe fixe cu blițuri la fiecare 3
minute. Lanterna avea la bază același turn trunchiat actual, care ridica
sursa de lumină la 13,50 m deasupra solului și 38,60 m deasupra mării. Turnul
a fost legat printr-o pasarelă acoperită de clădirea dreptunghiulară cu două
etaje și a fost fondat pe o esplanada artificială. Diverse evenimente, precum
ciclonul care a lovit coasta Cantabriei în noaptea de 22 spre 23 februarie
1915, au modelat imaginea actuală a clădirii cu un etaj, la care s-au adăugat
noi optice incandescente pentru acetilenă și un felinar cilindric. m în
diametru, montanti elicoidali și un turn din fontă pentru a da aspectul
actual. Electrificarea acestuia a fost finalizată în 1995, în anul următor
a fost instalat un sistem de telecomandă iar în 2003 s-a modernizat
echipamentul de iluminat, astăzi funcționând în regim automat. În
prezent, Farul Pescarului găzduiește un muzeu, Museo del Faro del Pescador, care prezintă opera lui Eduardo Sanz,
un pictor care a reușit să surprindă cu măreție oceanul, farurile, munții și oamenii
Spaniei.
3. Republica Araba Democrata Saharawi
este fosta colonie spaniolă, Sahara de Vest. Dupa retragerea
spaniolilor in anii 1975, teritoriul a fost impartit intre Maroc si Mauritania,
dar frontul national Polisario a pretins suveranitatea, recunoscuta doar de o
parte din comunitatea internationala. Intre Maroc si Polisario sunt conflicte
permanente, Marocul controland majoritatea teritoriului (75-80%), inclusiv
pretinsa capitala El Aaiun (sau Laayoune), guvernul independent conducand din
Algeria. Aici prezint moneda de 2 pesetas din anul 1992 (dintr-o serie de 1, 2
și 5 pesetas) care se pare că nu au fost emise pentru circulatie. Nu este
singurul caz in care o tara autodeclarata emite moneda cu un scop mai degraba
demonstrativ, decat functional. Pe teritoriul Saharawi circula simultan
dirhamul marocan, ouguiya mauritana si aparent si aceste monede, bancnote
nefiind niciodata emise. Ce mai e interesant este ca au o rata fixa de
conversie, initial raportata la peseta spaniola, ulterior la euro. 166386
pesetas = 1 euro, spune multe despre puterea acestei monede ca mijloc de plată.
Cele 3 monede au design similar, avand marimi diferite si valorile diferite sub
stema. Imaginea considerata suficient de reprezentativa pentru a aparea pe
revers este un individ alaturi de o camila, cu mesajul "Transport
tipic". Daca tot nu exista cale ferata in Saharawi, pana la urma de ce nu?
Deasupra am postat și o monedă comemorativă (15 ani existență a relațiilor
diplomatice cu statul Venezuela) cu valoarea de 40000 pesetas din anul 1997
care prezintă un design mai atrăgător. Pe avers moneda prezintă stemel celor
două țări iar pe revers imaginea a doi lideri luptători pentru cauza
independenței naționale (venenzueleanul Simon Bolivar – călare
și saharavezul El-Ouali Mustapha Sayed – cunoscut și
sub numele El Uali).
4. Loteria națională
a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează
automobilele lumii.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 6 martie 2003 prin care se popularizează automobilul Brasier
1911.
Brasier este o fostă companie automobile franceză,
fondată în anul 1902 de
către frații Georges Richard și Charles – Henri Brasier.Sediul central și
serviciile comerciale erau situate în Paris pe Strada Grande-Arme la nr. 23, iar
fabrica era situată pe Strada Galilee, la
nr.2 în localitatea Ivry-Port. În anul
1926 compania Brasier a reorganizat, unindu-se cu forțele comapaniei Camille
Chaigneau cycles pentru a forma noua companie de automobile Chaigneau-Brasier.
Sub marca proprie compania Basier a construit mai multe modele cu puteri de 12
– 60 CP și prețuri de achiziție de 9500 – 25000 franci. Redau mai jos câteva
dintre detaliile tehnice ale modelului construit în anul 1911:
- putere – 12 CP
- motor cu patru cilindri monobloc în linie de 1551 cmc
- transmisie
manuală cu trei trepte de viteză cu treaptă de alunecare
- punte
față solidă cu suspensie semi-eliptică cu arcuri lamelare
- punte
spate solidă cu suspensie cu tijă de torsiune și frâne mecanice cu tambur pe
roata din spate
- ampatament:
98 inch.
Mașinile Brasier au obținut multe succese în
cursele cu motor, deși erau foarte predispuse la răsturnare. În anii 1904-1905 mașinile Brasier au câștigat Cupa
Gordon-Bennet, cel mai prestigios campionat: de fapt, majoritatea mărcilor de
mașini ale vremii, nu doar franceze, ci și internaționale, erau reprezentate
acolo. Aceste două victorii au contribuit în mare măsură la reputația
mondială a mărcii.
5. In colecţiile Cabinetului Numismatic
şi Tezaurului Istoric al Muzeului Naţional de Istorie a României se păstrează
una din cele mai valoroase monede din lume – piesa de 100 de ducaţi, emisă în
atelierul monetar de la Cetatea Făgăraşului, în 1676. Baterea vreme de mai
mulți ani a unor asemenea piese excepționale îl fac pe Mihail Apafi, Principele
Transilvaniei, creatorul nu numai a celei mai impresionante serii de monede de
aur din Europa vremii sale, dar și autorul celor mai mari şi grele piese din
acest metal, emise până la sfârşitul secolului al XX-lea.Moneda este confecționată din aur, are forma rotundă cu diametrul de 104,02
milimetri, cântărește 345,95 grame și a fost realizată prin batere. Se cunosc
și alte modele de monede emise concomitent și tot din aur (formă stea și formă
penatgonală). Baterea vreme de mai mulți ani a unor piese
excepționale îl fac pe Mihail Apafi creatorul nu numai a celei mai
impresionante serii de monede de aur din Europa vremii sale, dar și autorul
celor mai mari şi grele piese din acest metal, emise până la sfârşitul
secolului al XX-lea. Ele constituie, încă un motiv, pentru care, un principe
considerat (pe nedrept) drept un om „slab” și „leneș”, să rămână în Istoria
lumii.
Moneda de 100 de ducați din 1676, ca și aceea din 1674 a fost realizată
printr-o tehnică specială, constând în aplicarea manuală a unor ștanțe folosite
pentru baterea altor nominaluri (un ducat și 10 ducați), pe un flan (pastilă monetară)
de mari dimensiuni, realizat prin laminare. Datorită acestui fapt, cea mai mare
parte a câmpului monedei a rămas liber.În centrul aversului este redată
amprenta ştanţei de avers utilizată pentru baterea pieselor de 10 ducaţi din
1675, din atelierul de la Cetatea Făgăraşului (cu bustul principelui Apafi și
legenda circulară: MICHA:APAFI- D:G:PR:TR (Mihail Apafi, din mila lui
Dumnezeu, Principe al Transilvaniei). De jur împrejur sunt redate
nouă amprente ale ştanţei de avers utilizată pentru baterea pieselor de un
ducat din 1676, din atelierul de la Cetatea Făgăraşului cu aceleași simboluri
grafice ca și amprenta centrală. În centru reversului este redată amprenta
ştanţei de revers utilizată pentru baterea pieselor de 10 ducaţi din 1675, din
atelierul de la Cetatea Făgăraşului, ce include Stema Transilvaniei surmontată
de coroana princiară, timbrată de blazonul familiei Apafi și legendă circulară:
PAR REGHVND – ET (în ligatură) SIC CO 1675 (Domn al unor Părţi ale
Regatului Ungariei şi Comite al Secuilor 1675). De jur împrejur
sunt redate nouă amprente ale ştanţei de avers utilizată pentru baterea
pieselor de un ducat din 1676, din atelierul de la Cetatea Făgăraşului, cu
aceleași simboluri grafice ca și amprenta centrală.
Mihail
Apafi (Apafi Mihály) a trăit şi condus Transilvania într-o vreme de mari
încercări, de dezastre politico-miliare, de foamete şi molime, de declin rapid
al Principatului autonom. Viaţa lui personală a fost una tipică pentru asemenea
timpuri, cunoscând ridicări şi prăbuşiri neaşteptate. S-a născut la 3 noiembrie
1632, în conacul familiei de la Dumbrăveni (numit pe atunci Ibaşfalău,
Ebesfalva, Eppeschdorf, în jud. Sibiu), ca fiu al lui magnatului György Apafi,
comite de Târnava şi fost jude al Sibiului şi al Barbarei (Borbála) Petki,
fiică a Cancelarului Principatului Transilvaniei. În ciuda faptului că Mihail
Apafi era un tânăr iubitor de lectură, pasionat de mecanică şi ştiinţe,
înclinat spre meditaţie şi profund religios, asemenea tuturor fiilor marii
nobilimi transilvănene, a fost destinat de familie să urmeze o carieră militară
şi politică. Mihail Apafi s-a situat în centrul conflictelor politice care
sfâşiau Principatul, mai exact disputa dintre partizanii lui Gheorghe Rakoczi
al II-lea, partida pro-habsburgică, condusă de voievodul Ioan Kemény
(1661-1662) şi cei ai continuării raporturilor de vasalitate faţă de Imperiul
Otoman, ca cea mai bună pavăză pentru menţinerea autonomiei statale. Ca şef al
partidei pro-otomane, a fost ales principe al Transilvaniei, de o Dietă, la care
a participat doar o parte a nobilimii. Alegerea a fost imediat recunoscută de
către vizirul Ali Paşa, care l-a confirmat drept voievod, în tabăra de la
Libáncs-mező, de lângă Târgu Mureş. Sub domnia lui Mihail Apafi, Transilvania
s-a bucurat timp de aproape două decenii (1664-1686), de o perioadă de relativă
linişte. După modelul occidental, principele a încurajat deschiderea unor
manufacturi de hârtie, sticlă, postav, a topitoriilor de fier sau exploatarea
salinelor, a sprijinit educaţia, prin deschiderea de şcoli şi tipărirea
cărţilor, inclusiv în limba română. În calitate de principe al Transilvaniei,
Mihail Apafi a fost călăuzit de ideea păstrării autonomiei statului, care era
ameninţată de cele două imperii vecine, care ţineau ţara într-o menghină. A fost
un fidel vasal otoman, plătind tributul restant şi pe cel curent, cu
regularitate (în valoare de 40.000 florini pe an) şi a participat la mai multe
operaţiuni militare, inclusiv la campania contra Vienei, din 1683. În 1688,
Dieta Transilvaniei a anulat, formal, vasalitatea faţă de Imperiul Otoman şi
l-a recunoscut pe Leopold I de Habsburg, drept suzeran. În aceste momente
foarte critice pentru soarta Transilvaniei, a intervenit şi drama personală a
lui Mihail Apafi, pierzându-și soția și apoi decedând și el (15 aprilie 1690). Practic,
odată cu moartea s-a, se încheie şi existenţa Principatului Transilvaniei, ca
stat autonom.În istoria numismaticii secolul al XVII-lea rămâne, pe drept
cuvânt, drept epoca marilor monede de aur, adică a pieselor cântărind de la
câteva sute de grame, până la kilograme! Din puținele documente păstrate,
rezultă că numărul pieselor de aur cu greutate foarte mare care s-au emis a
fost extrem de redus. După toate probabilitățile, ele erau destinate
propagandei politico-diplomatice, fiind dăruite unor personalități foarte
importante.
xxx
"SECURITY"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL VASLUI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de
obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi
se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în
semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte
din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Festivalul umorului - Constantin Tănase - Vaslui 2022
-După
anul 1968 micuțul oraș Vaslui, de 20000 de suflete a ajuns reședinta uni județ
de 400000 de locuitori. În anii ce au urmat toate eforturile materiale şi
financiare ale întregului judeţ au fost dirijate spre dezvoltarea
oraşului-capitală de judeţ, ceea ce nu a fost neaparat rău, dar aceasta a
implicat neglijarea aproape totală a celorlalte oraşe ale judeţului, dat fiind
că posibilităţile regimului erau destul de limitate, mai ales la început de
drum. Pe plan cultural situaţia era la fel ca cea demografică- Vasluiul ca oraş
nu avea tradiţia şi nici calitatea fenomenului cultural al celorlalte oraşe
„rivale” – Bârlad şi Huşi. Pentru a se echilibra această situaţie s-a venit cu
iniţiative şi forme de manifestări culturale ale oraşului Vaslui care să-l reprezinte
pe plan naţional. Una din acestea a fost şi Festivalul Umorului „Constantin
Tănase”, dat fiind că în perioada interbelică a activat şi a fost foarte
apreciat şi bine primit actorul de origine vasluiană Constantin Tănase. Acestă
acţiune cu realizarea ei bienală a început în 1970 şi a continuat timp de 40 de
ani în 21 de ediţii, dezvoltându-se ca realizare şi denumire de la Festivalul
Umorului „Constantin Tănase” la Festivalul Naţional al Umorului „Constantin
Tănase” şi chiar la Festivalul Internaţional al Umorului „Constantin Tănase”.
Mai mult el a fost organizat o perioadă împreună cu Salonul de Caricaturi
„Constantin Tănase”. Toate acestea sunt totuşi fapte meritorii, care au
necesitat eforturi locale însemnate şi realizări deosebite. Pentru a promova
această acţiune culturală s-a simţit rapid nevoia de materiale auxiliare din
care nu au lipsit nici insignele sau medaliile, diplomele, pliantele şi altele.
În domeniul insignografiei au fost realizate aproape pentru fiecare ediţie câte
o insignă mică cu diametrul de 19 mm care reprezintă o faţă umană cu ochi, nas
şi gură în formă de semilună care sugerează râsul-veselia, dar și medalii. Festivalul internațional de
umor "Constantin Tănase" este un festival internațional de
teatru de comedie, caricatură și umor, ce se desfășoară începând cu anul 1970
la Vaslui. În luna octombrie, oameni de cultură, creatori în cele mai diverse
domenii purtând pecetea participării la sublinierea optimismului și bunei
dispoziții caracteristice românului, colective teatrale, competitori întru
perfecționarea mijloacelor artistice pentru transpunerea grafică, literară,
fotografică, scenică a umorului, cu toții sunt oaspeţii Vasluiului, care se
mândreşte cu numele de capitala umorului românesc. Festivalul cuprinde:
secțiune de interpretare; literatură satirico-umoristică; salon internațional de
caricatură cu două secțiuni (grafică satirică și portrete șarjă); salon de
artă fotografică umoristică; teatru umoristic și film de comedie. Sus am
postat afișul ediției din anul 2012 a festivalului de umor vasluian.
Constantin Tănase (născut la data de 5
iulie 1880 în Vaslui şi decedat la data de 29 august 1945 în București) a fost
un actor de scenă și de vodevil, celebru cupletist și o figură cheie în teatrul
de revistă românesc.
Alexandru Vlahuță
SNR (Societatea Numismatică Română) Bârlad
Cazacu Livia - absolventă
Alexandru Vlahuță s-a născut la data de 5 septembrie 1858 în satul Pleșești, judetul Tutova, fiind al nouălea copil al familiei. Tatal, Neculai Vlahuta, este fiul unui ispravnic din Piatra si era proprietarul unei mici mosii. Mama, Ecaterina, nascuta Petrescu, era originara din Transilvania, avand ascendenti in zona Brasovului; data la calugarie, e scoasa din manastire de Neculai Vlahuta, cu care se casatoreste. La batranete, Ecaterina se calugareste la Manastirea Agapia, sub numele de maica Elisaveta. Tot acolo se retrage si unica ei fiica, Eliza Strajescu, apoi Neculai Vlahuta, ajuns la Manastirea Neamt sub numele Nectarie, impreuna cu unul dintre fii, Mihail, calugarit si el sub numele Mardarie. Sunt mutati, in cele din urma, impreuna, la Agapia. Iată câteva repere biografice din viața sa:
- 1867 — Este inscris la scoala primara. Duce o viata grea ca fiu de taran venit la oras.
- 1871 — Este inscris in clasa intai a liceului din Barlad.
- 1878 — Absolveste liceul din Barlad. Se casatoreste cu Ida Pagano, fiica profesorului sau de limba italiana.
- 1879 — Trece examenul de bacalaureat la Bucuresti. În octombrie asteapta la Bucuresti rezultatul concursului pentru postul de institutor la Targoviste. Se inscrie la Facultatea de drept. Sustine trei examene din cele cinci necesare, in iunie 1881, respectiv, la 21 aprilie 1882 si la 1 aprilie 1883. Nu continua din cauza situatiei sale materiale. În noiembrie se stabileste la Targoviste. Pleaca in Moldova. Ia parte la Congresul studentilor, care a avut loc la Bacau, si tine conferinta Schite literare. La 10 noiembrie este destituit din postul de profesor la gimnaziu pentru atacurile impotriva moravurilor societatii civile de la Targoviste.
- 1880 — La 22 ianuarie preda primele ore de limba latina si de romana la Gimnaziul „Vacarescu" din Targoviste. In aprilie publica primele poezii in revista "Convorbiri literare".
- 1881 — La 24 mai apare la Targoviste ziarul "Armonia", in care autorul semneaza, cu initialele A. V. doua articole Banul si Paralela. La 20 octombrie e numit profesor la scoala divizionara de la Manastirea Dealului.
- 1882 decembrie 23 - ziarul "Armonia" anunta ca A. Vlahuta a imbratisat avocatura.
- 1883 — Pe 5 ianuarie pledeaza in fata Curtii cu juri din Targoviste primul sau proces. Pledeaza si la Galati. Publica articole si schite in ziarul " Galati".
- 1884 — Se stabileste la Bucuresti unde se intalneste cu Mihai Eminescu.
- 1885 — La 3 ianuarie divorteaza de Ida Pagano.
- 1886 — In aprilie tine la Ateneu conferinta Miscarea literara. Calatoreste la Constantinopol. Publica primul volum de Nuvele.
- 1887 decembrie - editeaza primul volum de Poezii. Este redactor la "Revista noua", condusa de B. P. Hasdeu.
- 1888 — Pe 14 martie se casatoreste cu Margareta Dona. Este revizor scolar pentru judetele Prahova si Buzau.
- 1892 — Pe 12 martie tine la Ateneu conferinta Curentul Eminescu. La finele acesteia citeste poezia Unde ne sunt visatorii?... Vede lumina tiparului volumul de proza Din goana vietii..
- 1893 — Pe 7 martie tine la Ateneu conferinta publica intitulata Onestitatea in arta. La 9 martie Vlahuta este propus membru corespondent al Academiei de catre L. Vulcan in sectia literara. Este votat in unanimitate dar pe 23 martie este respins.
- 1894 — In ianuarie vede lumina tiparului volumul Poezii vechi si noua.
- 1895 — La 12 martie este director al revistei "Vieata". Petrece vara la manastirea Agapia. In octombrie vede lumina tiparului volumul de poezii Iubire.
- 1896 — Pe 28 ianuarie apare ultimul numar al revistei "Vieata". Pe 4 martie divorteaza de Margareta Dona.
- 1897 — Scoate editia a doua a volumului de poezii Iubire in colectia „Bildioteca pentru toti". Prezinta volumul In valtoare la Academie. Dar nu i se acorda premiul, deoarece refuzase titlul de membru corespondent al Academiei. Colaboreaza la "Convorbiri literare", "Romania literara", "Revista literara", "Revista noua", "Epoca", "Galatii", "Nationalul", "Gazeta sateanului", "Lupta", "Lupta literara", "Vointa nationala", "Romanul", "Universul", "Luceafarul", "Viata Romaneasca".
- 1900 — I se acorda premiul „Nasturel Herescu" al Academiei Romane pentru volumul Clipe de liniste.
- 1901 — Impreuna cu G. Cosbuc, lucreaza la seria cartilor de citire destinate pentru scolile primare. In octombrie publica fundamentala sa lucrare literara Romania pitoreasca. Pe 2 decembrie apare "Semanatorul", avandu-i directori pe A. Vlahuta si G. Cosbuc. Este „referendar" la Casa Scoalelor, numit pana la sfarsitul vietii.
- 1905 — A. Vlahuta se casatoreste cu Alexandrina Ruxanda Galca, fiica unui proprietar agrar din Dragosloveni, Ramnicu Sarat.
- 1906 — Calatoreste in Ardeal, la Sibiu, pentru a fi nasul lui Octavian Goga.
- 1907 — Vlahuta publica in "Viata Romaneasca" poezia 1907. Ia parte la inmormantarea pictorului Nicolae Grigorescu, la Campina.
- 1911 — Editeaza volumul La gura sobei.
- 1912 — Incepe, cu poezia Noapte de iarna, colaborarea la "Flacara". Vrea sa se mute la tara si isi vinde tablourile de Grigorescu. Ia parte la inmormantarea bunului sau prieten Ion Luca Caragiale.
- 1916 — Se afla in fruntea publicatiei saptamanale "Scriitori romani". Se refugiaza din cauza razboiului la Iasi, apoi la Barlad.
- 1917 — Indura mari greutati materiale la Iasi. Se imbolnaveste din cauza conditiilor vitrege ale acelor vremuri. Ii este distrusa casa de la Dragosloveni, in timpul razboiului.
- 1918 - la 24 februarie pleacă pe front.
- 1919 — I se decerneaza Marele Premiu al Academiei pentru volumul Poezii din 1915. La 19 noiembrie Vlahuta moare la Bucuresti, in casa din strada Visarion. Pe 21 noiembrie este inmormantat la Cimitirul Bellu.
- Pe 28 octombrie 1948 Alexandru Vlahuta este ales membru de onoare post-mortem al Academiei Romane.
Ca urmare a eforturilor Societății pentru învățătura
poporului român – secțiunea Tutovei, pe 29 noiembrie 1870, s-a înființat la
Bârlad Școala Normală de învățători „Principele Ferdinand”, prin eforturile
marelui om de cultură Ioan Popescu. Deşi originar din judeţul Satu-Mare,
refugiat după revoluţia din 1848 în Moldova, Ioan Popescu a devenit o figură
ilustră a învăţământului, culturii şi chiar a politicii bârlădene. Principala
sa preocupare a fost aceea de a pregăti dascălii pentru învăţământul primar, iar
pe lângă înfiinţarea Şcolii Normale, acesta s-a remarcat şi prin înfiinţarea
mai multor şcoli primare de băieţi şi de fete, a unui institut particular
pentru elevii de liceu şi de ciclu primar, a unei şcoli de adulţi etc. De-a
lungul timpului, instituția noastră a trecut prin multe momente de impas, dar
și momente de ascensiune, desfășurându-și activitatea prin diferite locații
precum casele lui Panaite Velicovici, localul propriu din care o parte a
devenit astăzi „Casa Roșie” sau Centrul Cultural „Mihai Eminescu”, Liceul de
băieți Codreanu, azi Colegiul Naţional „Gh. Roşca Codreanu”, Şcoala nr. 4
„Tudor Pamfile”, Şcoala primară nr. 2, azi Şcoala Gimnazială „Principesa Elena
Bibescu”, Liceul Industrial de Fete „Nicolae Roşca Codreanu”, astăzi Centrul de
Servicii Comunitare, Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”. De la 15 septembrie
2001, Liceul Pedagogic „Alexandru Vlahuţă” (numit astfel cu ocazia
centenarului, prin decret al Consiliului de Stat) îşi desfăşoară activitatea în
noul local de pe strada Lirei. De la 1 septembrie 2013, Liceul Pedagogic poartă
al treilea nume, Ioan Popescu, în cinstea marelui pedagog și primului director,
care a pus bazele învățământului pedagogic bârlădean.Comportarea în situ a construcțiilor
Schimb de experiență 8 Vaslui 1990
Și în regimul comunist se organizau periodic întâlniri ale
constructorilor specialiști pe tema comportării în exploatare a
construcțiilor și studiul rezistenței acestora la dezastre naturale ori
bombardamente de război. Școala românească de construcții era foarte
apreciată și pe vremea comunismului. Specialiști români și-au adus contribuția
la realizarea unor mari obiective industriale și în alte state ale lumii.
Ștefan cel Mare - Voievod al Moldovei 1457
Bătălia de la Vaslui (Podul Înalt) 1479
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan cel Mare a
fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la Borzeşti şi a
decedat la data de 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a avut mai
mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu al lui Alexandru
cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la tron între
fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se capăt unei
perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu legitim,
ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare i-a fost mai
greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu numai de
vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în
general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă
domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe
tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în
1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de vedere
economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că
reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de
la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi
Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia -
după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri.
Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta
duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un
voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional.
Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui
Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot
spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a
bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească relativa independenţă.
Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la
munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei,
îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt
Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva polonezilor. Dar,
bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost luptele sale cu
turcii, în special în anul 1475, când Moldova este invadată de o mare armată
otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al turcilor. Nu uitaţi că
suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al II-lea care a cucerit
Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care o atinge Imperiul
Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata turcă la Vaslui.
Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez Dlugosz spune că este
cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl proclamă „Athleta Christi”,
adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii, furioşi din pricina acestei
înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al II-lea în fruntea lor. În
plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din actuala Ucraină să atace
Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea apăra împotriva năvalei
tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie părăsesc armata lui Ştefan
cel Mare pentru a se duce să-şi apere vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu
mica lui armată formată aproape numai din boieri, slujitorii lui, şi din câteva
cete din oraşe. Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la
nord, iar Mehmet al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele două puternice
cetăţi, din care mai puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea
Neamţului. După ce a pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai poată
aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al II-lea
se retrage. După această aventură - ca să zic aşa - Ştefan cel Mare îşi dă
seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile se
înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în anul 1484, o nouă campanie a lui
Baiazid al II-lea are drept scop, de data aceasta, cucerirea celor două porturi
despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad,
probabil printr-o trădare a genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat
seama că nu se mai putea lupta împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient
de bine ocrotiţi de un mic voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a
Chiliei şi a Cetăţii Albe a reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea
ulterioară a Moldovei. Au început să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a
mai putut dezvolta cum s-a dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi
bogaţi, cu comerţ de tranzit etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi
politic, crucial pentru dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne
pe tron până la bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda
Dumbrăvii Roşii povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din
şleahtă, încât se făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are
trăgând ei înşişi plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci
chiar pe vremea lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi
spun că nu sunt ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe,
promite ocrotire împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la
noi în ţară, ne lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu
boierimea noastră, cu bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul,
plătindu-i doar un tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în
Muntenia şi în Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce
turcii, opriţi în fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani.
Aici începe nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului
al XVI-lea este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o
repeziciune uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit
Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566)
turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu
vremea însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”,
ci se transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic,
cu mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat
următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.(Sursa -
Net - Horia Dumitru Oprea)
Bătălia de la Vaslui, menţionată uneori
drept Bătălia de la Podul Înalt, a avut loc în data de 10 ianuarie
1475, lângă oraşul Vaslui, între armatele aliate creştine moldo-maghiaro-polone
sub comanda lui Ştefan cel Mare şi oastea otomano - bulgaro - munteană sub
conducerea lui Suleiman Paşa. La bătălie au participat următoarele forţe:
moldoveni = 40 000, secui = 5 000, polonezi = 2 000, unguri = 1 800, de o
parte, şi otomani = 60 000 - 100 000, munteni = 17 000, bulgari = 20 000,
pe de altă parte. In
inferioritate numerică clară, Ștefan cel Mare adoptă o tactică de hărțuire și
înfometare a adversarului, dar se și folosește de cunoașterea terenului.
Poruncește evacuarea aşezărilor omeneşti care puteau nimeri în calea duşmanilor
și cere ascunderea proviziilor. Tactica folosită este cea a ”pământului
pârjolit”. Moldovenii aruncă în fântâni cadavre de animale, pentru a înseta
caii și oastea adversă. Și se retrag strategic, hărțuind detașamentele inamice
dislocate pentru recunoaștere sau pornite în căutarea hranei. Folosește pentru
aceste operațiuni călăreți și armată ușoară, călăreții fiind însărcinați și să
supravegheze deplasarea oștii otomane. Aceasta țintea Suceava, Cetatea de Scaun
a Moldovei. Putea ajunge la Suceava prin două modalități: pe un drum de-a
lungul Siretului, și pe un altul pe Valea Bârladului, pe direcția Vaslui-Roman.
Iscoadele lui Ștefan îi comunică domnului că armata otomană s-a îndreptat spre
Vaslui. Pentru a ajunge la tabăra lui Ștefan, oastea adversă trebuia să treacă
un pod de lemn – Podul Înalt, construit probabil pe pilon. Era construit peste
râul Lipovăț, un afluent al Bârladului, și nu rezista trecerii unui mare număr
de trupe, în special a trupelor grele și a artileriei. Zona era ideală pentru
apărătorii moldoveni, care în același loc înfrânseseră în 1450 o armată
poloneză. Valea avea forma unui semioval, flancat de dealuri acoperite cu
păduri. Era o zonă mlăștinoasă, care făcea mari probleme trupelor
atacatoare. Ștefan înalță aici fortificații și își aștepta inamicul, lângă
mlaștina Racovița, la confluența râului Racova cu Bârladul. Tabăra era întărită
cu şanţuri, iar în pădurile de pe flancuri a plasat artileria. În dimineața
zilei de 10 ianuarie 1475 era o ceaţă de nu vedeai la mai mult de câţiva paşi.
Era moină şi zăpada începuse să se topească iar toată lunca Bârladului era
plină de băltoace. Mii de oameni şi cai treceau prin acelaşi loc, transformând
valea într-o mocirlă prin care se înainta foarte greu. Vremea şi terenul erau
perfecte pentru Ştefan, care cunoștea zona și le-a folosit în avantajul său.
Deoarece otomanii nu puteau să-şi dea seama ce oaste au în faţă, Ştefan a
aşezat de-a curmezişul văii câteva mii de oameni. Aceştia trebuiau să-i
oprească pe otomani şi să înceapă lupta. Prea sigur de victorie, comandantul
otoman face o primă greșeală strategică. El nu trimite cercetași în zonă,
pentru a avea o imagine clară asupra terenului din fața sa și a poziției
moldovenilor. Grigore Ureche menționează că „așa i-au cuprins pe turci negura,
de nu se vedea unul cu altul”. În față erau spahiii, apoi ienicerii și
Suleiman, urmați de asabi; akingiii cu trenul de bagaje și artileria încheiau
lungul convoi. Este posibil ca o parte din trupe să nu fi fost prezente la
luptă, aflându-se în căutare de provizii și de pradă. Ștefan știa cu siguranță
poziția exactă a otomanilor. Un detaşament dotat cu buciume, trâmbiţe şi tobe,
i-a atras pe otomani într-o mlaştină, apoi artileria a început să tragă. La
momentul potrivit, Ştefan a atacat cu cavaleria, în flancul drept al
inamicului, stârnind panică şi învălmăşeală. Valea strâmtă a Bârladului nu a
permis otomanilor să se desfăşoare, iar atacul pedestrimii, în flancul stâng al
otomanilor, a decis soarta bătăliei. O parte însemnată a oastei inamice a fost
nimicită (circa 40.000, după unele surse), fiind capturate 100 de steaguri şi
toată artileria. Resturile fugare ale armatei otomane au fost urmărite timp de
trei zile, lăsând alte victime. Până la Dunăre au fost urmăriţi de moldoveni,
hărţuiţi şi ucişi o mare parte din ei. Cronicarul polon Jan Długosz arăta că
„foarte puţini turci şi-au putut găsi mântuirea prin fugă, căci chiar şi aceia
care au fugit şi au ajuns până la Dunăre, au fost ucişi acolo de moldoveni,
care aveau cai mai iuţi, sau au fost înecaţi de valuri. Aproape pe toţi
prizonierii turci, afară de cei mai de frunte, i-a tras în ţeapă. Cadavrele
celor ucişi le-a ars, iar câteva grămezi cu oasele lor se văd până astăzi şi
sunt mărturia eternă a unei victorii atât de însemnate… Toată oastea lui s-a
îmbogăţit foarte tare din prada luată de la turci: aur, argint, purpură, cai şi
alte obiecte preţioase”. De asemenea, o cronică ardeleană contemporană menţiona
că „Ştefan… s-a împotrivit bărbăteşte turcilor în mijlocul ţării sale, ca un
bun părinte al patriei şi al neamului său, fiind gata să moară pentru ai săi şi
având timp de trei zile şi trei nopţi cele mai grele lupte cu ei; ajutându-l şi
mila dumnezeiască, a biruit şi a dat pe turci cu totul pieirii”. Trupele
muntene, comandate de voievodul muntean – „călărețul cel plin de uneltiri”,
după cum scrie Kemal pașa-zade, au părăsit câmpul de bătălie fără a intra în
luptă. Mai mult chiar, Laiotă a atacat parte din trupele otomane care căutau
să-și scape pielea trecând prin Muntenia. Cronicile au scris despre 45.000 de
morți, inclusiv patru pașale. Circa 100 de steaguri otomane au fost capturate,
dar și o pradă de război consistentă. Prizonierii, în afară de cei aparținând
unor mari familii otomane, au fost trași în țeapă, iar cadavrele lor arse.
Patru dintre comandanții otomani capturați, alături de 36 de steaguri și parte
din pradă, au fost trimiși de către Ștefan cel Mare regelui Cazimir al
Poloniei, cu rugămintea de a-l sprijini și pe viitor cu bani și trupe împotriva
otomanilor. Scrisori, prizonieri și steaguri capturate au fost trimise Papei și
regelui Matia Corvin. Papa i-a conferit titlul lui Ștefan cel Mare titlul
„Athleta Christi”, regele polonez a invocat lipsa oamenilor și a fondurilor
cerute, iar regele maghiar a scris capetelor încoronate ale Europei că el este
de fapt cel care a înfrânt o mare oaste otomană condusă de voievodul muntean.
Ștefan e menționat în scrisoare ca fiind comandantul armatelor regale. În anul
următor totuși, cu ocazia invaziei otomane conduse de însuși sultanul Mahomed
II, trupele transilvănene trimise în ajutor de Matia au fost cele care au
înclinat hotărâtor balanța spre victoria moldovenilor. O cronică ardeleană
contemporană menţiona că „Ştefan… s-a împotrivit bărbăteşte turcilor în
mijlocul ţării sale, ca un bun părinte al patriei şi al neamului său, fiind
gata să moară pentru ai săi şi având timp de trei zile şi trei nopţi cele mai
grele lupte cu ei; ajutându-l şi mila dumnezeiască, a biruit şi a dat pe turci
cu totul pieirii”. Revenit la Suceava, Ştefan îşi anunţa victoria principilor
creştini, arătând că „am mers împotriva duşmanilor Creştinătăţii, i-am biruit
şi i-am călcat în picioare şi pe toţi i-am trecut prin ascuţişul sabiei
noastre”. El îndemna, totodată, la continuarea luptei, turcii fiind slăbiţi în
urma dezastrului de la Vaslui, domnul Moldovei temându-se de reacţia
sultanului, care nu putea lăsa nerăzbunată o asemenea înfrângere. Replica a constat într-o nouă campanie, în
1476, soldată cu înfrângerea lui Ştefan la Războieni. Bătălia de la Podul Înalt
a fost un episod din rezistența statelor medievale românești în fața expansiunii
otomane. Rămâne cunoscută în istorie ca fiind cea mai mare victorie militară a
lui Ștefan cel Mare. Lupta de la Vaslui a fost o
victorie strălucită pentru Ştefan, care i-a adus mare faimă în toată Europa.
Papa Sixt al IV-lea, numindu-l Principele creştinătăţii, i-a scris lui
Ştefan următoarele cuvinte: „faptele tale săvârșite până acum cu
înțelepciune și vitejie contra turcilor necredincioși, dușmanii noștri, au adus
atâta celebritate numelui tău, încât ești în gura tuturor și ești de către toți
foarte mult lăudat.”
Societatea Numismatică Româmă - Secția Bârlad
Era la început de veac XX. Cultura
şi ştiinţa în România prinseseră aripi de zbor stabile şi de perspectivă,
precizându-se domeniile şi principiile de activitate. Se trecea acum la
culegerea primelor roade ale frământatului şi cu rol de pionierat secol al XIX-lea,
când reprezentanţi de frunte ai renaşterii româneşti se dăruiau, cu întreaga
lor fiinţă, intereselor naţionale. Unirea Principatelor şi marile reforme ale
lui Alexandru Ioan Cuza au deschis larg porţile afirmării învăţământului,
ştiinţei şi culturii în România. Publicaţii şi societăţi de tot felul luau
fiinţă, croindu-şi drum spre mintea şi inima românilor. În acest context de
efervescenţă spirituală, o nouă ştiinţă specială se înfiripa în peisajul
intelectual românesc. Informaţiile lui C. Bolliac din „Trompeta Carpaţilor”,
referitoare la unele descoperiri monetare, dar mai ales lucrările lui
D.A. Sturdza şi primele studii de specialitate ale lui M.C. Sutzu, precum şi
alcătuirea unor colecţii monetare, aveau să se constituie ca temelie a ştiinţei
numismatice din România. Începutul sec. XX va marca pentru numismatica din ţara
noastră un moment de o reală însemnătate. Pe data de 28 decembrie 1903, la
iniţiativa unui grup de entuziaşti şi pasionaţi ai acestei discipline, lua
fiinţă Societatea Numismatică Română (S.N.R.) Adunarea
Generală, în şedinţa sa inaugurală, a votat Statutele Societăţii şi a ales
Comitetul .de conducere în următoarea alcătuire: D.A. Sturdza, preşedinte de
onoare; M.C. Sutzu, preşedinte activ; Gr. Tocilescu, vicepreşedinte; Al. Cantacuzino,
secretar; lt. col. G. Iordăchescu, casier contabil; dr. G. Severeanu,
subsecretar şi D. Panku, C. Alessandrescu, Carol Storck şi E.D. Mirea, membri.
O dată cu adoptarea Statutelor se fixa şi ţelul principal al Societăţii, care
îşi propunea „să dezvolte ştiinţa şi arta numismatică” în România." În
prezent S.N.R. are filiale în aproape toate județele țării. Sus am postat
logo-ul Societății Numismatice Române.
Atena era o zeiţă, una dintre cele mai mari divinități ale
mitologiei greceşti, identificată de către romani cu
zeița Minerva. Era zeița înțelepciunii, pe care grecii o mai numeau
și Pallas Athena sau, pur și simplu, Pallas. Deasupra am postat o poză cu
statuia zeiţei Atena care se găseşte la Muzeul Luvru din Paris.
Numismatica (gr. numisma și lat. nummus, - monedă, ban) este știința auxiliară a istoriei având drept obiect de cercetare tipurile de monede, descrierea lor, descifrarea legendelor, materialul din care sunt monedele confecționate și raporturile dintre diferitele categorii de monedă. O ramură a numismaticii, medalistica se ocupă cu studiul medaliilor. Monedele au apărut din timpuri străvechi, ca obiecte din materiale nemetalice folosite pe rol bani. Neștiutorii includ și studiul bancnotelor lumii în numismatică, ceea ce este greșit. Pentru lămuriri citește mai jos!
Notafilia este denumirea pasiunii de a colecționa, cerceta și studia bancnotele lumii. Moneda de hârtie a fost, fără îndoială, introdusă de negustorii de ceai chinezesc, la începutul secolului al X-lea, pentru încheierea marilor tranzacții folosind bilete la ordin. Administrația chineză adoptă, în mod oficial, bancnotele în anul 1024. Prima mențiune occidentală a unei forme de bancnotă a fost făcută de către Marco Polo, la sfârșitul secolului al XIII-lea. Prima bancă din Europa care a emis bancnote a fost Riksbank din Stockholm, în anul 1658.
Vaslui este un municipiu situat în estul
României, reședința județului Vaslui din regiunea istorică
Moldova, aproape de frontiera cu Republica Moldova. Orașul are o
populație de aproximativ 70000 de locuitori. Se pretinde că orașul Vaslui
ar fi fost înființat de bizantini, în amintirea trecerii lor în Dacia
Orientală, ocazie cun care i-au dat numele de Basilica, după numele împăratului
Basile Bulgaroctonul (o descriere a lui Macarie, în călătoria sa, de la
Alep la Moscova). La Vaslui s-a constituit de altfel, în secolul al
XV-lea, prima școală de artă post-bizantină, care a interpretat datele
iconografice bizantine în pictură, broderie, miniatură. Vasluiul este
atestat documentar din anul 1375, dar dovezile arheologice demonstrează
continuitatea locuirii încă din paleoliticul superior (30000-8000 Î.E.N.).
Precizez că în perioada comunistă reședința județului a fost orașul Bârlad,
asta și deoarece aici s-a născut liderul comunist Gheorghe Gheorghiu-Dej.
Deasupra am postat stema Municipiului Vaslui, iar
dedesubt fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură vasluiene din vremuri diferite dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.Teatrul
Administrația financiară
Strada Ștefan cel Mare
Vederi diverse Vaslui
Județul Vaslui este situat în partea de est a țării,
provincia istorică Moldova, întinzându-se pe cursul superior și mijlociu al
râului Bârlad. Județul face parte din regiunea Nord - Est, în care sunt
incluse și județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț și Suceava. Județul
Vaslui mai face parte și din Euroregiunea Siret-Prut-Nistru din anul 2002.
Județul se întinde pe o suprafață de 5318 kilometri pătrați, numără aproximativ
455000 de locuitori și are capitala în orașul cu același nume. Ca subunități
administrative județul este compus din; 3 municipii - Vaslui, Bârlad, Huși, 2
orașe - Negrești, Murgeni și 81 de comune. Sus am postat harta, stemele
interbelică, comunistă și actuală ale județului Vaslui, iar jos fotografiile
câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ, din vremuri diferite. Casa de cultură a sindicatelor - Bârlad
Biserica Învierea Domnului și Sfânta Ecaterina - Bârlad
Biserica Sfântu Ilie - Bârlad
Clădirea Băncii Naționale - Bârlad
Monumentul eroilor - Crețești
Vederi - Fălciu
Vederi - Fruntișeni
Berăria Mănăstireanu - Huși
Banca Berea - Huși
Casa națională Stroe Beloescu - Bârlad
Vederi
_____________ooOoo____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Titlu de zece acțiuni la purtător în valoare de 5000 lei
Societatea anonimă pe acțiuni - CREDITUL EXTERN
Detaliu vignetă de pe o felicitare din statul Congo Belgian
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 13.04.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu