MARIAN
VANGHELIE – P.S.D.:
“Pe domnul
Ghiță
aș pune
cineva
să-l
filmeze când i-aș
da două
bâte pe spinare,
ca să îl
vadă lumea real.“
GEORGE
BECALI – P.N.G:
"Maseuza
am fredonat-o eu.
Pentru
că îmi place foarte
tare"
(referindu-se la imnul
Franței
"La Marseillaise")
PETRE
DAEA – P.S.D.:
“Femeia
este acel ceva
care-i face bine omului.“
xxx
"TEHNICI DIPLOMATICE"
O CARICATURĂ DE
MARGARTEA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Mihai Viteazu
Despre biografia lui Mihai Viteazul avem versiuni diferite legat de locul nașterii sale ori despre tatăl său. S-a născut în 1558, iar mama sa, Teodora, se pare că avea origini grecești și se înrudea cu familia Cantacuzino. Despre tatăl voievodului, opiniile istoricilor sunt împărțite. Versiunea oficială este aceea că Mihai Viteazul a fost fiul voievodului Pătrașcu cel Bun (1554-1557). Despre copilăria sa nu se cunosc foarte multe lucruri, se știe doar că în tinerețe s-a ocupat cu comerțul, ceea ce i-a și adus prosperitate. În plus, această profesie l-a determinat ca, alături de cunoașterea scrisului și cititului, să învețe și limbile turcă și greacă.Contemporanii l-au descris ca fiind
un om energic și hotărât. Cu aceste calități era imposibil să nu se afirme în
spațiul românesc. La vârsta de 26 de ani, Mihai s-a căsătorit cu Stanca, care
provenea dintr-o familie boierească influentă și bogată. Au avut împreună doi
copii, pe Nicolae-Pătrașcu și Florica. Sprijinit de fratele mamei sale, care
era mare ban al Olteniei, tânărul Mihai a urcat rapid în ierarhia socială a
epocii, devenind mai întâi mare stolnic, apoi mare postelnic și într-un final
ban al Olteniei. În septembrie 1593, cu sprijinul unchiului său, dar și prin
plata unor uriașe sume de bani, Mihai a fost numit de către sultan domnitor al
Țării Românești. Era începutul unei domnii scurte, dar care, prin consecințele
sale, a marcat pentru totdeauna istoria neamului românesc. Scurta domnie a lui
Mihai a fost marcată de permanente conflicte militare ce au generat două
consecințe majore pentru locuitorii Țării Românești: pe de o parte, o
fiscalitate excesivă pentru a putea susține armata și campaniile militare, iar
pe de altă parte, pentru a-și fideliza boierii, adoptarea unei măsuri ce lega
țăranii de glie. Domnia lui Mihai Viteazul a avut o importanță crucială în
spațiul românesc, fapt datorat efortului domnitorului de a scoate țara de sub
apăsătoarea dominație otomană, utilizând în acest scop alianțele și integrând
efortul său militar în conceptul cruciadei târzii. Tocmai această dimensiune de
cruciat l-a proiectat pe Mihai Viteazul în conștiința europeană a timpului său,
făcându-l să fie apreciat de liderii politici ai Occidentului și considerat
unul dintre oamenii politici remarcabili ai epocii. Campaniile militare
întreprinse de Mihai Viteazul rămân memorabile prin două episoade. Primul este
cel al declanșării răscoalei antiotomane și respingerea invaziei lui Sinan
Pașa, care se derulează în perioada 1594-1595. Rezultatul a fost acela că Mihai
Viteazul și-a consolidat domnia și a câștigat respectul turcilor, dar și al
suveranilor din Occident. În spațiul balcanic a fost perceput ca un eliberator
al creștinilor de sub jugul otoman. Al doilea moment, și cel mai important al
domniei sale, este cel din anul 1600, când a realizat prima unire a Țărilor
Române. Chiar dacă unirea a durat doar câteva luni, din iunie până în
septembrie 1600, a fost o primă mare încercare de a uni acest spațiu locuit de
către români. A fost un act cu un profund mesaj pentru generațiile viitoare. Din
păcate, interesele marilor imperii vecine au fost deranjate de acțiunea lui
Mihai Viteazul, motiv pentru care, la 9 august 1601, a fost asasinat pe Câmpia
Turzii. Capul său a fost adus pe ascuns de către un boier fidel și depus la
Mănăstirea Dealu de lângă Târgoviște. În clipa redeșteptării noastre naționale,
în veacul al XIX-lea, faptele lui Mihai Viteazul au strălucit în conștiința
românilor și le-au fost pilde că unirea se poate face. A contat mult în această
ecuație și emoționanta scriere a lui Bălcescu, „Românii sub Mihai Voievod
Viteazul”. O întreagă generație a crescut în umbra mișcătoarelor cuvinte ale
sale. Acestei generații i-a fost hărăzită istorica șansă și misiune de a
împlini acest vis și a duce la capăt moștenirea lui Mihai Viteazul - unirea
tuturor românilor într-un singur stat. Unirea nu s-a realizat în cancelarii, ci
pe câmpul de luptă, prin geniul clasei politice din perioada 1916-1918. A fost
un efort comun, de solidaritate și jertfă a tuturor, pentru atingerea acestui
ideal. Inclusiv rămășițele lui Mihai Viteazul au fost parte în această bătălie
pentru unire. Capul său, relicvă sfântă a românilor, a fost luat în refugiul
din Moldova, a poposit în spațiul rusesc, pentru ca mai apoi, cu mare pompă, să
fie readus la Mănăstirea Dealu. De această dată, domnitorul s-a întors acasă
definitiv, într-o Românie Mare așa cum o înfăptuise și visase el. Putem spune
cu certitudine că actul de la 1600 al lui Mihai Viteazul și jertfa sa au fost
determinante pentru națiunea română. Unirea de la 1600 a fost exemplul cel mai
bun și liantul care a mobilizat generațiile care la 1848 au făcut revoluția, au
creat statul modern și independent și, ulterior, la 1918, au făurit România
Mare.
23 - VIII - 1944
Despre
piesa medalistică de mai sus se spune că este o primă variantă a Ordinului 23 August ( a nu se confunda cu ordinul instituit prin
decretul Consiliului de Stat al RPR nr. 190 din 3 iunie 1959), dar
nu am găsit niciun fel de informații concrete despre această piesă în tot internetul. Redau mai
jos câteva informații despre ce a însemnat 23 August 1944 în istoria națională.“În septembrie 1944, România semnează
Convenţia de Armistiţiu cu Naţiunile Unite, în condiţii umilitoare. Sovieticii
tratează România drept o ţară învinsă şi comit jafuri şi violenţe asupra
populaţiei civile. Propaganda ridică însă în slăvi marele prieten de la
răsărit. Partidul Comunist, care număra în 1944 doar o mie de membri, profită
din plin de susţinerea Uniunii Sovietice şi acţionează sistematic pentru a
acapara întreaga putere politică. Figurile importante ale momentului, comisarii
poporului şcoliţi la Moscova, Ana Pauker, Teohari Georgescu şi Vasile Luca,
găsesc momentul prielnic să impună politica lui Stalin în România. „Partidul
Comunist din România şi-a datorat ascensiunea unui factor numit URSS şi
ocupaţia militară. Comunizarea României a intervenit printr-un concurs de
împrejurări dramatic rezultat de avansul trupelor soviectice și de prăbuşirea
statului de drept sub asediul partidului comunist din România şi al aliaţilor
săi”, explică Ioan Stanomir, politolog. Guvernele instalate de Regele Mihai
dupa 23 august încearcă să restabilească un regim democratic. Dar comuniştii nu
sunt mulţumiţi de cele câteva posturi care le revin la guvernare şi ajung să
înlăture figurile importante ale partidelor istorice şi să acapareze
ministerele-cheie: armata, justiţia şi internele. „Nu s-a autolegitimat, el a fost legitimat de sovietici, de ruşi, care
ocupau practic ţara. Ocupau ţara cu unităţi mult mai numeroase decât erau prevăzute
prin Convenţia de armistiţiu. Ei ar fi dorit să înglobeze România în cadrul
URSS şi noi, cei mai tineri, ne temeam foarte mult de treaba asta. Pe străzile
Bucureştiului totul era drapat în roşu, mai ales la anumite sărbători, steaguri
roşii, cu poza lui Stalin cât un bloc de mare”, povestește Dinu Zamfirescu,
președintele consiliului științific al IICCMER. Emisarul lui Stalin, Andrei
Vîşinski îi cere Regelui Mihai la 28 februarie 1945 să ofere postul de
prim-ministru lui Petru Groza, care va conduce un guvern dominat de comunişti.
Odată cu guvernarea Petru Groza, începe cea mai neagră perioadă din istoria
României. Misiunea noului guvern pentru următorii ani era să ducă la
îndeplinire planul sovietic de comunizare a României prin confiscarea moşiilor,
lichidarea băncilor, suprimarea partidelor politice, înlăturarea Regelui şi
instaurarea unui regim de teroare, bazat pe cenzură, supraveghere şi
represiune. Marea manifestație anticomunistă Ca reacţie la propaganda violentă
a regimului există însă o puternică opoziţie anticomunistă. Oamenii ies în
stradă în semn de solidaritate cu Regele Mihai. Dinu Zamfirescu a participat la
marea manifestaţie anticomunistă din 8 noiembrie 1945. Avea doar 16 ani. „Nu
era neaparat o manifestaţie împotriva regimului, era o manifestaţie pentru rege
şi o manifestaţie pentru libertate. Erau cordoane militare cu mitralierele puse
în baterie pe străzile de pe care se accedea în Piaţa Palatului. Noi strigam
Regele și Patria și ei strigau Regele și faceau semn aşa (n.red: arată cum: „vă
luăm beregata”). Mai era doar un pas până la acapararea totală a puterii. Un
pas pe care comuniştii nu s-au sfiit să-l facă: fraudarea alegerilor
parlamentare din noiembrie 1946, prin inversarea rezultatelor care îi dadeau
câştigatori în realitate pe naţional-ţărănişti. Nu mai era loc de emoţii.
Liderii comunişti ştiau deja rezultatul şi pregăteau decapitarea partidelor
istorice. „În întreaga ţară, candidaţii blocului vor ieşi cu zdrobitoare
majorităţi. Domnii istorici terfelesc, calcă în picioare, îşi bat joc de
independenţa ţării, de independenţa poporului”, spunea Ana Pauker. Soarta
neagră a elitelor românești După numai un an, în 1947, Ana Pauker ajungea
ministru de externe şi vice-prim-ministru. „Domnii
istorici”, pe care îi înfiera cu atâta convingere, aveau să sfârşească în
temniţele comuniste. Iuliu Maniu şi Ion Mihalache sunt condamnaţi în noiembrie
1947 şi vor muri în închisoare. Avea să fie şi soarta elitelor româneşti. „Salamul era ţara şi comuniștii puneau mâna
pe ţară tăind câte o felie, câte o felioară până au mâncat tot salamul.
Felioarele erau grupările aşa-zis burgheze sau democrate sau, după cum le
spuneau comuniştii, trădătoare sau imperialiste, care erau încetul cu încetul
înlocuite de oamenii sovietici”, explică istoricul Mihai Dimitrie Sturdza.
Anul 1947 poate fi considerat începutul sfârşitului pentru democraţia
româneasca, odată cu desfiinţarea partidelor politice şi abdicarea Regelui. În
1948 ia naştere Partidul Muncitoresc Român, în fruntea caruia se afirma
Gheorghe Gheorghiu-Dej, liderul care va susţine supunerea totală în faţa
Moscovei. Pentru România vin timpuri negre, în care libertatea individuală
ramâne o amintire.”SURSA
– NET = https://www.digi24.ro/special/campanii-digi24/23-august/23-august-1944-istoria-furata-de-la-romania-regala-la-tara-tovarasilor-109477
A.V.S.A.P. - Fruntaș în sport - R.P.R.(Republica Populară Română)
(Asociația Voluntară pentru Sprijinirea Apărării Patriei)
În
perioada de început a regimului comunist s-a instituit un amplu sistem de
insigne și
medalii prin care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai
muncii, printre care și sportivii, pentru obținerea de rezultate și mai bune în
activitatea fiecăruia. Aici se încadrează și
insigna Fruntaș în sport – AVSAP – RPR. Baterea și
conferirea acestui gen de insigne era una din căile și mijloace la îndemână
pentru convingerea-impunerea-schimbarea conștiinței cetățenilor. Se vorbea
despre “formarea omului nou, constructor
și apărător devotat al cuceririlor revoluționare ale poporului. Se cerea astfel
o eficiență sporită în toate domeniile de activitate dar și economii de orice
fel, la sânge”. Aceste
distincții acopereau toate domeniile de activitate, erau confecționate din
metal mort, fiind strident colorate și încărcate cu simboluri comuniste. De pe
insignă nu lipsesc laurii de pe margine simbolizând “victoria
finală” în efortul de creare a “societății
socialiste multilateral dezvoltate” și a “omului nou” cât și culorile drapelului național. În interiorul
medalionului central rotund se distinge un schior iar dedesubt este un simbol
cumulat (ancora, elicea și arma) ce reprezintă cele trei categorii de forțe
armate ale țării noastre (marina, aviația și trupele de uscat).AVSAP (Asociatia Voluntara pentru
Sprijinirea Apararii Patriei) sau
tanara armata civila a fost înfiinţată prin Decretul Prezidiului Marii Adunări
Naţionale, nr. 415 din 30 noiembrie 1952. Asociatia se afla in subordinea
Consiliului de Ministri), fiind o organizatie paramilitara de masa, in care
putea activa, pe bază de voluntariat, orice cetatean al RPR care implinise
varsta de 16 ani. Asociatia a fost constituita dupa modelul Asociatiei
Voluntare Unionale pentru Sprijinirea Armatei, Aviatiei si Flotei-DOSAAF din
URSS (fondata in 1927). Membrii asociatiei erau pregatiti pentru a deveni
cadre calificate in agricultura si industrie, dar si pentru a fi gata in orice
moment sa apere cu arma in mana republica populara. Noua organizatie era
chemata sa-si aduca contribuţia la pregatirea populaţiei
necuprinsa
la momentul respectiv in cadrul fortelor armate. Prima organizatie AVSAP a
fost infiintata la 28 mai 1953 la Atelierele Grivita Rosie din Bucuresti şi era
compusa din 400 de muncitori (in 1961, numarul salariatilor membri ai AVSAP
crescuse la 4500). Din punct de vedere organizatoric, AVSAP avea la
nivel naţional un Comitet Organizatoric Central, iar la nivel local -
comitete organizatorice regionale, raionale, orasenesti si organizatii de
bază (fabrici, uzine, staţiuni pentru mecanizarea agriculturii sau
gospodării agricole colective şi de stat). Aceste structuri erau conduse
de ofiteri activi ai armatei, activisti salarizati si voluntari (pregatiti in
scolile centrale ale Comitetului Central Organizatoric), care se ocupau de
organizare, agitatie si propaganda (intalniri intre membri AVSAP si sportivi
fruntasi, veterani de razboi, aviatori; proiectii cinematografice; concursuri;
excursii la locurile istorice, etc.Organele de conducere erau alese, dupa
modelul partidului unic, de jos in sus, prin vot deschis. La intrarea in
AVSAP, voluntarii primeau un carnet de membru, de culoare albastra, cu o
insigna si erau datori sa plateasca o cotizatie modica lunara. Ei erau
intiati in diferite discipline militare, tehnico-militare, de aviatie si
marina, in cadrul numeroaselor cursuri, cluburi si cercuri de conducatori
si mecanici auto, de motociclisti si tractoristi, de transmisiuni (o serie intreaga
de radiocluburi de radioamatori infiintate in acei ani au
continuat sa functioneze si dupa 1989), de constructori de poduri si
drumuri. Sporturile practicate sub egida AVSAP erau: parasutismul, planorismul,
aromodelismul (erau practicate in scolile de aviatie ale organizatiei),
navomodelismul, poliatlonul nautic, tirul, schiul si calaria. Numarul
membrilor asociatiei a crescut de la an la an, astfel pentru anul 1959, AVSAP
numara 1380766 de membri, iar in 1960, un număr de 2343103 de membri. Cu
toate ca AVSAP a format de-a lungul anilor mii si mii de specialişti, a
organizat zeci de mii de conferinte si a obtinut o serie intreaga de rezultate
notabile in practicarea sportului de masa, activitatea asociatiei pe
linia pregatirii populaţiei pentru apararea patriei nu s-a ridicat la
parametrii doriţi. Acest fapt a dus la desfiintarea AVSAP pe 3 martie
1962, prin contopirea ei cu Uniunea de Cultura Fizica si
Sport (UCFS).
Insigna - Căile Ferate române - marfă
Căile
Ferate Române (CFR) este compania națională de
transport feroviar a României. CFR administrează infrastructura,
transportul de călători și marfă pe calea ferată din țară. Rețeaua este
integrată semnificativ cu alte rețele feroviare europene, oferind servicii
paneuropene de transport de pasageri și marfă. CFR, ca instituție, a fost
fondată în anul 1880, după ce prima cale ferată pe teritoriul actual al
României a fost deschisă în anul 1854. Sus am postat logo-ul Companiei
naţionale CFR. Prima cale ferată din lume s-a inaugurat în data de 15
septembrie 1850 în Anglia, între oraşele Liverpoool şi Manchester. Pe actualul
teritoriu românesc prima linie a fost deschisă pe data de 20 august
1854 și făcea legătura între Oraviţa şi Baziaş.Linia, având o lungime de
62,5 km, a fost folosită inițial doar pentru transportul cărbunelui. De la 12 ianuarie 1855 linia a fost
administrată de Căile Ferate Austriece, Banatul fiind în acel timp parte a
imperiului austriac. După diverse îmbunătățiri tehnice la linie în
următoarele luni, relația Oravița - Baziaș a fost deschisă pentru traficul de pasageri
la data de 1 noiembrie 1856. Pe data de 1 septembrie 1865, compania
engleză John Trevor-Barkley a început construcția liniei ferate Bucureşti
- Giurgiu, date în folosinţă în dat de 26 august 1869. În septembrie 1866
Parlamentul României a aprobat construcția unei linii ferate de 915 km, de
la Vârciorova (malul Dunării - judeţul Mehedinţi de astăzi) până în
oraşul moldovenesc Roman, trecând prin Piteşti, Bucureşti, Buzău, Brăila,
Galaţi, şi Tecuci. Costul construcției era la acel timp de 270000 de
franci de aur pe kilometru și construcția a fost încredințată consorțiului
german Strousberg. Linia a fost deschisă în mai multe faze - prima parte,
Piteşti - Roman a fost deschisă la 13 septembrie 1872, iar partea
Varciorova - Pitești pe 9 mai 1878. Sus am postat logo-ul C.F.R. precum și
o modernă și puternică locomotivă realizată de către economia românească.
Insigna - Asociația Română a Motocicliștilor Amatori (ARMA)
Această insignă a fost turnată în anul 1944 de către
A.R.M.A.. Asociatia Romana a Motociclistilor Amatori (A.R.M.A) a fost înfiintata ca o
alternativa la Moto Clubul Roman, dupa aparitia unor divergente in interiorul
acestui club. A.R.M.A. are o mare contributie la dezvoltarea motociclismului
romanesc, concurenta in domeniul organizarii de competitii crescand atat numarul
cat si calitatea acestora. Insigna este finisata în email, culorile utilizate,
cu excepția albului, fiind cele ale drapelului național. Motociclistul figurat
in centrul plachetei este aplicat. Federația Română de Motociclism se
mândrește cu o istorie bogată. În 2017 ea a sărbătorit 90 de ani de existență.
Prima atestare ca persoană juridică autorizată este datată în 1927, la acel
moment ea purtând numele: Societatea Sportivă Moto-Club-Român. Moto-Clubul
avea secțiuni la Timișoara, Oradea, Brașov, Sibiu și Cernăuți. Președinte de
onoare al Moto-Clubului-Româna era A.S.R. Principele Nicolae (fiul regelui
Ferdinand). În 1934, în România, s-a înființat prima federație de motociclism
din lume prin asocierea cluburilor din diferite orașe românești. Până la acel
moment țările care erau parte la Federația Internațională aveau fiecare un
singur club național. România a fost astfel prima țară care a propus să fie
reprezentată de o federație de cluburi naționale, exemplul ei fiind urmat
curând de multe alte federații. Nu
întâmplător România se poate mândri cu o istorie a motociclismului sportiv
ce aproape se confundă cu istoria mondială a motociclismului. Totul în strânsă
legătură cu locul primordial deținut de România în ceea ce privește exploatarea
petrolului. România a fost prima țară din lume cu producție de petrol
înregistrată oficial, aici a fost construită prima sondă petrolieră comercială,
primul oraș luminat cu petrol lampant (Bucureștiul) și prima țară exportatoare
de benzină la începutul secolului al XX-lea.
Toate acestea au favorizat apariția și înmulțirea rapidă a numărului de
motociclete, la un nivel comparativ cu țările din occident. Primele curse de
motociclete sunt atestate pe teritoriul României încă din 1923, pasionații de
motociclism fiind în acei ani în special marii iubitori de hipism și în general
cei care iubeau caii.
____________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Pictorul mexican Diego Rivera,
a trăit între anii 1886 - 1957
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 20.01.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu