- „Muchia Băjenarului” din latura sud-estică a satului, cuprinde o așezare din epoca migrațiilor (cultura Cerneahov, secolul al IV-lea e.n.); și o așezare mai veche, aparținând culturii Monteoru din Epoca Bronzului (mileniul al II-lea î.e.n.), așezare emblematică pentru un aspect particular al acestei culturi arheologice, aspect denumit „Petrișoru-Racovițeni”.
- Dealul Șumurdoaia, la sud-est de sat, și datează din epoca migrațiilor (secolul al V-lea).
De
asemenea, tot în cimitir se află un monument funerar ridicat pe mormântul
sublocotenentului Samoilă Vasile Viorel, căzut în timpul Revoluţiei din
decembrie, în masacrul de la Otopeni, la 23 decembrie 1989.
În
faţa bisericii cu hramul “Tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul” din satul
Racovițeni
se află o troiţă din lemn cu următoarea inscripţie: “Această troiţă s-a ridicat de un grup de veterani de război, văduve şi
alţii pentru toţi eroii din parohia Racoviţeni, 1916-1918, 1941- 1945. 23
martie 2003”. Există şi un cimitir de eroi. Pentru unii dintre eroi
familiile au ridicat cruci, unele dintre ele fiind adevărate monumente. Un
asemenea monument, din piatră, are următoarea inscripţie: “Oituz, Mărăşeşti. Acest monument s-a ridacat în aminterea lui Radu
Manole, mort în război 1916-1918. Ridicat 1938. Şi s-a ridicat de mine Grigore,
fiu şi de Maria, soţia lui Radu Manole, 10 aprilie 1938”.
***
ISTORIA
UNUI MONUMENT AL EROILOR DISPĂRUT
DE PE RAZA COMUNEI RACOVIȚENI
***
În cimitirul satului Petrișoru, lângă biserica ce poartă hramul „Sfânta Treime” a fost amenajat un cimitir cu morminte false, 35 cruci de fier, ce poartă numele eroilor satului căzuţi în cele două războaie mondiale.
xxx
"IATĂ CUM AJUNGE GAZUL LA NOI"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL ARAD
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi
culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept,
la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc
Chestura Poliției Arad 934 - 27808
Necesitatea
organizării unui sistem unitar de poliţie s-a impus după constituirea statului
naţional unitar român, astfel că, prin Decretul nr. 392 din 26 ianuarie 1919,
activităţile de ordine şi siguranţă erau realizate prin următoarele structuri
teritoriale:- subinspectorate de poliţie: Chişinău, Cernăuţi, Cluj, Constanţa;
- prefecturi de poliţie: Bucureşti, Brăila, Chişinău, Cetatea Albă, Constanţa, Craiova, Galaţi, Iaşi, Ismail, Ploieşti;
- poliţii de oraşe în reşedinţele de judeţ;
- servicii speciale de siguranţă: Cernăuţi, Câmpulung, Cotnari, Rădăuţi;
- brigăzi speciale de siguranţă în oraşele reşedinţă de judeţ; 6. poliţiile de porturi;
- poliţiile de gări;
- poliţiile punctelor de frontieră.
- Prefectura Poliţiei Municipiului Bucureşti;
- Inspectoratele Regionale de Poliţie;
- Chesturile de poliţie din municipiu;
- Poliţiile din oraşele reşedinţă de judeţ;
- Comisariatele sau detaşamentele de poliţie pentru oraşele nereşedinţă, puncte de frontieră, porturi, gări.
- menţinerea ordinii publice,
- prevenirea şi reprimarea oricărei violări a legilor şi regulamentelor,
- culegerea de informaţii
- exercitarea de poliţie judiciară.
- Inspectoratele regionale;
- Chesturile de poliţie;
- Poliţiile de oraşe;
- Comisariatele de poliţie;
- Detaşamentele de poliţie;
Meteor Arad
Meteor Arad este numele unui
vechi Club sportiv de ciclism, fondat în acest oraș în anul 1897.
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre
primii locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie,
se numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului
pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele
noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250
m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
C.S.M. Vagonul Arad - 75 ani (Clubul sportiv muncitoresc)
Vagonul Arad a fost o echipă de fotbal
din Arad afiliată la compania de cale ferată Astra. S-a
desființat în anul 2006. Alte denumiri ale achipei au fost: AMEFA
(Asociația Muncitorilor pentru Educație Fizică Arad), UVA - AMEFA (1948),
Metalul Arad (1955), Energia Arad (1957), AMEFA (1959), Vagonul Arad (1962),
Unirea Arad (1973), Rapid Arad (1974), CSM Rapid Arad (1985), CSM Vagonul Arad
(1987), Astra Arad(1991), FC Arad (1994), FC Arad Telecom (1996), Telecom Arad
(1997) și Romtelecom Arad (2005).
Clubul a fost format în anul 1911 când AMEF (Asociația Muncitorilor pentru Educație Fizică) a fuzionat cu Clubul Sportiv Al Fabricii De Vagoane păstrând prima denumire până în 1948. Între anii 1932 - 1940 echipa a jucat în Divizia A. Cea mai bună performanță obținută a fost locul secund în sezonul 1935 – 1936.
Clubul a fost format în anul 1911 când AMEF (Asociația Muncitorilor pentru Educație Fizică) a fuzionat cu Clubul Sportiv Al Fabricii De Vagoane păstrând prima denumire până în 1948. Între anii 1932 - 1940 echipa a jucat în Divizia A. Cea mai bună performanță obținută a fost locul secund în sezonul 1935 – 1936.
Set 2 insigne - I.T.A. (Industria textilă arădeană)
I.T.A. (Industria textilă arădeană) a fost
înființată în anul 1909 de către frații Adolf, Eduard și Daniel Neumann,
de origine evreiască. ITA a fost una dintre cele mai moderne și mai mari
întreprindri din țară, fiind prima întreprindere care a produs mătase. În anul
1975 UTA (Uzina textilă Arad, fostă ITA) folosea tehnologia introdusă de
Francisc Neumann cu câteva decenii înainte. În anii comunismului, UTA era unica
fabrică din România care producea catifea reiată și a doua, după București
care avea linii de producție pentru prosoape din frotir (prosoape plușate), iar
materialele pentru lenjeriile de pat produse la Arad erau căutate în țările
vecine. În decembrie 1989, la UTA erau aproape 8000 de angajați și în
prezent pe locul fostei fabrici se află un cartier de blocuri și alte societăți
comerciale. Sus am postat câteva logo-uri ale fostei întreprinderi textile
arădene. C.S.S. - Arad (Clubul sportiv școlar)
CSS Arad, denumire completă - CSS Gloria, denumire
actuală - CS Gloria CTP Arad este un club de fotbal din Arad,
România, care evoluează în Liga a IIII-a. Gloria Arad a luat
ființă în 1913, pentru ca în 1922 să fuzioneze cu proaspăt-înființata
echipă CFR Arad și să ia denumirea Gloria CFR. În
sezonul 1922 – 1923 câștigă campionatul regional și ajunge în premieră în
turneul final național al Diviziei A, unde însă este eliminată în sferturile de
finală de Chinezul Timișoara. În sezonul 1929 – 1930 reușește prima mare
performanță a clubului, promovarea în finala națională, sub conducerea
antrenorului Virgil Economu. Pierde însă ultimul act în fața echipei Juventus
București. Sus am postat logo-ul clubului de fotbal Gloria Arad. Din
1932, odată cu apariția campionatului divizionar, Gloria Arad evoluează
în Divizia A până la întreruperea campionatului din cauza celui de-al doilea
război mondial, cu o singură excepție, în 1939 - 1940 a jucat în Divizia
B. Din 1934, echipa s-a numit doar Gloria, despărțindu-se de căile ferate. După
război, Gloria joacă în Divizia B, în anul 1949 joacă sub numele în ICA
Arad. În 1969, echipa revine la numele Gloria și în 1971 promovează în
divizia C, dar nu reușește să mai facă saltul spre fruntea fotbalului românesc.
Culorile de joc ale echipei sunt albastru - acasă și galben - în deplasare.
Set 2 insigne - A.T.E. Arad
(Aradi Tornaegyesuel - Asociația de gimnastică Arad)
Asociația
de gimnastică din municipiul Arad (Aradi Tornaegyesuelt)
s-a înființat în anul 1869.
Gimnastica este un sport care implică o serie de mișcări ce necesită forță fizică, flexibilitate, echilibru, rezistență, grație și conștientizare chinestezică. Gimnastica artistică este cea mai cunoscută ramură a acestui sport. Probele la feminin sunt sărituri, paralele, bârnă, sol, iar la bărbați - sol, sărituri, cal cu mânere, inele, paralele și bara fixă. Alte ramuri ale gimnasticii de performanță sunt gimnastica ritmică, gimnastica aerobică, gimnastica acrobatică și săriturile la plasa elastică. Gimnastica este unul dintre cele mai vechi sporturi olimpice fiind inclusa si in programul Jocurilor Olimpice antice, atunci când concurentii se intreceau intr-o varietate de concursuri, care, cu greu, ar putea fi denumite “gimnastica”. Sportul, la modul general, prin urmare si gimnastica, a capatat forme in acceptiune moderna pe parcursul secolului al 19-lea, in ceea ce priveste gimnastica in prim-plan aflandu-se disputa dintre cele doua stiluri in conflict: sistemul suedez (in principal grup de exercitii libere) si sistemul german (cu ajutorul unui aparat). Federatia Internationala de Gimnastica (FIG) a fost fondata in 1881, la Liège, in prezent existand 129 federatii afiliate. Primul concurs olimpic de gimnastica, Atena 1896, a reunit la start 18 gimnasti din patru – sase natiuni, la cateva aparate, programul (uneori concursul a avut loc in aer liber) suferiond permanente schimbari pana sa ajunga la forma cunoscuta azi. Modificari au fost facute aproape la fiecare concurs olimpic, in ceea ce priveste numarul, felul si constructaia aparatelor utilizate, numarul de gimnasti pe echipa, tipul de exercitii, calitatea evolutiei, varsta competitorilor, de la concursurile in aer liber la cele in sala etc. Cu toate acestea, era adevarata a gimnasticii a debutat odata cu Jocurile Olimpice din 1952, de la Helsinki, atunci fiind stabilite liniile coordonatoare ale dezvoltarii acestei discipline. Gimnastica este, astazi, una dintre cele mai populare sporturi din programul olimpic, dar, de asemenea, una dintre cele mai pretentioase. Practicata pe scara larga in intreaga lume, este nevoie de o combinatie unica de putere, flexibilitate, rezistenta, indrazneala si maiestrie pentru a atinge cotele de varf. Unele documente au relevat faptul ca, de-a lungul sec. al XVII-lea si al XVIII-lea, diferite celebrari sau evenimente importante de la curtile principiale din tarile romanesti au fost insotite de demonstratii acrobatice, precum elemente acrobatice, trageri de franghii, sarituri peste animale aliniate (incluzand chiar si salturi), toate acestea executate de catre sportivi locali (pehlivani) sau renumiti acrobati, adusi din strainatate special in acest scop. In 1822, la Medias, a fost creata o asociatie de gimnastica numita ‘TURNVEREIN’. Profesorul sas Stefan Ludwig Roth a introdus in cadrul ‘curriculum’-lui scolar programul de gimnastica al germanului Friedrich Ludwig Jahn. Incepand din anii 1860, programele de gimanstica din tara noastra s-au dezvoltat prin crearea de asociatii si societati de gimnastica, precum cele din Arad si Bistrita in 1869, si Brasov in 1861. O societate de arme, gimnastica si tir a fost creata in Bucuresti in 1866. O societate internationala de tir si gimnastica a fost creata si la Iasi in 1877. Societati de gimnastica au fost infiintate mai tarziu la Timisoara si Craiova in 1889 si respectiv, 1890. Altele au aparut intre 1891 si 1906 la Pitesti, Agnita, Targu-Jiu, Ploiesti, Galati si Campulung-Muscel. La data de 14 septembrie 1906 a avut loc un congres al societatilor de gimnastica care a dus la crearea Federatiei Romane de Gimnastica, prima institutie centrala ce va coordona si conduce peste 18 societati existente la aceea data in intraga tara.
Gimnastica este un sport care implică o serie de mișcări ce necesită forță fizică, flexibilitate, echilibru, rezistență, grație și conștientizare chinestezică. Gimnastica artistică este cea mai cunoscută ramură a acestui sport. Probele la feminin sunt sărituri, paralele, bârnă, sol, iar la bărbați - sol, sărituri, cal cu mânere, inele, paralele și bara fixă. Alte ramuri ale gimnasticii de performanță sunt gimnastica ritmică, gimnastica aerobică, gimnastica acrobatică și săriturile la plasa elastică. Gimnastica este unul dintre cele mai vechi sporturi olimpice fiind inclusa si in programul Jocurilor Olimpice antice, atunci când concurentii se intreceau intr-o varietate de concursuri, care, cu greu, ar putea fi denumite “gimnastica”. Sportul, la modul general, prin urmare si gimnastica, a capatat forme in acceptiune moderna pe parcursul secolului al 19-lea, in ceea ce priveste gimnastica in prim-plan aflandu-se disputa dintre cele doua stiluri in conflict: sistemul suedez (in principal grup de exercitii libere) si sistemul german (cu ajutorul unui aparat). Federatia Internationala de Gimnastica (FIG) a fost fondata in 1881, la Liège, in prezent existand 129 federatii afiliate. Primul concurs olimpic de gimnastica, Atena 1896, a reunit la start 18 gimnasti din patru – sase natiuni, la cateva aparate, programul (uneori concursul a avut loc in aer liber) suferiond permanente schimbari pana sa ajunga la forma cunoscuta azi. Modificari au fost facute aproape la fiecare concurs olimpic, in ceea ce priveste numarul, felul si constructaia aparatelor utilizate, numarul de gimnasti pe echipa, tipul de exercitii, calitatea evolutiei, varsta competitorilor, de la concursurile in aer liber la cele in sala etc. Cu toate acestea, era adevarata a gimnasticii a debutat odata cu Jocurile Olimpice din 1952, de la Helsinki, atunci fiind stabilite liniile coordonatoare ale dezvoltarii acestei discipline. Gimnastica este, astazi, una dintre cele mai populare sporturi din programul olimpic, dar, de asemenea, una dintre cele mai pretentioase. Practicata pe scara larga in intreaga lume, este nevoie de o combinatie unica de putere, flexibilitate, rezistenta, indrazneala si maiestrie pentru a atinge cotele de varf. Unele documente au relevat faptul ca, de-a lungul sec. al XVII-lea si al XVIII-lea, diferite celebrari sau evenimente importante de la curtile principiale din tarile romanesti au fost insotite de demonstratii acrobatice, precum elemente acrobatice, trageri de franghii, sarituri peste animale aliniate (incluzand chiar si salturi), toate acestea executate de catre sportivi locali (pehlivani) sau renumiti acrobati, adusi din strainatate special in acest scop. In 1822, la Medias, a fost creata o asociatie de gimnastica numita ‘TURNVEREIN’. Profesorul sas Stefan Ludwig Roth a introdus in cadrul ‘curriculum’-lui scolar programul de gimnastica al germanului Friedrich Ludwig Jahn. Incepand din anii 1860, programele de gimanstica din tara noastra s-au dezvoltat prin crearea de asociatii si societati de gimnastica, precum cele din Arad si Bistrita in 1869, si Brasov in 1861. O societate de arme, gimnastica si tir a fost creata in Bucuresti in 1866. O societate internationala de tir si gimnastica a fost creata si la Iasi in 1877. Societati de gimnastica au fost infiintate mai tarziu la Timisoara si Craiova in 1889 si respectiv, 1890. Altele au aparut intre 1891 si 1906 la Pitesti, Agnita, Targu-Jiu, Ploiesti, Galati si Campulung-Muscel. La data de 14 septembrie 1906 a avut loc un congres al societatilor de gimnastica care a dus la crearea Federatiei Romane de Gimnastica, prima institutie centrala ce va coordona si conduce peste 18 societati existente la aceea data in intraga tara.
Municipiul Arad este reședința și
cel mai mare oraș al judeţului Arad, situat pe cursul inferior al
râului Mureş, în vestul României. El numără aproximativ 150000
de locuitori. Municipiul Arad constituie pentru vestul României un punct
important în ceea ce privește industria, și este de asemenea un nod important
în transporturile feroviare, rutiere, având și aeroport. Istoria
Aradului este una îndelungată care începe cu primele așezări umane pe
actuala vatră a orașului, în nordul râului Mureș și mai apoi cu
apariția primei cetăți de pământ situată la Vladimirescu, în jurul
secolului al X-lea. Prima atestare documentară a zonei Aradului ne parvine
din anul 1028. Sus am postat drapelul şi stemele interbelică, comunistă și
actuală ale municipiului Arad, iar mai jos pozele câtorva monumente de
cultură și arhitectură arădeană din vremuri diferite.
Școala comercială superioară (azi Colegiul economic)
Spitalul de copii
Cafeneaua centrală - interior
Seminarul
Sediul Comandamentului Gărzii naționale
Colegiul național Moise Nicoară
Camera de comerț și industrie
Cazarma de pe Str. Mărășești
Biserica cetății
Biserica ortodoxă română din cartierul Gai
Căminul muncitoresc
Casa agricolă de păstrare Cenădana
Județul Arad este situat în
vestul României și
cuprinde teritorii din Crișana și din Banat. Județul se întinde de o
parte și de alta a râurilor Mureș și Crișul Alb. Se învecinează cu județul
Bihor la
nord și nord-est, cu județul Alba la est, cu județul Hunedoara la
sud-est, cu județul Timiș la sud și cu statul Ungaria, la vest.
Suprafața pe care se întinde este de 7754 kilometri pătrați. Din punct de vedere al
organizării administrative cuprinde; 1 municipiu – Arad, 10 orașe; Pecica,
Sântana, Vladimirescu, Lipova, Ineu, Chișinău-Cris, Nădlac, Pâncota, Curtici și
Sebiș, 68 de comune și 270 de sate. Sus am postat drapelul și stema
județului și mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din
județul Arad, din vremuri diferite, dar și câteva vechi trimiteri poștale
ilustrate.
Vedere - Vârfurile
Vederi - Chișinău Criș
Vederi - Tăuț
Biserica ortodoxă - Macea
Vedere - Ineu
Vedere - Hălmagiu
Vedere - Gurahonț
Biserica - Grăniceri
Vedere - Frumușeni
Vedere - Curtici
Biserica - Cenad
Castelul - Căpâlnaș
_______________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Inventator, fizician și inginer mecanic sârb,
Nicola Tesla, a trăit între anii 1856 - 1943
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 24.01.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu