1. Casa
curbată (răsucită), în limba engleză - Twisted House este o opera de artă realizată de artistul american
John Mc Naughton.
Ea este situată în Centrul de Artă din orașul Indianapolis,
statul Indiana – SUA, ca parte a inițiativei ARTSPARK a centrului. Sculptura a
fost realizată în anul 2005 din lemn de cedru și înfățișează o casă
înaltă, îndoită în așa fel încât pare să se odihnească pe fundație dar și pe
acoperiș. Casa este prevăzută cu cinci ferestre pătrate de sticlă și o ușă distorsionată
ce este deschisă pentru a interacționa cu vizitatorii - înăuntru se poate păși
și privi pe o fereastră mare spre pădure. Fiecare dintre ferestre sunt
prevăzute cu pervazuri-suport exterioare pentru flori, dar ce este important
este că și florile sunt din lemn. John Mc Naughton a predat prelucrarea
lemnului, desenul și sculptura mai bine de 35 de ani la Universitatea din
Southern Indiana. Posesor de licență și două masterate, el a primit Național
Endowmwnt for the Arts. Multe din din operele acestu artist pot fi admirate în
colecțiile Smithsonian Institution, Muzeul de Artă din Indianapolis și
Casa Albă.
Realizând această operă artistul și-a demonstrat abilitățile în prelucrarea
a lemnului. Casa curbată este un exemplu uimitor de contopire a naturii cu arta.
Această sculptură nonconformistă poate fi văzută gratuit la Centrul de
Artă din orașul Indianapolis, cel mai bine ar fi pe o vreme călduroasă.
2. Muzeul Jeongok
din orașul
Yeoncheon – Coreea de sud, este un muzeu de preistorie suerfuturist,
care prezintă istoria naturală de pe valea Rift Chugaryeong și care
a fost inaugurat pe data de 25 apriliei 2011.
Muzeul a fost înființat pentru a
conserva artefacte arheologice, găsite într-o săpătură pe valea râului
Hantangang, dintre care cel mai important este toporul acheulian. În 2012,
muzeul a câștigat premiul de excelență la Premiile de arhitectură coreeană, iar
în anul 2019 a câștigat o medalie de bronz Internațional Design Excellence
Awards. Muzeul se prezintă sub forma unui
șarpe lung și costeliv care se unduiește peste topografia locului. Muzeul poate
fi privit și ca o capsulă a timpului ce explorează evoluția omului, Edificiul
are formă tubulară, este din oțel inoxidabil, pe alocuri pare îngropat parțial
în pământ dar se întinde și pe o ruptură de
teren. Tubul prezintă un model de perforații ce imită textura pielii șerpilor,
iar exteriorul strălucitor este conceput pentru a reflecta lumina în
împrejurimi. Noaptea lumina emisă prin perforații dă un aspect misterios
construcției. În interior muzeul
prezintă o sinusoidă continuă de expoziții, spații de educație și activitate
care sunt concepute ca peisaje deschise pentru a recrea scenele omului
timpuriu. În exterior, peisajul a fost restaurat la starea inițială ca parc
natural pe malul râului. Construcția are pereți dubli cu geamuri și protecții
solare menite a menține în interior un ambient plăcut.
În incintă pot fi
admirate modele de schelete-fosilă ale evoluției umane, adaptări umane și
animale la mediu precum, unelte din piatră și picturi rupestre restaurate. Pe
lângă spațiile de expoziție, muzeul are și o cantină, o sală de curs și un
laborator multimedia.
3. Centrul “Lou Ruvo” pentru
sănătatea creierului, numit oficial Cleveland Clinic Centrul Lou Ruvo pentru
sănătatea creierului, este un centru de neurologie situat în orașul Las Vegas, statul nord american Nevada, folosit pentru a
furniza servicii legate de toate aspectele legate de îngrijirea pacientului,
cercetare și educație pe teme de Alzheimer, Parkinson, coreea Huntington,
scleroză multiplă, scleroză laterală amiotrofică și tulburări de
memorie.
Edificiul a fost proiectat de renumitul arhitect Frank Gehry și
inaugurat în data de 21 mai 2010, fiind administrat de Clinica Cleveland. Complexul
costând 100 de milioane de dolari este compus din doua aripi legate intre ele
de o curte interioara. Cladirea inalta de patru etaje, din partea de nord a
sitului, gazduieste cabinete medicale, camere pentru pacienti si un centru de
cercetare. Volumetria corpului este compusa din “cutii” albe suprapuse, legate
intre ele de deschideri mari din sticlă. Cea de a doua aripa, centrul de
activitati, este un volum sculptural ce reprezinta semnatura arhitectului Frank
Gehry. Proiectat ca spatiu de inchiriat pentru evenimente speciale, rolul sau
este de a finanta centrul de cercetare al clinicii. Cele doua aripi au fost
comparate cu cele doua emisfere ale creierului, una rationala si ordonata, iar
cealalta reprezentand inconstientul. Dupa multi ani, in care Gehry a refuzat sa
proiecteze in Las Vegas, arhitectul a acceptat proiectul cu conditia ca boala
Huntington sa fie inclusa in lista bolilor studiate si tratate in cadrul
clinicii. Aceasta cerere se datoreaza bunului sau prieten Milton Wexler, a
carui sotie, impreuna cu alte trei surori, a fost rapusa de aceasta boala.
Centrul Lou Ruvo este situat în centrul orașului Las Vegas, fiind situat pe West
Bonneville Avenue, la nr. 888,la aproximativ 1,5 km de uriașele cazinouri din
Nevada. Centrul Lou Ruvo oferă asistență medicală pentru: boala
Alzheimer, sănătatea creierului, tremor esențial, boala Huntington, demența cu
corp Lewy, tulburări de mișcare, scleroză multiplă, neuropsihologie, ergoterapie,
boala Parkinson, fizioterapie, reabilitare și patologie de vorbire și limbaj
xxx
"PROMISIUNI"
O CARICATURĂ
DE MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O V ORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Mărțișorul flotei naționale române
50 B - Vocea poporului, vocea lui Dumnezeu
În ziua de 1 martie 1913, romancele purtau la rever, legat cu
fir rosu-alb, un martisor mai neobisnuit. Aurite sau argintate, martisoarele
aveau gravate pe fata un torpilor, iar pe verso inscriptia: “Martisorul flotei nationale romane.
Vocea poporului, vocea lui Dumnezeu”, incrustata in marca tarii, cu coroana de
fier a Regelui Carol I ca simbol central. Nu mai putin de 100000 de martisoare
au fost vandute in cursul lunii februarie, facand concurenta serioasa fratilor
Roller, comerciantii traditionali de martisoare fine, care aveau magazinul
lor de ani de zile in strada Smardan. Si asta pentru ca, doar cu 50 de bani
(pentru martisoarele argintate) si cu un leu (pentru cele aurite), romanul
facea un gest de mare patriotism, fondurile astfel stranse fiind menite maririi
flotei militare a Regatului. In plin conflict militar in Balcani – Romania
inca era neutra, dar diferendul romano-bulgar avea sa vâre pana la urma si
tara noastra in razboi – Regele Carol I ii chemase pe cetatenii tarii sa
contribuie la constituirea unui fond destinat inzestrarii marinei militare.
Conferinta ambasadorilor de la Londra, care cauta sa solutioneze criza din
Balcani, nu promitea sa aduca decat un armistitiu, cel mult o pace fragila, iar
Romania nu stia daca-si va putea permite neutralitatea pana la sfarsit. Mesajul
Tronului a fost, in epoca, unul hotarat, cerand camerelor legiuitoare sa ia in
calcul bugetul necesar pentru intarirea armatei. E si motivul pentru
care, in decembrie, se deschide Subscriptia Publica pentru marirea marinei
militare nationale. S-a tinut, chiar, o conferinta la Ateneu, care sa arate
cetatenilor de ce este nevoie de aceasta flota, iar presa vremii s-a implicat
si ea in stimularea simtamantului patriotic. “Sa marim si sa intarim flota
militara a tarii”, scria ziarul Universul. “Ce trebuie pentru aceasta? Sa ne
deschidem pungile cu totii, fara ezitare, ca un singur om, si sa oferim indata
obolul nostru, oricat ar fi el.” Din subscriptia publica, pana la 1 martie, se
adunasera aproape 150000 de lei (strangerea de fonduri avea sa continue insa si
dupa martisor), iar primii 1000 de subscriptori care contribuisera cu cel
putin 10 lei aveau dreptul de a “boteza” vasele ce urmau sa fie
achizitionate. S-au organizat concerte, spectacole de teatru si chiar...
spectacole de circ, in beneficiul flotei militare nationale. Functionarii
publici, cadrele didactice si alte categorii profesionale au donat salariul lor
pe o zi pentru largirea acestui fond. Insa una dintre cele mai interesante
initiative a fost cea a asociatiei ofiterilor in rezerva din Ploiesti, care a
emis ideea “martisorului pentru flota nationala”. S-a si intervenit la
Ministerul de Razboi si la Ministerul de Interne, pentru ca aceste martisoare
sa fie distribuite in toata tara, cu incepere de la 5 februarie. Comanda a fost
de 100000 de bucati (50000 argintate si 50000 aurite). S-au strans, astfel,
75000 de lei; iar leul avea greutate, pe-atunci!
Comitetul pentru
distribuirea acestui martisor a fost format din deputatii I. Ionescu Quintus si
Gh. Nicolaescu, apoi: Barbu Fotescu, George Nasopol, Gh. T. Danescu –
proprietari si Gh. Danescu – agricultor, toti ofiteri in rezerva prahoveni.
Acestia au constituit Comitetul flotei nationale al ofiterilor de rezerva si
au continuat sa lucreze, in lunile urmatoare, in folosul inzestrarii marinei
militare romane.
Ziua
de 1 Martie, Martisorul, dupa calendarul vechi, era considerata ca inceputul
unui Nou An, sarbatoarea venirii primaverii. Martisorul era un fel de talisman
menit sa poarte noroc, oferit de anul nou impreuna cu urarile de bine,
sanatate, dragoste si bucurie si se sarbatoreste din timpul romanilor, cand se
sarbatorea ca zeul Marte, zeul fortelor naturii, al primaverii si al
agriculturii. Inventivitatea comerciantilor nu cunoaste
limite. De la pandantive clasice cu inimioare, floricele, stelute si pana la
papirusuri cu declaratii solemne de dragoste si aranjamente miniaturale
ikebana. Totul respira a primavara. Miroase a nou si a curat. Strazile s-au
zvantat sub un soare promitator si furnicarul de oameni cauta cel mai potrivit
suvenir pentru mama, iubita, prietena sau colega de serviciu. E timpul urarilor
de dragoste, ghioceilor si narciselor. Semnificatia
martisorului a ramas aceeasi de-a lungul timpului: este un simbol al
primaverii, al revenirii la viata. El ne aduce optimism si credinta. Forma
acestuia s-a schimbat in timp. La inceput martisorul era simbolizat printr-o
moneda. Mai tarziu aparea sub forma unor mici pietre de rau vopsite in alb si
rosu insirate pe o ata. Acum margelele frumos colorate, ceramica si florile
le-au luat locul. Oamenii ofera cu multa placere de 1 Martie martisoare celor
pe care ii iubesc, ca simbol al admiratiei lor, ca respect si stima speciala
pentru doamne si domnisoare. Martisoarele
sunt un dar ce se primeste sau se ofera cu mare placere in luna Martie in
Romania si reprezinta un simbol al primaverii dar si al dragostei si
admiratiei. El este daruit incepand cu zorii primei zile din Martie fiintelor
dragi. In general acest simbol este oferit copiilor, tinerelor fete si femeilor
pentru a le proteja gingasia si sensibilitatea. Martisoarele se ofera de catre
barbati tinerelor fete sau doamnelor dar pot fi oferite si de catre fete
prietenelor, mamelor, bunicilor. In Moldova se practica obiceiul ca fetele sa
daruiasca la randul lor martisoare barbatilor. Este frumos ca fiecare martisor
sa reprezinte persoana careia ii este daruit sau urarea care vrea sa fie
facuta. Un cosar poate transmite bunastare, trifoiul noroc sau ghiocelul poate
exprima gingasia. Dincolo
de obiceiuri si traditii, martisorul este o intrupare a bucuriei, a dragostei
de viata, un semn prin care noi, oamenii, salutam renasterea naturii odata cu
venirea primaverii. Martisorul este numit si “funia anului”, care se spune ca
aduna laolalta saptamanile si lunile in cele doua anotimpuri stravechi ale
calendarului popular: vara si iarna, simbolizate de snurul bicolor. Impletirea
alb-rosie a snurului se regaseste in steagul calusarilor, la bradul de nunta,
la podoabele junilor si in multe alte obiceiuri stravechi. Impletirea celor
doua culori simbolizeaza regenerarea vietii. Rostul snurului era ca, prin
impletirea celor doua fire ce simbolizeaza unitatea contrariilor
(lumina-intuneric, caldura-frig, iarna-vara), sa se aduca sanatate si paza de
boli. Cele doua culori impletite mai simbolizeaza dragostea si ura, viata si
moartea saubinele si raul. In calendarul vechi, 1 Martie marca inceputul unui
Nou An. Martisorul, o podoaba de mici dimensiuni, cu snur-alb rosu, a fost
creat cu rol de talisman menit sa poarte noroc si sa insoteasca urarile de
dragoste, sanatate, bucurie si bunastare. Inca de pe timpul romanilor, venirea
primaverii era un prilej de cinstire a zeului Marte, stapanul fortelor naturii
si al agriculturii.
Insigna - Instructor fruntaș C.C.-U.T.M.
(Comitetul Central al Uniunii Tineretului Muncitor)
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută
și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi
rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii
Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul
U.T.C.. În timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a
numit Uniunea Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost
întemeiată în anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică
11,78% din populația României. Prin Uniunea Tineretului Comunist s-a urmărit
înregimentarea tineretului din fabrici, universități, școli, unități militare,
în vederea transformării acestuia într-un susținător fidel al regimului
dictatorial. Tineretul era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și
unui învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a
tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale
partidului. Ideologii comunişti împărtăşeau
credinţa că orice ființă umană poate fi transformată radical în urma unui
intens proces de manipulare prin propaganda de masă. Această credinţă a
comuniștilor era întărită de supoziţii sumbre despre natura umană şi a
societăţii. Exista siguranța că, pe scară largă, la nivel social, utilizând
instrumente coercitive şi de control, omul poate fi schimbat, supus,
subordonat, mai ales tineretul în formare. Marxism-leninismul
amesteca fascinaţia faţă de mulţime cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta.
Acest lucru se observă foarte bine în atitudinea faţă de tineri. Din cauza
legăturilor slabe cu vechiul regim, aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a
„omului nou” şi ca masă de manevră ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită
suspiciune. Reţeaua de organizaţii comuniste s-a întins cu precădere spre
categoriile de populaţie de care regimul îşi lega interesele. Totodată, acestea
erau suspectate ideologic: tinerii, ţăranii, intelectualii, soldaţii şi
muncitorii. După spusele lui Lenin, pentru regimul comunist, aceste organizaţii
aveau menirea de a funcţiona pe post de „curele de transmisie” între Partidul Comunist
şi popor. Stalin a adoptat aceleaşi idei. El considera că, din rândul
organizaţiilor de masă, trebuie să facă parte: asociaţiile fără partid ale
femeilor, organele de presă, uniunile de tineret, sindicatele, cooperativele,
organizaţiile de fabrică şi uzină. Uniunea Tineretului Comunist din România a
fost constituită după modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea
îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile
regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească
partidului. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după
modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a
tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea
ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea
Tineretului Comunist a fost o organizație de tineri creată de către Partidul
Comunist din România. Prin aceasta se urmărea înregimentarea tineretului român,
din fabrici, universități, școli, unități militare, în vederea transformării
acestuia într-un susținător fidel al regimului dictatorial. În cadrul UTC,
tineretul român era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și unui
învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a tinerilor.
Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale partidului. În mai toate scrierile din perioada comunistă, cu
privire la Uniunea Tineretului Comunist, se evidenția importanța pe care
aceasta o juca în rândul tuturor tinerilor. UTC se afla sub conducerea
Partidului Comunist Român. Conducerea comunistă aprecia UTC ca fiind acea
organizație care reușește mereu să-și găsească loc în fruntea luptei maselor de
tineri. Aceștia, alături de întregul popor, au acţionat pentru afirmarea
năzuinţelor de unitate şi independenţă naţională, de progres social şi
prosperitate economică a patriei. În timpul regimului comunist
s-a instituit un amplu sistem de insigne și medalii prin
care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai muncii, pentru
obținerea de rezultate și mai bune în activitatea fiecărora. Aici se încadrează
și insigna Instructor fruntaș CC UTM.
Baterea și conferirea acestui gen de insigne era una din căile și mijloace la
îndemână pentru convingerea-impunerea-schimbarea conștiinței cetățenilor. Se
vorbea despre “formarea omului nou,
constructor și apărător devotat al cuceririlor revoluționare ale poporului. Se
cerea astfel o eficiență sporită în toate domeniile de activitate dar și
economii de orice fel, la sânge”. Aceste
distincții acopereau toate domeniile de activitate, erau confecționate din
metal mort, fiind strident colorate și încărcate cu simboluri comuniste. De pe
insignă nu lipsesc laurii de pe margine simbolizând “victoria
finală” în efortul de creare a “societății
socialiste multilateral dezvoltate” și a “omului nou”, roata dințată – simbolul industrializării socialiste
forțate și drapelul tricolor național.
Col (r) Ioan Dogaru - fiu al Bacăului
Această piesă este opera gravorului Constantin Dumitrescu
de la Monetăria Statului
Născut
în noiembrie 1922, în satul Galbeni, comuna Nicolae Bălcescu, județul Bacău, Ioan
Dogaru a ales cariera militară. A avansat până la gradul de colonel,
dar hobby-ul său a fost dintotdeauna medalistica, domeniu în care a activat ca
un fin și pasionat colecționar, dar și în calitate de creator de medalii.
Membru al Societății Numismatice Române (din anul 1965) și, apoi, în comitetul
de conducere al Societății mai sus-menționate (1980), pune bazele Secției de
Numismatică a Cercului Militar Național, fiind ales președinte al acesteia
între anii 1976 - 1998. Organizarea numeroaselor expoziții, susținerea de
comunicări științifice, publicarea a peste 20 de cataloage și lucrări de
specialitate, a zecilor de articole privind istoria și cultura româneascã
oglindite în medalisticã, dar și impresionanta și valoroasa colecție donată
Complexului Muzeal „Iulian Antonescu” din Bacău în anul 1996 – toate au dus la
conferirea titlului de cetățean de onoare al municipiului de pe malurile
Bistriței, în același an. Începând cu anul 1997, colecția donată de Ioan
Dogaru a fost etalată în cadrul unei expoziþii permanente pentru publicul
vizitator, într-o salã specialã, care a luat numele donatorului. Inițial,
expoziția cuprindea un număr de 205 medalii și plachete (cu teme din domeniile
istoriei, literaturii, culturii, învățămâîntului, religiei și sănătății),
lucrări de artă (tablouri personale sau semnate de V. Atanasiu și graficã de
Marcel Olinescu) sau lucrãri de specialitate al căror autor era însuși Ioan
Dogaru. Completările succesive ale colecției au dus la expunerea a peste 400 de
obiecte, dintre care peste 330 sunt piese medalistice și numismatice
contemporane (medalii, plachete, aplice, insigne, medalioane, distincții,
ordine, decorații sau monede), alături de alte lucrări de artă, machete,
ceramică, miniaturi, echipament militar, piese de orfevrărie, fotografii sau
documente personale. Mai bine de jumătate dintre medalii și plachete sunt
dedicate comemorării poetului național Mihai Eminescu. Dintre cele mai
importante lucrări ale fostului colonel Ioan Dogaru, enumăr câteva: Emisiuni de
monede și bancnote românești din perioada 1853 - 1984, Ștefan cel Mare în
medalistica româneascã, Eminescu în documente de metal, Mihai Eminescu în
medalistica universalã, Mărturii de botez ortodox la români, Mihai Eminescu
(1889-2000), 111 ani în medalisticã, Ștefan cel Mare și Sfânt în medalistica
româneascã (1871 - 2004). Întrebat acum câțiva ani de ce a donat Muzeului
din Bacãu toate piesele componente ale colecției sale, piese adunate într-o
viață de om, colonelul Dogaru a dat urmãtorul răspuns: „În primul rând, pentru
că am copilãrit chiar în casa de peste drum de Muzeu, în stânga Bisericii
Precista. În al doilea rând, pentru că Bacăul a rămas și va rămâne mereu orașul
meu de suflet, iar în al treilea rând, pentru că nepoții mei nu au veleități de
colecþionar [...] și am considerat că e mult mai bine ca toate colecțiile mele
să rămână într-un muzeu, să bucure ochiul și sufletul a sute, poate chiar mii
de oameni, peste anii care vor să vină. Și m-a bucurat foarte mult să aflu că
aici, în aceastã sală care mi-a fost pusă cu generozitate la dispoziție de
conducerea Complexului Muzeal „Iulian Antonescu”, profesorii de istorie și cei
de limba românã vor veni cu elevii lor pentru adevărate lecții practice. Pentru
copii, pentru tineri sunt gata de orice...”. Un gest pe care puțini îl pot face
și înțelege în vremurile actuale, dar ar putea fi un exemplu de urmat pentru
oricare semen al nostru... În prezent sunt puțini colecționari doritori să-și
doneze integral sau parțial din propriile colecții instituțiilor statului.
S.M.T.E. (?) - locul I - ciclism
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre
primii locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de
locomotie, se numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V.
Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada,
ciclistii care doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au
importat biciclete cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al
secolului trecut, sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse,
primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste
”Velocitas” si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad.
Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni –
Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui
de Triumf. O data cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea
coordonarii si organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in
1891 se infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un
concurs oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari
de binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Fotbal club Luceafărul
F.C. (C.S.) Luceafărul București a fost un club de fotbal fondat în data de 11 august 1978, având ca obiectiv selecționarea permanentă a celor mai talentați copii și juniori din întreaga țară și pregătirea lor în vederea obținerii unor rezultate valoroase la nivel de juniori în competiții internaționale. Mai puțin de un deceniu, între 1978 și 1985, clubul Luceafărul București a funcționat ca un centru de formare a tinerilor jucători, apogeul performanței la nivel de echipă reprezentându-l bronzul cucerit de naționala de tineret, în 1981, la Mondialele din Australia. Luceafărul
a produs vârfurile „generației de aur“, dar cu patru ani înainte de Revoluție
centrul a fost desființat, pentru a face loc unor centre olimpice pentru
juniori, ce și-au încetat activitatea ulterior. Printre jucătorii descoperiți
și formați aici enumăr pe: Emil Săndoi, Gavril Balint, Ștefan Iovan, Dorin
Mateuț, Gheorghe Hagi, Ioan Ovidiu Sabău, Gheorghe Popescu, Miodrag Belodedici,
Ioan Andone, Mircea Rednic și Florin Prunea. Clubul avea stadion propriu cu 3000
de locuri iar echipa juca în echipamentul tradițional galben cu albastru.
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELEL LUMII
Nezahualcoyotl, filozof, arhitect, poet şi jurist mexican
a trăit între anii 1402 - 1472
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 23.01.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu