1. În data de 12 decembrie 2022, Banca Naţională a
României a lansat în circuitul numismatic o monedă din argint cu tema 90 de ani de la nașterea lui Fănuș Neagu.
Aversul monedei redă casa memorială Fănuș Neagu, un
fragment din romanul „Îngerul a strigat”, inscripția în arc de cerc „ROMANIA”,
stema României, valoarea nominală „10 LEI” și anul de emisiune „2022”. Reversul monedei prezintă
portretul și semnătura lui Fănuș Neagu, anii între care a trăit „1932” și
„2011”, titlurile unora dintre volumele publicate de acesta și inscripția „90
DE ANI DE LA NASTERE”. Principalele caracteristici tehnice
ale monedei sunt:
- Data emiterii – 12 decembrie 2022
- Tema
– 90 de ani de la nașterea lui Fănuș Neagu
- Valoarea nominală – 10 lei
- Material compoziție – argint
- Puritatea - 99,9%
- Forma – rotundă
- Diametrul – 37 milimetri
- Greutatea – 31,103 grame
- Cantul – zimțat
- Calitatea – proof
- Tirajul – 5000 exemplare
- Prețul unitar de achiziționare de la magazinele BNR, exclusiv TVA – 480 de lei
- Ningea în
Bărăgan - 1960 – povestiri
- Dincolo de nisipuri – 1962 – nuvele
- Îngerul a strigat – 1968 – roman
- Frumoșii nebuni ai marilor orașe – 1976 – roman
- În văpaia lunii -1979 – nuvele
- Scaunul singurătății – 1988 – roman
- Amantul Marii Doamne Dracula – 2001 – roman
Aversul monedei prezintă vasul
octogonal din Tezaurul de la Pietroasa, inscripția „ROMANIA”, în arc de cerc,
valoarea nominală „10 LEI”, anul de emisiune „2022” și stema României. Reversul monedei prezintă cele
două vase poligonale din Tezaurul de la Pietroasa și inscripțiile în arc de
cerc „TEZAURUL DE LA PIETROASA” și „VASELE POLIGONALE”. Principalele caracteristici tehnice
ale monedei sunt următoarele:
- data emiterii – 19 decembrie 2022,
- tema – Tezaurul de la Pietroasa – Vasele poligonale, ââ
- valoarea nominală – 10 lei,
- metal – aur,
- puritatea – 99,9%,
- forma – rotundă,
- diametrul – 13,92 milimetri
- greutate – 1,224 grame,
- cantul – zimțat,
- calitatea – proof,
- tirajul – 1000 exemplare
- prețul unitar de achiziționare de la magazinele Monetăriei statului, fără TVA – 580 lei.
Tezaurul de la Pietroasele (Pietroasa) este un tezaur arheologic descoperit în 1837 în localitatea Pietroasele, județul Buzau.
O mare parte din piesele componente s-au pierdut. În prezent este expus la Muzeul
National de Istorie. Cunoscut si sub numele popular de „Closca cu puii de
aur” a fost descoperit în martie-aprilie 1837 de doi tărani (Ion
Lemnar si Stan Avram) în timp ce luau piatră de pe dealul Istrita (750 metri).
Din tezaurul compus initial se pare din 22 de piese, s-au putut recupera doar
12, în greutate totală de aproape 19 kg. Dintre acestea cinci sunt lucrate doar
din aur:
- un platou mare, de 7,6 kg, cu un diametru de 56 cm. A fost rupt în patru bucăți, la puțin timp după descoperire;
- cană (oenochoe), cu înălțimea de 37 cm; a fost reconstituită, fiind deteriorată după descoperire.
- pateră (platou mai mic) cu decor în relief și o statuetă în centru; are un diametru de 26 cm, iar statueta reprezintă un personaj feminin cu un pahar în mâini, asezat pe un tron împodobit cu un vrej de viță de vie.
- un colan cu o inscripție gravată cu caractere runice. A fost piesa cea mai studiată din întregul tezaur;
- un colan simplu;
- un colan cu balama;
- patru fibule, un fel de brose folosite la prinderea veșmintelor.
- două vase poligonale, unul octogonal si altul dodecagonal
Datarea tezaurului si atribuirea sa au pornit atât de la aspectul pieselor, cât si de
la inscripția de pe colan. Prima ipoteză atribuie tezaurul vizigotilor, care
s-au refugiat pe aici, odată cu apropierea hunilor, tezaurul fiind îngropat cel
mai târziu în anul 381. A doua ipoteză îl atribuie ostrogotilor din prima
jumătate a secolului al V-lea. Istoria
tezaurului a fost foarte zbuciumată. A fost cumpărat de la tăranii care îl
descoperiseră de un antreprenor pe nume Verussi. Acesta a zdrobit cu toporul
piesele, pentru a le face mai compacte. A fost apoi recuperat partial de banul
Mihalache Ghica, vornic al Departamentului Trebilor Dinăuntru, frate al
domnitorului Al.D.Ghica, care l-a adus în atentia lumii stiințifice a vremii.
Popularitatea internatională a dobândit-o în urma Marii Expozitii Universale de
la Paris, din anul 1867, când a fost restaurat si expus sub supravegherea lui
Alexandru Odobescu Ulterior, Odobescu a publicat monumentala monografie Le
Trésor de Pétrossa. La sfârsitul lunii noiembrie 1875 a fost furat din
Muzeul de Antichităti din Bucuresti. A fost recuperat în 1876, însă colanul cu
inscripția a fost deteriorat. În anul 1884 trece printr-un incendiu si pentru a
fi salvat a fost aruncat pe fereastră. În toamna aceluias an a fost restaurat
la Berlin de germanul Paul Telge, capatand aspectul pe care il stim si azi. În
1917 a fost trimis în Rusia împreună cu tot tezaurul național, revenind în
1956. Din 1971 este expus la Muzeul National de Istorie al Romaniei.
Vas octogonal din
aur, cu pereții alcătuiți din 2 rânduri de câte 8 panouri ajurate suprapuse,
unul în plan oblic, celălalt vertical. Toarte în formă de pantere, una
reconstituită cu metal comun, cealaltă cu spatele ornamentat cu almandine
caboșon, sprijinite cu picioarele posterioare de panourile oblice și cu cele
anterioare de marginea unor plăci orizontale decupate în formă de coadă de
pasăre și decorate cloisonnée. Fund ajurat cu rama octogonală. Piesa este
ornamentată cu casete în care se mai păstrează 211 pietre în total, dintre
care: - 7 pietre verzi turmaline (5 baghete și 2 fragmente) în inelul bazal, de
cca 7,50 kt în total; - 5 almandine și granate (4 plate și 1 caboșon) în
panourile trapezoidale, de cca 3,00 kt în total; - 4 almandine și granate în
ramele dreptunghiulare, de cca 2,00 kt în total; - 26 almandine și granate (20
fragmente, 3 plate și 3 baghete) în panourile dreptunghiulare cu rozete mari,
de cca 8,00 kt în total; - 7 almandine și granate în octaedrul superior, de cca
3,00 kt în total; - 3 fragmente turmaline pe buza vasului, de cca 0,50 kt în
total; - 27 almandine și granate (întregi și fragmente) pe plăcile orizontale,
de cca 8,00 kt în total; - 132 pietre dintre care: 122 almandine și granate de
cca 14,00 kt în total și 10 fragmente perle pe pantera din argint de cca 0,50
kt în total.
Vas dodecagonal cu
pereții alcătuiți din 2 rânduri de câte 12 panouri ajurate, suprapuse în
planuri diferite: unul, oblic, celălalt vertical. Toarte în formă de pantere
din metal comun argintat, cu spatele ornamentat cu turcoaze și almandine
caboșon, sprijinite cu picioarele posterioare de panourile oblice și cu cele
anterioare de marginea unor plăci orizontale decupate în formă de coadă de
pasăre și decorate cloisonnée. Fund ajurat cu rama dodecagonală. Piesa
ornamentată cu casete, în care se mai păstrează 152 de pietre în total, dintre
care: - 3 pietre verzi turmaline în inelul bazal de cca 0,80 kt în total; - 20
almandine și granate plate și ovale în panourile trapezoidale cu rozete mici de
cca 150 kt în total; - 1 almandin dreptunghiular în casetele dintre rozetele
mari de cca 1,00 kt; - 18 almandine și granate dreptunghiulare în inelul
superior rozetelor mari de cca 9,00 kt în total; - 7 turmaline, baghete pe buza
vasului de cca 7,00 kt în total; - 9 almandine și granate de diferite forme pe
toarte de cca 7,00 kt în total; - 2 almandine ovale pe rozeta bazală de cca
1,00 kt în total; - 46 pietre, dintre care 22 almandine și granate caboșon și
24 turcoaze pe una din pantere (cea cu placa din metal comun); - 46 pietre,
dintre care 23 almandine și granate și 23 turcoaze pe cealaltă panteră (cea cu
placa din aur) de cca 6,00 kt în total.
3. În data de 28 decembrie 2022, Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic o monedă din aur cu tema 50 de ani de la aderarea României la Fondul Monetar Internațional și Banca Mondială.
3. În data de 28 decembrie 2022, Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic o monedă din aur cu tema 50 de ani de la aderarea României la Fondul Monetar Internațional și Banca Mondială.
Aversul
monedei prezintă Palatul Vechi al Băncii
Naționale a României, inscripția în arc de cerc „ROMANIA”, stema României,
valoarea nominală „10 LEI” și anul de emisiune „2022”. Reversul monedei redă siglele Fondului Monetar Internațional
și Băncii Mondiale și inscripțiile „ADERAREA ROMANIEI LA FONDUL MONETAR
INTERNATIONAL SI BANCA MONDIALA” și „50 ANI”. Principalele caracteristici tehnice ale monedei
sunt:
- tema – 50 de ani de la aderarea României la Fondul Monetar Internațional și Banca Mondială
- data emiterii – 28 decembrie 2022
- valoarea – 10 lei
- material compoziție – argint
- puritate – 99,9%
- forma – rotundă
- diametrul – 37 milimetri
- greutatea – 31,103 grame
- cantul – zimțat
- calitatea – proof
- tiraj – 5000 exemplare
- preț unitar de achiziție de la magazinele BNR, exclusiv TVA – 480 lei
Organizarea
interioară "spaţială şi funcţională" s-a realizat în acord cu
activitatea specifică băncii, incluzând preocuparea constantă a conducerii
acesteia pentru siguranţa exploatării. Axul principal al faţadei dinspre strada
Lipscani distribuie simetric şi spaţiile interioare. Simetria dispare însă
pentru funcţiunile şi spaţiile secundare. Axul compoziţional se concretizează
într-o succesiune de spaţii, care cuprinde intrarea principală şi holul
ghişeelor. De o parte şi de alta a acestui element compoziţional, se află două
curţi interioare dispuse simetric, de dimensiuni egale, care au rolul de a
ilumina spaţiile orientate către ele. În cea mai mare parte a sa, parterul era
destinat relaţiilor cu publicul. De aceea, aici se află cele mai ample
spaţii din clădire, respectiv holul principal de formă pătrată, din care se
intră în două încăperi, dispuse simetric în raport cu intrarea şi destinate
Serviciului scont şi Bibliotecii, şi se înaintează către spaţiul alungit,
orientat perpendicular pe axul principal, la extremităţile căruia sunt plasate
cele două scări de acces la etaj. Spaţiile destinate publicului sunt
unificate atât prin casetele de dimensiuni mari ale plafoanelor, cât şi prin
prezenţa aceleiaşi ordonanţe, reprezentate de coloane şi pilaştri adosaţi
peretelui, executate într-o gamă unică de materiale şi de culori. Prin acest
element decorativ principal se ritmează suprafeţele parietale şi sunt puse în
evidenţă elementele de rezistenţă. În vestibul, coloanele angajate sunt dispuse
regulat pe toţi pereţii, inclusiv la colţuri. Intrările birourilor rezervate
Bibliotecii şi Serviciului Scont sunt marcate prin două uşi, fiecare cu
ancadramente terminate cu frontoane, plasate simetric între două coloane
situate la o distanţă mai mare între ele. În spaţiul din care pleacă cele
două scări de onoare se află două perechi de coloane adosate pilelor de
zidărie. Limitele laterale ale spaţiului de trecere către ghişee este
evidenţiat de coloanele duble dispuse de o parte şi de alta a părţii centrale.
Aceste coloane au şi rolul de a îngusta unghiul vizual, disimulând vederea
părţilor laterale ale rampelor scărilor. Cel mai important element al spaţiului
interior dedicat publicului este Holul ghişeelor, care adăposteşte astăzi
Muzeul BNR. Numit Sala de marmură, acest spaţiu are următoarele dimensiuni: cca
12,50 m lăţime, cca 21 m lungime şi cca 15 m înălţime la cota maximă a
acoperirii. Configuraţia sa generală se datorează atât destinaţiei, cât şi
tiparului epocii. Astfel, în secolul al XIX-lea, clădirile băncilor importante
din Europa au preluat imaginea specifică burselor şi băncilor secolelor
XVI - XVII din Anvers, Amsterdam şi Londra. Aceste instituţii aveau
locurile de schimb organizate în jurul unei curţi interioare dreptunghiulare,
descoperite, delimitate de parterul şi etajul I al clădirii.Arhitecţii de la
sfârşitul secolului al XIX-lea au ajustat imaginea tradiţională într-o singură
direcţie, acoperind, de regulă, cu structuri metalice tradiţionala curte
interioară. Holul ghişeelor din Palatul vechi al BNR era înconjurat pe trei
laturi de un spaţiu afectat funcţionarilor. Celelalte spaţii au fost rezervate
funcţiunilor care nu presupuneau contactul cu publicul. Golul Holului cu ghişee
de la parter este dezvoltat pe două niveluri şi este înconjurat pe trei laturi
de o amplă galerie. Registrele decorative sunt prezente şi în Holul ghişeelor.
La nivelul parterului, se remarcă succesiunea pilelor masive de zidărie, între
care erau fixate ghişeele. În spatele fiecărei pile era montată o casă de bani,
care, astfel, se afla la îndemâna funcţionarului de la ghişeu. Un buton
decorativ fixat în zidărie pune în evidenţă axul pilelor, care sunt unite prin
arce în formă de semicerc. Registrul al doilea, ce corespunde etajului I,
cuprinde grupuri de coloane duble, în stil compozit, situate la distanţe egale,
unite în partea superioară prin arce în formă de semicerc. Acest registru se
termină cu o cornişă bine evidenţiată, care face distincţia între tratarea
pereţilor şi aceea a acoperişului. Fermele metalice care o alcătuiesc sunt
disimulate în decoraţia abundentă a stucaturii, prin arce fin decorate ce
ritmează suprafeţele decupate din bolţi cu muchii ieşite. Prin intermediul unor
steme bogat decorate, sprijinite lateral de câte două personaje feminine, la rândul
lor, arcele se reazemă pe cornişa etajului I. În faţa stemelor cu însemnele
băncii, la colţurile sălii se află câte un vultur. Deasupra cornişei se află şi
un registru secundar de lunete, care, împreună cu un mare luminator, dispus în
centru, asigură iluminarea holului. La parter se aflau şi alte spaţii destinate
birourilor care nu presupuneau contact cu publicul: sala pentru imprimarea
biletelor (pe latura Smârdan) şi locuinţe de serviciu (latura Carada). În
vestibul, două sculpturi realizate în atelierul A. Durenne Sommevoire,
care reprezintă personaje feminine ţinând cu ambele mâini, deasupra capului,
câte un corp de iluminat, marchează pornirea rampelor celor două scări către
următorul etaj. La nivelul podestului intermediar, fiecare scară continuă cu
două rampe, de o parte şi de alta. De asemenea, se menţine decorarea parietală
cu pilaştri angajaţi. Cu ultima treaptă se termină şi spaţiul luminos, asigurat
de ferestrele orientate către una din curţile interioare. Pe balustrada cu
decoraţii minuţios realizate, au fost aşezate două steme cu însemnele heraldice
ale provinciilor istorice ce alcătuiau Regatul României în momentul edificării
construcţiei: bourul Moldovei, acvila Munteniei, leul Olteniei şi cei doi
delfini afrontaţi ai Dobrogei. La nivelul podestului intermediar al scării din
partea dreaptă, se află placa din piatră de Baschioi cu numele celor 21 de
funcţionari BNR morţi pe câmpurile de onoare ale Războiului Reîntregirii. Acest
tip de piatră fusese folosit şi la Palatul Regal şi se armoniza cu arhitectura
băncii. Adaptată stilului clădirii şi "încastrată în zidurile acestei
vechi instituţii, la răspântia serviciilor ei", placa comemorativă a fost
realizată de arhitectul Radu Dudescu şi inaugurată, la 11 noiembrie 1937 (data
armistiţiului de la Compiegne, care pusese capăt Primului Război Mondial), în
cadrul unei ceremonii special organizată, la care au participat guvernatorul
Mitiţă Constantinescu, membrii Consiliului de administraţie şi reprezentanţi ai
guvernului. Deasupra rampei centrale se afla câte un luminator, înlăturate de
lucrările ulterioare, astfel încât, astăzi iluminarea naturală se realizează
numai prin intermediul ferestrelor dinspre curtea interioară. Cele două scări
monumentale asigură accesul la etajul I, care este nivelul nobil al Palatului.
Aici se aflau: Holul de onoare, Sala Consiliului de administraţie, Biroul
guvernatorului, birourile altor membri ai conducerii băncii şi sălile de
recepţie. Tratarea arhitecturală riguroasă, vizibilă în ierarhizarea decoraţiei
parietale şi a plafonului, continuă şi la etajul I. Holul propriu-zis al
etajului I începe cu o porţiune de perete în care au fost plasate, simetric,
câte o uşă cu ancadrament. În partea centrală a holului se află intrarea în
Sala Consiliului de administraţie, zona fiind marcată la extremităţi prin câte
un arc. Intrarea în Sala de Consiliu este flancată de alte două coloane. De o
parte şi de alta a peretelui ce corespunde Sălii de consiliu sunt practicate
două nişe în care sunt amplasate statui asemănătoare cu cele de la parter,
realizate de acelaşi autor, simbolistica lor fiind, de asemenea, circumscrisă
ramurilor economiei româneşti. Uşa propriu-zisă are un fronton în formă de
semicerc, în care se află un ceas şi o laborioasă decoraţie în basorelief. Sala
Consiliului de administraţie are cele mai pretenţioase decoraţii dintre toate
încăperile băncii, în acelaşi stil eclectic la care s-au adăugat puternice
accente baroce. Decoraţia este asigurată de pilaştrii angajaţi, de stucatura şi
capitelurile aurite. Uşile, complet vitrate, care se deschid spre strada
Lipscani şi către încăperile vecine, sunt încadrate de o ornamentaţie bogată,
cu elemente decorative de natură vegetală în stil neoclasic, fiecare având un
ancadrament puternic profilat, terminat cu frontoane. Chenare de mari
dimensiuni subîmpart peretele dinspre Holul de onoare, precum şi partea
centrală a celor laterali. Traveea mediană este rezervată intrării principale,
iar în celelalte chenare se află patru tablouri de dimensiuni mari, comandate
de Consiliul de administraţie, la 11 iunie 1890, celor mai importanţi artişti
plastici ai momentului: Nicolae Grigorescu, G.D. Mirea, Eugen Voinescu.
Compoziţie de mari dimensiuni (2,50m x 3,50m), intitulată La secerat sau
Rodica, pictura din stânga intrării a fost realizată de Nicolae Grigorescu
(1838-1907) în 1894, în perioada târzie a creaţiei sale. Rodica înfăţişează o
scenă la munca câmpului, respectiv la secerat, accentul căzând pe un personaj
feminin, aflat în prim plan, care domină compoziţia. În dreapta intrării, se
află o marină de dimensiuni aproximativ identice, pictată, tot în 1894, de
Eugeniu Voinescu (1842-1909). Pictând din pasiune şi nu ca urmare a unei
pregătiri academice, E. Voinescu, consulul României la Odessa şi discipolul lui
Aiazovski este unicul autor român de tablouri cu o astfel de tematică. Aici se
crede că este vorba de o scenă din portul Constanţa. Pereţii laterali sunt
ocupaţi, în zona lor centrală, cu două picturi alegorice ale lui G. D. Mirea
(1852-1934): Mercur şi Prometeu, realizate într-o manieră academică de
influenţă barocă, probabil în 1891. Sub aceste tablouri pe suport oval, se
găsesc două şemineuri decorative, lucrate în lemn cu grilaje metalice. La
partea superioară a sălii se află cornişa puternic profilată, care cuprinde şi
golurile circulare ale ferestrelor dinspre Lipscani. Plafonul este decorat
asemănător Sălii ghişeelor. Un valoros candelabru completează ambientul.
În stânga Sălii de Consiliu, se află Biroul guvernatorului în care tratarea
parietală este mai reţinută, materialele şi culorile folosite provenind dintr-o
gamă mai deschisă, ceea ce creează un agreabil contrast între cele două săli.
Galeria ce înconjoară pe trei laturi golul Holului ghişeelor adăpostea
birourile Serviciului contabilităţii (aripa Smârdan) şi locuinţa guvernatorului
(aripa Carada). Locuinţa guvernatorului avea un acces separat în clădire,
cuprindea mai multe încăperi, inclusiv o bibliotecă personală, deservite de un
coridor lung, şi era luminat prin curtea interioară. Subsolul era rezervat
spaţiilor destinate tezaurului, inclusiv pentru depozitarea valorilor
populaţiei, precum şi pentru anexe (ateliere de întreţinere, depozite,
magazii). Tratarea interioarelor a fost subordonată compoziţiei
planimetrice generale, caracterizată prin ierarhizare şi gradarea strictă a
efectelor spaţiale. Spaţiile publice şi de reprezentare au beneficiat de o
remarcabilă rezolvare plastică. Particularităţile decorative ale fiecărui
spaţiu nu anulează coerenţa ansamblului. Rolul din ce în ce mai important al
BNR în economia naţională, extinderea operaţiunilor sale şi creşterea numărului
funcţionarilor au făcut ca spaţiile Palatului de pe strada Lipscani să devină
insuficiente. De aceea, Administraţia Băncii a acţionat în două direcţii: a
transformat interiorul Palatului vechi şi şi-a extins spaţiile de birouri în
clădirile învecinate special achiziţionate. Prima modificare majoră a
interiorului a avut loc în 1915, când s-a renunţat la ampla galerie de la
etajul I, care înconjura pe trei laturi Holul ghişeelor, pentru a fi transformată
în două birouri mari. Cu acelaşi prilej, s-a montat tâmplăria ce închide noul
spaţiu de lucru, care, astfel, era separat de Sala ghişeelor. După ce în anii
1916-1918, Palatul a fost ocupat de armata germană, în 1920, au fost reluate
lucrările, mai ales că, după Unirea de la 1918, funcţionarea BNR trebuia să se
racordeze la noile realităţi economice şi politice. În toamna anului 1923, BNR
a cumpărat două clădiri situate în apropiere: imobilul Zaharia, aflat la
intersecţia străzii Doamnei cu strada E. Carada, şi imobilul Teatrului Modern,
de la intersecţia străzii E. Carada cu strada Băncii Naţionale. Ambele au fost
adaptate pentru funcţiunile băncii, iar în 1926 Teatrul Modern a fost legat la
nivelul etajului I cu Palatul vechi printr-o pasarelă executată de antrepriza
inginerului Emil Prager. În anii 1929-1930, au avut loc cele mai consistente
transformări ale Palatului. Acestea au constat în: reducerea la minimum a
spaţiilor destinate locuinţelor, prin renunţarea la vastul apartament al
guvernatorului, pentru care s-au cumpărat, la interval de mai mulţi ani, casa
pe strada Mircea Vodă (în care s-a mutat I.G. Bibicescu) şi vila de pe
bulevardul Lascăr Catargiu nr. 39, primul guvernator care a locuit aici fiind
D. Burillianu; galeria de la etajul I, care înconjura Holul ghişeelor, a
dobândit forma definitivă, existentă astăzi; cele trei aripi secundare au fost
înălţate cu un al doilea nivel, destinat în întregime birourilor. Execuţia
acestor operaţii a presupus lucrări inginereşti complicate. Planşeul peste etajul
I a fost consolidat şi completat cu un altul, turnat în beton armat, calculat
pentru a suporta sarcinile noi. Luminatoarele scărilor de onoare şi cel din
faţa Sălii de Consiliu au dispărut. Iniţial, diferite, înălţimile aripilor
clădirii au fost unificate la nivelul cornişei aripii Lipscani şi a
pavilioanelor din colţuri. Pentru faţadele secundare s-a folosit acelaşi tip de
tencuială, clădirea fiind terminată prin translatarea la noua cotă a cornişei
originale. În urma acestor intervenţii, Palatul vechi a dobândit un volum
compact, a cărui masivitate degajă o forţă considerabilă.
Fondul
Monetar Internațional (FMI)
este o organizație internațională
cu
188 de state membre, ce a fost constituită prin Tratatul de la Breton
woods din iulie 1944, având ca scop principal promovarea unei
economii mondiale sănătoase. Acest acord a condus la înființarea Băncii
Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD, cunoscută și sub
numele de Banca Mondială) și Fondului Monetar Internațional. Aceste instituții
sunt cunoscute drept gemenii Bretton Woods. Sistemul Bretton Woods prevedea o
rată de schimb valutar stabilă, având ca referință standard aurul, dolarul
fiind singura monedă convertibilă în aur. FMI are ca scop principal promovarea
cooperării monetare internaționale, garantarea stabilității financiare,
facilitarea comerțului internațional, contribuirea la un nivel înalt de ocupare
a forței de muncă, la stabilitate economică și combaterea sărăciei. Obiective
principale ale FMI sunt:
Funcții FMI sunt:
- promovarea cooperării monetare internaționale și a stabilității valutare
- stimularea creșterii economice
- asigurarea unui nivel înalt de ocupare a forței de muncă
- acordare de asistență financiară temporară pentru țările care se confruntă cu dezechilibre ale balanțelor de plăți.
- monitorizează acțiunile și politicile economice și financiare din țările membre, precum și la nivel global
- acordă asistență tehnică
- creditarea țărilor membre cu dezechilibre în balanța de plăți
Banca
Mondială este
o bancă susținută cu finanțări internaționale care oferă asistență și tehnică
țărilor sărace. Grupul Băncii Mondiale este o instituție formată din alte cinci
bănci financiare internaționale, și anume:
- Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare - BIRD (International Bank for Reconstruction and Development)
- Corporația Financiară Internațională - IFC (International Finance Corporation)
- Asociația Internațională de Dezvoltare - IDA (International Development Association)
- Agenția de Garantare Multilaterală a Investițiilor - MIGA (Multilateral Investment Guarantee Agency)
- Centrul Internațional de Reglementare a Diferendelor din Domeniul Investițiilor - ICSID (International Center for Settlement of Investments Disputes).
xxx
"BASM POLITIC"
O CARICATURĂ DE
MARGARETA CHITCATII
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL ARGEȘ
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
ARO 24
ARO 24 a fost o gamă de vehicule de teren fabricate începând cu anul 1972 de către Întreprinderea de Automobile ARO din municipiul Câmpulung Muscel, județul Argeș.Producția aceste serii de vehicule de teren a fost sistată în anul 2006. În realizarea acestui model de automobil inginerii români s-au inspirat dupa FIAT Campanola, care la rândul sau a fost inspirat după Jeep Wilys. Primul model al seriei a fost 240, un model decapotabil, cu 2 usi, prelata, suspensie independenta, la partea față, cutie de viteze cu 4 trepte, cutie transfer, tracțiune integrală, motor nou, de 2500 cmc, 75 cp, deși primele modele aveau motor de la IMS 461. Suspensia independentă era o noutate pe autovehicule de teren la acele vremuri. Exporturile au început după anul 1973, însă modelele de export aveau alte motoare pentru a corespunde normelor de poluare. În anul 1975 este lansat modelul 241,un model decapotabil de această dată cu 4 usi, este lansat modelul 243, un model cu caroserie spate complet închisă, asemănător cu 240. Acest model avea optional geamuri, si avea in total 8 locuri sau perete despărțitor și spațiu de marfă. În anul 1976-1977 sunt lansate și modelele 244, cu 5 uși, și modelul 320, care este de fapt o camionetă bazată pe un sasiu lungit al Aro 24. Aceste modele au fost fabricate de către Rocar. In anul 1975 este lansat și modelul 242, o camionetă derivată din modelele 240/243. În anul 1984, este adoptată o nouă mască de plastic, care avea fie 2 faruri rotunde ( modelele 243 in special), 4 faruri rotunde ( in special pe 244), si 2 faruri rectangulare tip dacia 1300 ( 241,242 dar si 243,244). Primele Aro seria 24 aveau faruri rectangulare tip Dacia 1300 și lămpi stop tip camion Bucegi, dar în anul 1976, se adoptă faruri de la camionul bucegi si un nou model de lămpi de stop. In anul 1984 este introdusă o nouă plansa de bord, precum și noi aparate de bord, de exemplu tabloul de bord de la Dacia 1310. În anul 1978 sunt introduse primele motoare diesel Brasov D127, capacitate 3100 cmc și 68 cp, având o viteză maximă de 110 km/h. În anul 1985 se introduce și cutia de viteze în 5 trepte, precum și opțional frână disc la roțile din față. Acest studiu a fost efectuat încă din anul 1978. În anul 1985 este lansat și motorul Diesel Câmpulung D27, cu o capacitate de 2,6 l, 69 cp, injecție indirectă și care putea atinge viteza de 115 km/h, dar acest motor nu a fost foarte apreciat deoarece avea probleme de pornire pe timp de iarnă. În anul 1990 se fac studii pentru introducerea unor noi motoare. Este restilizat în anul 1994, cu o mască ușor alungita, stopuri oltcit, și pe lângă motoarele românești sunt introduse noi motoare de la producători celebrii cum ar fi Perkins, Cossworth Ford, VM Motori, Renault, Peugeot-Indenor, Toyota, Andoria. Aro 24 a fost bine primit la export atât în țările din lagărul socialist cât și în țările capitaliste. De asemenea a participat și la raliuri Paris Dakar, a fost exportat și în Africa, India, SUA și America de Sud. A fost fabricat în Spania , Portugalia sub numele de Hisparo respectiv Portaro. În Germania a avut succes probabil din cauză că modelul concurent Mercedes G Klasse avea un pret prohibitiv și nu era disponibil pentru persoane particulare în primă fază. Din gama automobilului ARO 24 fac parte următoarele modele:
- Aro 240 (2 uși, decapotabil)
- Aro 241 (4 uși, decapotabil)
- Aro 242 (2 locuri, 2 uși, benă)
- Aro 243 (8 locuri, 3 uși)
- Aro 244 (5 locuri, 4 uși)
- Aro 246 (7 locuri, 5 uși)
- Aro 263 (8 locuri, 3 uși; model bazat pe versiunea 243 având ampatamentul mărit de la 2350 mm la 2600 mm)
- Aro 264 (5 locuri, 4 uși; model bazat pe versiunea 244 având ampatamentul mărit de la 2350 mm la 2600 mm și elemente de caroserie împrumutate de la Dacia. Aro 264 s-a adresat pieței americane)
- Aro 266 (7 locuri, 5 uși; model bazat pe versiunea 246 având ampatamentul mărit la 2600 mm)
Auto Dacia - România
Auto Dacia a fost o întreprindere specializată de comerț exterior cu sediul în municipiul Brașov, în subordinea Centralei Industriale de autocamioane și turisme din Brașov. Prin Decretul nr. 21 / 1977 această întreprindere s-a reorganizat în:
- Întreprinderea specializată de comerţ exterior "AUTOEXPORTIMPORT", cu sediul în municipiul Braşov, în subordinea Centralei industriale de autocamioane şi turisme Braşov de sub îndrumarea şi controlul Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini;
- Întreprinderea specializată de comerţ exterior "AUTO-DACIA", cu sediul în municipiul Bucureşti, în subordinea Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini.
Fabrica piese auto și produse metalice Pitești
Fabrica de piese auto și produse metalice din municipiul Pitești a fost un important obiectiv industrial al județului Argeș. Odată unul dintre cele mai industrializate judeţe ale României, Argeşul se află acum în moarte clinică din punct de vedere economic. Despre privatizările eşuate în Argeş se pot scrie romane. Falimentară și falimentată timp de peste 32 de ani, dintr-o industrie care mergea cu motoarele turate la maxim, până în 1989, s-a ales praful. Multe fabrici, printre care și Fabrica de piese auto și produse metalice din Pitești, adevărate branduri naţionale, au ajuns azi nişte ruine. Vândute la preţuri de nimic, cârdăşiile între politicienii argeşeni, de după 1989, şi diverse personaje din mediul de afaceri, licitaţiile trucate sau lipsa de viziune, au dus la ratarea unor privatizări de succes în industria judeţului. Practic, statul a fost înlăturat de la conducerea întreprinderilor, iar noii patroni au profitat de privatizarile “cu cântec” pentru a distruge tot ce înseamna economie. Rezultatele nu au întârziat însă să apară: zeci de mii de locuri de muncă au dispărut, iar Argeşul s-a umplut de şomeri şi pensionari precoce.
Insigna - Șofer de frunte
I.T.A. Argeș (Întreprinderea de Transporturi Auto)
Autotransport - C.T.A. - M.T.Tc.
(Centrala Transporturilor Auto)
(Ministerul Transporturilor și Telecomunicațiilor)
În timpul regimului comunist s-a instituit un amplu sistem de insigne și medalii prin care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai muncii, pentru obținerea de rezultate și mai bune în activitatea fiecăruia Aici se încadrează și insigna Șofer de frunte, emisă de I.T.A. (Întreprinderea de Transport Auto Argeș). Baterea și conferirea acestui gen de insigne era una din căile și mijloace la îndemână pentru convingerea-impunerea-schimbarea conștiinței cetățenilor. Se vorbea despre “formarea omului nou, constructor și apărător devotat al cuceririlor revoluționare ale poporului. Se cerea astfel o eficiență sporită în toate domeniile de activitate dar și economii de orice fel, la sânge”. Aceste distincții acopereau toate domeniile de activitate, erau confecționate din metal mort, fiind strident colorate și încărcate cu simboluri comuniste. Odată cu dezvoltarea economică şi socială continuă a oraşului Piteşti, s-a impus ca o necesitate apariţia serviciului de transport călători. Din punct de vedere istoric, ca precursor al acestui serviciu de transport călători, în secolul XIX şi la începutul secolului XX, a existat transportul cu mijloace cu tracţiune animală de tipul birjelor, trăsurilor sau „camioanelor”. În anul 1910 s-a întocmit un plan de sistematizare a oraşului, în care se avea în vedere dezvoltarea reţelei stradale şi refacerea infrastructurii existente la unele străzi şi a bulevardului Elisabeta Doamna în vederea, printre altele, şi a introducerii a două linii de tramvai, dar războiul balcanic şi primul război mondial au împiedicat realizarea acestor proiecte. Primul transport de călători din Piteşti s-a făcut începând cu 1945. În Piteşti activitatea de transport cu autobuze era concesionată unor societăţi particulare care deţineau garaje unde parcau autobuzele şi se efectuau lucrări de reparaţie şi întreţinere. Transportul cu tracţiune animală a coexistat cu cel auto până în jurul anului 1960, când au dispărut şi ultimele birje şi trăsuri desfiinţându-se şi întreprinderea de transporturi hipo (1961). La data de 11 iunie 1948 a avut loc naţionalizarea mijloacelor de transport aparţinând concesionarilor particulari. În 1948, în Piteşti lungimea totală a străzilor de 53 km, dintre care doar 20% erau pavate corespunzător. Anii 1949 şi 1950 au fost primii ani de economie planificată, situaţia fiind totuşi în mare parte în limitele de la naţionalizare, fără creşteri spectaculoase, poate şi datorită perioadei de transformări politice şi de cristalizare a noilor structuri de conducere la nivelul oraşului., ca de exemplu, formarea în aprilie 1949 a Comitetului Orăşenesc Provizoriu şi apoi constituirea. În anul 1950 a luat fiinţă Secţia de Transport în Comun Piteşti, care avea sediul în Piteşti, şi prima autobază în zona „Târgului săptămânal”, de pe strada Craiovei (cam în zona în care azi se intersectează Calea Craiovei cu strada Exerciţiu), apoi în strada Târgul din Vale, nr. 25 şi care funcţiona în cadrul Întreprinderii de Gospodărie Orăşenească (I.G.O.) ce se afla în subordinea Sfatului Popular Orăşenesc Piteşti (Consiliului Local Piteşti). Obiectul de activitate, transportul în comun de călători, se desfăşura pe raza oraşului Piteşti, având ca dotare 4 autobuze care aparţinuseră unui concesionar particular, Vişineanu Andrei care desfăşura în afară de transportul urban de călători în oraşul Piteşti şi transport de persoane cu autobuzul pe liniile Piteşti-Bucureşti şi Piteşti-Râmnicu Vâlcea. Tot în acest an, pe data de 1 octombrie 1951 s-a cumpărat şi primul autobuz al noii societăţii, tip SKODA R.O.706, care a circulat până la casare, în anul 1978. Deci activitatea se desfăşura în 1951 cu un număr de 5 autobuze. Iniţial s-a început cu un singur traseu, Gară Sud – Centru – Tipografie Găvana, ulterior dezvoltându-se o reţea de trasee noi. În 1950 lungimea traseelor era de 4 km, iar numărul de călători transportaţi era de 30.000. Traseele pe care se desfăşura acest transport erau în principal cele ce făceau legătura Gară Sud, Centru, Găvana, Ştefăneşti etc. Concomitent au apărut şi primele norme republicane de consumuri de de combustibili, lubrifianţi, anvelope, piese şi de efectuare de reparaţii, revizii etc.Între anii 1961-1965 s-au extins traseele de transport ale autobuzelor, lungimea acestora crescând la 55 km în 1965 şi a crescut numărul de maşini din dotarea societăţii de transport local în special datorită dezvoltării urbane prin construcţia de cartiere noi şi extinderea sau apariţia de zone industriale noi. În anul 1969, prin reorganizarea I.G.O. secţia de transport local îşi schimbă denumirea în Întreprinderea de Transporturi Piteşti (I.T.P.). În anul 1969, în luna octombrie, sediul întreprinderii a fost mutat pe str. Depozitelor nr. 2, odată cu punerea în funcţiune a unei noi autobaze complet utilată, proiectată să corespundă cerinţelor de transport ale noii dezvoltări urbane. În 1970 în Piteşti existau 97 km străzi din care 53 km modernizaţi, iar populaţia oraşului era de 74.237 locuitori şi împreună cu comunele suburbane 110.256 locuitori. Transportul urban se asigură cu 177 autobuze scurte şi 32 taximetre, lungimea traseelor fiind de 220 km cale simplă, reţeaua de transport cuprinzând şi trasee spre Bascov, Bradu, Ştefăneşti, Mărăcineni, Colibaşi, Racoviţa, Valea Ursului, Goleşti, Valea Mare, Ciocănai etc. Din luna mai a anului 1973, se înfiinţează Întreprinderea Judeţeană de Gospodărie Comunală şi Locativă Argeş ( I.J.G.C.L.). În această perioadă după primul şoc petrolier din anul 1974 a apărut nevoia de reducere a consumurilor de combustibili fosili şi s-a cerut un proiect de introducere a transportului electric, respectiv a tramvaiului, în anul 1976 elaborându-se un studiu de fezabilitate şi oportunitate, dar la care s-a renunţat pentru a se elabora un alt studiu privind introducerea troleibuzului pe axa Bascov – Centru – Arpechim pentru care s-au şi executat anumite lucrări de infrastructură. Datorită costurilor relativ ridicate s-a renunţat şi la acest proiect adoptându-se soluţia cu alimentare de gaz metan care a fost folosită pe scară largă aproape zece ani cu reduceri semnificative de consumuri de motorină. Acest tip de transport gen G.P.L. era ecologic şi eficient din punct de vedere al preţului de cost al combustibilului.
Expoziția agricolă, comercială și industrială din Pitești - 1927
Pentru merit și progres
Această medalie este opera
renumitului gravor român - Carnioll fiul
În perioada interbelică s-a împământenit obiceiul de a se organiza anual în diferite zone (orașe) din țară expoziții pe teme de agricultură, industrie și/sau comerț. Aici se încadrează și Expoziția agricolă, industrială și comercială din orașul Pitești, din anul 1927. De pe avers atrage atenția stema mică a Regalului României. Pe avers se disting: un plug – simbolul agriculturii, un ciocan și o nicovală – simbolul industriei și caduceul – simbolul comerțului.
Undeva la mijloc este reprezentată acvila cu aripile desfăcute și crucea în cioc – stema provinciei românești Țara Românească.
Insigna regalistă 7 ani vechime - Regimentul 36 Artilerie Pitești
Produsul medalistic de mai sus este o insignă regalistă de vechime șapte ani. Insignele militare regaliste pentru vechimea de șapte ani contineau simboluri ale regalităţii şi se deosebeau de la o unitate la alta, pe când în regimul comunist, dar şi în prezent se emiteau şi se emit însemne (ordine sau medalii) unice, ca reprezentare grafică, pe toata armata, împărţite în trei clase (1, 2 şi 3) pe care se înscria şi se înscrie vechimea neîntrereupă în muncă de 5, 10, 15, 20 de ani sau mai mult. Este necesar de precizat că acordarea acestor însemne de vechime era însoţită şi este însoţită de o mică majorare a retribuţiei lunare sau de o avansare în grad la exceptional (dacă persoana era bine văzută, a se înţelege - apreciată, de către şefi. Regimentul 36 Artilerie Obuziere s-a înființat în anul 1919 în garnizoana Turnu Severin iar în data de 26 iulie 1944 a devenit regiment antitanc (R 36 Art AT) din structura Diviziei 18 Infanterie. Artileria este arma destinată pentru sprijinul cu foc al operațiilor forțelor luptătoare, constituind mijlocul principal de lovire cu foc a obiectivelor terestre și de la suprafața apei. Legea nr.18 din 4 martie 1992 pentru ratificarea Tratatului cu privire la forţele militare convenţionale în Europa stipulează că: termenul artilerie înseamnă sistemele de mare calibru capabile să lovească obiective terestre, în primul rând prin executarea de foc indirect. Asemenea sisteme de artilerie asigură sprijinul de bază cu foc indirect pentru formațiunile de arme întrunite. Sistemele de artilerie de mare calibru sunt tunurile, obuzierele, piesele de artilerie combinând caracteristici de tunuri și de obuziere, aruncătoarele și sistemele multiple de lansare proiectile reactive cu calibru de 100 mm și mai mare.
Municipiul Pitești este reședința și cel mai mare oraș al judeţului Argeş, România, având o populaţie de aproximativ 172000 de locuitori. Orașul are renumele de orașul lalelelor, aici fiind găzduită anual o importantă manifestare cultural artistică sub genericul - Simfonia lalelelor. Piteștiul a fost reședința temporară a voievozilor Basarab Țepeluș cel Tânăr, Mihnea cel Rău și Vlad cel Tânăr. Orașul s-a dezvoltat în mod gradat, de la sat și târg ajungând la titlul de oraș, dobândit la începutul secolului al XIV-lea. Prima atestare documentară datează din data de 20 mai 1388 când domnitorul Mircea cel Bătrân întărește Mănăstirea Cozia, „o moară în hotarul Piteștilor". Deasupra am postat stemele de la 1715, interbelică, comunistă şi actuală ale municipiului Piteşti, iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din orașul Pitești, din vremuri diferite.
Gara
Palatul Administrativ
Foișorul de Foc
Halele
Monumentul veteranilor
Camera de Comerț
Biserica catedrală Sfântu Gheorghe
Biserica Sfânta Vineri
Biserica Sfânta Nicolae
Liceul I.C.Brătianu
Argeș este un judeţ situat în regiunea Muntenia din România. Are o suprafaţă de 6862 kilometri pătrați, numără aproximativ 650000 de locuitori și are reședința în municipiul Pitești. Ca subdiviziuni administrative județul este compus din 3 municipii - Pitești, Câmpulung și Curtea de Argeș, 4 oraşe - Costești, Mioveni, Topoloveni, Ștefănești și 95 de comune. Deasupra am postat harta şi stemele interbelică, comunista şi actuală ale judeţului Argeş, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ, precum și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Vederi - Dragoslavele
Poșta - Curtea de Argeș
Cercul militar - Câmpulung Muscel
Biserica - Lerești
Prefectura - Câmpulung Muscel
Biserica de lemn - satul Jgheaburi
Gara - Curtea de Argeș
Vederi - Arefu
Vederi - Dâmbovicioara
Lacul Vidraru
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Leonardo da Vinci, pictor, sculptor, arhitect,
muzician, inginer, inventator, anatomist, geolog,
cartograf, botanist și scriitor italian,
a trăit între anii 1452 - 1519
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 26.01.2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu