1. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos celebrează personalitatea lui Ludovic al XIV-lea. În
centrul aversului monedei se prezintă
portretul stilizat, privind spre dreapta al lui Ludovic al XIV-lea.
În jurul portretului, pe părțile laterale și superioară, este aplicată
inscripția: “LOUIS XIV” iar sub gâtul personajului este gravat anul emiterii
monedei: ”2014”, încadrat de două ornamente decorative abia vizibile. Pe revers,
central și puțin în dreapta, este reprezentat un soare având în centru chipul
stilizat al personajului, denumit de contemporani Regele Soare. Pe partea
stângă sunt inscripționate literele mari de tipar:
“R și F” - (inițialele numelui statului francez –
Republica Franceză), iar mai jos pe două rânduri orizontale este inscripționată
valoarea monedei: “10 EURO”. Periferic circular, pe partea de jos și în dreapta, sunt inscripționați
anii de domnie ai personajului: “1645 - 1715”.
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice: data emiterii – 17 martie 2013, valoarea – 10 euro,
forma – aproximativ rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 22,2 grame,
material compoziție – argint, puritatea – 90% și tiraj – 10000 exemplare,
calitatea – proof , gravor – Christian Lacroix.
Ludovic al XIV-lea a fost regele Franței și al Navarei.
A condus Franța timp de 72 de ani – una dintre cele mai lungi domnii din
istoria europeană. Supranumit Regele Soare sau Ludovic
cel Mare, i-a urmat la tron tatălui său în 1643, când era un copil de
aproape 5 ani, dar a condus personal guvernul din 1661, până la moartea sa
în 1715. El s-a născut la data de 5 septembrie 1638 și a decedat la data de 1
septembrie 1715. Spre
deosebire de alți regi din vremea lui, Ludovic a avut posibilitatea de a-și
alege politica și miniștrii fără a ține cont de parlament. Putea lua rapid
hotărâri. Nu era obligat nici să-și justifice acțiunile, nici să asculte
criticile ce i se aduceau. El putea pretinde o supunere indiscutabilă. Regele
Soare a fost propriul său prim-ministru. El se ocupa personal de introducerea
unor reforme legale. Prima parte a domniei lui Ludovic al XIV-lea a fost
caracterizată de importante reforme administrative și mai ales de o restribuire
mai bună a taxelor. Foarte importantă pentru exercitarea absolutismului regal a
fost armata. Ludovic al XIV-lea și-a dominat armatele prin profesionalism. El a
câștigat respectul soldaților săi, de la gradele cele mai mari până la cele mai
mici, demonstrându-și propria abilitate ca soldat. Deseori și-a condus singur
trupele în luptă, de exemplu în timpul războiului cu olandezii, în care s-a
dovedit un strateg capabil. Îl preocupa într-o foarte mare măsură bunăstarea
trupelor sale. Era interesat în mod real de problemele militare, fiind, în mod
invariabil, bine informat și receptiv. Războiul îi făcea plăcere, era curajos
și s-a adaptat rapid la viața de campanie. Era fericit printre soldații săi,
iar aceștia îi răspundeau primindu-l cu entuziasm; moralul armatei se
îmbunătățea atunci când era condusă de Ludovic personal. Totuși, motivul cel mai
important al succesului lui Ludovic al XIV-lea în dominarea armatelor sale a
fost autoritatea pe care o avea asupra corpului de ofițeri. Nu numai
comandanții cu grade înalte erau aleși de către rege; Ludovic iși arogase
dreptul de-a numi orice ofițer până la rangul de colonel. Era o armată regală;
regele decreta cine comanda, cine era promovat, cine era retrogradat. Era un
lucru acceptat faptul că regii își moșteneau tronurile prin drept divin – adică
ei nu stăpâneau prin consensul supușilor săi, ci erau aleși de către Dumnezeu.
Ludovic era mândru de obiceiul de a-l denumi pe regele Franței "fiul cel
mai vârstnic al Bisericii" și "regele preacreștin". El ținea, de
asemenea, la titlul care îi fusese dat la naștere –le dieu-donné (darul
lui Dumnezeu). Născut din părinți aflați la o vârstă destul de înaintată,
Ludovic era copilul-minune, trimis să salveze Franța de la dezbinare spirituală
și nu ezita să intervină personal și decisiv în treburile religioase.Politica
externă a lui Ludovic al XIV-lea a reprezentat întotdeauna o problemă
discutabilă. Criticii săi l-au comparat cu Hitler: avea aceleași ambiții
nemăsurate, aceeași disponibilitate de a risca declanșarea unui război, aceeași
indiferență față de suferința umană. Apărătorii săi susțin că politica externă
a lui Ludovic era concepută în adevăratul interes al Franței. Bătrânețea Regelui
Soare a fost sâcâită de reumatism, indigestie și gută. În ciuda faptului că a
fost foarte atent la economia națională, Ludovic al XIV-lea a cheltuit sume
mari de bani sprijinind artiști care lucrau sub ordinele sale, pentru a face
Franța tot mai puternică și ca imagine publică. A creat Academia regală de
Arhitectură și Academia regală de Științe, fiind patronul mai multor artiști.
El a ordonat construirea complexului militar Hotel des Invalides, casă de odihnă pentru militarii și oficialii
care serviseră cu fidelitate în armată sub comanda sa, deveniți infirmi din
cauza rănilor de război, sau prea bătrâni. Acesta va fi unul dintre pionierii
farmaciei internaționale. Biserica sa, cu marea cupolă aurită, este considerată
o capodoperă a clasicismului. La dorința sa se construiește un spital enorm
pentru săraci, la Salpêtrière. Se construiește Observatorul din Paris, pentru a
susține activitățile științifice. Vechile ziduri medievale ale Parisului sunt
dărâmate și se construiesc porți fortificate, cu arcuri de triumf dedicate
gloriei sale: Saint Denis și Saint Martin. A amplificat în mod considerabil
colecția regală de opere artistice, în special picturi, prin cumpărarea
colecției comerciantului Everhard Jabach, ce cuprindea opere importante, ce
astăzi constituie inima muzeului Luvru și a altor mari muzee pe teritoriul
Franței. Antichitățile, desenele marilor artiști, bronzurile, medaliile, au
fost colecționate cu aviditate. În afară de aceasta, a încurajat dezvoltarea
industriei franceze susținând manufacturile, printre care manufactura
regală Gobelins, de stat, producătoare de țesături fine cunoscută în toată
Europa; manufactura Saint-Gobain, privată, specializată în
fabricarea sticlei, care a produs faimoasele oglinzi din Galeria
Oglinzilor de la Versailles, reușind să producă oglinzi de dimensiuni
mult mai mari decât cele ce se produceau în acea vreme, inventând o nouă
metodă. A schimbat structura unor orașe: Lille, Besançon, Belfort, Briançon. În
1680 creează Comédie-Française. În 1681 se deschide Canal du Midi, care
leagă Atlanticul cu Marea Mediterană. În noiembrie 1682 regele ia sub
patronajul său Colegiul regal Louis le Grand, din Paris. În 1702
Parisul este împărțit în douăzeci de districte, se creează iluminatul public și
poliția stradală. Dacă Ludovic al XIV-lea a făcut să sufere pe cineva apropiat,
aceasta a fost regina, care nu s-a împăcat niciodată cu infidelitatea soțului
ei. Ludovic a fost obligat să se căsătorească cu o soție de care nu era
atras, Maria Tereza a Austriei. Asemenea bunicului său, Henric al
IV-lea Ludovic avea un mare apetit sexual și s-a bucurat de favorurile mai
multor amante, având numeroși bastarzi.
2. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos celebrează personalitatea lui Raymond Poincare. În centrul aversului monedei se prezintă portretul stilizat,
privind spre în față și ușor dreapta al lui Raymond Poincare. În jurul
portretului, pe părțile laterale și superioară, este aplicată inscripția: “Raymond
POYNCARE ” iar sub gâtul personajului este gravat anul emiterii monedei: ”2015”,
încadrat de două ornamente decorative abia vizibile. Pe revers, central și
puțin în dreapta, este reprezentat un buchet de flori (mac și albăstrele) care
fac referire la perioada primului război mondial care a marcat președinția lui
Poincaré. Pe partea stângă, pe două rânduri orizontale este inscripționată
valoarea monedei: “10 EURO” iar la partea cea mai de jos sunt inscripționate literele mari de tipar: “R și
F” - (inițialele numelui statului francez – Republica Franceză). Periferic
circular, pe partea de sus și în stânga,
sunt inscripționați anii de domnie ai personajului: “1913 - 1920”.
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice: anul emiterii – 2015, valoarea – 10 euro, forma –
aproximativ rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 22,2 grame, material
compoziție – argint, puritatea – 90% și tiraj – 5000 exemplare, calitatea –
proof , gravor – Christian Lacroix și prețul unitar de achiziție de la Monetăria franceză –
50 euro.
Raymond
Poincaré a
fost un avocat și om politic francez, prim-ministru al Franței de mai multe ori
și președinte al statului între anii 1913–1920, care s-a născut la data de 20
august 1860 și a decedat la data de 15 octombrie 1934. Poincaré a fost ales
deputat în anul 1887, iar șase ani mai târziu a devenit cel mai tânăr ministru
francez. Între 1893 și 1894 a deținut portofoliul educației, în 1894 a
fost numit ministru al Finanțelor, revenind la Ministerul Educației în 1895.
În anul 1903 a părăsit Camera Deputaților pentru a se concentra
asupra profesiei de avocat. A ocupat apoi funcția de senator iar în 1906 a
acceptat din nou portofoliul finanțelor. În ianuarie 1912 Poincaré este
numit Președinte al Consiliului de Miniștri în cadrul coaliției de guvernământ.
Ocupă apoi funcția de ministru de externe și, datorită atitudinii Germaniei, se
implică puternic în întărirea Triplei Înțelegeri, motiv pentru care este
acuzat de grupările de stânga de acțiuni pro-belice. Un an mai târziu, în anul
1913, Poincaré este ales președinte. În timpul primului război
mondial Poincaré a încercat să mențină
unitatea națională însă nu a reușit să colaboreze constructiv cu Georges
Clemenceau (devenit prim-ministru în 1917). După
încheierea mandatului prezidențial, Poincaré a revenit în funcția de senator.
În ianuarie 1923 a revenit la putere ca prim-ministru și a ordonat
Armatei franceze ocuparea regiunii Ruhr pentru a constrânge Germania să
îndeplinească prevederile Tratatului de la Versailles. În urma alegerilor
din anul 1924 Poincaré a fost înlocuit de reprezentantul
stângii, Edouard Herriot. În iulie 1926 a revenit la funcția de
prim-ministru, deținând simultan și portofoliul finanțelor. În cadrul acestor
funcții, a adus Franței o perioadă de prosperitate economică. În iulie 1929,
Raymond Poincaré s-a retras din activitatea politică din motive de sănătate.
3. Moneda euro
franceză de colecție de mai jos celebrează personalitatea lui Charles de Gaulle. În centrul aversului monedei se prezintă portretul stilizat,
privind spre în față și ușor dreapta al lui Charles de Gaulle. În jurul
portretului, pe părțile laterale și superioară, este aplicată inscripția: “Charles
de GAULLE” iar sub gâtul personajului este gravat anul emiterii monedei: ”2015”,
încadrat de două ornamente decorative abia vizibile. Pe revers, central și
puțin în dreapta, este reprezentat un microfon BBC, care amintește de discursul
personajului la BBC în ziua de marți 18 iunie 1940. Apelul său la rezistență a
fost difuzat a doua zi după anunțul armistițiului de către mareșalul Petain. Pe
partea stângă, pe două rânduri orizontale este inscripționată valoarea monedei:
“10 EURO” iar la partea cea mai de jos sunt inscripționați anii de domnie ai personajului: “1959 - 1969”. Pe partea
din dreapta sunt inscripționate literele mari de tipar: “R și F” - (inițialele numelui statului francez –
Republica Franceză).
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice: anul emiterii – 2015, valoarea – 10 euro, forma –
aproximativ rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 22,2 grame, material
compoziție – argint, puritatea – 90% și tiraj – 5000 exemplare, calitatea –
proof , gravor – Christian Lacroix și prețul unitar de achiziție de la Monetăria franceză –
50 euro. Charles
de Gaulle a fost un general și un politician francez, care
s-a născut la data de 22 noiembrie 1890 și a decedat la data de 9 noiembrie
1970. În anul 1940 a devenit șef al guvernului francez din exil
la Londra, iar în 1945 a
fost ales prim-ministru de către Parlamentul francez. În 1958 a
fost ales președinte al statului, post pe care l-a păstrat și după
alegerile din 1965. Pe data de
28 aprilie 1969 Charles de Gaulle a demisionat din funcția de președintele
al Franței. La 18
iunie 1940, de Gaulle se adresează poporului francez prin Radio Londra, de la
microfonul BBC, chemând francezii la rezistență. Cabinetul britanic se
opune inițial ideii, care este însă susținută de Winston Churchill. În
Franța, apelul a putut fi auzit la ora 19.00. Acest discurs a rămas ca unul
dintre cele mai celebre din istoria franceză. Pe lângă reforma financiară din
anul 1958, Franța beneficia de efectul pozitiv al creșterii economice din
statele occidentale din perioada care a urmat celui de-al doilea război mondial până
la criza petrolului din 1973, precum și de perioada de creștere inițiată
în cursul celei de-a IV-a Republici. Structurile economice au fost modernizate,
iar nivelul de viață s-a ridicat. Dar creșterea nu a fost repartizată egal în
interiorul societății și astfel au apărut mișcări sociale de amploare. Conform
părerii propriilor săi partizani, de Gaulle a fost complet surprins de o criză
pe care nu a prevăzut-o și pe care nu a înțeles-o. Dispariția bruscă și
inexplicabilă a șefului statului, plecat cu elicopterul, la 29 mai către o
destinație necunoscută, a provocat stupoare și a deschis calea tuturor
calculelor. În orice caz, îndată după întoarcerea sa la Paris de a doua zi,
alocuțiunea sa radiofonică are un ton ferm. De Gaulle era gata să accepte unele
dintre revendicările manifestanților. După discursurile relativ dezolante
anterioare, Franța părea să regăsească un de Gaulle de zile mari. Manifestația
gaullistă care a urmat a fost creditată cu circa un milion de participanți de
către organizatorii acesteia, respectiv 300000 de către poliție. Alegerile din
iunie 1968 au fost un mare succes pentru gaulliști care au obținut 358 din cele
487 de mandate de parlamentar (un record în istoria parlamentarismului
francez). La data de 27 aprilie 1969 s-a organizat un referundum privind transferul
unor puteri către regiuni și transformarea Senatului, prin care de
Gaulle propunea introducerea reprezentanților organizațiilor profesionale și
sindicale în sânul consiliilor regionale. Punând în balanță toată greutatea sa
în soarta acestui referendum, a anunțat în avans intenția de a demisiona în
cazul în care răspunsul majoritar va fi "nu". Și rezultatul a fost
negativ La câteva minute după miezul nopții, la 28 aprilie 1969, un
comunicat laconic anunța: "Încetez să exercit funcțiile mele de președinte
al Republicii. Această decizie intră în vigoare astăzi la amiază". La ora
19 și 10 minute, în ziua de 9 noiembrie 1970, în timpul unui banal joc de
cărți, generalul suferă o ruptură de anevrism și după 20 minute se stinge
din viață. Știrea este comunicată abia a doua zi, printr-o scurtă alocuțiune
televizată a lui Georges Pompidou. Moartea sa, care conform expresiei
succesorului său, lăsa "Franța văduvă", este ocazia de a percepe
măsura rolului jucat de către de Gaulle în istoria Franței. Testamentul său, pe
care îl redactase în 1952 rămâne un ultim bobârnac dat de dincolo de
mormânt convențiilor sociale: "Doresc să fiu înmortmântat la
Colombey". "Pe mormântul
meu: Charles de Gaulle, 1890-19... Nimic altceva". "La
funeraliile mele, nici președinți, nici miniștri!" Ministrul francez de
finanțe, Valery Giscard d’Estaign, a fost totuși prezent, motivând că nu
vine în calitate de ministru, ci de simplu francez. Toți ceilalți oficiali, președintele Nixon
inclusiv, s-au mulțumit a asista la o simplă
slujbă în onoarea sa la Notre Dame de Paris.
La vestea morții sale mai multe sute de mii de parizieni au mărșăluit pe
bulevardul Champs-Elysees în noapte, sub ploaie, pentru a oferi omagiul
lor.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA O PERSONALITATE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - D (Dinamo București)
Dinamo (la fel ca și Steaua) sunt un caz
tipic de rescriere a istoriei si un exemplu ca spalarea creierelor a dat
rezultate. Nu am nimic cu cei care sustin dezinteresat aceste echipe, chiar
daca cei mai multi o fac din oportunismul si comoditatea de a tine cu cel mai
tare la un moment dat. De altfel, sunt echipele cu cei mai multi suporteri de
conjunctura. Vreau sa vorbesc despre ele nu din fanatism pentru alta echipa ci
pentru ca mi se par exemple flagrante de falsificare a istoriei. Scopul
infiintarii celor doua cluburi ale regimului comunist in Romania a fost acela
de a arata ca intre tara noastra, proaspăt anexata de blocul sovietic si
“fratele mai mare”, U.R.S.S., exista legaturi “trainice”. “Masele” si-au
insusit aceasta aluzie mai bine decat ar fi putut spera ocupantul sovietic si
au inceput cu timpul chiar sa iubeasca sincer bocancul care le strivea. Ma rog,
in cazul de fata, echipele purtatoare de bocanc. Minciuna cea mai draga a
laudatorilor acestor corpuri straine din fotbalul romanesc e ca istoria sportiva
incepe cu ei, respectiv ca aceste cluburi au adus glorie tarii. De doua ori
fals. In primul rand, in Romania exista o miscare fotbalistica efervescenta
inainte de al doilea razboi mondial. Cel putin la data infiintarii celor doua
grupari exista nu numai un campionat cu traditie dar si ligi inferioare.
Infiintarea Stelei si, anul viitor, a lui Dinamo direct in prima divizie
constituie un pacat originar si o incalcare limpede a regulilor jocului.
Imaginati-va ca ati infiinta acum un club de fotbal pe care ati cere sa il
inscrieti direct in Liga Campionilor! Inca de la bun inceput se dadea semnalul
ca nu avem de-a face cu simple echipe de fotbal ci cu echipele sistemului. Anul
1947, anul in care era infiintat Asociatia Sportiva a Armatei (viitoarea Steaua
– nume pe care l-a primit abia in 1961) e unul dintre cei mai nefasti ani din
istoria Romaniei. Cam care era atmosfera in tara? In februarie 1947, Consiliul
de Ministri il proclama pe Stalin cetatean de onoare al Romaniei; Partidul
National Taranist era desfiintat in urma unei inscenari comuniste, iar liderul
sau Iuliu Maniu era condamnat la moarte si executat in acelasi an in care
Regele Mihai era obligat sa abdice. Asocierea numelui Stelei cu cel al armatei
e o manipulare grosolana, care dorea sa alipeasca aceasta echipa de un element
propriu natiunii. De altfel, nicaieri in lumea libera nu exista echipe ale
armatei sau ale politiei, aceasta fiind o absurditate cum ar fi existenta unei
echipe a Guvernului sau a altor institutii ale statului. In anul 1947 trebuie
retinut ca era vorba in fapt de o armata de ocupatie. Conducatorii militari
care dusesera greul razboaielor fusesera asasinati sau marginalizati sub
pretextul colaborarii cu aliatul german, locul lor la comnda fiind luat de
membrii diviziei Tudor Vladimirescu. Acestia erau comunisti slab instruiti din
punct de vedere militar dar indoctrinati prin stagii de pregatire la Moscova,
multi alogeni, veniti literalmente pe tancurile sovietice in tara.
Oricum, in acel an si aproape un deceniu dupa, in tara ultimul cuvant il avea o
alta armata, armata rosie, care ocupase tara si isi impusese un
guvern-marioneta. Ca si Dinamo, Steaua are si ea surate in tari din fosta
Uniune Sovietica si imprejurimi, gen TSKA Sofia sau TSKA Moscova, de asemenea,
club al armatei. Ca Steaua era de fapt un club care avea mai multe in
comun cu armata rosie decat cu armata romana o dovedesc primele sale sigle, pe
care sta la loc de cinste steaua rosie in cinci colturi de pe caschetele si
tancurile sovietice. Abia in anii 60 aceasta stea va fi schimbata cu una de
culoare galbena care sa induca ideea de patriotism, iar dupa Revolutie, steaua
bolsevica avea sa fie denumita cu tupeu ca fiind „steaua crestina” de catre
analfabetul care a devenit patronul clubului. Primele sigle ale clubului
Steaua poarta nu doar steaua in cinci colturi ci si steagul rosu sau cununa cu
spice din heraldica bolsevica. Tot rosul comunist e culoarea de baza si pentru
Dinamo. Putini isi mai aduc aminte acum ca pana in 1989 si pe sigla
clubului din Stefan cel Mare a figurat la loc de cinste o stea rosie in cinci
colturi, ingalbenita mai apoi. Dupa Revolutie, conducatorii clubului Dinamo au
mai renuntat la cateva simboluri definitorii, cum ar fi spicele de grau si
litera D in grafia kirilica, aflat multi ani pe blazon. Anul in care Stalin
dicta infiintarea unui club cu numele Dinamo si la Bucuresti (1948) e unul la
fel de sumbru ca si precedentul, fiind anul deplinei comunizari a tarii.
Parlamentul era inlocuit cu Marea Adunare Nationala, aleasa printr-un simulacru
democratic, iar conducerea tarii era preluata in mod brutal si dictatorial de
Gheorghe Gheorghiu-Dej. In cazul lui Dinamo, intentia lui Stalin de a
arata ca exista legaturi multiple intre statele din imperiul comunist e mult
mai vizibila. Echipe cu acelasi nume se vor regasi aproape in toate marile
orase comuniste. De altfel, acestea se vor intalni periodic in competitii
denumite dinamoviade si ramase in istorie prin aranjamentele proverbiale in
urma carora castigatoarele erau stabilite in culise. Impunerea prin influenta
politica in competitiile sportive va deveni marca acestor doua grupari asociate
cu sistemul. Totul era permis. Jucatorii care nu puteau fi tentati de
conditiile financiare excelente erau adusi prin cea mai sigura metoda de
transfer imaginabila: recrutarea! Cum tot trebuiau sa-si satisfaca undeva
stagiul militar obligatoriu nu avea decat de ales: la armata, la militie sau la
puscarie. Diferenta nu era oricum prea mare. Steaua si Dinamo au inventat si
sistemul cu false competitoare, umpland campionatul cu echipe satelit. Fata de
Gloria Buzau de azi, inainte de 89, acele echipe purtau chiar in titulatura una
din cele doua denumiri. Asa era cazul cu mai multe echipe gen ASA
(Asociatia Sportiva a Armatei) Targu Mures, Steaua Mizil, Dinamo Pitesti, Dinamo
Bacau, asta pentru a aminti exemple din „perioada romantica”. Spre sfarsitul
anilor 80 in prima liga si-au facut intrarea triumfal FC Olt (echipa lui
Piturca din satul natal al lui Ceausescu, Scornicesti) sau Victoria Bucuresti
(echipa Securitatii, condusa de Mitica Dragomir). Prima a reusit promovarea in
prima liga dupa un meci de pomina in care a reusit sa isi refaca golaverajul
necesar. Scorul inregistrat, unul care nici nu batea la ochi in acele vremuri:
18-0 ! Cand toate aceste metode murdare nu erau suficiente se intervenea direct
de catre „patronii” de facto ai cluburilor, respectiv Valentin Ceausescu pentru
Steaua si Tudor Postelnicu (ministru de interne in 89) pentru Dinamo. De pomina
a ramas episodul in care Steaua si-a trecut in palmares o Cupa a Romaniei pe
care o pierduse pe teren cu un scandal monstru, printr-un decret semnat a doua
zi de insusi Nicolae Ceausescu. De obicei, nici nu era nevoie sa se mai recurga
la asemenea metode, dat fiind ca echipele reusisera sa devina adevarate representative
nationale in conditiile in care isi alegeau practic orice jucator de pe piata
interna. Sa te mandresti in asemnea conditii cu performante europene e o dovada
de tupeu. Asemenea ispravi, gen castigarea Cupei Campionilor de catre Steaua in
1989 starneau doar ironii din partea presei straine care se amuza pe marginea
hobby-ului beizadelei dictatorului de la Bucuresti. Sa fim seriosi, o echipa
adunata cu forta de fiul unui Saddam sau Mobutu nu ar starni nimanui admiratia,
ci ar intregi imaginea de tara subdezvoltata. Cum Steaua si Dinamo erau intr-o
foame de trofee si medalii, trebuiau recuperate cam multe decenii in care alte
cluburi adunasera performante si simpatizanti. Prin urmare, cele mai lovite au
fost cluburile cu traditie. Unele, gen Ripensia Timisoara – primul club
profesionist de fotbal din tara – au fost chiar desfiintate. Altele, ca Poli
Timisoara, UTA Arad, Rapid Bucuresti, fortate sa retrogradeze. Gesturile de
fronda costau si ele scump gruparile cu fani adevarati, pentru ca foarte multi
ani cele doua cluburi au avut reale dificultati in a-si umple tribunele. Daca
veti vedea imagini de la semifinala de Cupa Campionilor din 1986 veti vedea
cadre bizare cu tribune intregi in verde. Asta pentru ca aducerea de autocare
cu soldati chiar si la meciurile din cupele europene era o practica uzuala din
lipsa de sustinatori. Sa nu uitam, privind acum numarul de fani oportunisti ai
acestor doua echipe, si ca in anii 80 televiziunea de stat (singura existenta)
nu mai transmitea meciuri din campionat decat daca una dintre competitoare era
Steaua sau Dinamo. In 1990, ministrul sportului Angelo Niculescu a propus
desfiintarea celor doua grupari care aduceau aminte de ocupatia comunista.
Masura a fost luata in mai multe state care s-au rupt cu adevarat de acest
sistem. Nume ca Dinamo Zagreb sau Varsovia au fost abandonate rapid pentru
conotatia lor rusinoasa. La noi, insa, cum la putere ramasesera oameni din
aceleasi structuri simpatizante ale echipelor cu epoleti, s-a optat, dupa cum
se poate observa doar pentru unele cosmetizari ale unor sigle din care au fost
sterse „discret” urmele trecutului. Sursa - NET -
Blogul lui SchmoukizDinamo Bucureşti este unul dintre cele mai vechi cluburi sportive din
capitală, fondat 1948, şi este împărţit în mai multe departamente sau
discipline sportive. Palmaresul general al clubului se prezintă
astfel:- JOCURILE OLIMPICE (1956 - 2008) -122 medalii (35 aur, 38 argint, 49
bronz)
- CAMPIONATE MONDIALE - 797 medalii (243 aur, 260 argint,
294 bronz)
- CAMPIONATE EUROPENE - 880 medalii (248 aur, 301 argint,
331 bronz)
- CAMPIONATE BALCANICE - 3675 medalii (1254 aur, 1567
argint, 854 bronz)
- JOCURI MONDIALE UNIVERSITARE - 179 medalii (70 aur)
- CUPA CAMPIONILOR EUROPENI - 9 locuri I (
3 volei masculin, 1 handbal, 1 rugby, 3 scrimă , 1 tenis); 5 locuri II (scrimă); 1 loc III (scrima)
- CUPA CUPELOR - 1 loc I (volei masculin)
- RECORDURI OLIMPICE : 5
- RECORDURI MONDIALE : 4
- RECORDURI NAŢIONALE : 2632
- TITLURI DE CAMPIONI NAŢIONALI :
10751
Muzeul național Cotroceni - București - România
Palatul Cotroceni,
sediul Administrației Prezidențiale, se află într-un loc istoric cu o
tradiţie de vieţuire de peste patru sute de ani. Între 1679 - 1681, pe acest
teren situat la vest de București, pe malul drept al Dâmboviței, pe dealul
Cotroceni, domnitorul Șerban Cantacuzino a întemeiat o mănăstire, defrișând o
zonă dens împădurită din foștii codrii ai Vlăsiei. În cadrul ctitoriei
realizată de Domnitorul Şerban Cantacuzino se remarcau biserica „Adormirea
Maicii Domnului“, asemănătoare tipologic bisericii episcopale din Curtea de
Argeş, precum şi grandiosul palat domnesc, edificat în spiritul baroc, specific
civilizaţiei occidentale europene a acelor vremuri.Sub aspect arhitectonic,
ansamblul de la Cotroceni cunoaşte câteva momente de referinţă: primul este
legat de numele ctitorului Şerban Cantacuzino (1678-1688). Al doilea datează
din perioada domniei lui Barbu Dimitrie Ştirbei (1849 - 1853, 1854 - 1856)
care, în 1852, îl reface şi modernizează redecorând palatul domnesc, care a
devenit reşedinţa sa de vară. Totodată, pentru a înlesni legătura cu Capitala,
domnitorul Ştirbei a tăiat un drum nou, care a secţionat marele domeniu al
mănăstirii, despărţind astfel zona domnească de cea a viitoarei Grădini
Botanice, ale cărei începuturi datează din 1860. La Cotroceni au avut loc
numeroase evenimente istorice. În 1821, conducatorul revoluţiei, Tudor
Vladimirescu, a hotărât să-şi aşeze tabăra aici, Cotrocenii devenind centrul
revoluţiei. Revoluţia din 1848 - 1849, la sud de Carpaţi, îşi are deznodământul
la Cotroceni, unde a fost citită proclamaţia Înaltei Porţi, care o condamna.
După citirea documentului au urmat arestarea şi încarcerarea la Cotroceni a
numeroşi revoluţionari şi notabili ai Capitalei. În perioada Domnului Unirii,
Alexandru Ioan Cuza, Cotrocenii devin un centru al unităţii şi modernizării României,
iar, în urma dotării şi modernizării, palatul capătă statutul de reşedinţă
oficială de nivel european. Urmează edificarea palatului princiar (1893 -
1895), noul palat, ridicat de statul român şi destinat prinţului moştenitor
Ferdinand de Hohenzollern-Sigmaringen. În anul 1918, la Cotroceni a fost
semnat, cu Puterile Centrale, tratatul cunoscut sub numele de Pacea de la
Bucureşti. După Marea Unire, palatul a cunoscut modificari şi adăugiri
efectuate de arhitectul Grigore Cerchez. Prinţesa, ulterior regina Maria, a
lăsat la Cotroceni o amprentă inconfundabilă, personalizare care poartă pecetea
spiritului său cu înclinaţii vădit artistice. După 1949, aici a funcționat
Palatul Pionierilor. Grav afectat de cutremurul din 1977, Palatul a fost
refacut în mare parte. Tot atunci s-a ridicat şi o aripă nouă (arh. N.
Vlădescu), care adăposteşte astăzi sediul Administraţiei Prezidenţiale a
României. Cotroceni este singura
reşedinţă din întreg teritoriul românesc care a cunoscut folosinţa cea mai
îndelungata, de la sfârşitul secolului al XVII-lea şi pâna în prezent. Datorită
acestui fapt, prin Hotărârea Guvernului României nr. 478 din 10 iulie 1991, a
fost înfiinţat Muzeul Naţional Cotroceni, ca instituţie de reprezentare
naţională, în subordinea Ministerului Culturii. La 27 decembrie 1991, latura
veche a Palatului a fost deschisă marelui public, iar, ulterior, prin H.G. 1279
din 20 decembrie 2001, Muzeul a fost transferat în subordinea Administraţiei
Prezidenţiale. Muzeul este amenajat în cadrul unui monument istoric
reprezentativ pentru arhitectura românească de la sfârşitul secolului al
XIX-lea, palatul regal Cotroceni, care a integrat remarcabil o parte din arhitectura
medievală a mănăstirii ctitorite de domnul Ţării Româneşti, Şerban Cantacuzino,
către finele veacului al XVII-lea. Specificitatea îi este conferită de
îmbinarea caracteristicilor unui spaţiu memorial, cu o istorie de aproape 350
de ani, cu cele ale unui muzeu de artă decorativă. Saloanele şi apartamentele
sale au o deosebită putere evocatoare, accentul fiind pus nu doar pe valoarea
intrinsecă a diferitelor artefacte, ci şi pe semnificaţia lor din perspectiva
raporturilor cu personalităţile care au locuit în aceste încăperi de-a lungul
vremii. În cei 27 de ani de existenţă, Muzeul Naţional Cotroceni s-a impus în
mediul cultural şi social românesc ca o instituţie modernă, care tinde, prin
organizare şi prin proiectele culturale, să se sincronizeze cu noile tendinţe
din muzeologia contemporană. Au fost realizate programe ştiinţifice şi
expoziţionale diverse, abordându-se teme de istorie, istoria artei (de la arta
medievală la cea contemporană) şi de restaurare. „Restituiri istorice”
reprezintă unul dintre proiectele iniţiate de această instituţie, care, sub
diferite denumiri, şi-a meţinut obiectivul principal, de a readuce în atenţia
comunităţii personalităţi pe nedrept uitate sau monumente istorice dispărute.
Intenţia principală este de a „recupera” pentru memoria colectivă şi a
reinterpreta activitatea unor artişti, a unor oameni politici sau a unor
evenimente marcante pentru istoria şi cultura românească. În toţi aceşti ani,
MNC a avut ca principal obiectiv punerea în valoare a patrimoniului propriu,
dar şi a patrimoniului mobil provenit din colecţiile unor muzee şi instituţii
colaboratoare, în cadrul nenumăratelor expoziţii temporare de excepţie.
Preocuparea colectivului muzeului a fost aceea de a extinde aria ofertelor
culturale adresate publicului prin proiecte ce au vizat în primul rând punerea
în valoare a patrimoniului cultural naţional. Asociate acestora a fost
colocviile, conferinţele şi seminariile pe teme de interes cultural şi
comunitar, inclusiv cele referitoare la protejarea patrimoniului mobil şi a
monumentelor. Lansările de carte - de istorie, artă, filosofie - au exprimat
consideraţia pe care muzeul o manifestă faţă de aparţiile editoriale de
calitate, promovând, astfel, cultura scrisă.
Insigna - Monetăria Statului - 135 ani
Prima monetărie a României moderne
a fost înfiinţată în anul 1870, fiind inaugurată pe 24 martie. Palatul
Monetăriei era numit în epocă Otelul de Monetă - denumire obţinută din
traducerea termenului francez - Hôtel de la Monnaie. Acest sediu a fost demolat
în anul 1912, pe locul rămas fiind construit actualul palat al Muzeului
Ţăranului Român. Autorităţile române au înfiinţat monetăria pentru a putea
emite monede cu chipul domnitorului Carol I. Astfel de piese, ce erau un semn
al dorinţei românilor de independenţă, nu putea fi comandate în străinătate.
Imperiul Otoman, care pe atunci era puterea suzerană a României, se opunea
vehement apariţiei chipului domnitorului pe monede, şi cerea ca piesele
româneşti să aibă şi o semilună, ca semn al vasalităţii. În anul 1870 Monetăria
a funcţionat doar cîteva luni, bătând piese de aur de 20 de lei şi de argint de
1 leu, pe rondele importate din Franţa. La protestele turcilor producţia a fost
oprită. În anul 1879, imediat după câştigarea independenței, producţia de
monede a fost reluată, şi a continuat cu deosebită intensitate până în 1885. În
1890 aici s-au bătut din nou monede de aur de 20 de lei. După 1890 monedele
româneşti au fost bătute în străinătate.
Monetăria naţională este reînfiinţată în data de 20 decembrie 1935, pe
strada Fabrica de Chibrituri nr. 30, unde funcţioneză şi astăzi. Monetăria
Statului produce în principal moneda de circulație din România - Leu, dar și
monede comemorative, medalii, decorații, obiecte din aur şi argint, precum și
alte numeroase obiecte realizabile cu tehnologia specifică: jetoane, insigne,
brelocuri, medalii sportive, sigilii, obiecte gravate, presate, acoperite
galvanic sau emailate. Capacitatea de producție este de un miliard de monede pe
an. În ultimii ani, o parte semnificativă a producției a fost destinată unor
clienți străini. S-au exportat în special monede de circulație, comemorative,
dar și medalii, jetoane sau brelocuri în Marea Britanie, Germania, Olanda,
Israel, Suedia, Moldova și Hong Kong.
550 de ani de la moartea marelui logofăt Udriște Năsturel
Th.&R.G.Zamfirescu (probabil numele gravorului)
Udriște Năsturel (cca.1596 - 1659)
Erudit umanist și clasicist român
Biblioteca metroplis Bvcarestis - România 2009
Udriște
Năsturel a
fost un cărturar, autor de versuri și traducător român din Țara Românească,
boier, mare logofăt în timpul domniei lui Matei Basarab, era cumnat cu
acesta, prin sora sa Elena Năsturel. El s-a născut prin 1596 și a decedat în
anul 1659. Venind în contact cu cultura europeană a vremii a achiziționat cărți
valoroase din această epocă. A avut o contribuție de seamă la introducerea
limbii române în biserică și în activitatea tipografiilor de la
Govora și Târgoviște. Prin legăturile sale a contribuit la schimbul
de tipărituri românești între Țara Românească, Moldova
și Transilvania. A tradus în limba
română, după un intermediar slav, romanul popular „Varlaam și Iosaaf” (1649) și
a scris prefața la „Cazania de la Govora” (1642). Prima traducere cunoscută
în limba slavonă a lucrării lui Thomas a Kempis – Imitatioa
Christi, este datorată lui Udriște Năsturel. Traducerea a fost
realizată și tipărită în secolul al XVII-lea la Mănăstirea Dealu. Năsturel
a fost un susținător al vechiului slavon bisericesc, limba de curte. A fost
unul dintre ultimii exponenți ai ei în literatura română, și a predat-o
elevilor de la școala din Târgoviște. Formele sale preferate de exprimare au
fost eseul și prefața rimată.
Insigna - Medicină - București
Invatamantul superior medical si
farmaceutic din Bucuresti dateaza de mai bine de un secol. Carol Davila, medic
roman de orgine franceza, in colaborare cu Nicolae Kretzulescu a pus bazele
invatamantului medical din tara noastra, infiintand, in 1857 Scoala nationala
de medicina si farmacie. Datorita activitatii sale au luat fiinta in tara
noastra o serie de societati stiintifice: "Societatea medicala"
(1857), "Societatea de cruce rosie" (1876), "Societatea
stiintelor naturale" (1876), precum si doua reviste medicale:
"Monitorul medial" (1862) si "Gazeta medicala" (1865). In
razboiul pentru independenta (1877-1878) a condus serviciul militar al armatei.
Constructia Facultatii de medicina a fost complet terminata si inaugurata in
ziua de 12 octombrie 1903 cand s-a facut si inaugurarea statuii lui Carol
Davila, asezata in fata facultatii. Initiativa ridicarii unui monument al
lui Davila a fost luata la primul congres medical national care a avut loc la
Bucuresti in octombrie 1884. Statuia, opera valoroasa a lui Carol Storck, a
fost turnata in bronz in atelierele Scolii de arte si meserii din Bucuresti. Inaugurarea
edificiului facultatii inseamna o data importanta in evolutia invatamantului
medical din Bucuresti. Noul local a adus mari imbunatatiri in functionarea
laboratoarelor si organizarea lucrarilor practice, precum si in intreaga
activitate didactica. El a adapostit pentru o vreme si o parte a sectiei de
farmacie. Cu toate greutatile intampinate, Scoala nationala de medicina si
farmacie s-a dezvoltat treptat, si la 12 noiembrie 1869, a devenit posibila
infiintarea Facultatii de medicina din Bucuresti, care si-a deschis cursurile
in ziua de 22 noiembrie 1869. A fost prima facultate de medicina in cadrul
Universitatii din Bucuresti, si, totodata, pe terotoriul tarii noastre; prin ea
stiinta medicala a reusit sa se impuna, atat in tara cat si peste granite. In
1898, Scoala de farmacie devine sectie a Facultatii de medicina,
recunoscandu-i-se caracterul de institutie de invatamant superior. Ea
functioneaza in aceasta situatie pe langa Facultatea de medicina pana in 1923,
cand se infiinteaza Facultatea de farmacie, ca institutie separata, in cadrul
Universitatii din Bucuresti. Un rol insemnat la crearea Facultatii de farmacie
si la stimularea cercetarii stiintifice farmaceutice l-a avut profesorul Stefan
Minovici (1867-1935). Sus am postat logo-ul si o fotografie cu sediul central
al Universitatii de Medicina si Farmacie "Carol Davila" din
Bucuresti - fost I.M.F. (Institutul de Medicina si Farmacie).
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul
1459. În anul 1862 devine capitala României. De atunci suferă
schimbări continue, fiind centrul scenei artistice, culturale și
mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura elegantă și
elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent, capitala are
același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită în șase
sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă și
actuală ale orașului, iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură bucureștene, din vremi diferite, dar și câteva vechi trimiteri poștale ilustrate.
Fabrica de bere Bragadiru
Facultatea de științe juridice
Hipodromul Floreasca
Biserica Sfinții Voievozi
Banca Marmorosch Blank & Co - Sediul al cincilea
Strada Lipscani, Nr. 8
Casa centrală a asigurărilor sociale
Casa Universitarilor
Crematoriul Cenușa
Fântâna Sărindar
Hanul lui Manuc
Casa Toma Stelian
Creditul funciar rural
Fântâna Miorița
Biserica Boteanu
Biserica Sfântu Spiridon
Biserica Albă
Casa Scânteii
Coloseul Oppler
Banca Generală Română - Strada Lipscani
Biserica Sfântul Gheorghe Vechi
Fundația Dalles
Gara Filaret
Gara de Nord
Grădina botanică
Aeroportul Băneasa
Cercul Militar Național
Expoziția generală română - 1906
Cârciuma muntenească
Muzeul național al satului Dimitrie Gusti
Casă din Rușețu (jud.Brăila), azi Buzău
Fântâna Zodiac
Catedrala Sfântul Iosif
Banca Națională a României
Bufetul de la șosea
Biserica Stavropoleus
______________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Academicianul georgian Ivan Javakhishvili,
a trăit între anii 1876 - 1940
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 12.01.2022
Un comentariu:
M-am căsătorit cu dragul meu soț în ultimii 12 ani fără să rămân însărcinată, iar fibromul a fost problema. Am luat diferite medicamente prescrise, dar nu am putut să le vindec, dar soțul meu era atât de încrezător în mine și mă tot încuraja că într-o zi cineva mă va numi mamă. nu s-a odihnit căutând o soluție de la diferiți medici, tot ce au putut vedea a fost o intervenție chirurgicală și mi-a fost frică de asta, o prietenă din cabinetul meu mi-a prezentat doctorul DAWN ACUNA, ea a spus că Dawn acuna a ajutat-o când avea tubul blocat și a ajutat-o și ea. multe dintre prietenele ei să conceapă,
I-am scris imediat pe Whatsapp, mi-a promis ca ma ajuta dupa ce i-am explicat totul, mi-a dat niste instructiuni care am facut totul perfect conform instructiunilor, la 3 saptamani dupa tot am fost la spital si doctorul mi-a confirmat sarcina in 1 saptamana dar chiar acum am copilul meu frumos.
*Dacă vrei să tratezi infertilitatea.
*Daca vrei sa ramai insarcinata rapid.
*Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
*Dacă vrei o căsătorie pașnică.
Și mulți alții îl contactează pe Dr dawn acuna pe Whatsapp:+2348032246310
E-mail: dawnacuna314@gmail.com
Trimiteți un comentariu