1.
Începând cu data de 1 decembrie 2021, Banca Naţională a României a pus în
circulaţie o bancnotă cu valoarea nominală de 20 lei. Este prima bancnotă cu putere circulatorie pe
care este prezentă o personalitate feminină: Ecaterina Teodoroiu. Se răspunde
astfel interesului public legitim, care a găsit o largă susținere la nivelul
societății, susținându-se consolidarea egalității de gen și a rolului major al
personalităților feminine în istoria și societatea românească.
Bancnota
cu valoarea nominală de 20 lei este imprimată pe suport de
polimer, în tehnică mixtă plană/în relief, cu dimensiuni de 136 x 77 milimetri și
culoare predominant verde oliv.Pe aversul bancnotei se regăsesc următoarele
elemente grafice reprezentative: portretul Ecaterinei Teodoroiu, anii între
care a trăit (1894-1917), un element floral reprezentând un buchet de
brândușe (Crocus flavus). În
plan secund, în zona centrală este reprezentată o insignă a Asociației
Cercetașii României. Tot pe avers mai sunt imprimate: valoarea nominală, în
cifre și litere, pe orizontală „20 LEI DOUĂZECIˮ, semnăturile guvernatorului și
casierului central, stema României, denumirea băncii centrale emitente „BANCA
NAȚIONALĂ A ROMÂNIEIˮ, o stilizare a însemnului de armă al infanteriei, un
medalion cu sigla BNR și în dreapta, pe verticală, valoarea nominală în litere
„DOUĂZECI LEIˮ, data punerii în circulație „1 decembrie 2021ˮ, valoarea
nominală în cifre „20ˮ. Pe reversul bancnotei compoziția grafică include: o
reprezentare a Victoriei înaripate de pe Medalia Victoriei, o imagine a
Mausoleului de la Mărășești, iar în spatele Mausoleului, logo-ul cercetasilor. Totodată,
reversul bancnotei mai cuprinde: valoarea nominală, în cifre și litere,
denumirea băncii centrale emitente „BANCA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEIˮ, sigla BNR
poziționată în dreapta sus și stânga jos într-un dreptunghi, textul
„FALSIFICAREA ACESTOR BILETE SE PEDEPSEŞTE CONFORM LEGILORˮ, seria și numărul
tipărite cu cerneală neagră și caractere de aceeași înălțime, în partea stângă
pe verticală și cu cerneală roșie și caractere de înălțime crescătoare, în
partea dreaptă sus pe orizontală. În scopul protejării împotriva falsificării,
bancnota include o serie de elemente de siguranţă - unele destinate publicului,
altele detectabile cu aparatură specială, destinate lucrătorilor din sistemul
bancar. Eroina de la Jiu, Jeanne d’Arc a Romaniei, sublocotenentul
Ecaterina Teodoroiu a cazut, rapusa de doua gloante in piept, pe 22
august 1917, in batalia de la Varnita si Muncelu. Este prima femeie-ofiter din
armata romana care si-a sacrificat viata pe campul de lupta. Avea 23 de ani si
se numea, dupa registrul satului in care s-a nascut, la 17 ianuarie 1894,
Vadeni (azi cartier al orasului Targu Jiu): Catalina Toderoiu. Inca din primele
momente ale intrarii Romaniei in razboi a plecat din satul sau, impreuna cu
fratele ei, Nicolae, pentru a se pune "la dispozitia tarii", a tarii
care avea nevoie de sufletul ei si de capacitatea ei de a se implica. A fost,
pentru inceput, infirmiera la Spitalul din Targu Jiu – care deservea armata
romana facand parte din ceea ce se numea "cohorta de cercetasi «Domnul
Tudor»", compusa exclusiv din voluntari. La 15 august 1916, ziua in care
Romania a intrat in razboi, cercetasii fusesera asimilati ca serviciu auxiliar
al armatei. Cateva saptamani mai tarziu, la auzul mortii fratelui sau, Nicolae,
in timpul unui asalt, Catalina cere sa se inroleze ca soldat, in locul lui. I
s-a refuzat de mai multe ori cererea pana cand, induplecati de staruintele,
curajul si devotamentul ei, comandantii superiori cedeaza si o trimit pe front,
sa lupte cu arma in mana. Este prima femeie care a luptat nemijlocit, ca militar
inrolat, in linia intai. Prima din armata romana. Asemuim
adeseori efortul si patriotismul ei cu cel al inaintasei sale, frantuzoaica
Jeanne d’Arc. Ca si Jeanne, Catalina – Ecaterina, cum i s-a spus mai tarziu,
caci numele de botez era prea "fragil" si avea nevoie sa fie botezata
cu numele unei martire – a cazut si ea prizoniera la dusman. Dupa ce a parcurs
alaturi de camarazii ei traseul frontului, de la Targu Jiu la Danesti, Bratuia,
Floresti, Rasina, Pesteana si Tunsi, ea este prinsa de nemti si dusa in lagarul
de la Targu Carbunesti. Aici insa curajul ei avea sa iasa din nou la iveala.
Pandeste momentul potrivit, ucide santinela de paza si evadeaza. Este reprimita
cu urale de soldati, care incepusera sa vada in ea nu o copila, ci o
femeie-barbat, barbatoasa, puternica, gata, la o adica, sa le fie si lor
sprijin. Catre sfarsitul anului 1916, Catalina (Ecaterina) Toderoiu (Teodoroiu)
este ranita de un obuz la piciorul stang. Se vindeca (prea greu, parca, pentru
nevoia ei de a-si sluji patria), iar la inceputul anului urmator revine pe
front. Este momentul cand insusi Regele Ferdinand ii confera doua pretioase (si
ravnite) distinctii ostasesti: Ordinul "Virtutea cercetaseasca de razboi,
in aur" si Ordinul "Virtutea Militara de razboi, clasa a II-a".
Din simplu soldat, cum se inrolase in august 1916, un an mai tarziu o vom
regasi pe front, in fruntea plutonului pe care il comanda, ca ofiter. Armata
romana pregatea o miscare ampla, pe linia Varnita-Muncelu, pentru a opri
ofensiva armatei germano-austro-ungare. Plutonul Catalinei se afla si el acolo,
la datorie. Era 22 august 1917 cand, conducandu-si, imbarbatandu-si oamenii,
"domnisoara sublocotenent" se avanta in bataia gloantelor.
"Inainte baieti, nu va lasati, sunteti cu mine!", le striga ea
necontenit. Iar barbatii aceia care tinusera in mana, cu numai doi ani inainte,
coase, topoare si seceri, barbatii aceia care de un an intreg lusera toate
fronturile la rand, luptand pentru patria lor, ascultau de indemnurile
ofiterului cu trup de codana si inima de viteaz. Doua goante dusmane au lovit-o
in piept. In plin! Ecaterina Teodoroiu se prabusea secerata. Dar cu ultimele ei
puteri a ridicat bratul, aratandu-le directia, si le-a strigat indemnul de
lupta: "Inainte baieti, nu va lasati, sunteti cu mine! Inainte! Razbunati-ma!".
Au fost ultimele cuvinte ale sublocotenentului Ecaterina Teodoroiu. Plutonul ei
a razbunat-o. In acea zi, batalia a fost castigata de armata romană. Fiinta aceea
plapanda, care murise eroic, a fost inmormantata pe campul de lupta. Plutonul
ei a plecat mai departe, spre alta batalie care se cerea castigata. Tarziu,
mult mai tarziu, trupul ei a fost mutat intr-un sanctuar al eroilor.
Gheorghe Munteanu-Murgoci, un om de ştiinţă
român, aflat în vizită în Anglia, ia contact cu cercetăşia de aici.
Întorcându-se la Bucureşti, el va deveni principalul iniţiator şi conducător al
primelor grupuri de cercetaşi români. În 1912 apăreau primele grupuri de
cercetaşi români (Blaj, Braşov, Bucureşti) pentru ca în 1914, datorită
activităţii lor creative, să ia fiinţă Asociaţia Cercetaşii României,
recunoscută oficial. În timpul Primului Război Mondial, cercetaşii români au
dat o mână de ajutor în spatele liniei frontului, fiind prezenţi acolo unde era
nevoie, înlocuind sanitari, curieri, telegrafişti. În memoria celor ce au murit
atunci, la Tecuci a fost ridicat un monument, singurul din lume dedicat
cercetaşilor. În 1922 Asociaţia Cercetaşii României devine membru fondator al
Organizaţiei Mondiale a Mişcării Cercetăşeşti. În 1937, anul desfiinţării sale,
Organizaţia se afla peste tot unde era nevoie de ajutorul ei. În urma ordinului
de abolire dat de Carol al II-lea, Asociaţia îşi suspendă orice activitate.
Renăscută în 1990, Organizaţia Naţională „Cercetaşii României“, cea mai mare
mişcare neguvernamentală de tineret din România, se face repede cunoscută atât
în ţară cât şi în străinătate. În 1993, Organizaţia Naţională „Cercetaşii
României“ este singura mişcare cercetăşească din România reprimită în
Organizaţia Mondială a Mişcării Scout care numără în prezent peste 30 milioane
de membri activi în 216 ţări şi teritorii. În România, peste 2500 de membri îşi
desfăşoară activitatea în 65 grupuri de cercetași.
Brândușa
galbenă (Crocus flavus) este o specie de floare balcanică,
ce înflorește primavara devreme pe pajiști stâncoase. Este o plantă erbacee,
perenă, asemănătoare cu brandușa albă, dar cu o înălțime mai mica decât a
acesteia. Are frunze înguste, liniare și o floare în formă de cupă cu șase
petale ascutit-rotunjite la varf, colorate galben intens și formează colonii
destul de mari, în locuri deschise, uscate și bine însorite, uneori în covorul
acestora găsindu-se și exemplare răzlete de brândușa albă. Floarea se
naturalizează bine în grădină, iar soiurile sale sunt folosite ca plante
ornamentale.
Mausoleul
de la Mărăşeşti este un monument dedicat eroilor români căzuți la
datorie în timpul primului război mondial. Acesta a fost ridicat pe locul în
care, în vara anului 1917, s-au desfăşurat luptele de la Mărăşeşeti, soldate cu
victoria trupelor române, dar și pierderi cifrate la 480 de ofiţeri şi 21000 de
soldaţi români. Două au fost evenimentele ulterioare care au urmat acestor
sângeroase lupte. La
22 August 1920 mareșalul francez Joffre sosește în Romania și, în cadrul unei
ceremonii fastuoase decorează orașul Mărășești cu distincția militară franceză
“Crucea de război”, aceasta fiind înmânată primarului în exercițiu Ulises
Negropontes. Totuși, mai importantă decât recunoștința adusă acestui oraș este
inițiativa luată de către Societatea Ortodoxă Naționala a Femeilor din Romania,
de a ridica pe aceste meleaguri un monument care să amintească despre
sacrificiul de sânge în bătălia de la Mărășești. Propunea s-a făcut în cadrul
congresului din data de 8 iunie 1919. Comitetul de inițiativă era format din:
președinte - Alexandrina Cantacuzino și membri - Nicolae Iorga, Maria
Glagoveanu, Elena Odobescu, Elena Davila, Zefira Voiculescu, general Constantin
Cristescu, inginer Nicolae Niclescu, Maria Glagoveanu, Constantin Balș, Elena
Davilla, Elena Odobescu, Zoe Rarincescu și primarul orașului Mărășești -
Georgios Ulises Negropontes. Președinte de onoare era Pimen, Mitropolitul
Moldovei și Sucevei. Pentru realizarea monumentului s-a lansat un concurs de
proiecte ce a fost câștigat de către cei doi arhitecți, cu proiectul având
mottoul “SUS”, care au fost recompensați cu un premiu de 40000 lei aur la
vremea respectivă. Acesta înfățișa o catedrală puternic decorată, înaltă de 45
de metri, situată pe o terasa impozantă. Totuși, repede acest proiect s-a
dovedid nefezabil din cauza constrângerilor materiale, astfel încât s-au făcut
nu mai puțin de 11 proiecte alternative și mai puțin impozante de către
arhitecții câștigători. A fost ales cel care s-a inspirat din forma
monumentului Tropaeum Traiani, de la Adamclisi, din Dobrogea. Acesta avea 1600
metri pătrați desfășurați și o înălțime de 30 de metri până la vârful Cupolei
Gloriei. Lucrările au fost începute în anul 1923 pe terenul donat de moșierul
Georges Negropontes, socrul generalului Eremia Grigorescu. La 6 August 1923, în
prezența reginei Maria și a oficialităților locale, are loc ceremonia punerii
pietrei fundamentale a Mausoleului. Între anii 1924 - 1925 se înhumează aici
osemintele scoase de prin câmpurile și gropile comune din jur, aproape 6000 de
luptători. Din păcate condițiile vitrege ale vremii, lipsa banilor și poate
scăderea entuziasmului celor implicați, acest proiect se oprește pe la
jumătatea anului 1925, terminate fiind criptele și platforma având Culoarul
Cavalerilor și sarcofagul lui Grigorescu. Regele Carol al II-lea, revenit în
țară în 1930 și detronândul pe fiul său minor, Mihai, începe un regim cu tentă
naționalistă. Astfel, la data de 6 August 1933 are loc la Mausoleu o ceremonie
prin care se atribuie Mărășeștiului medalia “Virtutea militară”, de Aur, prilej
cu care regele promite sprijinul său pentru terminarea mausoleului și cinstirea
eroilor neamului. În anul 1936 se materializează această promisiune, iar la
data de 18 septembrie 1938, în prezența regelui, are loc ceremonia de
inaugurare a Mausoleului Eroilor Neamului, de la Mărășești. Acesta avea o bază
octogonală, fiind terminată și cupola în trepte, numita Cupola Gloriei. Aceasta
are o înălțime de 30 de metri si o circumferință la baza de 40 de metri.
Întregul monument a fost clădit de antrepenorul Eremia Tiberiu, în beton armat
și piatră de Deva, fiind dotat cu instalații electrice, sisteme de ventilație
și grupuri sanitare. Sculptorii Cornel Medrea și Ion Jalea sunt responsabili de
basoreliefurile ce înconjoară cupola, acesta din urmă luptând în primul razboi
mondial și pierzându-și un braț, fapt pentru care a sculptat cu o singură mână.
Pictura interioară, executată în tentă naivă cu trimitere la picturile din
bisericile făcute de meșterii populari, a fost pusă în frescă de către Eduard
Săulescu. La intrare, cu litere mare din bronz, stă scris „Întru slava eroilor
neamului”, alături de numele localităților unde s-au purtat lupte crancene.
Anul 1947 a fost unul de tristă amintire pentru Mausoleu, deși s-au reparat
stricăciunule cauzate de infiltrația apei și lipsa de îngrijire a acestuia în
anii războiului. La 6 August 1947 a avut loc o ceremonie nu de comemorare a
luptei salvatoare a ostașilor români, ci a frăției de arme romano-sovietice
(!). Ceremonia la care regele Mihai nu a fost invitat și care a fost organizată
nu de către Societatea Națională a Femeilor Ortodoxe din România, în custodia
căreia se afla mausoleul, ci de către Ministerul Apărării Naționale, prin
intermediul Muzeului Militar Național și sub atenta supraveghere a Inspectoratului
General al Armatei pentru Educație, Cultură și Propagandă (în fond o instituție
ce colcăia de agenți sovietici ce urmăreau impunerea comunismului în România).
De asemenea, pentru a se denigra Societatea Națională a Femeilor Ortodoxe din
Româînia, înca din vreme au fost creată osocietate co-organizatoare ale
evenimentului precum Federația Democratică a Femeilor din România. La acest
eveniment nu a putut fi însă împiedicat să vină și Patriarhul Nicodim Munteanu,
președintele Așezământului Național Regina Maria pentru Cultul Eroilor, care a
avut un discurs dur la adresa celor care folosesc acest eveniment în folosul
unor interese proprii sau a unor puteri din afară. În fapt, până în anul 1967
în România comunistă, ziua de 6 August nu a avut un statut oficial de
sărbătoare în cadrul evenimentelor de cult adresate eroilor neamului, deoarece
primul razboi mondial era privit de către sovietici ca unul imperialist, de jaf
și cucerire. Situația se schimbă odată cu venirea la puterea a lui Nicolae
Ceaușescu, dornic să pozeze în rebelul comunist ce se opune Moscovei și care
sprijină valorile naționale. În anul 1967 acesta organizează aici o ceremonie
fastuoasă prin care marchează revenirea în atenția publică a acestui impozant
mausoleu și a datei de 6 August 1917. Actualmente
mausoleul adăposteşte 5073 de soldaţi şi ofiţeri în 154 de cripte individuale
şi 9 cripte comune de pe 18 culoare, eroi din peste 250 de mari unitati
ale Armatei Romaniei, din care 106 necunoscuți. Iată câțiva dintre eroii care
odihnesc în culoarul Cavalerilor: lt. Gabriel Pruncu, lt. col. Arthut
Vârtejanu, copilul-erou Maria Ioan Zaharia, mr. Grigore Ignat, precum și
preoții Ionescu Cazacu Stefan și Nicolau Grigore.
Produsul
medalistic Medalia Victoriei
celebrează victoria din primul război mondial și s-a realizat în anul 1921, ea
conferindu-se celor ce au participat la acest război. Un exemplar al acestei
medalii cu siguranță poate fi admirat la Muzeul “Vasile Pârvan”, din municipiul
Bârlad, județul Vaslui, dar poate că și în alte muzee sau colecții private. Medalia este confecționată din bronz,
prin ștanțare, are forma rotundă, având diametrul de 35 milimetri și greutatea
de 2 grame. Aversul prezintă o femeie înaripată, stând în picioare și ținând în
mâna dreaptă o spadă iar în stânga, o ramură de palmier. Reversul prezintă
inscripția MARELE RĂZBOI PENTRU CIVILIZAȚIE. Medalia este însoțiță de o panglică de culoarea a două curcubeie, suprapunând la mijloc
culoarea roșie.
2.
Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete
de loterie prin care popularizează
farurile spaniole.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 16 septembrie 2006 prin care se
popularizează Farul La Plata.
Farul
La Plata, geografic, este situat în Capul La Plata, de
la Oceanul Atlantic, pe raza municipiului Pasjes, regiunea spaniolă Țara
Bascilor. Fizic
farul este situat pe Muntele Ulía, în partea de vest a gurii de vărsare a râului
Puerto de Pasajes, fiind situat în vecinătatea farului Senekozuloa, împreună
marcând ieșirea în Marea Cantabrică din portul Guipuzcoa. Denumirea farului din La Plata și-ar putea avea
originea în rolul proeminent pe care l-a jucat portul Pasajes încă din cele mai
vechi timpuri, deoarece făcea parte din traseul pe unde erau exportate minereurile
erau extrase pe vremuri din minele Arditurri din Oyarzun, traseu situat în
zona cunoscută sub numele de Espejo de Pasajes, și alternativ Frontón de la
Plata. Farul nu este deschis pentru vizitatori. Designul acestui far a fost inspirat în mod categoric de
castele medievale. Caracteristicile tehnice ale farului sunt următoarele:
- Anul construirii - 1855
- Înălțimea propriu-zisă a turnului – 13 metri
- Înălțimea focală – 153 metri
- Vizibilitate – 13 mile marine (24 kilometri)
3. Cu
ocazia aniversării împlinirii unui an de la victoria repurtată asupra forţelor
azere, Banca Naţională a Azerbaidjanului
a anunţat în data de 04.11.2021, punerea în circuitul numismatic a unei
bancnote comemorative de circulaţie cu denominarea de 500 manat. Bancnota de 500 de manat,
supranumită şi “Victoria” este dedicată zilei de 08.11.2020, zi declarată de
preşedintele azer ca zi a victoriei după cele 44 de zile ale războiului din anul
2020 (împotriva Armeniei). Aversul,
cu orientare orizontală, este o compoziţie din mai multe elemente istorice şi
patriotice azere: în fundal, Podul de piatră Khudafarin, aflat pe teritorului
recâştigat al provinciei Nagorno-Karabakh; un grup de soldaţi azeri arborând
steagul ţării. În prim-plan, în partea de jos, se observă lalele roşii
(simbolizând sângele martirilor şi al veteranilor). În zona centrală, floarea
naţională Khari-bulbul (Ophrys caucasica), simbolizând victoria şi cuvintele
mobilizatoare la luptă ale preşedintelui Ilham Aliyev “Karabakh este
Azerbaidjan”, sub care apare logoul evenimentului aniversar “8 noiembrie 2020
Ziua Victoriei”. Podul Khudafarin asigură
trecerea peste râul Aras din provincia Nagorno Karabah. Podul are o lungime de
200 metri, o lățime de 4,5 metri, înălțimea maximă de 10 metri, este ușor
curbat și are 15 arcade, fiind construit în secolul al XIII-lea. La construcția
podului arhitecții au folosit piatră de râu (diguri și arcade) și cărămidă
pătrată coptă (parapetul părții superioare). Digurile care protejează culeele
podului (intrările pe pod) sunt construite în plan triunghiular din pietre de
râu.
Khari-bulbul, denumire științifică Ophrys
caucasica, este o frumoasă floare ce crește în mod special în țările Armenia,
Azerbaidjan, Georgia și Rusia, zona masivelor de coastă din nord-estul Anatoliei,
de
la Trabzon în vest, până la Marea Caspică. Ea face parte din familia
Orchidaceae, ordinul Asparagales. Presa de stat azeră a declarat-o „floarea
oficială” a regiunii Karabah. Asociația azerilor din Rusia a organizat în
anul 2014 o expoziție intitulată „Khari bulbul, o floare a păcii și a iubirii”.
Tot în anul 2014 a avut loc o ceremonie de prezentare a acestei flori la
Conservatorul Grădinii Botanice din Statele Unite ale Americii. Reversul, de orientare verticală, are în prim-plan Mausoleul
poetului-Mulah Panah Vagif.
Mausoleul Vagif este situat în
orașul Shusha din provincia Karabkh și a
fost construit în cinstea lui Molla Panah Vagif, poet, om de stat,
diplomat și vizir proeminent – ministru de externe al Hanatului
Karabakh. Construcția mausoleului a început în anul 1970 și măsoară pe înălțime
18 metri. El a fost construit de A.Mustafayev după planurile arhitecților Abdul
Vakhab Salamzade și E.I.Kanukov. Designul mausoleului urmează modelul
compozițiilor arhitecturale ale mausoleelor din Azerbaidjan. Partea de jos a
monumentului este construită cu plăci de marmură roșiatică Karabakh, marmură
albă și gri. Aluminiul este folosit pentru modelul de decor pe toată
lungimea mausoleului. După anul 1992 mausoleul
a fost vandalizat de forțele armene. Pe 17 martie 2021 s-a anunțat că a început
reconstrucția mausoleului. În planul doi se observă Fortăreaţa Askeran. Cetatea
Askeran este situată în apropierea orașului cu același nume, pe
malul râului Qarqar. Cetatea are două secțiuni, secțiunea de pe malul stâng
având o linie dublă din pereți de piatră. Cetatea s-a construit din piatră, în
anul 1751, din inițiativa conducătorului Hanatului Karabakh – Panah Ali Khan. În
timpul războiului ruso-persan din anii 1804 – 1813 trupele ruse au ajuns
până la cetate. În anul 1810 aici au avut loc discuții de pace între ruși și
perși. În evul mediu pe acest loc a existat un sat armenesc denumit Mayraberd. Deasupra
imaginilor sunt prezentate din nou cuvintele preşedintelui “Karabakh este
Azerbaidjan”. Bancnota are ca şi culori predominate verdele, roşul şi maroul.
Un element interesant este că pe bancnotă nu apare nicio semnătură şi nici
numele vreunui oficial sau a vreunei instituţii, cu excepţia numelui
preşedintelui statului. Tirajul bancnotei este de 1000000 bucăți.
4.
Loteria națională a statului european Spania a emis o serie
de bilete de loterie prin care popularizează avioanele lumii.
Aici se prezintă un
bilet de loterie din data de 1 iulie 1999 prin care se popularizează avionul
Boeing KC-97L Stratotanker.
Avionul Boeing
KC-97L Stratotanker
a fost o aeronavă cisternă, pentru
alimentare din aer, și ani de zile coloana vertebrală a flotei de avioane
cisternă a Forțelor Aeriene ale Statelor Unite, până când a fost înlocuită cu
KC-135.La începutul anului 1942, Boeing a început să studieze un proiect de
fabricare a unei versiuni de transport a Boeing B-29 Superfortress. După ce propunerea
companiei a fost înaintată spre examinare USAAF și având în vedere că la acea
vreme era o mare nevoie de transport pe distanțe lungi, compania a obținut, la
23 ianuarie 1943, un contract pentru trei prototipuri identificate de companie.
Boeing Model 367 și desemnat XC-97 de către Forțele Aeriene ale Armatei; primul
dintre ei și-a făcut zborul inaugural pe 15 noiembrie 1944. După testarea a
trei aeronave KC-97A echipate cu rezervoare suplimentare și un tub retractabil
pentru realimentare cu aer dezvoltat de Boeing în 1951, a început producția de
serie a aeronavei cisternă KC-97E. Această versiune era propulsată de motoare
R-4360-35C de 3.500 CP. Varianta ulterioară KC-97F s-a diferențiat doar prin
faptul că avea motoare mai puternice. Atât KC-97E, cât și KC-97F erau aeronave
cisternă/transport convertibile, deși pentru a avea o capacitate de transport
deplină a fost necesară dezasamblarea echipamentului de realimentare în zbor.
Cea mai numeroasa varianta, cu 592 de unitati, a fost KC-97C, care avea capacitate
maxima de transport de combustibil sau marfa fara nicio modificare a
echipamentelor sale.Varianta KC-97L a avut mai multă putere datorită instalării
a două turborreatoare General Electric J47-GE-23 de 2359 kg de tracțiune sub
aripi, pentru a-și îmbunătăți șansele de a întâlni Boeing B-47. Forțele Aeriene
ale Statelor Unite au folosit KC-97 până când acesta a fost retras în favoarea
lui Boeing KC-135 la începutul anului 1976, fiind transferat în unitățile
aeriene de Rezerva Forțelor Aeriene și Gărzii Naționale. Un total de 816 KC-97
au fost construite de Boeing și doar 88 din versiunea cargo C-97. KC-97 avea
motoare cu piston, alimentate cu benzină, dar transporta kerosen pentru
misiunile sale de realimentare, așa că trebuia să aibă sisteme de alimentare
separate. KC-97 Stratotanker este un derivat al Boeing Model 367 / C-97
Stratofreighter și Boeing 377 Stratocruiser, modificat cu rezervoarele, țevile
și pompa de zbor necesare. Avionul era capabil să găzduiască mărfuri mari
introduse printr-o ușă laterală mare. La sfârșitul anului 1972, Forțele Aeriene
ale Statelor Unite ale Americii au transferat Forțelor Aeriene Spaniole trei
KC-97L (denumite TK.1).
5.
Conform
informaţiilor apărute în mai multe ziare din Asia, Coreea de Nord a
introdus în circulaţie o bancnotă de necesitate-cupon denumită donpyo sau
tonpyo, cu denominarea de 5000 Woni.
Deşi este imposibil de aflat cu certitudine care este motivul apariţiei
acestor donpyo/tonpyo, în presă circulă două variante: prima, este aceea că
donpyo/tonpyo este de fapt o bancnotă prin care se încearcă atragerea valutei
de la persoane private, cadre de partid, către fondurile statului. A doua,
susţine este extrem de dificilă aprovizionarea cu hârtia şi cerneala necesare
tipăririi bancnotelor standard, pe timpul pandemiei de COVID-19. Cert este că
donpyo a fost lansată în circulaţie în luna septembrie a acestui an, dar este
privită cu neîncredere de către populaţie, pentru că nu a existat nicio
informaţie oficială prin care să fie informată despre acest nou mijloc de
plată. Faptul ca donpyo este tipărit aparent pe hârtie simplă, fară niciun fel
de elemente de securitate, nu are cum să ajute la creşterea încrederii. Donpyo
are o culoare predominant roşie.
Pe avers, apare Arcul de Triumf din Phenian (simbol al rezistenţei faţă de ocupaţia
japoneză, al doilea cel mai înalt arc de triumf din lume). Se mai observă stema
de stat şi un fundal realizat din repetarea cifrei 5000. Pe revers, apare în
zona centrală denominarea de 5000, pe un fundal cu diferite motive artistice.
Tot pe revers apare şi seria, de două ori.
Arcul de Triumf din Phenian a fost construit pentru a comemora
rezistența coreeană față de Japonia din 1925 până
în 1945. Construit în anul 1982 în Piața Triumfului, la poalele
dealului Moran, monumentul a fost construit în onoarea și gloria rolului
lui Kim Ir-sen în rezistența față de ocupația japoneză.
Inaugurat cu ocazia împlinirii vârstei de 70 de ani, fiecare dintre cele 25500
de blocuri fine de granit alb reprezintă o zi din viața lui până la acel
moment. Structura este modelată după Arcul de Triumf din Paris și a
fost construit în mod deliberat să fie puțin mai mare decât cel din Paris.
Este cel mai înalt arc de triumf din lume din lume, având 60 m
înălțime și 50 m lățime. Arcul are zeci de camere, balustrade, platforme
de observare și lifturi. El are de asemenea, patru porți boltite, fiecare având
27 m înălțime, decorate cu azalee sculptate în grosimea lor, iar în interior
este înscris "Cântecul generalului Kim Il-sung", reprezentând un imn
revoluționar, care a pus capăt ocupației japoneze. Arcul este întotdeauna
parte din tururile oficiale nord coreene pentru turiști și vizitatori.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DUEL EPIGRAMATIC
________________xxx________________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL BRAȘOV
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
(Alexandru Ioan Cuza, Vasile Alecsandri,
Mihail Kogălniceanu, Costache Negri și Episcopul Melchisedec)
160 de ani de la Unirea Principatelor Române 1859 - 2019
Societatea numismatică română - Secția Brașov
Unirea Principatelor, a fost primul proiect de țară realizat
de patrioții români. Idealul unirii a fost formulat de elitele politice și
intelectuale educate în marile orașe vest-europene, la începutul secolului al
XIX-lea. Primii pași concreți au fost realizați în timpul Revoluției de la
1848, când s-a realizat o uniune vamală între Moldova și Țara Românească, în
timpul domniilor lui Mihail Sturdza, respectiv Gheorghe Bibescu. Proiectul de
unificare a Principatelor a fost favorizat și de interesele marilor puteri în
Balcani. Profitând de slăbirea influenței Rusiei, învinsă în Războiul Crimeii,
Napoleon al III-lea și-a dorit un bastion pro francez în regiune și a susținut
idealul național al românilor. În august 1858, în cadrul unei conferințe
internaționale la Paris, s-a semnat o Convenție care permitea reorganizarea
Moldovei și Țării Românești, care erau tratate în relațiile internaționale
unitar, cu condiția alegerii în fiecare dintre Principate a doi domni, două
adunări și două guverne. Totuși, existau și două instituții comune, cu sediul
la Focșani, respectiv Comisia Centrală și Înalta Curte de Casație și Justiție.
În lunile următoare, cele două Principate au început să pună în practică
prevederile Convenției de la Paris. Cel mai important pas a fost desemnarea
domnitorilor. Primele alegeri au avut loc în Moldova, la data de 5 ianuarie
1859, fiind ales Alexandru Ioan Cuza, un liberal moderat, care a reușit să
atragă de partea sa inclusiv deputați din partida conservatoare. Dacă la Iași
s-a ajuns rapid la un consens, în Țara Românească neînțelegerile dintre
liberali și conservatori erau profunde. Deoarece Convenția de la Paris nu
preciza expres că domnitorul Moldovei nu poate fi ales și în Țara Românească,
patrioții munteni au lansat ideea alegerii lui Cuza. Decizia urma să fie
adoptată la 24 ianuarie 1859, iar liberalii au mobilizat populația în zona
Hotelului Concordia din București, unde se desfășurau dezbaterile, pentru a
pune presiune pe conservatori, ca să-l aleagă domn tot pe Alexandru Ioan Cuza. Marile
puteri au fost puse în fața faptului împlinit, iar în anii următori Cuza a fost
recunoscut domnitor, inclusiv de Imperiul Otoman. Alexandru Ioan Cuza (născut la 20
martie 1820 în Bârlad şi decedat la 15 mai 1873 în Heidelberg, Germania) a fost
primul domnitor al Principatelor unite şi al statului naţional
România. Acesta a participat activ la revoluţia de la 1848 din
Moldova şi la lupta pentru unirea principatelor. La 5 ianuarie 1859, a fost
ales domn al Moldovei, iar la 24 ianuarie 1859 şi al Ţării Româneşti,
înfăptuindu-se astfel unirea celor două ţări române. Devenit domnitor, Cuza a
dus o susţinută activitate politică şi diplomatică pentru recunoaşterea unirii
de către puterea suzerană şi puterile garante şi apoi pentru desăvârşirea
unirii, pe calea înfăptuirii unităţii constituţionale şi administrative, care
s-a realizat în ianuarie 1862, când Moldova şi Ţara Românească au format
un stat unitar, adoptând oficial, în 1862, numele de România, cu capitala
la Bucureşti, cu o singură adunare şi un singur guvern. După
realizarea unirii, domnitorul Alexandru Ioan Cuza şi colaboratorul său cel mai
apropiat, Mihail Kogălniceanu (ministru, apoi prim-ministru al României),
iniţiază importante reforme interne: secularizarea averilor mânăstireşti, reforma
agrară, reforma învăţământului, care au fixat un cadru modern de dezvoltare al
ţării. Întâmpinând rezistenţă din partea guvernului şi a Adunării Legiuitoare,
alcătuite din reprezentanţi ai boierimii şi ai marii burghezii, precum şi a
bisericii, în înfăptuirea unor reforme, Cuza formează, în 1863, un guvern sub
conducerea lui Mihail Kogălniceanu, care realizează secularizarea averilor
mânăstireşti şi dizolvă Adunarea Legiuitoare. În acelaşi an, Cuza supune
aprobării poporului, prin plebiscit, o nouă constituţie şi o nouă lege
electorală, menită să asigure parlamentului o bază mai largă, şi decretează
legea rurală concepută de Kogălniceanu. În timpul domniei lui Cuza a fost
conceput codul civil şi cel penal, legea pentru obligativitatea învăţământului
primar şi au fost înfiinţate primele universităţi din ţară, respectiv cea de la
Iaşi, care azi îi poartă numele, şi cea de la Bucureşti. Tot în această
perioadă a fost organizată şi armata naţională. Cuza a fost obligat să
abdice în anul 1866 de către o largă coaliţie a partidelor vremii,
denumită şi Monstruoasa Coaliţie, din cauza orientărilor politice diferite ale
membrilor săi, care au reacţionat astfel faţă de manifestările autoritare ale
domnitorului. După oarecari frământări, la 5 ianuarie 1859, colonelul
Alexandru Ioan Cuza este ales Domn al Moldovei. Iată o parte din
jurământul lui Cuza făcut în faţa Adunării Obşteşti a Moldovei; “Jur în
numele prea sfintei Treimi şi în faţa Ţării mele că voi păzi cu sfinţenie
drepturile şi interesele Patriei, că voi credincios Constituţiei în textul şi
în spiritul ei, că în toată domnia mea voi priveghea la respectarea legilor
pentru toţi şi în toate… ”. De adâncă profunzime şi simţire patriotică
este mesajul lui Kogălniceanu după alegerea lui Cuza ca domn al Moldovei; “Prin înălţarea
ta pe tronul lui Ştefan cel Mare, s-a înălţat însăşi naţionalitatea
română…Alegându-te pe tine domn în ţara noastră am voit să arătăm lumii ceea ce
toata ţara doreşte; la legi noi, oameni noi”. Ţara Românească a
cunoscut şi mai mari fricţiuni în preajma alegerilor, existând o tensiune
făţişă între tabăra unionişilor şi antiunioniştilor. Antiunioniştii munteni
erau siguri că aici va fi ales fostul domnitor Gheorghe Bibescu, fiind
organizat chiar şi banchetul victoriei lor în alegeri. Buzăul se prezenta ca o
citadelă a mişcării unioniste. Într-un document din 25 aprilie 1857 se arăta că
în districul Buzău existau două focare de reacţiune şi că prin muncă de
lămurire acestea au fost aduse alături de marea mulţime, adeptă a unirii.
Partidului La 24 ianuarie 1859 Partidul Naţional Unionist a obţinut marea
victorie; colonelul Cuza ales Domn şi al Ţării Româneşti. Printr-un mesaj
de suflet şi plin de înţelepciune tânărul deputat Vasile Boerescu îi convinge
pe membrii Adunării din Bucureşti să se ridice la înălţimea de întemeietori de
ţară punând Unirea ca fapt împlinit în faţa puterilor europene. Mitropolitul
ţării, cu crucea într-o mână şi cu Evanghelia în cealaltă, le citeşte un adânc
jurâmânt; “Jur că la vot nu voi fi povăţuit nici de interese personale,
nici de şoapte străine sau de altă socotinţă ci numai şi numai de binele
obştesc!” Cei 64 de membri ai Adunării au votat secret, conform doar
conştiinţei lor, cu 64 de voturi pentru acelaşi Domnitor în Ţara Românească,
punând Europa în faţa unui fapt împlinit şi total neaşteptat. Clopote şi
strigăte de bucurie cutremurau văzduhul. În semn de preţuire al izbânzii
românilor, Kossuth, revoluţionarul maghiar de la 1848 arăta; “Aşa duh
este de trebuinţă, ca un popor să-şi întemeiască o Patrie ori, dacă a pierdut-o,
să şi-o redobândească”. Dubla alegere a lui Cuza, şi prin aceasta,
Unirea Prinicpatelor, a fost recunoscută până la urmă te către toate puterile
europene, chiar dacă unele au impus pretenţii, cel mai adesea formale, la
presiunile Franţei şi ale lui Napoleon. Trei ani a domnit Cuza cu guverne şi
camera legiuitoare separate, perioadă în care în Ţara Românească s-au schimbat
9 guverne iar Moldova 6, lipsa de aşezare statornică fiind vizibilă. Prin
firmanul din 2 decembrie 1861 Cuza obţine încrederea sultanului pentru
reorganizrea administrativă a principatelor, astfel că la 24 ianuarie 1862
camerele legiuitoare ale principatelor se reunesc la Bucureşti ca primul
Parlament al statului - România. Prin Proclamaţia de la 11 decembrie 1861
Cuza arăta; “Unirea este îndeplinită, naţionalitatea română este
întemeiată. Acest fapt, dorit de generaţiile trecute, chemat cu căldură de noi,
a fost recunoscut de Înalta Poartă şi de Puterile Garante. Alesul vostru vă dă
astăzi o singură Românie.” După realizarea unirii, domnitorul
Alexandru Ioan Cuza și colaboratorul său cel mai apropiat, Mihail Kogălniceanu
(ministru, apoi prim-ministru al României), inițiază importante reforme
interne, fixând un cadru modern de dezvoltare al țării. Întâmpinând rezistență
din partea guvernului și a Adunării Legiuitoare, alcătuite din
reprezentanți ai boierimii şi ai marii burghezii, precum și a bisericii, în
înfăptuirea unor reforme, Cuza formează, în anul 1863 un guvern sub conducerea
lui Mihail Kogălniceanu, care realizează secularizarea averilor
mânăstirești (decembrie 1863) și dizolvă Adunarea Legiuitoare (2 mai
1864). În același an, Cuza supune aprobării poporului, prin plebiscit o nouă
constitutie și o nouă lege electorală, menită să asigure parlamentului o
bază mai largă, și decretează (14 august 1864) legea rurală concepută de
Kogălniceanu. În timpul domniei lui Cuza a fost conceput Codul civil
și Codul penal de inspirație franceză, legea pentru obligativitatea
învățământului primar și au fost înființate primele universităţi din țară,
respectiv cea de la Iaşi – 1860 – şi cea de la Bucureşti – 1864. Cuza are un
merit incontestabil în organizarea armatei naţionale. Prin Legea rurală din
14/26 august 1854 peste 400000 de familii de țărani au fost împroprietărite cu
loturi de teren agricol, iar aproape alți 60.000 de săteni au primit locuri de
casă și de grădină. Țăranii împroprietăriți au devenit contribuabili la bugetul
de stat, rezultând astfel o lărgire a bazei de impozitare. Fragmentarea
terenurilor și lipsa utilajelor agricole moderne au dus la scăderea producției
agricole în următorii ani, dar repartizarea ei a fost mai echitabilă. Reforma
agrară din 1864, a cărei aplicare s-a încheiat în linii mari în 1865, a
satisfăcut în parte dorința de pământ a țăranilor, a desființat servituțile și
relațiile feudale. Dupa desființarea Adunării Legiuitoare (2 mai 1864) Cuza
pierde sprijinul partidelor politice și, pentru a putea guverna, se înconjoară
de o camarilă formată din funcționari corupți.Regimul personal instituit de
Cuza după 2 mai 1864 a provocat nemulțumirea liberalilor radicali, care
ulterior s-au aliat cu conservatorii, fapt ce a slăbit pozițiile domnitorului
în stat. Nemulţumiţii, alături şi de câţiva militari carierişti, l-au constrâns
pe domnitor să abdice în februarie 1866. De reţinut este faptul că domnitorul
nu a luat niciun fel de măsuri împotriva curentului reacționar, ci, într-un
discurs, chiar se arăta dispus să renunțe la tron în favoarea unui principe
străin precum prevedea una din dorințele divanelor ad-hoc din anul 1857. Pe
13 februarie 1866, împreună cu soţia şi cei doi copii, părăseşte Bucureştiul. A
fost instituită o locotenenţă domnească alcătuită din Lascăr Catargiu, Nicolae
Golescu şi colonelul Nicolae Haralambie. Conducerea guvernului a revenit lui
Ion Ghica; apoi Senatul și Comisia au proclamat ca domnitor pe Fillip de
Flandra, din casa domnitoare belgiană, dar acesta nu a acceptat
coroana. Provizoratul locotenenței domnești a luat sfârșit abia după ce
Carol de Hohenzolern - Sigmaringen a acceptat să devină principe al României,
la 10 mai 1866. Această abdicare silită putea avea consecințe grave pentru
România, pentru că: după înlăturarea lui Cuza, ţăranii au început să se teamă
că reforma agrară nu va mai avea loc; la 3 aprilie 1866 la Iași a avut loc
o demonstrație (orchestrată de Rusia) a mișcării separatiste care a cerut
anularea unirii Moldovei cu Țara Românească și a promovat un candidat
necunoscut la tronul Moldovei; Poarta Otomană a mobilizat armata la Dunăre,
pentru a interveni în România, motivând că unirea a fost recunoscută doar pe
timpul domniei lui Cuza. Cursul evenimentelor a
demonstrat că poporul român a intrat pe linia făuririi statului national unitar
roman, care se va înfăptui peste câteva zeci de ani, la 1 decembrie 1918.
Mihail Kogălniceanu a fost un
om politic de orientare liberală, avocat, istoric și publicist român, care s-a
născut la data de 6 septembrie 1817 la Iași și a decedat la data de 1
iulie 1891 la Paris.A văzut lumina zilei într-o familie de boieri moldoveni.
Kogălniceanu a fost educat la Mănăstirea Trei Ierarhi din Iași, înainte de a fi
de instruit de către Gherman Vida, un călugăr care aparținea Școlii
Ardelene și care era asociat cu Gheorghe Șincai. A terminat școala primară din
Miroslava, unde a învățat la pensionul lui Cuénim. În acea perioadă
i-a întâlnit pentru prima dată pe Vasile Alecsandri, Costache Negri și
Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, Kogălniceanu și-a dezvoltat o pasiune
pentru istorie, cercetând vechile cronici moldave. Ajutat de prințul Sturdza,
Kogălniceanu și-a continuat studiile în străinătate, inițial în orașul francez
Luneville și mai târziu la Universitatea Humboldt din Berlin. Revenit în
țară a început să publice masiv în diverse reviste existente pe piață. Cu Dacia
Literară, Kogălniceanu a început să-și promoveze idealul romantic al
„specificului național”, care va avea o mare influență asupra lui Alexandru
Odobescu și a altor figuri literare. Unul dintre principalele
obiective ale publicațiilor sale a fost extinderea gamei de acoperire a
culturii moderne românești dincolo de limitele ei timpurii în care fusese
bazată mai mult pe traduceri din literatura occidentală. În mai 1840, în timp
ce era secretarul personal al Prințului Sturdza, a devenit director (împreună
cu Alecsandri și Negruzzi) al Teatrului Național din Iași, după ce
domnitorul a decis unirea celor două teatre din oraș, din care unul găzduia
reprezentații în franceză. În anii care au urmat, la acest teatru, devenit cel
mai popular de acest gen din țară, s-au jucat comedii cunoscute din repertoriul
francez și a debutat și Alecsandri ca dramaturg. În 1843, Kogălniceanu a
ținut o cunoscută prelegere inaugurală despre istoria națională la
nou-înființata Academie Mihăileană din Iași, discurs ce i-a influențat
puternic pe studenții români de la Universitatea din Paris, precum și generația
pașoptistă. În jurul anului 1843, Kogălniceanu era suspectat de autoritățile
din Moldova din cauza entuziasmului său pentru reformă. În 1844 i s-a revocat
dreptul de a ține prelegeri de istorie. După declanșarea revoluțiilor europene
de la 1848 Kogălniceanu a fost prezent în prima linie a politicii naționaliste.
Deși, din mai multe motive, el nu a semnat „Petițiunea-proclamațiune” din
martie 1848, care a dus la declanșarea revoluției în Moldova, el a fost considerat
a fi unul din instigatori, iar domnitorul Sturdza a ordonat să fie arestat.
Kogălniceanu a devenit membru și principal ideolog al Comitetului Revoluționar
Moldovenesc Central din exil. Manifestul său, Dorințele partidei
naționale din Moldova (august 1848), era, practic, un proiect
constituțional ce enumera țelurile revoluționarilor români. Kogălniceanu a fost
numit în diverse poziții guvernamentale la nivel înalt, în același timp
continuându-și contribuțiile sale culturale și a devenit figura principală a
grupului Partida Națională, care a solicitat fuziunea celor două principate
dunărene sub o singură administrație. În urma alegerilor din septembrie
1857, întreaga Partidă Națională a ales să-l sprijine pe Cuza la
tronul Moldovei. Prin felul să de a fi și marele său talent de negociator l-a
propus și susținut pe Alexandru Ioan Cuza la domnia Moldovei și apoi și a Țării
Românești, deci a Principatelor române. Din 1859 până în 1865, Kogălniceanu a
fost numit de mai multe ori liderul cabinetului Principatelor Unite, fiind
responsabil pentru multe din reformele asociate cu domnia lui Cuza. Cu
concursul lui Kogălniceanu, regimul autoritar impus de Cuza a reușit să
promoveze o serie de reforme, introducând codul napoleonian, educația publică
și monopoluri de stat asupra alcoolului și tutunului. În paralel, regimul a
devenit instabil și contestat din toate părțile, mai ales după scandalul
relației adultere a lui Cuza cu Maria Obrenovici. La începutul lui 1865,
domnitorul a intrat în conflict cu principalul său aliat, Kogălniceanu, pe care
l-a demis la scurt timp. În lunile care au urmat, administrația a intrat în
colaps financiar, ajungând să nu mai poată plăti salariile angajaților
aparatului de stat, iar Cuza a ajuns să se bazeze doar pe camarila sa. În
cele din urmă, domnitorul Cuza a fost detronat de o coaliție de conservatori și
liberali în luna februarie 1866; după o perioadă de tranziție în care s-au
făcut numeroase manevre pentru a evita separarea din nou a Moldovei și Țării
Românești. După aducerea și numirea ca domn a unui prinț străin – Carol I –
Kogălniceanu și-a continuat cariera politică. În anul 1880 Kogălniceanu și-a
reprezentat țara în Franța, devenind primul trimis oficial român la Paris,
avându-l în echipa sa și pe Alexandru Lahovary. După ce s-a retras din
viața politică, Kogălniceanu a fost președinte al Academiei între anii 1887 și
1889. A murit la Paris în urma unei operații, fiind înmormântat la Cimitirul
Eternitatea din Iași.
Vasile Alecsandri a
fost un poet, prozator și dramaturg (născut 21 iulie 1821, Bacău —
decedat 22 august 1890, Mirceşti, judeţul Iaşi). Provine dintr-o familie
boierească de mijloc. A studiat în casa
părintească cu călugărul maramureșean Gherman Vida și la pensionul francez al
lui Cușnim, apoi, între 1834 și 1839, la Paris, unde se consacră mai ales
literaturii, după cîteva încercări nereușite în domeniul medicinei, în cel
juridic și cel ingineresc. După înapoierea în Moldova, participă la toate
inițiativele tovarășilor săi de generație: director al Teatrului din Iași
împreună cu C. Negruzzi şi M. Kogălniceanu. A luat parte la mișcarea
revoluționară de la 1848 din Moldova, redactînd unul din documentele ei
programatice și a petrecut un an de exil în Franța. Înapoiat în țară, ia parte
la luptele pentru Unirea Principatelor Moldova şi Muntenia, se numară printre
devotații lui Al. I. Cuza și e trimis de acesta în Franța, Italia și Anglia,
pentru a determina marile puteri să recunoască faptul dublei sale
alegeri. Deputat și ministru în mai multe rînduri, e ministru al României
la Paris între 1885 și 1890. Ca scriitor, a debutat în 1840, cu nuvela Bucheti,
publicată în "Dacia literară", și cu pieseta "Farmazonul
din Hîrlău". După cîteva încercări în limba franceză, ca poet de
limba română apare pentru prima dată în 1843 în Calendar pentru poporul
românesc. Alecsandri e un scriitor angajat, inspirat de marile probleme ale
epocii și, în același timp, un artist subtil, observînd lumea înconjurătoare
fără scepticism, dar și fară exagerate iluzii, tinzînd în domeniul expresiei spre
o senină clasicitate. Pastelurile, o parte din legende și proza memorialistică
au rezistat cu succes trecerii timpului. Anii directoratului la Teatrul
din Iași (1840-1842) sunt un exemplu al seriozității și puterii de muncă a
tînărului scriitor. În istoria internă a personalității lui Alecsandri cîteva
evenimente au jucat un rol determinant: dragostea pentru Elena Negri (sfîrsită
tragic în 1847), care l-a încurajat în rolul de poet național, dar i-a
deschis și sursele, chiar dacă nu foarte profunde ale lirismului intim.
Alecsandri este cel mai cuprinzator dintre scriitorii generației sale,
exprimîndu-i nu numai năzuințele patriotice, ci și descoperirile din
continentul vieții intime și încercîndu-și puterile în aproape toate genurile
și speciile literare fundamentale. Alecsandri călătorește cu diferite prilejuri
prin Moldova, Muntenia, Bucovina și Transilvania, în partea europeană a
Turciei, în Italia, Austria, Germania, Franța, Spania, Anglia, nordul Africii,
din plăcere personală, pentru a o însoți pe Elena Negri, plecată în căutarea
unei clime mai favorabile sănătații sale zdruncinate, sau cu însărcinări
oficiale. Fiecare din aceste călătorii, lasă urme în creația sa, în proză sau
în versuri și se tipărește pe ecranul experienței omenești ce-i definește personalitatea
publică și intimă. Descoperirea poeziei populare, care are loc cu ocazia unei
asemenea călătorii, va marca profund destinul său de scriitor și va avea
consecințe incalculabile asupra întregii dezvoltări a literaturii noastre din
secolul trecut și de mai tîrziu. Prin traducerile în limbile franceză,
germană, engleză ale poeziilor populare sau ale unora din poeziile originale,
Alecsandri se numară și printre primii noștri scriitori moderni a căror operă a
devenit accesibilă străinătății. Poeziile, cărora autorul însuși le-a acordat,
în conformitate cu gustul și cerințele epocii, calitatea principală în
cuprinsul operei, au fost structurate, în cîteva cicluri mai mult sau mai puțin
unitare sub aspectul tematicii, al principalelor caracteristici stilistice și
al epocii în care au fost scrise. Primele sunt cele inspirate din poezia
populară, "Doinele". Al doilea grup de poezii, "Lăcramioare",
apărute pentru prima dată în volumul din 1853, cuprinde partea cea mai mare a
poeziei erotice a lui Alecsandri, Jurnalul poetic al dragostei pentru Elena
Negri, Lăcrămioarele demonstrează mai curînd muzicalitatea versului
alecsandrinian, decît aderența lui la lirica de confesiune; expresia e de aceea
adeseori stîngace. Ciclurile de poezii intitulate "Suvenire"
(1853) și "Margăritarele" (1863) au mult mai puțină unitate
decît cele precedente. Deceniul al șaptelea al secolului al XlX-lea reprezintă
un moment de cotitură în viața și creația lui Alecsandri. Pastelurile,
Legendele și Ostașii noștri lărgesc și aprofundează, în același timp,
inspirația folclorică, ce va rămîne una din constantele creației sale.
Pastelurile, poezii descriptive, apărute, în marea lor majoritate, mai întîi în
Convorbiri literare reconstituie în cheie poetică succesiunea anotimpurilor
într-un peisaj românesc. Poet grațios și echilibrat, discret, dar vibrînd
în fața frumuseții, atent la armonia ansamblului și fin cizelator de imagini
surprinse fugitiv în evanescența anotimpurilor (Iarna, Sania, Malul Siretului),
sensibil la farmecul naturii genuine, dar și la sugestiile rafinate ale unui
obiect de artă, Alecsandri rezistă cel mai bine trecerii timpului tocmai în
asemenea poezii în care manifestă calitatea reală a talentului său, răspunzînd
totodata unei nevoi de armonie înnăscută sufletului omenesc. T. Maiorescu,
într-un text din 1886, sintetizează într-o formulă pregnantă și acceptabilă
pînă azi însemnătatea operei lui în ansamblu: “În Alecsandri vibrează toată
inima, toată mișcarea compatrioților săi, cîtă s-a putut întrupa într-o formă
poetică în starea relativă a poporului nostru de astăzi. Farmecul limbei române
în poezia populară, el ni l-a deschis; iubirea omenească și dorul de patrie în
limitele celor mulți dintre noi el le-a întrupat; frumusețea proprie a
pămîntului nostru natal și a aerului nostru el a descris-o; […] Cînd societatea mai cultă a putut
avea un teatru în Iași și București, el a răspuns la această dorință,
scriindu-i comedii și drame; cînd a fost chemat poporul să-și jertfească viața
în războiul din urmă, el singur a încălzit ostașii noștri cu raza poeziei. A
lui liră multicordă a rasunat la orice adiere ce s-a putut deștepta din
mișcarea poporului nostru în mijlocia lui. “ (Sursa - Net - Vlada Afteni)
Costache Negri (născut la data de 14 mai 1812 la Iași și decedat la data de 28
septembrie 1876 la Târgu Ocna) este un scriitor, om politic și patriot român. A îndeplinit următoarele funcții;
pârcălab de Covurlui – între anii 1851 – 1855 și deputat – între anii 1857 –
1865. În anul 1842, era
Venerabilul unei loji masonice din Bârlad. A fost un fervent luptător pentru
cauza Revoluției de la 1848 și a Unirii Principatelor. Prieten bun cu Alexandru
Ioan Cuza, a sprijinit toate acțiunile și reformele domnitorului
Unirii. Prin misiunile pe care le-a avut peste hotare, Costache Negri
poate fi socotit primul diplomat al Principatelor Române. Complotul care a dus
la detronarea lui Cuza l-a determinat să renunțe la viața politică. S-a retras
la Târgu Ocna și și-a dedicat
ultimii ani ai vieții pasiunilor sale de-o viață: numismatica și colecționarea de tablouri. Mihai Eminescu îl
prezenta pe Costache Negri ca fiind "unul din cei mai nobili bărbați
ai românilor, care reprezintă nu numai cel mai curat patriotism și caracterul
cel mai dezinteresat, dar și o capacitate extraordinară, căreia-i datorăm, în
bună parte, toate actele mari săvârșite în istoria modernă a românilor".
Melchisedec Ștefănescu (Mihail, pe nume de mirean) a fost un episcop și
istoric român, politician, membru titular (1870) al Academiei Române, care
s-a născut la data de 15 februarie 1823 și
a decedat la data de 16 mai 1892. Tatăl și bunicul au fost
preoți, iar mama a fost fiică de preot. La vârsta de 9 ani este dus în târgul
Piatra Neamț și dat la școala de la Biserica Sf. Ion. Studiile ulterioare
le-a făcut ază, astfel, la Seminarul de la Socola (1834 - 1843), apoi la
Academia duhovnicească din Kiev (1848 - 1851), unde a obținut titlul de
"magistru în teologie și litere". A profesat la școala din Șerbești –
Neamț (1841 - 1842), Seminarul din Socola (1843-1848) și (1851 - 1856) și profesor
și director la Seminarul din Huși (1856- 1861). A fost călugărit cu numele
Melchisedec (1843), hirotonit ierodiacon (1844) la Socola, apoi ieronionah în
Lavra Pecerska din Kiev (1851), protosinghel (1952) și arhimandrit (1853). A
ajuns locțiitor de episcop la Huși (1861 - 1864), fiind hirotonit arhiereu cu
titlul "Tripoleos" în 1862, apoi episcop eparhiot - numit prin decret
semnat de Al.I. Cuza - al noii eparhii a Dunării de Jos, cu reședința
în Ismail. La data de 22 februarie 1879 a fost ales episcop al Romanului,
unde a păstorit până la moarte.Însuflețit patriot, a luptat pentru unirea
Principatelor, fiind ales membru în Divanul Ad-Hoc (1857), a sprijinit
reformele lui Al.I. Cuza și Războiul de Independență, a fost ministru al
Cultelor (1860), membru de drept în Senatul României, încredințându-i-se o
misiune politică în Rusia (1868). Ca profesor de seminar a publicat numeroase
manuale didactică, majoritatea prelucrate după cele rusești. A fost unul dintre
istoricii de seamă ai vremii sale și a publicat documente slavone, inscripții
și însemnări din bisericile din Moldova, monografii de eparhii, biografiile
unor ierarhi etc. mereu la datorie, prin specificul ei, atât în timp de
pace cât şi în timp de război, instituţia pompierilor s-a afirmat prin înaltă
conştiinţă civică manifestată prin salvarea vieţii oamenilor, în apărarea
avuţiei acestora.
Pompieri Brașov 1869 - 1994
Parte integranta a instituţiei pompierilor din România,
pompierii Braşoveni au avut o evoluţie determinată de condiţiile istorice
generale şi social-istorice ale regiunii în care este situat judeţul. In
procesul făuririi instituţiei pompierilor braşoveni putem distinge două procese
majore:
- 1799 – 1936, procesul făuririi şi dezvoltării pompierilor civili
- 1936 – 2008, procesul formării şi dezvoltării instituţiei
pompierilor militari
Perioada
1799-1936 poate fi delimitată prin existenţa a două etape distincte. Prima etapa, delimitată până la înfiinţarea instituţiei
pompierilor şi a poliţiei de incendiu în 1869, se caracterizează prin lipsa
organizării serviciului de pompieri, a unor oameni anume pregătiţi pentru lupta
cu focul, şi prin existenţa unui inventar pompieristic redus şi prost
întreţinut, care de cele mai multe ori se dovedea a fi ineficient. În Braşov,
ca în majoritatea oraşelor transilvane, organizarea combaterii incendiilor se
făcea prin forme specifice, care în ansamblu, foloseau priceperea profesională
a breslelor şi aveau ca model Regulamentul pentru prevenirea şi stingerea
incendiilor, elaborat de Curtea de la Viena prin Magistratura Capitalei
imperiului. Ca formă specifică de organizare se poate remarca împărţirea
oraşului pe vecinătăţi care cuprindeau teritoriul a 2-4 străzi, având drept
scop realizarea si apărarea intereselor vecinilor, asigurarea lor publică,
obligaţia de a întreţine curăţenia caselor şi străzilor, pe aceea de a
întreţine aparatele de stingere a incendiilor, cât şi îndeplinirea funcţiei de
pompier în caz de incendiu. În fruntea vecinătăţilor se alegeau doi vilici care
aveau îndatorirea de a supraveghea luarea măsurilor de prevenire, inspectarea
hornurilor şi a locurilor favorabile izbucnirii incendiilor. Vecinătăţile aveau
şi un regulament pompieristic, datat 1800, prin care se organizau plutoane
dotate cu cele necesare şi care erau conduse de către un comandant. Atribuţiile
specifice pentru stingerea incendiilor erau bine împărţite astfel: pielarii
aduceau apa, dulgherii dărâmau obiectivul incendiat iar urloierii stingeau
focul. Pentru stingerea incendiilor se foloseau găleţi de piele (care se
umpleau cu apa şi se dădeau din mână în mână), scări, târnăcoape. Mult mai
târziu prin secolul al XVIII-lea apar şi pompele de mână şi pe roţi,
stropitorile de incendiu. Un inventar din anul 1799 menţionează că la acea dată
în oraşul Braşov existau 8 pompe pe roţi, 12 pompe de mână, 18 scări, 41
târnăcoape si 41 găleţi din piele. A doua etapa începe în anul 1869, când in Braşov se
înfiinţează prima “reuniune a pompierilor voluntari”, care in anul 1874 se va
reorganiza. Aceasta noua etapa este caracterizata prin organizarea serviciului
de pompieri cu oameni bine pregătiţi teoretic şi practic, prin întocmirea unor
regulamente şi instrucţiuni de serviciu, prin înzestrarea cu echipament şi
aparate eficace pentru stingerea incendiilor. Sunt cumpărate hidrofoare, scări,
securi, cordoane, iar în anul 1876 se pune la dispoziţie marea pompă de apa. Se
înfiinţează 5 staţiuni de semnalizare şi înştiinţare a pompierilor în caz de
incendiu. In 1899, Reuniunea pompierilor voluntari din Braşov număra 103
membrii activi şi 500 membrii ajutători, fiind menţionate 308 incendii la care
aceştia au intervenit. Instrucţia se realiza la Turnul Pompierilor, care era
construit din lemn şi era amplasat în Livada Poştei. Însufleţită de dorinţa
unei dezvoltări moderne, reuniunea a trimis în anul 1901 pe comandantul şi
adjunctul său la marea expoziţie pentru apărare împotriva focului şi probleme
de salvare de la Berlin, unde în acelaşi timp s-a ţinut şi adunarea Congresului
European al Pompierilor. Influenţa acestei călătorii de documentare s-a
concretizat prin repararea aparatelor existente, modificarea şi îmbunătăţirea
statutelor. După primul război mondial activitatea reuniunii a slăbit, rămânând
cu o dotare slabă, necorespunzătoare. In perioada 1919-1923 se întăreşte
disciplina în cadrul reuniunii, se organizează exerciţii festive generale,
speciale, participând-se la stingerea a 344 de incendii.
Perioada
1936 – 2008 poate fi delimită prin existenţa a trei etape distincte. Prima etapă, cuprinde perioada 1936-1945 şi este caracterizată
prin înfiinţarea structurilor militare ale pompierilor militari, care au
evoluat funcţie de factorii administrativi şi politici ai vremii. Astfel prin
Legea pentru organizarea pompierilor, promulgată la 3 aprilie 1936 se
reglementa activitatea pompierilor militari şi civili din întreaga ţară.
Potrivit articolului 4 din Lege, Corpul Pompierilor Militari se compunea din comandament
de serviciu, grupuri de unităţi, centre de instrucţie, unităţi de pompieri
militari, ateliere şi depozite, formaţiuni de pompieri rurali. Pentru aplicarea
prevederilor legii, începând cu luna iunie 1936 s-au înfiinţat noi unităţi de
pompieri militari. In municipiul Braşov reşedinţa judeţului cu acelaşi nume,
s-a constituit o companie de pompieri la 4 iulie 1936. Din punct de vedere
organizatoric, ca urmare a modificărilor operate de Marele Stat Major cu data
de 12 februarie 1937, Compania de pompieri din Braşov aparţinea de Grupul
Teritorial Bucureşti, unul dintre cele 7 grupuri ale Corpul Pompierilor
Militari. În privinţa dotării cu tehnică de luptă este de menţionat că unitatea
de pompieri militari din Braşov a preluat, potrivit Legii din 1936, multe şi
valoroase materiale de la formaţiunile de pompieri voluntari, materiale
achiziţionate de acestea în 67 de ani de existenţă. Cazarma Companiei de
pompieri Braşov a fost construită între anii 1936-1939 după un proiect tip
eliberat de la Bucureşti. Odată cu intrarea României în război, şi trupele de
pompieri sunt implicate în diverse operaţiuni, cea mai importantă fiind
stingera incendiilor provocate de bombardamente.
Etapa a doua cuprinde perioada 1945 -1968 se caracterizează
în principal prin profunde transformări determinate de conducerea politică a
vremii. Astfel după încetarea războiului, la data de 18 iulie 1945, este
constituit Grupul 5 Pompieri Braşov, care avea în compunere Compania pompieri
Braşov, Secţia de pompieri Făgăraş, Secţia Ucea, Secţia de pompieri Predeal,
care în cursul anului anul 1946 şe înfiinţează la Braşov Inspectoratul Regional
cu Grupurile 5 Ploieşti şi 6 Braşov. Grupul 6 avea în organică Compania de
pompieri Braşov, Secţia de pompieri Făgăraş, Secţia de pompieri Predeal, Secţia
Ucea. Un an mai târziu, în 1947 inspectoratele regionale s-au redus la 4, ceea
ce a determinat mărirea numărului de grupuri. În urma acestor schimbări, la
Braşov va funcţiona Grupul 9, încadrat la Inspectoratul Regional nr. 3 Cluj. Activitatea
de prevenirea incendiilor se organizează la nivelul anului 1956 prin
înfiinţarea Inspecţia regională de supraveghere prevenirea incendiilor (S.P.I),
cu sediul în oraşul Stalin şi care era formată din 3 inspecţii orăşeneşti S.P.I
în oraşele Braşov, Sibiu, Mediaş, 8 inspecţii raionate S.P.I. in fiecare raion
al regiunii Braşov. Etapa a treia cuprinde perioada din 1968 şi până în prezent
care este marcată de organizarea administrativă determinată de dispariţia
regiunilor şi apariţia judeţelor. Ca urmare a reorganizării administrative la 1
octombrie 1968, a avut loc şi reorganizarea Corpului Pompierilor Militari, când
pompierilor militari din Braşov i s-a atribuit denumirea de Grupul de Pompieri
al Judeţului Braşov, grup de tip A. Subunităţile de intervenţie au fost
întărite prin înfiinţarea la data de 19.07.1974 a Companiei de pompieri Braşov
3, iar un an mai târziu, la l iulie 1975 a Companiei de pompieri Victoria, cu
menirea de a apăra din punct de vedere al prevenirii şi stingerii incendiilor
obiectivele din cartierul „Steagu Roşu” Braşov respectiv Combinatul Chimic
Victoria. La 10.05.1980 începe construcţia noi cazărmi de la Depozitul Stoc
Mobilizare Bod când se construiesc garajul, sera, se împrejmuieşte perimetrul
cu gard şi este realizat iluminatul exterior. În acelaşi timp se constituie şi
pichetul de incendiu, iar la data de 1 iulie 1994, se reînfiinţează Compania de
pompieri Zărneşti. În această perioadă o importantă modificare a organigramei
unităţii se produce la 01.05.1998 când unitatea primeşte şi denumirea de Grupul
de Pompieri „Ţara Bârsei” al judeţului Braşov. O altă modificare majoră în
evoluţia unităţii are loc la 15.12.2004 când personalul din structurile
Grupului de pompieri „Ţara Bârsei” al judeţului Braşov şi ale Inspectoratului
de protecţie civilă judeţean Braşov, se mută în interesul serviciului în
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Ţara Bârsei” al judeţului Braşov. Insigna - Facultatea de silvicultură și exploatări forestiere
Brașov 1883 - 1983
Facultatea de Silvicultură și exploatări forestiere
din municipiul Brașov este una
dintre facultățile fanion ale universității Transilvania, pentru multe decenii
unica facultate care pregătea în România specialiști în domeniul silvic.
Facultatea este și astăzi lider național în domeniu, cu o ofertă diversă de
programe de licență și masterat. Sediul facultății este situat pe Strada Șirul
Beethoven, la nr.1. Studenții de la această facultate au următoarele
oportunități:
- Beneficiază
de cursuri și seminarii ținute de un corp profesoral de elită, alcătuit din
cadre didactice şi cercetători a căror activitate este recunoscută la nivel
naţional şi internaţional;
- Au acces la o infrastructură
didactică și de cercetare științifică modernă: laboratoare dotate cu aparatură
și echipamente de ultimă generație; baze didactice experimentale în jurul
Brașovului; colecţii valoroase de plante şi animale, cu unicate și exemplare
foarte rare; bibliotecă ce cuprinde cea mai mare colecţie de cărţi de profil
din România;
- Dobândesc experiență internațională
în cadrul programelor de mobilități externe încheiate cu facultăți de
silvicultură din Europa și Canada;
- Beneficiază de instruire practică
variată şi bogată: excursii de studiu organizate la nivel naţional şi
internaţional, practică internă aferentă disciplinelor de studiu, stagii de
practică la diferite companii de profil;
- Au posibilitatea de angajare la
ocoale silvice de stat și private, întreprinderi de exploatare şi prelucrare a
lemnului, asociații de vânătoare, societăţi comerciale de proiectare în
silvicultură, societăţi comerciale specializate în comerţul de utilaje şi
tehnică de lucru forestieră, administrațiile ariilor naturale protejate,
oficiul de cadastru, firme de cadastru, garda forestieră, agenții de protecția
mediului, garda de mediu, institute de cercetare silvică din țară și
străinătate, organizații internaționale de profil etc.
- În cadrul mobilităților
internaționale, studenții au posibilitatea să urmeze timp de un semestru sau
chiar un an întreg la una dintre cele peste 20 de universități partenere din
Europa, Asia, America de Nord și America de Sud.
- Se
oferă posibilități multiple de petrecere a timpului liber într-una dintre cele
mai frumoase și dezvoltate regiuni din România. Brașovul este cunoscut ca un
important centru cultural, artistic, turistic și sportiv. În centrul nostru
universitar există două mari complexe studențești – 13 cămine, însumând 4200
de locuri de cazare (185 - 315 lei/lună). Fiecare complex dispune de o
cantină-restaurant. Bazele sportive (teren de fotbal cu nocturnă, 4 săli de
sport) sunt deschise în permanență studenților. Universitatea Transilvania din
Brașov le oferă studenților 10 tipuri de burse. Studenții cu rezultate
academice remarcabile și tinerii implicați în viața comunității primesc burse
din partea Universității – „Bursa de excelență a Universității Transilvania din
Brașov”, în valoare de 3.000 de lei și „Bursa internship student-campus”. Sunt
premiați și stimulați șefii de promoție ai liceelor care devin studenții
noștri, sunt premiați șefii de promoție ai programelor noastre de licență, sunt
susținuți și încurajați studenții cu dificultăți materiale și cu performanțe
deosebite.
România - Oficiul județean de turism Brașov
Până la instaurarea comunismului,
turismul românesc organizat se desfăşura prin intermediul asociaţiilor şi
cluburile de turism existente. Primul Club Alpin a luat fiinţă în Braşov
la 10 mai 1873. Cea mai veche asociaţie este S.K.V. – Siebenbürgischer Karpaten
Verein, înfiinţată la Sibiu la 28 noiembrie 1880 şi dizolvată în 1944. Această
asociaţie a avut cei mai mulţi membri (germani, români, maghiari şi alte
naţionalităţi) şi cele mai multe secţii, a construit cele mai multe drumuri şi
cabane (59), a editat 56 de Anuare, a înfiinţat un corp de călăuze brevetate şi
primele echipe de salvare în munţi. La 2 aprilie 1926 a luat fiinţă
Turing-Clubul României, având mai multe secţii în ţară. A construit cabane, a
efectuat marcaje turistice şi a publicat Calendar săptămânal, transformat în
Enciclopedia Turistică Românească. Sub egida T.C.R. au apărut şi alte
publicaţii. Grupul Alpin Brav, transformat în 1937 în Clubul Carpatin
Român, a fost înfiinţat de câţiva elevi de la liceul Mihail Viteazul, căpătând
personalitate juridică la 18 martie 1936. Acesta a construit cabana Brav, devenită
Caraiman. Asociaţia turistică România Pitorească a luat fiinţă în Bucureşti la
21 mai 1930. A construit cabana Ciucaş, a tipărit un an revista România
Pitorească şi apoi Buletinul România Pitorească. Clubul Alpin Român s-a
construit la 18 martie 1934. A construit Căminul Alpin – Buşteni, un refugiu la
intrarea în Valea Coştilei şi şi-a cumpărat un sediu în Bucureşti. A tipărit
Buletinul Alpin şi apoi Buletinul Clubului Alpin Român. A practicat alpinismul
şi căţărarea, înfiinţând în 1938 prima şcoală de căţărare modernă în România,
fiind organizat pe trei secţii. Asociaţia Piatra Craiului a fost creaţia unui
pensionar militar. A închiriat de la călugări cabanele „Decebal” şi „Bucegi”,
din apropierea peşterii Ialomiţei.
Activitatea acestor asociaţii a fost
în general alpinismul. Ele au fondat în 1934 Federaţia Societăţilor de Turism
şi Alpinism, iar din februarie 1936, data înfiinţării O.N.T. (Oficiul Naţional
de Turism), în parte au fost patronate şi de acesta. În cadrul O.N.T. au
existat Birouri județene și Birou național de turism pentru tineret
(B.T.T.).
Concursul de vinuri - Brașov - Ed.1990
Domeniul viticol și produsele sale
sunt în primul rând rezultatul unei munci cu standarde ridicate. Controlul
calității este crucial, atât în îngrijirea podgoriilor cât și în procesul de
fabricație, de la culesul strugurilor până la metodele de depozitare a vinului.
Întrebarea este: cine anume decide care vinuri sunt cele mai bune și cum? Un
profesionist în domeniu va știi ce caracteristici determină calitatea unui vin
dar, în același timp, există și varietăți premiate pe care orice sommelier le
va recomanda. Anual în România au loc concursuri ale vinului organizate în
diferite localități din țară desigur aflate în vecinătatea celor mai mari
podgorii. Este o ocazie prin care se fac cunoscute pe plan național marile
podgorii dar și centrele de preparare și îmbuteliere a vinurilor. În afara
concursurilor naționale se organizează și concursuri cu participare
internațională și plus vinuri românești participă la concursurile organizate peste hotare. Nenumărate sunt
premiile câștigate de vinurile românești în concursuri internaționale.
Enumăr aleatoriu doar trei mari podgorii românești care anual câștigă premii
internaționale: Cotnari, Jidvei și Dealu Mare. Brașov (în germană Kronstadt,
în maghiară Brassó, în latină Corona; de
asemenea pe hărțile vechi trecut Cronstadt sau Brassov,
în dialectul săsesc Kruhnen, Krűnen, Krînen) este reședința și cel
mai mare municipiu al judeţului Braşov, România precum şi mare centru
turistic, industrial, cultural. Potrivit recensământului din anul
2002, a avut o populație de 284596 locuitori, fiind unul dintre cele mai
mari orașe din țară. Tradiția și cronicile calendarelor brașovene
consideră anul 1203 ca an „în care s-a început zidirea Brașovului”, deși documente
și izvoare sigure nu confirmă această dată. Primul act păstrat care a fost
emis în Brașov, purtând mențiunea expresă: „Datum in Braso”, a fost
emis de regele Ladislau al IV-lea în anul 1288. Deasupra am
postat stemele vechi, interbelică, comunistă şi actuală ale oraşului, drapelele
de la anul 1600 şi actual al oraşului precum şi pozele câtorva monumente de
cultură și arhitectură din orașul Brașov din vremuri diferite.
Biserica reformată
După ziduri
Banca națională săsească
Fabrica de celuloză
Gimnaziul mare greco ortodox
Biserica săsească din deal
Banca austro-ungară
Spitalul de stat nr.2
Cartierul muncitoresc Steagul Roșu
Palatul poștal
Școala evanghelică Madchen
Sinagoga
Spitalul de ochi
Teatrul de stat
Biserica Neagră
Vedere - Brașov
Brașov este un
judeţ din România aflat în sud-estul Transilvaniei, care
include regiunile istorice Ţara Bârsei, Ţara Făgăraşului şi Altland-ul
săsesc. Situat în partea centrală a țării, pe cursul mijlociu al râului
Olt, în interiorul arcului Carpatic, judeţul Braşov deține 2,3% din suprafața
țării, adică 5351 kilometri pătrați, numără aproximativ 630000 de locuitori şi
are capitala în oraşul cu acelaşi nume - Braşov. Ca subunităţi administrative
judeţul are în compunere 4 municipii - Brașov, Făgăraș, Săcele și Codlea, 6
oraşe - Predeal, Zărnești, Râșnov, Victoria, Rupea, Ghimbav şi 43 de comune.
Deasupra am postat stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului,
precum şi pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din județul
Brașov, din vremuri diferite, dar și alte frumoase locuri de vizitat. Intrarea în Prăpastie - Zărnești
Școala evanghelică - Ghimbav
Biserica evanghelică - Făgăraș
Cazarma - Hălchiu
Băile Carmen Sylva - Codlea
Cetatea - Rupea
Biserica română - Râșnov
Granița - Predeal
Piata Unirii cu Biserica luterană - Făgăraș
Vederi - Feldioara
Școala greco ortodoxă - Poiana Mărului
Gara - Dârste
Restaurantul Coliba Haiducilor - Poiana Brașov
Biserica și Școala evanghelică - Măieruș
Vedere - Cernatu (Săcele)
Vedere - Bran
_______________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Dramaturg francez de origine spaniol Fernando Arrabal,
născut în anul 1932
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 09.01.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu